Hva betyr det at puta er ekstra liten for å spare vekt ? Er det pro-rytter snitt med bitteliten pute ? Eller noe for en med "normal" kroppsbygning på langtur ? Jeg bruker sommershorts og knevarmere fra ca null grader når temperaturen stiger ganske raskt utover dagen men ørlite mer vindtett ville ikke vært helt krise.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jeg har den, og kjenner meg ikke igjen at det er en ekstra liten pute?? Valentino er sikker rette mann til å svare her, men Equipe RS er jo pro-linjen til Assos vel, så det er kanskje det de sikter til.
Alt jeg vet er at den er vindtett, med litt pusestoff inni og latterlig deilig å ha på i det meste av norsk vår og høstvær (og sikkert litt "sommervær") også.
Jeg skaffet RS9 og RS spring/fall S9 for et par måneder siden på bakgrunn av denne tråden og jeg er minst like fornøyd med dem som mange andre i denne tråden. Fra tidligere var min favoritt Craft Hale bib med C2-pad og tenkte det ikke kunne bli bedre...
For referanse passer medium i begge to veldig godt på meg som er 190 cm, 73-74 kg. Hofte 96 cm, midje 86 cm. Først hadde jeg large i spring/fall, men den ble returnert pga. at lårstrikkene var for romslige. Medium er mye bedre, men kunne vært noe tightere uten at jeg hadde klagd. Jeg merker særlig med benvarmere at det kunne vært fint med smalere passform der.
Sommerversjonen er jevnt over litt tightere, syns jeg, så det kan være noen med omtrent samme kropp som meg ville foretrukket large - på denne er benene en del kortere så lårstrikket er ikke et problem.
For meg har det fungert godt med spring/fall fra omtrent 0 til 15 grader med diverse utvalg av ben-/knevarmere og sommerversjonen har fungert i alt over 15 grader.
Edit: Hekter på putesammenligning. Samme pad i begge bibene og størrelsen er lik i begge bibene så vidt jeg kan merke når jeg legger de oppå hverandre. Paden er bredere enn alt jeg har prøvd før. Omtrent 1-2 cm bredere på det bredeste partiet bak vs. C2-padden.
Etter streng instruks fra Valentino har jeg byttet ut mine antikvariske og etterhvert misfargede og tynnslitte F1 Uno S5 Campionissimo til fordel for høyteknologiske, bling bling og superraske Equipe RS S9.
Valgte den lette standardutgaven gitt at jeg allerede har egnede bukser for vår og høst. Ellers ville jeg ha valgt Spring Fall for generell bruk, gitt hvilke temperaturer og værforhold vi sykler mest i her nordpå.
Har ikke syklet en meter med buksene, men førsteinntrykk og umiddelbar følelse ut-av-boksen er meget bra:
- Oppleves som svært behagelige, med assos-dimensjonert pute og brede, komfortable seler som burde være snille med skuldre og brystvorter.
- Passformen er som alltid noe romsligere enn tilsvarende fra Castelli og særlig Sportful. Størrelsesguiden sier M for mine mål, og den sitter bra, uten å være for stram, selv med heftig koronatillegg. Fristet til å gå strammere, men velger å følge Assos' anbefaling.
Nå skal jeg være forsiktig med å trekke konklusjoner på sviktende grunnlag, men gitt førsteinntrykket er jeg rimelig trygg på at disse vil være svært så behagelige for de lange turene, og at jeg ikke vil angre på at jeg fulgte Valentinos ordre om å velge bort de mer spesifikt langtur- og komfortrettede Mille GT.
Tenker å bestille RS9 med reward-tilbud på xxl, men er usikker på størrelsen. Jeg er 186cm/85kg, og har et par Tiburu i XL. Den er egentlig helt topp, men ikke spesielt tight. Stramme nok nederst på lårene, men sitter litt løsere lenger oppover.
Noen med samme mål som kan fraråde å gå ned til L?
Tenker å bestille RS9 med reward-tilbud på xxl, men er usikker på størrelsen. Jeg er 186cm/85kg, og har et par Tiburu i XL. Den er egentlig helt topp, men ikke spesielt tight. Stramme nok nederst på lårene, men sitter litt løsere lenger oppover. Noen med samme mål som kan fraråde å gå ned til L?
Kontrollspørsmål: Du har sjekket hva Assos anbefaler ("What's my size")?
Guiden tar hensyn til noen flere mål enn høyde og vekt, om enn ikke bredde på lår. Den angir dog om en gitt størrelse vil være stram eller løs rundt henholdsvis midje og hofter.
Min erfaring er at man bør holde målebåndet stramt eller trekke fra noen mm om man vil ha stram passform
XXL Reward! Takk for tipset! Ifølge Assos's guide bør jeg ha M, "slightly tight at waist, slight loose at hip". Er 193cm, med lange bein. Peiling på hvordan lengden varierer iforhold til størrelse?
Ifølge Assos's guide bør jeg ha M, "slightly tight at waist, slight loose at hip". Er 193cm, med lange bein. Peiling på hvordan lengden varierer iforhold til størrelse?
Du skriver ikke hvilken modell du vurderer men jeg kan i hvert fall si at for standard Equipe RS Bib Short S9 i M er det rundt 24 cm fra skrittet (søm) til nederst på bukselåret. Målt på innsiden av låret.
Jeg kjøpte Assos sin egen vidundermiks i håp om at den skulle bidra til å opprettholde plaggets unike egenskaper og farge over tid. I tillegg hadde jeg sett for meg en frisk duft inspirert av de sveitsiske alper. Jeg tok feil. Kraftig feil. Assosiasjonene til toalettrens er langt fremme i pannebrasken. Tror faktisk jeg bruker resten av den til å vaske doen fremfor plaggene fremover. Hvis ikke noen med andre assosiasjoner, eller redusert luktesans vil ha den
Jeg bruker Coops sportstøyvask i maskin ullprogram. Vaskepose også. Assos-middelet har jeg med på alpetur. Da er det håndvask i vasken eller badekaret på hotellrommet som gjelder. Etter en lang dag på setet er toalettrens fine greier til puten!
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Etter at jeg fikk Assos vaskemiddel som en gave/kompensasjon har jeg ikke sett meg tilbake. Den gaven har kostet meg noen kroner i vaskemiddel, men jeg har ikke hatt surt treningstøy siden.
Assos bukser har helt klart kortere levetid enn absolutt alt annet jeg har brukt. Om du ser en kamerat med gjennomsiktig sykkelbukse kan du være sikker på at det er en Assos. De blir også raskere grå enn andre, etter min erfaring. På den annen side; de sitter stort sett veldig godt om man har kjøpt riktig størrelse.
Har en Assos Mille fra 2012 som ennå lever i beste velgående. Strikken på låret har ikke helt samme spenst som ny, men funker fjell. Er faktisk min favoritt..
Redigert av Christian82; 05/06/202106:24. Rediger grunn: Skriveleif
itŽs better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Assos Tiburu har ekstrem holdbarhet. Ikke antydning til fading selv etter utallige vask. Equipe S7 er som ny. Den er _gammel_. RS S9 og RS F-S er bunnsolide og deilige. Men har en Evo-variant som faktisk ble grå. Den bruker jeg til rullesykling, som jeg hater...
min t equipe evo bib ble rimelig fort slarkete i strikken, (kjøpt i 2018, og nå alt for slapp til å brukes) så er litt skuffet over holdbarheten akkurat der.
Tiburu er nok favoritten. Har en 18modell som er litt gråere og med slitasje ca rundt sitteknutene. Og en 20modell som er som ny. Spent på 21modell av Equipe Spring/Fall, førsteinntrykket er at det ikke er en Tiburu. Og det er ikke nødvendigvis med positivt fortegn. Første møte med Assos var en 09modell av Mille. Den er helt grå. Men suveren på rulla.
Har noen turer med Equipe S/F nå og inntrykket er at konstruksjonen er superb, men fremdeles usikker på materialet.
Stoffet i Tiburu er så genialt på flere måter. Det er ekstremt holdbart, både mot vask og mot eventuelle fall og skrubb. Temperatur-siktet er enormt stort, fra minusgrader til 15-20 pluss grader, selv 25 grader går fint.
E S/F er mye varmere og tettere. Tiburu tilpasser seg omgivelsene og gir en sakral opplevelse av next-to-skin uavhengig av temp. Nye S/F føles som hyperavansert tights, veldig digg, men fremdeles bare en tights.
Ja, stemmer. Skal jeg få en Mille GT til å sitte skikkelig må jeg ned en str ifht andre modeller fra Assos. Jeg er rimelig slank, Mille GT passer kanskje bedre for de med litt ekstra pondus :-)