Black friday i dag så tenkte på ny BIB. Hva er forskjellen på Cento evo, rsr s9 og s9? Har S9 fra før og den liker jeg godt men blir det bedre7tynnere7lettere7raskere på de dyrere modellene?
Du tar skotrekkene på før skoene, sant? Glidelåsløse skotrekk må man trekke opp på anklene/leggene før man tar på sko, og så brette dem over skoene etterpå.
Tester skotrekk fra Spatzwear og Velotoze nå - alle er uten glidelås og må taes på skoene.
Som sagt; trang å få på (størrelse III, skostørrelse Shimano 45) - men det funker. Må innrømme at jeg knotet første gangen, men YouTube har svaret på det meste. Det er mulig jeg er sær, men jeg forventer at skotrekk for vinterbruk (selv for det Assos definerer som "vinter") er vanntette. Det er ikke disse.
Det er mulig jeg er sær, men jeg forventer at skotrekk for vinterbruk (selv for det Assos definerer som "vinter") er vanntette. Det er ikke disse.
Dessverre har dette vært et problem i sykkelbransjen i mange år. Deres definisjon av vinter samsvarer ikke med den norske vinteren. I mange år var vinter det man har i California, Spania, Italia, Frankrike, Ticino i Sveits der Assos holder til, mellom 1. desember og 1. mars. Dette innebærer sjelden temperaturer under 5 minus grader og ofte tørre veier året rundt.
De siste årene har det dukket opp produsenter av reale vinterklær til sykling - gjerne basert i Midtvesten i USA eller med innspill fra syklister som faktisk sykler i ekte, snørikt vintervær. Assos har mange klær for skikkelig norsk vinter, men realt varme skotrekk er det kun et fåtall av produsentene i verden som har. Gorewear og Spatzwear er to.
Årets Strade Bianche minner meg på at mitt klenodium av en antikvarisk Assos F1 Uno S5 Campionissimo er veldig rede for fornyelse.
Selv om Eurosport gjør sitt beste for å overbevise meg om å velge La Passione eller Isadore, må det nesten bli Assos for å stå til bl.a. den røde Erlkoenig som har vandret her på forumet. Og BMC.
At klenodiet har overlevd alle disse årene, tilskriver jeg både sveitsisk kvalitet, omfattende utroskap med Castelli og Sportful, og egen forkjærlighet for å sykle i vær som tilsier mer bergenske plagg.
Ny bukse kan gjerne være noe fastere i fisken og mindre... bleiete enn klenodiet i M. Synes de nevnte italienerne i samme størrelse er strammere med mindre volumiøs pute, og det passer meg bra.
Det er altså Equipe RS som er tingen? Forskjeller mellom eldre og nye modeller jeg bør være oppmerksom på?
Eller har Assos strammet opp Mille GT tilstrekkelig med nye GTS? Om ikke standard Mille GT faktisk holder for en aldrende rytter som gjerne sykler langt fremfor fort?
Andre, eventuelt utgåtte modeller jeg bør være oppmerksom på?
Vi snakker kort, og primært sommer. Andre årstider og ruskevær er godt dekket.
Og ja, jeg er gjerrig og vil ha det rimelig.
Håper på gode råd fra Attaché culturel à Landevei og andre Assos-connoisseurer.
Fikk en Assos Eye Protection Skharab i grå photochromatic i posten for et par dager siden. https://www.assos.com/Skharab-Pluto-Grey?gender=M Veldig bra førsteinntrykk. Sitter bra på mitt hode og passer godt under hjelmene mine (S-Works Evade og Kask Mojito). Sitter også godt inn i luftelukene på hjelmene, til og med greit nok i Mojito-en som eneste av de brillene jeg har prøvd. Synes også at de ser riktig så bra ut, men så synes jeg også at Zegho er ganske raffe.
Aller viktigst, blir den klam og våt under? Helt til å unngå er det ikke, men i hvor stor grad?
Jeg får ikke denne ut av systemet etter at Bikeshop hadde den på tilbud black friday, men fortsatt har den med variende prosent.
Gjort litt forumsøk, fant tre innlegg, alle fra Valentino, og vi konkluderer: lollyred, stor, tar hele lommen. Ingenting av dette gjør noenting som helst.
Tiltenkt bruk: tidsklemme, får som regel bare syklet fra kl 22 og utover, kaldt og regn fra start til slutt. Trenger en jakke jeg kan ha på hele turen altså. Skal ikke brukes med sekk eller terrengsykkel.
I desember gjorde jeg som jeg ofte gjør, vil ha noe dyrt men kjøper et billigere kompromiss: Santini Guard 3.0. Den er veldig fin og stretchy, knusktørr i 15 minutt, så begynner uløkka. Får jeg teknisk stopp blir jeg kjempekald. Har Santinin først begynt å bli våt handler det bare om å holde seg på.sykkelen og komme seg hjem... har kanskje for mye under? (To tynne lag)
Puster Sturmprinz bra? Tør ikke stole helt på reklamen lenger.
Tåler den relativt regelmessig vask med vanlig vaskemiddel? Tenker på taper og lignende. Min Perfetto har bokstavlig talt gått opp i liminga.
@ktodnem: Har ingen erfaring med Sturmprinz, men diverse andre regnjakker og vannavvisende blandeværsjakker. Er sikker på at Sturmprinz er utmerket, men opplever at noe av løsningen for komfort på de våte turene ligger i egnet innertrøye som holder deg varm, fører svette bort fra huden og på samme vis holder fuktighet fra jakka eller andre lag unna huden. Kanskje har Assos den ideelle innertrøye. Selv bruker jeg Spatzwear Basez 2 som er designet nettopp for bruk rett under jakke i vått og surt vær. Har skrevet litt om mine erfaringer med den her. Beklager avsporing fra Assos!
@altitude: Gratulerer! Enig med deg om både stil og funksjon. Fotokromatisk er tingen. Mine Oakley er urgamle og gulnede og overmodne for utskifting. Hm...
Nye T GTS er arvtaker til T Cento S7/Evo. Lang lang tur, relativt oppreist sittestilling etc. Du skal kjøpe deg en T (Equipe) RS, Sepeda. Tviler på at du skal ned fra M til S.
Er det bare jeg som synes at de nye Skharab-brillene ser litt meh ut? Funksjonelle helt sikkert, men de mangler det fandenivoldske designspråket original-Zeghoene hadde.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Den er sommer. Er Assos' enkleste/rimeligste shorts, uten utsparing til mannlige genitalier. De fleste som sykler en del velger Equipe RS-shortsen (T RS). Ellers er den nye Mille GTS-shortsen (T GTS) konstruert for å være en langturshorts for folk som ikke sitter aggressivt.
Skal du ha Mille GT for vår og høst finnes Mille GT Spring/fall knickers (TK 23 GT?), en nikkers altså, med varmere tekstiler enn Mille GT-shortsen (T GT trur eg). Vi som sykler mye foretrekker Equipe RS Spring/fall shorts (T 23 RS) og kne- eller benvarmere.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Den er sommer. Er Assos' enkleste/rimeligste shorts, uten utsparing til mannlige genitalier. De fleste som sykler en del velger Equipe RS-shortsen (T RS). Ellers er den nye Mille GTS-shortsen (T GTS) konstruert for å være en langturshorts for folk som ikke sitter aggressivt.
Skal du ha Mille GT for vår og høst finnes Mille GT Spring/fall knickers (TK 23 GT?), en nikkers altså, med varmere tekstiler enn Mille GT-shortsen (T GT trur eg). Vi som sykler mye foretrekker Equipe RS Spring/fall shorts (T 23 RS) og kne- eller benvarmere.
Takk for utfyllende svar. Da tror jeg T 23 RS vil passe bedre for meg ja.
(...) Ny bukse kan gjerne være noe fastere i fisken og mindre... bleiete enn klenodiet i M. Synes de nevnte italienerne i samme størrelse er strammere med mindre volumiøs pute, og det passer meg bra.
Det er altså Equipe RS som er tingen? (...)
Og ja, jeg er gjerrig og vil ha det rimelig.
Hvis du vil ha mindre bleiete, så er ikke nødvendigvis Assos det rette for deg. Bleiete er deres forté. Hvis du vil ha det rimelig, så er også svaret å kjøpe noe annet enn Assos, ikke å kjøpe billigere Assos-modeller.
Equipe har alltid vært et godt svar, nå Equipe RS. Ellers anbefaler jeg Castelli-modeller med Progetto X2-padding, som brukes på deres dyrere modeller, som f.eks. Endurance 2. Castelli er ca. 1-1.5 størrelser trangere enn Equipe, dvs. at mine Equipe i Large er langt fra så tighte som mine Castelli i XL.Men slikt har også sammenheng med tykkelse/stoff, tykkere Assos kortbukser og langbukser har jeg i XL.
Mine favoritt-kortbukser er noe helt annet: Canyon Signature Pro bibshorts. Men jeg har forrige utgave (3 stk. faktisk), nyeste mistenker jeg ikke er like fortreffelige. Disse er laget av Exteondo (det merket selges av Bikester), og jeg har 2 stk. Exteondo hvorav én modell likner på den nye fra Canyon, og den er ikke like god som mine Canyon. Men alle Canyons er spesialdesignede, så Exteondo har aldri hatt lik som mine, så Canyon Signature er muligens fortsatt mer eksklusive. Dette er racetight på linje med Castelli.
Nå går det an å bestille vinneren av designkonkurransen som gikk i vinter. Ble ganske fet denne trøya, og kjøper du en har du donert til 1/5 Qhubeka-sykkel.
Plattformen er den samme Mille GT som de brukte på Diamond Crazy og Erlkoenig-trøyene, temmelig romslige. Jeg bruker M i Equipe RS-overdeler og må ned i S på disse.
Kjøpte en Mille GT ifjor, men var ikke fornøyd med den grunnet mangel på 'bjellepose'. Første gang jeg har vært noe annet enn storfornøyd med en Assos-shorts, så det var en liten nedtur. Handlet inn en Equipe RS S9 nå, og har forstått det slik at den har bjellepose, men når jeg sjekker nå står det jo egentlig ikke på Assos-hjemmesiden at Equipe RS S9 har det. Så hvordan vet man egentlig om en Assos-shorts har dette?
Fikk endelig kjøpt meg en Assos-shorts her om dagen. En RS s9 (?) Vet at romper er forskjellig, men ble veldig skuffet over denne. Veldig kjip pute ift andre shortser jeg har (castelli, rapha og sportful). Hadde liksom gledet meg til å prøve Assos, da jeg har et par trøyer fra de som er top notch og alle lovpriser merket. Som sagt så går vel dette på kontoen "alt passer ikke alle". Den får ligge i skapet og brukes på korte turer.
En liten update på denne: Mulig jeg hadde en dårlig rumpedag, men iaf har denne gått seg til. Er egentlig ganske så fornøyd nå, men føler ikke at den er noe bedre enn Castelli-shortsene mine med X2 pad (dvs. shorts til billigere penge). Det skal dog sies at slitestyrken på Castelli er ikke den beste, så hvis Assosen har like bra eller bedre slitestyrke som mine gamle Rapha Classic, så begynner jeg å nærme meg godt fornøyd :-)