Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 15 1 2 7 8 9 10 11 14 15

Bikepacking - hva anbefales?

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2669228 20/06/2021 10:10
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Med fare for å gjenta meg selv, takk til alle som bidrar med tips til hvordan man kan ha det fint på sykkeltur med ekstra bagasje (enten man sover i busskur, hytte, telt, gapahuk, hengekøye eller under ei rot) og enten turen er på to eller hundreogtjueto dager)

Jeg synes denne tråden var fin både før og etter navnebytte.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2669236 20/06/2021 12:24
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
mod

For trådfredens skyld bør nok semantikkdiskusjonene avsluttes nå.

/mod

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671586 06/07/2021 08:51
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hvilke vesker trenger man hvis man skal på en 2-dagers tur hvor man overnatter på en ubetjent DNT-hytte?

Jeg har bare en styreveske fra før av (burrito bag fra Roadrunners)

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671601 06/07/2021 10:05
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Et hav av merker, modeller og stil i ulike kvaliteter. Om du baserer deg på å fylle flasker fra nærmeste bekk ville jeg gått for en rammebag som får plass over flaskene, en styreveske som du ruller inn fra hver side, en rumperakett og en liten toptube du kan ha oppå ramma. Det er også flere som leier ut bike packing utstyr på Finn. Men trenger og trenger, det går an å sykle med sekk også :-)

På Oslo Sportslager pleier de å ha en del fra Restrap inne, ellers har Bikeshop og andre massevis. Andre gode merker er Ortlieb, Blackburn og Topeak.

Her et par eksempler.

https://www.oslosportslager.no/produkt/restrap-saddlebag-drybag-14l-45151.aspx
https://www.oslosportslager.no/produkt/restrap-frame-bag-medium-45159.aspx
https://www.oslosportslager.no/produkt/restrap-bar-bag-large-food-pouch-3l--dry-bag-14l-53052.aspx

Her en som leier ut, jeg kjenner han ikke
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=182782115

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: bigp85] #2671609 06/07/2021 10:39
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
+1 til Emil.

Bruker Restrap og Arkel selv.

Om du ikke ser for deg hyppig og/eller krevende bruk, får du også helt rimelige vesker fra kjedene og deres husmerker.

White Traveler fra XXL er enkle, men synes funksjonelle. De rimeligste jeg har sett.

Birk Adventure er absolutt være verdt en titt. Mener å ha sett også seteveske XL, som er utsolgt i nettbutikk, i deres pop-up butikk i Bogstadveien. Oppdatering: Nei, siste seteveske der er nettopp holdt av til kunde.

F.eks. Roswheel er prismessig i en mellomklasse. Du finner dem flere steder, bl.a. Anton Sport og Sport1. Som Lezyne og Topeak hos Intersport.

Ellers får man gjerne det man betaler for hva gjelder funksjonalitet og slitestyrke, og det er et drøss med ypperlige alternativer i den samme tråden som du spør i.

Det er jo bare du selv som vet hva du har tenkt å ta med deg, hvor mange og hvor voluminøse vesker du måtte trenge, og hvordan du vil bruke veskene i fremtiden ICON_SMILE

Landevei har forresten flere gode artikler og videoer om bikepacking. Siden du skal på DNT-hytte, ta gjerne en titt på Bikepacking på hytte yes

(Ikke abonnent? Fra kr. 99,- får du tilgang til alt digitalt innhold i Fri Flyt.)

Og Bikepacking.com må nevnes som en ypperlig ressurs både for inspirasjon til tur og dypdykk i det som finnes av utstyr, i hvert fall sett fra Statene.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671697 06/07/2021 21:18
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Mange takk! Har sett på Restrap sine hos Oslo sportslager og får litt rabatt der i tillegg.

Hva tenker dere om frakt av drikke?

Skal jeg bruke de to flaskeholderne (2x700 ml) eller fjerne de og heller ha en større rammeveske med drikkeblære?

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: bigp85] #2671706 07/07/2021 06:36
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg ville kjøpt 2 stk bottle bag og festet til styret og kjøpt en så stor rammeveske som triangelet tillater.
Når rammeveska blir stor er det viktig at den har en form for stropp eller lignende innvendig som hindrer den i å gå ut i bredden.

Denne gangen skal du på DNT hytte, men neste gang vil du kanskje prøve telt eller hengekøye og da trenger du plassen. Eneste forskjell på en 2 dagers, eller 2 ukers tur, er mengden mat.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671709 07/07/2021 07:06
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg tenker det er fordeler og ulemper med begge varianter. Du får mer plass også til mer uhåndterlig pikkpakkeri i en hel rammebag, den er mer upraktisk om du er hjulbeint, det er bittelitt mer knot når du skal fylle drikke fremfor flasker, en halv rammeveske er mer anvendelig også til kortere turer hvor du ikke skal ha så mye med, en hel rammeveske må gjerne passe enda bedre til akkurat dine sykler. Har du liten sykkel er det jammen ikke mye du får oppi en halv rammebag over flaskene.

Jeg ville begynt med en halv + rumperakett og styreveske. Blir du bitt av reise-på-tur-basillen kan du like godt ha en av hver.

Men klart skal du ha med ambolt og utstyr til å binde fluer til fisketuren, pensko, jåleklær, champange inkl høye glass med stett til sjekking av damer på fjellet, øks, sag & motorsag samt dregg til båten da tar du en hel rammeveske.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EmilZipp] #2671724 07/07/2021 08:22
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hvis du har god plass i ramma kan du finne den største rammeveska du får plass til over to vannflasker på rundt en liter (i min 56-ramme får jeg akkurat skvist inn to flasker på i underkant av en liter/stykk under en stappfull 4 liters Ortlieb-veske). Trenger du mer vann finnes det løsninger for å feste vannflasker på gaffelen (hvis du ikke allerede har fester til dette). Synes den løsningen høres enklere ut enn å finne en stor rammeveske som passer i akkurat din sykkel. En løsning for vann er også stem bags av denne typen. Kanskje får du en på hver side av stemmet? Sjekk i så fall XXL. I fjor hadde de en rimelig variant (som jeg tror han som kaller seg saktetur over viser på YouTube-kanalen sin, sammen med et par andre vesker fra XXL).

Ellers kan jeg anbefale denne fra Restrap. Fiffig løsning med veska som henger over drybagen. Ser også ut til å være mulig å få tak i nå.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671753 07/07/2021 10:38
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Noen som har Revelate Spinelock seteveske og kan dele erfaring? Vurderer den, Seat-Pack fra Ortlieb eller Apidura Expedition Saddle pack.
Ser den er en del tyngre enn de to andre, men får mye skryt rundt omkring.

Heller litt mot Apidura sin ettersom den er både rimeligst, lettest og på lager..
Er snakk om utgavene på henholdsvis 9, 10 og 11l.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Skoje] #2671766 07/07/2021 11:18
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Seat-packen til Ortlieb er i hvert fall bygget for å overleve atomkrig. Skikkelig kvalitet. Men den er muligens litt tung sammenlignet med noen av de andre. Den store har forresten en veldig hendig ventil som gjør det mulig å komprimere den ganske mye. Den største (8-16 liter, tror jeg det står på den) bør nok brukes sammen med en stropp man kjøper i tillegg dersom den stappes full. Fordi den er så tøft bygget er det ikke den enkleste veska å lukke og åpne, men bortsett fra det (pluss at årets pris ser ut til å ha nesten doblet seg siden jeg kjøpte i fjor) er det en veldig god veske.

Jeg ville sjekket ut Restrap sine dersom jeg skulle kjøpt seteveske. Mye enklere å få av og på.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671770 07/07/2021 11:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Enig mht rumperaketten til Restrap, det å fiske frem posen med et knips og la festet stå montert på sykkelen er helt supert. Du slipper å ta av og på samt å justere mer enn en gang, dvs før du setter deg på sykkelen hjemme.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671784 07/07/2021 12:57
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Blir nok Restrap ja. Jeg forsøker med en 8L rumperakett og en rammeveske i Large. Skal visst i følge målene passe en Specialized Diverge i str 56. Og så kommer jeg til å ha flaskene under.

Noen som erfaring med rammevesken til Restrap? Den blir ikke for bred slik at beina kommer borti?
https://www.oslosportslager.no/produkt/restrap-frame-bag-large-45156.aspx

Hva med top tube bag? Er det nødvendig? Jeg har festebolter for det så jeg kunne ha brukt denne:
https://www.oslosportslager.no/produkt/restrap-bolt-on-top-tube-bag-black-55079.aspx

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671788 07/07/2021 13:32
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg ville gått for den største rumperaketten, både 8 liter (530 gram) og 14 liter (630 gram) bygger ganske likt på undersiden ned mot hjulet og den største har i hovedsak en lengre pose. Har du ikke behov for å fylle den helt bare snurper du den sammen. Jeg ser få fordeler med å kjøpe den minste. Det er det samme med styreveska, den største begrenses egentlig bare av styret om du har racerstyre og rulles sammen slik at den rommer akkurat det du skal. L er fint !

Jeg har str 52 i CAAD12 og 54 i SuperX på tur og har str M i rammebag. Den er heller litt for smal/liten enn for stor/bred. Jeg kikket på L også, den er ikke mye bredere. Riktignok er jeg hjulbeint men jeg får den aldri borti bena. Jeg får den bakerste flasken opp på baksiden av rammebagen, ellers ville den stanget oppi.

Toptube liker jeg veldig godt, der har jeg småting jeg skal ha tilgang til oftest (gel, bar, en brødskive, solkrem, myggspray etc). Det blir fort akkurat så mye stæsj i de andre veskene at det blir litt mer knot å få tilgang i fart, selv om rammeveska superenkelt åpnes i fart.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671818 07/07/2021 17:35
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Forumet har lagt sin elsk på Restrap men sjekk også ut bikepackingbaggene til Revelate. Brukt av over 60% på årets Tour Divide.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EspenS] #2671829 07/07/2021 19:33
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jepps, lest rundt omkring at de får skryt. Derfor jeg lurte på om noen hadde erfaring med Revelate Spinelock seteveske ICON_SMILE

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671833 07/07/2021 20:19
K
Kleivis Offline
Medlem
Medlem
K
Har kjøpt inn noen Woho vesker og driver og planlegger min første bikepacking tur. Er det nødvendig å bruke noen form for rammebeskyttelse mot veskene og isåfall hvor?

Vedlegg
IMG_20210707_103947.jpg (1.47 MB, 91 nedlastinger)
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671834 07/07/2021 20:22
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Nødvendig er det ikke, men om du vil unngå gnissing og sjenerende merker på ramme/setepinne osv kan du jo bruke helikoptertape eller lignende på kontaktpunktene mellom veskene og ramme/setepinne osv.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671835 07/07/2021 20:29
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg kjøpte folie på Biltema og la på der stropper og reimer ligger an mot ramma. Beskytter godt og er gjennomsiktig så du ser egentlig ikke at det er beskyttelsefolie der.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Kleivis] #2671837 07/07/2021 20:34
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
+1

Og husk for all del folie/beskyttelsestape av noe slag på styrerøret dersom styrevesken berører den. Én tur og logo og/eller lakk kan være gnisset av. Særlig på våt grus.

Kort sagt, se Rammebeskytter folk gravelsyklene sine?

Tro meg, bruksmerker får du uansett, men du vil kanskje ikke ha flere og raskere enn nødvendig på den flotte Orbea'n din.

En annen ting: Noen i Oslo og omegn som planlegger å bestille fra Arkel? Gi meg gjerne et ord på PM, så kan vi kanskje bestille sammen og redusere pris for forsendelse fra Canada og fortollingsgebyr her hjemme yes Bergen kan også fungere!

(Lang historie som har som moral at man ikke må glemme igjen veskefestet i Madrid rett før en pandemi.)

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671841 07/07/2021 20:50
K
Kleivis Offline
Medlem
Medlem
K
Takk for tips. Bor et steinkast unna Biltema så blir nok en tur innom der. Bruksmerker er greit, men trenger ikke mer enn nødvendig. Det er også mangen som klager på at finishen til Orbea tåler lite uten at eg har merket noe til det enda. ICON_SMILE

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EspenS] #2671849 07/07/2021 21:18
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: EspenS
Nå har jeg ikke testet disse selv ennå, så litt vanskelig å si. Undersålen virker å være av ganske god og passe tykk kvalitet, og bestandig mot ujevnhenter og fukt. Selve overdelen er mer som et tynt (men sikkert slitesterkt) stretchy tøystoff. Må vel regne med å bli fuktig på beina i våt lyng osv.

Har sett det referert i diverse bikepacking-fora når det kommer til skotøy. Jeg hadde med meg et par små, 'lette' sko på tur i fjor sommer (ikke så gla i sandaler hvor man vifter med tærne), men synes det er bulky og tar for mye plass. Derfor disse. Så får vi se.

Hvordan er disse når det gjelder å ta til seg vann, og holde på det vannet?

Jeg har en stund sett for meg noe for campen, og for elvekryssinger.
Etter å ha sklidd for ørtende gangen barbent, og enten slått foten noe så jævli, eller endt langflat i vannet,
så har jeg innsett at en god såle som ikke sklir hjelper veldig!
Problemet er bare at hvis jeg bruker 'lettvekts'-sko som jeg har, så tredobler de seg i vekt, og tørker ikke på et døgn...

Sandaler har jeg prøvd, det gikk ikke så bra, noen ser jeg ikke igjen, da den éne fant ut at han skulle ta seg en raftetur uten meg ...

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2671855 07/07/2021 21:56
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har ikke brukt fitkicks'ene mine i en slik kontekst, kun på tørt føre og i halvfuktig gress. Jeg er usikker på jeg kan anbefale det for elvekrysninger, kanskje det går fint og er egnet, men jeg har ikke sånn i utgangspunktet følt for at dette er et fotplagg jeg bør bruke i røffe forhold. Et generelt inntrykk på fitkicks'ene etter noe bruk er at jeg ikke vil foretrekke de for å gå rundt i en by en hel dag, eller dra ut på langtur på annen måte. Man merker at det ikke er sko. Men til kortere enklere rusling funker de fint.

En god del rutinerte langtursyklister kjører crocs eller crocs-lignende fottøy, og strapper det fast utenpå baggasjen bak under transport. Noen åpenbare fordeler med dette er at det ikke er noe tøy som blir bløtt og drar vekt eller begynner å lukte. Det en fordel at det da ikke er noe som behøver pakkes ned - og dermed potensielt sprer lukt i baggasjen. Men motsatt, åpen konstruksjon uten stoff samler heller ikke lukt og egner seg kanskje bra til å pakkes ned... Det går an å lete i den retningen på hva som finnes ('crocs uten at det ser alt for crocs ut').

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Skoje] #2671857 07/07/2021 22:08
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Skoje
Jepps, lest rundt omkring at de får skryt. Derfor jeg lurte på om noen hadde erfaring med Revelate Spinelock seteveske ICON_SMILE

Ikke erfaring med denne, men med et par andre produkter fra Revelate - Revelate Nano Panniers og Revelate Egress Pocket. Det generelle kvalitetsinntrykket har vært veldig bra, og produktene er gjennomtenkt og smarte på en måte jeg ikke evnet forstå på forhånd.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: olip] #2671929 08/07/2021 10:36
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har et par slike:
aztron gemini

Ikke krysset elver, men brukt en god runde på seilbrett og grepet virker bra. Ganske god såle, men med den får du nok ekstra vekt og volum mot fit kicks. Tørket over natten ihvertfall, men nå er det god temp da. Veldig tynt stoff så jeg vil tro de kan tørkes rask om de henges opp i riktige omgivelser.

Bruksområde jeg har for disse er ikke syklig foreløpig vel og merke.

Redigert av soeder; 08/07/2021 10:41.
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2672065 09/07/2021 12:35
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Credit Card Bikepacking er nevnt.

Det fikk meg til å tenke.

Jeg prøver å bruke sykkel også slik mange gjerne bruker bil eller kollektivtransport, og om jeg har sjansen, velger jeg å trå meg frem til møter og samlinger i inn- og utland.

Får med både PC, sko, enkle arbeidsklær og eventuelt dokumenter i veskene. Men akkurat dressen har jeg måtte forsake eller be kolleger ta med for meg.

[Linket bilde]

Ble nylig inspirert av Ugla og hans Henty CoPilot, men ville ha noe enda lettere og enklere kun for dress og skjorte. Derfor har jeg nettopp anskaffet en Tucano Urbano Suit Pack idea

Den kan festes som veske på flatt styre, men det har jeg jo ikke. Men den lar seg altså bære som sekk enten over en skulder, som vist på bildet, eller mer stabilt over to skuldre. Tror også jeg kan stroppe den fast på toppen av setevesken, om jeg skulle ønske det.

Den er rimelig, lett og enkel, så selene er tynne og bærekomforten begrenset. Som sekk er den åpenbart mindre egnet for aktiv landeveissykling med stående spurt og krappe svinger dypt nede i bukken ICON_SMILE Men jeg har tro på at den holder seg på ryggen ved mer stabil blandeveissykling på doning med bagasje. Skal være vanntett, uten at jeg har fått testet det.

Ikke bikepacking, sier du? Lenge leve mangfoldet, sier jeg.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2672067 09/07/2021 12:47
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Kalas Sepeda, min løsning blir kanskje ikke så jålete som din men ved ankomst hoteller er det første jeg spør om "kan jeg få låne strykejern og strykebrett". Jeg dytter alltid skjorter etc i vanlig bagasje på reise eller i sykkelveska. Jeg har enda ikke opplevd at et hotell ikke har det som trengs enten det er by, konferanse eller ferie-hotell. Nå dropper jeg riktignok hel dress og kjører en pen bukse som lar seg stryke ganske lett og evt en genser.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EmilZipp] #2672070 09/07/2021 13:01
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: EmilZipp
Nå dropper jeg riktignok hel dress og kjører en pen bukse som lar seg stryke ganske lett og evt en genser.

Jamen, det er jo hele poenget. Dressen! Har ikke sånn helt uformell, lett og ledig jobb i bank og finans, jeg ICON_SMILE

Men kudos for møte-seminar-ledersamlingsbikepacking likevel yes

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2672072 09/07/2021 13:29
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sepeda
Sitat: EmilZipp
Nå dropper jeg riktignok hel dress og kjører en pen bukse som lar seg stryke ganske lett og evt en genser.

Jamen, det er jo hele poenget. Dressen! Har ikke sånn helt uformell, lett og ledig jobb i bank og finans, jeg ICON_SMILE

Men kudos for møte-seminar-ledersamlingsbikepacking likevel yes

Jeg har hatt mine 13-14 år i mørk dress, slips, egen penn for signering av større dealer, klokke til enhver anledning (det har absolutt ikke gått over), mansjettknapper, tørkle i jakkelommen, skopusse-sett i skapet på jobben og tidvis 8-10 retters middager på dustete dyre steder hvor de kirurgisk forteller hva de har gjort med agurkskum'et osv. Veldig glad for å ha vært med på mye særdeles artig og minst like glad for at dressen (uten slips) nå kun brukes max en gang i uka eller to og at vi på ledersamlinger har en mer casual stil, samt at alt jeg har kan stappes ned i en bag.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2672125 10/07/2021 10:42
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hva anbefaler folket i forhold til regnbeskyttelse til beina?

Det jeg har fra før av er en assos bib som er forholdsvis varm og vannavisende, skotrekk og beinvarmere i merinoull. Jeg har noen tettsittende skibukser som evt kan brukes men det er bare vannavisende i front.

Trenger man en tettsittende regnbukse?
Eller finnes det noen vanntette beinvarmere?

En annen ting: Trenger man skjermer til sykkelen? Vil tro rumperaketten tar i mot søle og vann fra bakhjulet. Hva med forhjulet? Noen anbefalinger her?

Redigert av bigp85; 10/07/2021 10:58.
Side 9 av 15 1 2 7 8 9 10 11 14 15

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå