2021modellen ser bra ut. Dekklaring opp til 38c (slicks), plass til piggdekk med tilhørende skjermsett, spesialtilpasset rammebag. Selvom de selger seg inn litt mot bikepacking mtp festeløsningene sine, så tilsier geometrien at dette er en sprek liten sak. Kvikk som racer, men også laget for skogsveiene - tikker av på mange bokser for min del.
Veldig lekker doning, men er klaringen litt snau for noe som tituleres "all-road" og skal være skreddersydd for Nordmarka? Med dagens drømmeforhold på snø i marka må jeg si at 38mm piggdekk har vært gull å ha...
Nærmere en endurance-racer enn en ren blandeveisykkel? Skulle jeg ha hatt en sykkel med formålet "The adventure begins where the asphalt ends", ville jeg minst hatt mulighet for 700*42c (622*40)
"Tire Clearance The F/AR is designed to work ideally with 32-35 mm, 700c tires for a fast rolling, comfortable all-surface set-up. For more grip and protection, you can also mount 35mm low-knob treads like the Panaracer GravelKing Semi-Slick og even a whopping 38 mm slick. We’ve even designed our own fenders with room for 35mm slicks or even 33 mm studded tires like the Suomi Routa"
Forsåvidt enig i at 40-42 er "kjekt å ha", og at jeg ikke forstår markedsføringen med allroad, pakkeløsninger osv uten å ha mulighet til å kjøre med enda litt bredere dekk.
Men for min del dekker den et behov. De fleste grusracere kommer med lenger kjedestag enn 415mm og lenger wheelbase. Jeg leter etter noe som er kvikkere enn en typisk grusracer som det allerede finnes mange av på markedet. Jeg synes mange er for grove til min bruk. Ved å ha en mellomting så dekker jeg både behovet for racer, commuter og av og til en grusvei i marka. En mer 90-10 asfalt/grus-sykkel. Jeg synes det ser ut som denne er sprek og lett nok til at jeg kan trives med den tilstrekkelig på asfalten og opp til grefsenkollen. Da lar jeg det gjerne gå på bekostning av 40c dekk, fordi det har jeg sjelden behov for i nordmarka uansett. Sikkert kjekt, men synes det er kjedelig å sykle på så brede dekk i 15 km oppoverbakke før jeg kommer meg til skogen.
Det finnes ikke så mange "spreke sykler" med grei klaring til dekk som også har egen skjermløsning. 3t exploro racemax hadde vært drømmen fordi da får du det beste fra alle verdener (men legger på 1 kg i tungt bygg), men prisen er jo relativt mye høyere. Tilsvarende med trek domane.
Poenget er vel også at hvis man skal ha bredere dekk kjøper man Fara Gravel, denne er midt i mellom racer og grusracer.
Jeg har lagt inn en bestilling, men bare foreløpig. Ser at man kan ombestemme seg ca 1 måned før levering.
Bare sånn med en gang; sykkelen er griselekker og syns du skal stå for bestillingen. Men sånn ellers har jeg ikke tro på at en ramme som tar grovere dekk vil være tregere. Vi husker jo alle i testen som viste at en veldig grov Gravel med landeveishjul greit holder følge med en toppmodell av en aerosykkel gitt at man klarer å reprodusere sittestillingen og har tilsvarende hulsett. Så for min del har jeg en sykkel med veldig god dekklaring. Og den får nok brukes på eventuelle turritt på landevei òg, da jeg ikke har plass til mange sykler. Er helt sikker på at det ikke gir meg noen ulemper.
Men sånn ellers har jeg ikke tro på at en ramme som tar grovere dekk vil være tregere. Vi husker jo alle i [url=https://www.landevei.no/sykler
For min del er jeg ute etter en kvikk følelse og ikke at det nødvendigvis går raskere. Hadde en HR GT(?) gravel med veldig lange kjedestag. Følte som jeg syklet med en traktor. Har nå en 1. gen Fara Gravel, og den er mye kvikkere og 'agil'. F|AR har enda 5mm korter kjedestag. Jeg sikler på den... Jeg vet at det er flere ting som spiller inn på denne følelsen (rake&trail / fremløp og etterslep...), men kjedestaglengden er ganske viktig.
Henger meg litt opp i kjedestag jeg også. Har kjørt en del på grussykkel som er mer bedagelig, og vet at den ikke slår min tidligere canyon ultimate på asfalten. Ihvertfall ikke over et halvt års sammenlikning på Strava.
Og jeg er typen som heller har en sykkel for mye enn å bytte dekk eller hjul.
Slik jeg ser det er de beste alternativene mine som også har dekklaring opp mot 38c, samt gir en kvikk følelse på landeveien: FARA AR Canyon Endurace (dog ingen skjermfester, eldre modell og jeg har hatt Ultimate før, venter heller på en fornying) Orbea Orca OMR (35c, kanskje for rittorientert, ikke skjermfester) 3t exploro racemax (dyr, tunge hjul og tyngre ramme gir 1 kg høyere vekt på billigste modell, kanskje for grov for min smak - men også en drømmesykkel :)) Trek Domane (dyr)
Edit: lander på at det er mest verdi/nytte i FARA for en som meg som ikke kjører konkurranser. Og de inkluderte skjermene og rammebagen gjør at jeg kommer i kjøpsmodus, selvom de sikkert har en pris på maks 800 kr kjøpt løst.
Endelig blir kjedestagslengde tillagt den vekt det fortjener
Sitat: Loki
De får lage en modell til mellom Gravel og AR: Fara RAR. 40mm, dobbelkrank og rette kjedestag.
Men problemet er at du, så vidt jeg vet, ennå ikke kan få 415 mm kjedestagslengde, 40 mm dekklaring med pålagt sikkerhetsmonn, og rette kjedestag med standard krank og sentrering av bakhjul. I hvert fall ikke med utforming av seterør som er innenfor UCI-reglene.
Altså: Kjedestagslenge på 415 mm, dekklaring på 40 mm og rette kjedestag? Velg to.
Om du kan leve med lengre kjedestag, er det ikke noe problem. Men da får du ikke uten videre de samme kjøreegenskapene som Fara sikter seg inn på med AR. Landeveissykler med skiver kommer gjerne med 405-415 mm kjedestag.
Sitat: chimpern
Slik jeg ser det er de beste alternativene mine som også har dekklaring opp mot 38c, samt gir en kvikk følelse på landeveien: FARA AR Canyon Endurace (dog ingen skjermfester, eldre modell og jeg har hatt Ultimate før, venter heller på en fornying) Orbea Orca OMR (35c, kanskje for rittorientert, ikke skjermfester) 3t exploro racemax (dyr, tunge hjul og tyngre ramme gir 1 kg høyere vekt på billigste modell, kanskje for grov for min smak - men også en drømmesykkel :)) Trek Domane (dyr)
God liste om kravet er 415 mm eller kortere kjedestag
Domane har dog 420 mm, og da kan du vurdere å utvide listen med f.eks. polske Rondo RUUT i Hi-setting eller Vroomens Open U.P., som er overraskende nær hans Exploro
Orca OMR er som kjent helt nede på 408 mm (!) og har - som du skriver - fullblods rittgeometri. Jeg er usikker på hvordan baskerne har klart å få til 35 mm dekklaring. Det burde i prinsippet åpne for kombinasjonen som Loki etterlyser. Kanskje.
Men har ikke Cannondale Topstone Carbon nettopp 415 mm kjedestag, 40 mm dekklaring og rette kjedestag, slik Loki vil ha?
Joda, men selv om Cannondale ikke snakker høyt om det, har Topstone Carbon altså proprietære AI Offset som flytter drivlinjen 6 mm og dermed åpner for 15 mm kortere kjedestag enn Topstone Alloy med samme dekklaring. Ulempen er at bakhjulet må ha annen sentrering.
Jeg synes egentlig det er sprekt av Fara å lansere sitt system for integrerte vesker på en responsiv og kjapp blandeveissykkel med begrenset dekklaring fremfor en grovere grussykkel.
Men jeg er enig at dekklaringen setter begrensninger for bruken. Det er utvilsomt det første sykkelen vil bli kritisert for. Som Bikepacking.com skriver:
Fara calls it the “ideal bike for mixed-surface adventures,” although given its relatively minimal tire clearance for 32-35mm tires, it’s likely better suited to the ultra-distance road cycling crowd.
Tviler dog ikke på at vi med tiden vil se integrerte vesker på den grovere F/Gravel, som tilfredsstiller alle krav om brede dekk for både vintersykling og grove ekspedisjoner.
Men problemet er at du, så vidt jeg vet, ennå ikke kan få 415 mm kjedestagslengde, 40 mm dekklaring med pålagt sikkerhetsmonn, og rette kjedestag med standard krank og sentrering av bakhjul. I hvert fall ikke med utforming av seterør som er innenfor UCI-reglene..
Det stemmer nok, Spec Diverge med rette stage har 425mm, men takler hele 47mm. Kunne kanskje gått ned til 420 og 40mm?
Yes, har sett på Topstone, men som vanlig blir Cannondale for dedikerte fans, blir for sært med ustandard hjul.
Har også prøvd Open U.P. med 650 hjul, den var absolutt livlig, de som vil leke seg bør absolutt vurdere denne.
Redigert av Loki; 11/02/202118:49.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
The solution that Specialized developed in-house is a short section of solid beam that's incorporated into the chainstay. It's a 15mm-long flat section of carbon-fibre. Bet you weren't expecting that! This gives 5-6mm more clearance than would be possible with a tube.
Har aldri vært brydd av å ha senket kjedestag, hverken ved sykling eller beundring.
Er generelt ikke så glad i proprietære og sære løsninger, men liker at Fara AR er en ferdig pakke med tilhørende skjermer og bagger. Gjør det enkelt. (Altfor fin) vintersykkel 2022?
Og de inkluderte skjermene og rammebagen gjør at jeg kommer i kjøpsmodus, selvom de sikkert har en pris på maks 800 kr kjøpt løst.
Nå tror jeg du er veldig prisoptimistisk. Tipper heller over 2-2500,- i listepris for skjermer+veskesett. 800 i innkjøp for Fara kanskje. Eller er det bare rammebag som følger med i introtilbudet?
Spesialtilpassede skjermer også. Det er et sted de har glemt å skrive at skjermer er inkludert, men det står drøss av andre steder så det skal ikke være noen tvil.
Nå står det forøvrig på instagram at final bike build options will be available mid april, og at blant annet sram axs blir tilgjengelig. Håper på Ekar, men det blir også dyrt... Håper de samtidig endrer på at setepinnen er alu. Det synes jeg ikke er bra nok på en så dyr sykkel. Slik det står nå må man betale 3000 kr ekstra for å oppgradere både setepinne og styre til karbon samlet.
Egentlig ikke så stort problem med AI offest på Cannondale dersom du ikke skal bytte hjul mellom sykler, hvilket de færreste gjør. Liker at de går egne veier der hvor det gir mening. Hadde Topstone som et mulig alternativ selv, men de fikk et helt vilt prispåslag over natten. Topstone Lefty 3 lå på 39900, og ligger nå ute til mellom 49900 og 51900.
Enten er noen forferdelig dårlig med kalkyler, eller så er noen grådige (les: Cannondale, da dette virker å være gjengs overalt). Prisjustering er selvsagt greit, men dette er MYE og strykes nok fra min "maybe" liste.
Men problemet er at du, så vidt jeg vet, ennå ikke kan få 415 mm kjedestagslengde, 40 mm dekklaring med pålagt sikkerhetsmonn, og rette kjedestag med standard krank og sentrering av bakhjul. I hvert fall ikke med utforming av seterør som er innenfor UCI-reglene..
Det stemmer nok, Spec Diverge med rette stage har 425mm, men takler hele 47mm. Kunne kanskje gått ned til 420 og 40mm?
Yes, har sett på Topstone, men som vanlig blir Cannondale for dedikerte fans, blir for sært med ustandard hjul.
Har også prøvd Open U.P. med 650 hjul, den var absolutt livlig, de som vil leke seg bør absolutt vurdere denne.
Sitat: Loki
Sitat: Sepeda
Jeg kikker også litt på Diverge, men ser at de har tilsynelatende laget litt mer traktor ut av den for 2021-modellen, slo du den fra deg pga. dette? 2020-modellen har 419-421mm kjedestag og maks 700x42, 2021 har 425mm kjedestag (enda lengre på alu-modellen) og maks 700x47. Er redd for den daue følelsen noen av disse lange syklene har gitt meg tidligere, veldig uinspirerende å sykle på.
Enten er noen forferdelig dårlig med kalkyler, eller så er noen grådige.
Jeg håper inderlig ikke at vi skal diskutere det ytterst kjedelige spørsmålet om pris nå som vi diskuterer det ytterst spennende spørsmålet om betydningen av 5-10 mm forskjell i kjedestagslengde
Jeg har da heller ikke fulgt prisutviklingen på Cannondale. Men som en følge av forsinkelser og prisøkninger i verdikjeder og logistikk under pandemien, økte råvarepriser, økt etterspørsel, det faktum at arbeidsfolk i land der syklene våre produseres til en viss grad får ta del i velstandsøkningen vi nordmenn har kunnet nyte i generasjoner, og på toppen av det hele valutasvingninger, har flere av de store produsentene/merkene varslet prisøkning på 10-20% for 2021-modeller. Det gjelder også f.eks. Canyon og Giant, som alltid har gitt mye for pengene, og som konkurrerer på pris.
Jeg tviler ikke et øyeblikk på at vi syklister umiddelbart vil avsløre dette som et ondsinnet komplott fra industrien for å tjene enda mer penger på oss, men er redd det er en realitet vi må forholde oss til.
2021 er for meg et år der man kan lete frem overliggende rammesett fra de siste årene, om det så er hos lokal forhandler eller nettbutikk eller den spesialforretningen i Nord-Italia, snuse opp komponenter eller sette over komponenter fra egne sykler, og selv bygge eller få bygget, sin egen, unike doning. Vi kan ta dette som en anledning til å komme bort fra at vi på død og liv må kjøpe komplette sykler satt sammen etter andres vurderinger. Man behøver jo ikke kjøpe all inclusive pakketur fra Apollo hver gang man skal reise et sted.
Men hva gjelder kjedestag:
Vi snakker her om korte kjedestag ettersom det er del av racer-følelsen som Fara med AR og 415 mm kjedestag sikter etter å gi oss. Jeg har selv valgt en sommersykkel som jeg bruker på det meste av vei, om det så er den jevneste asfalt eller tilgrodde skogs- og kjerreveier, med 410 mm kjedestag. Skulle gjerne prøvd med 405 eller 408 mm.
Men jeg er slett ikke enig at det betyr at lengre kjedestag er noe kjedelig dritt, eller i utgangspunktet mindre raskt Det er noe annet, med annen kjørefølelse, men som gir andre fordeler. Så har jeg også bevisst valgt en langtur-, audax-, ekspedisjons-, grovtur- og vintersykkel med 440 mm kjedestag. Designet med innspill fra ultra-distanserytteren Mike Hall. Noen av de fineste og desidert lengste turene har jeg hatt på den, selv om jeg ikke har vært i nærheten av ultra-distanser. Og det har vært uproblematisk å holde følge med aero-racere, akkurat som Landevei skriver i Gravel-sykkel mot aero-sykkel. Sun flyer tar ikke feil, og vil sykle fra de aller fleste av oss med sine 435 mm kjedestag.
Noen modeller har da også justerbar kjedestagslengde, som f.eks. Trek Checkpoint, for å kunne trekke fordelene av både kortere og lengre kjedestag.
Skal la være å skrive et nytt, uendelig innlegg, men jeg kjenner meg godt igjen i det Ross Roca sier her.
Men jeg er slett ikke enig at det betyr at lengre kjedestag er noe kjedelig dritt
Du må slutte med disse stråmannsoverdrivelsene. Premisset for tråden og innleggene er at lengre kjedestag føles kjedeligere/daffere ut, noe videoen du linker til også bekrefter. Ingen sier at det er "dritt". Ingen betviler at du har hatt en fin tur på grusen med en sykkelen din, det betyr likevel ikke at andre synes denne typen geometri gir dem følelsen/responsen de ønsker.
For det første - mine kommentarer var ikke et svar til deg eller andre i tråden, men generelle betraktninger. Så ingen stråmann, håper jeg
For det andre - de fleste av mine innlegg er forsøkt skrevet med et glimt i øyet. Jeg forsøker noen ganger å tøyse litt med utbredte forestillinger ved å sette dem på spissen. Forsøker attpåtil noen ganger å være selvironisk. Kanskje lykkes jeg ikke. Les uansett innleggene med velvilje, så skal du se at det kan være noen poenger der. Eller ikke. Uansett er det ikke vondt ment fra min side
For det tredje - les i det minste hva jeg skriver. Jeg sykler på grus med 30 mm dekk og 410 mm kjedestag og roser Fara for valget av responsiv og kjapp geometri. Det burde være rimelig klart, så jeg vet ikke hva du snakker om
Den slakkere sykkelen med 440 mm kjedestag har for meg andre styrker. Den velger jeg for lengre turer med slicks og bagasje, som jeg gjorde tur/retur Oslo-Stockholm eller vestover langs Potomac fra Washington D.C. Den er en perfekt milsluker for de lange dagene i sadelen. Og jeg elsker den i Marka med piggdekk nå vinterstid Og med brede knastedekk spiser den de røffeste kjerreveiene og stipartiene til frokost. Og ja, den er også kjekk på grus sommerstid, selv om jeg personlig som sagt foretrekker en mer aggressiv geometri der.
Poenget mitt er at det åpenbart er forskjeller, men kanskje skal vi alle være litt forsiktig med ensidig å rose det ene og fordømme det andre med nedsettende betegnelser. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Som Ross Roca snakker om.
Og for det fjerde - vi er ikke i Snikksnakk-tråden. Orker ikke diskutere stråmenn eller andre retoriske grep
Men ja, jeg vet at jeg skriver for hyppig, for langt og kan virke belærende. Det er ikke meningen. Skal forsøke å skjerpe meg.
Nå ligger ikke fara ar på geometrygeeks enda, så det er ikke bare et par klikk for å sammenlikne, MEN jeg ser at målene er ganske identiske caledonia når vi sammenligner str 56. Tire clearance er omtrent likt også. Kanskje ikke så rart da de begge prøver seg på en all road bike, den ene sykkelen som kan gjøre alt. Altså bmc roadmachine osv dratt ett steg lenger mot grussykkel, men ved å fortsatt bevare de kvikke egenskapene.
Er vel innen denne sjangeren det er meningen å pushe over flere som ser at de ikke ønsker de groveste egenskapene i en grussykkel, men heller ikke en rittracer.
Både i 2020- og 2021-versjon. Forskjellene dem i mellom er i seg selv interessant, forresten.
Det forekommer dog nå og da ukorrekte mål på begge sider, siden brukerne selv legger inn. Så verdt å sjekke.
Sitat: chimpern
Er vel innen denne sjangeren det er meningen å pushe over flere som ser at de ikke ønsker de groveste egenskapene i en grussykkel, men heller ikke en rittracer.
I den anledning: Australske CyclingTips har laget en utmerket Road Bike Field Test 2021 med bl.a. Cervélo Caledonia, Trek Domane AL, Fuji Jari, Factor LS og Ritchey Outback, men også Giant TCR, Trek Émonda og Canyon Ultimate.
Synes denne ferske guiden fra samme gruppetest er en god oppsummering også om økende allsidighet blant landeveissykler:
Mange gode poenger her, selv om den benevnes A beginner's guide...
Apropos TCR, den står på lista sammen med orbea orca omr. Mot fara ar vil jeg jo si tcr er en ganske annen sykkel, så det er igjen med sine pros and cons. Den er nok kvikkere og klatrer bedre, men den vil aldri være min vintersykkel eller regnværspendler som fara ar vil være med integrerte skjermfester. Men så er det alltid det at jeg har likt tcr, men så langt aldri eid en.
Har foreløpig lagt inn en forhåndsbestilling på denne, men blir ikke klok på hvilken størrelse eg skal gå for. Eg er 171 cm og sykler idag på CAAD12 i 52. Fara i 53 har litt kortere reach og er høyere i front som forsåvidt er bra, men vinkelen på seterøret gjør at setet kommer lenger bort fra styret. Effektiv reach blir lenger(?). I 49 blir den enda lavere i front enn CAAD12.
...blir ikke klok på hvilken størrelse eg skal gå for. Eg er 171 cm og sykler idag på CAAD12 i 52. Fara i 53 har litt kortere reach og er høyere i front som forsåvidt er bra...
Hopper på denne anledningen til litt geometrinerding.
På Bike Insights kan du sammenlikne modeller og størrelser.
Som du ser, ligger CAAD12 52 og AR 53 ikke så langt fra hverandre. Fronten på AR er høyere, men forskjellene i stack/rammehøyde og reach/rammelengde er innenfor det du kan tilpasse, om du vil ha liknende sittestilling på AR som du har hatt på CAAD12.
Ellers ser vi at CAAD12 er noe kortere og krappere enn AR hva gjelder mål som påvirker kjøreegenskaper. Naturlig nok.
Sitat: Kleivis
...men vinkelen på seterøret gjør at setet kommer lenger bort fra styret. Effektiv reach blir lenger(?).
Setet plasseres i forhold til krank/krankarmer, ut fra dine egne kroppsmål og preferanser. Setets plassering og dermed reell/effektiv reach dikteres med andre ord ikke av seterørsvinkel.
Men seterørsvinkel setter til en viss grad grenser for den personlige tilpassingen. Om man f.eks. foretrekker en aggressiv, fremoverlent og kompakt sittestilling, er det naturlig å velge en modell med krappere seterørsvinkel, slik CAAD12 har. Da er det enkelt å tilpasse for slik sittestilling.
Men ved hjelp av lengde på setback på setepinne og plassering av setet, kan du som regel få lik eller tilnærmet lik plassering av setet over krank også på annen modell med slakkere seterørsvinkel, som vist her:
På samme vis kan andre forskjeller i mål kompenseres ved tilpassing, som vist her:
Som du ser av illustrasjonene fra australske CyclingTips' utmerkede artikkel, er disse vidt forskjellige modellene satt opp med samme plassering av sete og styre i forhold til krank, og dermed samme sittestilling. Det viser i hvor høy grad man kan tilpasse sittestillingen. (Mitt mantra er derfor å legge vekt større på målene som påvirker kjøreegenskapene når man velger rammesett. Disse kan du i utgangspunktet ikke endre ved personlig tilpasning.)
Kort sagt ville jeg ikke bekymret meg for sittestillingen. Uten at jeg vet hvordan du har satt opp din CAAD12 (herunder høyde på avstandsskiver, lengde på styrefremspring eller mål for styret), er det med AR godt monn for personlig tilpasning som trolig vil kunne sikre deg en sittestilling som minner om den du har på CAAD12. Eller annerledes, om du skulle foretrekker det.
Ja, AR i 49 synes som et aktuelt valg kun dersom om du vil ha lavere front og mer kompakt eller aggressiv sittestilling, særlig om du velger lengre styrefremspring. Det er i grunnen bare du som vil kunne avgjøre dette, men ut fra FARAs anbefalinger, er den fornuftig nok tiltenkt en noe lavere rytter.
Jeg ville uansett forhørt meg hos FARA, også om personlig tilpassing. Om du bare hadde bodd nærmere Oslo, eller vi ikke hadde vært midt i en pandemi, ville jeg absolutt anbefalt å ta turen innom dem i Hoffsveien. Det er både hyggelig, inspirerende og nyttig.
Takk for et veldig informativt innlegg. Har ikke anledning til å reise til Oslo for tilpassing så det gjør valget ekstra vanskelig. I utganspunktet er eg ganske fornøyd med sykkelen eg har. Solgte en Canyon Ultimate SLX til fordel for CAAD og sykler fortere på den, men eg er usikker i nedoverbakker og ønsker derfor skivebremser, Bredere dekk for mer allsidighet.
Ser også litt på Orbea Orca OMR som egentlig ser perfekt ut i 51, bortsett fra at den veier like mye som en hval. Bagger/skjermer som eg får med FARA er ikke viktig, men kjekt å ha.
Fara har litt lenger wheelbase enn disse to, men vil eg merke noen forskjell? Har ikke syklet ritt på noen år, men liker å sykle fort..
Jeg skal la være å plage forumet med forsøk på dypdykk i CAAD versus Orca versus AR men bare konstatere at de to førstnevnte har klassisk rittgeometri, mens sistnevnte er hakket slakkere og lengre.
Det er naturlig at FARA med AR har prioritert stabilitet noe høyere, gitt ambisjonen om en rask blandeveissykkel for variert underlag, med og uten bagasje. AR 2021 skiller seg i så måte også noe fra 2020-modellen.
Om du primært vil ha en sykkel med liknende egenskaper og for liknende bruk som CAAD12, men med skivebremser og større dekklaring, er gjerne Orca et naturlig valg. For ikke å nevne CAAD13, Supersix og et drøss med siste generasjon rittsykler, som alle har skiver og dekklaring som før var forbeholdt blandeveissykler Da får du større allsidighet med på kjøpet. Orca OMX og OMR har forresten lik geometri, men forskjellig utforming av rørene og forskjellig dekklaring.
Om du derimot vet at heldekkende skjermer og vesker er noe du vil bruke, og at du vil sykle mye og langt på variert og gjerne røft underlag, men samtidig vil ha en spenstig og rask sykkel, er AR eller liknende modeller et naturlig valg.
Fara har litt lenger wheelbase enn disse to, men vil eg merke noen forskjell? Har ikke syklet ritt på noen år, men liker å sykle fort.
Skal ikke våge meg ut på å svare om følelse gitt lengre akselavstand/wheelbase hos AR, utover at det neppe er akselavstand alene som avgjør hvilken sykkel du er raskest på
...veier like mye som en hval.
Jeg pleier ikke å forholde meg til oppgitt vekt på komplette sykler. Det er rammen som er avgjørende for valget. Hjul, andre komponenter og selv gruppe er noe som er hengt på, og som kan byttes og oppgraderes etter hjertens lyst. Og Orbea er jo blant dem som faktisk tilbyr alternative komponenter.
Om du vil beholde den komplette pakkeløsningen eller ei, får du noen gode tips her:
Wow. Jeg er i nesten nesegrus beundring over kunnskapsnivået her inne, og hvor mye det er mulig å lære av å lese en tråd og sjekke ut medfølgende videoer og linker.
Her fikk jeg svar på mye jeg lurer på. Den Fara-sykkelen frister.
Det ble avbestilling av Fara for min del. Har fått tak i en Orca som er på vei fra Tyskland (Unaas var utsolgt). Sendt igår og leveres på mandag. Takk til Sepeda for god hjelp.
Har kikket litt på alternativer til Fara AR, og i en sammenligning med Cervelo Caletonia ser det ut som om de to syklene har nær identisk geometri.
Hvorfor er det nesten ikke mulig å oppdrive tester av Fara-sykler? AR-en fra i fjor er knapt mulig å spore opp på Internett. Landeveissykkelen er testet av Landevei, og en tidligere versjon av grussykkelen deres ble testet her, men bortsett fra det er det lite informasjon om syklene deres.
For øvrig la de i går ut en video om ankomsten av deres første 2021-grussykkel i storien på Instagram, og morellfargen er i hvert fall helt nydelig.
Hvorfor er det nesten ikke mulig å oppdrive tester av Fara-sykler? AR-en fra i fjor er knapt mulig å spore opp på Internett.
At det er få tester å finne av et bittelite norsk merke er jo ikke så rart. Syklene har blitt solgt og leid ut i Girona og i Korea? Har ikke vært mange tester av Hard Rocx rundt omkring tidligere heller. Nå har Fara en større internasjonal plan enn Hard Rocx har hatt, men de er kun i startgropa enn så lenge.
. Internasjonal satsing er på gang og da tipper jeg de vil bli skrevet om - At de har en unik sykkel i den nye F AR kan nok gjøre noe med det.
Nye AR har allerede fått en del omtale på utenlandske nettsider, tror de integrerte veskene vekker litt oppsikt. Så blir ikke overrasket om det kan bli flere reviews etterhvert (om de kan/prioriterer å levere sykler til denslags).
Yesterday our Carbon Frame supplier informed us that our first mass production run would be delayed until July, 2021. These delays are due to improvements we felt were necessary to make to the molds after receiving our first prototypes and the extensive testing program the frame will go through before it is approved for production and real-world riding. As the bike industry is under enormous pressure recently, each small change in the schedule leads to a slightly larger delay than usual.
The reality of these delays means that after allowing for painting and air freight, the first production frames will arrive at our workshop sometime during the first half of August.
I forrige nyhetsbrev fra Fara skrev de at AR kan testes på Skøyen fra midten av juni. Tror det er litt utsatt, men at ferdige sykler er rett rundt hjørnet.
Men i og med at sykkelen snart er ferdig: Vet dere i Landevei om sykkelen snart havner på test-bordet deres?
(Jeg har en forhåndsbestilling inne, men det står mellom denne og et par andre landeveissykler med generøs dekklaring, så det hadde vært ålreit med noen tester før de starter leveringen til høsten).
I forrige nyhetsbrev fra Fara skrev de at AR kan testes på Skøyen fra midten av juni. Tror det er litt utsatt, men at ferdige sykler er rett rundt hjørnet.
Men i og med at sykkelen snart er ferdig: Vet dere i Landevei om sykkelen snart havner på test-bordet deres?
(Jeg har en forhåndsbestilling inne, men det står mellom denne og et par andre landeveissykler med generøs dekklaring, så det hadde vært ålreit med noen tester før de starter leveringen til høsten).
Ja siden dette er en norsk sykkel burde landevei absolutt teste! Håper de ser dette.
Tror sykkelen på bildene er den som står i butikken på Skøyen. Er ikke sikker på om den er sykle-klar.
Men Jeff Webb har syklet på en i noen uker. Han har oppdatert i storiene under Faras sider på Instagram og FB. Ikke mye sykkel-spesifikt, dog.
Ser Jeff Webb nettopp har lagt ut bilder og videoer fra et flere dagers ritt i Italia (ser ut som et sammendrag av det som ble lagt ut på Faras sider) i storien sin.
Sykkelen finnes bare i en bitteliten størrelse om dagen, så jeg og mine 192 cm må nok vente litt til. Vi hadde kun en liten fotoshoot. Test kommer så fort vi har riktig størrelse.
Jeg savner litt oppdateringer på mail. Etter den som kom i slutten av mai, med beskjed om muligheter til å teste sykkelen i juni, har jeg ikke hørt noe. Men jeg ser Alpers skrive i Landevei at sykkelen er så godt som klar (dog sier hjemmesiden nå oktober).
Men de er sikkert opptatt med Gravel-sykkelen, som rulles ut i disse dager.
Jeg var innom Fara sin butikk på Skøyen i dag for å plukke opp min A|R (2020 modellen) ifra service. Spurt om når årets sykler var klare og svaret var månedsskifte september/oktober...
Fikk mail nå om "This means the first frames will be ready to ship in the beginning of October and complete builds shortly thereafter."
Forrige beskjed var "The reality of these delays means that after allowing for painting and air freight, the first production frames will arrive at our workshop sometime during the first half of August."
Litt svakt at de ikke har sagt noe mer i mellomtiden, plutselig forsvant 2 måneder og hele sommersesongen. Tror jeg blir med videre uansett, er ikke flust av andre alternativer.
Noen sykler må de ha fått inn, for enda en sykkel er klar for bruk, nå i fargen wet asphalt (hvis jeg ikke ser feil). De to syklene brukes i dette øyeblikk til å krysse Norge på tvers (sjekk Faras sider på FB og Instagram).
Syklene ser rimelig strøkne ut, og Jeff Webbs demonstrasjon av hvordan rammeveska klikkes på plass ser ikke verst ut i det hele tatt.
Jeg hadde ikke planer om sykkel før 2022, så for meg er oktober fint (dog ble jeg ikke helt klok på alle månedene som ramses opp i siste mail).
Ja, det er vel Jeff og Matthew som prøver seg på Norge på tvers på 1 dag. Skal bli godt å høre på oppsummeringen etter endt tur. Jeg er vel ikke helt i målgruppen, men ble litt nysgjerrig på denne Fara´n i våres.
Har fått tilgang til konfiguratoren nå. Vekt har hoppet fra estimert 7,9 kg til 8,9 kg. Haha, wtf
Kan det være en feil? Rammevekt er fortsatt oppgitt til under kiloen, så sammenlignet med andre sykler med tilsvarende gruppesett, men rundt 400 gram høyere rammevekt, er det vel ingenting som skulle tilsi at sykkelen veier halvkiloen mer enn både Orbea Orca og Argon 18 Crypton?
Edit: Velger du DI2 veier sykkelen plutselig 7,79 kilo, så det må være noe galt.
8,47 kg i begge konfiguratorer nå. La på seg en halv kg etter at det gikk an å bestille gitt, luringer.
Edit: Fikk det bekreftet av kundeservice også nå
Jeg får fortsatt 8,93 kilo med standard oppsett.
Men jeg fikk plutselig muligheten til å velge tykkelse på dekk (tror ikke den muligheten var der i morges), så jeg antar konfigurasjonen ikke er helt klar ennå.
Får sjekke innom om et par dager, og så får jeg krysse fingra og håpe konfigurasjonen jeg i så fall går for fortsatt er tilgjengelig når jeg eventuelt bestiller.
Ouuf, denne frista litt. Men ville ikke det vært naturlig med GRX på AR?
Gravel-R med GRX og 2x blir brått +12k, 45k totalt og det blir litt vel dyrt. Dumt for denne er penere enn AR imo. Og AR kommer ikke med flared cockpit. Dumt.
Jo, det tror jeg den gjør. Konfigurasjonen på hjemmesiden er ikke fullstendig, og en av mulighetene i den endelige konfigurasjonen (som du får tilgang til når du bestiller) er nettopp en gravel-cockpit (uten ekstra kostnad). Har ikke sjekket den nærmere, men da den har «gravel» i navnet vil jeg tro den er flared.
Ser ut som den har flare ja. Tror de kanskje kan fikse andre gruppesett enn det som er på konfiguratoren. Har snakket noe med dem om det ved en annen anledning, men da var det ikke komponentmangel på samme måte som nå selvfølgelig. Husk at gravelversjonen har grx di2 2x. Finnes vel en mekanisk 2x som sikkert koster 10 000 mindre.
Ja Gravel-R har muligheter for GRX 2x og flare - det ligger inne i konfiguratoren. Men når jeg sjekker på AR får jeg bare opp Ulegra R8020 (standard) og sram red. Samt 3 cockpiter som ingen av de har flare.
Kanskje jeg må sykle meg en tur ned til de i morgen og titte, farger osv.
Ja Gravel-R har muligheter for GRX 2x og flare - det ligger inne i konfiguratoren. Men når jeg sjekker på AR får jeg bare opp Ulegra R8020 (standard) og sram red. Samt 3 cockpiter som ingen av de har flare.
Kanskje jeg må sykle meg en tur ned til de i morgen og titte, farger osv.
Det stemmer at det ser sånn ut på hjemmesiden, men når du bestiller får du tilgang til en ny side hvor du har flere valgmuligheter, både i gruppesett, hjulsett, cockpit, diverse tillegg som flaskeholdere, wattmåler, osv.
Mekanisk GRX sto som et alternativ på hjemmesiden inntil nylig, men jeg antar tilgjengelighet er årsaken til at mekanisk GRX (2X) ikke leveres verken til gravelen eller AR akkurat nå.
Sikkert ikke dumt å ta turen innom. Da kan sykkelen også prøves (du må bestille time). De har den inne i samtlige størrelser nå.
Gruppesettene som fremkommer i konfiguratoren som blir tilgjengelig når man forhåndsbestiller er Ultegra som er standard, og så 3 dyre gruppesett som koster 15-30 000 kr ekstra. Ultegra di2 som den billigste av dem. For meg er det en ikke-sak å betale 15 000 eller mer for et gruppesett. Så jeg opplever at jeg ikke har noe valg. Skjønner at det er mangel på deler, men håper de har noen få tilgjengelige enheter av noe annet, har derfor sendt en mail og spurt om det. Jeg savner GRX, men også en 1x-mulighet og rival axs istedenfor red axs til nesten 30 000... Ultegra er finfint det, men det har jeg hatt før, nå er jeg klar for noe nytt.
Ikke dumt å ta turen innom nei. Husk at forhåndsbestilling må gjøres før 01.08 for å få sykkel i 2021 + skjermsettet de har spesialtilpasset sykkelen og bag.
Jeg var klar for Di2, men det steg litt mye i pris i den endelige konfigurasjonen.
Men jeg vurderer det rimeligste av de to karbonhjulsettene, Fulcrum Wind 40 db. Da med tanke på rask asfaltsykling, dog duger det vel fint til noen avstikkere gjennom marka også med 30-32mm dekk.
Jeg har allerede et Hunt gravel-hjulsett som fungerer ypperlig til turer hovedsakelig på grus og litt tøffere sti, men i den forbindelse lurer jeg på noe (kan like gjerne spørre her):
Hjulsettet fra Hunt bruker jeg nå sammen med Sram Apex og et XDr-boss.
Hva må til for å bruke dette på en sykkel med Ultegra? Må jeg ha nytt boss? En konverterings-greie av noe slag? Eller funker XDr-bosset med 11-delt (og 12-delt) uavhengig av merke på gruppesettet?
For dersom dette hjulsettet kan brukes med Ultegra på en sykkel og Apex på en annen, uten alt for mye plunder, trenger jeg ikke enda et gravel-hjulsett, og er i så fall tjent med å oppgradere hjulsettet først som sist.
Jeg er ingen ekspert så du får sikkert svar av noen andre, men du må bytte boss. HG-boss for ultegra. Resten kan jeg ikke, når man må bytte andre ting enn dekk så kjører jeg til verkstedet
Karbonhjulsettet har decent pris, 4000 ekstra var det vel. Den vurderes, men ser jo at sykkelen blir dyr hvis jeg slenger på alt jeg vil ha..
Jeg er under den tro at karbonsetepinne, karbonstyre og karbonstem fra black inc til 3000 kr er vel så viktig, for vibrasjonsdempingen sin del? Og så sparer man vel nesten 200 gram på det også.
Jeg har begynt å like å skru på sykkelen, og hvis det kun er å skifte boss er det en enkel sak.
Karbonhjulsettet til Fulcrum kommer godt ut i testene jeg har sett. Med prisdifferansen Fara opererer med (sammenlignet med priser i ulike nettbutikker) ser det ut som en gunstig oppgradering. Spesielt hvis man, som meg, allerede har et hjulsett av typen sykkelen kommer med i standard-konfigurasjon.
Men for noen måneder siden hadde jeg en kjapp tur med en sykkel med elektronisk giring. Det gjorde meg i overkant gira på noe jeg strengt tatt vet jeg ikke trenger, men som likevel frister veldig. Jeg håpet derfor på et rimeligere elektronisk gruppesett enn de som nå tilbys.
Har AXS på grussykkelen, og det funker så sykt bra med sequential mode: "Press the right shift paddle for a harder gear and the left for an easier gear… and that's it. In this mode, the front derailleur will shift automatically for a super simple shifting experience."
Jeg har bare prøvd Di2 i fem minutter, men det var programmert sånn at jeg slapp å tenke på de to skivene foran i det hele tatt. Jeg følte egentlig at jeg syklet med en 22-delt kassett. Det var i fjor jeg for alvor ble hekta på sykling, men også før det har jeg i noen år syklet med en skive foran og 11/12-delt kassett bak, da på terrengsykkel. Det har vært nydelig å slippe å forholde meg til stor og liten skive foran, sånn jeg husker med tredelte systemer i tidligere år. Jeg betaler derfor gjerne ekstra for et system som ordner dette for meg, for på landeveien kjenner jeg behovet for to foran. I tillegg føler jeg kanskje at det å kjøpe mekanisk på en sykkel jeg har planer om å ha noen år, er litt som å kjøpe skrivemaskin. Jeg vet mange er uenige, men for meg som er forholdsvis ny med sykling, og ikke har noe kjærlighetsforhold til følelsen av å bruke mekanisk gir, sitter det et stykke inne å ikke følge utviklingen i en tid hvor elektronisk er i ferd med å bli vanlig.
Problemet, sånn jeg ser det, er ikke at elektronisk er dyrere, for så mye dyrere er ikke gruppesettene satt opp mot hverandre. Problemet er at differansen til flere som leverer sykler ikke henger på greip. Ta f.eks. SRAM Red eTap AXS 2x, som Fara skal ha i underkant av 28000 ekstra for. Det komplette gruppesettet koster i underkant av 22000 hos Bikeshop. I normale år, hvor butikkene har det inne, vil det således være rimeligere å kjøpe sykkelen med standard oppsett, bestille komplett gruppesett, og få en mekaniker til å innstallere det.
Og der ramler jeg av.
Når det er sagt så skjønner jeg selvsagt at det ikke er kjøpers marked akkurat nå.
Samme her egentlig. Overbevist om at jeg trenger det, aldri blitt bekvem med giring opp og ned Next best for meg er 1x mekanisk med 420 % range feks. Det blir store hopp, men får lave og tunge nok gir, samt slipper bytte opp og ned. Som du sier skal man gjerne ha sykkelen noen år, og da skal alt stemme. Uansett blir 15 000 for mye ekstra for min del for di2. I spørreundersøkelsen jeg fikk tidligere i år estimerte de 2000 kr opp fra ultegra med Rival AXS, det er en no-brainer for meg. Hvis ikke de kan levere noen form for billigere trådløs nå blir det kanskje å vente til neste år, eller å finne noe annet. Denne ville for min del blitt brukt 90 % til pendling på asfalt, og da liker jeg at FARA har utviklet sitt eget skjermsett som antakelig er en del bedre enn de andre løsningene man må leve med til karbonsykler. Det gjør at jeg kan svelge mange kameler, men antakelig ikke å velge et gruppesett jeg ikke har lyst på.
De får ikke til AXS så da vet jeg ikke helt. Ekar kommer kanskje ila året. Men det blir vel like dyrt som di2. Får vente jeg. Mulig det blir en annen sykkel, men det er lite der ute. Alternativet caledonia koster 54000 i rival axs bygg, så fara er jo gunstig priset.
Av syklene jeg har snust på de siste månedene (AR, Orca, Caledonia, Paralane og Endurace), er dette sykkelen jeg har vært klart mest gira på, så for min del ble valget egentlig ikke så vrient. Budsjettet økte litt da jeg begynte å flørte med elektronisk (en flørt jeg ikke klarte å riste av meg), og dette ble dermed innenfor.
Så da var AR i boks. Wet Asphalt med Di2.
Hard Rocx GT2 skos for vintersykling, vårsykling før salt og grus forsvinner fra veiene, eventuelle turer i spesielt tøft terreng og kald pendling i grisevær, mens AR tar seg av resten.
Tror de blir et pent par.
Nå får jeg bare krysse fingra og håpe snøen kommer så sent i år at jeg rekker et par skikkelig turer før jul, for jeg tror det kan bli mer enn litt frustrerende å se sykkelen stå der, usyklet, mens snøen laver ned til det loven om mest mulig faenskap kommer til å sørge for at blir langt uti mai.
Har fått plass i køen og vurderer kjøp, men levering oppgis nå til mars 2022. Hmm... Plutselig en viss sannsynlighet for at det ikke dukker opp for sykkelsesongen 2022 i det hele tatt da.
Første leveringer midten av oktober, tipper at hvis man fullfører ordren nå er man et eller annet sted i november? Det gjelder da kun for alle som står i køen. All info som har kommet så langt har vært at dersom man ikke forhåndsreserverte blir det levering mars 2022, ingenting om hvis man forhåndsreserverer og sitter på gjerdet...Har selv ikke slått til, står i køen fremdeles. November-mars er det jo mye snø uansett, så å vente på denne var litt forgjeves venting for min del. Den skulle jo først komme i mai, og så i august, nå er det oktober, og der forsvant sommeren...og mangelen på komponenter ble enda større... Sutring er ikke tillatt
En av syklene jeg sjekket parallelt med AR, var Orbea Orca, og selv om det kan se ut som om den norske distributøren fikk noen sykler i sommer, oppga Orbea på sin konfigurasjonsside (sist jeg sjekket, men det er mer enn en måned siden) estimert levering i slutten av 2022.
Mens andre jeg har kikket på stadig flytter datoene fram i tid.
For min del tenker jeg derfor at det er smart å tenke neste år allerede nå.
Såvidt jeg forstår skal Fara klare å levere inntil 100 AR i 2021, men at det er førstemann til mølla hva valg av gruppesett angår.
tipper at hvis man fullfører ordren nå er man et eller annet sted i november? Det gjelder da kun for alle som står i køen.
Hvis jeg fullfører ordren min nå (står i kø) så får jeg estimert levering i mars. Mulig at enkelte som har forhåndsbestilt tidligere enn meg fortsatt kan få levering tidligere om de fullfører ordren i dag.
De svarer raskt, ja. I min bekreftelse står det at estimert levering er måneden jeg fikk opplyst da jeg bestilte. For meg var det oktober. Hvis det nå er endret til mars, er det vel ikke usannsynlig at du bestilte etter at de 100 (mener jeg har lest det tallet et sted, men her kan jeg surre) 2021-syklene som kunne forhåndsbestilles var bestilt.
Men noen av de som har forhåndsbestilt (eller bestilt) kan jo avbestille.
Tror forresten den estimerte leveringen til dere som bestilte etter 1. august skyldes at dere bestilte for sent, for selv om Fara fortsatt kaller det forhåndsbestilling, har teksten på Faras hjemmeside endret seg. Vi som forhåndsbestilte før 1. august får med vesker, skjermer, tilgang til et par ekstra gruppesett og levering i 2021, mens det som nå står som forhåndsbestilling, er uten skjermer og vesker, og med levering i mars 2022.
I sosiale medier kjørte de kampanjen med bestilling før midnatt 1. august. Bestilte man etter dette var man altså for sent ute til den opprinnelige kampanjen, og får trolig ikke sykkel før mars neste år.
Den som bestiller nå, får derimot en fryst pris-beskyttelse (direkte oversatt av meg før morrakaffen har gjort sin nytte, så det finnes kanskje bedre ord ), og er således garantert mot prisøkning.
Da hadde jeg sendt en mail og hørt, de svarer raskt
Takk! De svarte raskt, og kunne fortelle at det hadde vært en feil i konfiguratoren i går, så nå står det "in stock" og fikk beskjed om levering i oktober.
Mulig det er slik sykkel-reviews er, men første 7 minuttene er jo bare reklame for fara/sykkelen? Får fnatt av slike "dette er ikke reklame, jeg ble ikke betalt" .. fikk bare låne en sykkel gratis, har promo-kode hos selskapet oosv.
Denne typen videoer er vel ganske vanlig innen det meste. Samme innen fotografering (som jeg har holdt på med lenger enn sykling). «Ambassadører» tester utstyret, og kjører en promoteringsvideo/tekst av typen over. De uttaler seg som de ønsker, både positivt og negativt, men det er klart bedriften er ute etter å promotere egne produkter, enten de heter Fujifilm, Nikon eller Fara.
Med unntak for diverse korte snutter han i videoen over og Jeff Webb har lagt ut i sosiale medier, hvor de har brukt F/AR, men fokusert mer på turen enn sykkelen, tror jeg dette er den eneste videoen av denne typen til nå. Antar det kommer mer fra flere hold etter hvert.
For egen det begynner det i hvert fall å krible litt, og selv om jeg er forberedt på forsinkelser, håper jeg oktober kommer fort.
Utmerket ambassadør-video der Matthew både gir faktuell informasjon, roser styrkene til sykkelen og påpeker enkelte svakheter.
Som han sier, er F/AR nettopp All Road - den kategorien som jeg selv er så glad i. I utforming og egenskaper plasserer den seg mellom en rendyrket landeveisykkel og en grovere grus/gravelsykkel. F/AR er ikke unik i så måte, men den er unik i sin kombinasjon av spenstig geometri og vesker som festes direkte i rammen.
Samtidig påpeker Matthew at den har mindre vibrasjonsdemping i front enn han skulle ha ønsket seg, særlig på rusket underlag med dekk i rundt 32 mm. En klassisk kritikk mot sykler i denne kategorien.
Gjennom sommersesongen er jeg selv på en sykkel som er både hakket mer aggressiv og har hakket smalere dekk, og min erfaring er at ettergivende dekk av høy kvalitet er alfa og omega for komfort på ruskete underlag. Og med AR kan man også velge betydelig bredere dekk. Og så har man alltid Redshift Shockstop om man virkelig vil ha demping i front.
Kjenner meg også igjen når Matthew beskriver spensten og fartsfølelsen som en sykkel med mer aggressiv geometri og lettrullende dekk gir på forskjellig underlag. Dog litt synd at Matthew (og alle andre i hele verden!) likevel anbefaler den klassiske løsningen med to hjulsett - ett med 28 mm for landevei, og ett med 32-35 mm for grus og bikepacking. For meg er hele poenget på samme turen å suse av sted både på landeveien og over grusen, begge steder uten store kompromisser, og da synes jeg 30-32 mm er den gylne middelvei. All Road.
Og ja, jeg vet at hele forumet er uenig. Og ja, jeg vet at det avhenger av lokale forhold, egne preferanser og tyngden på veskene, men la da en aldrende knark ha sine kjepphester
Utmerket ambassadør-video der Matthew både gir faktuell informasjon, roser styrkene til sykkelen og påpeker enkelte svakheter.
Enig i det. Jeg har fulgt ham på YouTube en stund, og har sansen for hans videoer fra Norge. En utmerket Norges-ambassadør også.
Sitat: Sepeda
Dog litt synd at Matthew (og alle andre i hele verden!) likevel anbefaler den klassiske løsningen med to hjulsett - ett med 28 mm for landevei, og ett med 32-35 mm for grus og bikepacking. For meg er hele poenget på samme turen å suse av sted både på landeveien og over grusen, begge steder uten store kompromisser, og da synes jeg 30-32 mm er den gylne middelvei. All Road.
Og ja, jeg vet at hele forumet er uenig. Og ja, jeg vet at det avhenger av lokale forhold, egne preferanser og tyngden på veskene, men la da en aldrende knark ha sine kjepphester
Det et sånn jeg kommer til å bruke den, og som jeg nå bruker GT2. Ser man bort fra rene pendleturer, samt tidlig vår-sykling mens det fortsatt var bløtt i marka, tror jeg at jeg har under 5 turer på ren asfalt i år. Ofte blir det en grusavstikker av typen Lommedalen til Sørkedalen, og husker jeg ikke feil avsluttet jeg gjennom Kjekstadmarka både da jeg syklet Hurumrunden og rundt Finnemarka. Det er en fin følelse å avslutte med skog, fuglesang og ro på grus etter lengre turer.
Da til spørsmålet: Hva tenker du om Fulcrum Rapid Red 300 (standard-oppsettet på F/AR) utstyrt med rundt 32 mm til den typen bruk? Etter hva jeg leser i tester kommer hjulsettet godt ut, men med i underkant av 1800 gram regnes det som litt tyngre enn hjulsett i priskategorien.
Hva tenker du om Fulcrum Rapid Red 300 (standard-oppsettet på F/AR) utstyrt med rundt 32 mm til den typen bruk?
Må ta alle forbehold om at jeg hverken har erfaring eller inngående kjennskap til hjulsettet, men etter tekniske data og tester å dømme, synes Fulcrum Rapid Red 3 å være et utmerket, velegnet og pålitelig hjulsett.
Jeg antar at 300 er samme som 3, slik det er tilfellet for andre Fulcrum-hjul som kommer originalt på komplette sykler. Men verdt å sjekke.
I en ideell verden kunne man ønske seg enda et hakk bredere ytre felgbredde siden du skal bruke dekk på 32+ mm, med tanke på aerodynamikk, men det har neppe betydning for ditt bruk. Det samme gjelder vekt, selv om et par hundre gram mindre ikke hadde vært dumt når man først skal ha drømmesykkelen.
Jeg sitter forresten på fergen fra Aker Brygge til Nesoddtangen på jobbreise tur/retur Arendal med fullpakket sykkel. Nessoden-Moss-Horten-Larvik-Arendal over to dager siden jeg er hverken Viggo eller Emil. Annen rute hjem, tenker jeg.
Stikk i strid med hva jeg skrev i innlegget i går, er jeg på grovere sykkel med 36 mm. Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør
Hadde planer om å bestille testtur med AR senere denne uka, da verdenssituasjonen gjør at Fara er litt forsinket med levering. Og det hadde jo vært kult å få en tur utenfor rulla før snøen kommer. Men et ublidt møte med asfalten i går resulterte med ambulanse og kragebensbrudd, så det blir nok en stund til jeg får testa noe som helst på to hjul.
Jeg lurer derfor på om det dukker opp noen test i Landevei snart?
Hadde planer om å bestille testtur med AR senere denne uka, da verdenssituasjonen gjør at Fara er litt forsinket med levering. Og det hadde jo vært kult å få en tur utenfor rulla før snøen kommer. Men et ublidt møte med asfalten i går resulterte med ambulanse og kragebensbrudd, så det blir nok en stund til jeg får testa noe som helst på to hjul.
Det kommer i neste uke.
Er det noen ny dato for testen? Er på gjerdet mellom denne og Orbea Orca.
Spørsmål, om enn pinlig banalt, men siden jeg vet redaksjonen har sykkelen inne til test nå:
Hvordan vrir jeg hurtigkoblingen bak sånn at håndtaket står i ønsket vinkel? Eller er dette sånt grep som fungerer som brakonøkkel, og derfor kan tas av og brukes foran også, sånn som denne fra Bontrager:
Har ikke turt å dra skikkelig til ennå, da det i så fall må så mye kraft til at jeg er litt i tvil, men hvis den ikke bare trenger en litt hard hånd første gang den eventuelt skal av, mistenker jeg en eller annen form for «barnesikring» jeg ikke har skjønt ennå.
Glem det. Det er typen i videoen, brakonøkkel-grepet satt bare fordømt hardt fast. Veldig praktisk, forresten, da denne typen gjør det enkelt å stramme til rett moment.
Kritikken av moderat dekklaring kunne vel like gjerne slått ut andre veien, og blitt omtalt som "generøs dekklaring". Det kommer vel helt an på hva man velger å sammenligne med, og dere har sammenlignet med grussykler, men Fara kaller ikke F/AR en grussykkel. Fara har tre modeller (da ser jeg bort fra utgående modeller): F/RD (ren landevei), F/GR (grov grussykkel) og F/AR (Allroad). På Faras hjemmesider står det følgende om de tre syklenes bruksområder:
For ordens skyld: Dirt roads er (sånn jeg tolker det når jeg googler, men det blir også tydelig hvordan Fara har satt det opp med tarmac først og trails til slutt) hardpakket jord, altså snillere enn grus.
Synes således ikke kritikken av "kun 38mm" henger helt på greip, all den tid F/AR er så tett knyttet til forholdende rundt Oslo-gryta. Reklamen starter til og med med "Oslo is our home ...", og fortsetter med å markedsføre en sykkel som ikke trenger å snu "der asfalten slutter", med Oslo og de spesielle markaforholdene som omgir oss, som viktige for hvilke forhold sykkelen ble laget for.
Den er altså ikke tiltenkt USA-grus, men asfalt og hardpakket grus.
I testen omtales også F/AR som en komfortracer, altså det norske ordet for Endurance bike. Dette er, sammenlignet med andre endurance-syklers geometri, mer etter Faras intensjoner, dersom man sammenligner geometri på andre endurance-sykler. Men sammenligner man med sykler i dette segmentet (som Domane, Paralane, Caladonia (med tilnærmet identisk geometri, i hvert fall i størrelse 56), Defy, Roubaix og en haug andre endurance-sykler med litt mer oppreist sittestilling, litt mindre aggressive vinkler og generøs dekklaring, kommer ikke F/AR dårlig ut hva dekklaring angår. Tvert imot er det vel bare Domane (mulig Defy, hvis jeg ikke husker feil) av de mest kjente Endurance-syklene som kan skilte med så mye som 38mm.
Det virker derfor som kritikken av dekklaring er mot noe sykkelen ikke hovedsaklig er til for. De som skal på grov grov grus og kjerrevei, anbefales jo ikke å kjøpe F/AR, men F/GR.
Og angående endurance-sykler: Flere av de nevnte syklene over, selges inn med diverse egenskaper som skal gjøre dem mer komfortable. Det kan være i setepinnen, setestaget, styret, osv, og noe Fara har kjørt ganske hardt i sosiale medier, og markedsført som unikt, er dette med "curved seat stays" (samtlige av deres tre sykler har dette, dog i ulik grad). Men det nevnes ikke med et ord.
Jeg synes kanskje det var i overkant mye fokus på bikepacking, kanskje litt på bekostning av de andre egenskapene Fara markedsfører sykkelen med.
Det er litt flisespikkeri (men det er vel derfor man har forum ;)), og til det tenkte formålet (altså langturer på asfalt og tettpakket grus) kommer sykkelen svært godt ut i testen (nevnes vel til og med som "verdens beste" til dette formålet ), men jeg er ikke sikker på om kundegruppen hovedsaklig er ute etter en sykkel til bruk i spesielt grove forhold. Til spesielt grove forhold har jo Fara allerede en sykkel i sortimentet, og den heter altså F/GR.
Sånn jeg leser skillet mellom Faras sykler (basert på hjemmesiden og hvordan de markedsfører syklene til ulike formål i sosiale medier):
Sykkel til bikepackere utenfor oppkjørte veier: F/GR (samme veskesystem). Sykkel til kredittkort-tourere som vil ha muligheten til å legge turen gjennom nordmarka i stedet for rundt: F/AR. Sykkel til de som sykler rundt nordmarka i stedet for gjennom, og kanskje vil konkurrere litt: F/RD.
(... og etter to uker med sykkelen har jeg av ulike årsaker ikke hatt anledning til å sykle med den ute ennå - halvannen time på rulle regnes ikke i så måte, men jeg håper på finvær og gode forhold til helga, for nå merker jeg at det klør etter å komme meg ut på årets første tur!).
Kritikken av moderat dekklaring kunne vel like gjerne slått ut andre veien, og blitt omtalt som "generøs dekklaring". Det kommer vel helt an på hva man velger å sammenligne med, og dere har sammenlignet med grussykler, (...)
Synes således ikke kritikken av "kun 38mm" henger helt på greip, all den tid F/AR er så tett knyttet til forholdende rundt Oslo-gryta. Reklamen starter til og med med "Oslo is our home ...", og fortsetter med å markedsføre en sykkel som ikke trenger å snu "der asfalten slutter", med Oslo og de spesielle markaforholdene som omgir oss, som viktige for hvilke forhold sykkelen ble laget for.
Dette har vi diskutert blant annet i et par podcaster og det kommer til å bli tatt opp igjen. Poenget er, hvorfor begrense seg til 38 mm når det fint lar seg gjøre å lage landeveislike sykler med plass til mer? Det er flere og flere eksempler på sykler med landeveislike egenskaper og større dekkplass enn det Fara AR har. Mange vil klare seg med 35-38 mm, men en sykkel beregnet på sykling med bagasje kunne hatt godt av enda mer. Ønsker man å bruke gode piggdekk er det også en stor fordel med plass til 40 mm dekk.
Nei, men som flere innlegg belyser her, blir diskusjonen om ARs plass i modellporteføljen og posisjonering mot konkurrentene litt skjev uten å nevne GR. Og det blir ikke bedre av å trekke inn en utgående modell som alternativet.
Savner også litt mer utfyllende om kjøreopplevelsen.
Det er litt uklart for meg om det kun er rammevesken som festes med klips?
Kritikken av moderat dekklaring kunne vel like gjerne slått ut andre veien, og blitt omtalt som "generøs dekklaring". Det kommer vel helt an på hva man velger å sammenligne med, og dere har sammenlignet med grussykler, (...)
Dette har vi diskutert blant annet i et par podcaster og det kommer til å bli tatt opp igjen. Poenget er, hvorfor begrense seg til 38 mm når det fint lar seg gjøre å lage landeveislike sykler med plass til mer? Det er flere og flere eksempler på sykler med landeveislike egenskaper og større dekkplass enn det Fara AR har. Mange vil klare seg med 35-38 mm, men en sykkel beregnet på sykling med bagasje kunne hatt godt av enda mer. Ønsker man å bruke gode piggdekk er det også en stor fordel med plass til 40 mm dekk.
Hva som er mulig og ikke mulig, uten å endre andre forhold, er langt over mitt kompetansefelt, men det skal bli interessant å høre dere som vet litt om sånt diskutere det.
Jeg ser argumentet for piggdekk, dog, dersom sykkelen skal brukes om vinteren. Fara sier at sykkelen kan brukes med skjermer og 32mm piggdekk - noe som høres ganske snevert ut for norske vinterforhold utenfor byene, og det ville kanskje begrenset seg til kalde vårdager som i dag (tåke, null grader og litt risikabelt med slicks, men også overkill å skifte til feite piggdekk).
Basert på testen tenker jeg den fyller mitt behov greit for en alt-i-ett-sykkel.
Det eneste som var litt overraskende var dette med størrelse. Har bestilt den i størrelse 56 etter anbefaling på nettsiden. Mulig den blir litt for liten for meg (185), men det går vel kanskje an å tilpasse etter hvert. Er det noen som har andre erfaringer med størrelsene?
Nei, men som flere innlegg belyser her, blir diskusjonen om ARs plass i modellporteføljen og posisjonering mot konkurrentene litt skjev uten å nevne GR. Og det blir ikke bedre av å trekke inn en utgående modell som alternativet.
Savner også litt mer utfyllende om kjøreopplevelsen.
Det er litt uklart for meg om det kun er rammevesken som festes med klips?
Rammeveske og seteveske. Legger til den informasjonen nå
Det eneste som var litt overraskende var dette med størrelse. Har bestilt den i størrelse 56 etter anbefaling på nettsiden. Mulig den blir litt for liten for meg (185), men det går vel kanskje an å tilpasse etter hvert. Er det noen som har andre erfaringer med størrelsene?
Hvis du sjekker F/AR mot andre sykler her eller her, vil du se at størrelse 56 ikke skiller seg ut (utover normale forskjeller) fra 56 i andre modeller. Jeg sammenlignet det som kan krype og gå av endurance-sykler før jeg handlet, og den eneste jeg husker som skilte seg ut vesentlig i størrelse fra F/AR var Canyon. Men de opererer med M og L, der M (som jeg på 184 cm, med inseam på 87 og setehøyden på 77 cm anbefales) er ganske mye mindre enn sykler i størrelse 56.
Med 184 cm kunne i hvert fall ikke jeg hatt større sykkel enn 56.
Hvis du sjekker F/AR mot andre sykler her eller her, vil du se at størrelse 56 ikke skiller seg ut (utover normale forskjeller) fra 56 i andre modeller. Jeg sammenlignet det som kan krype og gå av endurance-sykler før jeg handlet, og den eneste jeg husker som skilte seg ut vesentlig i størrelse fra F/AR var Canyon. Men de opererer med M og L, der M (som jeg på 184 cm, med inseam på 87 og setehøyden på 77 cm anbefales) er ganske mye mindre enn sykler i størrelse 56.
En ting er geo-tabeller, men opplevelsen av en sykkel er ikke alltid lett å tolke ut fra en geo-tabell. To sykler med relativt identiske mål kan oppleves både små og store - nok til at mange vurderer en annen størrelse.
Legg til personlige preferanser, benlengde, fleksibilitet, vane, armlengde und so weiter, og så har vi det gående.
En ting er geo-tabeller, men opplevelsen av en sykkel er ikke alltid lett å tolke ut fra en geo-tabell. To sykler med relativt identiske mål kan oppleves både små og store - nok til at mange vurderer en annen størrelse.
Legg til personlige preferanser, benlengde, fleksibilitet, vane, armlengde und so weiter, og så har vi det gående.
Ser den, og jeg misforsto kanskje også, Leste det til at den i størrelse 59 var fysisk kortere enn andre modeller i tilsvarende størrelse.
Sikkert greit å teste, hvis mulig, dersom man er tett på to størrelser.
Poenget er, hvorfor begrense seg til 38 mm når det fint lar seg gjøre å lage landeveislike sykler med plass til mer? Det er flere og flere eksempler på sykler med landeveislike egenskaper og større dekkplass enn det Fara AR har.
Som grundig diskutert i tråden - her har Fara gitt oss en elegant All Road-sykkel med klassiske linjer, korte kjedestag på 415 mm og likevel massive 38 mm dekklaring.
Når Landevei og andre etterlyser enda større dekklaring - i Landeveis tilfelle opp mot 45 mm - betyr det i realiteten 1) lengre kjedestag - med redusert landeveisfølelse; 2) senkede kjedestag - altså uten klassiske linjer; 3) eller særegne løsninger som asymmetrisk bakramme - som selv Cannondale nå går bort fra.
Man får ikke dekklaring gratis.
Nei, all ære til Fara for å ha gitt oss noe annet enn enda en gravel-sykkel i et uendelig hav av gravel-sykler.
Selv om Landevei dessverre insisterer på - allerede i tittelen på testen - at All Road faktisk er en gravel-sykkel. Poenget er jo nettopp at den ikke er det
Sitat: sykkeloyvind
Mange vil klare seg med 35-38 mm, men en sykkel beregnet på sykling med bagasje kunne hatt godt av enda mer. Ønsker man å bruke gode piggdekk er det også en stor fordel med plass til 40 mm dekk.
Enig, særlig hva gjelder piggdekk, men man har rundt ti tusen millioner alternative gravel-sykler som har dette og er utmerkede vintersykler, om det er det man trenger
Mest nærliggende er Faras egen F/GR med dekklaringen som etterlyses for grovere sykling og med integrererte fester for bikepacking. Og attpåtil originale skjermer for nevnte vintersykling. Værsågod.
Selv i 2022 burde det være mulig å tilby elegante og kjappe All Road-sykler uten å møte det forutsigbare argumentet at - nei, det må være gravel!
Alpers' test var som alltid grundig og lærerik men jeg var skeptisk til kritikken mot AR om at den forenklet sagt ikke var gravel nok.
Sam Challis i britiske Cyclist har valgt et annet utgangspunkt, og er tydelig på at F/AR ikke er gravel, men All Road, og posisjonerer seg mellom landeveissykkelen F/RD og gravelsykkelen F/GR, som begge profileres som alternativer. Muligheten for bikepacking med integrerte vesker gis ikke her avgjørende vekt når sykkelen bedømmes.
Liker at Jeff får komme til orde og forklare tanken bak sykkelen:
‘The AR – meaning All Road – is inspired by the riding we do in and around Oslo,’ says Webb. ‘All rides we go on here mix tarmac with gravel and forest trails.
(...)
That means it is designed to work with 32-35mm tyres, but can take up to 38mm. It has fairly relaxed handling characteristics and an easy ride position, but pairs that with a sturdy, sleek frameset, meaning that it should be able to handle fast group riding to light gravel bikepacking and anything in between.
Hånd i hanske for det mange av oss bedriver.
Interessant også å høre om Jeffs funksjonsrettede filosofi etter kontakt med Gerard. Jada, klart vi er på fornavn
‘During that time I was able to get familiar with how the bike industry works and got to spend a lot of time with Gerard Vroomen, who was running Cervélo with Phil White at the time,’ he says.
‘Their philosophy of form following function was something I appreciated. Having lived in Norway for 25 years it resonated with me on a cultural level too as Nordic design is innovative but simple in the same way. So it became my primary source of inspiration for how Fara should work and what it should do.’
Testresultatetene skal jeg ikke referere - hele artikkelen er lesverdig.
Fikk min AR i begynnelsen av juni, og er strålende fornøyd. Har syklet 70/30 grus og asfalt, og den er både stabil og trygg i god fart i svingene i marka, og jeg henger bra med på gruppeturer på asfalt, som Oslo Dawn Patrol. Kjører gravelking slick i 35c med slanger på Zipp 303s, så vet at det er mer fart å hente på andre dekk og tubeless også.
Eneste jeg har vært skuffet over er at de tilpassede veskene ennå ikke er tilgjengelige. Nå er det jo utenfor Faras kontroll at blant annet korona har ført til forsinket produksjon, men syns likevel det er snodig at det fremdeles markedsføres hardt på dette uten at de er tilgjengelige.
Jeg vurderer AR-kjøp og har et spørsmål: Er det noe justeringsmonn for stemplassering med dette (halv)skjulte kabelopplegget? Eller må man kutte bremseslangene om det skal senkes - eller bytte dem om (gud forby) høyden må økes?
Er det noe justeringsmonn for stemplassering med dette (halv)skjulte kabelopplegget?
Som oppgitt på hjemmesiden, er det på AR montert Token Products' S-Box styrelager for semi-integrert kabelføring, som du kan lese om og se demonstrert her.
Var nylig innom Fara og pratet med Martin, som skrur sammen syklene. Som du kan se av bildet av utstillingsmodellen, settes syklene opp med lange nok kabler til at man kan foreta en alminnelig individuell tilpassing av styreoppsettet, om styret så skal heves eller senkes.
Løsningen skal også tillate å pakke sykkelen i alminnelig sykkelkoffert.
Om Fara vet at kunden vil ha f.eks. usedvanlig langt styrefremspring/stem, kan de ta hensyn til det ved oppsett.
Styreoppsettet er for øvrig standard, med 1 1/8" kronerør, slik at man kan bruke et hvilket som helst standard fremspring, og i fortsettelsen av det, et hvilket som helst standard styre. Eller særegne fremspring og/eller styre, om man skulle foretrekke det.
Uten at jeg har noen erfaring med systemet, fremstår det som brukervennlig og fleksibelt.
Jeg ville absolutt ha foretrukket dette fremfor merkespesifikke, fullintegrerte løsninger.
Det var han som for syv år siden fikk meg til å velge første generasjon GT Grade som kom originalt med uhørt superbrede dekk på 28 mm, med plass til enda mer, og som kan sies å være en av stamfedrene til AR.
Et tegn i tiden at han nå gir trekk for at AR med sine GravelKing 35 mm ikke kommer ferdig oppsatt slangeløst
Det er jeg rimelig trygg på at Martin og kollegene fikser, om en kunde skulle be om det ved bestilling.
Det var han som for syv år siden fikk meg til å velge første generasjon GT Grade som kom originalt med uhørt superbrede dekk på 28 mm, med plass til enda mer, og som kan sies å være en av stamfedrene til AR.
Et tegn i tiden at han nå gir trekk for at AR med sine GravelKing 35 mm ikke kommer ferdig oppsatt slangeløst
Det er jeg rimelig trygg på at Martin og kollegene fikser, om en kunde skulle be om det ved bestilling.
Det virker som markedsavdelingen i Fara (Jeff Webb?) ser stor nytte i å sponse skjønne sykkelinfluencere. Fra før har de jo Alina Jaeger i stallen. Hun har også vært idèmaker for den nye gule fargen man kan velge.
Sepeda: Sherry kjører race around Denmark 1600km nå. Det ryktes at hun har byttet cockpit på fara'en for å få på tempobøyler. Tracking her. https://racearounddenmark.org/live-tracking Hun ligger pr nå på åttende plass.