Hva skal man stemme?
|
Re: Hva skal man stemme?
[Re: Andreas83]
18/08/2021 17:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tar katter mange havørn og kongeørn i året?[/quote] Nei, Vindturbiner tar heller ikke kongeørn i særlig utstrekning, og havørnene er det mer en nok av siden den er en trussel mot andre arter. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/ornetjeneste-1.15016754Katter, derimot tar rødlistede arter blant sangfuglene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Hoaas]
18/08/2021 17:05
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Minimalt sammenlignet med katter og vinduer.
Regner med at du har statistikk som underbygger dette. Minner også om at det er en relativt stor andel kongeørn som blir knertet av vindmøller
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
18/08/2021 17:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Klarer ikke helt å se at en flat dam er særlig sammenlignbart med noe som rager høyt i terrenget. Du kan ikke lage en demning på en fjelltopp.
Det var påstanden om "mye plass" vi diskuterte - ikke hvor synlig det var. I konsesjonen for dagens vindkraft ligger det at landskapet skal tilbakeføres dersom den ikke fornyes etter 25 år. Det kan man ikke gjøre med vannkraftverk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
18/08/2021 17:31
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Interessant artikkel, kan bli spennende å se hvordan bestanden holder seg når det kommer flere vindkraftverk. Får håpe vindkraftverkene blir pålagt å registrere døde ørner rundt kraftverkene, og ikke bare kaste de som vanlig avfall. Noe som ikke registreres havner jo ikke i statistikken.. 108 døde havørner og tre døde kongeørner ved vindkraftanlegget på Nordmøre, ifølge NINA.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: olechr]
18/08/2021 17:45
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
SSB kom ifjor med rapporten Makroøkonomiske effekter av politiske tiltak for å redusere norsk produksjon av olje og gass. Anbefaler å lese hele om man er interessert, ikke kun abstract. Hvis man er i middelklassen 40+ med stabil jobb og kom tidlig inn på boligmarkedet er konsekvensene ikke så store. Er man 20år og uten rike foreldre, kan konsekvensene være langt større enn de allerede er idag. Da får man håpe at en ny regjering vil gjør noe aktivt for å endre den voksende ulikheten i samfunnet, i tillegg til langsiktige effektive klimatiltak.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
18/08/2021 18:21
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er tragisk om det skal være en enten eller løsning, å bygge vindmøller over en lav sko har jeg lite til ingen tro på. Det ser fælt ut, opptar svært mye plass og knerter mye fugl.. Den oversikten som ble utarbeidet for et par år siden over egnede steder i Norge for vindkraft, der utgjorde mulig vi areal vel under 1 promille av Norges landareal. Og utløste utsagn som «rasering av norsk natur» etc. Vindmøller står for en liten del av total fugledød (USA bl.a.). Så inntrykket som noen forsøker å gi av at vindmøller utgjør en trussel mot fuglebestanden generelt stemmer neppe.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
19/08/2021 05:29
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Det er tragisk om det skal være en enten eller løsning, å bygge vindmøller over en lav sko har jeg lite til ingen tro på. Det ser fælt ut, opptar svært mye plass og knerter mye fugl.. Den oversikten som ble utarbeidet for et par år siden over egnede steder i Norge for vindkraft, der utgjorde mulig vi areal vel under 1 promille av Norges landareal. Og utløste utsagn som «rasering av norsk natur» etc. Vindmøller står for en liten del av total fugledød (USA bl.a.). Så inntrykket som noen forsøker å gi av at vindmøller utgjør en trussel mot fuglebestanden generelt stemmer neppe. huskatter er vel det mest aktive rovdyret i Norge og dreper rundt sju millioner fugler - hver år jeg hater katter https://ksu.no/artikler/ksu-no/96068-sju-millioner-fugler-drepes-arlig-av-huskatter-i-norge
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
19/08/2021 09:04
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klarer ikke helt å se at en flat dam er særlig sammenlignbart med noe som rager høyt i terrenget. Du kan ikke lage en demning på en fjelltopp.
Det var påstanden om "mye plass" vi diskuterte - ikke hvor synlig det var. I konsesjonen for dagens vindkraft ligger det at landskapet skal tilbakeføres dersom den ikke fornyes etter 25 år. Det kan man ikke gjøre med vannkraftverk. Så en dam kan ikke fjernes? Eller hva mener du? Mulig jeg ordla meg dårlig, når jeg mener vindkraftverk tar mye plass er det ikke snakk om arealet vindturbinene fysisk står på og opptar. Jeg sikter mer til hvor synlig dette er i terrenget. Selv om et vannkraftverk/dam opptar en større arealflate så ser du ikke dammen eller demninga flere kilometer unna, ettersom dammer normalt ligger i et dalføre.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Flamini]
19/08/2021 09:10
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er tragisk om det skal være en enten eller løsning, å bygge vindmøller over en lav sko har jeg lite til ingen tro på. Det ser fælt ut, opptar svært mye plass og knerter mye fugl.. Den oversikten som ble utarbeidet for et par år siden over egnede steder i Norge for vindkraft, der utgjorde mulig vi areal vel under 1 promille av Norges landareal. Og utløste utsagn som «rasering av norsk natur» etc. Vindmøller står for en liten del av total fugledød (USA bl.a.). Så inntrykket som noen forsøker å gi av at vindmøller utgjør en trussel mot fuglebestanden generelt stemmer neppe. huskatter er vel det mest aktive rovdyret i Norge og dreper rundt sju millioner fugler - hver år jeg hater katter https://ksu.no/artikler/ksu-no/96068-sju-millioner-fugler-drepes-arlig-av-huskatter-i-norgeIgjen, det er ikke beslaglagt areal der de fysisk står som er hovedproblemet, det er synligheten i terrenget, ordla meg dårlig.
|
|
|
19/08/2021 09:20
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tar katter mange havørn og kongeørn i året? Nei, Vindturbiner tar heller ikke kongeørn i særlig utstrekning, og havørnene er det mer en nok av siden den er en trussel mot andre arter. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/ornetjeneste-1.15016754Katter, derimot tar rødlistede arter blant sangfuglene.[/quote] Leste du egentlig artikkelen og hva ørneforskeren sa? Skal man tro en lokal synser eller en som har forsket på ørn et helt liv?
|
|
|
19/08/2021 10:55
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du virker jo ikke spesielt vitenskapelig orientert i forhold til klima da..
|
|
|
[Re: skubisan]
19/08/2021 11:47
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du virker jo ikke spesielt vitenskapelig orientert i forhold til klima da.. Okei, hvordan har du kommet fram til det?
|
|
|
[Re: JoachimV]
19/08/2021 13:45
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Uansett hva man måtte mene om MDGs politikk, symbolpolitikk eller ei, er det et ubestridelig faktum at MDG har fått til så mye av det de lovte Oslo-velgerne, at vi vel knapt har sett maken til politisk handlekraft i min tid. Plutselig går det an å puste i Oslo om vinteren, uten å føle man inhalerer eksos, reduksjonen av biler i bybildet er merkbar, og som syklist er det en fryd sammenlignet med for noen år siden. Oslo har rett og slett blitt en veldig hyggelig by med grønne, bilfri områder, og mer (av noe i hvert fall jeg anser som utelukkende positivt, enten vi tenker klima eller miljø) vil det trolig bli. Der et parti som SV går stillere i dørere enn de mer radikale klimaforkjemperne i MDG, forteller partiets Oslo-politikk meg derfor at MDG ikke kommer til å selge sjela si for å inngå kompromisser med noen. Tvert imot kommer de til å lage et helvetes klimastøy ved minste anledning, og et MDG over sperregrensa vil ikke bare ha reell makt, men et stort MDG vil også flytte klimapolitikken i de andre partiene i riktig retning. Med min stemme er jeg tross alt med på å vise de andre partiene at velgerne mener klima er viktig (og samtidig protestere mot deres årelange unnfallenhet).
Tja, den storstilte utbygging av sykkelfelt og veier som foregår i Oslo ble framlagt av det forrige borgerlige byrådet og vedtatt av bystyret 29. april 2015 med bred tverrpolitisk støtte. Videre så har utslippene i Oslo også gått opp i flere av de siste årene på tross av at de går ned i resten av landet. Den politikken som det styres etter i Oslo er byrådets politikk, ikke Mdg, selv om de sikkert har satt sitt klare preg på hva som skjer. Jeg bor i Gamle Oslo selv, og deler ikke ditt syn om at det er et ubestridelig faktum at Mdg har fått til mye i Oslo, de kommer heller ikke til å få min stemme. Over mange år er det gjort tiltak mot vedfyring, elektrifisering av bilparken, utbygging av kollektivnettet etc. Noe har sittende byråd gjort bedre enn forgjengerne, andre ting har de gjort dårligere. At det har skjedd fantastiske ting siste 6 år, og at det er Mdg sin fortjeneste er eventyrfortelling.
Lars-Erik
|
|
|
19/08/2021 19:37
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Tar katter virkelig så mange fugler? De eneste katten min har tatt hjem er vinduskamikazefugler med knekt nakke og blodig panne. Flere av de har jeg satt ut på en trygg plass fordi de bare hadde blitt slått i svime. Eneste unntak var en naken unge som helt sikkert hadde falt ut av redet. Friske fugler er ikke lett å fange for katter.
Mus derimot. Nesten daglig når det er museår.
Redigert av Tor Arne; 19/08/2021 19:39.
|
|
|
19/08/2021 20:54
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Norsk Ornitologisk Forening estimerer at cirka sju millioner småfugl tas av katter hvert år i Norge. Mulig de er noe biased?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
20/08/2021 06:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Norsk Ornitologisk Forening estimerer at cirka sju millioner småfugl tas av katter hvert år i Norge. Mulig de er noe biased? Du må gjerne gå gjennom utregningene og påpeke evt. svakheter. https://www.birdlife.no/prosjekter/rapporter/2018_05_NOF.pdf
|
|
|
20/08/2021 06:44
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Det har jeg ikke noe grunnlag for å gjøre - poenget mitt var bare at det er lett å tenke at de har en egeninteresse i dette. 6 eller 8 millioner er uansett er svært høyt antall fugler, men kun ca 10 fugler pr katt årlig dersom vi antar at alle katter er utekatt, noe de neppe er. En fugl pr måned pr katt høres ikke veldig høyt ut, egentlig.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
20/08/2021 06:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det har jeg ikke noe grunnlag for å gjøre - poenget mitt var bare at det er lett å tenke at de har en egeninteresse i dette. Ja. Folk som er interessert i fugler er ofte dem som forsker på fugler.
|
|
|
[Re: Ugla]
20/08/2021 07:14
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Tja, den storstilte utbygging av sykkelfelt og veier som foregår i Oslo ble framlagt av det forrige borgerlige byrådet og vedtatt av bystyret 29. april 2015 med bred tverrpolitisk støtte. Videre så har utslippene i Oslo også gått opp i flere av de siste årene på tross av at de går ned i resten av landet. Den politikken som det styres etter i Oslo er byrådets politikk, ikke Mdg, selv om de sikkert har satt sitt klare preg på hva som skjer.
Jeg bor i Gamle Oslo selv, og deler ikke ditt syn om at det er et ubestridelig faktum at Mdg har fått til mye i Oslo, de kommer heller ikke til å få min stemme. Over mange år er det gjort tiltak mot vedfyring, elektrifisering av bilparken, utbygging av kollektivnettet etc. Noe har sittende byråd gjort bedre enn forgjengerne, andre ting har de gjort dårligere. At det har skjedd fantastiske ting siste 6 år, og at det er Mdg sin fortjeneste er eventyrfortelling.
Kan du være litt mer spesifikk på det med utslipp eller mener du at Oslo Kommune lyver da utslippene er gått mer ned enn først antatt? https://www.klimaoslo.no/2021/02/23/klimagassregnskap-for-oslo-2019/
|
|
|
[Re: JoachimV]
20/08/2021 08:55
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Som du ser skrev jeg at i flere av de siste årene har utslippene også gått opp, du kan jo bare se i artikkelen du linker til selv at Oslo har hatt en fin nedgang helt siden 2009 og fram til 2016, så steg de i 2017 og 2018 før det går ned igjen i 2019, så jeg påstår overhodet ikke at Oslo kommune lyver, men i resten av landet gikk faktisk utslippene ned i 2017 og 2018 (2,7% nedgang vs. 4,5% oppgang i Oslo). Leser man videre på begrunnelsen på hvorfor vi har nedgang i 2019 så kommer det i stor grad fra transportsektoren hvor privatbiler har den største nedgangen som følge av elektrifisering av bilparken, og det er et nasjonalt tiltak som alle partier på stortinget (kanskje med unntak av Frp) står bak. Glatter man ut kurven kan man grovt sett si at luftkvaliteten nå er akkurat den samme som da sittende byråd tok over og den nedgangen som har vært har byrådet i begrenset grad hatt påvirkning på. Kilde for tallene Oslo mot resten av landet i 2017 og 18: https://www.faktisk.no/artikler/zlk69/klimagassutslippene-har-okt-i-oslo-for-andre-ar-pa-rad
Lars-Erik
|
|
|
[Re: ventle]
20/08/2021 10:30
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Luftkvalitet og klimagassutslipp er to forskjellige ting, da  Enig, var bare jeg som ikke tenkte meg om, det var utslipp som var tematikken og som jeg la i begrepet  . Så skal det også sies at de tingene er ganske tett knyttet sammen også, svevepartikler fra vedfyring eller fossilbiler f.eks, men har selvsagt også andre ting som innføring av piggdekkavgift.
Redigert av Ugla; 20/08/2021 10:43.
Lars-Erik
|
|
|
20/08/2021 17:50
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes dette valget går sin gang like traurig som tidligere. Dvs at det bløffes, hvite løgner og velgerne blir taperne, de vet egentlig ikke hva de mulige regjeringsalternativene vil .
Klima : Uklart hva partiene vil gjøre de neste 4 årene som vil redusere klimagassutslipp i hht Parisavtalen. Utover det regjeringspartiene har forpliktet seg til.
Ulikhet : Et av årets retoriske valgkamptriks har vært «ulikhet», nå skal man ulikheten til livs. Men uten å si konkret hva ulikheten består i og hva man vil redusere den til. Ser man på Ginikoffesient ( mål for inntektulikhet) siste 20 år, er den tilnærmet flat. Norge er fremdeles et av de landene i verden med minst inntektsulikhet. APs skatteopplegg vil helt marginelt endre dette. Formuesulikhet : : Ja, vi har noen få superrike. Har AP, MDG , SP foreslått skatteendringer som vil endre på dette ? Nope.
Bør man trekke lodd i valgavlukket ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
20/08/2021 18:05
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Bør man trekke lodd i valgavlukket ?
Hadde vært mye mer stas med f.eks bowling eller dart!
|
|
|
20/08/2021 20:18
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Også i år er det alt for lite komikere på valg. Så jeg stemmer det jeg har pleid å stemme.
|
|
|
[Re: EspenS]
21/08/2021 16:22
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Også i år er det alt for lite komikere på valg. Så jeg stemmer det jeg har pleid å stemme. Mener å huske at Mimir Kristjanson(?) har hatt en karriere som stand up-komiker, så kanskje Rødt kan være noe for deg?
|
|
|
22/08/2021 05:36
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mange av x-politikere vil da kunne sikre seg 24 måneders etterlønn? Praksisen er jo ullen allerede i dag. Det burde være andre og enklere måter å regulere slikt på i dag.
Kan sikkert også vri på flisa og si hvorfor skal kunnskap og innsikt knebles i en politisk setting?
|
|
|
22/08/2021 07:32
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ullen er bare forordet ja her er det så mye grums det er helt vilt. Hele systemet legger jo tilrettere for politkerforakt, den motsatte effekten av å ikke skulle svekke tillitten.. Karantene er IKKE noe hinder for å ta seg en vanlig betalt jobb som alle andre og som de sikkert hadde før de ble valgt inn. Å ta verv som politiker bør, skal og kan ikke innebære noe evigvarende gudestatus. Vi snakker da tross alt ikke om den amerkanske presidenten her. § 6.Karantene Karantenenemnda kan, ved overgang til stilling eller verv utenfor statsforvaltningen eller etablering av næringsvirksomhet, i særlige tilfeller ilegge en politiker karantene i inntil seks måneder etter fratreden når a) det foreligger en konkret forbindelse mellom politikerens tidligere ansvarsområder, arbeidsoppgaver i den politiske stillingen eller bestemte saker som var til behandling i departementet i politikerens funksjonstid, og interessene til den virksomheten politikeren blir tilknyttet eller etablerer, eller b) politikerens tidligere ansvar og arbeidsoppgaver har gitt eller kan gi virksomheten politikeren blir tilknyttet eller etablerer særlige fordeler, eller c) overgangen på annen måte kan være egnet til å svekke tilliten til forvaltningen generelt. https://lovdata.no/lov/2015-06-19-70/§6 Nok av ferske saker å ta av også selvom det går obver på etterlønn henger det sammen. : Eks-politiker fikk nesten en halv million kroner i etterlønn – hadde jobb å gå til Ved tre ulike anledninger har Torkil Åmland fått etterlønn etter fratredelse som statssekretær. Hver gang har han hatt permisjon fra lektorjobben. https://www.dn.no/politikk/eks-poli...tterlonn-hadde-jobb-a-ga-til/2-1-1050986Dagbladets leder https://www.dagbladet.no/meninger/urimelig-etterlonn/74131821Stortinget vil gjennomgå etterlønnsordningen Hvor mye skal en avgått politiker som har en ny jobb å gå til, få i etterlønn? Det skal Stortingets presidentskap nå ha en gjennomgang av. https://www.tv2.no/a/14177101/
|
|
|
|
|