Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rødt er dødt..

Rødt er dødt.. #2651107 06/03/2021 18:13
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
som politisk parti. Moxnes og de andre fornuftige i partiet må nok se på andre muligheter. Og igjen; populisme er ikke bare en trussel mot demokratiet men mot vår eksistens.

https://www.nrk.no/norge/rodt-fjerner-sluttdato-for-norsk-oljeproduksjon-1.15403251

Re: Rødt er dødt.. [Re: skubisan] #2651125 06/03/2021 19:55
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Jeg ser ikke helt hva dom gjør at Rødt er dødt?? At de tar vare på naturen og er i mot vindkraftverk er ikke veldig radikalt. Det som er radikalt i den gaten er at MDG er for vindkraft, og dermed tydeligvis ser på naturen som noe som er greit å rasere.

Å ikke sette en sluttdato uten å ha andre løsninger på energiutfordringene, enn nettopp å rasere naturen, er voksent. Å legge ned oljenæringen på en dato er jo hjelpeløst. Tror de som vil det at om Norge legger ned oljeproduksjonen 2030, så gjør resten av verden det samme? Nordsjøolje er tross alt relativt ren, i motsetning til feks oljesand i Canada. Legger da Norge ned oljeproduksjonen før det finns alternative energikilder, så vil det bli brent mere skitten ( i denne sammenhengen) fossilt brennstoff, og totalen er jo at verden slipper ut mere klimagasser

Re: Rødt er dødt.. [Re: skubisan] #2651164 07/03/2021 07:40
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Leser at partiet Rødt er påtenkt i en, etter valget i høst, kommende regjering bestående av AP og SP.
Partiet Rødt ble vel dannet i 2007, som en gjenoppstående fugl fønix etter det skremmende AKP-ML, som faktisk hadde "væpna revvollusjon" i sitt partiprogram, og en Kalashnikov "assault riflle" i partifanen...
Jøye meg.
Kan det være riktig å anse Rødt som et kamuflert AKP-ML? At de skiftet navn, justerte partiprogrammet (og partifane) fordi de innså at det ikke tjente til deres sak?

Redigert av Anomyn; 07/03/2021 07:53.
Re: Rødt er dødt.. [Re: skubisan] #2651169 07/03/2021 08:25
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min besteforeldre-generasjon ble frastjålet alt de hadde. Land, fabrikker, eiendommer - bygget opp over flere generasjoner.

De som stjal det var lakeiene til et kommunistisk overgangsstyre. Staten ga sin velsignelse. Lakeiene fikk overta bygg og annet som ble stjålet.
Grandonkel ble satt i fengsel, torturert, døde av ettervirkningene få år etter. I realiteten ble han drept.
Annen grandonkel "bare" sendt til omskolering. Omskoleringen var forøvrig i en kullgruve. Du er bedriftseier, og "omskoleres" ved å tvinges til å grave kull noen 100 meter under bakken. Hvis du ikke vil, så blir du innelåst, torturert, drept. Eller noe skjer med familien.
Etter dette fikk sønnen hans fikk lov til å studere medisin. Først måtte de alle sverge troskap selvfølgelig.

Rødt lefler med sånt som dette. Tyveri, diktatur, drap. De er livsfarlige.
Tankene de fremmer, i sin naivitet, er ondskap.

Re: Rødt er dødt.. [Re: mtbmaniac] #2651176 07/03/2021 09:38
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: mtbmaniac
Min besteforeldre-generasjon ble frastjålet alt de hadde. Land, fabrikker, eiendommer - bygget opp over flere generasjoner.

De som stjal det var lakeiene til et kommunistisk overgangsstyre. Staten ga sin velsignelse. Lakeiene fikk overta bygg og annet som ble stjålet.
Grandonkel ble satt i fengsel, torturert, døde av ettervirkningene få år etter. I realiteten ble han drept.
Annen grandonkel "bare" sendt til omskolering. Omskoleringen var forøvrig i en kullgruve. Du er bedriftseier, og "omskoleres" ved å tvinges til å grave kull noen 100 meter under bakken. Hvis du ikke vil, så blir du innelåst, torturert, drept. Eller noe skjer med familien.
Etter dette fikk sønnen hans fikk lov til å studere medisin. Først måtte de alle sverge troskap selvfølgelig.

Rødt lefler med sånt som dette. Tyveri, diktatur, drap. De er livsfarlige.
Tankene de fremmer, i sin naivitet, er ondskap.

Ja man må nesten velge. Aristokrati, diktatur, folkemord og slaveri på ene siden mot Aristokrati, diktatur, folkemord og slaveri på andre siden. Om man ser opp til lenin eller hitler er det som er avgjørende for de aller fleste når man velger politisk ståsted. Selve politikken blir liksom litt sekundært.

Re: Rødt er dødt.. [Re: skubisan] #2651185 07/03/2021 10:53
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skubisan
som politisk parti. Moxnes og de andre fornuftige i partiet må nok se på andre muligheter. Og igjen; populisme er ikke bare en trussel mot demokratiet men mot vår eksistens.

https://www.nrk.no/norge/rodt-fjerner-sluttdato-for-norsk-oljeproduksjon-1.15403251

Skulle Rødt avgå ved døden hadde det vært en gledens dag. Jeg har tatt meg bryet å lese partiprogrammet, og maken til sprøyt som står der har jeg sjelden sett.

Og Moxnes er da vitterlig en hard-core populist.

Lars-Erik
Re: Rødt er dødt.. [Re: Ugla] #2651189 07/03/2021 11:31
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: Ugla

Det kunne ikke falle meg inn å stemme Rødt, av mange forskjellige grunner.

Likevel er det noe jeg lurer litt på, og det er om Moxnes er noen typisk populist. Jeg har hørt flere si det, men hva er det man sikter til da? Populister skiller jo gjerne mellom "det egentlige folket" og "eliten", og tegner opp en konflikt der. Dette stemmer jo godt med Rødt.

Det som kanskje ikke stemmer like godt, er populistenes forestilling om en slags mytisk storhetstid vi skal tilbake til. Et samfunn som har gått tapt på grunn av en fremmed, ondsinnet påvirkning drevet fram av elitene. Er ikke Rødt et revolusjonært parti, som ikke vil tilbake til noe, men fram til noe helt nytt? I praksis har dette kanskje ikke all verden å si, men det foresvever meg at populister og revolusjonære appellerer til litt forskjellige grupper?

Er det kanskje jeg som har en rar forståelse av hva det vil si å være populist, eller har jeg misforstått noe ved Rødt?

Re: Rødt er dødt.. [Re: Anomyn] #2651192 07/03/2021 12:33
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Sitat: Anomyn

Kan det være riktig å anse Rødt som et kamuflert AKP-ML? At de skiftet navn, justerte partiprogrammet (og partifane) fordi de innså at det ikke tjente til deres sak?

Det er en av de beste spekulasjonene jeg har sett :-) La meg seg om jeg forstår deg riktig: Du tenker at partiet Rødt egentlig står for partiprogrammet til AKP-ML, men at de har et annet partiprogram for å lure folk til å stemme på dem? Og når de når 5% oppslutning med det justerte programmet, så kommer de til å bruke sin 5% til å kuppe Stortinget og innføre et MLisk diktatur?

Hvilke andre partier tror du seiler under falsk flagg?

Re: Rødt er dødt.. [Re: Ugla] #2651197 07/03/2021 12:55
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Skulle Rødt avgå ved døden hadde det vært en gledens dag. Jeg har tatt meg bryet å lese partiprogrammet, og maken til sprøyt som står der har jeg sjelden sett.

Tja
de vil forby private fly og private hytter på over 200kvm - hvilket ikke er så radikalt.
de vil at ingen kriminelle firmaer skal få oppdrag for det offentlige, de har til og med programfestet det. flott...
de vil også slutte å gjøre ungdom til kriminelle

mye flott der gitt, nesten ikke noe svada eller tomprat
det var litt mer futt i gamle dager da de ville ha væpna revolusjon

tulleparti

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Rødt er dødt.. [Re: skubisan] #2651259 07/03/2021 21:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg bare savner Aslak.

Re: Rødt er dødt.. [Re: skubisan] #2651270 08/03/2021 06:41
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Joda, det er det gamle AKP-ML monsteret i ny innpakning:

https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-rodts-landsmote-_-hisset-pa-seg-miljobevegelsen-1.15405600

Drømmen om den "væppna revvolussjon" ligger og ulmer i bakgrunnen.

Re: Rødt er dødt.. [Re: skubisan] #2651303 08/03/2021 10:16
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Rødt har vel skjønt at vi ikke klarer oss uten oljeinntekter og arbeidsplasser.

Re: Rødt er dødt.. [Re: Tange] #2651374 08/03/2021 14:45
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Tange
Jeg bare savner Aslak.

Jeg skulle gjerne sett Valg PS med Anders Magnus fra 90-tallet hvor Aslak måtte forsvare væpna revolusjon. Anders M ga han og en revolver han måtte holde i. Det var en del stamming og stotring på Aslak da

Redigert av eGo; 08/03/2021 16:45.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Rødt er dødt.. [Re: Ugla] #2651547 09/03/2021 15:25
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev

Blir litt nysgjerrig nå. Jeg har også tatt meg bryet å lese partiprogrammet. Og synes overraskende nok at det var ganske fornuftig.
Vanskelig å være enig i alt der. Men hva er det du mener er maken til sprøyt?

Re: Rødt er dødt.. [Re: Anomyn] #2651569 09/03/2021 18:33
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Sitat: Anomyn
Joda, det er det gamle AKP-ML monsteret i ny innpakning:

https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-rodts-landsmote-_-hisset-pa-seg-miljobevegelsen-1.15405600

Drømmen om den "væppna revvolussjon" ligger og ulmer i bakgrunnen.

Hva synes du var pussig i den artikkelen? At et parti bestemmer seg for IKKE å være for væpnet revolusjon? At de ikke er for å sette sluttdato for oljeutvinning?

Rødt er altså en relativt ny sammenslutning. Hvis du leser deg litt opp, så får du med deg at det var de "moderate" kreftene i RV og AKP som omfavnet Rødt. ML-grupperingene brøt ut og startet for seg selv.

Hva tenker du forresten om Biden? Er han og det demokratiske partiet slavehandlere og indianermordere i forkledning? Følger de arven etter Andrew Jackson og hans ideologiske likemenn?

Re: Rødt er dødt.. [Re: Frank H] #2651659 10/03/2021 10:02
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Frank H

Blir litt nysgjerrig nå. Jeg har også tatt meg bryet å lese partiprogrammet. Og synes overraskende nok at det var ganske fornuftig.
Vanskelig å være enig i alt der. Men hva er det du mener er maken til sprøyt?

La oss starte:
- profitt er en uting, her skal alt deles likt mellom alle. Hvem tror du da gidder å gå foran og ta risiko, hva er erfaringene med andre som har forsøkt seg på dette før?
- "kapitalismen fungerer i strid med grunnleggende demokratiske prinsipper*" - og så maler de på med konspirasjonsteorier videre i prinsippprogrammet.
- De mener at alt skal være felleseie - hva tror du skjer med produktiviteten da? (det vet vi egentlig for vi har jo sett de alle andre kommunistiske land hvordan økonomien har gått rett vest)
- De skal øse ut penger til diverse mer eller mindre gode formål, men har ingen finansiering av det samme eller med andre ord:
- De skal sløse bort oljefondet på forbruk
- Pengene de trenger oppstår mirakuløst i seddeltrykkeriet hvis man skulle trenge mer, eller de tror at de kan inndra penger til evig tid fra de som måtte ha det, nærmest som en sareptas krukke
- Norge er en imperalistmakt
- Vi skal lage et "superforsvar" i Norge som kan forsvare oss mot enhver trussel etter at vi har forlatt NATO - lykke til med det
- Vi skal nasjonalisere f.eks datasentere i landet - maken til sprøyt, de aner ikke hva de snakker om (jeg er IT-mann og kan datasenterproblematikk, sky etc. på rams)
- osv, osv, osv - fritt tatt fra husken etter å lest både arbeidsprogrammet for de neste fem år og prinsipprogrammet.

Så fremskriver de at statens inntekter kommer til å fortsette som før, mens realiteten er at den kommer til å stupe.

Vil gjerne dvele litt med "Velferdsprofitør" utrykket også. La oss ta barnehagedrift som ett eksempel. I Norge er det slik at vi gir et offentlig tilskudd til barnehagedrift, det er likt enten den er kommunal eller privat. Brukerundersøkelser viser at man som regel er minst like fornøyd med de private (gjerne mer fornøyd) enn de offentlige - så kvaliteten er åpenbart bra. Arbeidsforholdene ser også ut til å være minst like bra i de private. De private eierne må bruke av sin kapital til å etablere leiekontrakter etc. og tar tilbake utbytte som en følge av dette samt avkastning på investert kapital. Snittbetraktninger viser at de har en ganske lav avkastning ift. andre virksomheter - så hva er egentlig problemet bortsett fra misunnelse da som åpenbart er en stor drivkraft i Rødt?

Lars-Erik

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå