Hvis man vil ha en GPS på sykkelen utelukkende for å navigere, er det ikke like greit å bruke en robust mobiltelefon? For samme pris får man mye større skjerm og mye bedre touch. F.eks. Cat S62 Pro vs Garmin Edge 1030. Hva gir en Edge som en telefon ikke gir, hvis man ser bort fra treningsfunksjonene?
Har prøvd å forfekte dette faktum i flere år på dette forumet, men forumet forøvrig er ganske samstemte om at det ikke kan være tilfellet.
Du behøver ikke kjøpe en så dyr telefon som du linker til. En tusenkroners sak med et 50 kroners deksel vil trampe de fleste sykkelgpser i dass når det gjelder navi.
Et par tema når jeg vurderer om jeg skal sette Garmin-dingsen eller telefonen på sykkelen før jeg forlater huset: * Edge 1030 funker med hansker. For å bruke telefonen må jeg av med hanskene. * Batteriet på Edge 1030 holder i mange (15+) timer med GPS kontinuerlig påslått (1s sampling) og skjermen alltid på, med kartvisning (frikart + mtbmap) og auto lysstyrke. Hvor lenge holder mobiltelefonens batteri hvis jeg har både GPS og skjermen kontinuerlig påslått og kartvisning? Rundt en times tid på lav lysstyrke, kanskje kortere hvis jeg må ha høy lysstyrke (i sola e.l.). * GPS-nøyaktigheten er latterlig mye bedre på min Edge 1030 enn på telefonen (Motorola Moto G6 plus). Både i tett skog og i åpent terreng. Tror kanskje telefonen er et mandagseksemplar mtp. GPS-chipen.
Konklusjonen min har hittil alltid vært at telefonen ligger i lomma og brukes kun ved behov, mens Garmin er på sykkelstyret.
Hvis jeg skal bruke Trailguide e.l. laster jeg over GPS-sporet til Garmin og hvis jeg må finne annen info på Trailguide, har jeg det ikke mer travelt enn at jeg kan lete det opp ved behov.
Finnes det gode alternativer til 1030 med minst like stor skjerm? 3,5" skjerm høres fryktelig smått ut, er det virkelig brukbart for å se på kart? Det er bare 30% av arealet på mobilen min.
Finnes det gode alternativer til 1030 med minst like stor skjerm? 3,5" skjerm høres fryktelig smått ut, er det virkelig brukbart for å se på kart? Det er bare 30% av arealet på mobilen min.
Jeg har brukt 1030 noen år nå. Ja det funker å se på kart og navigere med den, men jeg tar opp mobilen av og til om jeg trenger å få mer oversikt. Typisk bruker jeg en større skjerm for å planlegge en rute, og når man først har den i hodet så er 1030 super å navigere med.
Takk for innspill Helge. Min bruk er typisk at jeg enten har en ganske klar plan i hodet som jeg bare trenger å følge, men jeg mister litt oversikten underveis, eller at jeg prøver noe nytt. Særlig i sistnevnte tilfelle kan jeg trenge litt tid og zooming for å få oversikten selv på telefonen. Jeg plotter aldri ruta på forhånd, så jeg må finne igjen stiene i kartet på mobilen. Derfor er jeg litt skeptisk til størrelsen på skjermen. Om jeg skulle kjøpe en navigasjonsdings så er det for å slippe å ta opp telefonen, i alle fall mesteparten av tiden.
Takk for innspill Helge. Min bruk er typisk at jeg enten har en ganske klar plan i hodet som jeg bare trenger å følge, men jeg mister litt oversikten underveis, eller at jeg prøver noe nytt.
Og av nettopp denne grunn så har jeg en Garmin 530. Har ikke sett meg tilbake. Det å ha et kart foran seg til enhver tid er definitivt en fordel når man leter seg frem på nye stier og veier.
Argumenter som batteritid, lesbarhet i sterkt sollys samt å enkelt overvåke fart, klokkeslett, høydemeter og puls er andre fordeler for min del.
Telefonen blir dermed liggende i lommen og sparer strøm til jeg faktisk trenger den. Dermed så er det et visst sikkerhetsaspekt ved det hele også.
Generelt er jeg lite tilhenger av å bruke mobilen når jeg er på tur i skogen eller langs veien.
3,5" skjerm høres fryktelig smått ut, er det virkelig brukbart for å se på kart? Det er bare 30% av arealet på mobilen min.
Det er faktisk stort nok for meg når jeg skal navigere på nye steder, selv om litt av kartbildet brukes for å vise klokkeslett, puls eller blodsukker (!). Jeg har to datafelt som ligger oppå nederste del av kartet. Men jeg har ofte gløttet på et større kart på en større skjerm (helst på laptopen, typisk mtbmap.no og/eller trailguide.net) før jeg dro hjemmefra. Har forsåvidt ganske god karthukommelse etter å ha løpt orientering i et par tiår, kanskje det hjelper... Holder karthukommelsen godt ved like ved å tegne inn på mtbmap/OSM etter at jeg kommer hjem fra tur!
Når jeg navigerer på nye steder pleier jeg ikke å bruke ruting, jeg har kun mtbmap-stioverlay og frikart, med høydekurver.
Telefonen er i sekken (på sti) eller baklomma (på landevei) og brukes egentlig kun for andre formål (ta bilder, ringe og fortelle at jeg blir sein fordi det var så fint å sykle, sjekke nedbørsradaren for å se hvor nært tordenværet har kommet, osv.).
Jeg er blant de som bruker telefonen. Har hatt garmin Edge 1000 tidligere, men synes det var mindre brukervennlig, spesielt når man bare bruker den av og til. Jeg registrerer ikke turene mine noe sted, og sykler ikke med pulsbelte eller noe annet tilbehør som gjør at jeg har behov for en skjerm på styret, annet enn til navigasjon.
Det er mulig de er bedre nå, men hvis jeg ikke hadde brukt den på en måned eller to så var det alltid en oppdatering som måtte gjøres når jeg tok den frem. Også måtte kartet oppdateres, i motsetning til mtbmap på telefonen. Hvis jeg ville bruke trailguide så måtte det lastes over fra pc, noe som var styrete. I Oslo-området synes jeg mtbmap fungerer best, men mange andre steder er det mest trailguide som er i bruk. Hvis jeg ikke hadde med pc på helgetur så fikk jeg da heller ikke lastet over gpx filer fra trailguide. Strava heatmap kan man vel heller ikke ha? Jeg fikk det i hvert fall ikke til
Så med min bruk har jeg konkludert med at det ikke er noe poeng, og bare en ekstra dings å kjøpe, lade og oppdatere. Da er det enklere å ta frem telefonen når jeg lurer på veien (selvom jeg lett innrømmer at det også er litt klønete hvis det er mange veivalg)
Jeg tror det koker ned til hvordan man bruker den, og hvor stor andel av turene man har behov for navigasjon i nevneverdig grad.
I tillegg er det jo et spørsmål om man synes det er interessant å vite puls, dekktrykk fra tyrewiz, girstatistikk fra axs, eller hvor mange kalorier man har forbrent omregnet i antall øl man kan drikke etterpå…
Etter at jeg sluttet helt å bruke gps så kjøpte jeg en stem captain klokke, men den ligger igjen i gressvikmarka et sted
Jeg kjørte en kjapp test på min mobil. Full lysstyrke på skjerm, kartvisning i nettleser, GPS/WiFi/Bluetooth på. Etter 60 minutter sank batterikapasiteten ca 8%. Den har riktignok ganske stort batteri, 4Ah. Men det ser ut som en fulladet mobil burde holde uten problemer på de turene som er aktuelle for meg. Jeg får teste å slå av skjermsparer på neste tur og se forbruk under reelle forhold.
Jeg har forsøkt meg med en gammel mobil hvor jeg lastet inn offline OSM/mtbmap. Da kunne jeg bruke den uten simkort og telefon-funksjoner slik at det sparte en del strøm. I tillegg stilte jeg den inn slik at skjermen gikk av, men jeg kunne låse opp skjermen kun ved å trykke på låse-knappen. Altså ingen kode osv. Dette var også for å spare strøm og å slippe å bruke tid på å låse opp telefonen. Men det var jo fortsatt litt vanskelig å bruke i fart.
Siden dette bare var et prøveprosjekt så ordnet jeg aldri noe skikkelig festeanordning til sykkelen. I tillegg slet jeg med dårlig oppdatering av GPS-posisjonen. Så det ble med forsøket. Har Garmin Edge på ønskelista..
Har en 520 plus som jeg har kjørt en del etter ruter på de siste ukene, både landevei og sti. Lager ruter i Strava. Det fungerer fint for det aller meste. Men hvis jeg har tatt feil vei, er usikker eller må sjekke kartet, så må jeg opp med mobilen. Skjermen blir alt for liten til å få god nok oversikt ved usikkerhet. Det samme vil jeg si om min gamle 800 jeg hadde før. Likevel foretrekker jeg å bruke GPS som primærdings. Etter hvert blir man kjent nye steder, så da blir det også mindre behov for å sjekke mobilen.
I tillegg er det jo et spørsmål om man synes det er interessant å vite [...] hvor mange kalorier man har forbrent omregnet i antall øl man kan drikke etterpå…
Mind blown! Har aldri tenkt på muligheten for at sensorene kan kobles til computeren. Bruker du Dexcom eller Libre? (eller noe annet?)
Jeg har type 2, så jeg får vel neppe dette på resept. Leste en del om Libre for noen år siden, men det var for dyrt. Ser nå at det er nede på en noenlunde akseptabel pris.
Google sier at Dexcom kan kobles direkte til 530-en, men klarer ikke å finne prisen på den, eller om den i det hele tatt er i salg i Norge.
Mind blown! Har aldri tenkt på muligheten for at sensorene kan kobles til computeren. Bruker du Dexcom eller Libre? (eller noe annet?)
Jeg har type 2, så jeg får vel neppe dette på resept. Leste en del om Libre for noen år siden, men det var for dyrt. Ser nå at det er nede på en noenlunde akseptabel pris.
Google sier at Dexcom kan kobles direkte til 530-en, men klarer ikke å finne prisen på den, eller om den i det hele tatt er i salg i Norge.
Jeg pleier vanligvis å bruke Medtronic/Enlite, og da får jeg det ikke til å funke. Men nå har jeg fått lånt meg ei Tandem-pumpe med Dexcom-sensorer (G6) og da er det null stress å få verdiene opp f.eks. på Edge (530, 830, 1000 eller 1030) eller en lang rekke andre Garmin-dingser via en Connect IQ app kalt Dexcom Data Field: https://apps.garmin.com/en-US/apps/f7d0d393-70ea-4c5f-83cf-f7d5d0f5ef12 (se lista over "Compatible devices" der)
Får dem også opp på telefonen og i en egen app på laptopen så jeg kan ha dem i "sidesynet" mens jeg jobber, i stedet for å måtte fikle med pumpa hver gang jeg skal sjekke hvordan det står til.
Verdiene lagres også i fit-fila så jeg kan gjøre litt statistikk i ettertid om jeg gidder. Kan f.eks. se på kurven i Garmin Connect. Eksempel (hvis det er tilgjengelig for flere) fra forrige tur på landeveien: https://connect.garmin.com/modern/activity/6924067055 Her plottet jeg blodsukker i grått, høyde i grønt og watt i rosa:
På Polar-klokka mi får jeg dem ikke opp, dessverre. Har ikke vurdert å bytte til Garmin-klokke ettersom jeg kun låner Dexcom-sensorer i en kort periode.
Har brukt mye telefon med quad lock og også garmin 1030. Bruker også Wahoo element bolt på landevei / grussykling.
Skal man ha treningsdata er sykkelcomputer overlegent.
Skal man ha telefon på styret er det et must med en type telefon som ikke knuser så lett, vanntett, skjermbeskytter og bra batterikapasitet. Har prød med Xcover pro som skal være uknuselig, knuste den. Men jeg er typen som ødelegger og mister ting litt for ofte og må derfor alltid ha to-tre telefoner og to pc-er i rotasjon... Har også delvis knust min garmin 1030.
Det billigste og beste er antakelig å få tak i en gammel xcover (ikke pro). Bør gå for 500-1000 på bruktmarkedet. De begynner å bli så utdaterte at de ike fungerer så bra som smarttelefon, men funker strålende med strava og / eller osmand og er omtrent like robuste som nye Pro. Lett å bytte batteri, som heller ikke er dyrt. Du trenger ikke nett, bare wifi aktivert og ruta klar og lastet ned. Kjør i flymodus. Den andre telefonen har du i sekken eller lomma / endurotasken.
Hvis vi diskuterer kun navigering.
* Garmin har suverent bedre batterikapasitet.
* Å følge en rute fungerer marginalt mindre dårlig med Garmin enn med Osmand. Begge deler har lav funksjonalitet.
* Osmand med mtbmap eller en rute du har lastet ned fra for eksempel trailguide er suvverent mye bedre enn samme på Garmin Edge 1030. Forskjellen er omtrent som moderne Nintendo Switch mot Amiga 500. GPS-nøyaktighet har jeg ikke hatt noen problemer med. Opplever ofte at mens andre prøver knote med sine gps-er så ser jeg ruta med en gang.
Hvis man kun skal navigere og stort sett sykler turer på maksimalt 2-3 timer ville jeg ikke vært i tvil: En billig telefon av typen xcvoer.
Er mye på lengre turer er jeg mer i tvil om hva som er best. Siden det er styrete å bytte feste etc. så bruker jeg nå kun garmin, men ender ofte opp med å stoppe og kikke på telefonen siden jeg savner oppsettet fra osmand.
Har ingen erfaring med Iphone.
Om fem år er jeg helt sikker på at dagens sykkelcomputere er historie og at vi alle har computer-telefonhybrider på styret.
Takk for innspill Lars! Jeg tok en kjapp titt, det ligger noen Xcover 4 på finn. Har du noen mobilholder å anbefale? Selv om mobilen er robust ser jeg for meg en holder som gir telefonen litt ekstra beskyttelse, evt deksel+holder.
Takk for innspill Lars! Jeg tok en kjapp titt, det ligger noen Xcover 4 på finn. Har du noen mobilholder å anbefale? Selv om mobilen er robust ser jeg for meg en holder som gir telefonen litt ekstra beskyttelse, evt deksel+holder.
Har ikke noen spesiell anbefaling, kjøp noe som ser robust ut. En mobilholder er også kjekt fordi man da slipper gå rundt med quadlock hele tiden. Anbefaler også skjermbeskytter i tillegg.
Quadlock er itt avhengighetsskapende og veldig kjekt til bil, løping etc.
Jeg endte opp med en Doogee S58 Pro. Valgte den primært pga lyssterk skjerm (i fl.g review), stort batteri og kraftig konstruksjon. Har testet den litt og den fungerer helt utmerket. Har styreholder i bestilling, så jeg har ikke testet med den på styret enda,
Jeg endte opp med en Doogee S58 Pro. Valgte den primært pga lyssterk skjerm (i fl.g review), stort batteri og kraftig konstruksjon. Har testet den litt og den fungerer helt utmerket. Har styreholder i bestilling, så jeg har ikke testet med den på styret enda,
Har brukt den i jobb og den fungerer overraskende bra. Dog dessverre ett stort minus at kamera/kameraapp krasjer omtrent like mye som den virker altså 50/50... Dette kan da være software som fikses.