Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR

Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR #2655643 02/04/2021 11:33
F
fivestage Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Det har ikke vært lite fram og tilbake hva gjelder valg av sykkel.
Som med alt annet med sykling er det ekstremt mange variabler og optimalisering er helt umulig uten erfaring. Prøving og feiling med sykkel er kostbart så jeg søker input fra syklister med mer erfaring på forumet.

Jeg har fra tidligere en rimelig landeveissykkel med aluramme og siste 105 (bortsett fra krank), en White RR Pro 20 i størrelse XL. Det var helt riktig å starte med denne modellen for min del og jeg har enkelt og greit blitt hekta på sykkel.
Jeg er 190 cm høy og har innsteg på 91 cm.

Unaas hadde preorder av Orbea Orca M20iTeam Ultegra Di2 i størrelse 60, men jeg tok ikke sjansen pga. størrelsen og prisen var over det jeg hadde budsjettert. I tillegg fikk jeg inntrykk fra diverse tester at standard hjulsett er langt under standarden til resten av sykkelen. Her ville jeg nok oppgradert på sikt, men spørsmålet er vel om jeg vil verdsette Di2 og Ultegra en sesong eller to mer enn 105 og bedre hjulsett fra starten av. Samtidig har jeg sett tester og erfaringer av Merida Scultura Disc 6000 med samme hjulsett uten at noen har nevnt det som negativt.

Canyon hadde plutselig en sykkel i min størrelse på lager og det ble nesten dobling av budsjett likevel.
Jeg bestilte en Canyon Endurace CF SL 8.0 Di2 i størrelse large som blir levert over påske (fri retur hvis jeg finner andre alternativ). Den har vært på ønskelisten lenge, men CF SL 7.0 ville vært mer enn god nok mtp. at jeg syns 105 har fungert bra. Den har jeg ikke lykkes å finne på lager enda. Hjulsettet har ikke høstet særlig mye kritikk.

Felles for Endurace og OMR er at de begge to hadde totalpris på ca 40k. Det er der jeg vil lande. De har også det jeg oppfatter som endurance-trekk, men likevel mer racing enn konkurrentene.

Jeg sykler stort sett på asfalt og hardpakket grusvei. Whiten har fungert helt greit på dette underlaget.
For min del er det viktigere å ha en sykkel med god komfort enn den raskeste sykkelen. Samtidig liker jeg at Endurace er mer racing-orientert enn rene endurance-modeller.

Finnes det sykler med 105 som jeg kan oppgradere med hjulsett ++ og lande på mitt budsjett som vil gi en bedre sykkelopplevelse? Gjerne konkrete forslag til sykkel og komponenter. Siden budsjettet ble økt og jeg har mulighet til å se på andre sykler søker jeg hjelp til å fokusere på noen alternativer.

Hvis noen skulle ha erfaring med Endurace og OMR er jeg interessert i innspill, samme hvor subjektivt det er. Personlig liker jeg designet til OMR best.

geometrygeeks.bike for Endurace, OMR og White i størrelsene jeg har tilgang til.

(Sykkelen er utenfor mitt budsjett, men drømmesykkelen er Giant TCR Advanced Pro 0. Det sier vel litt om hvor stort spenn det er på hva jeg ønsker meg, jeg har rett og slett ikke oversikt over hva som skiller det ene alternativet fra det andre.)

Redigert av fivestage; 02/04/2021 11:38.
Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: fivestage] #2655695 02/04/2021 18:11
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg har selv Endurace og er veldig fornøyd med den.
Kjøpte første versjon med skiver som kom i 2017.
Den kom da med kjipe hjul, og den forrige 105-gruppa.
Har nå oppgradert til aero-cockpit, full Ultegragruppe, nytt sete og Zipp hjulsett. Mistenker at den sykkelen får bli med i mange år til.
Problemet med Endurace er vel at den er bortimot uforandret siden 2017? For meg fremstår OMR som et mer fremoverlent valg. Jeg hadde i hvert fall kjøpt det selv. Du får vel kjøpt ramma med 105 av Unaas? Og kanskje uten hjulsett. Så kan du velge selv hva du vil ha.

Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: fivestage] #2655699 02/04/2021 18:51
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvorfor vil du ikke ha tcr advanced? Med budsjettet ditt kunne du vel skaffa tcr advanced 105 og bytta til nesten hvilket hjulsett du ville pluss wattmåler.

Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: fivestage] #2655708 02/04/2021 20:51
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Skjønner egentlig ikke hvorfor du ser mot segmentet Endurance, men drømmer om en Giant TCR Advanced Pro 0. Den er ganske agressiv i forhold til de andre. Jeg har en i L, dvs i Disc-versjonen og på de nye TCR Advanced .... er Reach/Stack 402mm/581mm. Sikker på du ikke mener en Giant Defy som er mer i samme sjanger som de andre.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: hrukin] #2655733 03/04/2021 07:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: hrukin
Skjønner egentlig ikke hvorfor du ser mot segmentet Endurance, men drømmer om en Giant TCR Advanced Pro 0. (...) Sikker på du ikke mener en Giant Defy som er mer i samme sjanger som de andre.

Kort innspill på geometrien:

Endurace er en testvinnende klassiker som får ros for å ha kjøreegenskaper som ligger nær en rittsykkel. Herunder rimelig krapp styrerørsvinkel. Navnet i seg selv gir en indikasjon.

Orca er Orbeas allround-rittsykkel, og OMR deler geometri med OMX, hva gjelder alle mål som påvirker kjøreegenskapene. Komfortelementene hos OMR ligger primært i større dekklaring og bedre vibrasjonsdemping enn OMX. Orca er med andre ord et annet dyr enn Avant.

Hverken Endurace, og i enda mindre grad Orca OMR, kan altså sies å være klassiske komfortracere, les endurance, om man ser på kjøreegenskaper.

Begge disse syklene har kjøreegenskaper som ligger nærmere Giant TCR, med klassisk rittgeometri, enn Defy, som er lengre og slakkere med mer stabile egenskaper. Jeg forstår derfor hvorfor trådstarter ser til TCR. Som vetleg sier, burde det også være et alternativ innenfor budsjettet.

Men du har helt rett i at Endurace og selv Orca i utgangspunktet har høyere rammehøyde (stack) og kortere rammelengde (reach) enn TCR. Det er et tegn i tiden at det tilbys sykler med aggressive kjøreegenskaper kombinert med god dekklaring og en sittestilling som i utgangspunktet ligger nærmere det mange ryttere, både amatører og aktive, faktisk setter sykkelen sin opp for.

Det er ikke primært forholdet mellom stack og reach som angir sykkelens karakter, og merkelappene (kategorier/segmenter) som produsenter og til dels sykkelpresse bruker, kan være forenklede.

Til trådstarter vil jeg si at du helt sikkert vil bli strålende fornøyd med alle de utmerkede syklene du vurderer. Følg hjertet.

Skjønner at du er i tvil om størrelsen for Orca. I 60 er den i praksis en størrelse større enn de andre, og Orbea anbefaler denne størrelsen for ryttere på 192 til 207 cm. 57 vil trolig være en bedre størrelse for deg. I 57 vil OMR være noe lavere og mer aggressiv enn din White, men innenfor hva du kan tilpasse for å få samme sittestilling, om du skulle ønske det.

Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: fivestage] #2655739 03/04/2021 07:43
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Godt innspill som vanlig Sepeda. Jeg tenkte siden trådstarter gjerne ville ha comfort med litt racingfølelse, var at han ønsket litt mer oppreist sittestilling uten at sykkelen skulle ha en geometri som gjorde den dorsk. Sykkelen skulle fortsatt være kvikk og leken slik som bla Canyon Endurace som jeg har prøvd. Mulig jeg misforsto her, litt mer oppreist sittestilling får du ikke med Giant TCR.

Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: hrukin] #2655742 03/04/2021 07:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: hrukin
Mulig jeg misforsto her, litt mer oppreist sittestilling får du ikke med Giant TCR.

ICON_SMILE

Du har helt rett i at TCR i utgangspunktet innbyr til en lavere og mer utstrakt sittestilling. Og beklager om jeg var uklar - hadde de andre modellene i tankene da jeg snakket om et tegn i tiden. Men forskjellene vi snakker om her, er innenfor hva som kan utlignes med alminnelig tilpassing - med mindre man er ute etter ytterpunktene.

Jeg hadde selv TCR for noen år siden, men, som de fleste andre, med et par avstandsskiver/spacers under styret. Da hadde den en sittestilling som ikke er mer aggressiv enn hva man kan sette opp på en komfortracer, og var en deilig og komfortabel følgesvenn på lange turer.

Jeg ser poenget ditt, og det er godt og relevant, men det er nå bare en av mine kjepphester at sittestilling (stack/reach) lett kan tilpasses, mens kjøreegenskapene i større grad ligger fast og definerer sykkelen ICON_SMILE Trådstarter ser på sykler som har rimelig aggressive kjøreegenskaper, og som i så måte skiller seg fra f.eks. nevnte Defy.

(Når det er sagt, synes Defy å være en utmerket sykkel. Ser den ikke ofte her hjemme, men har skjønt at den er blant Giants mest populære modeller i flere land, bl.a. Storbritannia.)

Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: fivestage] #2655813 03/04/2021 17:58
F
fivestage Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Takk for tilbakemeldinger alle sammen, dette ble jeg mye klokere av. Det stemmer at jeg søker det Sepeda beskriver i sine poster.

Jeg tar en runde til med Unaas og forhører meg om OMR i riktig størrelse, 57. Det virker som en sykkel jeg kan få mye ut av i mange år. Jeg vekter design sammen med KERs erfaring og anbefaling høyt.

Hvis det er ute av bildet forsøker jeg å finne TCR på lager i nærheten og se på oppgraderinger innenfor budsjett.
TCR Advanced 2 (eller andre versjoner) hadde jeg slått fra meg pga. tilgjengelighet, f.eks. TCR Advanced 2 er antatt på lager først om 167 dager. Hvis noen kjenner til årets modell av TCR Advanced (Pro) i Large i Trøndelag setter jeg pris på tips.

Tilgjengelighet er viktig. Hvis kun Endurace er aktuell innen midten av sesongen er valget enkelt.

Edit:
Fant nettopp ut at spinn.no har TCR Advanced Pro Team Disc på lager... Nå må jeg vurdere om watt og kantløst karbonhjulsett er viktigere enn Di2. Off topic, men 17000 kr mer for Di2 syns jeg virker mye (Pro 0).

Redigert av fivestage; 03/04/2021 18:04.
Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: fivestage] #2655884 04/04/2021 10:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det kommer en test av fem landeveissykler i neste Fri Flyt og her på nettet snarlig.
Giant TCR Pro Team, Orbea Orca M20 Team, BMC TeamMachine Three, Specialized Tarmac SL6 Sport og Argon 18 Krypton CS.

Alle disse koster rett under 40 000 kroner. Argon 18 har Di2. Giant TCR Pro Team har tosidig watt-måler og karbonhjul. Specialized har 105, mens resten har Ultegra.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: fivestage] #2655904 04/04/2021 12:02
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Bare husk på at i følge Giant så er det foreløpig veldig få dekk som er godkjent for bruk på hookless felgene hvis du skal bruke mer en 5 bars trykk. Dvs kun 5 dekk utenom Giant/Cadex sine egne. At andre dekk kan brukes er sikkert en mulighet, men ikke i følge Giant.

https://www.giant-bicycles.com/global/hookless-technology

Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: fivestage] #2656058 04/04/2021 22:09
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Dumt at dere ikke tar med Gavia Zoncolan i samme test Øyvind, som tilsynelatende gir mye mer for pengene dersom ramme og hjulsett ikke er vesentlig til ulempe.

Create the problem and sell the solution
Re: Ny sykkel - Canyon Endurace eller Orbea OMR [Re: DuffMcShank] #2656081 05/04/2021 08:03
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: DuffMcShank
Dumt at dere ikke tar med Gavia Zoncolan i samme test Øyvind, som tilsynelatende gir mye mer for pengene dersom ramme og hjulsett ikke er vesentlig til ulempe.

Som alltid i en slik test vil det være mange sykler som ikke er med.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå