Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hagestue og gulvvarme

Hagestue og gulvvarme #2647012 05/02/2021 07:29
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Et spørsmål til håndverkerne her på forumet.
Vi, det vil si kona, ønsker å sette opp en frittstående hagestue. Enten ferdigpakke, eller plassbygd. Det blir en 3-sesongers, men jeg tenker at gulvvarme må være det mest behagelige her.

Så til spørsmålet, hvilke muligheter har man hvis man vil ha gulvvarme og f.eks. flis på gulvet med tanke på underlag. MÅ det støpes en såle i betong først hvis vi skal ha gulvvarme, eller finnes det rimeligere og enklere løsninger?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2647015 05/02/2021 07:38
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Vannbåren eller EL?

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: åneidu] #2647016 05/02/2021 07:39
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: åneidu
Vannbåren eller EL?

Elektrisk.

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2647085 05/02/2021 12:39
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Er ikke håndverker, men slik Veria varmematte, som vi har kranglet om her i en annen tråd, burde vel fungere gull om du kan si at hagestuen er innendørs?

Kostnad og jobb sammenlignet med å støpe inn noe totalt sett om du uansett må ha elektriker må faktiske håndverkere svare på.

Redigert av Appelsin; 05/02/2021 12:40.
Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2647121 05/02/2021 17:32
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er ikke håndverker, men i min yttergang la murer fibersementplater(1200x600x6mm) på tregulvet, før elektriker la ut varmefolie og murer avsluttet med et tynt lag fiberarmert flytstøp og fliser. Denne løsningen krever at gulvet er stivt nok, slik at den tynne støpen ikke sprekker opp pga. bevegelser/setninger.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2647124 05/02/2021 17:54
E
Erlend_G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Når man først skal fram med flytsparkelen, hvorfor ikke legge kabel...

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2648107 12/02/2021 16:46
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Me har akkurat pussa opp badet i hus frå 60-talet. Då vart eksisterande badromsgulv rive ned til tregulv oppå bjelkelaget.
Oppbygginga igjen var med Steni Masterboard i botn, sidan denne kan det leggast varmekablar direkte på, og så støyp og fliser oppå det.
Eg vil tru denne løysinga kan fungere for ei hagestove også. Om det er noko billegare veit eg ikkje, men det er kanskje enklare å isolere denne type konstruksjon, kontra ein betongsåle som lett får kuldebroer.

Andreas Tveit
Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2648116 12/02/2021 19:03
stosu Offline
Besatt
Besatt
Du må markisolere før du støper gulv med innstøpte varmekabler. Støp min 120mm. Deretter kan du flytsparkle og legge flis.
Ideen høres dyr og råflott ut.
Spør deg selv og kona om dere virkelig kommer til å bruke hagestua når det er kjøligere enn 10 grader ute.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: stosu] #2648238 15/02/2021 08:04
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: stosu
Du må markisolere før du støper gulv med innstøpte varmekabler. Støp min 120mm. Deretter kan du flytsparkle og legge flis.
Spør deg selv og kona om dere virkelig kommer til å bruke hagestua når det er kjøligere enn 10 grader ute.

Kjøligere enn 10 grader høres ut som en vanlig kveld på sommeren her i Trøndelag. For du mente ikke 10 minusgrader?
Det andre du skriver vet jeg ikke om jeg forstår. Konkluderer du kort og greit at om vi ønsker elektrisk gulvvarme som varmekilde, så må det støpes noe greier først?
Vi klarer oss sikkert med panelovner også, selv om jeg synes gulvvarme er veldig behagelig.

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2648261 15/02/2021 10:12
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Men vil du virkelig ha varmekabler i en utestue? Vil ikke dette kreve at det enten står på en del effekt til enhver tid eller at du planlegger bruken og fyrer opp i forveien all den tid varmekabler+flis bruker litt tid på å bli varmt?

Vi, eller kona her også, er på ca. samme sted. Vi ser nok for oss noe som ikke er lukket på alle fire sider, men ser da på varmelamper som jeg har god erfaring med og som da vil gi varme med en gang du skrur de på. Naboen har en løsning med varmelamper og det syns jeg fungerer finfint, dog er det ikke kjempepent.

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2648301 15/02/2021 12:45
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: parob
Sitat: stosu

Kjøligere enn 10 grader høres ut som en vanlig kveld på sommeren her i Trøndelag. For du mente ikke 10 minusgrader?
Det andre du skriver vet jeg ikke om jeg forstår. Konkluderer du kort og greit at om vi ønsker elektrisk gulvvarme som varmekilde, så må det støpes noe greier først?
Vi klarer oss sikkert med panelovner også, selv om jeg synes gulvvarme er veldig behagelig.

Jeg leste "f.eks. flis i det første innlegget ditt. For å unngå at det sprekker i fugene må du isolere og støpe først. Underlag for flis må være så dødt som mulig. Alle varianter med bjelkelag nær terreng vil det bli for mye bevegelse i, og fugene vil sprekke.
Som kjasmas skriver vil alle varianter med varmekabler kreve at systemet må være påskrudd en stund før du får effekt i overflaten.
Jeg er ikke håndverker, men byggingeniør og jobber med betongkonstruksjoner.
Ingeniøren i meg finner dessverre ikke rasjonelle argumenter for å bruke gulvvarme i en hagestue.

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2648306 15/02/2021 12:57
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Laminat på gulvet og varmematte under vil gjøre at det blir raskt varmt når man skrur på varmen, og underlaget trenger ikke å vere så veldig stabilt, bare ganske flatt, og kanskje 50mm isopor.

Men har man på sko, eller har greie tepper er det ikke så viktig med gulvvarme lenger, og man kan vel like gjerne gå for strålevarme?

Kan legge en del ekstra i stårlevarmen om man sparer inn på gulvvarme. Sikkert noe designgreier å finne?

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2648328 15/02/2021 14:53
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for fine innspill. Da regner jeg med at vi dropper gulvvarme når/hvis den tid kommer.
Det blir en lukket hagestue med skyvedører i glass, tenker vi, men om ungdommene i huset skal bruke det som ei ekstra stue så blir det litt upraktisk å vite når det behovet dukker opp og forvarme lenge nok. Derfor var tanken at gulvvarmen kunne stå på litt lunk hele tiden - men det samme kan jo noen panelovner gjøre. Da slipper vi unna med enklere gulv, og heller bruke sko "inne".

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2648342 15/02/2021 15:55
stosu Offline
Besatt
Besatt
Takk for fine innspill. Da regner jeg med at vi dropper gulvvarme når/hvis den tid kommer.
Det blir en lukket hagestue med skyvedører i glass, tenker vi, men om ungdommene i huset skal bruke det som ei ekstra stue så blir det litt upraktisk å vite når det behovet dukker opp og forvarme lenge nok. Derfor var tanken at gulvvarmen kunne stå på litt lunk hele tiden - men det samme kan jo noen panelovner gjøre. Da slipper vi unna med enklere gulv, og heller bruke sko "inne".

Dersom den er tiltenkt funksjonen som en stue nummer 2 innkledd i glass stiller det seg selvfølgelig litt annerledes. Da kan tanken med varmekabler være en god tanke. Hagestua vil da inngå i primærrommene i huset, så selv om løsningen med varmekabler blir litt dyrere vil nok investeringen gi verdiøkning etter få år. Pass da på godt med telefrie masser, markisolasjon og gode kuldebrobrytere.
For å få et raskere system kan du støpe 100mm plate som du isolerer 25mm og legger varme i en påstøp/flytsparkel

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2700813 07/03/2022 16:44
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bringer opp denne tråden. Blir antakelig bygging til sommeren. Kona har fått en god pris fra stopdigging.no som borer ned gigantiske jordskruer som vi da kan bygge fundamentet på. Slipper graving og fjerning av masse, samt frakt av like store mengder pukk osv.

Er det noen her inne som allerede har en hagestue og har noen erfaringer med det gulvet dere har valgt?
Jeg tenkte på parkett eller laminat, men kona så for seg bare terrasseplank som gulv (hun skulle uansett ha et stort teppe som dekker mesteparten av gulvet, sier hun). Da kunne gulvet strekke seg utover selve de 15m2 hagestue sånn at den får sin egen terrasse uten noen nivåforskjeller e.l.
Hvis man går for terrasseplanker, må vi fremdeles bygge opp gulvet med asfaltplater, isolasjon, sponplater, osv.? Det kommer kanskje kun an på ønsket komfort? Hva er best for f.eks. å forhindre mus? ..som dere forstår er vi stokk dumme når det kommer til snekring.

Oppvarming blir bare en eller to panelovner. Ellers strøm til div. lys og stikkontakter. Ligger an til at elektriker legger opp en egen kurs ut dit.

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2700818 07/03/2022 17:37
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Hvis dere bare bygger huset oppå terassegulvet vil det bli helt håpløst å isolere det.
I tillegg vil gulvet inne i huset bli vått hver gang det regner for vannet vil trekke inn under veggene.

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2701071 09/03/2022 17:47
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil nesten begynne i motsatt ende for å forstå før jeg gir noen konkrete råd;
hva er budsjett/ønsketekning rundt kostnader, og hva slags bruk er det dere ser for dere?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hagestue og gulvvarme [Re: Anders A-R] #2701116 10/03/2022 07:38
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Selve hagestuen blir et slikt byggesett, tror jeg. Fra Grønt Fokus. Doble skyvedører langs hele fronten.

[Linket bilde]

Hagestue fra 60.000 (før tilvalg)
Jordskruer fra stopdigging.no - 15.000,-
Elektriker - ca. 20.000,-
Fjerning av eksisterende bod + container osv. - ca. 10.000,-
Ny bod som erstatter den gamle (allerede bygd) - ca. 30.000,-
Møbler, lamper, osv. - ??

Hva slags bruk? Det er vel for at kona skal få fine bilder på Instagram. Jeg vet ikke om det kommer til å bli brukt i det hele tatt.
Hun ser vel for seg at tenåringene i huset kommer til å bruke det som en ekstra stue på vår/sommer/høst.
Vi halverer nesten bodplassen vår når denne erstatter en eksisterende bod, men det går ikke ut over sykkelparken min (de oppbevares innendørs), så det går greit. Vil nok øke verdien på huset litt med penere uteområde, så helt tapsprosjekt er det ikke.

Hva gjør man ikke for sin bedre halvdel...

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2701122 10/03/2022 08:00
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
ICON_LAUGH

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: Plankepetter] #2705238 22/04/2022 11:23
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Plankepetter
Hvis dere bare bygger huset oppå terassegulvet vil det bli helt håpløst å isolere det.
I tillegg vil gulvet inne i huset bli vått hver gang det regner for vannet vil trekke inn under veggene.

Vi fortsetter med dumme spørsmål (heldigvis vil det være proffe som setter det opp).

Nå blir det visstnok en hagestue fra Willab Garden i stedet. De kommer uten gulv, men på alle eksempler vi ser så har de bare blitt plassert oppå en eksisterende terrasse. Om man allikevel ønsker å isolere gulvet litt så virker det som anbefalingene er å bygge opp nedenfra med asfaltplater/stubbloftplater, isolasjon, gulv. Men man kan vel ikke ha terrasseplank rett oppå Glava? Kan man da legge en dampsperre(*) over glavaen sånn at det ikke støver inn partikler, og deretter legge terrasseplankene?

Eller bare droppe alt dette, bygge en helt vanlig terrasse og deretter et vegg-til-vegg teppe for utendørsbruk inne i hagestuen og bare regne med at det blir litt vått i hjørnene på en regnværsdag?

Jeg spurte Willab Garden om tips, men fikk til svar "Selve gulvet må kunde ordne selv. det enkleste er og snakke med noen på et byggvarehus som kan forklare hvordan du kan gjør dette". Nå er jo terrengsykkel.no tusen ganger bedre enn et byggvarehus, så jeg spør selvsagt her først, igjen ;-)

(*) aner ikke hva en dampsperre er, bortsett fra at jeg har kommet over det ved søking etter vindsperre, tyvek, osv. og fikk inntrykk av at dampsperre brukes øverst, mens en vindsperre ville vært nederst.

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2705260 22/04/2022 13:16
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Regner med det følger en slags manual til foreslåtte gulvløsninger til Willab Garden (ser det ene eksempelet er med parkett på 15m2-bildet). Det er ikke noe problem å lage et skikkelig isolert gulv, men mulig Willab har noen beslag du skal bruke i bunn - hvis ikke bør det og lett kunne løses med en blikkenslager hvis en planlegger litt. Jeg ville
- først laget fundament (f.eks. jordskruer ala stopdigging), og så
- lager du en ramme med 148 x 48mm bjelker på omtrent samme yttermål som hagestuen (f.eks. 3 x 5 meter)
- Lage bjelker 148 x 48mm hver 60cm (helst med f.eks. 19mm x 148mm impregnert rektangulær bordkledning under som asfaltplater kan hvile på)
- legge nedi asfaltplater (med svart side ned)
- lim og skru ned en list på hver kant av alle asfaltplatene, sånn at asfaltplatene ikke buler nedover
- Putt nedi 150mm glava eller trefiberisolasjon (Hunton) i fagene
- Lim og skru fast grønne sponplater (vannfaste) oppå bjelkene, som vil være gulvet og også fungere som en dampsperre. Sponplatene vil og hjelpe til å gjøre gulvet stabilt og fordele vekten bedre, selv om det i teorien sikkert og går med bare plast som damp/støv-sperre...men blir veldig jalla.
- Monter hagestuen oppå her
- Deretter kan du velge om du vil ha parkett eller terrassebord som gulv inni hagestuen og/eller utenfor...men uansett må ikke bordene være gjennomgående (må være dørkarm). Dermed slipper du å ha vann inni hagestuene.

Du bør gjerne sjekke om hvor gode vinduene er i hagestuen...om varmen bare flyr gjennom....vinduer er generelt mye dårligere isolert enn en isolert vegg (u-verdien).

Og så kan du prøve å lage en usynlig overgang, med elektrisk seng som kan rulles inn og ut av hagestuen :-)

[Linket bilde]

Redigert av MannenFallerIkke; 22/04/2022 13:24.
Re: Hagestue og gulvvarme [Re: MannenFallerIkke] #2705264 22/04/2022 13:35
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: MannenFallerIkke

- Deretter kan du velge om du vil ha parkett eller terrassebord som gulv inni hagestuen og/eller utenfor...men uansett må ikke bordene være gjennomgående (må være dørkarm). Dermed slipper du å ha vann inni hagestuene.

Du bør gjerne sjekke om hvor gode vinduene er i hagestuen...om varmen bare flyr gjennom....vinduer er generelt mye dårligere isolert enn en isolert vegg (u-verdien).

Hele fronten vil være skyvedører i glass. Så dørkarmen består bare av et aluminiumsbeslag/skinne som dørene glir i.
Tror disse skyvedørene er ett-lags 4mm sikkerhetsglass, så ikke noen U-verdi å snakke om. Taket er kanalplasttak.
https://www.willabgarden.no/produkt...e-hagestuer/frittstaende-hagestue-15-m2/

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2705267 22/04/2022 13:58
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: MannenFallerIkke

Hele fronten vil være skyvedører i glass. Så dørkarmen består bare av et aluminiumsbeslag/skinne som dørene glir i.
Tror disse skyvedørene er ett-lags 4mm sikkerhetsglass, så ikke noen U-verdi å snakke om. Taket er kanalplasttak.
https://www.willabgarden.no/produkt...e-hagestuer/frittstaende-hagestue-15-m2/

Ja, ok. Det er gjerne "sommer"-versjonen dere tenker å gå for? Ser de har forskjellige versjoner. Hvis det er sommerversjonen er det gjerne ikke noe særlig poeng å ha isolert gulv...

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2705282 22/04/2022 16:45
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

(*) aner ikke hva en dampsperre er, bortsett fra at jeg har kommet over det ved søking etter vindsperre, tyvek, osv. og fikk inntrykk av at dampsperre brukes øverst, mens en vindsperre ville vært nederst.

Dampsperre er i praksis et lag med plast. Det stopper damp (Vanlig fuktighet i luft) fra å trykke seg inn i konstruksjonen der den vil kondensere og skape problemer. En hagestue som kanskje bare er varm av og til vil bli annerledes enn et normalt hus, fuktig uansett.
Jeg ville gått for noe ESP/XPS, visse brannting og krav å tenke på i vanlige hus, men ikke noe å bry seg med i en hagestue.
Trefiber kan råtne, og glava kan trekke vann.
Glava har en del fine forslag du kan la deg inspirere av: https://www.glava.no/losninger?bruksomrade=gulv&page=2

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: appelsin2] #2705314 23/04/2022 07:02
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: appelsin2

Jeg ville gått for noe ESP/XPS, visse brannting og krav å tenke på i vanlige hus, men ikke noe å bry seg med i en hagestue.
Trefiber kan råtne, og glava kan trekke vann.
Glava har en del fine forslag du kan la deg inspirere av: https://www.glava.no/losninger?bruksomrade=gulv&page=2

Ahh.. takk for tips om i stedet å benytte XPS. Virker lurt. Takk også for fin link. Skal videreformidle til Fru Byggmester.

Ellers, MannenFallerikke - tror hun vingler mellom vår/høst varianten eller bare ren sommer, uten at jeg helt har kontroll på hva som er forskjellene.

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2705429 25/04/2022 06:56
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Du trenger ikke XPS (ikke ESP heller, men det kan kanskje være kjekt å ha?), det holder i massevis med EPS. XPS brukes under industrigulv/lager hvor det kjøres med tunge kjøretøy osv. Det er normalt sett noen kroner å spare på å velge EPS.

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: imag] #2705461 25/04/2022 08:43
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: imag
Du trenger ikke XPS (ikke ESP heller, men det kan kanskje være kjekt å ha?), det holder i massevis med EPS. XPS brukes under industrigulv/lager hvor det kjøres med tunge kjøretøy osv. Det er normalt sett noen kroner å spare på å velge EPS.

Takk, takk. Ser nå at Glava EPS kun koster kr.11,90 pr. plate. Det er jo jaggu ingenting. Mer penger til sykkeldeler :-)

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2705463 25/04/2022 08:53
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: imag

Takk, takk. Ser nå at Glava EPS kun koster kr.11,90 pr. plate. Det er jo jaggu ingenting. Mer penger til sykkeldeler :-)

PS: Dersom det er stokkmaur i området så er isopor (EPS) favoritt-huset til dem. I hvert fall lurt å tette godt, da...

Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2705465 25/04/2022 09:00
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
ESP og XPS kommer i forskjellig styrke/hardhet.
Legger man stivt gulv på toppen kan man klare seg med ganske svak type, om man vil legge noe parkett eller gulvfliser eller noe vil det nok vere greit å gå for noe mere solid for å slippe å legge noe/så mye spon/gips mellom dette og ?PSen.

Redigert av appelsin2; 25/04/2022 09:00.
Re: Hagestue og gulvvarme [Re: parob] #2715512 03/08/2022 16:56
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det tok sin tid fra det første innlegget, men Knoll og Tott fikk til noe tilslutt.
Kona har fått sin boblebu, og jeg har fått noe å støtte sykkelen mot.

Mangler bare elektriker nå.

[Linket bilde]

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå