Jeg prøver å finne en rute mellom Trondheim og Åsen og deler av strekningen er en mye omtalt trase som er lite egnet for sykkel pga. mye trafikk. Jeg kommer meg fint til Stjørdal og kjenner til fine ruter som ender opp i området rundt Hell.
Har funnet diverse tråder på forumet og en post hos
plohn.com med alternative ruter fra Stjørdal til Levanger.
Som jeg ser det er det må turen legges om Markabygd og rundt Movatnet for å unngå E6 helt.
Det er en del småveier som leder opp til grusveien som går over åsene. I bildet under har jeg markert noen av dem med blå, orange og rosa. Er alle alternativene greie sykkelruter?
Jeg øyner også muligheten til å sykle noen veldig få km på E6 ved å følge rød rute. Det er visstnok en traktorvei over mellom Skatval og der E6-delen av rød rute starter. Den tar meg forbi en strekning jeg uansett ikke vil sykle på E6. Litt vanskelig å se tilstanden på denne veien i google maps og på 1881.no. Svart spor som ligger ved rød rute kan gjøre E6-delen litt kortere, men her er det på nytt et strekke med traktorvei jeg ikke kjenner standarden på - det er også en del forskjellige grusveier/traktorveier å velge i akkurat her. Det er flere alternativer til å komme seg til omtrent samme startpunkt for E6-strekket, men har ikke tegnet inn alle. Bl.a. fra blå rute går det en vei gjennom der jeg har skrevet inn E6 i rødt.
Fin grusvei er mer en bonus enn en hindring på turen. Kjerrete partier, tendenser til kratt eller et par cm ny og grov grus vil jeg helst unngå.
Er det noen her med nyere erfaring fra strekket mellom Stjørdal og Åsen som kan anbefale en rute som passer landeveissykkel?
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120185&filename=Screenshot%202021-05-28%20at%2010.32.32.png)