Selv har jeg valgt hi-vis, altså fluoriserende gult med reflekselementer. Etter min erfaring er det ikke i mørket syklister er minst synlig - da har de fleste vett til å bruke lys - men i grått og vått vær og skumring.
Hi-vis klær/trekk på kroppsdeler i bevegelse, som legger og føtter, er særlig synlige.
Heldigvis er hi-vis sykkelklær blitt kult de siste årene, og man kan finne tettsittende og velfungerende varianter også for de mer sporty.
Takk for svar folkens. Her var det mange gode tips.
Sitat: Sepeda
Velkommen på forumet!
I artikkelen du linker til, har du allerede funnet nyttig informasjon
Et valg å ta er fluoriserende/hi-vis versus rent reflekterende. Denne videoen illustrerer godt forskjellene og fordelene med hver løsning.
Jeg satser nok på å bruke en refleks med biomotion, siden dette er anbefalt i artikkelen fra samferdsel som jeg referte til ovenfor. Jeg har sett igjennom linkene som dere nevnte, men jeg kunne ikke finne noen klesplagg der som var refleks med biomotion.
Re: Jakke eller lignende som lyser opp i trafikken?
[Re: Aktiv1]
#258060626/10/201914:58
Jeg har sett igjennom linkene som dere nevnte, men jeg kunne ikke finne noen klesplagg der som var refleks med biomotion.
Så vidt jeg vet, er ikke biomotion en egenskap ved selve refleksen, men en betegnelse på at refleksen er plassert på kroppsdeler i bevegelse og dermed er særlig synlig.
Som det står i artikkelen du linker til: En rekke studier har vist at fluoriserende farger og refleks er mest effektive hvis bevegelsesmønsteret blir gjort synlig (biomotion), f.eks. ved bruk av refleksbånd rund ankler, håndledd, armer og ben.
Har sett referanser til undersøkelser som konkluderer med at for syklister er hi-vis/refleks særlig effektivt på legger og føtter, m.a.o. kroppsdeler i bevegelse. Altså biomotion. Har lagt merke til det samme selv ute på veien. F.eks. fluoriserende skotrekk tiltrekker seg oppmerksomhet. For sykkeljakker vil jeg tro at biomotion er mindre avgjørende ettersom overkroppen og armene ikke er i bevegelse på samme vis ved sykling som f.eks. jogging eller rulleski.
[Re: Sepeda]
#258065427/10/201911:47
Jeg har sett igjennom linkene som dere nevnte, men jeg kunne ikke finne noen klesplagg der som var refleks med biomotion.
Så vidt jeg vet, er ikke biomotion en egenskap ved selve refleksen, men en betegnelse på at refleksen er plassert på kroppsdeler i bevegelse og dermed er særlig synlig.
Som det står i artikkelen du linker til: En rekke studier har vist at fluoriserende farger og refleks er mest effektive hvis bevegelsesmønsteret blir gjort synlig (biomotion), f.eks. ved bruk av refleksbånd rund ankler, håndledd, armer og ben.
Har sett referanser til undersøkelser som konkluderer med at for syklister er hi-vis/refleks særlig effektivt på legger og føtter, m.a.o. kroppsdeler i bevegelse. Altså biomotion. Har lagt merke til det samme selv ute på veien. F.eks. fluoriserende skotrekk tiltrekker seg oppmerksomhet. For sykkeljakker vil jeg tro at biomotion er mindre avgjørende ettersom overkroppen og armene ikke er i bevegelse på samme vis ved sykling som f.eks. jogging eller rulleski.
Dette var observant sett av deg . Jeg er nå enig i at det ikke er biomotion som jeg ser etter. I artikkelen står det imidlertid: "Gule fluoriserende jakker som brukes av mange syklister, kan derfor tenkes å være mer effektive enn refleksvest." Da ser jeg altså etter gule fluoriserende jakker. Har dere noen forslag (inkludert link) til gule fluoriserende jakker?
#258065627/10/201912:38
Har dere noen forslag (inkludert link) til gule fluoriserende jakker?
Åpenbart veldig mange alternativer her, alt etter hva du foretrekker av prisklasse, tiltenkt bruk, stil/snitt, varme/årstid, pusteegenskaper, vanntetthet osv. Har selv sansen for f.eks. gule Castelli Raddoppia eller Perfetto for landeveissykling. For vintersykling er f.eks. Craft Rime et rimelig og varmt alternativ. For roligere pendling er det et drøss med modeller, men f.eks. Sportful Reflex bør være blant de mest synlige.
Her var det mye fint. F.eks. Siljan Ultraviz, om materialet bare puster en smule.
Søren også, Gaute, du gir alltid de gode tipsene etter at jeg har handlet
Men som du sier - det finnes en mengde pustende tøy med godt synlige farger og reflekselementer, om bare trådstarter er mer presis på årstid/temperatur/tid på døgnet/aktivitetsnivå
#265013201/03/202111:35
Hehe, sårriass. Enig i at den vesten ser fin ut, men den ville vært enda bedre med baklommer... Det skal også nevnes at MVA og alskens gebyrer gjør at prisen på Sigr-stæsj til slutt blir ganske høy.
For øvrig: På helgas sykkeltur brukte jeg ei jakke jeg nettopp kjøpte, en Castelli Alpha RoS 2 Light med Gore Infinium Windstopper. Med ett lag superundertøy under var den helt midt i blinken - ikke klam og ikke kald. Ny favoritt til overgangssesongen der, altså - med diskrete reflekser.
Gaute
[Re: gauter]
#265022801/03/202116:03
Hehe, sårriass. Enig i at den vesten ser fin ut, men den ville vært enda bedre med baklommer... Det skal også nevnes at MVA og alskens gebyrer gjør at prisen på Sigr-stæsj til slutt blir ganske høy.
For øvrig: På helgas sykkeltur brukte jeg ei jakke jeg nettopp kjøpte, en Castelli Alpha RoS 2 Light med Gore Infinium Windstopper. Med ett lag superundertøy under var den helt midt i blinken - ikke klam og ikke kald. Ny favoritt til overgangssesongen der, altså - med diskrete reflekser.
Vesten ser fin ut ved først blikk, men det er jo fint lite reflekterende materiale på baksiden. Der er det stort sett på skuldrene. Og med henda i bukken blir det fint lite effekt av de refleksene. Jeg vil gå så langt som å mumle "falsk trygghet" Sukk.
Jakker og trøyer i hi-viz bør derimot virke bedre i mørket, Og de har de visst masse av.
LarsB
[Re: larsb]
#265037402/03/202110:28
You may think you are less visible from the back with the black mesh vent but the upper reflective panel screams out in the car lights and the lower panel is pretty much all a car driver sees when you're bent over the bars. We've tested this. You are plenty visible.
Ikke vet jeg.
Både lommer bak, fluoriserende farge for dags- og grålys, og reflekser på rette steder for mørket (skulderparti i front og nedre rygg bak) førte meg som nevnt i retning av belgiske Raceviz og en vest med det velklingende navnet Mont Ventoux.
Her på rytterne fra nederlanske Rogelli-Gyproc-APB U23 i 2019, nå NXTG Racing, som vi sist så i Omloop Het Nieuwsblad.
Og her på ryttere mer i forumets alder og kroppsfasong, under Raceviz Night Ride i Ninove, Belgia, samme år.
Men pusting i rygg med fluoriserende materiale og reflekser forblir trolig en utfordring. Alminnelig, pustende bekledning med refleksdetaljer vil gjerne fungere bedre enn refleksvest for de raske turene.
Avventer hvordan min vil fungere. Har begrensede forventninger, gitt rimelig pris. Tenkt mer som et ekstraplagg som raskt kan tres over, dersom man møter forhold som krever det.
Men... for bruk i varierte lysforhold, har jeg mer tro på fluoriserende farger og gode reflekser enn integrerte Osram-lysstriper. Kan ta feil. Har jo en pågående romanse med fluo BANG.
#265037902/03/202110:51
Nå bidrar jeg til at denne tråden bikker stadig mer over mot stilpoliti-trådene på Landevei-forumet, men Sepeda: Må du ha både hiviz fluor OG masse reflekser? Jeg er ikke så voldsomt opptatt av hiviz, men Siroko sine vester treffer på de fleste av mine parametre: Fin passform, lommer bak, netting for lufting på ryggen, refleksdetaljer og slett-ikke-verst pris, selv med fortollingsgebyr. Modellen Langkawi er trolig tettest opptil det du foretrekker, men muligens for lite (ingen?) refleks foran. Jeg har ikke noen Siroko-vest sjøl, men jeg tror jeg ville foretrukket en littebitt høyere hals.
Gaute
[Re: gauter]
#265038102/03/202111:03
Nå bidrar jeg til at denne tråden bikker stadig mer over mot stilpoliti-trådene på Landevei-forumet, men Sepeda: Må du ha både hiviz fluor OG masse reflekser?
Mesteparten av min garderobe har åpenbart ikke begge deler, men derimot diverse farger og beskjedne refleksdetaljer. Akkurat som plaggene du viser til. Så jeg er enig.
Men hva gjelder akkurat refleksvest, er den for min del, som nevnt, tenkt som et ekstraplagg til bruk ved behov, særlig på de lange turene, hjemme eller i andre land, der man gjerne vil ha optimal synlighet om man f.eks. må inn på tett trafikkert vei eller gjennom travel by, eller om man må sykle inn i skumringen og siden i nattemørket.
Poenget er at reflekser og fluoriserende hi-viz farger har forskjellige funksjoner:
Reflekser gir optimal synlighet i mørket.
Fluoriserende hi-viz farger gir optimal synlighet i dagslys og gråvær.
Derfor vil jeg for enkelhets skyld ha begge deler på et slikt dedikert plagg.
Det illustreres greit av denne videoen, som jeg allerede har postet. Akkurat denne er milevidt fra stilpolitiet, men synlig behøver heldigvis ikke bety fælt og klumpete
Lykt og reflekser på både sykkel og andre steder på kroppen er selvsagt også viktig i vanskelige lysforhold, bare så det er sagt.
#265038402/03/202111:24
Nei, jeg hadde ikke sett den før du viste meg den. Det var en fin jakke.
Jeg skal oppdatere testen med noe mer relevant info også. Etter to vask sluttet det ene lyset på denne jakken å virke. Isadore snakket med Osram da de påstod at de ikke hadde opplevd dette tidligere. Jeg har nå fått en ny jakke - noe også andre som evt opplever dette vil få. Osram/Isadore sier at det var noen jakker som var feilprodusert ved at en søm hadde gått over en ledning og dermed gjort denne utsatt for vanninntrenging under vask.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#265228313/03/202118:42
Da har jeg mottatt Wowow Raceviz Mont Ventoux som jeg skrev om i innlegget over.
Umiddelbart godt inntrykk.
Vesten er hverken vind- eller vanntett, men synes derimot å være pustende. Nettopp hva jeg var ute etter.
Elastisk spandex på sidene gjør at den former seg godt.
Jeg ble litt lurt av de sedvanlige "veldig liten i størrelsen!!!" i anmeldelsene og gikk for L. Med 180 cm og 70+korona kilo, sitter den ikke for tett over to lag, på bildet lett trøye og varm Castelli Transition. Gitt elastisiteten, kunne jeg trolig valg M, særlig med tanke på lettere bekledning. Synes å være nærmere Castelli enn den strammere søsteren Sportful.
Tre store, gode lommer bak og solid glidelås. Mistenker at glidelåsen er fra markedsledende japanske YKK, som også brukes i skotrekkene. Fôret krage for komfort og litt ekstra varme. Vesten er ikke supertynn, men fortsatt mulig å brette samme og legge i romslig baklomme. For ikke å snakke om styreveske.
Tror denne vil fungere godt slik jeg har tiltenkt den, som ekstraplagg til bruk ved behov for maksimal synlighet i gråvær, mørke eller tett trafikk.
Til løping bruker jeg ofte en svart gore shakedry jakke....... med refleksvest over refleksvest gjør jo at man kan bruke samme jakkene hele året, og at ikke helårs jakka trenger være tynget ned med enorme mengder reflekser