Jeg har en 2007-modell Python Pro. Var min sykkel nr 1, nå min sykkel nr 2 etter jeg kjøpte en BMC i fjor høst. Men det er veldig kjekt å ha en sykkel fast på rulla. Men merker jeg hadde også hatt lyst til å drasse med meg den på ferietur der jeg ikke gidder ha min ~40k BMC i ikke 100% sikre omgivelser, så hadde vært greit å ha en sykkel jeg kan ta med meg, som da nr 2 sykkelen ville vært.
Problemet med denne er at girøret røk en gang, og tok med seg aluminiumgodset den var festet i. Rammen er i karbon, men selve feste rundt hjulet er i aluminium. Girøret brukte være festet i tre skruer, nå er det bare feste til en igjen. Så den står da konstant på rulla, men tenkte være forut en chainsuck og bytte den ut.
Fant en grei alu ramme på finn, men selger gadd ikke sende. Tittet på ebay og aliexpress og fant en grei ramme der, men ble noen tusen det. så da var jeg plutselig ikke langt fra en noen år gammel sykkel med tilsvarende ultegra-utstyr som den pythonen (dog sikkert en generasjon nyere, fortsatt 10 girs dog).. men plutselig var det blitt et langt dyrere prosjekt enn bare en billig alu-ramme.
Men nå vet jeg egentlig ikke hva jeg kunne fått over fra min 2007-modell til i dag til en nyere ramme? Er jo ikke flust med reservedeler til gammel 10 girs ultegra? Så hva er egentlig det mest økonomisk fornuftige med tanke på at den skal brukes i noen år framover? Er å bytte rammen bare å utsette problemet gitt alt annet er 2007-tech? Det er jo den jeg vil putte mest mil på gitt at vinteren er lang, så deletilgangen bør være grei.