Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til 2022-racer?

Tips til 2022-racer? #2672753 18/07/2021 20:14
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Jeg har bestemt meg for å bytte ut raceren til neste år. Har pr. nå en aero-racer (Venge), men ønsker å bytte til noe som har:

* Litt mer komfortabel setepinne - tenker noe som VCLS 2.0 kan monteres på, ev. Isospeed e.l.
* IKKE pressfit lager, er drittlei å måtte demontere/smøre opp disse
* Dønn stabil gaffel, ingen subbeproblemer med skiver
* Relativt nylansert modell av som ikke erstattes i 2022-2023 (bruktverdi)
* Helst ikke integrerte kabler gjennom styrelager, ønsker enklere service og transport.
* Helst klassisk rundt styre (kan jo selvfølgelig ettermonteres)
* Mulig å sette opp relativt aggressivt (dvs. ikke ekstrem komfortgeometri)
* Gjerne mulighet til å få i en spenstig farge, aller helst en rainbow/oil slik/holographic variant, men en eller annen metallic kul farge er også ok. IKKE matt!
* Di2 eller etap, trenger ikke mekanisk kabling.
* Kommer til å kjøre på 28 mm, så ekstrem dekklaring er ikke viktig

Kikker litt på Tarmac SL7, men kablingen (og prisen! Lol!) er litt turn-off.


Create the problem and sell the solution
Re: Tips til 2022-racer? [Re: DuffMcShank] #2672755 18/07/2021 20:37
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Ikke helt lett da jeg tror mange av de syklene som ikke har interne waiere vil komme med det innen kort tid. Sykler jeg ville ha sett på (ikke sikkert de tar alle punktene):

Specialized Aethos
Aurum magma


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tips til 2022-racer? [Re: DuffMcShank] #2672757 18/07/2021 20:49
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Prøvde å tenke ut komboen mellom skrukranklager og kabler som ikke går gjennom styrelageret og det fikk jeg ikke til.
Skrukranklager har vel både Pina Dogma F og Colnago V3Rs. Men de er priset som en SL7.
Cannondale SS Evo har ikke kabler gjennom lageret, men så var det dette krankhelvetet da.

Jeg har kjørt Pressfitlager siden 13 uten trøbbel. Bianchi med Campa. Bianchi bruker FSA sitt skjultkabelsystem nå. Vet ikke hvordan det er å holde vedlike.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Tips til 2022-racer? [Re: DuffMcShank] #2672771 19/07/2021 06:52
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Eneste grunnen til at Bianchi/campa skal være bedre på PF må vel være at de i så fall produserer med tightere marginer enn de fleste andre?

Lakkmessig synes jeg Wilier har mye kult, og QC-messig har jeg alltid hatt lyst til å prøve Look. 795 Blade RS kommer jo i en stilig kamelonfarge og har noe demperæl i setepinnen, men fortsatt PF og den selges vel ikke heller i Norge.


Create the problem and sell the solution
Re: Tips til 2022-racer? [Re: DuffMcShank] #2672773 19/07/2021 07:22
Registrert: Feb 2017
Innlegg: 96
F
Freddepåski Offline
Medlem
Offline
Medlem
F
Registrert: Feb 2017
Innlegg: 96
Giant TCR? PF, men disse youtube-ingeniørene skryter av Giants toleranser. Kjøper du kun ramme kan du få den i spenstige farger.
Det "fornuftige", men kjedelige valget? ICON_LAUGH

Re: Tips til 2022-racer? [Re: DuffMcShank] #2672774 19/07/2021 07:26
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: DuffMcShank
Eneste grunnen til at Bianchi/campa skal være bedre på PF må vel være at de i så fall produserer med tightere marginer enn de fleste andre?

Valentinos Specialissima har BB86 mens Venge så vidt jeg vet har BB30/OSBB. Forskjellige toleranser.

Nevnte Giant TCR har også BB86, og de taiwanske masters of carbon kan håndverket sitt.

Men stadig flere går som kjent over til gjenget krankhus.

Blir spennende å se hva du havner på. Min første tanke var den samme som Ole Chr.

Aethos ble som kjent lansert som en sykkel spesifikt for entusiastene, ikke proffene, men endte likevel opp i Tour de France ICON_SMILE

Re: Tips til 2022-racer? [Re: Sepeda] #2672781 19/07/2021 08:22
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Aethos er Spesh sin Specialissima.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Tips til 2022-racer? [Re: DuffMcShank] #2672782 19/07/2021 08:26
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Kan skifte til skrulager for pressfitt:
https://www.bike24.com/p2386839.html

Re: Tips til 2022-racer? [Re: DuffMcShank] #2672806 19/07/2021 12:23
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Specialized kan bare drite i å forlange 60 lapper for rammesett, så Aethos utgår med høye kneløft.
Aurum er jeg ikke så keen på da det blir for nisje/lite merke, og jeg synes den ser kjedelig ut.

Giant TCR kan være aktuell, men siden den både har prioretær setepinne og jeg leser noen steder at den omtales som litt vel stiv, er jeg usikker. Også litt dumt at man må betale like mye for rammesettet som for samme ramme i kjedelig svart, men da inkludert en 105-gruppe og hjulsett.

Har brukt Praxis BB conversion kit på alle mine BB30-rammer, men det må fortsatt vedlikeholdes (bankes ut og smøres opp) minst én gang i året.
Godt poeng med at BB86 har slakkere marginer.


Create the problem and sell the solution
Re: Tips til 2022-racer? [Re: DuffMcShank] #2672808 19/07/2021 12:36
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: DuffMcShank
Specialized kan bare drite i å forlange 60 lapper for rammesett, så Aethos utgår med høye kneløft.

Vi har jo ikke sagt at du ha S-Works ICON_SMILE

Uansett nevnte du ikke budsjett i den imponerende kravlisten, så ikke lett for forumet å vite ICON_SMILE

Du får knapt mer for pengene enn komplett TCR, men da får du også dilemmaet du nevner, ja...

Beklager manglende konstruktive innspill om andre sykler. Har mistet oversikten over hva som finnes. Men liker prosjektet ditt.

Re: Tips til 2022-racer? [Re: DuffMcShank] #2672809 19/07/2021 13:55
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Hva med TCR ink. 105 gruppen, og en tur innom lakkerer for ramme?

Re: Tips til 2022-racer? [Re: Tommy D.] #2672812 19/07/2021 14:14
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Sitat: Tommy D.
Hva med TCR ink. 105 gruppen, og en tur innom lakkerer for ramme?

Ja var inne på tanken selv... 1 igjen i riktig størrelse på lager. Kunne solgt girgruppe og hjulsett, og montert en eller annen elektronisk gruppe over vinteren + ventet på hva som skjer på hjulfronten. Men har ikke helt landet på om jeg gidder å bruke penger for toppramme, eller om jeg skal gå for "annenrangs" karbonlayup. Og usikker på om de lokale lakkererne leverer slike farger.

Men i følge geometrien har den kanskje litt for kort reach i forhold til effektiv overørrslengde for meg med korte bein og lang overkropp, ETT - stack = 172 i ML, mens min nåværende sykkel er 164 på samme mål, og den bruker jeg allerede 0 offset setepinne for å få bena riktig ift. pedalene, og dermed 120mm stem for å kompensere for lang overkropp. Noe som gjør at sittestillingen er litt lite tillitsvekkende utfor, får veldig lite vekt over bakhjulet og føles litt som å velte over styret.


Create the problem and sell the solution

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå