Kom over en Fox 34 120 mm som gjorde at Vippsen skrek på telefonen. Siden jeg ikke hadde blitt helt kompis med den Rock Shoxen som satt på endte dette med at denne sykkelen som var fargekoordinert ikke lenger er det og at fronten nå er enda slakkere enn den var opprinnelig.
Også fått på en senkepinne som fungerer og fått fronten ned.
Gaffelen kan dog bygges ned til 100 mm om jeg vil.
Versjon 1.1:
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp
[Re: kjasmas]
#267163506/07/202112:44
Har fått testet en del med 120 mm gaffel. Kroppen min er tydeligvis ikke fintfølende nok for å kjenne geometriendringer for jeg syns det kjennes skremmende likt ut både oppover og nedover. En del av forklaringen kan kanskje være at jeg i samme slengen senket styret enda mer enn tidligere for å kompensere litt for endringer i sittestillingen. Det jeg derimot kjenner godt etter gaffelbyttet er forskjellen mellom gaffelen som satt på og Fox-gaffelen. Særlig etter at jeg kom til konklusjonen at anbefalt lufttrykk og returdemping for min kroppsvekt ikke nødvendigvis er forenelig med min (veike) kjørestil fungerer denne gaffelen betydelig bedre enn den originale. Jeg kjører med ca. 20 prosent utgangssag og den oppleves som plush og fin. Den skal i tillegg ha en viss mulighet til å stramme opp dempingen i klatringer osv, men denne bryteren har vært urørt alle andre steder enn på parkeringsplassen. Selv om jeg er en del under anbefalt lufttrykk har jeg ennå ikke brukt mer enn 10 av de 12 cm med vandring som gaffelen skal tilby dog.
Siden sist har den fått nytt hjulsett (fra Alta), ikke noe fjonge greier, men med litt mer innvendig bredde og XD-boss. Det medførte at jeg måtte ha en ny kassett og fikk tynnet lommeboka i samme slengen. Forhjulet venter foreløpig i garasjen på at posten fra Kina skal komme med nye endekopper som passer inn i Fox-gaffelen, men bakhjulet har fått seg et innlegg for å øke tabbekvoten.
Dekkene og jeg hadde i utgangspunktet blitt gode venner. Jeg hadde tenkt å sette på noen med litt mer volum, men foreløpig har jeg ikke kommet dit og jeg syns lyse dekksider er estetisk pent. Dekkene har også virket gode, men dagens tur på vått føre har sendt meg litt i tenkeboksen på hvor godt dette forholdet vårt egentlig var, jeg syns de virket kjempeglatte, men det skal sies at det er en stund siden jeg ga gass på vått føre sist. Jeg funderer på å teste Ardent (med eller uten Race) i 2,4 igjen, kanskje i kombinasjon med Rekon (også med eller uten Race).
Jeg tror dekkene sammen med et litt aggressivt drop (jeg kunne fint hatt XL også) er mye av nøkkelen til at denne sykkelen føles akkurat slik jeg vil ha den. Den gir meg masse trygghet nedover og er langt fra dorsk i min bok selv om den er langt slakkere enn noen halvdemper jeg har syklet på tidligere.
Den fungerer ypperlig på de stiene jeg sykler og den har vært med både i Aron og på Nesbyen i sommer uten at det er sykkelen sin skyld at det ikke har gått alt for fort eller blitt alt for mye luft under hjulene.
Et irritasjonsmoment som kommer til å kreve handling i løpet av nærmeste fremtid er dog kombinasjonen av bremsehendlene (Deore) og skifterne (SX). Deore-hendlene krever ganske mye plass i innfestningen, noe som gjør at skifteren havner alt for langt inn, selv om hendlene strengt tatt burde vært justerte enda lengre inn på styret. Jeg tror løsningen på dette blir Magura MT Trail Sport.
I sum er dette en sykkel som fungerer relativt perfekt til mitt bruk. Vekt - aner ikke, men betydelig tyngre enn landeveissykkelen og tung av og på sykkelstativet, men ikke i bruk.
Utover hjul og gaffel har den foreløpig bare fått en senkepinne (Bontrager), XT trail-pedaler, King Cage flaskeholdere og et garmin-feste. Videre planer er vel nytt sete, nye holker (ESI), litt div. dekktesting og antakelig et bredere styre.
#267381631/07/202113:58
Dette er vel Barzo i XC Race-versjon med kule sidevegger, men helt uten grep hvis du så mye som puster på dem. Test ut XC Trail-utgaven i stedet. Lysegrå sidevegger, ikke fancy gule, men langt å foretrekke når det er vått i min bok.
[Re: Gullars]
#267652118/08/202118:43
Der hvor flere bytter til lettrullende dekk om dagen for å sykle Birken går jeg motsatt vei. Har tatt Gullars på ordet og satt den opp med Forekaster 2,35 i front og Rekon Race i 2,4 bak (med et Huck Norris-innlegg). Jeg mistet litt på estetikken med dette dekkbyttet, men tjener på volum og feste. Ikke rukket å teste annet enn til postkassa og tilbake.
Fått kjørt ennå mer med 120 mm i front, det bare funker!
I samme mekkestund ble de originale skruholkene erstattet med noen Bontrager-holker i skum (fikk ikke tak i ESI lokalt). Har fått nye endekopper til forhjulet så nå er begge hjulene "nye" (Novatech+Race Face).
Utfordringen med bremser og gir som nevnt tidligere er at de nye Shimano-hendlene krever mye plass, jeg får rett og slett girhendelen for langt inn på styret slik at jeg må skifte litt grep for å gire. Ikke noe stort problem og begynner å bli vant til det, men irriterende nok. Det har også begynt å knirke fra krankområdet i visse situasjoner så jeg får vel se om jeg får opp dette uten å kappe noen aksling og samtidig bytte skruen til stål.
#267659419/08/202112:39
Håper du blir fornøyd med dekk komboen. Recon Race 2,4 er vel et WT dekk og om du har felg med <30mm innerbredde så det ikke sikkert det funker optimalt, men jeg har ikke prøvd 2,4.
Jeg kan ellers ikke ta æren for komboen for den er det Sykkeløyvind her på forumet som anbefalte en gang. Jeg tror han kjørte 2,25 utgaven av begge dekk på sin Tallboy som rask kombo.
Har brukt komboen i 2 år med 2,35 utgaven av dekka på felg med 26mm innerbredde og det bare funker. Bruker Effetto sin Tyre Invader bak og den er ganske lik Huck Norris på Ibis Ripley AF
Har selv endt opp med en Orbea Alma M30 hardtail siden sist og vurderer 120mm gaffel på den. Den er ikke like slakk i front som din og heller ikke like lang, men den er morsom allikevel. Den trenger en senkepinne, men har 27,2mm seterør så det er litt begrenset utvalg.
Et alternativ for å få plassert girskifter riktig kan vel være å flytte den på innsiden av bremsehendlene? Gjorde det i gamledager når jeg hadde Hayes bremser med lange hendler. Evt. kjøpe ny girhendel med I - spec om du ikke har det allerede.
AG
40+ and still climbing......
[Re: Gullars]
#267662219/08/202115:17
Håper du blir fornøyd med dekk komboen. Recon Race 2,4 er vel et WT dekk og om du har felg med <30mm innerbredde så det ikke sikkert det funker optimalt, men jeg har ikke prøvd 2,4.
Jeg har felg med 29 mm innvendig bredde så 2,4 skal være ganske nært optimalt, etter hva jeg leste var det optimalt fra 30 mm og fungerte tilfredsstillende med 25-30 mm. Var ute etter mest mulig volum siden denne sykkelen brukes til alt.
Sitat: Gullars
Har selv endt opp med en Orbea Alma M30 hardtail siden sist og vurderer 120mm gaffel på den. Den er ikke like slakk i front som din og heller ikke like lang, men den er morsom allikevel. Den trenger en senkepinne, men har 27,2mm seterør så det er litt begrenset utvalg.
Kult, jeg vurderte også denne, men av flere grunner falt jeg ned på BMC, blant annet fordi den har 31,6 mm seterør. Spennende å høre dine brukererfaringer på sikt.
Sitat: Gullars
Et alternativ for å få plassert girskifter riktig kan vel være å flytte den på innsiden av bremsehendlene? Gjorde det i gamledager når jeg hadde Hayes bremser med lange hendler. Evt. kjøpe ny girhendel med I - spec om du ikke har det allerede.
Flytte-triksene er prøvd og jeg sliter med at den enten kommer for langt inn eller for langt ut, men det finnes kanskje noe missmatch-greier som kan funke.
#267670320/08/202108:12
Høres bra ut, har et sett med 28mm innvendig som jeg har har lyst å prøve 2,4 WT dekk på.
Almaen ble kjøpt på vei til hytta i sommer på ren impuls, dvs. titta på finn.no over en kaffekopp før jeg satte meg i bilen og henta den litt senere. Utrolig gjennomført sykkel og til en meget hyggelig pris for en sykkel som var som ny etter å ha blitt brukt 3t av forrige eier.
Den er morsom og rapp, men noe mer nervøs enn Ibis Ripley AF naturlig nok. Har bytta hjul, sete, setepinne, styre, stem og grep fra originalt og det hjalp.
Hjul og styre/stem/grep var et must og sete og setepinne ok for komfort.
Den fikk et sett med carbonhjul med 28mm innerbredde og en vekt på rundt 1500g satt opp tubeless med Maxxis Ikon 2,2 Styre ble oppgradert fra 720mm Orbea std til Ritchey Trail på 740mm med 9 grader bøy Stem fra 70mm til 90mm med 6 grader negativ vinkel. Grep fra originale gummi grep til ESI Chunky Silicone Sete og setepinne fra orginal til Syntace Hi Flex 27,2 x 400 og Fizik Tundra
27,2mm rør er en fordel med stiv pinne for komfort, men det kan jo løses med en shim om røret er 31,6mm. 27,2mm rør er en ulempe om man ønsker senkepinne pga veldig redusert utvalg.
Kjenner på behovet for senkepinne og teller på knappene om jeg skal kjøpe en eller rett og slett slå meg til ro med at denne sykkelen har stiv pinne.
"Kjenner på gikta" at jeg kommer til å kjøpe en ritt eller down country fulldemper innen kort tid og da er det kanskje ingen vist å jazze opp Almaen for mye.
De nye bremsehendlene til Shimano ble vel laget sånn for at de skulle matche bedre med forskjellige girhendler - tydelig at det ikke funker så bra.
Alternativet kan jo være en Shimano hendel med I - Spec? Det er vel noen som mener at det skal funke med SRAM bakgir, evt bytte bakgir til Shimano også. Dumt at man må bytte så mye deler for å få den ok ergonomi
Morsomt å lese oppdateringene, keep them coming!!
AG
Redigert av Gullars; 20/08/202108:13.
40+ and still climbing......
#267670620/08/202108:14