Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Plunder og heft, Fox 34 Performance

Plunder og heft, Fox 34 Performance #2671934 08/07/2021 11:06
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Jeg har hatt en Fox Float 34 Performance på verksted for å få fiksa en ulyd. Da jeg fikk den tilbake, var lockout-hendelen blitt nokså merkelig. Den skal jo ha tre posisjoner for klatring, rett fram og nedover. Jeg har stort sett kjørt den helt åpen, men det er jo kjekt å ha valget.

Da jeg fikk den tilbake, gjorde bryteren unna hele funksjonen på bare 50 % av det den trengte før. Den går nå fra låst til noe som kanskje er halvveis låst til det jeg tror er helt åpen på sånn omtrent halvparten av den runden jeg kan vri den. Merkelig og upraktisk. Jeg har åpna selve bryteren, men den er jo bare en helt enkel mekanisme som ikke kan gi sånne virkninger.

Jeg har en grei dialog med verkstedet, og vi har blitt enige om å la dette være til sesongen er over, men er det noen som har vært borti noe sånt som dette, og som har en quick fix å foreslå?

Redigert av FormannMjao; 08/07/2021 19:27.
Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2671983 08/07/2021 17:32
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F

Jeg har også lagt merke til at gaffelen ikke har mer enn 105 mm demping i praksis. Det gjelder også om jeg tapper ut all luft og fjerner alle spacere. Er ikke det veldig lite på en 130 mm gaffel?

Redigert av FormannMjao; 08/07/2021 19:29.
Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2672031 09/07/2021 07:54
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: FormannMjao

Jeg har også lagt merke til at gaffelen ikke har mer enn 105 mm demping i praksis. Det gjelder også om jeg tapper ut all luft og fjerner alle spacere. Er ikke det veldig lite på en 130 mm gaffel?

Tror du skal ha en videre dialog med verkstedet ditt.
Høres ut som de har føkka til det meste... og bør fikse tvert, siden det uten tvil er de som har ødelagt tingen.

Ja, 105mm er veldig lite når den skal ha 130 ;-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2672032 09/07/2021 08:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan det være for mye olje i gaffelen? Jeg hadde noe tilsvarende med min Pike, var komplett umulig å komprimere den skikkelig. Når jeg åpna den var det fryktelig mye olje i begge beina. Etter en kjapp rengjøring og påfyll med riktig mengde olje i beina ble den helt god igjen.
Ellers enig med RF, dette ville jeg fått verksted til å fikse ASAP.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: Hoaas] #2672036 09/07/2021 08:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Hoaas
Kan det være for mye olje i gaffelen? Jeg hadde noe tilsvarende med min Pike, var komplett umulig å komprimere den skikkelig. Når jeg åpna den var det fryktelig mye olje i begge beina. Etter en kjapp rengjøring og påfyll med riktig mengde olje i beina ble den helt god igjen.

Det er nok viktig. Hørte (nok) en podcast med Chris Porter, og det var snakk om bl.a. Rockshox med Charger, der det er så lite plass til smøreolje i dempersiden - bare 10ml. Det er fryktelig lite, og feilmarginene er små. De målte at det krevdes 85kg for å bånne gaffelen UTEN noe motstand fra luftfjæra... Han sverger til å komprimere gaffelen og slippe ut litt luft fra ytterbeina på dempersiden ved å stikke en buntestrip mellom innerbein og pakning. Da blir det mindre trykk i ytterbeina.

Det er nok noe tilsvarende også på Fox, selv om disse i utgangspunktet skal ha plass til mer olje.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: baronKanon] #2672038 09/07/2021 08:23
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

Det er nok viktig. Hørte (nok) en podcast med Chris Porter, og det var snakk om bl.a. Rockshox med Charger, der det er så lite plass til smøreolje i dempersiden - bare 10ml. Det er fryktelig lite, og feilmarginene er små. De målte at det krevdes 85kg for å bånne gaffelen UTEN noe motstand fra luftfjæra... Han sverger til å komprimere gaffelen og slippe ut litt luft fra ytterbeina på dempersiden ved å stikke en buntestrip mellom innerbein og pakning. Da blir det mindre trykk i ytterbeina.

Det er nok noe tilsvarende også på Fox, selv om disse i utgangspunktet skal ha plass til mer olje.

Jeg leste mye om dette med strips mellom innerbein og pakning mens jeg grubla over hvor elendig gaffelen min var. Forstod det slik at selv om man slipper ut lufta med strips, vil samme problem oppstå etter ganske kort tid. Dvs, gjør du det før en normalt lang sykkeltur, er det ganske sikkert at gaffelen vil bli like "hard" igjen før sykkelturen er over og prosedyren må gjentas.
En annen ting jeg har lest og grublet på; Om man gjør som Porter, komprimerer og slipper ut luft fra ytterbeina. Vil det ikke bli vakuum i ytterbeina når gaffelen strekker på seg? Et ikke så ukjent problem med Pike er jo nettopp det at gaffelen har en god cm med sag uten vekt på seg.

Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: Hoaas] #2672039 09/07/2021 08:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Jeg leste mye om dette med strips mellom innerbein og pakning mens jeg grubla over hvor elendig gaffelen min var. Forstod det slik at selv om man slipper ut lufta med strips, vil samme problem oppstå etter ganske kort tid. Dvs, gjør du det før en normalt lang sykkeltur, er det ganske sikkert at gaffelen vil bli like "hard" igjen før sykkelturen er over og prosedyren må gjentas.
En annen ting jeg har lest og grublet på; Om man gjør som Porter, komprimerer og slipper ut luft fra ytterbeina. Vil det ikke bli vakuum i ytterbeina når gaffelen strekker på seg? Et ikke så ukjent problem med Pike er jo nettopp det at gaffelen har en god cm med sag uten vekt på seg.

Hvis den sagger så mye uten vekt på seg, så er det ikke noe problem, egentlig. Det er bare slik den blir følsom. Sånn er det jo på veldig mange følsomme demperprodukter. Du får et lett vakum mellom inner og ytterbein når du slipper ut luft, men det betyr ikke at det er store kraften. Hele saken er at man har et mikroskopisk luftkammer som endres mye i volum i løpet av vandringen, og dermed vil trykket blir veldig høyt på slutten.

Men tilbake til at Pike sagger. Det er fordi man ikke utligner trykket skikkelig underveis mens man fyller luft eller at balansen forskyver seg litt. Dessverre har Rockshox "fikset" dette ved å flytte utligningspunktet til begynnelsen, og samtidig gjort negativkammeret mindre på C1. Dette gir deg mye lavere effekt av negativkammeret, siden det både er mindre og får mindre trykk. Da får man mindre følsom gaffel på smått. Ingen som driver med highend-dempere anbefaler å nedgradere fra B1 til C1-fjær på Pike og Lyrik, da det er en dårligere fjær. Jeg har også prøvd på min Lyrik, og det var ikke noen høydare.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: baronKanon] #2672041 09/07/2021 08:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvis den sagger så mye uten vekt på seg, så er det ikke noe problem, egentlig. Det er bare slik den blir følsom. Sånn er det jo på veldig mange følsomme demperprodukter. Du får et lett vakum mellom inner og ytterbein når du slipper ut luft, men det betyr ikke at det er store kraften. Hele saken er at man har et mikroskopisk luftkammer som endres mye i volum i løpet av vandringen, og dermed vil trykket blir veldig høyt på slutten.

Men tilbake til at Pike sagger. Det er fordi man ikke utligner trykket skikkelig underveis mens man fyller luft eller at balansen forskyver seg litt. Dessverre har Rockshox "fikset" dette ved å flytte utligningspunktet til begynnelsen, og samtidig gjort negativkammeret mindre på C1. Dette gir deg mye lavere effekt av negativkammeret, siden det både er mindre og får mindre trykk. Da får man mindre følsom gaffel på smått. Ingen som driver med highend-dempere anbefaler å nedgradere fra B1 til C1-fjær på Pike og Lyrik, da det er en dårligere fjær. Jeg har også prøvd på min Lyrik, og det var ikke noen høydare.

Skjønner, jeg er litt usikker på hvilken versjon jeg har, gaffelen er vel fra 2017/18. Men jeg blir nok sikker å prøve strips-trickset før en tur, bare for å se om det blir bedre. Gaffelen er for så vidt god nå, men superfølsom er den ikke. Takk for oppklaring ICON_SMILE

Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2672056 09/07/2021 11:36
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Det ser ut til at verkstedet er litt uvillig til å gjøre noe, gitt. De henviser til et verksted i mitt nærområde, men der har de ikke tid til å hjelpe meg før i slutten av måneden, og da er jeg i Trysil.

Men altså:
- Jeg har ikke tilgang til mer enn 105 mm av 130 mm dempevandring (tror jeg, kanskje mindre. Av én eller annen grunn er ikke målingene helt konsistente, men 105 er det meste jeg har klart å få til).
- Justering av rebound fungerer ikke
- Bryteren for lockout (Grip 2?) fungerer ikke som den skal

I tillegg en ulyd som var grunnen til at gaffelen ble levert inn i første omgang. Den tror jeg faktisk har blitt svakere.

Er jeg urimelig om jeg krever å få ny gaffel dersom den ikke repareres i løpet av noen få dager?

Jeg har uansett ikke helse til sånt mas og stress, siden jeg har en ganske alvorlig diagnose, og er redd for å ende opp med en episode. Det er det verste som kan skje, så det må jeg for all del unngå. Det er grunnen til at jeg kanskje selger sykkelen, selv om det er ganske dumt. Jeg er klar over at det er alt for ettergivende.

Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2672058 09/07/2021 11:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Høres ut som om verkstedet har reparødelagt, og du må stå på krava.

Hvis retur ikke funker etter fiks, så har de ikke fylt på med olje eller skrudd sammen patronen skikkelig, så du har fått oljelekkasje til ytterbeina, noe som også gir mening mtp at kompresjonsjusteringen ikke virker, og at du ikke får full vandring uansett hva du gjør.

I verste fall trenger du en ny GRIP-demper. (du har ikke GRIP2 på performance). I beste fall er det bare å skru sammen skikkelig. Har kjørt service på våre GRIP-dempere flere ganger, og det er ikke akkurat rakettforskning, selv om man må ha riktige bakker til skrutvinga for å ikke klemme istykker røret til patronen (det har jeg prøvd så andre slipper).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2672061 09/07/2021 12:02
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Takk for svar! GRIP-demper var det, og kompresjonsjustering. Bare å få hjelp med vokabularet, gjør det litt lettere. Vi får se hvor hardt jeg klarer å få stått på krava. Jeg bor på Romerike og verkstedet er i Sør-Trøndelag, så det er jo ikke bare å stikke innom, heller. Jeg får se om de svarer i løpet av dagen.

Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2672114 10/07/2021 09:28
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Da er gaffelen på vei til verkstedet igjen. Håper den kommer frisk og rask tilbake!

Framhald i neste bolken.

Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2673431 26/07/2021 13:47
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Tilbake fra ferie fikk jeg endelig plukket opp gaffelen fra siste service. Alt fungerer perfekt! ICON_SMILE

Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2673433 26/07/2021 14:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: FormannMjao
Tilbake fra ferie fikk jeg endelig plukket opp gaffelen fra siste service. Alt fungerer perfekt! ICON_SMILE

Så bra!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Merkelig Fox 34 Performance [Re: FormannMjao] #2673775 30/07/2021 21:06
F
Futen100 Offline
Fersking
Fersking
F
Gratulerer! Det var hyggelig å høre.