Dekk til stisykkel
|
Dekk til stisykkel
07/04/2021 19:06
|
tseval
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Beklager på forhånd hvis dette er diskutert ihjel allerede, men jeg kunne tenke meg noen synspunkter på nye dekk til Remedyen min. Det er altså snakk om 27.5" og jeg sykler mest stier i Ringerike/Hadelandsområdet med noen turer på fjellet nå og da. Det er typisk skogsstier med litt røtter og stein her og der. Jeg er ikke veldig opptatt av vekt eller tider oppover (da hadde jeg valgt en annen sykkel  derimot synes jeg det er gøy når det går fort nedover, men som relativt nybegynner på sti kjører jeg ikke alt for hardt heller. Liker at dekkene har godt grep og at de ikke punkterer så ofte. I dag kjører jeg på Bontrager XR4 i 2.6" bredde. Det har funket fint, men jeg har lite å sammenlikne med. Litt ballongdekkfeeling kontra Schwalbe ISPene jeg bruker om vinteren i 2.4 tommers bredde, men jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg synes det er bra eller dårlig :-) Bontrager-dekkene ser ikke ut til å være å få tak i noe sted, ellers kunne jeg gjort det enkelt og bare bytta til det samme. Har sett at mange anbefaler Schwalbe-comboen Magic Mary foran og Hans Dampf bak. Ser ut til at jeg kan få tak i dette i 2.6", da med Addix Soft foran og Speedgrip bak. Er det stor forskjell på disse gummiblandingene, dvs merkbart dårligere grep i Speedgripen? Hvis jeg går for 2.35" ser det ut til at jeg kan velge litt mer i gummiblandinger og casing. Et annet alternativ jeg har sett på er Maxxis. Da med Minion DHF II foran og DHR II bak. Jeg har lest at EXO+-casingen ikke er like solid som Schwalbe sin Apex eller Super Gravity, men veit jo ikke... Disse er også å få i både 2.6 og 2.4 Noen synspunkter/erfaringer med noen av disse alternativene? Hva med bredde; 2.4 kontra 2.6?
|
|
|
Re: Dekk til stisykkel
[Re: tseval]
07/04/2021 23:55
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Har testet sykkel med XR4 dekk frem/bak... Ikke mye godt å si om det...
Brukt Scwalbe Magic Mary supergravity Addix Soft frem/bak en stund, Kjøpte flere for å ha på utforsykkelen, skal ikke mange turene før bakdekkene blir utslitt. Hardere gummi bak er en fordel. Har ikke testet hardere gummiblanding fra Scwalbe etter de oppdaterte gummien sin, kjørte en stund på RockRazor supergravity med det jeg tror heter speedgrip nå. Synes det er et kjempe dekk sålenge man holder seg borte fra gjørmen. Overaskende godt grep oppover på tørre stier.
Maxxis Agressor er et lite steg opp i grep i forhold til XR4, men oppfører seg ganske likt. Ruller godt og har endel gode egenskaper nedover, jeg ser mest på det som et moro dekk som ruller godt. Forutsigbart grep, lett å leke seg med også får man litt XC feeling når asfalten/grusen kommer. Velger du dette i DD 2.5"WT har du et fint bakdekk til din sykling.
Som fordekk ville jeg hatt noe med mer knaster. Er selv superglad i DHR2, enkelt å greit å kjenne når sideknastene biter inn og bremser svært godt. Exo+ 2.5"wt 3c MaxxGrip dersom du sykler mye på røtter/stein eller Exo+ 2.5"wt 3c MaxxTerra om du sykler mye jordbunn. Sistnevnte har litt hardere gummi, ruller bedre men er litt glatt på røtter.
Gikk ett hakk opp i grep når jeg handla nye dekk til sti-fulldemperen i år, Assagai Exo+ 2.5wt Maxxgrip fordekk og Dissector DD 2.4"wt Maxxgrip bakdekk. Assegai er jeg godt kjent med etter å ha brukt 2-3par. Litt runde i profilen for min smak men leverer jevnt grep over hele. Dissector virker så langt som det ruller bra selv om mitt dekk har tyggis Maxxgrip gummi. Bytta ut DHF/DHR2 Exo+ 2.5"wt MaxxTerra. Casingen ble rett og slett for lett på bakhjulet og gummiblandingen på forhjulet ble for hard.
Utforhoien får Assagai DH dekk, Sti-hardtailen kjører videre på DHR2 Exo 2.5"wt 3c Maxxgrip fordekk og Agressor 2.3"wt DD bakdekk.
|
|
|
08/04/2021 04:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har ikke problmer med å kjøre Soft bak, men jeg er ikke like kraftig som Skorp.
Har slutta med 2,6, da jeg føler det ikke gir nok ekstra. Derfor er jeg tilbake på 2,35-2,5". Min kombo nå er Magic Mary foran og Nobby Nic Supertrail Soft bak. Synes soft er bedre som allround-dekk, selv om det ruller dårligere. Da slipper jeg å bytte når det er glatt ute. Men hvis du liker å bytte dekk, er nok SpeedGrip kjempefint på lett fukt til tørt. Nobby Nic synes jeg er et fint dekk.
Ellers er det ingenting vondt å si om DHF/DHR2-kombo. Kjempefine dekk, begge to.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/04/2021 22:21
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke problmer med å kjøre Soft bak, men jeg er ikke like kraftig som Skorp.
Jeg er fort 50% tyngre enn deg, men det er ikke nødvendigvis grunnen til Addix soft/maxgripp slites så fort. Gjerne kjørestil og at jeg oppsøker bikepark og utforkjøringer endel mere enn deg 
|
|
|
09/04/2021 10:23
|
tseval
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for gode svar! Den store utfordringen nå er å få tak i riktig kombinasjon. Jeg kunne f.eks tenke meg Maxxis DHF foran i MaxxGrip og DHR bak i MaxxTerra, men da må jeg kjøre DD Casing foran og EXO+ bak, og det virker litt bakvendt for meg. Aggressor finnes bare i Dual Compound ser det ut til, og den er vel enda hardere enn MaxxTerra?
For Schwalbe-variantene er det så mange kombinasjoner at jeg blir helt svimmel, men ingen som helt matcher det jeg er ute etter ser det ut til. Jeg tenker meg soft foran og speedgrip bak, og så vil jeg ha supertrail casing foran og enten supertrail eller super gravity bak. Ideelt sett ville jeg da hatt MM 2.4 foran og enten Nobby Nic eller Hans Dampf i 2.35 bak.
Eneste comboen med riktig casing/gummiblanding som matcher dette jeg kan finne er i 2.6-bredde.
Jeg har nå sjekka Bikeshop, Sykkelkomponenter og Bikester. Er det noen andre sjapper jeg burde sjekke ut?
|
|
|
09/04/2021 10:46
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er vel fullt mulig å kombinere merker også? Det er og veldig vanlig å kjøre enten DHF eller DHR på begge hjul.
Det selges vel conti her på berget fortsatt? Har lite erfaring med de grove dekkene, men basert på erfaringen med x-king i blackchili vil jeg tro de er i nærheten av maxxis max terra i bruksområde. Så i hvertfall godt nok grep til bakdekk.
Ellers vil jeg si at jeg opplever agressor i dual compound som ganske uegnet her jeg sykler. Dårlig grep på våte røtter og på våt sti pakker de seg helt til de i praksis fungerer som slicks.
|
|
|
09/04/2021 11:31
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Aggressor MaxxTerra funker ok som bakdekk på våte røtter i min bok, i alle fall om en er litt opptatt av rullemotstand og ikke gidder å legge om dekk støtt og stadig. Foran har jeg nå Assegai MaxxGrip, skikkelig digg. Har også DHF MaxxTerra og Dissector Maxxterra som jeg kan bruke hhv foran og bak om det skulle bli tørt, hardt og raskt føre.
Schwalbe må man nok vente en stund på om man ikke finner en butikk som har på lager, der kommer det ikke påfyll for uti juni og juli.
Generelt er det vel greit å ikke somle nå, det er ikke gitt at det blir lett å skaffe dekk senere i sesongen.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
09/04/2021 11:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Soft og Maxx Terra er tilsvarende blandinger i grovere stidekk.
Du får jo Nobby Nic i SuperTrail i Speedgrip i 2.35"!
|
|
|
09/04/2021 12:25
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Deler har DHF 2.5 exo i Maxxgrip på lager. Send en forespørsel til sykkelkomponenter og hør om de kan ta inn et til deg.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: Ebrietas]
09/04/2021 12:38
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel fullt mulig å kombinere merker også?
Selvfølgelig kan du mikse og matche forskjellige dekkprodusenter. Det eneste som skjer er at sykkelen ikke blir like pen på bilder. Funksjonen kan til og med bli bedre 
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Ripen]
09/04/2021 17:46
|
tseval
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Selvfølgelig kan du mikse og matche forskjellige dekkprodusenter. Det eneste som skjer er at sykkelen ikke blir like pen på bilder. Funksjonen kan til og med bli bedre  Men OCD'en min takler det definitivt ikke  Aggressor MaxxTerra funker ok som bakdekk på våte røtter i min bok, i alle fall om en er litt opptatt av rullemotstand og ikke gidder å legge om dekk støtt og stadig.
Ser ikke ut til at Aggressor er å få i MaxxTerra noe sted jeg har lett ihvertfall, bare Double Compound som andre påpeker lengre opp her ikke funker så bra i våte forhold. Men OK, da virker det ihvertfall som at MaxxTerra gir en grei balanse mellom grep og slitestyrke så jeg tenker jeg kjører det både bak og fremme. DHR II i 2.4 og DHF i 2.5" EXO+ ser ut til å være å få tak i så da kan jeg enten kjøre 2 like eller en av hver av disse. Så spørs det om OCD'en takler 2.5" fremme og 2.4" bak da...  Takk igjen for alle gode innspill!
|
|
|
09/04/2021 18:27
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
du har jo veldig mange dekk å velge blandt og det er vel kanskje hovedproblemet ditt, flere dekkleverandører har en grei oversikt over bruksområdet for hvert enkelt dekk. dersom du er relativt fersk og/eller ikke jager strava segment vil jeg anbefale deg å ha likt dekk foran og bak. kjøp noe med "protection" stamme (conti fx)
det absolutt viktigste er å komme seg ut og ikke sette seg ned og nerde over mulige og umulige dekk kombinasjoner, det blir aldri perfekt allikevel
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Ripen]
09/04/2021 19:40
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Schwalbe må man nok vente en stund på om man ikke finner en butikk som har på lager, der kommer det ikke påfyll for uti juni og juli.
Generelt er det vel greit å ikke somle nå, det er ikke gitt at det blir lett å skaffe dekk senere i sesongen.
Ja det er merkbart vanskelig å få tak i dekk allerede på de store nettbutikkene. Akkurat handlet både dekk og andre slitedeler for syklene for sesongen nå og det måtte gjøres noen kompromiss. Spent på hvordan dette blir utover sesongen.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: Garpen]
10/04/2021 08:20
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvfølgelig kan du mikse og matche forskjellige dekkprodusenter. Det eneste som skjer er at sykkelen ikke blir like pen på bilder. Funksjonen kan til og med bli bedre  Gisp! Jeg hadde ikke turt å ha forskjellige dekkmerker på sykkelen, jeg tror det bærer rett uti lyngen når bakdekket vil en vei og fordekket en annen.. Heldigvis så har jeg såpass med OCD at det neppe blir et tema.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/04/2021 12:19
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Jeg foretrekker absolutt å ha to forskjellige merker, det viser at man tenker og ikke bare velger ut i fra reklame-jippoer.
Min favoritt er Magic Mary foran og DHF bak. Ingen andre dekk matcher magic mary på grep/vekt inntil den nye utgaven kom. Når kjellerboden min en gang blir tømt for magic mary i gammel utgave, så får jeg ta nye valg. Skulle gjerne ha brukt Assegai foran og, men den er unødig tung i forhold til hva den gir.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
12/04/2021 12:29
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Akkurat nå er jeg mest nysgjerrig på Vittoria enduro-dekk. De har jo all teknikken som skal til, men har nok vært mest XC og landevei frem til ganske nylig. Nå satser de enduro, sponser EWS etc. https://www.vittoria.com/ww/en/tyres/enduro-trail
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
12/04/2021 16:28
|
asbjste
Medlem
|
Medlem
Jeg er meget fornøyd med mine Vittoria Mazza. Har de både foran og bak. Synes de funker i alt av føre og føles som et mye bedre dekk enn Minion DHF Maxterra Exo som jeg hadde foran tidligere. Var nok litt underpowered med DHF i Exo, men trail-casingen til Vittoria kjennes ganske god:) Virker til å være god holdbarhet også. Ingen lekkasje av guffe eller noe sånt. Har punktert en gang, men det var nok fordi det var for lite trykk i dekket etter første tubelessoppsett og jeg kjører uten inserts. Eneste som er litt dumt er at jeg kanskje skulle hatt den litt tyngre casingen bak. Men siden den tyngre casingen kun finnes i svarte sidevegger og den lettere casingen kun i grå blir jo det en assymetri jeg ikke tok sjangsen på basert på bilder fra nettet:P Den grå er nokså mørk, så det hadde nok gått sånn passe bra å mikset dem, men det var ikke så lett å se på bildene på nettet.
|
|
|
|
|