Mondraker Mind
|
Mondraker Mind
10/02/2021 08:43
|
olehen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hafjelldobbelkroneforening
|
|
|
Re: Mondraker Mind
[Re: olehen]
10/02/2021 08:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er kult, helt klart! Men som alle andre dataloggere for demping, så er det noe vi normale syklister ikke trenger HELE tiden. Kult for racere for å sette opp til terrenget du sykler på nytt sted. Med mindre man er en som bedriver jojo-slanking, da  Liker dog at det er enkelt og greit uten å måtte ta av og på, da. Har vurdert Motion Instruments selv, men det er så bananas kostbart og krever installasjon etc. i tillegg til at det ikke er noe man i ha med hele tiden. MIND har også fordelen av å være helt uavhengig av om det er luft eller fjær! Og siden du har foran og bak linket opp, håper jeg litt at det er mulighet for å få presentert balanse mellom foran og bak også. Det kunne jeg trengt å få Uansett: det viktigste i alle slike systemer er hvordan dataene prosesseres og presenteres. Datalogging begynte allerede på nittitallet med Nicolas Vouilloz, og det var begrenset hva de fikk ut av dataene da, siden det har tatt mye tid å lære seg å forstå hva man ser.
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/02/2021 09:03
|
olehen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja blir spennende om det er såpass enklelt i bruk at jeg fortår det og har nytte av det , har jo også en haug andre funksjoner som jeg ikke har satt meg inn i ennå . Kommer standard på den jeg har bestilt så blir gøy å prøve.
|
|
|
10/02/2021 09:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ja blir spennende om det er såpass enklelt i bruk at jeg fortår det og har nytte av det , har jo også en haug andre funksjoner som jeg ikke har satt meg inn i ennå . Kommer standard på den jeg har bestilt så blir gøy å prøve. Absolutt! Da jeg så dette produktet sluppet, begynte nerden i meg å titte på skikkelige dataloggere. Har så lyst på! Og det er SÅ DYRT!
Redigert av baronKanon; 10/02/2021 09:12. Rediger grunn: lyst på
|
|
|
10/02/2021 09:40
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Da jeg så dette produktet sluppet, begynte nerden i meg å titte på skikkelige dataloggere. Har så lyst på! Og det er SÅ DYRT!
Det sa vi når de første pulsmålerne fra Polar dukket opp også. Og se hvor vi er nå. Så du får datalogging b.b.billig når du er 65  LarsB
|
|
|
10/02/2021 09:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Datalogging HAR blitt billig, LarsB
|
|
|
10/02/2021 11:24
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Dette er jo utdatert. Fremtiden er et system som kan logge, gi anbefalinger og endre oppsettet on the fly.
|
|
|
[Re: Paulus]
10/02/2021 11:47
|
olehen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kan jo forsåvidt gjøre dette, er jo bare å stoppe sjekke appen og justere etter anbefalingene. Hva tenker du på? Selvjusterende demping så man slipper å stoppe å skru? Får se når jeg får sykkelen til våren hvor enkelt systemet er, syns det virker bra.
|
|
|
10/02/2021 12:32
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kan jo forsåvidt gjøre dette, er jo bare å stoppe sjekke appen og justere etter anbefalingene. Hva tenker du på? Selvjusterende demping så man slipper å stoppe å skru? Får se når jeg får sykkelen til våren hvor enkelt systemet er, syns det virker bra. Live Valve da? Jeg er forsåvidt ikke frista av det...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
10/02/2021 12:39
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Datalogging HAR blitt billig, LarsB Vi har jo allerede et veldig mye mer avansert system tilgjengelig. Hjernen. Den er helt gratis å bruke og i stand til å kjenne forskjell på ørsmå nyanser i oppsett og terreng, hvis vi gir den tillit og mulighet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
10/02/2021 12:49
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Godt poeng Øyvind, I den anledning er jeg ute etter en oppgraderingsmulighet ala luftkappe eller vorsprung. Finnes det noe slikt til en rimelig penge for en litt sliten hjerne med litt for mye vandring? Skulle gjerne hatt noe som stramma den litt opp og gjorde den mer behagelig på både små og store ujevnheter i hverdagen.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
10/02/2021 12:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Datalogging HAR blitt billig, LarsB Vi har jo allerede et veldig mye mer avansert system tilgjengelig. Hjernen. Den er helt gratis å bruke og i stand til å kjenne forskjell på ørsmå nyanser i oppsett og terreng, hvis vi gir den tillit og mulighet. Den er også veldig flink til å lure deg og maskere målinger 
|
|
|
10/02/2021 12:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Datalogging HAR blitt billig, LarsB Vi har jo allerede et veldig mye mer avansert system tilgjengelig. Hjernen. Den er helt gratis å bruke og i stand til å kjenne forskjell på ørsmå nyanser i oppsett og terreng, hvis vi gir den tillit og mulighet. Den er også veldig flink til å lure deg og maskere målinger  Helt klart - vi er gode og raske til å tilpasse oss. Her må maskinlæringen ta seg sammen slik at også syklene vi sykler på lærer seg å tilpasse seg underlag, terreng, lufttrykk, fart, osv mens vi sykler over det.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
10/02/2021 13:45
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Kan jo forsåvidt gjøre dette, er jo bare å stoppe sjekke appen og justere etter anbefalingene. Hva tenker du på? Selvjusterende demping så man slipper å stoppe å skru? Får se når jeg får sykkelen til våren hvor enkelt systemet er, syns det virker bra. Hvis du må stoppe har du tapt. Må ha noe som kan endre lufttrykk, og alle andre variabler. Helst før du trenger det. Personlig konkurrerer jeg ikke, så har ikke bruk for et system som potensielt kan spare meg et tidels sekund på favorittstien. Men det er sikkert kult.
|
|
|
10/02/2021 14:19
|
Ole
More than words
|
More than words
Noen potensielle problemer med å justere inn fjæring basert på datalogging, basert på egen erfaring:
Raskest er ikke det samme som morsomst. I mitt tilfelle, en Ava-demper i gaffelen gjorde at jeg bare kunne pløye rett igjennom hva det skulle være, men jeg fikk ikke lett poppet gaffelen over seksjoner med røtter og steiner. Den går kanskje raskere, men ikke morsommere. Da må man definere hva slags sykling man driver med.
Jeg testet en periode mykere fjær i gaffelen, men endte opp med å bruke like mye vandring som før. Den myke fjæra gjorde at jeg kjørte mer passivt, lå mer bakpå, og generelt mistrivdes nedover. Med stivere fjær turte jeg å angripe, og da gikk det både raskere og jeg brukte ca like mye vandring. Vil dataloggingen merke at du kjører bakpå og passivt? Eller vil den si at alt er honky-dory fordi du akkurat bruker all vandringen?
|
|
|
10/02/2021 15:16
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
De dataloggerene som måler både foran og bak samtidig er ment å kunne analysere balansen ja. Sånn som motion instruments for eksempel.
Og i appen til shockwiz så kan du velge hva slags kjørestil du har, jeg valgte playful da jeg analyserte min. Det eneste den ville endre på var et klikk mer LSC får å hindre gynging, ellers var den spot on. Må innrømme at jeg klikket rundt på profilene til jeg fant den som passet oppsettet jeg allerede hadde, litt baklengs kan du si...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: Ole]
10/02/2021 17:03
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Noen potensielle problemer med å justere inn fjæring basert på datalogging, basert på egen erfaring:
Raskest er ikke det samme som morsomst. I mitt tilfelle, en Ava-demper i gaffelen gjorde at jeg bare kunne pløye rett igjennom hva det skulle være, men jeg fikk ikke lett poppet gaffelen over seksjoner med røtter og steiner. Den går kanskje raskere, men ikke morsommere. Da må man definere hva slags sykling man driver med.
Jeg testet en periode mykere fjær i gaffelen, men endte opp med å bruke like mye vandring som før. Den myke fjæra gjorde at jeg kjørte mer passivt, lå mer bakpå, og generelt mistrivdes nedover. Med stivere fjær turte jeg å angripe, og da gikk det både raskere og jeg brukte ca like mye vandring. Vil dataloggingen merke at du kjører bakpå og passivt? Eller vil den si at alt er honky-dory fordi du akkurat bruker all vandringen? Prøver du å fortelle oss at det er bedre å bruke stoppeklokken? Ellers interessante poenger, tror følelse er veldig viktig. Det er påfallende hvor store forskjeller det er i oppsett mellom proffene i EWS og utfor blant annet. Selv er jeg såpass gjerrig på demperfronten at jeg lever godt med en Yari fra 2018 som _bare_ er oppgradert til debonair slik at den ligger høyt og fint i vandringen. Jeg klarer ikke å få meg til å tro at annen demperinnmat f.eks. ville gjort meg raskere. Ignorance is bliss. Har riktignok sett noen slow motion videoer av meg selv med gaffelen i krevende terreng i fart og det virker absolutt som at den henger med godt nok for meg.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
10/02/2021 17:39
|
Ole
More than words
|
More than words
Prøver du å fortelle oss at det er bedre å bruke stoppeklokken?
Ellers interessante poenger, tror følelse er veldig viktig. Det er påfallende hvor store forskjeller det er i oppsett mellom proffene i EWS og utfor blant annet.
Selv er jeg såpass gjerrig på demperfronten at jeg lever godt med en Yari fra 2018 som _bare_ er oppgradert til debonair slik at den ligger høyt og fint i vandringen. Jeg klarer ikke å få meg til å tro at annen demperinnmat f.eks. ville gjort meg raskere. Ignorance is bliss. Har riktignok sett noen slow motion videoer av meg selv med gaffelen i krevende terreng i fart og det virker absolutt som at den henger med godt nok for meg.
Det kan nok være masse nytte i å logge data, for å se hva som skjer og sammenligne med hva man føler og hva stoppeklokka sier. Rister det mer kjennes det ut som det går fortere, men så gjør det ofte ikke det. Men å la en app så fortelle deg hva som er riktige justeringer tror jeg kanskje bare funker hvis du allerede er ganske godt i nærheten av optimalt innstilt. Jeg har en 2020 36 Grip2 med 2018 RC2-demper fordi 2019/2020 Grip2 er Dritt2 med alt for mye mid valve compression, så den skal bygges om til 2021 spec. Men viktigst av alt er at jeg har gjort en skikkelig tilpasning av glideforingene slik at de både holder olje og har nok klaring til å gli på en oljefilm og ikke bare rett på innerbeina. Enorm forskjell, og er egentlig det første man bør gjøre med en gaffel før man begynner å tulle med fjærkurven og demperen. Er det hull i bunnen av båten hjelper det ikke med ny maling, bedre seil og solcellepanel, lizzom... En app hadde vel fortalt meg at jeg trengte mindre high speed-comp i noen tilfeller, eller mindre low speed comp i andre, litt avhengig av hvordan belastningen bøyde på gaffelen og presset de trange foringene mot innerbeina.
|
|
|
10/02/2021 18:22
|
olehen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Syns det uansett er fett at noen putter på dette som standard. Så får jeg se om det er ett verktøy jeg har nytte av eller ikke. Men tror med Ø forran og bak og dette systemet at jeg har ett bra utgangspunkt for å få noe som funker. Og tilleggs funksjon som GPS tracking av sykkelen er jo kult.
|
|
|
15/02/2021 11:26
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Om dette systemet er en suksess eller ikke tror jeg kommer an på hvem det er for. De som lager dempere har et digert problem med en uhomogen kundemasse.
Det er alt fra de som (fortsatt) pumper alt de kan inn for å hindre tap av energi, via meg som setter opp etter anbefalinger, klikker litt fram og tilbake noen ganger til jeg er på et klikk der det ikke blir mye verre den ene veien og ikke mye bedre den andre. Og opp til Ole som bytter innmat etter terrenget og lykkelig pumper og klikker hver gang han har fått et lite forsprang.
Skal appene styre alt fra helt på bærtur til fintuning for de aller mest fintfølede tror jeg produsentene sliter. Jeg lurer forsåvidt på hvem Shockwiz har som målgruppe også.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
15/02/2021 12:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Om dette systemet er en suksess eller ikke tror jeg kommer an på hvem det er for. De som lager dempere har et digert problem med en uhomogen kundemasse.
Det er alt fra de som (fortsatt) pumper alt de kan inn for å hindre tap av energi, via meg som setter opp etter anbefalinger, klikker litt fram og tilbake noen ganger til jeg er på et klikk der det ikke blir mye verre den ene veien og ikke mye bedre den andre. Og opp til Ole som bytter innmat etter terrenget og lykkelig pumper og klikker hver gang han har fått et lite forsprang.
Skal appene styre alt fra helt på bærtur til fintuning for de aller mest fintfølede tror jeg produsentene sliter. Jeg lurer forsåvidt på hvem Shockwiz har som målgruppe også.
LarsB Mind og Shockwiz har nok samme målgruppe. Og det er å få folk flest til å skru seg noen lunde inn på 90-95% bra, heller enn pumpe maks for "effektivitet", kjører lockout "fordi selgeren sa dette var fordelen med denne sykkern", eller generelt sett ikke har bæret peiling. Har dog ikke sett på Mind-systemet selv, så kan være de kjører bedre analyse av turene også. Alt kommer an på hvordan dataene analyseres. På Shockwiz er det på selve enheten, mens f.eks. motion Instruments kjører det i skyen (og koster et abonnement).
|
|
|
[Re: larsb]
16/02/2021 11:14
|
kg
Entusiast
|
Entusiast
Jeg lurer forsåvidt på hvem Shockwiz har som målgruppe også. Jeg er i målgruppa for Shockwiz! Jeg kjenner forskjell på riktig og feil justerte dempere, men orker ikke bruke en skogtur på å stoppe for å justere litt, kjenne etter, justere litt til, kjenne mer etter, osv. Min andel i en timeshare-shockwiz for halvannet år siden er kanskje den aller beste investeringen jeg har gjort i fulldemperen målt i sykkelfølelse per krone. Kr.
|
|
|
17/02/2021 13:09
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Bra  Jeg er i samme gruppa og lurer på Shockwiz selv. Jeg tror at du og jeg er i samme segmentet på demperfølsomhet. Så enten en egen eller leie meg inn i en shockwiz høres ganske lurt ut som et 2021 prosjekt. LarsB
|
|
|
|
|