Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Foliering av bil

Foliering av bil #2674002 02/08/2021 13:06
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jeg har snart levering av min tredje Tesla og vurderer sterkt å foliere den. I utgangspunktet ikke for å skifte farge, men beskytte lakken. De to første Teslaene tok jeg keramisk lakkbehandling på og var greit fornøyd med det. Stusset litt på at ingen av dem ble slik reklamen lover at vannet bare renner av og at bilen knapt trenger å spyles for å bli ren. Pga tidsklemma vasker jeg jevnlig i vaskeautomat. Ingen av mine forrige biler tok nevneverdig skade av det, sannsynligvis pga at de ble lakkbehandlet først.

Sjekket litt priser her i Trøndelag på gjennomsiktig og selvreparerende folie. Det kommer seg på 55-70.000 kroner så blir lite aktuelt. Tenkte å foliere lykter og innstegslister, få mørkere solfilm på ruter og lakkere felgene også og da er vi oppe i 20% av bilens verdi. Helt uaktuelt. På østlandet ser jeg prisene er mye lavere. Selvreparerende folie fra kr 35.000 for normal bil så sparer mye på å la bilen få ei uke ferie dit.

Noen som har erfaring med såkalt PPF og kanskje kjenner til noen dyktige i Trøndelag som gjør det til østlandspriser?

Jepp
Re: Foliering av bil [Re: Tulling] #2674004 02/08/2021 13:34
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Aldri bilen i vaskeautomat! I alle fall ikke om du setter pris på en fin lakk.

Det er stor forskjell på coatingene og holdbarhet, minst like viktig er også forarbeidet, men ja vaskeautomat igjen vil nok også slite det ned fortere og kan ingen av dem slår PPF i form av beskyttelse.

Re: Foliering av bil [Re: Tulling] #2674034 02/08/2021 20:37
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jeg vasker for hånd en sjelden gang, men det blir stort sett DiveInn med børster. Får bort både asfalt, døde fluer og salt som jeg vil tro skader bilen mer enn børstene. Den berømte tidsklemma (eller feil prioritering av tid).

I Stavanger får man full PPF fra kr 33.000. Halve prisen av hva vi i Trøndelag må betale :-)
https://www.bmartensauto.no/ppf-foliering/

Spørs om neste norgesferie må planlegges godt.

Jepp

Moderator  support