Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
|
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB
[Re: Fjeldheim]
15/04/2021 07:10
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Så min mening; EMTB sliter mer pga økt bruk og belasting på stiene da man lett kan shuttle seg selv opp og kjøre laps.
Ser forøvrig 90% av EMTB folket sier at å komme seg på lengre turer innover er et argument for EMTB. Har vel tilgode, bortsett fra et og annet unntak, å se at noen gjør det. Av de jeg følger på strava altså. :-)
Gode poeng, og det er lett å sammenlikne med Kongsberg hvor vi har hytte. I løpet av et år sykler jeg nok opp grusveiene i Gruveåsen 50-70-ish ganger for å kjøre alle de gode nedoverstiene der. For å si det sånn, det er ikke så himla artig å tråkke "krype til korset"...så i løpet av sesongen hender det at jeg sliter meg opp Bergmannsstien og Gule sva istedet. Siden det er såpass hardt og tidkrevende, skjer det maks 3-4 ganger i året. Men hvis/når jeg kjøper EMTB vil jeg jo absolutt foretrekke å ta stien opp fremfor den dørgende kjedelige Korsveien. Det vil gå kjappere, kortere transport, og være veldig mye mer moro - men det vil også bety mange titalls ekstra turer oppover på stiene av meg alene. Mer bruk = mer slitasje. De siste årene har jeg møtt mange EMTB på vei opp der, og jeg forstår de så vel. Som du nevner vil det jo også bety at det på en typisk 1.5-2t tur vil være fint mulig å ta to runs istedet for 1, men i Kongsberg-tilfellet vil nerrover sannsynligvis skje på forskjellige stier. Flere laps tror jeg er en ganske sannsynlig fremtid, men ellers tror jeg ikke at alle mann vil sykle lengre i km/timer eller lenger ut i marka pga el. Har samme erfaring fra Strava-feeden som deg. Vi må nok bygge mer oppoversti også 
|
|
|
[Re: knutspeed]
15/04/2021 07:51
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi må nok bygge mer oppoversti også  Godt poeng! Dvs ta høyde for at: - flere vil sykle oppover stier som vanligvis kun har blitt brukt nedover - sikre at det er oversiktlig og trygt å møtes, evt omvendte "chickenruns" oppover. Kan også være lurt for turgåere på samme sti - tenke flyt begge veier
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: Hogg75]
15/04/2021 08:40
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg mener personlig at det var en tabbe at man åpnet opp for at funksjonsfriske fikk anledning til å bruke elsykkel på sti i de områdene som er dekket av markaloven. Dvs. området som har ca. 25% av Norges befolkning. Det er anledning til å komme med lokale forskrifter som regulerer dette, så det gjenstår å se om tilgangen vedvarer eller ikke.
Har ingen problem med å forholde meg til at det nå er tillatt og at det skaper glede både for konvertitter, n+1 tankegangen og nye brukergrupper, men min bekymring ligger ift. hva det er bærekraft i å håndtere i dette området og tilsvarende andre områder i landet med mange brukere. Jeg kjenner ingen nye brukere, men mange som har skaffet seg elsykkel enten som supplement eller erstatning for stisykkelen. Felles for disse er at de i sum tilbakelegger vesentlig flere kilometer enn før pga. høyere gjennomsnittsfart, så der en tur gjerne var 10-15 km på en kveld blir det nå 20-30 km. Noen bruker også mer tid ute på stien, men det er ikke alle. Dette er da i typisk stiterreng, ikke shuttle-orientert.
I et område hvor det allerede oppfattes som trangt, så kan man spørre seg om det er rimelig at en gruppe skal bruke en så stor del av den begrensede kapasiteten som de bynære markaområdene har som elsyklisten gjør? Hvorfor skal elsyklister få lov til å sette et fotavtrykk som grovt sett er fire ganger så stort som en fotgjenger eller det dobbelte av en jogger eller syklist på det som i dag framstår som en begrenset ressurs ved hjelp av motorassistanse?
Dette i et område med strenge restriksjoner på hva man får lov til å tilrettelegge, og strengere kommer de til å bli også i deler av området når nasjonalparken kommer til østmarka, men alle skogsområder som ligger tett opp til Oslo tettsted er dekket av markaloven - f.eks er det akkurat nå problematikk rundt Røverkollen nevnt av @Altabjørn, det er ting som skjer i Hvervenbukta osv.
Så ser jeg at det gang etter gang brukes skogsdrift som argumentasjon om at da blir ikke elsykkel så farlig, for så vidt litt sans for den argumentasjonen da også jeg mang en gang har opplevd at favorittstien plutselig er omgjort til en ørken av goldt landskap og gjørme, men samtidig ikke. Skogsdrift gjøres av skogeier, dvs. vedkommende som eier grunnen, vi eier ikke grunnen, vi er gjester på skogeiers grunn og det å sammenligne dette blir litt søkt. Så kan vi gjerne jobbe med at kommunene minimerer å drive skogen der de er grunneier, eller ekspropriere grunnen der det finnes andre eiere, og da blir jo spørsmålet kostnadene ved det.
Lars-Erik
|
|
|
15/04/2021 10:22
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Gamle Korsvei, Bergmannsstien og Gule sva er perfekte oppoverstier på tråsykkel. Sykler de mer opp enn ned. God trening og det er bra for teknikken å sykle på sti oppover også. Det jeg liker med terrengsykling er at det er trening, natur og gøy samtidig. For min del forsvinner gleden om flertallet går over til elsykkel, er redd det blir mer konflikter mellom andre brukere og syklister. Tror ikke de som ikke sykler selv vil skille mellom tråsykkel og elsykkel.
|
|
|
[Re: Red Devils]
15/04/2021 10:33
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Gamle Korsvei, Bergmannsstien og Gule sva er perfekte oppoverstier på tråsykkel. Sykler de mer opp enn ned. God trening og det er bra for teknikken å sykle på sti oppover også. Det jeg liker med terrengsykling er at det er trening, natur og gøy samtidig. For min del forsvinner gleden om flertallet går over til elsykkel, er redd det blir mer konflikter mellom andre brukere og syklister. Tror ikke de som ikke sykler selv vil skille mellom tråsykkel og elsykkel.
Hehe, spørs hva du er vant til. Ikke spesielt mange lange klatringer her jeg bor hvor høyeste punkt skraper 200moh For meg er det tungt på grensen til ikke gøy å sykle opp der med endurosykkel ihvertfall, og det er jo et par plasser det blir å dytte. Med en lett stisykkel/rittsykkel er det jo ok, men da må jeg ta det pent ned de andre løypene igjen. Både den stikomboen eller Korsveien krever jo at man er i relativt god form, og legger ned en del timer hele året på sykkelen (eller annen trening) som gir kondis og ikke bare skillz. Jeg sykler såpass mye at grunnformen er brukbar, og oppover er helt naturlig, men av alle de jeg har hatt på besøk på hytta tror jeg det er ca 1 som har satt pris på oppoversyklinga. Mulig jeg tar feil, men "bærmen" av de som handler eMTB er vel ikke de som er i knallform allerede, og heller ikke har det som noe mål?
Redigert av knutspeed; 15/04/2021 10:34.
|
|
|
[Re: Red Devils]
15/04/2021 10:36
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Tenker, som flere har sagt, at konfliktene, om de oppstår, IKKE har noe direkte knyttet til type sykkel.
Av personlig opplevelse så er det ikke konflikter i møte med turgåere der jeg sykler. Igjen virker det "lett" å tenke at det blir mer konflikter pga av elsykkel.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
15/04/2021 10:42
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
God trening og det er bra for teknikken å sykle på sti oppover også. Det jeg liker med terrengsykling er at det er trening, natur og gøy samtidig.
Samme jeg liker. Jeg sykler emtb hovedsakelig. Egentlig fått enda mer turglede etter mer bruk av det. Og oppsøker flere steder/nye områder. Noen tror også man ikke blir sliten og må tråkke selv på emtb. Det vet de som har brukt det litt at ikke stemmer. Men mye lettere å styre belastningen. Kommer ikke opp en teknisk sti uten at man tråkker og får opp pulsen selv 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
15/04/2021 10:46
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Tenker, som flere har sagt, at konfliktene, om de oppstår, IKKE har noe direkte knyttet til type sykkel.
Av personlig opplevelse så er det ikke konflikter i møte med turgåere der jeg sykler. Igjen virker det "lett" å tenke at det blir mer konflikter pga av elsykkel.
"Igjen virker det "lett" å tenke at det blir mer konflikter pga av elsykkel." Kanskje ikkje pga elsykkelen direkte, men indirekte? Vil elsykkelen tiltrekke seg ein annan type "folk" til marka? Folk som ser på stisykling som "morro i fornøyelsespark", kontra dei "hardbarka" som slit seg oppover der stisykling er meir som ein religion? Veit det høres veldig ut som "treski-fantast" vs "glasfiberski-brukar", mister kontakten med naturen etc etc... No meiner eg det burde vere forbudt med musikk på øret ved ferdsel i marka (og i trafikken generelt) også forsåvidt
Redigert av TrondAM; 15/04/2021 10:48.
|
|
|
[Re: TrondAM]
15/04/2021 11:05
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
"Igjen virker det "lett" å tenke at det blir mer konflikter pga av elsykkel." Kanskje ikkje pga elsykkelen direkte, men indirekte? Vil elsykkelen tiltrekke seg ein annan type "folk" til marka? Folk som ser på stisykling som "morro i fornøyelsespark", kontra dei "hardbarka" som slit seg oppover der stisykling er meir som ein religion? Veit det høres veldig ut som "treski-fantast" vs "glasfiberski-brukar", mister kontakten med naturen etc etc... No meiner eg det burde vere forbudt med musikk på øret ved ferdsel i marka (og i trafikken generelt) også forsåvidt Ja, det kan nok tiltrekke seg flere til skogen som kanskje ikke er så mye på sti/grusvei fra før. Men jeg tenker mer type eldre uerfarne folk, enn yngre "ramp". Forhåpentligvis en brukermasse som kan å bruke hue. OG som ikke oppsøker det mest tekniske. Av yngre, legger meg selv i den kategorien, som ung voksen :), så håper og tenker jeg at dette gjerne er folk som har syklet sti i mange år. Type TS-brukere og som jeg håper har stivett. Altså jeg tror det foreløpig er lite 18 åringer som "herjer" rundt på sti men den type oppførsel du kanskje er bekymret for. Holdningsarbeid viktig uansett for nye brukere av skogen.
|
|
|
15/04/2021 11:30
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Ser det kommer mye brukere fra motorsport. Cross og enduro, emtb er jo det nermeste de kommer marka med motor.
Der er det mye fokus på kraftigste motor, lengst rekkevidde og grove sykler. Jeg er spent på kotymen de tar med ut i marka.
Håper de møter et miljø som inkluderer stivett.
Redigert av Stupfull; 15/04/2021 11:35.
|
|
|
[Re: Stupfull]
15/04/2021 11:32
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ser det kommer mye brukere fra motorsport. Cross og enduro, emtb er jo det nermeste de kommer marka med motor.
Der er det mye fokus på kraftigste motor, lengst rekkevidde og grove sykler. Jeg er spent på kotymen de tar med ut i marka. Og "tuning" ... det er jo GØY! For denne delen av markedet/kundene er jo dette en billig sport :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
15/04/2021 11:39
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Absolutt!
Ser jo at ferske syklister generelt liker å kjøre fort, men teknikken skorter og man liker de rette strekka uten så mye svinger. Det som er av svinger kan få litt rette linjer.
Så møter man jo gjerne noen som påpeker det og man lærer seg teknikk til å klare svinger bedre, og innser at enhver idiot kan kjøre rett strekk fort. Gullet er jo å klare svingete sti i høy fart.
Med det volumet man klarer med emtb i denne 'perioden' blir det spennede å se hvordan det går med kutta svinger.
|
|
|
15/04/2021 11:49
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Enig i det. Mine bekjentskaper på emtb kommer fra analog sykkel. Ingen i miljøet jeg er i, i området Drammen/Eiker/Kongsberg der motorcross/enduro er inngangen. Eksisterende syklister som bytter/supplerer med ekstra sykkel. Er ikke av samme oppfatning som deg at "det kommer mye brukere fra motorcross".
Redigert av hbakken; 15/04/2021 11:50.
|
|
|
[Re: hbakken]
15/04/2021 12:12
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Enig i det. Mine bekjentskaper på emtb kommer fra analog sykkel. Ingen i miljøet jeg er i, i området Drammen/Eiker/Kongsberg der motorcross/enduro er inngangen. Eksisterende syklister som bytter/supplerer med ekstra sykkel. Er ikke av samme oppfatning som deg at "det kommer mye brukere fra motorcross". Det tror jeg heller ikke at det er. Motocross er ikke en spesielt stor sport uansett. Og den gjengen som kommer fra motocoss de lærer rimelig fort å kjøre både svinger og hopp... Det er jo i praksis det de gjør om de kan kjøre mx. Ellers så har vel mange motocross-utøvere tzpisk benyttet terrengsykler sammen med løping for å få kondisjonstrening.
Ut på tur!
|
|
|
15/04/2021 13:59
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vi andre er stort sett enige i at emtb kan slite stiene i pressområde mere pga økte km syklet, noe som kanskje kan bli et problem i fremtiden når fotfolket tar alle syklister over 1 kam. Nope. Relativt forskjellige meninger der. Økt brukt - økt slitasje, er vel felles. Uenighet om hvor problematisk det er. Flere som mener økt slitasje med elsykkel kontra sykkel ikke er gyldig argument. Får være litt seriøs og da. :-) Ja økt bruk, økt slitasje. Helt enig! Og om vi setter det helt ytterst på spissen og plutselig bytter ut alle stisykler til EMTB i dag og hopper, si 5 år frem i tid, vil slitasjen være større en om alle fortsatt syklet på vanlig stisykkel. Når det er sagt så mener jeg ikke at 1 tur ned favorittstien med EMTB sliter noe mer en vanlig sykkel, men det er så himla lett å bare kjøre stien både 2,3 og 4 ganger når du kan shuttle deg opp selv uten omtrent å svi av en kalorie. Og det er fullt forståelig at det skjer. Merket det selv i sommer da jeg lånte en EMTB i forbindelse DrammenEnduro for å kjøre igjennom løypa før rittet startet. Fikk låne den i dagene som fulgte og merket da hvor kjapt jeg kom meg opp til godstiene. Helt sjukt gøy. Og det ble til at jeg kjørte laps.... (Smekk på lanken til meg selv) Nå har det seg slik at jeg bor midt i smørøyet av en haug med go`stier der dette definitivt vil bli, og er i ferd med å bli et problem. Jeg ser til stadighet flere som kjører laps på EMTB. Og ikke bare på vårparten som noen nevner. Nå har vi heis rett borti lia her så slitasjen er stor i utgangspunktet, men andre steder der det lett kan selvshuttles vil jeg tro slitasjen økes i takt med antall EMTB`re. Så min mening; EMTB sliter mer pga økt bruk og belasting på stiene da man lett kan shuttle seg selv opp og kjøre laps. Ser forøvrig 90% av EMTB folket sier at å komme seg på lengre turer innover er et argument for EMTB. Har vel tilgode, bortsett fra et og annet unntak, å se at noen gjør det. Av de jeg følger på strava altså. :-) Jeg har akkurat samme betraktninger som deg, Svenn. bortsett fra at jeg ikke trengte å låne elsykkel for å få det, for man kjenner på seg selv hvordan det blir. Selvshuttling skjer ved bruk av gluteus maximus og quadriceps med noe støttemusklatur for min del. Det går ikke så fort, men det er enda deiligere når man er ferdig.
|
|
|
[Re: Supermann]
15/04/2021 14:09
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Enig i det. Mine bekjentskaper på emtb kommer fra analog sykkel. Ingen i miljøet jeg er i, i området Drammen/Eiker/Kongsberg der motorcross/enduro er inngangen. Eksisterende syklister som bytter/supplerer med ekstra sykkel. Er ikke av samme oppfatning som deg at "det kommer mye brukere fra motorcross". Det tror jeg heller ikke at det er. Motocross er ikke en spesielt stor sport uansett. Og den gjengen som kommer fra motocoss de lærer rimelig fort å kjøre både svinger og hopp... Det er jo i praksis det de gjør om de kan kjøre mx. Ellers så har vel mange motocross-utøvere tzpisk benyttet terrengsykler sammen med løping for å få kondisjonstrening. Jeg har ihvertfall blitt kjent med en kar som kom fra enduro, møtt på nots fellestur. Han fortalte om mange fra mx miljøet. Svingteknikk må mx er jo ganske ulikt, med mye gass. Men de er absolutt teknikkere.
|
|
|
[Re: baronKanon]
15/04/2021 14:57
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Og jeg bruker Turbo maximus for å komme meg opp, og koser meg med det. Supert at du har det deilig etterpå unner deg det, virkelig
Redigert av Hogg75; 15/04/2021 15:00. Rediger grunn: Typo
|
|
|
15/04/2021 15:01
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Der er det mye fokus på kraftigste motor, lengst rekkevidde og grove sykler. Jeg er spent på kotymen de tar med ut i marka.
At det blir rekruttert nye syklister fra MX er jo ikke noe nytt , eller feil . I DH miljøet er det mange opp igjennom åra som har kommet fra MX , felles er vel at de mestrer det veldig fort . Et par av de er også helt klart noen av de beste tekniske syklistene jeg kjenner og har svingteknikk langt over gjennomsnittet .
Hafjelldobbelkroneforening
|
|
|
[Re: RazeFaze]
15/04/2021 19:14
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Der er det mye fokus på kraftigste motor, lengst rekkevidde og grove sykler. Jeg er spent på kotymen de tar med ut i marka. Og "tuning" ... det er jo GØY! For denne delen av markedet/kundene er jo dette en billig sport :-) Når jeg startet med moderne stisykling (dvs helstiv på 90 tallet) etter mange år med motorsport, slo det meg to tanker og det er akkurat det du skriver. 1. litt kjedelig at det ikke er flere tuningmuligheter en å jobbe med formen. Blir liksom ikke det samme som etter bytte av gassete, dyser, tenningsgrader og nytt effektanlegg så ut å gasse med 10-15 ekstra hk. 2. det neste jeg tenkte at «faan så billig det er med oppgraderinger i denne sporten» sistnevnte har dog endret seg en del, men fortsatt er motorsport mye dyrere en mtb. Som 20 åring ville jeg nok vært henrykt med 1500 ekstra watt på emtb en
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: neistein]
15/04/2021 21:07
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Der er det mye fokus på kraftigste motor, lengst rekkevidde og grove sykler. Jeg er spent på kotymen de tar med ut i marka. Og "tuning" ... det er jo GØY! For denne delen av markedet/kundene er jo dette en billig sport :-) Når jeg startet med moderne stisykling (dvs helstiv på 90 tallet) etter mange år med motorsport, slo det meg to tanker og det er akkurat det du skriver. 1. litt kjedelig at det ikke er flere tuningmuligheter en å jobbe med formen. Blir liksom ikke det samme som etter bytte av gassete, dyser, tenningsgrader og nytt effektanlegg så ut å gasse med 10-15 ekstra hk. 2. det neste jeg tenkte at «faan så billig det er med oppgraderinger i denne sporten» sistnevnte har dog endret seg en del, men fortsatt er motorsport mye dyrere en mtb. Som 20 åring ville jeg nok vært henrykt med 1500 ekstra watt på emtb en Hehehe, ja men de type el-crosser finnes jo allerede. Er jo absolutt ikke lovlige i marka, på helt lik linje med vanlig crosser, må kjøres på lukket område (bane).De blir og veldig lette å spotte. Kjørt masse motorsykkel før jeg og med 1:1 hk:vekt. Kjempegøy å kjenne på kreftene. Men det er jo en helt annen diskusjon. Tror det er mye mer sannsynlig at noen kan velger å tukle med hastighet begrensningen på 25km/t. Det er jo umulig å finne ut av uten at man tester sykkel selv. Så spørs det om det merkes på slitasje eller annet i og med at det ikke er noe mer power.... Men ulovlig er det.
|
|
|
15/04/2021 21:49
|
Chrisborgeolsen
Fersking
|
Fersking
Vi andre er stort sett enige i at emtb kan slite stiene i pressområde mere pga økte km syklet, noe som kanskje kan bli et problem i fremtiden når fotfolket tar alle syklister over 1 kam. Nope. Relativt forskjellige meninger der. Økt brukt - økt slitasje, er vel felles. Uenighet om hvor problematisk det er. Flere som mener økt slitasje med elsykkel kontra sykkel ikke er gyldig argument. Får være litt seriøs og da. :-) Ja økt bruk, økt slitasje. Helt enig! Og om vi setter det helt ytterst på spissen og plutselig bytter ut alle stisykler til EMTB i dag og hopper, si 5 år frem i tid, vil slitasjen være større en om alle fortsatt syklet på vanlig stisykkel. Når det er sagt så mener jeg ikke at 1 tur ned favorittstien med EMTB sliter noe mer en vanlig sykkel, men det er så himla lett å bare kjøre stien både 2,3 og 4 ganger når du kan shuttle deg opp selv uten omtrent å svi av en kalorie. Og det er fullt forståelig at det skjer. Merket det selv i sommer da jeg lånte en EMTB i forbindelse DrammenEnduro for å kjøre igjennom løypa før rittet startet. Fikk låne den i dagene som fulgte og merket da hvor kjapt jeg kom meg opp til godstiene. Helt sjukt gøy. Og det ble til at jeg kjørte laps.... (Smekk på lanken til meg selv) Nå har det seg slik at jeg bor midt i smørøyet av en haug med go`stier der dette definitivt vil bli, og er i ferd med å bli et problem. Jeg ser til stadighet flere som kjører laps på EMTB. Og ikke bare på vårparten som noen nevner. Nå har vi heis rett borti lia her så slitasjen er stor i utgangspunktet, men andre steder der det lett kan selvshuttles vil jeg tro slitasjen økes i takt med antall EMTB`re. Så min mening; EMTB sliter mer pga økt bruk og belasting på stiene da man lett kan shuttle seg selv opp og kjøre laps. Ser forøvrig 90% av EMTB folket sier at å komme seg på lengre turer innover er et argument for EMTB. Har vel tilgode, bortsett fra et og annet unntak, å se at noen gjør det. Av de jeg følger på strava altså. :-) Enig med Svenn her i det som blir sagt. Iom at jeg er ganske mye i skogen uten sykkel også for å vedlikeholde å utbedre stier i Drammensområdet. Mener ikke man kan se at slitasjen er med eller uten el 😅 Men at man ser og møter de ofte og knekker bare opp stien som i utgangspunktet ikke er vanlig å sykle op. Det gjøres fordi det er så lettvint og ikke koster en halv Snickers engang. « Det er jo bare å sette i turbo modus» . Stiene i Drammen Skisenter hadde jo aldri i verden vært så slitte hadde det ikke vært for heisen ? For den saks skyld de naturlige stiene i Nesbyen også. Hyller forøvrig de som har gått til innkjøp av det for å orke å komme seg ut eller for å orke å henge på kompisene. Null problemer med å kjøpe argumentet der  Men argumentet med lengre fine turer som Svenn sier. Vel, det har jeg også tilgode av å se mye av på Strava. Det er som regel samme lengde på turen man kan ta på sykkel uten motor. Bare på kortere tid. Av egen nysgjerrighet. Har noen av el syklistene prøvd å sette seg på en sykkel uten motor å kjent litt på hvordan formen har blitt etter en periode med el sykkel? 
|
|
|
[Re: Chrisborgeolsen]
16/04/2021 06:15
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Av egen nysgjerrighet. Har noen av el syklistene prøvd å sette seg på en sykkel uten motor å kjent litt på hvordan formen har blitt etter en periode med el sykkel? [/quote] Jeg sykler ikke emtb og har heller aldri prøvd, men en kompis som flere her inne fra Drammensområde kjenner veldig godt uttalte at "veien til bake til vanlig mtb er veldig lang, og selv om man blir sliten blir det helt på en annen måte" Pulsen kan sikkert bli like høy, men jeg har prøvd el sykkel på gaten og selv hvor mye du legger i tråkket får man en servo effekt tilsvarende bil med og uten servostyring. Man får ikke den kontante syremotstanden fra et vanlig tråkk når man har motorassistanse. Man ser det vel også veldig godt på tråkkfrekvensen. Den ligger som regel veldig lavt på e sykkel. Kjenner også flere som sist sesongkjøpte emtb men fortsatt har mtb. Emtb en blir helt klart mest brukt. Dette er skikkelig spreke folk, men med fokus på enduro og DH sykling. Flere med bakgrunn fra MX. Dette er folk som er i overkant harde på gassen både nedover på sykkel og på MX banen.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
16/04/2021 07:19
|
Hogg75
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tenker at formen etter emtb en periode når man setter seg på mtb er like forskjellige som vi er individer, uten å nevne navn her inne så kommer jeg sikkert til å "dø" dersom jeg setter meg på vanlig mtb de første turene, men innbilder meg at den dårlige formen jeg hadde tidligere på mtb ikke er så langt unna  . Mens en annen jeg sykler med klarer å sykle fra veldig mange på mtb både oppover og nerrover dersom han setter seg rett på en mtb. Tenker at det kommer an på hvordan man bruker emtb'en sin og generelt utgangspunkt man har. Man kan dasse opp i turbo eller trøkke tel i eco. Dette er jo noe av det jeg synes er veldig bra med emtb at man klarer å henge med de som er sprekere på tur, den lukker gapet på en meget bra måte slik at alle som er med får maks utbytte, russisk intervall utgår i all hovedsak, blitt offer for det altfor mange ganger på mtb 
|
|
|
16/04/2021 10:57
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hyller forøvrig de som har gått til innkjøp av det for å orke å komme seg ut eller for å orke å henge på kompisene. Null problemer med å kjøpe argumentet der  Men argumentet med lengre fine turer som Svenn sier. Vel, det har jeg også tilgode av å se mye av på Strava. Det er som regel samme lengde på turen man kan ta på sykkel uten motor. Bare på kortere tid. Det er godt du hyller meg Er jo bare å snu på det. Nå kan jeg sykle like langt som deg og Svenn på samme tid. Så jeg sykler lenger på samme tid turer ofte var før. 2-3-4 timers turer. Altså, vi sliter like mye 
|
|
|
16/04/2021 11:00
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Har noen av el syklistene prøvd å sette seg på en sykkel uten motor å kjent litt på hvordan formen har blitt etter en periode med el sykkel? Grunnformen blir bedre synes jeg. Mens maksstyrken ikke like god og merker syra lettere ved tung/kort&hardt belastning på analog.
|
|
|
16/04/2021 18:52
|
Kristoffer
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg tenkte bare å legge en annen dimensjon l diskusjonen her. Jeg erfarer at det foregår en form for ekskludering blant de som hovedsakelig tråkker på EMTB mot de som fortsatt kun har MTB. Dette går rett og slett ut på at folket på MTB går for sakte for folket på EMTB. Dermed blir man ekskludert eller ikke invitert på felles turer bare fordi man fortsatt ikke har «konvertert» og er sannsynlig ikke like rask som som folket på EMTB i opp- bort og nedoversti.
|
|
|
16/04/2021 19:35
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skal de gidde å vente på treige syklister hele tiden da? Hender jeg og en kompis kjører litt mc i ny og ne, og da gidder vi jo ikke ha med kompiser på racer....
|
|
|
[Re: aug11x]
16/04/2021 19:50
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor skal de gidde å vente på treige syklister hele tiden da? Hender jeg og en kompis kjører litt mc i ny og ne, og da gidder vi jo ikke ha med kompiser på racer.... God sammenligning...
|
|
|
16/04/2021 19:53
|
olechr
More than words
|
More than words
Blir man i god nok form så spør kompisene på elsykkel om det er noe poeng at de blir med på tur når man sykler vanlig sykkel. Så kan gå begge veier ;-)
Redigert av olechr; 16/04/2021 19:56.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
16/04/2021 19:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Dette er jo noe av det jeg synes er veldig bra med emtb at man klarer å henge med de som er sprekere på tur, den lukker gapet på en meget bra måte slik at alle som er med får maks utbytte, russisk intervall utgår i all hovedsak, blitt offer for det altfor mange ganger på mtb  Ahh! Se der ja, det er ikke at man hele tiden må vente på treige binære syklister, men det at man er en treiging selv og rett og slett trenger monolog hjelp til å holde følge med de binære.
|
|
|
|
|