Elsparkesykler i Oslo - løsningen på skader
|
Re: Elsparkesykler i Oslo - løsningen på skader
[Re: Tormod..]
13/07/2021 14:53
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Man trenger jo ikke å forby noe. Det er jo bare å ha tydelige nasjonale regler for bruk av el-sparkesykkel. Blant annet f.eks. regulert antall sykler til utleie ift innbyggerantall, hjelmpåbud, fartsgrense, tydelige bestemmelser knyttet til parkering av leiesykler.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
13/07/2021 15:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er jo ikke så enkelt. Man kan f.eks. ikke ha fartsgrense og hjelmpåbud, som du nevner, uten at el-sparkesykler klassifiseres som motorvogn. Det samme gjelder aldersgrense, promillegrense og krav om forsikring. I siste høring av nytt regelverk ble omklassifisering anbefalt av en mengde høringsinstanser og siden av Statens Vegvesen, men Samferdselsdepartementet sa nei. I dag er som kjent el-sparkesykkel klassifisert som sykkel, på linje med flere andre små elektriske kjøretøy og el-sykler. Og jeg antar at ingen her inne vil ha strengere regulering av sykkel. Som Alpers forklarte, vil i det minste kommunene få en viss anledning til å regulere.
|
|
|
[Re: Panda]
13/07/2021 15:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er dette bare et norsk problem? Er jo el sparkesykler i resten av Europas storbyer. De får det åpenbart til. Eller også er det slik at de ikke kjører sparkesykkel stupfull som nordmenn flest. Nei, det er ikke et typisk norsk problem. Det er et 'europeisk' problem, og man får det slettes ikke til andre steder. Men Norge skiller seg ut i antall. Det kan sikkert spekuleres og diskuteres hvorfor, men jeg tror det er to viktige faktorer. Det er mangel på sykkelkultur(tilrettelegging), og (for) mye penger. Hvorfor skulle man i Køben ville bytte ut den trygge sykkelen med et forvoks leketøy? Når den atpåtil ikke ksoter deg en krone (ja, den er ikke gratis, men det er litt morsomt å bruke samme argumentasjon som folk som synes at kollektiv er dyrt; og det er tross alt relatert). Noen land har alt begynt å regulere micro-mobilty. Noen land har i tillegg elsparkesykkelen som erstatning for segwayen som aldri fikk fotfeste i annet en bysightseeing for turister. Elsparkesykkelens mørke sjokolade: ![[Linket bilde fra inallestraten.nl]](https://inallestraten.nl/wp-content/uploads/2021/03/e-step106-600x450.jpg)
|
|
|
13/07/2021 15:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er jo bare å ha tydelige nasjonale regler for bruk av el-sparkesykkel. Har du sjekket veitrafikkloven, spesielt med tanke på regler for syklister. Og så har jeg ikke nevnt at dagens regering akkurat har innført en 6 km/t fartsgrense for syklister som passerer forgjeneger på fortau eller på GS-vei. Mitt forslag, forby sykling på fortau og GS-vei. Det er vel noe av det enkleste man kan få til om man ønsker tydelige nasjonale regler. Da løser mange problemer seg selv.
|
|
|
[Re: Sepeda]
13/07/2021 16:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
. Og jeg antar at ingen her inne vil ha strengere regulering av sykkel.. Nah, sykkelforbudt på fortau og GS-vei hadde vært fint. (Men jeg skjønner at det siste vil sitte langt inne i et land hvor sykkelen blir ansett som et mindre seriøst fremkomstmiddel enn elsparkesykkelen  )
|
|
|
13/07/2021 16:11
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det finnes jo ingen grunn til at el-sparkesykkel ikke skal defineres som kjøretøy, på linje med sykkel. Om det innføres hjelmpåbud på sykkel, så har vel ikke det noen konsekvens for noen her inne.
Vedrørende fartsgrense for passering av gående på fortau eller på g/s-sti, så har det jo alltid så vidt jeg kan huske vært et krav at syklende skal passere aktsomt (i gangfart).
Vi ser jo gang på gang at nordmenn ikke klarer å beherske måtehold. Dermed må myndighetene regulere bruken. Da blir det eneste riktige å regulere nasjonalt uten mulighet til lokale reguleringer. Å innføre en tillat fartsgrense på el-sparkesykkel, som en særegen regel for fremkomstmiddelet anser jeg som uproblematisk pga de små hjulene og motordriften. Ulykkesstatistikken taler for seg. Det koster Norge mye penger at folk verken forstår sin egen og fremkomstmiddelets begrensninger
Redigert av stosu; 13/07/2021 16:18.
|
|
|
13/07/2021 16:15
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det finnes jo ingen grunn til at el-sparkesykkel ikke skal defineres som kjøretøy, på linje med sykkel. Denne setningen forsto jeg lite av. Sykkel er allerede definert som kjøretøy. Mener du motorvogn? Da håper jeg du tuller. Nah, sykkelforbudt på fortau og GS-vei hadde vært fint. Kjekt at du koser deg og har det gøy, Tange 
|
|
|
13/07/2021 16:19
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det finnes jo ingen grunn til at el-sparkesykkel ikke skal defineres som kjøretøy, på linje med sykkel. Denne setningen forsto jeg lite av. Sykkel er allerede definert som kjøretøy. Mener du motorvogn? Da håper jeg du tuller. Nah, sykkelforbudt på fortau og GS-vei hadde vært fint. Kjekt at du koser deg og har det gøy, Tange  Sorry. Jeg så nå at el-sparkesykkel er definert likt som sykkel
|
|
|
13/07/2021 16:19
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi ser jo gang på gang at nordmenn ikke klarer å beherske måtehold. Dermed må myndighetene regulere bruken. Da blir det eneste riktige å regulere nasjonalt uten mulighet til lokale reguleringer
Vel, nå er jo hele problemet at myndighetene ikke vil regulere bruken. Det er ikke myndighetene nasjonal som har regulert bruken i Oslo nå - det er det Oslo kommune som har gjort. Vi har hatt nasjonale myndigheter som ikke har vært villige til å regulere bruken nasjonalt, de har knapt vært villige til å la kommuner regulere bruken lokalt før nå. Regjeringen har latt dette skje, stikk i strid med alle faglige anbefalinger.
|
|
|
[Re: Tange]
13/07/2021 16:27
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Det er jo bare å ha tydelige nasjonale regler for bruk av el-sparkesykkel. Har du sjekket veitrafikkloven, spesielt med tanke på regler for syklister. Og så har jeg ikke nevnt at dagens regering akkurat har innført en 6 km/t fartsgrense for syklister som passerer forgjeneger på fortau eller på GS-vei. Det med å innføre en eksplisitt fartsgrense er éne og alene pga el-sparkesykkler, siden i motsetning til sykkler så har vel de alle en fartsmåler. (Det har alltid eksistert en regel om at du skal anpasse fart ved passering av gående.) Mitt forslag, forby sykling på fortau og GS-vei. Det er vel noe av det enkleste man kan få til om man ønsker tydelige nasjonale regler. Da løser mange problemer seg selv.
Jeg håper ikke syklister blir så hardt straffet pga idioter på el-sparkesykkler. (Men jeg skjønner at det siste vil sitte langt inne i et land hvor sykkelen blir ansett som et mindre seriøst fremkomstmiddel enn elsparkesykkelen  ) Det er litt rart å tenke på, men jeg ser den. For å bli ansett som et seriøst fremkomstmiddel, og også grunnen til at det har blitt så populært vil jeg tro, så må du ha mulighet for å forflytte deg uten å trenge å benytte en muskelfiber. (En ganske lik debatt har jo eksistert i en mannsalder når det kommer til snøskuterfolket mot skigåere.) Det finnes jo ingen grunn til at el-sparkesykkel ikke skal defineres som kjøretøy, på linje med sykkel. Om det innføres hjelmpåbud på sykkel, så har vel ikke det noen konsekvens for noen her inne. Det blir litt rart å tenke på at du kan traktorregistrere atv uten hjelmpåbud med en øvre fartsgrense på 60 kmt.
|
|
|
[Re: olip]
13/07/2021 17:03
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det blir litt rart å tenke på at du kan traktorregistrere atv uten hjelmpåbud med en øvre fartsgrense på 60 kmt.
Selv om jeg er enig i resonnementet ditt i at det kanskje burde vært hjelmpåbud på ATV, så ser jeg ikke likheten med el-sparkesykkel diskusjonen.
|
|
|
13/07/2021 17:54
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det er jo bare å ha tydelige nasjonale regler for bruk av el-sparkesykkel. Har du sjekket veitrafikkloven, spesielt med tanke på regler for syklister. Og så har jeg ikke nevnt at dagens regering akkurat har innført en 6 km/t fartsgrense for syklister som passerer forgjeneger på fortau eller på GS-vei. Finnes denne loven på lovdata? Gangvei, fortau og gangfelt skjønner jeg, men hvis dette stemmer så ødelegger de jo helt helt for sykkeltransport i Norge siden nesten alle veiene er kombinert gang- og sykkelvei.
|
|
|
13/07/2021 17:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nah, sykkelforbudt på fortau og GS-vei hadde vært fint. Kjekt at du koser deg og har det gøy, Tange  Det gjør jeg ikke. Det er 15 år siden SINTEF kom med en rapport om 'å forby sykling på fortau'. Jeg har tenket å leve i hvert fall til 2100, men tviler på at jeg kommer til å oppleve at politikken kommer til å innse (innrømme) hvilken feil vei man valgte i 1978. Er jeg heldig rekker jeg 100-års dagen for denne rapporten.
|
|
|
13/07/2021 18:07
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Tenkte mest på formuleringen din "sykkelforbud på (...) gang- og sykkelvei"  Den var såpass herlig surrealistisk at jeg antok det var tiltenkt. Ville bare anerkjenne det.
|
|
|
[Re: olip]
13/07/2021 18:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er jo bare å ha tydelige nasjonale regler for bruk av el-sparkesykkel. Har du sjekket veitrafikkloven, spesielt med tanke på regler for syklister. Og så har jeg ikke nevnt at dagens regering akkurat har innført en 6 km/t fartsgrense for syklister som passerer forgjeneger på fortau eller på GS-vei. Det med å innføre en eksplisitt fartsgrense er éne og alene pga el-sparkesykkler, siden i motsetning til sykkler så har vel de alle en fartsmåler. (Det har alltid eksistert en regel om at du skal anpasse fart ved passering av gående.) Ja, nettopp. For de som ikke følget med i historietimen: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sma-elektriske-kjoretoy-blir-likestilt-med-sykkel/id2596831/ Enklere regler, mindre byråkrati og litt mer moro i hverdagen. Nå forenkler vi regelverket for små elektriske kjøretøy, som el-sparkesykler og ståhjulinger. De ligner mye på sykkel med tanke på bruksområde. Derfor likestiller vi nå slike kjøretøy. De skal nå kunne brukes på samme områder og under samme vilkår. Det gjør det enklere både for brukere og myndigheter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Ja, det var moro........ sålenge det varte. Ikke så veldig lenge. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side12/id2847890/ Elsparkesyklene er blitt veldig populære, og de er bra for mikromobiliteten. Samtidig er det en rekke utfordringer knyttet til bruken av dem. Derfor gjør vi nå noen endringer i regelverket for bruken av elsparkesykler, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Mitt forslag, forby sykling på fortau og GS-vei. Det er vel noe av det enkleste man kan få til om man ønsker tydelige nasjonale regler. Da løser mange problemer seg selv.
Jeg håper ikke syklister blir så hardt straffet pga idioter på el-sparkesykkler. Nei, klart i ytterste konsekvens klarer du ikke å passere en rask fotgjenger uten å brytte loven. Ja du kan sikkert på noe som kan/vil øke sikkerheten for syklister (muligens ner langsiktig) som straff. For meg er det bare et logisk steg på veien mot større sikkerhet og tilrettelegging for syklister. (Men jeg skjønner at det siste vil sitte langt inne i et land hvor sykkelen blir ansett som et mindre seriøst fremkomstmiddel enn elsparkesykkelen  ) Det er litt rart å tenke på, men jeg ser den. For å bli ansett som et seriøst fremkomstmiddel, og også grunnen til at det har blitt så populært vil jeg tro, så må du ha mulighet for å forflytte deg uten å trenge å benytte en muskelfiber. (En ganske lik debatt har jo eksistert i en mannsalder når det kommer til snøskuterfolket mot skigåere.) To år med elsparkesykkel har klart det 40 år med sykling ikke har klart.
|
|
|
13/07/2021 18:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tenkte mest på formuleringen din "sykkelforbud på (...) gang- og sykkelvei"  Den var såpass herlig surrealistisk at jeg antok det var tiltenkt. Ville bare anerkjenne det. Ja, for det vil være det neste steget etter sykkelforbudt på fortau. Forby sykling på GS-vei.
|
|
|
13/07/2021 18:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi ser jo gang på gang at nordmenn ikke klarer å beherske måtehold. Dermed må myndighetene regulere bruken. Da blir det eneste riktige å regulere nasjonalt uten mulighet til lokale reguleringer.
Problemet er nok at selv om vi ser det så ser regjeringen det ikke. Eller så sitter det en gjeng med lobyister à lá Norsk Politis FritidsForrenning, og alle har lyst til å komme seg hjem til middagen.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
13/07/2021 18:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er jo bare å ha tydelige nasjonale regler for bruk av el-sparkesykkel. Har du sjekket veitrafikkloven, spesielt med tanke på regler for syklister. Og så har jeg ikke nevnt at dagens regering akkurat har innført en 6 km/t fartsgrense for syklister som passerer forgjeneger på fortau eller på GS-vei. Finnes denne loven på lovdata? Gangvei, fortau og gangfelt skjønner jeg, men hvis dette stemmer så ødelegger de jo helt helt for sykkeltransport i Norge siden nesten alle veiene er kombinert gang- og sykkelvei. Nei, det finnes ingen lov mot å passere en fotgjenger med over 6 km/t på GS-vei. Det var bare på linje med min løsning om å forby sykling på GS-vei. §18 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen.
|
|
|
13/07/2021 18:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du gir deg ikke  Nope!
|
|
|
13/07/2021 18:28
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Altså: Man kan ikke forby sykling på gang- og sykkelvei. Det er et meningsløst utsagn. Man kan derimot fjerne kategorien gang- og sykkelvei slik at ordningen med delt vei opphører. Eventuelt innføre annen kategori. Gitt eksisterende infrastruktur eller mangel på sådan er det foreløpig hverken realistisk eller formålstjenlig. Derfor må man igjen se på omklassifisering av el-sparkesykler til motorvogn for bl.a. å sette begrensninger på hvor man kan ferdes på disse. For en grundig gjennomgang av hele problematikken, se høringsnotatet fra Vegvesenet. Men takk til Alpers og andre som har forsøkt å bidra til en opplyst debatt selv om vi er på pølsevev 
|
|
|
13/07/2021 18:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Altså: Man kan ikke forby sykling på gang- og sykkelvei. Det er et meningsløst utsagn. Man kan derimot fjerne kategorien gang- og sykkelvei slik at ordningen med delt vei opphører. Eventuelt innføre annen kategori. Hva tror du komme rtil å skje når man forbyr sykling på GS-vei. Da heter det G-vei. Gitt eksisterende infrastruktur eller mangel på sådan er det foreløpig hverken realistisk eller formålstjenlig. Derfor må man igjen se på omklassifisering av el-sparkesykler for å sette begrensninger på hvor man kan ferdes på disse. Ja, det er lov å drømme om politikken som sakte men sikkert legger til rette for en myk overgang til tilrettelegging for sykling. Sakte? Ja. Sikkert? Nei. Det kommer ikke til å skje noe før noen har baller til å si: om to år skal vi forby sylking på fortau, og om ti år skal vi forby sykling på GS-vei. Det betyr at vi har 2-10 år for å komme med løsninger og tilrettelegging. Når jeg ser at de fortsatt bygger GS-veier som går tvers gjennom ventesonen ved bussholdeplasser frykter jeg det verste.
|
|
|
13/07/2021 18:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Pfff. Prøvde å poste siste innlegg og fikk beskjed at tråden var slettet.
Må ha vært en bug.
|
|
|
13/07/2021 19:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
https://www.nrk.no/osloogviken/sten...kler_-her-er-oslos-nye-regler-1.15573984Det hun reagerer mest på er at de nye reglene slår fast at de 8000 tilllatte sparkesyklene skal fordeles likt på alle aktørene.
For det settes ikke noe tak for antall aktører - bare antall sykler.
Erfaringer fra andre land viser at det skaper kaos, mener hun.
Det er dumt for brukerne som må gå lengre for å finne en elsparkesykkel. Men hovedproblemet her er at det vil føre til langt flere aktører. Vi kan ende med 20 forskjellige aktører som får ha 200 elsparkesykler hver. Og med hver sin app, sier hun.
|
|
|
13/07/2021 20:12
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Altså: Man kan ikke forby sykling på gang- og sykkelvei. Det er et meningsløst utsagn. Man kan derimot fjerne kategorien gang- og sykkelvei slik at ordningen med delt vei opphører. Eventuelt innføre annen kategori. Hva tror du komme rtil å skje når man forbyr sykling på GS-vei. Da heter det G-vei. Hva skal du gjøre med alle de velfungerende gang og sykkelveiene på bygda da? Forby de 3 gående du treffer på 5 km eller tvinge syklistene ut på den svingete sterkt trafikkerte europaveien?
|
|
|
[Re: Alpers]
13/07/2021 20:20
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Vi ser jo gang på gang at nordmenn ikke klarer å beherske måtehold. Dermed må myndighetene regulere bruken. Da blir det eneste riktige å regulere nasjonalt uten mulighet til lokale reguleringer
Vel, nå er jo hele problemet at myndighetene ikke vil regulere bruken. Det er ikke myndighetene nasjonal som har regulert bruken i Oslo nå - det er det Oslo kommune som har gjort. Vi har hatt nasjonale myndigheter som ikke har vært villige til å regulere bruken nasjonalt, de har knapt vært villige til å la kommuner regulere bruken lokalt før nå. Regjeringen har latt dette skje, stikk i strid med alle faglige anbefalinger. Takker for presiseringen. Kudos til Oslo kommune, hyseklask til regjeringen. Det er helt fantastisk at Oslo kommune tar situasjonen alvorlig, så må man bare håpe at regjeringen ser forbedringen som de lokale forskriftene i Oslo forhåpentligvis vil gi.
|
|
|
13/07/2021 20:51
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jaja. Denne strategien har de ranet fra Køben. Der har det fra siste sommer ikke vært lov å kjøre de mellom 0:00-4:00 pga. mye fyllekjøring. Dessuten er det ikke lov å parkere de i «indre by».
Kudos til Oslo kom. allikevel for å få faenskapet ut av byen. De unge blir latere og tjukkere år for år. Sparkesykler hjelper i all fall ikke med å snu den trenden.
|
|
|
[Re: Appelsin]
14/07/2021 07:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Altså: Man kan ikke forby sykling på gang- og sykkelvei. Det er et meningsløst utsagn. Man kan derimot fjerne kategorien gang- og sykkelvei slik at ordningen med delt vei opphører. Eventuelt innføre annen kategori. Hva tror du komme rtil å skje når man forbyr sykling på GS-vei. Da heter det G-vei. Hva skal du gjøre med alle de velfungerende gang og sykkelveiene på bygda da? Forby de 3 gående du treffer på 5 km eller tvinge syklistene ut på den svingete sterkt trafikkerte europaveien? Med Panda's ord: I Europa får de det til.
|
|
|
23/01/2022 15:22
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
I dag er som nevnt el-sparkesykkel klassifisert som sykkel, på linje med andre små elektriske kjøretøy og el-sykler, selv om de alle etter vegtrafikklovens definisjon er motorvogner. Nå varsles det at el-sparkesykkel omklassifiseres til motorvogn, i tråd med vegtrafikklovens definisjon. Samme gjelder andre små elektriske kjøretøy som Segway og elektriske enhjulinger, ståbrett og skateboard. El-sykkel omfattes ikke av endringene, og vil dermed fortsatt være likestilt med sykkel. Omklassifisering åpner for promillegrense, aldersgrense (12 år) og hjelmpåbud (i denne omgang for barn under 15). Det skal også utredes og høres forslag om forbud mot bruk på fortau, men ikke på gang- og sykkelveier, om kjøretøyene skal omfattes av bilansvarsloven, med krav til ansvarsforsikring, og om det skal være regler for tap av førerrett ved ruspåvirket kjøring, tilsvarende de vi har for moped. Regjeringen.no: Nå strammer regjeringen inn reglene for elsparkesykkel
|
|
|
23/01/2022 17:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg koser meg og har det gøy