Når man har blitt vant til et liv uten snakebites og at reserveslangen faktisk må byttes ut innimellom pga den morkner, da går man ikke tilbake til slange i dekka. Digg å bare kunne sette i en plugg og pumpe opp dekket igjen også om man er uheldig.
Fordelen med slange i et hjul om vinteren er at det er tørt, så om man sjelden punkterer med slange så er det jo bare å kjøre på. Men selv om jeg sto med hendene fulle av guffe i -13C etter at en eike bestemte seg for å ta turen inn i felgen for mindre enn en uke siden, så var det rett hjem og sette opp dekket på nytt med guffe når hjulet var fiksa. Slangen jeg hadde med meg var jo morken, så det var bare å rusle i ca 3 kvarter for å komme seg hjem. Har med ny slange nå.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Har fått noen turer med Piikkisika 2.6 og er veldig fornøyd. Gikk med et nødskrik bak på SolarisMax´n. Kjørt mest på harpakket snø men fikk testet litt på klink is i dag. Ikke like råe på isen som smalere IceSpiker men det var heller ikke å forvente med mindre trykk pr pigg.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Jeg skjønner jeg sykler i lykkelig uvitenhet om de slangeløse gleder
Hadde jeg merka forskjell i blindtest om jeg sykla med eller uten slange?
For øvrig et veldig hypotetisk spørsmål, særlig vinterstid
Sykla med Chili i går. Jeg på Piikkdekk uten slange, han på Wrathchild 29x2,6" MED SLANGE. Han punga. Jeg sykla en æresrunde på Bukkeberg mens han banna med slange med litt kort ventil (som jeg hadde med) og fikk lurt i litt luft.
Jeg skjønner jeg sykler i lykkelig uvitenhet om de slangeløse gleder
Hadde jeg merka forskjell i blindtest om jeg sykla med eller uten slange?
For øvrig et veldig hypotetisk spørsmål, særlig vinterstid
Sykla med Chili i går. Jeg på Piikkdekk uten slange, han på Wrathchild 29x2,6" MED SLANGE. Han punga. Jeg sykla en æresrunde på Bukkeberg mens han banna med slange med litt kort ventil (som jeg hadde med) og fikk lurt i litt luft.
Slange suger.
Jeg har på flere av testturene med Pikkisika bunnet dekket mot felgen ganske kraftig - det er tynt med snø i Gaustadskogen, selv om det er tett snødekke på Vettakollen. Greit uten slange da, selv om det er litt irriterende å måtte pumpe opp dekket fra flatt til fullt før hver tur. Har ca 24-25 psi i dekkene fra start.
Er man først vant til å sykle slangeløst, er det en del linjevalg m.m. man kan ta, men som kanskje ikke går med slange. At jeg kom meg gjennom to runder i Terrengsykkelrittet i 2008 med slanger på en Cannondale Taurine med Maxxis Monorail 2,1-dekk, høres mest ut som en skrøne, selv i mitt eget hode.
Er man først vant til å sykle slangeløst, er det en del linjevalg m.m. man kan ta, men som kanskje ikke går med slange. At jeg kom meg gjennom to runder i Terrengsykkelrittet i 2008 med slanger på en Cannondale Taurine med Maxxis Monorail 2,1-dekk, høres mest ut som en skrøne, selv i mitt eget hode.
Jepp. Husker da vi testet en Cannondale-hardtail i Barcelona for noen år siden. Å klare og sykle testrunden uten å punktere med Schwalbe Rocket Ron i 2,1 med slanger inni, var nesten umulig.
Slangeløst på vinterstid gidder jeg ikke å styre med. Hverken på fat eller vanlig. Har dog tatt et par slanger i år på fat. Men i hovedsak punger jeg veldig skjelden på snøføre. På sommerføre derimot går det i slangeløst.
Syklet min første tur på sti med pigg i dag. La ISP på Tallboy’en og har kjørt den noen mil på landevei først. Satt opp slangeløst, og det ble tett på første forsøk. Og for et feste! Elveleier med klink is med spikerfeste! Runden jeg hadde i dag har jeg knapt kjørt raskere på sommerføre! Dette var morro- hadde ingen ide om at festet på snø og is ble så bra! Dro til og med noen hopp- har ikke hatt guts til det på en stund av frykt for å gli i sats eller landing. Så da kan Ripmoen hvile til våren kommer. Nå er det Tallboy med pigg som gjelder!
Syklet min første tur på sti med pigg i dag. La ISP på Tallboy’en og har kjørt den noen mil på landevei først. Satt opp slangeløst, og det ble tett på første forsøk. Og for et feste! Elveleier med klink is med spikerfeste! Runden jeg hadde i dag har jeg knapt kjørt raskere på sommerføre! Dette var morro- hadde ingen ide om at festet på snø og is ble så bra! Dro til og med noen hopp- har ikke hatt guts til det på en stund av frykt for å gli i sats eller landing. Så da kan Ripmoen hvile til våren kommer. Nå er det Tallboy med pigg som gjelder!
Jepp, velkommen i klubben. Dem som ofte sier at det funker med piggfritt på hardt snøføre har som regel ikke kjent på friheten gode piggdekk gir. Det er noe annet å sykle fri for frykte over å treffe en issvull under snøen, eller rundt neste sving. Og, ja de fleste stipartier blir vesentlig raskere på snø- og isføre enn på barmark. Bare se på KOM-ene på Trulsrunden, Vettakollen osv.
Monterte Piikkisika 2.6 slangeløst for to dager siden. Dekka var store men det var akkurat nok klaring til demperbrua ved ønsket dekktrykk.Tok en stitur og merket at de ikke holdt på lufta. Hjem igjen fylte på guffe, pumpet opp og la de horisontalt på ei bøtte så guffa skulle fordele seg. Snudde hjulet etter noen timer og lå over natta slik. Idag monterte jeg på hjulet igjen og dekka hadde holdt på lufta. Men til min store overraskelse var nå dekket blitt for stort! Klaring var borte og pigga subbet så det holdt, hva har skjedd. Har dekket begynt å vokse ?får jeg et 2.8 dekk snart!? for mye guffe? Første gangen jeg har opplevd dette.
Redigert av rog; 12/02/202112:41. Rediger grunn: Emoji funker ikke
Monterte Piikkisika 2.6 slangeløst for to dager siden. Dekka var store men det var akkurat nok klaring til demperbrua ved ønsket dekktrykk.Tok en stitur og merket at de ikke holdt på lufta. Hjem igjen fylte på guffe, pumpet opp og la de horisontalt på ei bøtte så guffa skulle fordele seg. Snudde hjulet etter noen timer og lå over natta slik. Idag monterte jeg på hjulet igjen og dekka hadde holdt på lufta. Men til min store overraskelse var nå dekket blitt for stort! Klaring var borte og pigga subbet så det holdt, hva har skjedd. Har dekket begynt å vokse ?får jeg et 2.8 dekk snart!? for mye guffe? Første gangen jeg har opplevd dette.
Dekke strekker seg ganske greit med høyt trykk, ja... ikke unormalt. Men det kan godt hende disse strekker seg mer enn andre, ref diskusjon om "dårlig" produksjon og sidevegger.
[...] Har nettopp fått 2,25 folding-utgaven, men som Tallboy 4-eier fikk jeg lyst til å kaste meg rundt og kjøpe 2,6 isteden...
Som sagt, så gjort, med å flippe rundt bakakslingen for å få plass. Det gikk greit å få vaierutgaven av Piikkisika 2,6 opp slangeløst på begge hjul, men det trengtes kompressor. Prøvetur i dag: Makan, for noen dekk! Helt fenomenalt godt grep. Trengte litt tid for å legge om kjørestilen. Har nesten bare kjørt tjukkas med lavt dekkttrykk på snøføre til nå i vinter. Nå er det lenge siden forrige snøfall og mer is på stiene i min bakgård. Måtte (kunne) være mer offensiv og legge betraktelig mer vekt over forhjulet. Artig!
Jepp, velkommen i klubben. Dem som ofte sier at det funker med piggfritt på hardt snøføre har som regel ikke kjent på friheten gode piggdekk gir. Det er noe annet å sykle fri for frykte over å treffe en issvull under snøen, eller rundt neste sving. Og, ja de fleste stipartier blir vesentlig raskere på snø- og isføre enn på barmark. Bare se på KOM-ene på Trulsrunden, Vettakollen osv.
For halvrustne stinisser med vage minner om KOMs er årets føre en åpenbaring
Skyldbetynget? Ingen vits i det. Kos deg og ta en print screen så du kan skryte senere. De få jeg har tatt har forsvunnet raskere enn sjetonger i Las Vegas.
Liten status Pikkisika 2.6 dekk folding. Har nå hatt ganske mange turer på disse. De sitter kanskje litt dårligere på klink is en ISP i 2.25. I klatringer med kompakt snø og også litt løsere er de overlegent gode. Karrer seg opp. Syntes de sitter godt i svinger og de gir en del bedre flyt en ISP på tråkket sti. Ikke så rart tatt volumet i betraktning. Har brukt de på blandingsføre, ren barmark og snøføre og fortsatt ikke mistet en pigg. Dekkene er også veldig gode på barmark ispedd is. En del kast er det i fordekket og bakdekket er litt bedre. Har montert med slanger og på felg med i diameter på 25 mm.
Gikk ned så det sang på et isfelt hvor jeg gjorde en liten retningsforandring. Mulig derfor jeg ikke stoler like mye på disse som ISP på rent isføre. Freddies pigger på disse dekkene så ville de vært bedre på is, men dårligere på mix føre.
Stokk og stein sykkelklubb
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel
[Re: Ugla]
#264824515/02/202109:18
Jeg dro ut på første testtur med piikkisika folding versjonen med 2.6 foran og 2.25 bak, begge satt opp med Stans guffe. Ingen stor suksess da dekkene overhodet ikke tettet langs felgkanten, og det ble ikke bedre med bruk heller, så jeg måtte snu med uforrettet sak og heller kaste fatbiken min ut på stiene i stedet.
For å se om jeg kunne få det tett bestemte jeg meg for å legge litt trykk i bakdekket, det skulle jeg ikke ha gjort. Vet ikke hva max PSI er oppgitt til, men rundt 35-40 psi sa det pang, og så røyk "folding-båndet". Ingen stor suksess med Suomi for min del med andre ord, dekket har da i alt trillet 2 km, så det er vel 1.000 kr rett i dass.
På den positive siden så det ut til at det jeg hadde av kast i fordekket mer eller mindre forsvant etter å ha trykksatt dekket, men jeg kjenner at det å sykle med slange ikke tiltaler meg spesielt. Har fremdeles et ikke brukt 2.6 som i teorien passer bak, men det føles ikke bra å bare ha to millimeters klaring til kjedestagsbrua som er laget i karbon, så da lurer jeg på om jeg faller tilbake til å bruke gode gamle ISP som dedikert piggdekk resten av denne sesongen skulle behovet melde seg (de står klare fra i fjor) - men at jeg holder meg først og fremst til Wratchild 4.6 på fatbike.
Jeg har konkludert med at dagens Piikkisika ikke fungerer for meg, nå har jeg prøvd etter alle kunstens regler å få dekkene tette uten suksess, og bruk av slange er uaktuelt for min del.
Satt på de gamle slitte ISPene på samme felger som jeg har prøvd å få Suomi-dekkene tette og det var null stress selv om sideveggene var litt slitte og også lakk luft. Litt spent på hvordan det kom til å fungere på felger med 35 innerbredde vs. 27 mm som jeg har brukt dem på før, konklusjonen var - hvorfor har jeg ikke prøvd det før?
Starten turen med i overkant mye luft (32 psi) for å få guffa til å sette seg ordentlig, og gikk ned til "sånn passe" i løpet av turen. Tror nok jeg kjøper neste års produksjon av Piikkisika når de har fikset opp i kast og manglende tetting så sant det ikke kommer andre alternativer da....De ISP-dekkene føltes latterlig smale etter å ha vent meg til 2.5 som normalen på stisykkelen.
Var ute på blanding av våt, ruglete is og barmark, ispedd noen snøflekker, med Piikkisika 2.6 i helga. Prøvde meg med så lite som 14 psi i bakdekket og litt under 10 psi i front. Jeg skal ikke påstå at det vil fungere for all slags sykling, men det gav et betydelig(!) bedre grep på is enn hva jeg har opplevd med 16 - 18 psi. Jeg syklet pent og rolig, og veier sånn omtrent 75 kg.
Var ute på blanding av våt, ruglete is og barmark, ispedd noen snøflekker, med Piikkisika 2.6 i helga. Prøvde meg med så lite som 14 psi i bakdekket og litt under 10 psi i front. Jeg skal ikke påstå at det vil fungere for all slags sykling, men det gav et betydelig(!) bedre grep på is enn hva jeg har opplevd med 16 - 18 psi. Jeg syklet pent og rolig, og veier sånn omtrent 75 kg.
Sitat: RazeFaze
Sitat: rog
Dekke strekker seg ganske greit med høyt trykk, ja... ikke unormalt. Men det kan godt hende disse strekker seg mer enn andre, ref diskusjon om "dårlig" produksjon og sidevegger.
Sesongens første negative fra min side. Hadde en flott barføre-tur ispedd is på søndag.
I går mandag skulle jeg sjekke sykkelen litt og så at bakdekket(Piikkisika 29x2.25) var tomt for luft. Pumpa opp til 30psi, og PANG, eksploderte og jeg fikk en liten guffespyl.
En 2-3 cm revne langt felg-kant, rett og slett.
Henter nytt hos lokalbutikk i dag, kjører slange ut sesongen(håper det holder) og reklamerer på begge dekken når neste generasjon er klar.
Piikkisika er gode dekk, jeg har hatt fine turer med dem på snø og is. Men etter noen få turer med endel barmark med stein og røtter som det titter frem stadig mer av, så spørs det hvor mye lenger de er gode på is, dessverre.
Piggene sitter godt men knastene rives i stykker, og da er det liksom ikke så lett å fikse igjen heller. Det er sideknastene på bakdekket det går hardest utover, ikke uventet. Nå er det vel 4-5 knaster som har blitt revet opp, men jeg ser på de som er igjen at flere nærmer seg grensen og da vil dekket etterhvert gå fra konge til sketchy å bruke på is. Da er det bedre med ISP som til tider har strødd om seg med pigger på sånt føre, der kan man lime i nye pigger og det ser ut til at knastene tåler mye mye mer.
Jeg kommer nok til å bruke opp bakdekket mitt for å få sykla nå, og så får vi satse på at batchen som kommer til høsten er bedre.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Sesongens første negative fra min side. Hadde en flott barføre-tur ispedd is på søndag.
I går mandag skulle jeg sjekke sykkelen litt og så at bakdekket(Piikkisika 29x2.25) var tomt for luft. Pumpa opp til 30psi, og PANG, eksploderte og jeg fikk en liten guffespyl.
Henter nytt hos lokalbutikk i dag, kjører slange ut sesongen(håper det holder) og reklamerer på begge dekken når neste generasjon er klar.
Ripe i lakken Suomi ja... drit.
Peip godt i øra et par timer.
Til tider er jeg ganske fornøyd med at jeg lever i ubekymret uvitenhet om de slangeløse gleder.
Når det er sagt så har gjort noe lignende selv. Hadde et par Schwalbe One som overhodet ikke ville poppe ut, så jeg stod i den trange gangen og trøkka til med luft helt til slangen tok kvelden. Påfølgende øresus tok noen måneder å bli kvitt, gitt.
Hadde et par Schwalbe One som overhodet ikke ville poppe ut, så jeg stod i den trange gangen og trøkka til med luft helt til slangen tok kvelden. Påfølgende øresus tok noen måneder å bli kvitt, gitt.
Ripe i lakken Suomi ja... drit.
Peip godt i øra et par timer.
Til tider er jeg ganske fornøyd med at jeg lever i ubekymret uvitenhet om de slangeløse gleder.
Når det er sagt så har gjort noe lignende selv. Hadde et par Schwalbe One som overhodet ikke ville poppe ut, så jeg stod i den trange gangen og trøkka til med luft helt til slangen tok kvelden. Påfølgende øresus tok noen måneder å bli kvitt, gitt.
Sist jeg opplevede eksplosjon av denne størrelsen var med slange, men der var det også "dekksiden" som revnet ved bead/felgkant og slange eksploderte(landvei med MYE høyere trykk...)