Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Dekk-trykk-kalkulator

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Jacobsen] #2677187 23/08/2021 21:02
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Jacobsen
Slangeløst pirker jo egentlig mest borti dette med hva som egentlig er riktig trykk. Hele poenget med slangeløst er jo å kunne ha lavere trykk, så hva sier det om det trykket man fikk anbefalt for slange-setupen sin? Er det riktig kun fordi man ikke kan ha noe lavere uten å risikere punktering?

Jeg vet ikke helt hva formålet til kalkulatoren er. Om det er for å gi uinnvidde en pekepinn om hvor de burde starte så vil den nok treffe greit nok, men utover det må det jo bli nesten umulig å skulle treffe riktig, for hva er riktig?

Så jeg er jo fortsatt veldig nysgjerrig på nøyaktig hva som inngår i å bestemme hva som blir riktig trykk her Nyzeta? Du nevner målepunkter og data, men er det da snakk om datasett med informasjon om rytter og deres dekktrykk basert på deres personlige preferanser?

Syklister elsker kalkulatorer, tabeller og referanser. Så hvorfor ikke en dekktrykkskalkulator? Vi har jo det for alt annet. Om de gir riktige verdier for alle er vel underordnet.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Paulus] #2677194 24/08/2021 05:50
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Paulus
Syklister elsker kalkulatorer, tabeller og referanser. Så hvorfor ikke en dekktrykkskalkulator? Vi har jo det for alt annet. Om de gir riktige verdier for alle er vel underordnet.
Sier ikke at det er noe galt med den, lurer bare på hvordan den funker. Syklister elsker jo også å diskutere ting, så hvorfor ikke diskutere hva som egentlig er riktig dekktrykk?

Redigert av Jacobsen; 24/08/2021 05:52.
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Jacobsen] #2677195 24/08/2021 06:18
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Så jeg er jo fortsatt veldig nysgjerrig på nøyaktig hva som inngår i å bestemme hva som blir riktig trykk her Nyzeta? Du nevner målepunkter og data, men er det da snakk om datasett med informasjon om rytter og deres dekktrykk basert på deres personlige preferanser?

Foreløpig ikke så sofistikert. Jeg har benyttet de terrengene jeg selv sykler i og mine egne erfaringer med de dekkene jeg har og hvilket trykk jeg sykler på med de forskjellige settene. Så har jeg tilpasset "Underlag" med en formel for akseptabelt nedpress (millimeter nedpress / dekkradius) og satt ytre begrensninger på 0 og dekkets bredde * PI / 2. Disse ekstremverdiene vil man ikke klare å oppnå i det virkelige liv. Så har jeg lagt ut en post her på terrengsykkelforumet fordi jeg regnet med at det var flere som kunne avkrefte/bekrefte om trykket var rett for andre typer dekk/felger enn det jeg brukte og så har jeg vurdert de svarene dere har gitt og justert kalkulatoren noe.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Jacobsen] #2677197 24/08/2021 06:20
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Sier ikke at det er noe galt med den, lurer bare på hvordan den funker. Syklister elsker jo også å diskutere ting, så hvorfor ikke diskutere hva som egentlig er riktig dekktrykk?

Flott at du stiller spørsmål. Det kan føre til at jeg ser på formlene og muligens finner noe som kan forbedres / ryddes i. Så oppfordrer alle til å melde fra om eventuelle feil og ikke minst stille spørsmål om dere lurer på noe ICON_SMILE

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2677215 24/08/2021 07:38
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Hele poenget med slangeløst er ikke å ha lavere trykk. Skal du ha superlavt trykk så må du jo ha slange for ellers burper du luft i hver sving.

Poenget med slangeløst er todelt, du får mer punkteringsbeskyttelse så lenge det er snakk om bittesmå hull og nr 2 du får litt lavere rullemotstand,

Edit: Jeg ser det fra sti/enduro-siden dog. Kan jo være på grus at du kan bruke den lavere rullemotstanden og mykheten i dekket til å kjøre med og få fordel av lavere dekktrykk? Grus-racere og birkenstrategier skal jeg ikke blande meg opp i ICON_SMILE

Redigert av vids; 24/08/2021 08:00.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: vids] #2677235 24/08/2021 08:25
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: vids
Hele poenget med slangeløst er ikke å ha lavere trykk. Skal du ha superlavt trykk så må du jo ha slange for ellers burper du luft i hver sving.

Poenget med slangeløst er todelt, du får mer punkteringsbeskyttelse så lenge det er snakk om bittesmå hull og nr 2 du får litt lavere rullemotstand,

Edit: Jeg ser det fra sti/enduro-siden dog. Kan jo være på grus at du kan bruke den lavere rullemotstanden og mykheten i dekket til å kjøre med og få fordel av lavere dekktrykk? Grus-racere og birkenstrategier skal jeg ikke blande meg opp i ICON_SMILE
Så du senket ikke trykket ditt når du gikk fra slange til slangeløst? Da har du gått glipp av noe i så fall. Eller syklet du kanskje allerede med lavt trykk og høy punkteringsrisiko når du brukte slange? De fleste velger vel helst å sykle med relativt lav risiko for punktering (les: tilstrekkelig trykk i slangen for å unngå pinch og snakebite), og da vil overgangen til slangeløst som regel innebære at man går ned på trykk. Punkteringsbeskyttelse og trykk er jo to sider av samme sak, så når du nevner den ene snakker du jo om begge. Under poenget ditt om punkteringsbeskyttelse ligger jo nettopp fordelen med at man kan senke trykket uten å punktere, og dermed få bedre grep og mer demping i dekket.

Det er nå bare å google temaet så skal det godt gjøre så finne noen som ikke nevner lavere trykk som en fordel. For meg og alle jeg sykler med (som utelukkende sykler sti, enduro og DH) så var nå det å kunne senke trykket hovedgrunnen til at vi gikk tubeless.

Redigert av Jacobsen; 24/08/2021 08:30.
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Jacobsen] #2677249 24/08/2021 08:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hele poenget med slangeløst er jo å kunne ha lavere trykk, så hva sier det om det trykket man fikk anbefalt for slange-setupen sin?

Må pirke litt her. "hele" poenget? Mitt poeng er lettere vekt, bedre grep pga mindre gummi som må deformeres, mindre rullemotstand pga over, bedre motstand mot punktering pga mangel på gummi imellom, og innlegg. Man kan jo ikke ha superlavt trykk med slangeløst uansett, da dekket vil bli ustabilt og mangle sidestøtte.

Jeg snur på flisa: man må ha høyere trykk i slanger for å unngå punkteringer, men på bekostning av grep, bl.a.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: baronKanon] #2677250 24/08/2021 08:52
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: baronKanon
Hele poenget med slangeløst er jo å kunne ha lavere trykk, så hva sier det om det trykket man fikk anbefalt for slange-setupen sin?

Må pirke litt her. "hele" poenget? Mitt poeng er lettere vekt, bedre grep pga mindre gummi som må deformeres, mindre rullemotstand pga over, bedre motstand mot punktering pga mangel på gummi imellom, og innlegg. Man kan jo ikke ha superlavt trykk med slangeløst uansett, da dekket vil bli ustabilt og mangle sidestøtte.

Jeg snur på flisa: man må ha høyere trykk i slanger for å unngå punkteringer, men på bekostning av grep, bl.a.
"Hele" var definitivt upresist, men heller ikke veldig relevant for det egentlige poenget mitt i det innlegget. Jeg ser dog at det var veldig relevant for flisespikkeri, noe jeg i retrospekt burde forutsett.

Den flisa du snudde på ser for øvrig særdeles lik ut den flisa om at slangeløst har en fordel i lavere trykk ...

Redigert av Jacobsen; 24/08/2021 08:54.
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2677256 24/08/2021 09:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
er jo "ingen" entusiaster som frivillig kjører slanger nå til dags, er det?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: baronKanon] #2677258 24/08/2021 09:33
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: baronKanon
er jo "ingen" entusiaster som frivillig kjører slanger nå til dags, er det?

Er en hel haug av dem på landeveien.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2677262 24/08/2021 10:08
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Kanskje jeg ikke er en stereotypisk terrengsyklist her nå... men jeg kjører med slanger og har følgende erfaringer:

1. Bruker man TR-dekk og UST-felger så kan man pumpe opp dekket (med slange i) slik at det smeller på plass på samme måte som et slangeløst oppsett. Snakebites kan nok oppstå, men jeg har ikke klart det de siste årene. Selv med så lite som 20 PSI bak.

2. Tynne slanger veier ikke så mye mer enn mengden guffe som skal oppi ett dekk. Schwalbe sin doc blue anbefales 60ml pr dekk (Skal vi anta tilnærmet vann i tetthet og si 60g?) + slangeløs ventil (usikre kilder sier 12g). Jeg bruker Maxxis sin Ultra i 29" min og de veier 150g. De 78 grammene har jeg svettet bort de første 100 høyemetrene

3. Guffe må byttes (2-7 mnd frekvens). Slanger varer en del lengre med mindre de punkteres

4. Det er mye mindre søl å bytte dekk og det gjør jeg ganske ofte

Så for min del, så ser jeg liten eller ingen fordel med slangeløse oppsett.

Fliser er forøvrig litt for stort.. her på forumet kjører vi sagspon ICON_LAUGH

Redigert av nyzeta; 24/08/2021 10:09.
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2677268 24/08/2021 10:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Fordelen med slange er vel at man slipper gris hvis man bytter dekk ofte. Ellers ser jeg ikke så mange fordeler med slange. Men hvis du aldri er plaget med punkteringer så funker jo slange brillefint. Guffe har jeg aldri byttet. Kjører med samme guffen som jeg putta i dekkene for to år siden.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2677279 24/08/2021 10:53
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hvis man er så jålete/fintfølende/proffrytter at man bytter dekk etter forhold, da kan jeg i allefall ikke skjønne at man skal se bort i fra de åpenbare fordelene med slangeløst.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2677290 24/08/2021 11:44
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
sikkert supert med en slik kalkulator som ett utgangspunkt. Ser at i de fleste diskusjoner om dekktrykk så virker det som at eneste argumentasjon for å kjøre med mye luft er å ungå punkteringer? Slik er det ikke for meg, på tørt raskt føre slik det har vært i Hafjell i sommer har jeg sikker hatt 30 psi frem/bak og veier 70 kg . Jeg har tubeless og cushcore så det er ikke pga punteringsfare , men det er at dekkene rett og slett vrenger seg i svinger hvis man har for lite luft . Er det glattere fohold går det saktere og da slipper jeg ut endel luft da problemet med vrenging ikke er så stort og man får bedre grep. Cushcore støtter også sideveggen litt så de ikke gir seg så lett .

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Paulus] #2677291 24/08/2021 11:45
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Guffe har jeg aldri byttet. Kjører med samme guffen som jeg putta i dekkene for to år siden.

Guffe som en gang var tett holder tett lenge etter at den er tørket ut eller er omdannet til gult slim. Men den har mistet evnen til å tette små hull for omtrent ett år og sju måneder siden.

LarsB

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: olehen] #2677298 24/08/2021 11:57
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olehen
sikkert supert med en slik kalkulator som ett utgangspunkt. Ser at i de fleste diskusjoner om dekktrykk så virker det som at eneste argumentasjon for å kjøre med mye luft er å ungå punkteringer? Slik er det ikke for meg, på tørt raskt føre slik det har vært i Hafjell i sommer har jeg sikker hatt 30 psi frem/bak og veier 70 kg . Jeg har tubeless og cushcore så det er ikke pga punteringsfare , men det er at dekkene rett og slett vrenger seg i svinger hvis man har for lite luft . Er det glattere fohold går det saktere og da slipper jeg ut endel luft da problemet med vrenging ikke er så stort og man får bedre grep. Cushcore støtter også sideveggen litt så de ikke gir seg så lett .

Ja, jeg vet at dekktrykk er personlig, men 30 psi frem og bak på dh? Kjører du 18mm brede felger? Jeg har selv hatt problemer med dekkvreng (mest i doseringer og maskinbygde løyper) i gamle dager med 25mm felg og null innlegg (og stidekk), men det er jo omtrent blitt eliminert nå til dags med brede felger og innlegg.
Selv ikke i world cup ser du så høye trykk, og de kjører nok hardere enn de fleste her på forumet.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: aug11x] #2677311 24/08/2021 12:19
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: aug11x
Sitat: olehen

Ja, jeg vet at dekktrykk er personlig, men 30 psi frem og bak på dh? Kjører du 18mm brede felger? Jeg har selv hatt problemer med dekkvreng (mest i doseringer og maskinbygde løyper) i gamle dager med 25mm felg og null innlegg (og stidekk), men det er jo omtrent blitt eliminert nå til dags med brede felger og innlegg.
Selv ikke i world cup ser du så høye trykk, og de kjører nok hardere enn de fleste her på forumet.

Hva jeg akuratt har har er litt usikkert men er nok opp mot 30 , måler bare med klypa ,jeg får måle neste gang . Men poenget er at det ikke bare er pga punktering man har endel luft i dekka , ja kjører jeg 23 psi (målt ) så vrenger de seg med inlegg på raske forhold , hope DH felg og Michelin DH 22 Dekk.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: larsb] #2677340 24/08/2021 14:30
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: larsb
Guffe har jeg aldri byttet. Kjører med samme guffen som jeg putta i dekkene for to år siden.

Guffe som en gang var tett holder tett lenge etter at den er tørket ut eller er omdannet til gult slim. Men den har mistet evnen til å tette små hull for omtrent ett år og sju måneder siden.

LarsB

Guffa funker fortsatt brillefint til å tette hull. No problemos.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: aug11x] #2677377 24/08/2021 16:55
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Sitat: aug11x
Hvis man er så jålete/fintfølende/proffrytter at man bytter dekk etter forhold, da kan jeg i allefall ikke skjønne at man skal se bort i fra de åpenbare fordelene med slangeløst.

Er ikke Jålete, fintfølende eller proff.. jeg tester en 10-12 sett med dekk på en god sesong og skriver om noe av det.
Som jeg just har skrevet i mitt svar så ser jeg ingen åpenbare fordeler...

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Jacobsen] #2677591 25/08/2021 12:11
vids Offline
Ivrig
Ivrig
å du senket ikke trykket ditt når du gikk fra slange til slangeløst? Da har du gått glipp av noe i så fall. Eller syklet du kanskje allerede med lavt trykk og høy punkteringsrisiko når du brukte slange? De fleste velger vel helst å sykle med relativt lav risiko for punktering (les: tilstrekkelig trykk i slangen for å unngå pinch og snakebite), og da vil overgangen til slangeløst som regel innebære at man går ned på trykk. Punkteringsbeskyttelse og trykk er jo to sider av samme sak, så når du nevner den ene snakker du jo om begge. Under poenget ditt om punkteringsbeskyttelse ligger jo nettopp fordelen med at man kan senke trykket uten å punktere, og dermed få bedre grep og mer demping i dekket.

Det er nå bare å google temaet så skal det godt gjøre så finne noen som ikke nevner lavere trykk som en fordel. For meg og alle jeg sykler med (som utelukkende sykler sti, enduro og DH) så var nå det å kunne senke trykket hovedgrunnen til at vi gikk tubeless.

Nå er det jo mange år siden jeg kjørte med slange, men da brukte jeg mye super-gravity dekk som faktisk aldri punkterte nesten uansett.

Prøver meg frem på dekktrykk til jeg har et dekk som er stabilt i svinger og på hoppkanten, samt ikke slår igjennom når det går skikkelig fort. Med exo+ dekk er det på 24 psi i bakdekket akkurat nå. På 23 flerret jeg opp to dekk pga hardt gjennomslag, da hjelper ikke guffa.
Men andre dekk med mer sideveggstøtte kan ha mindre trykk og være like stabile.

Men det er i alle fall en tabbe å tro at fordi et luftrykk funker for en rytter så funker det likt for en annen, særlig om man har et annet dekk også... Dog sånn som kalkulatoren her gir et godt utgangspunkt da. De som vet hva de skal ha vet det uansett og trenger ikke kalkulator.

Kjører du mye hopp så kan det rett og slett være utrygt å ha for lite trykk da bakhjulet blir ustabilt i kompresjonen opp hoppet og sykkelen kaster på seg i den ene eller andre retningen. Gutta som Sam Pilgrim og de bruker gjerne 50-60 psi, men de tar i litt mer enn de fleste så det blir noe ekstremt ICON_SMILE
Referanse for Pilgrim: https://youtu.be/xFGeo75kv2E?t=153

Redigert av vids; 25/08/2021 12:16.

..Megatower v2..
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2677614 25/08/2021 13:01
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Man kan evnt lage kalkulatoren med kjørestil innebygd. Samt, enda viktigere, er det vått eller tørt? På vått er det jo ofte verdt det å kjøre mindre trykk, det går også saktere så sjelden man punkterer.

..Megatower v2..
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2679589 07/09/2021 09:21
Sam Hell Offline
Medlem
Medlem
Hei,
Får ikke denne kalkulatoren til å virke. Hva gjør jeg galt?
Eneste jeg egentlig er utkikk etter er ca trykk folk bruker for div kjøring i markene rundt Trondheim?

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Sam Hell] #2679634 07/09/2021 11:41
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Sam Hell
Hei,
Får ikke denne kalkulatoren til å virke. Hva gjør jeg galt?
Eneste jeg egentlig er utkikk etter er ca trykk folk bruker for div kjøring i markene rundt Trondheim?

Hvor tung er du?
Hvor hardt kjører du?
Linjevalg?
Bruker du inserts?
Hvilke dekk?

Flere ting som spiller inn her mao ICON_SMILE

-Magnus
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2679637 07/09/2021 11:55
Sam Hell Offline
Medlem
Medlem
Ja det er det selvfølgelig:-)

90 kg
Middels hardt
Sporadisk linjevalg :-)
Slange - ikke inserts
29" DHR 2.4/ DHF 2.5

Redigert av Sam Hell; 07/09/2021 13:54.
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Sam Hell] #2679643 07/09/2021 12:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det atmosfæriske lufttrykket må vel også inn i kalkulatoren for å få dette heeeeelt nøyaktig ICON_SMILE

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2679748 07/09/2021 20:35
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Fungerer ikke hos meg lengre heller. Skjer ingenting når man drar i knappene.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2680003 09/09/2021 08:55
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Lurt seg inn en liten feil her.
Skal være rettet nå. Gi gjerne beskjed om kalkulatoren fremdeles ikke virker ICON_SMILE

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2680056 09/09/2021 11:57
Sam Hell Offline
Medlem
Medlem
Sitat: nyzeta
Lurt seg inn en liten feil her.
Skal være rettet nå. Gi gjerne beskjed om kalkulatoren fremdeles ikke virker ICON_SMILE

Hei, takk for det.
Om jeg skulle komme med en konstruktiv tilbakemelding, så er feltet for dekkbredde altfor følsomt. Vanskelig å treffe eksakt.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Sam Hell] #2680136 09/09/2021 20:53
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Notert. Skal se om jeg kan trylle litt 😊

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå