Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
30/04/2021 09:42
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Gikk for VW ID4. Er meget godt fornøyd selvfølgelig. Den kjører meget bra (bedre enn Enyaq i følge de fleste tester som jeg har sett) og er ganske minimalistisk interiørmessig. Minner litt om Tesla i dashen (hvis man strekker det langt). Lever fint uten sømmer og skinn i dashbord, men den kan fåes med dette også. Så på en sort Enyaq før jeg bestemte meg, synes den hadde et ganske sjarmløst utseende. I mine øyne ser ID4 mye bedre ut, men det er jo en smakssak.
Ellers blir det jo mer og mer å velge mellom. Fordelen med VW og Skoda er valgmulighetene, dersom man ikke krysser av for alt utstyr er det mulig å få en rimelig bil sett opp mot andre som kommer standard med masse utstyr (slik som Kia EV6 og TMY). ID4 GTX (firehjulstrekk) klarer man å spekke til rett rundt 500k hvis man kan leve uten memory seter med massasje, sensorstyrt åpning av bakluke (er i en dyr pakke med "selvkjøring") og mangel på head-up og 10 tommer vs 12 tommer skjerm. Konkurrentene nærmer seg raskt 575-600k, riktignok med noe mer utstyr.
|
|
|
30/04/2021 12:15
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Video fra fabrikken hos Hongqi. Det var ikke akkurat noen bakgårdsproduksjon! https://www.tv2.no/broom/13969870/
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: Marøder]
01/05/2021 10:30
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Den kjører meget bra (bedre enn Enyaq i følge de fleste tester som jeg har sett) Siden jeg spekulerer på disse to har jeg også lest en del tester, og jeg kan ikke si jeg har bitt meg merke i at ID4 "kjører bedre" enn Enyaq. Men jeg leser gjerne flere tester, som om du har en link eller tre til tester der ID4 kommer ut på topp hadde det vært knall. Mitt inntrykk er at de som har testet bilene opplever de relativt like, og at valget koker ned til om man vil ha minimalistisk interiør (ID4) eller en mer tradisjonell bil med flere knapper og slikt (Enyaq).
|
|
|
02/05/2021 07:28
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Fant raskt dette. Har også x antall youtube tester i beltet, tar for lang tid å se igjennom. Men hvor det har vært sammenligning, mener jeg dette har vært i retning av id4 favør. Merk at Enyaq hadde en fordel med 19 tommer vs 20 tommer på id4 i motors test. I Norge preges veier av en god del humper, huller og grov asfalt. Da vil en bil som håndterer dette best, ofte fremheves som bilen som kjører best. For min del er det nettopp hardt oppsett som gjør at Tesla Model 3 og Y er uaktuell. https://motor.no/elbil/dette-er-forskjellene-pa-tvillingene-enyaq-og-id4/195749"Komfort Skodaen virker strammere satt opp med fjæring, hjuloppheng og støtdempere enn ID.4. Mange vil kalle den stiv, andre vil kalle den sportslig. Den er mer stumpete over asfaltskjøter og trikkeskinner og på dårlig vei. Testversjonen av Enyaq hadde dessuten 19-toms hjul, som på papiret gir ørlite mer gummipolstring mot underlaget enn ID.4 med sine 20-toms hjul."
Redigert av Marøder; 02/05/2021 07:36.
|
|
|
02/05/2021 08:34
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Har hatt ID3 på jobb nokre månadar, ser dei har tatt med knappane på rattet vidare til ID4, dei er så håplause at det er ein dealbreaker i seg sjølv. Ellers opplev eg interiøret i Enyac som ryddigare jamt over.
Apropos ID3, alt av betjening i den må jo vere plassert av ein full tysker med dartpiler på 10 meters avstand, noko så gjennomført håplaust?
|
|
|
02/05/2021 09:08
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"Skodaen virker strammere satt opp med fjæring, hjuloppheng og støtdempere enn ID.4. Mange vil kalle den stiv, andre vil kalle den sportslig. Den er mer stumpete over asfaltskjøter og trikkeskinner og på dårlig vei".
Det som slo meg da jeg kjørte de to, var at ID4 virket mye stivere og mer "kantete" over ujevnheter i veien. Enyaq fløyt mer over. Tror det var 20" på begge. Men, smaken er jo forskjellig 
|
|
|
02/05/2021 09:43
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Folk flest som var vant til å bruke moderne touch telefoner tilpasser seg godt til haptic touch i Id4. Jeg synes det var litt uvant, men nå er det greit. Dette er garantert testet ut i x antall fokusgrupper av VW. Jeg har nå kjørt noen km i Id4, og har vent meg til det.
Litt hardplast her og der, men det er ikke slik at jeg sitter og banker på interiøret i tide og utide. Det er enkelt og greit. Litt pianolakk noen plasser plager meg heller ikke når jeg kjører. Trives godt bak rattet og det tror jeg de fleste vil gjøre. Slideren funker særs godt, det å justere volum er overlegent i forhold til vrihjul. Kunne vært belyst men den er avgrenset fysisk med kant så jeg tipper det går helt fint i mørket. Ellers bruker jeg adaptiv cruise, ringer litt og bytter kanal på radioen. Resten av tiden går med til å se ut av vinduene.
Pruter man med seg vinterdekk, kan man få en greit utstyrt bil med firehjulstrekk, panorama, krok, matrix, komfort aksess, varme i ratt, adaptiv cruise for rundt 500k. Da uten memory seter, headup og el åpning av bakluke. Selv med disse ulempene som jeg personlig lever godt med, er nok Id4 gtx det beste kjøpet i markedet i mine øyne. Skulle dog ønske større fleksibilitet i valg av ekstrautstyr.
|
|
|
02/05/2021 10:17
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Har kjørt Tesla model S85, 2014 modell de siste årene. Nå nærmet vi oss utløpstida for garanti på batteri og valgte å bytte bil for å unngå en eventuell ubehagelig overraskelse i form av bytte på egen regning. Har brukt stativ på taket til sykler, men ofte hatt dem i bilen da vi stort sett er to som kjører.
Så litt rundt og endte på VW ID4 1st ediition. Meget god plass og selv om det ikke er helt Tesla brukervennlighet så venner man seg fort. Rekkevidden en del lengre enn Tesla'n vi hadde og snittforbruk fra Skien-Rena-Elverum-Selbu-Rena er 1.79 kWh. Ser ut som som det er god plass til sykler, hengerfeste og mulighet for takstativ. Går stille og behagelig å kjøre. Tungvint ladeopplegg i forhold til Tesla, emn satser på at det går seg til etterhvert.
|
|
|
[Re: kaiost]
03/05/2021 07:12
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kjørt Tesla model S85, 2014 modell de siste årene. Nå nærmet vi oss utløpstida for garanti på batteri og valgte å bytte bil for å unngå en eventuell ubehagelig overraskelse i form av bytte på egen regning. Har brukt stativ på taket til sykler, men ofte hatt dem i bilen da vi stort sett er to som kjører.
Så litt rundt og endte på VW ID4 1st ediition. Meget god plass og selv om det ikke er helt Tesla brukervennlighet så venner man seg fort. Rekkevidden en del lengre enn Tesla'n vi hadde og snittforbruk fra Skien-Rena-Elverum-Selbu-Rena er 1.79 kWh. Ser ut som som det er god plass til sykler, hengerfeste og mulighet for takstativ. Går stille og behagelig å kjøre. Tungvint ladeopplegg i forhold til Tesla, emn satser på at det går seg til etterhvert. Du er blitt bortskjemt med Tesla sitt fantastiske ladenettverk. Tror du klarer å leve lykkelig med en elbil uten tilgang på dette nettverket? Jeg for min del etter snart 5 år med Model S tror jeg aldri hadde orket det. Venter derfor på Model Y som ny konebil.
|
|
|
03/05/2021 15:10
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Folk flest som var vant til å bruke moderne touch telefoner tilpasser seg godt til haptic touch i Id4. Jeg synes det var litt uvant, men nå er det greit. Dette er garantert testet ut i x antall fokusgrupper av VW. Jeg har nå kjørt noen km i Id4, og har vent meg til det. Joda ein blir vant til det men er funksjonen betre enn dei ordinære knappene i for eksempel E-golf? Eg får litt kjensla av at ein gjer ei endring for endringa sin del og ikkje for funksjonalitet/sikkerheit.
|
|
|
[Re: avdem]
04/05/2021 06:15
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Har ikke e-golf, så det kan jeg ikke svare for. Har en Kia Soul, overgangen derfra har gått greit.
En annen ting jeg kom til å tenke på, er at det er mye enklere å gjøre ren disse sliderne enn hjul og fysiske knapper. Kan jo være et poeng i disse smitteverndager for bilutleieselskaper osv.
Redigert av Marøder; 04/05/2021 08:56.
|
|
|
[Re: erling]
04/05/2021 07:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så litt rundt og endte på VW ID4 1st ediition. Meget god plass og selv om det ikke er helt Tesla brukervennlighet så venner man seg fort. Rekkevidden en del lengre enn Tesla'n vi hadde og snittforbruk fra Skien-Rena-Elverum-Selbu-Rena er 1.79 kWh. Ser ut som som det er god plass til sykler, hengerfeste og mulighet for takstativ. Går stille og behagelig å kjøre. Tungvint ladeopplegg i forhold til Tesla, emn satser på at det går seg til etterhvert. Du er blitt bortskjemt med Tesla sitt fantastiske ladenettverk. Tror du klarer å leve lykkelig med en elbil uten tilgang på dette nettverket? Jeg for min del etter snart 5 år med Model S tror jeg aldri hadde orket det. Venter derfor på Model Y som ny konebil. Har dere som ikke klarer å leve uten et vanvittig stor ladenettverk et svært stort behov for å lade andre steder enn hjemme? Altså, er dere typ landeveisfarende selgere hele gjengen? Eller bor dere i leiligheter uten lademulighet? På 3000km har vi ladet på hurtiglader èn gang, og det var egentlig mest for å prøve det.
Redigert av Hoaas; 04/05/2021 07:59. Rediger grunn: Leif
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: erling]
04/05/2021 09:20
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Så litt rundt og endte på VW ID4 1st ediition. Meget god plass og selv om det ikke er helt Tesla brukervennlighet så venner man seg fort. Rekkevidden en del lengre enn Tesla'n vi hadde og snittforbruk fra Skien-Rena-Elverum-Selbu-Rena er 1.79 kWh. Ser ut som som det er god plass til sykler, hengerfeste og mulighet for takstativ. Går stille og behagelig å kjøre. Tungvint ladeopplegg i forhold til Tesla, emn satser på at det går seg til etterhvert. Du er blitt bortskjemt med Tesla sitt fantastiske ladenettverk. Tror du klarer å leve lykkelig med en elbil uten tilgang på dette nettverket? Jeg for min del etter snart 5 år med Model S tror jeg aldri hadde orket det. Venter derfor på Model Y som ny konebil. Jeg er ganske sikker på at jeg lever lykkelig uten tilgang til Tesla sitt ladenettverk. Har en TMS90D nå som blir fem år til høsten, og bruken av superladernettverket har vært 5-6 ganger pr. år - i de senere årene har det vært alternativer tilgjengelig fra konkurrentene. Ser fram til å få bil med lenger rekkevidde og ladekurve som er vesentlig bedre enn det TMSen klarer (og min er ikke engang strupt slik mange TMS er). Har bestilt den nye iX'en fra BMW.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Hoaas]
04/05/2021 10:48
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så litt rundt og endte på VW ID4 1st ediition. Meget god plass og selv om det ikke er helt Tesla brukervennlighet så venner man seg fort. Rekkevidden en del lengre enn Tesla'n vi hadde og snittforbruk fra Skien-Rena-Elverum-Selbu-Rena er 1.79 kWh. Ser ut som som det er god plass til sykler, hengerfeste og mulighet for takstativ. Går stille og behagelig å kjøre. Tungvint ladeopplegg i forhold til Tesla, emn satser på at det går seg til etterhvert. Du er blitt bortskjemt med Tesla sitt fantastiske ladenettverk. Tror du klarer å leve lykkelig med en elbil uten tilgang på dette nettverket? Jeg for min del etter snart 5 år med Model S tror jeg aldri hadde orket det. Venter derfor på Model Y som ny konebil. Har dere som ikke klarer å leve uten et vanvittig stor ladenettverk et svært stort behov for å lade andre steder enn hjemme? Altså, er dere typ landeveisfarende selgere hele gjengen? Eller bor dere i leiligheter uten lademulighet? På 3000km har vi ladet på hurtiglader èn gang, og det var egentlig mest for å prøve det. Ja. Jeg flyr endel og bruker leiebil men bruker også bilen min rundt i halve Norge når det er praktisk ifm jobb, kjører normalt 30-40k km ila et år. I tillegg er jeg vestlending bosatt på østlandet med halve slekta og vel så det bosatt i vest, så det blir nesten 60 mil hver vei når de skal besøkes. Så langt har Tesla sitt ladenettverk vært totalt overlegent til mitt bruk, veldig behagelig. Vi er helelektriske i heimen med hver vår ladeboks på husveggen (2 altså) og lader selvsagt mest hjemme. Kan man ikke lade hjemme så bør man i alle fall kunne saktelade på jobb om man skal ha elbil. Håper det blir fart på utbygging av ladestasjoner alle kan bruke, når vi i alle fall nærmer oss samme dekning som for Tesla så kan jeg kanskje vurdere et annet merke. Jeg hadde faktisk som utgangspunkt at jeg helst ikke ville ha Tesla for drøye to år siden, men klarte ikke å se andre alternativer. Og det er jeg veldig glad for, hver eneste gang jeg setter meg i bilen. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
04/05/2021 10:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har dere som ikke klarer å leve uten et vanvittig stor ladenettverk et svært stort behov for å lade andre steder enn hjemme? Altså, er dere typ landeveisfarende selgere hele gjengen? Eller bor dere i leiligheter uten lademulighet? På 3000km har vi ladet på hurtiglader èn gang, og det var egentlig mest for å prøve det.
Jeg kjører ofte nok turer der jeg trenger hurtiglading til at jeg setter pris på Teslas ladenettverk, men det er kanskje fordi jeg har en bil med rundt 38 mil rekkevidde på sommeren. Vi kjører 25-30K i året. Sist gang var i påskeferien. Da kjørte vi rundt 800km og jeg hurtigladet fire ganger - mest fordi det er mer effektivt å ta korte, men hyppige ladepauser, og det er mye enklere med Tesla enn med andre bilmerker fordi du trygt kan beregne at du kommer frem til neste lader med bare 10-15% igjen på batteriet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
04/05/2021 12:19
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har dere som ikke klarer å leve uten et vanvittig stor ladenettverk et svært stort behov for å lade andre steder enn hjemme? Altså, er dere typ landeveisfarende selgere hele gjengen? Eller bor dere i leiligheter uten lademulighet? På 3000km har vi ladet på hurtiglader èn gang, og det var egentlig mest for å prøve det.
Jeg kjører ofte nok turer der jeg trenger hurtiglading til at jeg setter pris på Teslas ladenettverk, men det er kanskje fordi jeg har en bil med rundt 38 mil rekkevidde på sommeren. Vi kjører 25-30K i året. Sist gang var i påskeferien. Da kjørte vi rundt 800km og jeg hurtigladet fire ganger - mest fordi det er mer effektivt å ta korte, men hyppige ladepauser, og det er mye enklere med Tesla enn med andre bilmerker fordi du trygt kan beregne at du kommer frem til neste lader med bare 10-15% igjen på batteriet. Så, et svært høyt antall kjørte kilometer i løpet av året på deg, og Ripen pendler ukentlig mellom vestlandet og østlandet + reisende mac selger. Men helt ærlig, så tror jeg ikke dere representerer flertallet av den gjengse bruker av elbil. Selv om det kanskje er uforståelig for dere at noen klarer seg uten Tesla sitt enorme ladenettverk, er det nok tilfellet for mange. Dessuten er hurtiglading dyrt, 5-6kr mila. Men slik jeg har skjønt det så bygges det ut hurtigladere over en lav sko, og Tesla åpner vel snart opp for at alle skal kunne lade på laderne deres. Muligens med noe høyere pris enn for Teslaeiere. Så jeg tror dette er et ikke-problem for de som kjører langt og mye om kort tid. For oss andre med mer normalt bruksmønster har det aldri vært et problem.
|
|
|
04/05/2021 12:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv om det kanskje er uforståelig for dere at noen klarer seg uten Tesla sitt enorme ladenettverk, er det nok tilfellet for mange. Dette er en stråmann. Vi har ikke sagt at dette uforståelig, så vennligst hold oss til det vi skriver. Jeg ville klart meg med Fortum, Best, Ionity og Cirkle K, men det gjør ulempen med elbil kontra fossil større enn den er med Tesla siden det gir større stressfaktor med adgang til lading og lenger ladepauser. Dessuten er hurtiglading dyrt, 5-6kr mila.
Fra 0,- tli 5,- er ca hva Teslaeiere betaler per mil. De fleste betaler rundt 3. Tesla åpner vel snart opp for at alle skal kunne lade på laderne deres. Hvor har du lest det?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/05/2021 13:28
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv om det kanskje er uforståelig for dere at noen klarer seg uten Tesla sitt enorme ladenettverk, er det nok tilfellet for mange. Dette er en stråmann. Vi har ikke sagt at dette uforståelig, så vennligst hold oss til det vi skriver. Jeg ville klart meg med Fortum, Best, Ionity og Cirkle K, men det gjør ulempen med elbil kontra fossil større enn den er med Tesla siden det gir større stressfaktor med adgang til lading og lenger ladepauser. Dessuten er hurtiglading dyrt, 5-6kr mila.
Fra 0,- tli 5,- er ca hva Teslaeiere betaler per mil. De fleste betaler rundt 3. Tesla åpner vel snart opp for at alle skal kunne lade på laderne deres. Hvor har du lest det? https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OQyGdq/naa-aapner-tesla-laderne-for-andre-elbilerSelv om det er usannsynlig at det vil bli åpnet opp for alle merker og modeller. Men det går på naturlig begrensninger som ladehastighet, hvor ladeporten er plassert osv. Står mer om det på TU sine sider. Jada, det er stråmann, men det er fortsatt gyldig. Gjennomsnittlig kjørelengde pr personbil i norge er 11-12000 km pr år. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klregNår dere spiller ut kortet "Hvordan skal du klare deg uten det fantastiske ladenettverket" fremstår det som at dere ikke ønsker å forstå at andre har et ganske annet bruksmønster. Hvor mye man betaler pr mil avhenger av hvilken av modellene du har, en TMX bruker ganske mye mer enn TM3. Med dagens pris for hurtiglading vil et snittforbruk på 2,48 pr mil for TMX gi en pris på 6kr 30 øre pr mil. Og ja, noen har nok gratislading enda.
|
|
|
04/05/2021 14:09
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Fra 0,- tli 5,- er ca hva Teslaeiere betaler per mil. De fleste betaler rundt 3. Tesla åpner vel snart opp for at alle skal kunne lade på laderne deres. Hvor har du lest det? https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OQyGdq/naa-aapner-tesla-laderne-for-andre-elbilerSelv om det er usannsynlig at det vil bli åpnet opp for alle merker og modeller. Men det går på naturlig begrensninger som ladehastighet, hvor ladeporten er plassert osv. Står mer om det på TU sine sider. Jada, det er stråmann, men det er fortsatt gyldig. Gjennomsnittlig kjørelengde pr personbil i norge er 11-12000 km pr år. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klregNår dere spiller ut kortet "Hvordan skal du klare deg uten det fantastiske ladenettverket" fremstår det som at dere ikke ønsker å forstå at andre har et ganske annet bruksmønster. Hvor mye man betaler pr mil avhenger av hvilken av modellene du har, en TMX bruker ganske mye mer enn TM3. Med dagens pris for hurtiglading vil et snittforbruk på 2,48 pr mil for TMX gi en pris på 6kr 30 øre pr mil. Og ja, noen har nok gratislading enda. Med 3-400km rekkevidde er det svært begrenset hvor mye hurtiglading man har behov for uansett når man lader både hjemme og på destinasjon. Dessuten - de fleste klarer helt fint å finne ut av hva de andre ladetilbyderne tilbyr. Det er ikke supervanskelig. Lag bruker, bestill evt. en brikke og lad de få km du trener ekstra. Det er virkelig ikke noe hokus pokus. Om man er villig til å betale for å ha det enkelt kan man bruke tilbydere av brikker med roaming. Tror argumentet også er i ferd med å gå litt ut på dato ettersom det popper opp gode ladesteder overalt i hele Europa nå. Tiden hvor de spekulerte i subsidepenger for å levere et dårlig minimumsprodukt med lav oppetid er også i ferd med å bli historie.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
04/05/2021 14:33
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Tror argumentet også er i ferd med å gå litt ut på dato ettersom det popper opp gode ladesteder overalt i hele Europa nå. Inntrykket jeg har er at utbyggingen i Norge går for sent. Jeg har i alle fall lest/sett mye om at det ikke er økonomisk lønnsomt for bensinstasjoneiere å investere i hurtigladere, kapitalkostnaden er for høy i forhold til inntjeningen. Men jeg kan jo selvsagt ha fått et feilaktig bilde. Har du kilder som indikerer at det faktisk investeres tilstrekkelig i økt hurtigladerkapasitet i Norge i forhold til veksten i antall elbiler? Jeg blir bare glad om det viser seg at jeg tar feil.
|
|
|
04/05/2021 14:47
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjører ofte nok turer der jeg trenger hurtiglading til at jeg setter pris på Teslas ladenettverk, men det er kanskje fordi jeg har en bil med rundt 38 mil rekkevidde på sommeren. Vi kjører 25-30K i året. Sist gang var i påskeferien. Da kjørte vi rundt 800km og jeg hurtigladet fire ganger - mest fordi det er mer effektivt å ta korte, men hyppige ladepauser, og det er mye enklere med Tesla enn med andre bilmerker fordi du trygt kan beregne at du kommer frem til neste lader med bare 10-15% igjen på batteriet. Så, et svært høyt antall kjørte kilometer i løpet av året på deg, og Ripen pendler ukentlig mellom vestlandet og østlandet + reisende mac selger. Men helt ærlig, så tror jeg ikke dere representerer flertallet av den gjengse bruker av elbil. Selv om det kanskje er uforståelig for dere at noen klarer seg uten Tesla sitt enorme ladenettverk, er det nok tilfellet for mange. Dessuten er hurtiglading dyrt, 5-6kr mila. Men slik jeg har skjønt det så bygges det ut hurtigladere over en lav sko, og Tesla åpner vel snart opp for at alle skal kunne lade på laderne deres. Muligens med noe høyere pris enn for Teslaeiere. Så jeg tror dette er et ikke-problem for de som kjører langt og mye om kort tid. For oss andre med mer normalt bruksmønster har det aldri vært et problem. Nei jeg er ikke i flertall, jeg kan kun svare på spørsmålet ditt på vegne av meg selv, min bilbruk, mitt behov og ønske mtp ladenettverket. Og det er ingen grunn til å komme med spydigheter om ukentlig pendling til Vestlandet, for det tror jeg du forstår at ikke er det som danner ønske og behov her. Men turen til og fra Vestlandet og andre steder på fritid og i ferier bidrar til å gjøre bilvalget mitt smartere, for meg. Jeg får heller være glad for at jeg har et unormalt kjøremønster og behov da, sånn at jeg kan være med og bidra til utvikling av ny teknologi... 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Arne_And]
04/05/2021 15:05
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Tror argumentet også er i ferd med å gå litt ut på dato ettersom det popper opp gode ladesteder overalt i hele Europa nå. Inntrykket jeg har er at utbyggingen i Norge går for sent. Jeg har i alle fall lest/sett mye om at det ikke er økonomisk lønnsomt for bensinstasjoneiere å investere i hurtigladere, kapitalkostnaden er for høy i forhold til inntjeningen. Men jeg kan jo selvsagt ha fått et feilaktig bilde. Har du kilder som indikerer at det faktisk investeres tilstrekkelig i økt hurtigladerkapasitet i Norge i forhold til veksten i antall elbiler? Jeg blir bare glad om det viser seg at jeg tar feil. Går for sent i forhold til hva? 1. At du alltid skal finne en ledig ladestasjon der det passer deg med både høy effekt og lav pris? 2. At det finnes en fornuftig ladestasjon på veien mellom avreisested og destinasjon som dekker ladebehovet på den aktuelle strekningen? Vedr. nr. 1 - Dream on. At det bygges enormt med ladestasjoner i hele Eurpa nå trenger man ikke videre kilder på. At det bygges masse i Norge også bør være en kjent sak. At man forvente kø på den ene ladestasjonen med gode boller på vei til hytta fredag må man også forvente. Det er nemlig elendig/ dårlig planlegging. Hvorvidt man faktisk trenger masse raske ladestasjoner når alle nye biler går 300km sommer som vinter er en annen sak. Hvor ofte vil man da med et normalt kjøremønster hurtiglade? Med den rekkevidden har man mye fleksibilitet til å velge ladestasjoner på en reise som er eksempelvis 500km lang. Markedet for nye elbiler med under 200km rekkevidde er uansett for spesielt interesserte i 2021 - bestanden av disse bilene forventes derfor ikke å øke så mye. Litt kontekst: Det er bare i Norge at man er vant til at bensinstasjonene alltid har ledig kapasitet, selv når prisen er lav. Det er en luksus uten like. I Europa er det stort sett overprisede bensinstasjoner på motorveiene som har ledig kapasitet og hvor man kan fylle uten kø. Bensinstasjoner i byer og tettsteder med lav pris de har ofte kø og man må faktisk vente på å fylle. At man må bruke hodet bittelitt når man velger hvor man vil hurtiglade er selvsagt.
Ut på tur!
|
|
|
04/05/2021 15:48
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler er 11.152 km per år. Tror at veldig mange klarer seg helt fint uten å hurtiglade. Har man bil som klarer 30-40 mil på vinteren, dekker man nok mye av hyttefolkets bruk også. Og flere legger vel opp til lading på hytta.
På enkelte dager er det nok noe kø, men med dagens elbiler trenger man kun 1 ladestopp på tur på 70+ mil, og det er vel de færreste som kjører lengre enn det i Norge på en dagsetappe.
For meg var Teslas ladenettverk en viktig faktor for jeg kjører en del på nordkalotten. Men det ble et for stort kompromiss å kjøpe Tesla Model 3 forhold til komfort, støy, sittehøyde og løsninger som jeg mener ikke er gode nok for arktisk klima. Og TMY giddet jeg ikke vente på, den har i tillegg mange av de samme svakhetene som TM3. Det daglige veier mye mer enn de få gangene vi skal på langtur.
|
|
|
04/05/2021 16:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når dere spiller ut kortet "Hvordan skal du klare deg uten det fantastiske ladenettverket" fremstår det som at dere ikke ønsker å forstå at andre har et ganske annet bruksmønster.
Er jeg en av disse "dere" som sier dette og fremstår som om jeg ikke ønsker å forstå? Nå har du forlatt stråmannen og gått over til generalisering, tror jeg.
|
|
|
04/05/2021 16:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
På enkelte dager er det nok noe kø, men med dagens elbiler trenger man kun 1 ladestopp på tur på 70+ mil,
Nei. Det er ikke sånn i praksis. Med en ModelS 75D, som jeg har, forutsetter det at jeg ikke har noe på taket, at det er tørr asfalt, ikke veldig kaldt, ikke for mye motvind ikke for mye positiv høydeforskjell mellom start og stopp og at jeg bruker LANG tid på å lade nesten hele batteriet på den ene ladestoppen. Det fordrer OGSÅ at jeg har tilgjengelig destinasjonslading dit jeg kommer, noe som på langt nær alltid er tilfelle. De fleste turer på 70 mil går raskest med tre ladestopper under ideelle forhold. Med en 100D eller long range, trenger man to. Men så plutselig drar man på ferie der man skal kjøre flere dagsetapper uten destinasjonslading - eller har stopper der der det er mye småkjøring. Legg også til at de fleste ikke-Tesla DC-ladere er 50kW max. Teslabjørn brukte flere timer ekstra fra Oslo til Mosjøen i Model3 kontra Polestar 2 enda han aldri sto i ladekø og la opp til så effektiv lading som bare mulig. løsninger som jeg mener ikke er gode nok for arktisk klima.
Hva konkret sikter du til her?
|
|
|
04/05/2021 17:01
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Ikke bare er ladenettverket overlegent, men tiden det tar å starte ladingen betyr også enormt mye. For et års tid siden stoppet jeg på de nye Tesla-laderne på Storlien. Det var snøstorm så fristet lite å stå ute å knote med en lader, eller å måtte ha på seg jakke for å lade bilen. Antar jeg var ute av bilen i under 3 sekunder for å plugge i kontakten. En gang jeg stoppet på Nebbenes sto det en ikke-Tesla på en Fortum-lader. Dvs han prøvde å lade. Ut og inn med kabel, vifting av brikke, sjekking av mobil osv. Jeg kom, ladet 10 minutter og dro. Han andre hadde fortsatt ikke fått startet lading. Selv om jeg bare har 2-3 langturer i året ville jeg ikke vurdert noe annet enn Tesla. For meg er komfort å ha det enkelt.
Jepp
|
|
|
04/05/2021 17:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvor ofte vil man da med et normalt kjøremønster hurtiglade? Med den rekkevidden har man mye fleksibilitet til å velge ladestasjoner på en reise som er eksempelvis 500km lang. Igjen - det betinger at du har destinasjonslading dit du kommer. For når du har kjørt 500km skal du mest sannsynlig videre før eller siden, med mindre du selger bilen der og da. Og dersom du ikke kan lade der du parkerer, hjelper den lange rekkevidden bare på dag én. De pågående dagene har du bare litt fordel med raskere lading fordi et stort batteri kan ta mer strøm enn et lite, men det utgjør ikke noen dramatisk forskjell. Derfor er det som kan hjelpe mest på hurtigladertrykket nemlig destinasjonslading i parkeringshus og ved turistattraksjoner der en blir stående en time eller mer. Jeg lader 25% av batteriet på en time tilkoblet en 22kW AC-lader og dersom man har en lengre stopp, er dette helt ideelt. Billigere å bygge ut og billigere enn hurtigladere er det også. Hvis jeg på en typisk ferietur hadde 22KW AC-lading tilgjengelig de fleste steder der bilen stod parkert, kunne det godt tenkes at jeg på de fleste ferieturer kunne klare meg uten hurtiglading. Men der man ikke ennå.
|
|
|
04/05/2021 19:53
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
På enkelte dager er det nok noe kø, men med dagens elbiler trenger man kun 1 ladestopp på tur på 70+ mil,
Nei. Det er ikke sånn i praksis. Med en ModelS 75D, som jeg har, forutsetter det at jeg ikke har noe på taket, at det er tørr asfalt, ikke veldig kaldt, ikke for mye motvind ikke for mye positiv høydeforskjell mellom start og stopp og at jeg bruker LANG tid på å lade nesten hele batteriet på den ene ladestoppen. Det fordrer OGSÅ at jeg har tilgjengelig destinasjonslading dit jeg kommer, noe som på langt nær alltid er tilfelle. De fleste turer på 70 mil går raskest med tre ladestopper under ideelle forhold. Med en 100D eller long range, trenger man to. Men så plutselig drar man på ferie der man skal kjøre flere dagsetapper uten destinasjonslading - eller har stopper der der det er mye småkjøring. Legg også til at de fleste ikke-Tesla DC-ladere er 50kW max. Teslabjørn brukte flere timer ekstra fra Oslo til Mosjøen i Model3 kontra Polestar 2 enda han aldri sto i ladekø og la opp til så effektiv lading som bare mulig. løsninger som jeg mener ikke er gode nok for arktisk klima.
Hva konkret sikter du til her? 1. Enig dersom man skal veldig langt. Men slik jeg tolker deg, forutsetter du at folk flest kjører veldig langt og at det ikke finnes destinasjonsladere. Hvor mange kjører veldig langt (f.eks mer enn 80 mil) om sommeren før de når sin destinasjon? Her bør du ta hensyn til at årlig gjennomsnittlig kjørelengde er litt over 11k km. Området sør for Trondheim er jo folkerikt, så for folk flest i Norge som har Norges ferie, duger en non-tesla bil med 50 mil rekkevidde utmerket. Så ja, i praksis fungerer dette helt greit for folk flest. Dette under forutsetning av at man har biler som kan kjøre ca 50 mil wltp. Lynladere (150+ kwh) bygges ut i raskt tempo. Non-Tesla: 689. Tesla: 941. I tillegg 1640 CCS/Chademo. Tall per 2020. 40 lynladere ble bygd i Troms og Finnmark, så de kommer lengst nord også :-) Har såpass stor tro på markedsmakt, at dersom kø skulle bli en problem så dukker det opp en løsning. Polestar 2 sammenligningen din er ikke fair. Det var på vinteren og en tidlig utgave. Den har fått programvareoppdatering (kjører lenger og lader hurtigere) og nyeste kommer med varmepumpe. Folk kjører langt på ferie i fellesferien eller i det minste på sommeren. Anbefaler deg å se noen av de siste testene til Teslabjørn, kan nevne ID4 og BMW iX3. Tar du høyde for f.eks Enyaq, ID4 og Q4 kan lade på 170 kwh, så blir det ikke stor besparelse i forhold til model 3. Men uansett er det mer riktig å sammenligne disse med TMX og ikke TM3. Men at TM3 er effektiv, det er det jo ikke tvil om. 2. Re Tesla på vinter/arktiske forhold. Sikter til følgende: - Sensorer for vindusviskere som ikke fungerer godt nok i mørket. Vi har mørketid og ganske mørkt på dagtid i deler av året. Etter at Tesla byttet fra sensor til kamera begynte elendigheten. Ser rett som det er Teslaer med viskere som går "amok". - Rammeløse dører. Nei, jeg er ikke overbevist. Det er ikke hver gang det passer å forvarme bilen i 30 min for å kunne åpne dørene. Ikke at de fryser hver gang, men det skjer. - Dørhåndtak. Jada, det går sikkert an å banke de løs om de fryser på vinteren. Og du kan sette på forvarming 30 min før. Men jeg gjør det ikke. - Model 3 er for lav. Y er bedre, men 3 tar for lett i brøytekanter. Det er et vanlig fenomen at brøytebil legger igjen snø/is i oppkjørsel. Det skal lite til for at den tar nedi. - Mangler lyktespyler for frontlysene for å fjerne saltlake og dritt. Redusert lys pga skitt. - Takstativ. Festemetode i tak er svak og risikabel. Har ikke så mye med klima å gjøre selvsagt. - Model 3 mangler plastlister rundt hjulbuer. Y kommer med dette, men den får man jo ikke tak i. Før noen sier at "det og det er ikke noen problem, har bare opplevde det noen få ganger" så kan jeg si at det er sikkert korrekt, men det er totalpakken som blir for dårlig i mine øyne. Id4 er heller ikke perfekt, den mangler blant annet lyktespylere, men jeg tror det er en bedre vinterbil (så lenge det ikke dugger ;-) )
|
|
|
04/05/2021 20:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
1. Enig dersom man skal veldig langt. Men slik jeg tolker deg, forutsetter du at folk flest kjører veldig langt og at det ikke finnes destinasjonsladere.
Nei. Jeg bare sier at det er et sannsynlig scenarie. Hvor mange kjører veldig langt (f.eks mer enn 80 mil) om sommeren før de når sin destinasjon? De fleste gjør ikke det - ikke vi heller, men det virker som du sliter med å skjønne problemstillingen. Sommer 2019 kjørte vi følgende dagsetapper 1. Trondheim-Kristiansund (via Tustna). Her booket jeg et hotell med Tesla destinasjonslader 2. Kristiansund - Norddal (via Atlanterhavsvegen og avstikker til Molde og til Trollveggen). Ingen destinasjonslader 3. Norddal - Brimi Fjellstuggu (via avstikker til Dalsnibba og til Vågå sentrum) Ingen destinasjonslader 4. Brimi Fjellstuggu - Raudbergstulen (via avstikker til Juvasshytta) Ingen destinasjonslader 5. Raudbergstulen - Eidfjord (Tesla Superlader i gangavstand fra hotellet) 6. Eidfjord - Lillesand (Destinasjonslading) 7. Lillesand - Drøbak (avstikker til Porsgrunn og Holmestrand) Ingen destinasjonslader 8. Drøbak - Gjøvik. Ingen destinasjonslading 9. Gjøvik - Trondheim Kun etappe 6 og 9 er utenfor rekkevidden av bilen, likefullt trengte vi hurtiglading på følgende steder: Åndalsnes, Bismo, Lærdal, Eidfjord, Hovden, Prestemoen, Holmestrand, Nebbenes, Vinstra, Dombås. Jeg er overbevist om at det ville vært en dårligere ferie med Fortum og Grønn Kontakt. Men det blir sikkert bedre. Er dog ikke der ennå. Polestar 2 sammenligningen din er ikke fair. Det var på vinteren og en tidlig utgave. Den har fått programvareoppdatering (kjører lenger og lader hurtigere) og nyeste kommer med varmepumpe. Folk kjører langt på ferie i fellesferien eller i det minste på sommeren. Anbefaler deg å se noen av de siste testene til Teslabjørn, kan nevne ID4 og BMW iX3. Tar du høyde for f.eks Enyaq, ID4 og Q4 kan lade på 170 kwh, så blir det ikke stor besparelse i forhold til model 3. Men uansett er det mer riktig å sammenligne disse med TMX og ikke TM3. Men at TM3 er effektiv, det er det jo ikke tvil om.
Har sett dem. Fair enough. En X ville likefullt slått iD.4. 2. Re Tesla på vinter/arktiske forhold. Sikter til følgende: - Sensorer for vindusviskere som ikke fungerer godt nok i mørket. Vi har mørketid og ganske mørkt på dagtid i deler av året. Etter at Tesla byttet fra sensor til kamera begynte elendigheten. Ser rett som det er Teslaer med viskere som går "amok". - Rammeløse dører. Nei, jeg er ikke overbevist. Det er ikke hver gang det passer å forvarme bilen i 30 min for å kunne åpne dørene. Ikke at de fryser hver gang, men det skjer. - Dørhåndtak. Jada, det går sikkert an å banke de løs om de fryser på vinteren. Og du kan sette på forvarming 30 min før. Men jeg gjør det ikke. - Model 3 er for lav. Y er bedre, men 3 tar for lett i brøytekanter. Det er et vanlig fenomen at brøytebil legger igjen snø/is i oppkjørsel. Det skal lite til for at den tar nedi. - Mangler lyktespyler for frontlysene for å fjerne saltlake og dritt. Redusert lys pga skitt. - Takstativ. Festemetode i tak er svak og risikabel. Har ikke så mye med klima å gjøre selvsagt. - Model 3 mangler plastlister rundt hjulbuer. Y kommer med dette, men den får man jo ikke tak i.
Fair enough. Jeg har garasje, men parkerer utendørs i Åre, så kan relatere.
|
|
|
04/05/2021 20:48
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Inntrykket jeg har er at utbyggingen i Norge går for sent. Jeg har i alle fall lest/sett mye om at det ikke er økonomisk lønnsomt for bensinstasjoneiere å investere i hurtigladere, kapitalkostnaden er for høy i forhold til inntjeningen. Men jeg kan jo selvsagt ha fått et feilaktig bilde. Har du kilder som indikerer at det faktisk investeres tilstrekkelig i økt hurtigladerkapasitet i Norge i forhold til veksten i antall elbiler? Jeg blir bare glad om det viser seg at jeg tar feil. (...)At det bygges masse i Norge også bør være en kjent sak. Du unngår spørsmålet ved å være arrogant? Her er en nyhetssak fra i dag: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...det-ikke.-naf-ber-om-fortgang-1.15481660Elbilstatistikk viser at det i 2020 var dobbelt så mange elbiler per offentlig ladepunkt som i 2015: https://elbil.no/elbilstatistikk/https://elbil.no/elbilstatistikk/ladestasjoner/2015: 7.000 ladepunkter og 70.000 elbiler, dvs ett per 10 elbiler 2018: 10.500 ladepunkter og 195.000 elbiler, dvs ett per 18,6 elbiler 2020: 17.000 ladepunkter og 340.000 elbiler, dvs ett per 20 elbiler Det ser ikke ut som utbyggingen av ladeinfrastruktur henger helt med.
|
|
|
|
|