Er ingen Castelli-tråd her, så da kan vi jo prøve å lage en. Dere som vil kan fylle inn med historie og slikt, de har alltid vært innovative, Jeg har vært med på en Castellikonkurranse der premien er rabatt på et plagg fra deres egen nettbutikk. Har ikke brukt Castelli på sikkert 20 år av grunner jeg ikke kan huske, så jeg har ikke peil.
Spørsmål: Dersom du skulle anbefale meg ett plagg fra Castelli, hvilket hvil du anbefale og hvorfor?
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
jeg kjøpte den aller billigste Castelli vinterbuksen (Meno 2 Wind) i 2018, og den har vært helt sinnsvakt mye for pengene.
Perfekt temperert til vår/høst/vinter ned til 0 grader, holder seg varm i vått vær og har den mest komfortable pad'en jeg har vært borti (bedre enn assos equipe evo pad'en) Har gått i bakken med den også, og gikk ikke hull selv om jeg skle bortover asfalten på skinken. Neste vinterbukse kommer definitivt til å være fra castelli, men håper det blir lenge til jeg må bytte ut denne
bra kjøp nr2 er Castelli Undersaddle Mini sadeltaske. er veldig liten, men får på magisk vis plass til multiverktøy, dekkspaker, slange, tubeless-plugger og en liten sykkelpumpe i den. venntett er den også!
Spørsmål: Dersom du skulle anbefale meg ett plagg fra Castelli, hvilket hvil du anbefale og hvorfor?
Jakkene deres for "blandet" vær, i en av variantene. Sist jeg kjøpte en, het serien "Perfetto", og nå tror jeg den heter "Perfetto ROS". De kalles ofte på folkemunne for en "Gabba", som vel også var det opprinnelige navnet på plaget, oppkalt etter vår egen Gabriel Rasch, fra den tiden han syklet aktivt, og hadde Castelli som sponsor. Den jakka var angivelig først i sitt slag, så "en Gabba" kan vel til dels være ett begrep som referer til selve produkt-typen, ikke nødvendigvis "bare" Castelli sin spesfikke. Jakken ble raskt en slager, og på dager med dårlig vær, begynte angivelig store deler av feltet å kjøre med denne, med kamuflerte Castelli-logoer.
Personlig liker jeg best "light"-utgaven (den uten ermer). Så parer man den opp med ett par gode armvarmere (Castelli Nanoflex eksempelvis) og en varm undertrøye om gradestokken kryper mot 0. Synes det gjør plagget mer allsidig enn den langermede varianten. På dagene det er litt varmere kan den brukes som en "vanlig sykkeltrøye", men med ekstra isolasjon og bestandighet mot regn. Men der den virkelig skinner, er jo dagene du titter ut vinduet og tenker at her kan alt skje.
I det herrens år 2021, har nok alle tøyprodusenter kopiert dette produktet i en eller annen form. Men "Gabba'n" var orginalen, om man skal tro på fortellingene.
Gabriel Rasch er forøvrig vokst opp i Hole, kommunen på "andre siden" av Sollihøgda, for alle som bor i Oslo/Bærum. Naturlig trening for han vil jeg gjette har vært å sykle utallige ganger fra "lavlandet" og opp til høydene Krokskogen, Damtjern, Ringkollen. Om man gjør det en tidlig vår, er en Gabba light perfekt. Kveler deg ikke på veien opp, men gir deg litt beskyttelse på veien ned, samt mot været som evt. møter deg på toppen.
Prøvde en castellibukse i XL en gang, og det føltes ut som en støttestrømpe for å holde skjellettet mitt sammen. I de fleste andre merker kan jeg ha M, men pleier å gå for L. Så castelli er ikke så godt egna for en breihofta moskus som meg. Men en del av plagga deres ser absolutt bra ut altså.
Har en del nå utslitte "nanotech"-plagg fra tidlig 2010-tallet, de billige buksene har som forventet forferdelig padding, mens jeg har vært fornøyd med løse ermer og ben så lenge jeg har re-impregnert dem med vannavstøtende spray. Har brukt originale Gabba mye, men ulempen er at den veier 2-3kg når den har badet i regnvær i noen timer.
Er i markedet for en ny vinter/vår-bukse, har i utgangspunktet gått over til Kalas sitt standardsortiment, men de er utsolgt nå, så kanskje jeg skulle gitt Meno Wind en sjanse.
Jeg har litt forskjellige Castelli klær i tillegg til litt Rapha, Gore og Assos. Jeg må si de levere høy kvalitet for en ok pris og det ser bra ut ! Jeg har imidlertid valgt Gore det siste halvannet året, de er gode på vinter / vått / kaldt, både de myke variantene og skalljakkene men skal innrømme at det ser litt kjedelig ut.
En ting som vviz er inne på. Jeg har den convertible jakka og den er dobbel over skuldrene (før du evt tar av ermene). I mine år med denne har jeg aldri hatt behov for å ta av ermene og da er det mye bedre å ha en kortermet Gabba/Perfetto jakke og nanoflex armvarmere eller en langermet jakke uten de doble "pølsene" over skuldrene. Om den fortsatt er slik på de siste modellene er jeg usikker på.
Dette blir en bra tråd ! ! ! (som jeg skal følge med på)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Castelli - tråden som stikker
[Re: vviz]
#265818014/04/202108:46
Jakkene deres for "blandet" vær, i en av variantene. [...] I det herrens år 2021, har nok alle tøyprodusenter kopiert dette produktet i en eller annen form. Men "Gabba'n" var orginalen, om man skal tro på fortellingene.
Jeg har for øvrig en Castelli Alpha RoS 2 Light-jakke med Gore Windstopper. Perfekt denne våren. En ny favoritt for min del, mest brukt i kombinasjon med bukse og løse bein i NanoFlex-utgave fra samme produsent. Har riktignok ikke prøvd jakka i regn, for i regnvær gidder jeg ikke sykle landevei...
Forresten har de en svært stolt historie med klær til Alfredo Binda, Coppi, Bartali, Bobet, Van Looy, Anquetil osv...
De har en fin tidslinje og filmsnutt om historien på nettsiden sin, dog uten merkenavn / logo i begynnelsen, verdt å kikke igjennom. Dette er første klasses sykkelhistorie :-) https://www.castelli-cycling.com/no/castelli/history
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jeg har hatt ganske mange Castelli plagg opp gjennom. Trøyene deres synes jeg er helt kurrante, og personlig merker jeg vel ikke noe særlig forskjell på om jeg har på meg en trøye fra Assos eller Castelli mens jeg sykler. Bib'ene derimot, de passer meg ikke, av årsaker jeg ikke har klart å bli klok på. Som allerede nevnt, de billige pad'ene er billige. Men jeg synes ikke pad'en i seg selv er problemet i de dyrere "Progetto X2"-pad'en, men bib'ene deres er for trange foran synes jeg. Det blir ubehagelig mtp "utstyret". Som en omvendt "weggie" mens man sykler. Mulig jeg burde vært en størrelse opp eller noe slikt, og at dette er min egen feil, men vi har aldri blitt venner, og jeg har hatt ihvertfall en håndfull av bib's og thights med X2-pad i. Noen av de bruker jeg fortsatt, men nå kun på kortere turer, da problemet blir for meg større jo lenger turen blir (mulig pad'en sklir bakover underveis eller noe slikt).
For alt annet, som ikke skal røre stumpen eller områdene rundt, er jeg veldig fornøyd med Castelli.
Mine Castellikjøp: - Perfetto - digger den. Bidrar til å holde regnet ute uten å bli klam under. Brukt den til alt fra augustregn til februarsnø. - Castelli neoprene hansker. (Diluvio?). Vært gode å ha til regnværssykling, også i et par Birkenritt. Blir svett på innsiden, men har ikke opplevd at de blir ubehagelige. -Bibs: Har en billig, som er helt grei, på lik linje med andre. Og en dyrere (Free Aero Race 4), som sitter veldig godt på, og paden har holdt seg godt. Litt skuffet over at et par sømmer har løsnet litt.
Mens andre ikke passer buksene, er de og alt annet derfra laget med min kropp som modell 😀 180/70 smale skuldre, relativt store lår og brei hofte - normale/lange armer og bein. Sorpasso langbukser er utrolig behagelig og varm, også når den blir svett - og så har vi variantene med vindtett front som tåler mer regn og kulde - fantastisk bevegelighet med så mye varme. Den gamle Alpha vintertrøyen er perfekt i alt vær - passe varm enten det går opp eller nedover. Den relativt tynne paddingen passer meg perfekt - og den ekstra lange og varme Omloop shorts er nydelig når utetemperaturen er i grenseland for shorts.
Ellers: Mitt første møte med Castelli ble "initiert" av Atle Kvålsvoll da vi var junior. Jeg gjorde det dårlig i et bakkeritt i Tønsberg (pga tekniske problemer slik at bakhjulet subbet), men Atle hadde en enklere løsning: "OLLBUKS - DU SYKL ME ULLBUKS" - jeg fikk raskt kjøpt meg en tynn Castelli lycra (med naturskinnspadding) som var fantastisk sammenlignet med de gamle av ull.
Jeg digger Castelli, og har både jakker og biber og løse ben og ermer. Hører mange klage over at de er små i størrelsene, men jeg bruker small og medium i Castelli, og synes det stemmer godt over ens med hva jeg bruker i størrelse på andre klær.
Tempesta benvarmere derimot, det var en stor skuffelse. Iskalde, jævlig vonde å ha på, og en håpløs tynn strikk øverst på låret som ruller seg sammen til en tynn pølse og lager en stygg bilring under biben. For lite elastikk også, så de har en tendens til å gnage. Stive, bråkete og generelt ikke bra. Mye refleks da, det skal de ha...
Jeg digger Castelli, og har både jakker og biber og løse ben og ermer. Hører mange klage over at de er små i størrelsene, men jeg bruker small og medium i Castelli, og synes det stemmer godt over ens med hva jeg bruker i størrelse på andre klær.
Tempesta benvarmere derimot, det var en stor skuffelse. Iskalde, jævlig vonde å ha på, og en håpløs tynn strikk øverst på låret som ruller seg sammen til en tynn pølse og lager en stygg bilring under biben. For lite elastikk også, så de har en tendens til å gnage. Stive, bråkete og generelt ikke bra. Mye refleks da, det skal de ha...
Jeg synes Tempesta beinvarmere og "knickers" er suverene - eneste som holder i virkelig regn. Men jeg gikk opp en størrelse fra vanlig Castelli, og er det kaldt har jeg dem utenpå lang bukse. Knickersen bruker jeg også utenpå lang bukse når det er 8-12 kuldegrader.
Har en Castelli Nano Flex bib som jeg nok har brukt i fillebiter (den innvendige flisen er ikke fullt så fresh lenger..), har vært en uvurderlig shorts i vestlandsvær, ble aldri Gabba på meg (alltid utsolgt i min størrelse), men Castelli sine merino ull sokker er også forbruksvare her i huset. (Jeg hater å fryse)
Ellers: Mitt første møte med Castelli ble "initiert" av Atle Kvålsvoll da vi var junior. Jeg gjorde det dårlig i et bakkeritt i Tønsberg (pga tekniske problemer slik at bakhjulet subbet), men Atle hadde en enklere løsning: "OLLBUKS - DU SYKL ME ULLBUKS" - jeg fikk raskt kjøpt meg en tynn Castelli lycra (med naturskinnspadding*) som var fantastisk sammenlignet med de gamle av ull.
Ellers: Mitt første møte med Castelli ble "initiert" av Atle Kvålsvoll da vi var junior. Jeg gjorde det dårlig i et bakkeritt i Tønsberg (pga tekniske problemer slik at bakhjulet subbet), men Atle hadde en enklere løsning: "OLLBUKS - DU SYKL ME ULLBUKS" - jeg fikk raskt kjøpt meg en tynn Castelli lycra (med naturskinnspadding*) som var fantastisk sammenlignet med de gamle av ull.
Ja, paddingen var i ekte skinn - stivt som fy etter vask, derfor renset vi heller med renset bensin og vasket sjelden. Og når vi vasket, krevdes det mye smøring for å mykne det.
Er ingen Castelli-tråd her, så da kan vi jo prøve å lage en.
Kult. Er bare 1118 innlegg og 832 519 visninger igjen, så er vi like store som Assos-tråden din.
Artig at du fant frem den opprinnelige versjonen av skorpion-logo og merkenavn fra 1974, av Maurizo Castelli.
Sitat: Valentino
Dersom du skulle anbefale meg ett plagg fra Castelli, hvilket vil du anbefale og hvorfor?
Noe du ikke allerede har?
For oss som bruker sykkellue året rundt. Pustende, luftig og deilig i skarp sol på varme dager fra april til oktober. Skjermer brillene fra regnet når det tykner til. Rosso Corsa A/C Cycling Cap.
Sitat: Trond Helge
Nano Flex bib
Én på meg, én fillete i skapet, én ny i reserve.
Sitat: alfred
Tempesta knickers
Uvær er deilig i riktige klær, og dette er et genialt plagg. Inderlig synd at Castelli avviklet Tempesta-serien fremfor å videreutvikle den. Zwift har skylda?
Sitat: vviz
Gabba
Kjøpte Perfetto. Byttet til Gabba. Gjenfunnet dypt inne i varelageret. De siste versjonene under det nye navnet er bedre, men de er i praksis Gore, og jeg bare må ha den originale Gabba-logoen på denne jakka.
Perfetto jakka og de lange Nanoflex bibene (Nanoflex 2 og Pro) er suverene i vestlandsvær. Nanoflex er teknologi som virker, holder vann ute og regulerer temperaturen.
Noen husker sikkert bikebuster.dk før de gikk konk. Kjøpte en gang - tror det må ha vært 2008-2009 kanskje - en Bikebuster/Castelli langbukse fra de. Har brukt buksa vår og høst i alle år etterpå, det eneste som har røket var glidelåsen utv. på leggen på begge bein. En skredder i Tyrkia fikset det for ca. 20,- kr. Buksa er utrolig slitesterk og lever nok fint noen år til. Tommel opp for Castelli på det produktet.
Er lei av Craft biben med gigantisk pad. Har lyst på Castelli bib... og trøye. Er 193cm høy og 80kg, så tynn men ikke helt pinne. Vil helst unngå å sende tilbake osv... Hva tenker dere om størrelser? M-L i bib, og samme i trøye? Takk!
Er lei av Craft biben med gigantisk pad. Har lyst på Castelli bib... og trøye. Er 193cm høy og 80kg, så tynn men ikke helt pinne. Vil helst unngå å sende tilbake osv... Hva tenker dere om størrelser? M-L i bib, og samme i trøye? Takk!
Jeg er 183cm/79kg og L hos Castelli er veldig trangt på meg. M tror jeg nok ville blitt trangt og kort på deg.
184 cm / 80 kg og har en god del Castillibukser (korte og lange) i XL. De er tighte og særlig er skulderstroppene korte. Waist er ikke så relevant for bukser, se heller på hoftemålet der.
Trøyer kan nok medium være rett på deg, men kanskje large på de mest racetighte - alle trøyene til Castelli er jo ikke like.
Hei, mange vil sikkert himle med øynene, men jeg spør rett og slett fordi jeg ikke vet: hva er tingen med kortermet vintertrøye? Jeg har langermet perfetto, men har lagt på meg såpass at den ikke passer, er også ganske slitt uansett. Jeg var veldig glad i den, spesielt høst/vår, og vinter med vindjakke over.
Nå er det salg på gabba kortarmet på bikeshop, og alle farger på lager. Jeg har lest mange forumbrukere som hyller kortermet i grisevær, i kombo med feks nanoflex-armer (som jeg også har i skapet).
Men hvorfor foretrekker man kortermet + løse armer, når man likesågodt kunne kjøpt langermet jakke i stedet?
...hva er tingen med kortermet vintertrøye? (...) hvorfor foretrekker man kortermet + løse armer, når man likesågodt kunne kjøpt langermet jakke i stedet?
Mine tanker:
For real vintersykling vil de fleste velge langermet trøye/jakke Enklere å kjøre lag-på-lag.
Når jeg sykler i stabile temperaturer og værforhold ellers på året, er jeg også glad i enten/eller. Altså enten langermet eller kortermet. Rett og slett fordi det er færre plagg å forholde seg til i hverdagen.
Men straks temperaturen er varierende (på våren kan man gå fra 2 til 20 grader på en og samme dag) eller været omskiftelig (fra sol til yr til regn) gir kombinasjonen av kortermet trøye og løse ermer/armvarmere stor grad av fleksibilitet. Man kan regulere både varme og fuktighet.
Samme gjelder bukser og løse kne- og benvarmere. Gjelder bare ikke å glemme seg og ende opp med lange benvarmere og korte ermer
Er for øvrig veldig glad i nanoflex, i grunnen bare derfor jeg svarer
Og så heter det strengt tatt ikke løse armer Unnskyld, måtte bare!
Korreksjon tas i mot med åpne armer! Da må det tenkes litt, og eventuelt velges mellom kledelig grønn, klassisk blå, eller fluo bang. Den gule vokser litt på meg, for den er gul gul, ikke commuter-gul. Takk!
Idro Pro 2. Populær blant lag som ikke har ordentlige regnjakker fra draktleverandøren, som DQS og ACT:
Irriterende at ikke lagene kan få seg egne regnjakker som det går an å se forskjell på. Jeg skjønner at materialet - Gore ShakeDry eller lignende bare finnes i svart, men det må da være mulig å lime på fargerike logoer så det blir lettere å se forskjell på lagene ovenfra? Heldigvis er hjelmprodusentene i ganske liten grad enige om hvilken fasong og hullkonfigurasjon som er best, så det er ganske lett å skille folket på det. Syklene og så klart.