Hjelp til vår/høst klær
|
Hjelp til vår/høst klær
04/03/2021 16:03
|
anlangz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Er veldig giret på å få syklet mye tidligere og senere i år. Trenger litt hjelp til å finne en god jakke til sykling i typisk 3-8gr og norsk vår/høst vær. Sett på Castelli perfetto og zu4r thermal jacket hittil. Noen erfaringer? Føler det er en jungel av klær der ute.. Trenger ikke være super tettsittende. Må være plass til ull og muligens et lag til under. Kjører dere hel bukse med pad, kort bib med løse ben eller favorittbiben med bukse uten pad? Pr i dag har jeg bare en sommerlig assos bib. Om noen kan anbefale et par hansker og skotrekk hadde jeg satt pris på det også. Tror dere det vil komme flere tilbud nå fremover som sykkelsesongen nermer seg og snøen smelter? Sykler for trening og rekreasjon 
|
|
|
Re: Hjelp til vår/høst klær
[Re: anlangz]
04/03/2021 18:00
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Om mulig, ville jeg nok angrepet 3 og 8 grader med ulike våpen. Sånn det har vært på østlandet den siste uken syntes jeg er vanskelig å treffe riktig, og da bedre med flere lag som evt. får plass på ryggen (fremfor vinterlag som ikke kan pakkes sammen).
Er blitt veldig glad i min Castelli Alpha Ros 2, som er ratet fra -5 til +10. Fryser ikke i 1-3 grader med kun vinter base under (f.eks. Rapha pro team thermal), og siden den har to "lag" er det enkelt justere i stigninger. Men dette blir mer til kald høst/vinter, og er en investering. Brukte den på tur her om dagen hvor wahoo i ettertid melder at det ble 12 grader (med tynn langermet base under), da ble det for varmt for min smak.
Ikke prøvd Perfetto LS (ønsker meg!), men den egner seg nok bedre til det du skisserer. Castelli kundeservice har oppgitt at den er litt mer formsydd og mindre stretch enn AR2, mener å ha hørt at man gjerne går opp en størrelse i Castelli.
Kommer meg ørlite raskere ut døren med lang bukse med pad, men tenker jeg heller ville kjøpt det til høsten. Nå ville jeg heller gått for en litt varmere bib shorts og benvarmere.
Det er noen tilbud her og der nå, blant annet Bikeshop. Men god hjelp i butikk, mulighet til å prøve (og kanskje finne alt på ett sted) kan være gull verdt.
Redigert av BZE; 04/03/2021 18:01.
|
|
|
04/03/2021 19:33
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er på Assos Mille GT Winter Jacket (Hashoogi) til 8 grader og gamle Assos Bonka Cento til 3 grader. Nå for tiden kjøper man vel Mille GT Ultraz Winter Jacket (Eisenherz) i stedet for Bonka. Den skal også være bedre sies det. Eller man kjøper svindyre og, sies det, faktisk verd pengene Assos Equipe RS Winter Jacket (Johdah) pluss et dyrt mellomlag for å dekke hele temperaturspekteret fra 0 til 12 grader.
Foretrekker favorittbuksa og langbukse uten pute, men det er nok fordi jeg er forferdelig langbeint og må opp en størrelse i langbukser. Langbukser med pute passer meg ikke godt nok.
|
|
|
05/03/2021 07:50
|
rosandholm
Medlem
|
Medlem
Bruker en kombinasjon av Perfetto RoS, langermet "thermal" trøye og lang/kortermet ulltrøye. Er det over 7-8 grader kan jeg droppe den langarma sykkeltrøya. På beina har jeg bukse til under 8 grader, Assos Tiburu + Pearl Izumi Thermal leggvarmere til over 8. Fungerer greit i Trøndelag. Måtte dog kjøpe en regnjakke i fjor (Shakedry) etter alt for mange pissblaute sykkelturer.
Bruker dette til kort jobbsykling, og har kommet varm på jobb med 3-lagskomboen i ganske mange minusgrader. 2 lag fungerer opp til 12-13 grader, over dette blir Perfetto for varm og jeg bytter til kortarmet undertøy, sykkeltrøye og evnt armvarmere.
EDIT: Anbefaler deg å kjøpe Assos RS9 Spring/Fall bibshortsen. Oppdatert versjon av Tiburu som er en magisk sykkelshorts for 80% av den norske sykkelsesongen.
Redigert av rosandholm; 05/03/2021 07:53.
|
|
|
05/03/2021 09:30
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Veldig stor forskjell på ca null fra start og 7-8 grader. Nanoflex/Perfetto/Gore osv er kjempebra produkter. Fra 5 grader liker jeg å ha helt vanlig sykkelshorts med benvarmere, ullsokker og sykkelsko med trekk. Oventil liker jeg å ha ull baselayer, sykkelvest og langermet sykkeltrøye, evt med armvarmere utenpå trøya som jeg kan ta av underveis. Buff i halsen og en buff klippet i to på hodet under en sykkel lue, to par hansker, et varmere enn det andre og jeg er klar ! Er det ned mot null hele turen har jeg nanoflex eller Gore bukse, Japanther sko med SPD pedaler og Gabba / Perfetto jakke. Jakker og bukser til vinter/vår/høst-bruk kjøper jeg så store at jeg får plass til superundertøy og evt ull under.
Var ute på asfalt i går ettermiddag på CX'n og hadde Gore C7 bukse, ullsokker, Japanther sko, superundertøy overdel, Gabba jakke, 2 stk buff, hvorav den på hodet klippet i to under sykkel lue, 2 stk hansker. 4-5 grader og det ble ørlite for varmt i bakkene som lå i sola. Kunne helt fint brukt sykkelshorts, benvarmere og landeveissko samt at jeg burde byttet ut superundertøy med en vest.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
05/03/2021 09:42
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Whoa! Orker du vanlig sommershorts i de temperaturene, EZ? Jeg tror at den varme shortsen (Tiburu/T23RS/Nanoflex/Tutto Nano/Winter bib shorts) er kanskje er det siste plagget jeg bytter ut når temperaturen stiger.  Har Assos Tiburu S7 og T23RS (Spring/Fall Bib Shorts S9) i garderoben. Brukes med benvarmere, knevarmere eller belgiske knevarmere alt ettersom. Om jeg vet at det er 10-15 grader og regn/byger hele dagen foretrekker jeg belgiske knevarmere (oks. varmekrem) framfor slike i tekstil.
|
|
|
05/03/2021 09:59
|
pcb
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
+1 på S9 spring/fall bib med knevarmere!
Jeg bruker Castelli Alpha Ros2-jakke fra 2-3 grader og nedover (kortermet ull på 2-3 +grader, og langermet når det blir et par minus), og Castelli ROS Perfetto over dette.
|
|
|
05/03/2021 10:17
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Sikkert veldig individuelt, men den nevnte Assos Winter GT Mille-jakka (som Assos anbefaler i temperatursjiktet -4 til 8 grader), har i hvert fall for meg feil temperaturanbefalinger. Jeg har brukt den i hele vinter (på det kaldeste -14 grader og vind), og opplever at den kan brukes i betydelig kaldere temperaturer enn anbefalte -4 med et par ulltrøyer (jeg bruker ganske tynne Devold-trøyer) under. Jeg opplever derimot ikke at denne jakka duger spesielt godt i varmegrader. I hvert fall ikke over 2-3 varmegrader. Det varmeste jeg har syklet i var en relativt rolig tur på ca. 3 timer i 5 plussgrader (da med Devold Duo under), og det var varmt. I går syklet jeg med litt mer intensitet den korte strekningen mellom Asker og Oslo, i det computeren sier var 2 varmegrader (som i følge Wahoo føltes som minus 1, da det var en del vind), og det var for varmt mot slutten av turen, selv om turen var på under 1 time (men med ganske høy intensitet). Så: Glimrende i kuldegrader. Men jeg ville ikke kjøpt den for varmegrader. Castelli Perfetto ROS Convertibel er derimot helt fantastisk i temperaturer mellom 0 og 10-12 grader (som er det varmeste jeg har prøvd den i ennå). Ved 0 grader bruker jeg en middelstynn ulltrøye (Devold Duo) under, ved 3-4 varmegrader bruker jeg en Devold Breeze (deres tynneste ulltrøye) under, mens jeg i varmere vær har brukt en Brynje Super MIcro-singlett under. De to jakkene overlapper kanskje litt i sjiktet rundt 0 grader, men for min kropps temperaturregulering, er det i hvert fall ganske klart at den ene er for kuldegrader, mens den andre er for varmegrader. Mellom 3-8 varmegrader, som du spør om, opplever jeg Perfettoen som en fryd å sykle i. Når det gjelder beina synes jeg det er litt vanskeligere. Over 5-6 grader og jeg har beinvarmere som fungerer bra. Mellom 0 og 5 grader blir beinvarmerne litt tynne, samtidig som den lange sykkelbuksa jeg bruker over BiB-en om vinteren (Gore C3 uten pad) blir litt varm. Jeg er lettfryst mellom beina, så jeg foretrekker polstra sykkelbukse når det kryper under 7-8 varmegrader. Har brukt denne i hele vinter, og den har fungert veldig bra inntil det varmeste jeg har syklet i til nå i vår (som er 10-12 varmegrader og sol). Den overlapper således perfekt med Sommer-BiB-en min fra Assos, som gjør at jeg fryser mellom beina når det kryper under rundt 8 grader.
|
|
|
05/03/2021 10:23
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
HAHA, Valentino jeg har ikke en gang "høst-shorts". Genetikken med far fra Sveits og mor fra langt oppi Gausdal gjør nok at jeg tåler å fryse på stumpen. Men en Spring/Fall fra Assos har jeg tenkt på noen ganger, følg med i "hva har du kjøpt i dag tråden"..
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: torbus]
05/03/2021 10:55
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
torbus, du rapporterer om Mille GT Winter Jacket ULTRAZ (Eisenherz)? Den uten Ultraz (Hashoogi)kan jeg ikke bruke i stort lavere temperaturer enn 5 grader. Eller mener du den uten Ultraz, og at vi således har et par innlegg her som kan tagges #nåsomvialleerforskjellige?
|
|
|
[Re: Valentino]
05/03/2021 11:19
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
torbus, du rapporterer om Mille GT Winter Jacket ULTRAZ (Eisenherz)? Den uten Ultraz (Hashoogi)kan jeg ikke bruke i stort lavere temperaturer enn 5 grader. Eller mener du den uten Ultraz, og at vi således har et par innlegg her som kan tagges #nåsomvialleerforskjellige? Jepp, Ultraz, men jeg trodde det var den du nevnte over, da Ultraz også har temperaturanbefaling til 8 varmegrader (dog fra 4 kuldegrader). Mulig jeg misforsto. Sorry, i så fall. (Landevei har forresten testet vinterjakka uten Ultraz, og der står temperatanbefalingen oppgitt som -2 til 10 grader, så det er kun to grader forskjell).
Redigert av torbus; 05/03/2021 11:20.
|
|
|
[Re: torbus]
05/03/2021 11:43
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, Øyvind mener forskjellen mellom de to er liten. Jeg har ikke prøvd forskjellen, men jeg skjønner godt at du synes Ultraz kan bli i varmeste laget i temperaturer hvor is blir vann.
|
|
|
[Re: Valentino]
05/03/2021 12:26
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ja, Øyvind mener forskjellen mellom de to er liten. Jeg har ikke prøvd forskjellen, men jeg skjønner godt at du synes Ultraz kan bli i varmeste laget i temperaturer hvor is blir vann. Snakker du om meg her? Jeg har ikke prøvd Ultraz og følgelig ikke uttalt meg om forskjellen på de to. Vanlig Mille GT funker fint under null så fremt man har ulltrøye og lang og varm sykkeltrøye under, men jeg ville ikke har brukt denne ned i minus 10. Men det er egentlig mer passform enn tykkelse som definerer hvor langt ned i temperatur man kan bruke en jakke. En litt videre jakke vil tillate mer klær under. Jeg har f.eks syklet med Softshell-jakka til Velocio i minus 10 uten at det har vært noe problem, men dette er en tynnere jakke enn Mille GT.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
05/03/2021 13:01
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
... og her kan det også legges til at den som er testet av Landevei har mer ettersittende snitt enn Ultraz, og det er dermed rom for tykkere lag under Ultraz uten at det føles trangt.
Ultraz kommer også i to varianter. Den jeg har, og en ekstrem utgave av denne. Det er i det hele tatt litt vanskelig å orientere seg i dette landskapet, da produsentenes definisjonene av årstider ikke stemmer med norske forhold. Jeg gikk på noen smeller der i vinter, da jeg stort sett leser utenlandske reviews, og det var først da jeg begynte å lese testene til Landevei at jeg fant plagg hvor jeg kjente meg igjen i norske forhold.
Uansett blir det individuelt. Jeg tror for eksempel ikke jeg fryser særlig lett på overkroppen, mens jeg er veldig lettfryst på innsiden av lårene.
|
|
|
05/03/2021 17:15
|
anlangz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ah du herlige forum, akkurat den diskusjonen jeg håpte skulle oppstå, takk for hjelpen
Per nå heller jeg mot Assos spring/fall S9 bib med ditto benvarmere og en Castelli perfetto convertible jakke med ulik ulltyper under etter vær og vind.
|
|
|
05/03/2021 18:13
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Da er du hvertfall inne på to kvalitetsmerker, og du blir sikkert godt fornøyd. Angående Castelli ville jeg sammenlignet Perfetto LS/Convertible/nyeste Gabba og AR2 Light på hjemmesiden ifht stoff, egenskaper og temperatur. Selv vet jeg at jeg sjelden hadde giddet å ta av/på ermene, men det kan jo være midt i blinken for din del for alt jeg vet 
|
|
|
12/03/2021 15:07
|
rusleape
Medlem
|
Medlem
Hvilke gode alternativer finnes for de som vil ha klassisk (litt løsere) snitt og en prislapp under 1.500 kr på jakke som skal brukes i 5-12 grader?
|
|
|
12/03/2021 17:21
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
.
Redigert av Valentino; 12/03/2021 17:28. Rediger grunn: feil svar
|
|
|
[Re: rusleape]
12/03/2021 19:55
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Hvilke gode alternativer finnes for de som vil ha klassisk (litt løsere) snitt og en prislapp under 1.500 kr på jakke som skal brukes i 5-12 grader? Jeg er veldig fornøyd med min Santini Vega Zerowind jakke (du får den til en tusenlapp hos XXL for øyeblikket), med en ulltrøye under så er jeg komfortabel ned mot 0 (så lenge jeg holder meg i bevegelse selvsagt)
// Too many roads, too little time
|
|
|
12/03/2021 20:04
|
pcb
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har akkurat den komboen med den shortsen og perfetto convertible. Personlig har jeg tenkt at jeg bare skulle spart de 500-1000 og bare kjøpt Gabba. Bruker den mest som gabba med arm varmere til syvende og sist. Armene gjør vel at den den blir pittelitt varmere selvsagt.
|
|
|
12/03/2021 20:48
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er ingen frysepinn (heldigvis), så legg inn det som et filter. For eksempel bruker jeg helst tynne sommerhansker til det bikker under null, og såkalte vår-/høsthansker ned til -10.
Tidligere i vinter kjøpte jeg en Castelli Alpha RoS 2 Light og en kort bib og løse knær i Nanoflex fra samme produsent. Dette har vært helt knall i temperaturer mellom 2 og 8 pluss i det siste. Kun tynn super under jakka. For meg blir nok disse plaggene for varme ved mer enn 10 grader, så litt trangt «bruksvindu».
Gaute
|
|
|
[Re: Trond Helge]
13/03/2021 01:45
|
rusleape
Medlem
|
Medlem
Hvilke gode alternativer finnes for de som vil ha klassisk (litt løsere) snitt og en prislapp under 1.500 kr på jakke som skal brukes i 5-12 grader? Jeg er veldig fornøyd med min Santini Vega Zerowind jakke (du får den til en tusenlapp hos XXL for øyeblikket), med en ulltrøye under så er jeg komfortabel ned mot 0 (så lenge jeg holder meg i bevegelse selvsagt) Hvordan er denne i 10 pluss? Finner veldig lite om den på nett.
|
|
|
[Re: rusleape]
13/03/2021 08:13
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Hvilke gode alternativer finnes for de som vil ha klassisk (litt løsere) snitt og en prislapp under 1.500 kr på jakke som skal brukes i 5-12 grader? Jeg er veldig fornøyd med min Santini Vega Zerowind jakke (du får den til en tusenlapp hos XXL for øyeblikket), med en ulltrøye under så er jeg komfortabel ned mot 0 (så lenge jeg holder meg i bevegelse selvsagt) Hvordan er denne i 10 pluss? Finner veldig lite om den på nett. 10 pluss så er den også fin, mulig du blir litt varm, men det tror jeg avhenger litt av hva du har under jakken. NB: Den puster ikke så bra så om du svetter så kommer du sannsynligvis til å bli litt fuktig, men jeg prioriterer varme foran tørrhet 
// Too many roads, too little time
|
|
|
13/03/2021 08:52
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Temperaturene vi ser på i denne tråden er vår/høst, men samtidig tilnærmet kjølig, norsk sommer  Det finnes heldigvis et bredt utvalg egnede jakker, bukser og andre plagg i forskjellige prisklasser, og de fleste merkene tilbyr flere gode alternativer. Jeg tror det er smart å være litt mer presis på hvilke egenskaper man er ute etter, alt etter værforhold, tiltenkt bruk og personlige preferanser. For eksempel: - Vindtett? - Vannavvisende (eller tilnærmet vanntett)? - Høy pusteevne for høy intensitet? - Fôr for isolasjon og varme? - Farger og/eller reflekterende elementer for synlighet i trafikken eller i mørket? - Passform? Noen av disse egenskapene utfyller hverandre, som vindtett, vannavvisende og synlig for bruk i grått ruskevær. Andre egenskaper utelukker hverandre til en viss grad, fremfor alt høy grad av vannavvisende egenskaper/vanntetthet og tildels vindtetthet på den ene siden, og høy pusteevne for høy intensitet på den andre siden. Kanskje vil man heller ha pustende klær, men en lett vindvest eller regnjakke i baklomma for de kalde nedstigningene eller regnskyllene. Enkelte egenskaper reduserer behovet for andre. Om en jakke er vindtett, vil det kunne redusere behovet for innvendig fôr for isolasjon og varme. Man bør også vite hva man selv er bekvem med av isolasjon og varme. Én og samme jakke eller bukse vil fungere i minus 10 for noen, i pluss 10 for andre. Vi er forskjellige. Likeledes kan samme temperatur oppleves vidt forskjellig alt etter luftfuktighet og vind. 5 grader i tørt innland er noe helt annet enn 5 grader ved kysten. Erfaringer fra Oslo er ikke alltid direkte overførbare til Bergen, og motsatt. Og man bør ta med i betraktningen hvilke trøyer eller undertrøyer man har eller liker. Varme lag under jakka redusere åpenbart behovet for fôr, og ytterjakka kan da være tynnere og vindtett som et ytre, beskyttende lag. Noen liker lag på lag, andre vil ha færrest mulig lag. Hva gjelder passform, synes jeg mål oppgitt av produsent som regel er mer presise enn tilbakemeldinger fra brukere. S, M, L osv er ikke standardiserte størrelser. "Liten i størrelsen" for noen er akkurat passe for andre, og motsatt. Betraktningene over gjelder også til en viss grad hansker, ben- og armvarmere og luer/caps, om man ser bort fra lag på lag. Det er sikkert andre forhold å ta hensyn til, men poenget med utlegningen er at jeg tror man tjener på å krysse av på listen over før man velger. Og om man er presis på hva man trenger eller foretrekker, får man også bedre råd.
|
|
|
13/03/2021 09:54
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Så vanskelig kan det gjøres;) Det enkleste er å kjøpe en Gabba-ish jakke, så har du en jakke som fungerer fra tosifrede minusgrader (med tjukk ull under, og kanakje en vindvest utenpå) og opp til 10-12 grader med tynn undertrøye. Bekledning ved sykling i kaldt vær er en erfaringssak, men start med en gabba og en slik halvforet bukse, så er du klar for å fylle erfaringsbanken.
|
|
|
13/03/2021 09:56
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Endura Windchill som er ganske rimelig og som jeg synes ser OK ut. Har vel brukt den i temperaturområdet -5 til pluss fem, med litt forskjellig under.
Men i ti grader ville jeg nok bare kjørt vanlig trøye, bib, leggvarmere og armvarmere, hansker også hatt en lett ovetrekksjakke i lomma. Hvert fall om det er opphold, sykler ikke så mye landevei i regn.
|
|
|
[Re: aug11x]
13/03/2021 10:11
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en Gabba-ish jakke som jeg aldri bruker. Klam når det ikke regner og søkkvåt når det regner. Men den passer meg bra, skikkelig racing. Er tilhenger av vannavstøtende og tilnærmet vindtett bryst, skuldre og fremside ermer, og pustende ellers. Assos blir det da. Tar skalljakke på lomma.
|
|
|
[Re: aug11x]
13/03/2021 10:19
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så vanskelig kan det gjøres  Det enkleste er å kjøpe en Gabba-ish jakke... Nei, det er enklere når man har tenkt gjennom hva man faktisk trenger til ens eget bruk. Det er poenget mitt  Innlegget over ble som alltid langt, beklager det, men var et velment forsøk på å dele noen avveininger fra lang tids helårssykling. For øvrig ikke uenig i det du skriver, men Gabba og liknende har sine styrker og svakheter, som alle andre. Jeg har Gabba, og er glad i den. Den fungerer for meg best i ruskevær og lett regn og yr, forutsatt rett undertrøye som holder huden tørr og varm. Det er da også det den er laget for, og har ikke samme styrke i tørt vær. Meget mulig at Castellis nyere RoS-plagg er mer pustende og allsidige. Gode poenger fra Valentino om forskjellige egenskaper i materialet i front versus sider og rygg. Har en eldre Assos Intermediate Evo med vindtett front og pustende rygg som jeg liker for vårløsning i Marka. Med hull på albuen av den grunn  Likeledes en 45NRTH Naughtvind med felter av materiale med forskjellige egenskaper for både isolasjon og pusting vinterstid. Vi har alle forskjellige behov og preferanser, så det er flott å dele erfaringer, men litt for enkelt å si at én løsning er den enkleste eller beste for alle 
|
|
|
13/03/2021 13:50
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Utfyllende og bra som vanlig fra deg Sepeda. Derfor blunkefjes. Meeen... det er gjøres vanskelig om man har 10 forskjellige værscenarioer i hodet. Man kommer langt med en god jakke og en vind/regnvest. Så kan man bygge erfaring/tenke selv.
|
|
|
13/03/2021 14:39
|
anlangz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Endte opp med en gore c5 infinium goretex fra xxl, den føltes bedre på enn perfetto convertible i XL. Utrolig små i størrelsen disse castelli jakkene? Nedentil ble det Assos rs s9 spring/fall bib og benvarmere til. Føltes veldig fint med tynn ull under jakken i sol og 5gr  Nå håper vi på vår og massiv snøsmelting fremover!
|
|
|
|
|