Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen

Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen #2665807 28/05/2021 08:53
F
fivestage Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Jeg prøver å finne en rute mellom Trondheim og Åsen og deler av strekningen er en mye omtalt trase som er lite egnet for sykkel pga. mye trafikk. Jeg kommer meg fint til Stjørdal og kjenner til fine ruter som ender opp i området rundt Hell.
Har funnet diverse tråder på forumet og en post hos plohn.com med alternative ruter fra Stjørdal til Levanger.

Som jeg ser det er det må turen legges om Markabygd og rundt Movatnet for å unngå E6 helt.
Det er en del småveier som leder opp til grusveien som går over åsene. I bildet under har jeg markert noen av dem med blå, orange og rosa. Er alle alternativene greie sykkelruter?

Jeg øyner også muligheten til å sykle noen veldig få km på E6 ved å følge rød rute. Det er visstnok en traktorvei over mellom Skatval og der E6-delen av rød rute starter. Den tar meg forbi en strekning jeg uansett ikke vil sykle på E6. Litt vanskelig å se tilstanden på denne veien i google maps og på 1881.no. Svart spor som ligger ved rød rute kan gjøre E6-delen litt kortere, men her er det på nytt et strekke med traktorvei jeg ikke kjenner standarden på - det er også en del forskjellige grusveier/traktorveier å velge i akkurat her. Det er flere alternativer til å komme seg til omtrent samme startpunkt for E6-strekket, men har ikke tegnet inn alle. Bl.a. fra blå rute går det en vei gjennom der jeg har skrevet inn E6 i rødt.

Fin grusvei er mer en bonus enn en hindring på turen. Kjerrete partier, tendenser til kratt eller et par cm ny og grov grus vil jeg helst unngå.

Er det noen her med nyere erfaring fra strekket mellom Stjørdal og Åsen som kan anbefale en rute som passer landeveissykkel?

[Linket bilde]

Vedlegg
Screenshot 2021-05-28 at 10.32.32.png (659.88 KB, 792 nedlastinger)
Redigert av fivestage; 28/05/2021 08:58.
Re: Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen [Re: fivestage] #2665845 28/05/2021 10:28
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Enda et alternativ:

https://www.komoot.com/tour/3774102...qgaCLaj8YW4yXBC5WFlnHjrbAEEe&ref=wtd

Tror veien fra nederst i Vuddudalen (Fættfjordvegen til Langåsvegen), som du delvis merket med sort, er kurant jevn og fin grusveg.

Men, den lille biten du må sykle på E6 er småguffen trafikkmessig.
Heldigvis er det igang med bygging av ny E6 gjennom Forbordfjellet, som vil gjøre dette til en mye mer sykkelvennlig strekning om noen år.

Redigert av Jamez; 28/05/2021 10:32.
Re: Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen [Re: fivestage] #2665856 28/05/2021 11:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ingen skikkelig gode ruter mellom Åsen-Stjørdal.
Jeg har alltid droppet den turen på grunn av E6 gjennom Vududalen og forbi Langstein opp mot Aglo.
Alternativ rute gir mange ekstra kilometer og har gjort at jeg dropper turen der :-)

Korteste rute uten E6 er nok Stjørdal-Okkelberg-Langstein, og deretter fra Fættenfjord camping og over bakken til Åsenfjord og deretter til Åsen.
Drøye 4 mil det, mot 2,5 langs E6.....

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen [Re: fivestage] #2665884 28/05/2021 12:28
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Det blir vel 6-7km lengre enn det jeg foreslo på Koomoot (via Skatval), men får enda litt mindre E6 , 3km E6 istedenfor 5km, ved Fættenfjord på den måten.

Re: Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen [Re: fivestage] #2665921 28/05/2021 18:08
F
fivestage Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Takk for tips!
Jeg tar turen til uka og prøver meg på en kombinasjon av variantene dere har lagt fram eller den lange omveien.
Rapporterer tilbake etter endt tur om det er noe det er verdt å begi seg ut på.

Når det strekket ikke lenger er E6 blir det fort et ettertraktet sted å sykle. Veldig fint i kveldssola med flere stoppeplasser langs vannet. Gleder meg!

Re: Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen [Re: fivestage] #2665934 28/05/2021 19:57
R
rosandholm Offline
Medlem
Medlem
R
Asfalt oppe ved Hoklingen og Movatnet iallefall.

Re: Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen [Re: fivestage] #2665985 29/05/2021 18:43
Loki Offline
Besatt
Besatt
Blå rute går helt fint på racer, typisk god grusvei som man finner i Trøndelag (kan være litt avhengig av sesong, men tipper det er bra nå).
Denne veien kalles for øvrig NATO-veien av naturlige årsaker.

Anbefaler så oransje rute om Hegra til Hell (veldig fint), Blå rute til Stjørdal er kortere, men har faktisk mer høydemeter og heller ikke så fin.

Ulempen med blå rute er lengden, dersom man skal f.eks. Trondheim og/eller Tautra blir det fort ganske så langt (i hvert fall tur /retur).

Det står på programmet å finne ut av svart rute. Planen er da å koble denne snutten med oransje rute (man sier hvit rute ned til svart
fra blå.

Det er for øvrig gjørbart å sykle langs E6 *sørover* fra Langstein til avstikker mot Steinvikholmen, det er 70 km/t der og ikke lange biten,
dersom man ser an trafikken litt og velger rett tidspunkt på døgnet. Slik får man en fin runde rundt Skjelstadmarka og Skatval.

Blir som nevnt veldig bra når E6 flyttes i tunnel!

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen [Re: fivestage] #2666076 31/05/2021 05:44
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra med tunell, men kjiipt for den rimelig speisa cafeen i Vududalen :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen [Re: fivestage] #2666482 02/06/2021 08:36
F
fivestage Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Kan melde at svart del av opprinnelig bilde ikke er særlig racer-vennlig.
Jeg hadde for anledningen 32mm GP5000 TL og det var helt i grenseland for min del. Deler av svart strekke var bra, men store steiner, en del sand, delvis ny grus og skogsvei gjorde det lite sykkelvennlig frem til boligområdene. Strekket er markert i rosa i nytt bilde under. Rosa del kobler seg ikke på veien til Åsen ettersom destinasjonen min var et annet sted. I første 90-grader av rosa del kan man fortsette rett frem og da er man straks i Åsen - det var også noen hundre meter før denne 90-graderen det begynte å bli fin grusvei.

Det var helt greit å sykle det lille strekket på E6 i går med to forbikjøringer av trailere som holdt god avstand bak og under forbikjøring. Senere vil jeg prøve å unngå dette strekket senere pga. mange svinger og varierende bredde på veiskulder nordover. Trafikken ligger stort sett jevnt i underkant av 70 pga. strekningsmåling, kanskje det gjør at en syklist som triller i greit tempo ikke oppfattes veldig provoserende.

Det var veldig fint å sykle om Hegra og Okkelberg med lang og moderat utforkjøring ned til E6. Sikkert ikke en bombe for lokale, men det kan varmt anbefales hvis man skal denne veien.

[Linket bilde]

Redigert av fivestage; 02/06/2021 08:37.
Re: Rute mellom Hell/Stjørdal og Åsen [Re: fivestage] #2666485 02/06/2021 08:46
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal man videre nordover er Hegra-Levanger mindre omvei enn om man skal inn til Åsen. Fin langtur kan også gjøres på andre siden av fjorden. Minimalt med trafikk mellom (Flakk-)Rørvik og Skarnsundbrua.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå