Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Stisykling på Hvaler?

Re: Stisykling på Hvaler? [Re: johannessen] #2670783 30/06/2021 07:26
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: johannessen
Har prøvd å sykle på Randholmen, og det er rett og slett ikke noe hyggelig hvis man ikke liker konstant-cruxing. Forundrer meg ikke at det ikke er anbefalt med barnevogn der

Så jeg tror vi kan si det er lite egnet der pga hekking og dårlig sti. Nyt heller Kaholmen og resten av stinettverket ICON_SMILE

Stien på Randholmen var helt nydelig, fordi cruxing og teknisk utfordring, lek og moro :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stisykling på Hvaler? [Re: Danhen] #2670786 30/06/2021 07:41
S
Skogsmatrosen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Jeg ringte servicetorget i kommunen for å sjekke. Det er forbudt å sykle på Randholmen og alle holmene i naturreservatet uten unntak selv med kyststi. Får heller ta gå og løpeturene der (som også er veldig fint).

Men det var vel litt kupping av tråden. Ser det er en tråd om akkurat disse holmene fra 2011.

Re: Stisykling på Hvaler? [Re: Skogsmatrosen] #2670801 30/06/2021 10:13
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: Skogsmatrosen
Sitat: anderfo
Ser ut til at mye av dette (ca 40% av stiene?) mangler farge på mtbmap.no. Noen lokale som vil fargelegge det?

Jeg bor midt i dette så kan sikkert prøve ut og gjøre et forsøk på å fargelegge stiene (fra en litt ferskings synspunkt), men de som er fargelagt er nok der det er best å sykle. F.eks. stien som er fra boligområdet Buskogen, må man bære sykkelen et stykke mener jeg, iallfall opp. Om sommeren er det mye mer folksomt helt langs kysten og mellom hyttene, og prøver å holde meg unna der da, men på tidlig vår og høsten er det flott.

Alle mine turer her starter hjemmefra, så vil ikke legge opp gpx-filer uten å fjerne en del fra start og slutt.

Randholmen er jeg litt usikker på, for den er både del av Kråkerøy-skjærgården naturreservat og dermed ikke lov å sykle på (§5, 3. ledd), men samtidig står det et stisykkelskilt med "vis hensyn, hilsen hytteforeningen" eller noe i den stilen.

Vet ikke hvor mye erfaring du har med openstreetmap, men bruk gjerne både mtb:scale og class:bicycle:mtb. Om stien er helt ok å sykle, men ingenting spesielt, er det fint å tagge med class:bicycle:mtb=0. Dette vil ikke påvirke fargen i mtbmap.no (ikke gul glow eller transparent), men da syns det for andre som evt vil tagge.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking

Re: Stisykling på Hvaler? [Re: Skogsmatrosen] #2670813 30/06/2021 11:32
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg ringte servicetorget i kommunen for å sjekke. Det er forbudt å sykle på Randholmen og alle holmene i naturreservatet uten unntak selv med kyststi. Får heller ta gå og løpeturene der (som også er veldig fint).

Men det var vel litt kupping av tråden. Ser det er en tråd om akkurat disse holmene fra 2011.

Bra!

Viktig presisering, ikke noe kupping det der :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stisykling på Hvaler? [Re: Ugla] #2671055 02/07/2021 05:18
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Ugla

Jeg bor midt i dette så kan sikkert prøve ut og gjøre et forsøk på å fargelegge stiene (fra en litt ferskings synspunkt), men de som er fargelagt er nok der det er best å sykle. F.eks. stien som er fra boligområdet Buskogen, må man bære sykkelen et stykke mener jeg, iallfall opp. Om sommeren er det mye mer folksomt helt langs kysten og mellom hyttene, og prøver å holde meg unna der da, men på tidlig vår og høsten er det flott.

Alle mine turer her starter hjemmefra, så vil ikke legge opp gpx-filer uten å fjerne en del fra start og slutt.

Randholmen er jeg litt usikker på, for den er både del av Kråkerøy-skjærgården naturreservat og dermed ikke lov å sykle på (§5, 3. ledd), men samtidig står det et stisykkelskilt med "vis hensyn, hilsen hytteforeningen" eller noe i den stilen.

Det er bare et veldig lite stykke en må bære sykkelen opp fra Buskogen, og sånn er det jo av og til når en er ute på sti, en kommer nesten helt opp med grei teknikk, og så er det siste kneika på noen få meter bare hvor en må av. Synes det er en fin dessert på turen, og tidligere kunne en jo stå parkert der hvor stien ender også.

Ellers går ikke turen via Randholmen, så i den grad det er et reservat så er ikke det en problemstilling. Jeg er ganske sjelden på Kråkerøy, så det blir stort sett denne turen de gangene jeg tar den siden jeg holder til i Gressvik-marka som jeg oppfatter som Fredrikstad-markas fineste område i ferietiden. Har ikke opplevd at jeg treffer mange fotgjengere på denne turen uavhengig av sesong. Som det framkommer av sporloggen så oppsøker denne stier som ikke er "mainstream" der det går, samtidig som det er veldig fine stier.

Enig med at enkelte stier på Kråkerøy er litt "off limit" i ferie tiden, da mange av stiene er tett på hytter. Gressvik marka er helt knall og lite folk. Men Fredrikstad marka (Rolvsøy marka) med start fra stjernehallen er helt sjef, med utrolig mye stier. Mitt tips der er bare å teste det man ser av stier og ikke bare følg blå sti. Ikke mye folk i ferie tid.

Hafjelldobbelkroneforening
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå