Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Billig ramme? Eller billig sykkel?

Billig ramme? Eller billig sykkel? #2672149 10/07/2021 21:17
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har en 2007-modell Python Pro. Var min sykkel nr 1, nå min sykkel nr 2 etter jeg kjøpte en BMC i fjor høst. Men det er veldig kjekt å ha en sykkel fast på rulla. Men merker jeg hadde også hatt lyst til å drasse med meg den på ferietur der jeg ikke gidder ha min ~40k BMC i ikke 100% sikre omgivelser, så hadde vært greit å ha en sykkel jeg kan ta med meg, som da nr 2 sykkelen ville vært.

Problemet med denne er at girøret røk en gang, og tok med seg aluminiumgodset den var festet i. Rammen er i karbon, men selve feste rundt hjulet er i aluminium. Girøret brukte være festet i tre skruer, nå er det bare feste til en igjen. Så den står da konstant på rulla, men tenkte være forut en chainsuck og bytte den ut.

Fant en grei alu ramme på finn, men selger gadd ikke sende. Tittet på ebay og aliexpress og fant en grei ramme der, men ble noen tusen det. så da var jeg plutselig ikke langt fra en noen år gammel sykkel med tilsvarende ultegra-utstyr som den pythonen (dog sikkert en generasjon nyere, fortsatt 10 girs dog).. men plutselig var det blitt et langt dyrere prosjekt enn bare en billig alu-ramme.

Men nå vet jeg egentlig ikke hva jeg kunne fått over fra min 2007-modell til i dag til en nyere ramme? Er jo ikke flust med reservedeler til gammel 10 girs ultegra? Så hva er egentlig det mest økonomisk fornuftige med tanke på at den skal brukes i noen år framover? Er å bytte rammen bare å utsette problemet gitt alt annet er 2007-tech? Det er jo den jeg vil putte mest mil på gitt at vinteren er lang, så deletilgangen bør være grei.

Re: Billig ramme? Eller billig sykkel? [Re: GeirEivind] #2672247 12/07/2021 07:40
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du skal bytte ramme, noen slitedeler og evt andre småting som følger med, så passerer du fort prisen for en brukt sykkel på finn med tilsvarende utstyrsnivå som den du har. Det økonomisk fornuftige er kanskje å kjøpe en komplett sykkel brukt. Nye landeveissykler under 20 000,- ser ikke ut som det finnes i år, men da er det til gjengjeld skivebrems og moderne girgruppe.

Alternativet er å bruke det du har, med fortsatt vedlikehold på slitedeler, på rulla så lenge det fungerer, og så kjøpe nytt / brukt når behovet er der. Men det høres ikke så bra ut å reise på ferie med en sykkel der girøret kan ryke når som helst.

Re: Billig ramme? Eller billig sykkel? [Re: GeirEivind] #2672248 12/07/2021 07:49
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Ingen muligheter for å få limt inn muttere/mutternagler? Eller bare lime fast giret direkte? Om man armerer bra skulle kanskje det vere mulig?

Eventuelt er det sikkert mulig å få andre til å gjøre jobben? men da går kanskje prisen til himmels?

Re: Billig ramme? Eller billig sykkel? [Re: Brusdalen] #2672378 13/07/2021 10:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Brusdalen
Nye landeveissykler under 20 000,- ser ikke ut som det finnes i år, men da er det til gjengjeld skivebrems og moderne girgruppe.

Denne nominerer jeg til sesongens mest positive kommentar!
Snakk om å ta det vonde med det gode ICON_SMILE

LarsB

Redigert av larsb; 13/07/2021 10:25.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå