Vaksine
|
Vaksine
07/06/2021 18:27
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ser det snart nærmer seg vaksine for meg, men er skeptisk. Har ikke været syk i flere ti-år.
Hva er konskekvensen av å si nei? Får jeg ikke lov å reise til utlandet?! Er det alt?!
|
|
|
Re: Vaksine
[Re: Panda]
07/06/2021 18:47
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Sosialt sett blir det vel mest at du blir sett på som en konspiratorisk skrulling.
Rent praktisk tipper jeg det berømmelige covid-sertifikatet blir brukt for å slippe inn på konserter o.l. i Norge frem til ca oktober, og så løses det meste opp. For flyreiser og innreise til andre land kan bli vanskelig, spesielt når tilgjengeligheten av tester på sikt går ned. Inn til Norge vil du alltid ha lov til å reise, og tipper karantene for uvaksinerte også er historie innen utgangen av året.
Så vil det være et spørsmål om noen land (Kina og en del asiatiske land virker jo som de mest logiske alternativene) også på lang sikt kommer til å ha dette som krav, tilsvarende det man har for gulfeber i enkelte afrikanske land.
Jobber du i helsevesenet håper jeg det settes som krav, men generelt har Norge en tradisjon for at det er veldig restriktivt hvilke helsedata en bedrift kan be sine ansatte om. Hvis det er for å trygge arbeidsplassen kan det være relevant, så på kort sikt kan nok arbeidsgiver kreve at du viser vaksinasjonsbekreftelse for å komme tilbake på kontoret, men etter som resten av oss har tatt ansvar og vaksinert oss, vil det være vanskeligere å bruke den begrunnelsen.
|
|
|
07/06/2021 19:15
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er det et covid-sertifikat? Og hvordan ser det ut? Om dette skal fungere så bør det jo lages ordentlig på linje med passet vårt. Eller er det en app som man må validere i gaten på lufthavnen som mobil billetten hos Ruter/Vy?
|
|
|
07/06/2021 19:32
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ser det snart nærmer seg vaksine for meg, men er skeptisk. Har ikke været syk i flere ti-år.
Da er det vel desto viktigere at du tar vaksine? Det er jo ikke pga av oss sunne og friske folk man tar vaksine.
|
|
|
07/06/2021 20:34
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Er det et covid-sertifikat? Og hvordan ser det ut? Om dette skal fungere så bør det jo lages ordentlig på linje med passet vårt. Eller er det en app som man må validere i gaten på lufthavnen som mobil billetten hos Ruter/Vy?
Har ikke ca alle avisene vært fulle av dette nå i lang tid?
|
|
|
[Re: Gråstein]
07/06/2021 20:57
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har ikke ca alle avisene vært fulle av dette nå i lang tid? Har de?
|
|
|
07/06/2021 21:18
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
https://lmgtfy.app/?q=covid+sertifikatPr nå kan du logge inn på helsenorge.no og få en bekreftelse. Fra neste uke vil bekreftelsen også inneholde en QR-kode som kan scannes for å bekrefte om den er ekte eller ikke.
|
|
|
08/06/2021 05:05
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vurderer du virkelig å ikke ta vaksine fordi du ikke har vært syk på åtte til ti år?
Da må du lese deg opp på gruppeimmunitet. Skjerpings!
Er du skeptisk? Pass deg, og les litt om hvilket arbeid som et lagt ned for å skaffe til veie trygge og gode vaksiner mot COVID 19, ellers så sender jeg Geir på deg!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
08/06/2021 05:46
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hva er konskekvensen av å si nei? Får jeg ikke lov å reise til utlandet?! Er det alt?! Konsekvensen av å ikke vaksinere seg kan være å dø på en ytterst pinefull måte, greit valg egentlig - for de som ikke har sprøyteskrekk eller har lest for mange konspirasjonsteorier
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
08/06/2021 05:58
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Hva er konskekvensen av å si nei? Får jeg ikke lov å reise til utlandet?! Er det alt?! Jeg antar at du nevner dette som et argument for at det ikke er nødvendig for deg å ta vaksinen? For deg personlig er det kanskje ikke så nødvendig nei, sikkert lav sannsynlighet for varige mén av sykdommen, men så var det dette med å bidra til flokkimmunitet for å sikre de svakeste da.
Redigert av Jacobsen; 08/06/2021 06:05.
|
|
|
08/06/2021 06:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva er det som gjør at du velger et full-blown sykdomsforløp fremfor vaksinen? Jeg har heller ikke vært borte fra jobb med sykdom mer enn en halv dag de siste 20 årene, men jeg har ikke lyst på en ubeskyttet omgang Covid av den grunn og kanskje ikke få syklet ordentlig på et halvår eller kanskje ikke resten av livet på grunn av nedsatt lungekapastitet.
Ei heller har jeg lyst til å skade andre gjennom å smitte dem.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/06/2021 06:53
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hva er konskekvensen av å si nei? Får jeg ikke lov å reise til utlandet?! Er det alt?! Hvis du er skeptisk til denne vaksinen, så sier du vel nei til at egne barn skal vaksineres mot meslinger, kusma etc., du takker nei til kreftbehandling og egentlig veldig mye moderne behandling med de siste medisinene skulle det bli aktuelt - de er jo laget med bruk av samme teknologi - eller er det slik at skepsisen forsvinner som dugg for solen i det øyeblikket det kun handler om deg? . Du holder avstand til folk, både kjente og ukjente de nærmeste 3-4 årene fordi du vil verken få Covid eller smitte andre med det.
Lars-Erik
|
|
|
08/06/2021 07:43
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor er du skeptisk? Jeg antar at du ikke tror på Bill Gates og myndighetene skal chippe oss alle og drepe oss med 5G, eller hva det er. Men en mer generell skepsis i forhold til egen helse?
Hvis du er under 50 år og ved god helse, så er det en veldig liten sannsynlighet for at du vil få noen senvirkninger eller alvorlig sykdomsforløp av Corona. Men du kan smitte andre som gjør det. Selv om sannsynligheten for at du blir alvorlig syk er liten, så er sannsynligheten for at du pådrar deg senvirkninger vaksinen enda mindre. Vil gjette på at mye av du gjør i løpet av en dag utsetter deg for større helsemessig risiko enn å ta vaksine. Det er farligere å reise til vaksinasjonsstedet enn å få selve vaksinen.
Når det gjelder det du spør om så er vel konsekvensen rent praktisk at det er mye du ikke får lov til å gjøre får til høsten. Mest sannsynlig alt som involverer ansamling at mange mennesker (konserter, sportsbegivenheter, restauranter), samt restriksjoner/karantene ifbm reising.
|
|
|
[Re: Garpen]
08/06/2021 09:51
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Vurderer du virkelig å ikke ta vaksine fordi du ikke har vært syk på åtte til ti år? Da må du lese deg opp på gruppeimmunitet. Skjerpings!! La nå disse vaksinemotstanderne være i fred. De er en utdøende gruppe. Bokstavlig talt.
|
|
|
08/06/2021 10:17
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er vaksinen testet i stor nok grad med tanke på senvirkninger? Nei det er den ikke. Med andre ord så sprøyter dere noe inn i kroppen som dere ikke aner om er farlig eller ikke.
MMR vaksine for ungerne er gjennomtestet siden den kom i første utgave separat i 1963.
Er det farlig å få korona? For noen ja. Jeg kjenner flere som har hatt korona og vært syke noen dager. Kjenner også noen som var syke i ukevis. Kjente til og med en som dødde av det (hadde underliggende sjukdom). Så er det alle de som har hatt smitten uten at det ble oppdaget.
Ekskluderer jeg meg for aktivitet i samfunnet uten vaksine? Det virker sånn. Det er bare ikke greit. Må vel gå an å ta en test og er den negativ er det lov å boarde flyet til Syden.
|
|
|
08/06/2021 10:21
|
gare
More than words
|
More than words
Akkurat det er det jo opp til Syden å vurdere ... så kan man oppleve det som urettferdig, men de enkelte land står jo fritt til å bestemme hva som skal til av vaksiner for å få anledning til å besøke dem.
Hva angår senvirkninger, hvor lenge skal det testes før du er fornøyd?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
08/06/2021 10:21
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Sånn antivaksinegreier er vel ganske nedkjempet snart eller?
Redigert av Stupfull; 08/06/2021 10:22.
|
|
|
08/06/2021 10:22
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Er vaksinen testet i stor nok grad med tanke på senvirkninger? Nei det er den ikke. Med andre ord så sprøyter dere noe inn i kroppen som dere ikke aner om er farlig eller ikke. Hva får deg til å tro at det er en stor risiko for senvirkninger? Dette er ikke ny teknologi. Denne type vaksiner har vært forsket på i flere tiår og har vært brukt i andre tilfeller opp gjennom årene. Det er ikke sånn at de kom på en ny måte å lage vaksiner på i fjor som de bestemte seg for å gå for. De har ekstremt god kjennskap til denne vaksinetypen.
Redigert av Jacobsen; 08/06/2021 10:23.
|
|
|
08/06/2021 10:26
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Får første stikk om et par timer, og ser virkelig frem til å snart kunne henge mer med foreldrene mine (begge med underliggende sykdom) som jeg nesten ikke har sett på 15mnd. Anser sykkelpendlinga til & fra stikket som mer risikabelt enn selve vaksinen. Gleder meg til de frigjør API'ene til Gates mikrochip. Det må finnes noen rimelig heftige integrasjonsmuligheter mot Garmin og TrainingPeaks! 
|
|
|
08/06/2021 10:31
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Ekskluderer jeg meg for aktivitet i samfunnet uten vaksine? Det virker sånn. Det er bare ikke greit. Må vel gå an å ta en test og er den negativ er det lov å boarde flyet til Syden. Praksis andre steder i Europa er at du kan hurtigteste deg til Grønt koronapass. Eksempelvis skal du inn på restaurant i Danmark uten vaksine må du ta en hurtigtest først. Antar det vil fungere slik også ved reise. Og det vil komme denne typen innslippskrav også i Norge, som ved konserter og fotballkamper. Så spørs det om samfunnet finner tilstrekkelig kapasitet for å hurtigteste ved akkurat det arrangementet du har lyst til å gå på, da kan det være at kun vaksinerte slipper inn ved den anledningen. Så du må regne med å hurtigteste deg mye i en overgangsperiode for å benytte ulike typer tilbud. Men det er kanskje helt greit. Det er jo like mye for andre som for deg selv, at andre skal vite man er i et trygt miljø. Selv de som er beskyttet eller vaksinert vil ønske å vite at de ferdes mest mulig i smittemessig trygge miljøer. For eksempel når de skal ombord på et fullt fly, eller sitte på full restaurant. Når samfunnet har fått varig flokkimmunitet er ikke slik testing lenger nødvendig. Da vil ikke en enkeltpersons smittetilfelle utgjøre en samfunnsmessig risiko, siden det ikke er nok kjeder av bærere til å skape spredning på et nivå som truer samfunnet. Pandemien stopper av seg selv. Selv om du ikke vil ta vaksine selv så vil du typisk være veldig takknemlig overfor de som gjør det. Det er de som tar vaksinen som gjør at også du etterhvert vil kunne få et samfunnsmessig normalt liv.
|
|
|
08/06/2021 10:40
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Må vel gå an å ta en test og er den negativ er det lov å boarde flyet til Syden.
Isolert sett er det riktig, men du er en potensiell smittebærer. Vaksinerte virker så langt ikke å være smittebærere, og det er en vesensforskjell med mindre du tester deg "kontinuerlig".
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
08/06/2021 10:41
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvordan virker sånne mikrochips som er i vaksiner? Må man inn og skifte batteri av og til eller er det samme teknologi som i bombrikkene?
|
|
|
[Re: eOpseth]
08/06/2021 10:52
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Må vel gå an å ta en test og er den negativ er det lov å boarde flyet til Syden.
Isolert sett er det riktig, men du er en potensiell smittebærer. Vaksinerte virker så langt ikke å være smittebærere, og det er en vesensforskjell med mindre du tester deg "kontinuerlig". Jeg har hørt at du kan bære sykdommen som vaksinert, hvilket dog virker litt rart men er ikke ekspert.
|
|
|
08/06/2021 10:53
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Ikke full innsikt selv, men emipirien så langt peker vel i positiv retning om at vaksinerte ikke er like smitsomme på langt nær, om noe. Mutanter er sikkert en usikkerhet.
Redigert av eOpseth; 08/06/2021 10:54.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
08/06/2021 10:56
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Man har i praksis minimal smittespredningsevne som vaksinert, fordi viruset ikke reproduseres i tiltrekkelig kvanta til å spres særlig. Det er/har vært usikkerhet i forskningen fordi det har vært vanskelig å forske på, men etterhvert som kunnskapen har økt er det mer eller mindre etablert sannhet i forsknings- og smittemyndighet-miljøer nå at smittespredningspotensialet fra vaksinerte er minimalt. Eksempelvis land som USA v/CDC fjerner munnbindkrav for vaksinerte. At vi holder på munnbindkravet for mrna fullvaksinerte i Norge er primært for å opprettholde dugnadsånden blant de andre.
|
|
|
08/06/2021 11:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er vaksinen testet i stor nok grad med tanke på senvirkninger? Nei det er den ikke. Med andre ord så sprøyter dere noe inn i kroppen som dere ikke aner om er farlig eller ikke. Hvordan mener du at test for senvirkninger skal foregå og konkret hvilke senvirkninger er det du er redd for. MMR vaksine for ungerne er gjennomtestet siden den kom i første utgave separat i 1963.
Nei. Det var meslingevaksinen. MMR kom i 1983. Mener du at den var langtidstestet da den ble innført. Er det farlig å få korona? For noen ja. Jeg kjenner flere som har hatt korona og vært syke noen dager. Kjenner også noen som var syke i ukevis. Kjente til og med en som dødde av det (hadde underliggende sjukdom).
Så hvorfor vil du heller ha sykdommen enn vaksinen? Ekskluderer jeg meg for aktivitet i samfunnet uten vaksine? Det virker sånn. Det er bare ikke greit.
Jo. Det er greit, for det er helt klin likt for deg som alle de andre voksne i samfunnet. Mener du at det ikke er greit for meg og vi andre som tar vaksinen, eller er det bare du som blir påført urett her?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tex]
08/06/2021 11:02
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan virker sånne mikrochips som er i vaksiner? Må man inn og skifte batteri av og til eller er det samme teknologi som i bombrikkene? Jeg er mest spent på størrelsen på kanylen de bruker for å få chipen inn i kroppen. Det skal tross alt samles inn masse data om oss, og vi skal spores fra vugge til grav. Det blir litt heftigere enn den brikken katta har fått
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
08/06/2021 11:10
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg har hørt at du kan bære sykdommen som vaksinert, hvilket dog virker litt rart men er ikke ekspert.
Hvor har du hørt dette? Tidligere i tråden sa du jo at du ikke leste nyheter om covid i Norge (siden du ikke har fått med deg ordningen med covid-pass). Fagpersoner over hele verden anbefaler å ta vaksinen. Selv Donald Trump kjørte på med vaksinering. (Eller kanskje han fikk sprøytet inn sukkervann, og at det hele seansen var for å manipulere publikum til å tro at den er trygg?) Du sier selv du ikke er ekspert, men mener tydeligvis at du vet nok til å avvise de (hundre)tusener av eksperter som har dette som fulltidsjobb. Er det fordi du tror ekspertene lyver til deg, eller at de egentlig ikke er eksperter?
|
|
|
|
|