Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Øyvind V]
06/01/2021 13:24
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- Ikke Tesla, dårlig mediaomtale, the word on the street er at kundebehandling er dårlig, lang ventetid for rep etc.
Har du endret mening etter at dette utviklet seg til å bli en "skryt av din Tesla"-tråd? Nå er det jo et spørsmålstegn bak "ikke Tesla" og kravspekken gjør jo at vi Teslaboys umiddelbart tenker at det er tullete å ikke informere fyren om et potensielt feilgrep. Vi vil jo bare det beste for stakaren. "- Større bagasjerom enn A4 stasjonsvogn (ca 450ltr) - Rekkevidde, så mye som mulig. i praksis skjønner jeg jo at dette per nå er ca 40mil +/-. - Ikke Tesla, dårlig mediaomtale, the word on the street er at kundebehandling er dårlig, lang ventetid for rep etc. Noen som har erfaringer og komme med?" Ja det har vi, jeg hadde nesten samme utgangspunkt for 2 år siden og det er bare å kose seg med en lang tråd som belyser det meste om dette temaet i samme underforum. Nå ble den tråden fort vridd inn på Tesla som det beste alternativet, og det er som du ser litt vanskelig å unngå. Grunnen til det er at Tesla i mine øyne er glitrende biler og det blir for dumt å avfeie et bilmerke basert på dårlig medieomtale og word on the street, for det kommer helt sikkert IKKE fra folk med personlige erfaringer. Hadde Tesla vært en drittbil så hadde jeg ikke fortsatt å eie en etter snart 2 år, og jeg hadde ikke gått og grubla på å kjøpe ny litt før jeg egentlig skulle bytte. Har X75 og har veldig lyst på X100, teller på knappene. Jeg klarer meg fint med 75 men for meg som kjører mye hadde en ny 100 Long Range gjort hverdagen enda smidigere med kortere og færre ladestopp, samt at det er en enda litt bedre bil enn min 2019 modell, bl.a bedre fjæring og støyisolering. -X er plasskongen blant elbilene som er i nærheten med rekkevidde og komfort, jeg ler fortsatt av Passaten jeg hadde hver gang vi pakker bilen for familieturer eller jeg skal ha noe stort inni bilen. -Rekkevidden er god, selv med en X75, gitt at man har SuC der man ferdes mest på langtur. -Ingen når infrastrukturen til Tesla på hurtiglading til anklene engang, og man kan lade på samtlige ladestasjoner med en Tesla, gull om man tar en avstikker utenom alfarvei. -X er også kongen av komfort i mine øyne. Har aldri hatt en så behagelig bil å kjøre langt med. Man sitter høyt og har god oversikt og kupeen er veldig romslig, setene er behagelige. En real milsluker. Her får TS belyst + og - ved både Tesla og andre elbiler. Om ikke Audifolket kommer på banen og skryter tilsvarende av sine biler, ja så er det bare trist.
Redigert av Ripen; 06/01/2021 13:26.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
06/01/2021 13:34
|
perbl
More than words
|
More than words
Det jeg synes taler mot Tesla hvis plass er viktig, er vel først og fremst pris. For meg var hvertfall prisen på en Model 3 det maksimale jeg var villig til å strekke meg på bilkjøp.
Det er jo ikke til å komme unna at en Enyaq er vesentlig snillere priset hvis man vil ha grei plass, grei bakkeklaring og SUV. Det er bare så slitsomt at man ikke aner når man vil få den om man vil ha 4x4-varianten.
Per B.
|
|
|
[Re: hJürg1]
06/01/2021 14:02
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Folk som ikke vil ha Tesla forsøkes ofte å overtales til å endre mening av de som har, men sånn har det vel alltid vært med bildiskusjoner, folk er glad i "sitt" merke og mener det er best, ferdig snakka! Liten tvil om at Tesla lager bra biler, det betyr ikke at det er beste bilen for alle, eller at det er verdens beste bil. De er ikke best på støy, komfort, lys, lastsikring etc., samtidig er de best på ladetilgang, ladefunksjonalitet, ladenettverk, app, selvkjøring, bra på forbruk, bra med plass, komfort er god nok etc.
Det er dumt å basere bilvalget på "word on the street" eller ved å lese facebook grupper egentlig. Ja det har vært problemer med verkstedtid og rep. på Tesla, men de fleste erfarer nok ikke dette. Etron, ID3, Ipace etc. har definitivt sine issues også, men det er nok igjen ikke alle eller "de fleste".
TMY kunne definitivt passet meg, men jeg kjøper aldri "førsteserien" av noen bil, og da blir det en stund til Y er tilgjengelig/aktuell, derfor ble det andre årsmodell av etron denne gang.
Og, bil velges ikke bare med hue, men også "hjertet"
|
|
|
[Re: perbl]
06/01/2021 14:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er jo ikke til å komme unna at en Enyaq er vesentlig snillere priset hvis man vil ha grei plass, grei bakkeklaring og SUV. Det er bare så slitsomt at man ikke aner når man vil få den om man vil ha 4x4-varianten. Ja, kjempeslitsomt. Ikke en bil for de som er i dårlig form, med andre ord.
|
|
|
06/01/2021 15:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er jo ikke til å komme unna at en Enyaq er vesentlig snillere priset hvis man vil ha grei plass, grei bakkeklaring og SUV. Det er bare så slitsomt at man ikke aner når man vil få den om man vil ha 4x4-varianten. Ja, kjempeslitsomt. Ikke en bil for de som er i dårlig form, med andre ord. Jeg er i dårlig form for tiden, så jeg er veldig krenket av dette!
Per B.
|
|
|
06/01/2021 15:54
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
For å gi råd om bil, er det greit å vite hvor mye du vil betale. For 699' får du en bra spekket Mercedes EQC 400 AMG kampanje modell med alt du trenger inkludert vinterdekk. Fordeler: Super stillegående. Bra byggekvalitet. Gode seter. Mercedes kvalitetsstandard på hele bilen. Bra betjening med normale knapper. Masse utstyr standard som vanligvis koster ekstra på Mercedes (Virkelig bra lys, grei stereo, interiør/eksteriør lys, keyless, elektrisk bakluke) Ekstrautstyr mindre kostbart enn på biler med forbrennings motor. Bra Mercedes forhandler og verksted nettverk. Kvikk i starten: https://www.youtube.com/watch?v=JJtv6BgQfSMDer GT R brauchte 10,27 Sekunden auf der 1/4 Meile, während die Zeit des EQC’s mit 12,15 Sekunden gemessen wurde. Kul reklame film: https://youtu.be/FRDIZgPajdQ“Woah, you drive electric?” “What do you mean? I drive a Mercedes.”
|
|
|
[Re: eldo472]
06/01/2021 17:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ulemper: Relativt dårlig bakkeklaring. Rotete menysystem.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/01/2021 17:47
|
hJürg1
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
- Ikke Tesla, dårlig mediaomtale, the word on the street er at kundebehandling er dårlig, lang ventetid for rep etc.
Har du endret mening etter at dette utviklet seg til å bli en "skryt av din Tesla"-tråd? hehe...tja...å diskutere elbil med Teslaeiere er vel som å diskutere smartelefoner med Iphonebrukere. Men tråden ble ikke en hatetråd så det er greit. Men har fått mye informasjon og stortsett er det verdifull og for det meste bra innspill. Interessant med ladenettverket til Tesla og det er faktisk( slik jeg ser det) den største fordelen med Tesla. Og ikke minst var de først ute med å lage Elbiler som var tøffe og ikk epå død og liv lignet en ufo. Prisklassen er vel opp til og med Etron, så 8-900k. Har jobbrabatt på møller. Ingen som har erfaring med Polestar 2? Litt mindre bagasjerom, men bilen har fått bra omtale ihvertfall. Helst kunne jeg tenkt med en Stasjonsvogn med lastekapasistet som Octaviaen jeg hadde.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
06/01/2021 17:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Interessant med ladenettverket til Tesla og det er faktisk( slik jeg ser det) den største fordelen med Tesla.
Ellers. Kombinasjonen av følgende: Internett-radio. Hør NRK i utlandet og hør radio der det ikke er DAB-dekning Spotify Videostreaming når du står stille Superenkelt menysystem Videovervåking med opptak når parkert Integrert dashcam God appstyring Nøyaktig forbruksestimering sømløst koblet til navigering OTA software med nye funksjoner og forbedringer jevnlig hele tiden Gode systemer for å sikre optimal ladetemperatur
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: perbl]
06/01/2021 18:13
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er jo ikke til å komme unna at en Enyaq er vesentlig snillere priset hvis man vil ha grei plass, grei bakkeklaring og SUV. Det er bare så slitsomt at man ikke aner når man vil få den om man vil ha 4x4-varianten. Ja, kjempeslitsomt. Ikke en bil for de som er i dårlig form, med andre ord. Jeg er i dårlig form for tiden, så jeg er veldig krenket av dette!  Knegg
|
|
|
06/01/2021 19:37
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Tråler tråder om rødvin som de ikke får inn på polet og nye biler som ikke får plass i en vanlig garasje. Det går godt på sentrale deler av Byåsen, skjønner jeg.
Er det stillingen som kommunikasjonsansvarlig i Nilsbyen Terrengsykkelpark som gjør at du har lagt ut på en aldri så liten klassereise, Øyvind?
|
|
|
[Re: EHAa]
06/01/2021 21:03
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ha ha ha! Ja, det er nok alle millionene jeg får derfra som gjør at jeg en sjelden gang ryker på en rødvin til 200,- kroner Skal prøve å ikke nevne ditt garasjeanlegg i denne sammenhengen.
|
|
|
[Re: Ugla]
06/01/2021 21:35
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
og Tesla er neppe interessert i å ødelegge for sitt eget salg av biler heller.
Men Tesla burde jo først og fremst ha de beste bilene, ladenettverket er jo bare enda en add-on? Hvis det er ladenettet deres som selger bilene dere så ville jeg som bilkjøper vært svært skeptisk til selve bilen. Har ikke sett noen statistikk, men for Nordmenn anno 2020 vil jeg tro at 90% av all lading skjer på hjemmebane eller et lukket garasjeanlegg i tilknytting til arbeidsplass?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
07/01/2021 07:47
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Men Tesla burde jo først og fremst ha de beste bilene, ladenettverket er jo bare enda en add-on? Hvis det er ladenettet deres som selger bilene dere så ville jeg som bilkjøper vært svært skeptisk til selve bilen. Har ikke sett noen statistikk, men for Nordmenn anno 2020 vil jeg tro at 90% av all lading skjer på hjemmebane eller et lukket garasjeanlegg i tilknytting til arbeidsplass? En bil er ikke bare bilen, men tjenester og funksjoner som får bilen til å fungere. Finansiering og forsikring er en viktig del for å kjøpe og eie bilen. I tillegg til bilens egenskaper, er lading og drift(service) de viktigste tjenestene. Hver kunde får vektlegge de forskjellige egenskapene selv og det er bra det er litt forskjellig. Hvis man ikke bryr seg om service, garanti og rask service og vil klare alt selv, kjøper man en gammel Volvo 240.
|
|
|
07/01/2021 07:48
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Nå ødelegger jeg tråden enda mer med Teslafanmanprat. Men som hundeeier setter jeg pris på dogmode. Ikke at vi lar hunden være igjen alene i bilen ofte, men uansett godt tenkt og gjennomført. For ikke å glemme campmode og Joemode.
Big wheels keep on turning
|
|
|
07/01/2021 07:51
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
[quote=Ugla] og Tesla er neppe interessert i å ødelegge for sitt eget salg av biler heller.
Men Tesla burde jo først og fremst ha de beste bilene, ladenettverket er jo bare enda en add-on? Hvis det er ladenettet deres som selger bilene dere så ville jeg som bilkjøper vært svært skeptisk til selve bilen. Har ikke sett noen statistikk, men for Nordmenn anno 2020 vil jeg tro at 90% av all lading skjer på hjemmebane eller et lukket garasjeanlegg i tilknytting til arbeidsplass? Ladenettverket er en del av kjøpet når du går for Tesla. Jeg skal bytte ut min TMS i år og det er ikke tvil om at ladenettverket er en viktig lock-in ift. å bli værende i Tesla-menigheten, så hvorfor i all verden skulle de ta vekk den? Nå skal det sies at pt. står BMW iX høyest på min ønskeliste, vi har også vurdert og forkastet Porsche Cross Turisimo fordi vi synes det er for mye penger på en teknologi som ikke er veldig langt på modenhetsskalaen, så dersom ikke Tesla kommer med noe som tikker av mine krav, f.eks en oppdatert S med hengerfeste så trer nok vi ut av menigheten. For vår del er Model Y uaktuell, synes rett og slett den ser rar ut - og så vil jeg ha en premium bil igjen, og det er ikke Tesla. For egen del skjer langt mer enn 90% av lading hjemme, men du verden så fint det er når man først er på tur. F.eks når jeg står på Rygge og lader og ser køen av alle de andre og ikke minst tettheten av ladestasjonene.
Lars-Erik
|
|
|
07/01/2021 08:18
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men Tesla burde jo først og fremst ha de beste bilene, ladenettverket er jo bare enda en add-on? Hvis det er ladenettet deres som selger bilene dere så ville jeg som bilkjøper vært svært skeptisk til selve bilen. Har ikke sett noen statistikk, men for Nordmenn anno 2020 vil jeg tro at 90% av all lading skjer på hjemmebane eller et lukket garasjeanlegg i tilknytting til arbeidsplass? Hvis du spør de som ikke har konvertert fra fossil til EL ennå, så er vel lading på tur og ladenettverket hovedargumentet fortsatt, regner jeg med. Så det nettverket var en ekstremt viktig faktor for å få folk til å velge elbil fra Tesla når de rullet inn i Norge. Og det vil det fortsatt være en stund til ser det ut til. Byggekvaliteten på Tesla er ikke som tysk ingeniør-"kunst", men det fikses på garanti dersom man får en mandagsbil (i de aller fleste tilfeller nå om dagen), servicen har vel bedret seg noen hakk fra krisetilstandene vi så for 2-3 år siden. Men det mange overser at det er vel så viktig med god batteriteknologi og ladestruktur, brukervennlighet og software på en elbil, og der er det vanskelig å argumentere mot at Tesla har vært og fortsatt er totalt overlegne. Det er pakken man får med Tesla som er så forbaska digg at man fint takler at veldig mange tar utgangspunkt i at du er dum. For det må man vel være om man kjøper en sånn drittbil og attpåtil forsvarer det? Som Teslaeier nyter man elbilfordelene og tåler å leve med litt mangler på det mekaniske, mens man som eier av andre elbilmerker kanskje tåler å mangle litt av det Tesla er best på. Noe sånt? Selv om jeg synes Tesla passer best for meg nå så ser jeg at det absolutt ikke trenger å passe for alle, men det er nettopp derfor vi har sånne deilige, lange forumtråder som belyser alle fordeler og ulemper ved de forskjellige alternativene. Og det er nok ganske riktig at de aller fleste lader mest hjemme + evt på jobb, og hurtiglading trenger absolutt ikke å bety så mye, det må man sette seg inn i på forhånd og velge deretter. Jeg tror det fortsatt er mange som misforstår konseptet og tror de enten må ha en monsterkurs hjemme eller en hurtiglader på vei til jobb, samt at de ikke klarer å se sammenhengen mellom de de tror blir voldsomme strømregninger og fraværet av utgifter til diesel/bensin.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
07/01/2021 08:24
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Ingen som har erfaring med Polestar 2? Litt mindre bagasjerom, men bilen har fått bra omtale ihvertfall.
Jeg har en Polestar 2, og er i det store og hele veldig godt fornøyd med den. Jeg er imidlertid så gammel at ungene for det meste har flyttet ut, så vårt plassbehov er ikke så stort lenger. Ikke at dette er en liten bil, men det er jo heller ikke en spesielt stor bil, så du må nok nesten ta deg en tur innom et "Polestar Space" og prøvesitte. Bilens kanskje største ulempe er at den er mer strømtørst enn mange hadde håpet på, men her er det jo bruksmønsteret som avgjør. Skal du primært på langtur og/eller ikke kan lade hjemme, så er det sikkert best å styre unna. Personlig er jeg ingen Tesla-fan, men på ladenettverk er de jo utvilsomt best, om det er det viktigste kriteriet. Bilen kan ha taklast/takboks og hengerfeste (1500 kg), så slik sett kan plassbehovet avhjelpes om det er nødvendig. Polestar har ikke greid å levere app til bilen enda, og det er kjedelig, men ikke en dealbreaker. Den kommer forhøpentligvis om ikke så lenge. Det samme gjelder å bruke mobilen som nøkkel (som for meg ikke er spesielt viktig, er ikke noe stress å ta med nøkkelen i lommen). Hovedlysene på bilen er magisk gode, ryggelysene helt elendige. Rygging i stummende mørke er derfor en særdeles vanskelig øvelse. På en opplyst parkeringsplass er 360-kameravisningen helt gull. Setene er faste, og har godt med justeringsmuligheter (elektrisk og identisk h/v), men enkelte synes midtkonsollen er for stor/bred, og spiser plass i fotbrønnen. Jeg opplever det som uproblematisk, men folk er jo forskjellige.
|
|
|
07/01/2021 09:55
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=DeepFu]
Det kommer snart. Hongqi HS9. Norsk importør er på plass (Motorgruppen). Står ikke hvor mange liter bagasjerommet er, men bilen er en 7-seter og 5.2m lang.
Til bybruk tenker jeg at en så lang bil blir for stor, har en Tesla på 5 meter i dag og noe større enn det tenker jeg blir et mareritt i parkeringshus og for den saks skyld gateparkering også. Parkeringsnormen er vel pt 5 meter lengde og 2,5 meter bredde. Mercedes GLS er vel 5.2 meter, og en Tesla X eller Audi Q7 er 16 og 11cm kortere. Så voldsom er den med andre ord ikke, men klart, ingen av disse bilene er vel førstevalget om man skal inn i et parkeringshus.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
07/01/2021 11:02
|
perbl
More than words
|
More than words
Prisklassen er vel opp til og med Etron, så 8-900k. Har jobbrabatt på møller. Ingen som har erfaring med Polestar 2? Litt mindre bagasjerom, men bilen har fått bra omtale ihvertfall. Helst kunne jeg tenkt med en Stasjonsvogn med lastekapasistet som Octaviaen jeg hadde. i og med at plassbehov var viktig for deg, tenkte jeg å ikke nevne denne, da den vel er mer i Tesla Model 3-land, dog med mer praktisk bakluke for litt høye ting, så til barnevogn kan den nok være mer praktisk. Forsatt endel småting som lukes ut, men jevnt over tror jeg det er en kjempebil. I disse dager får de vel OTA-oppdateringer på plass og? Sitter fortsatt og vurderer om jeg tok rette avgjørelsen med Tesla, men tror jeg vil sette pris på det når jeg skal på langtur og vil superlade. App kommer vel, men inntil videre må du vel ha en rævstygg kloss med deg i lomma, men det er jo ikke noen voldsom dealbreaker da. Men for opplevd detaljkvalitet på interiør, samt lysteknologi er Polestaren et stykke foran etter mitt inntrykk når jeg har tafsa på den. Misunner å ha skikkelige adaptive lys etter noen turer i dårlig sikt der jeg gjerne skulle hatt fjernlys som så forbi bilene jeg møter uten å blende.
Redigert av perbl; 07/01/2021 11:03.
Per B.
|
|
|
07/01/2021 11:27
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Polestar 2 synes jeg er en fin bil, men stor er den ikke. Den virker jo godt sammenskrudd også, men faktisk kvalitet har jo vist seg å være veldig svak da. Selv om hele flåten er kalt tilbake så har det åpenbart ikke løst at bilen må berges selv etter fiks, så her er det noe fundamentalt som har gått galt. Det er vel samme teknologi i Volvo XC40 også, så skal bli spennende å se om også denne ryker på en smell eller om de har fått luket det vekk der.
Har flere bekjente som har en og sier at den er en super bil når den virker, men det de trekker fram som trekker ned er: dårlig rekkevidde og lav ladehastighet.
Det jeg undres over er alle problemene som ser ut til å følge nye modeller. En ting er Tesla når de kom til landet i 2013 i volum og framover som en helt ny bilfabrikant, men en skulle jo tro at de etablerte kunne lage bil. Alle har hatt problemer, Polestar er nok pt. verst siden alternativene begynte å komme, men I-pace er jo ofte sett på lastebil, E-tron har hatt sine problemer, at VW ikke er bedre med id.3 med all erfaring fra både e-golf og e-tron er underlig. Mercedes har jeg ikke fulgt med på, men det ryktes at heler ikke det har vært problemfritt, Hyundai virker det som har gått ganske bra for, og for å vende tilbake til Tesla, når de gjør noe nytt så er det også mange innkjøringsproblemer, ref. både de første utgavene av Model 3 og Y. Førstnevnte har jo blitt riktig så bra inntil 2021 modellen som nå har fått varmepumpeproblemer og Kina-utgavene ser ut til å ha fått rekkeviddeproblemer. Y har fremdeles en vei å gå.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: eldo472]
07/01/2021 11:41
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Men Tesla burde jo først og fremst ha de beste bilene, ladenettverket er jo bare enda en add-on? Hvis det er ladenettet deres som selger bilene dere så ville jeg som bilkjøper vært svært skeptisk til selve bilen. Har ikke sett noen statistikk, men for Nordmenn anno 2020 vil jeg tro at 90% av all lading skjer på hjemmebane eller et lukket garasjeanlegg i tilknytting til arbeidsplass? En bil er ikke bare bilen, men tjenester og funksjoner som får bilen til å fungere. Finansiering og forsikring er en viktig del for å kjøpe og eie bilen. I tillegg til bilens egenskaper, er lading og drift(service) de viktigste tjenestene. Hver kunde får vektlegge de forskjellige egenskapene selv og det er bra det er litt forskjellig. Hvis man ikke bryr seg om service, garanti og rask service og vil klare alt selv, kjøper man en gammel Volvo 240. Helt enig i det, men pakken er ikke sterkere enn svakeste leddet - det var poenget mitt. Jeg har ingen aktiv stilling pro/con Tesla som sådan. Har de uovertruffende bra biler vil jeg tro det er det absolutt beste arguementet - ikke at ladenettverket deres er noe redusert ved at andre slippes noe til.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
07/01/2021 12:05
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Polestar 2 synes jeg er en fin bil, men stor er den ikke. Den virker jo godt sammenskrudd også, men faktisk kvalitet har jo vist seg å være veldig svak da. Selv om hele flåten er kalt tilbake så har det åpenbart ikke løst at bilen må berges selv etter fiks, så her er det noe fundamentalt som har gått galt. Det er vel samme teknologi i Volvo XC40 også, så skal bli spennende å se om også denne ryker på en smell eller om de har fått luket det vekk der.
Har flere bekjente som har en og sier at den er en super bil når den virker, men det de trekker fram som trekker ned er: dårlig rekkevidde og lav ladehastighet. Det er nok litt tidlig å felle endelig dom over både forbruk og ladehastighet, da det kan komme endringer gjennom oppdateringer. Det er f.eks slik at bilen har hardware som muliggjør batterivarming, men i nåværende software så er dette ikke støttet. I tillegg kan de jo endre ladekurven via software om de etter å ha samlet data finner det forsvarlig (dette har meg bekjent Tesla også gjort tidligere). Men at bilen vil bli like effektiv som de beste på markedet er en utopi, så potensielle kjøpere bør ikke kalkulere med at det kommer forbedringer, selv om det inntil videre er lov å håpe at det kan forbedres litt. Byggekvaliteten fremstår solid, og følelsen er "ganske premium". Ikke helt på høyde med f.eks tysk premium, men etter min oppfatning mange hakk over Tesla. Paneler og dører er også bra justert på de aller fleste bilene, så her er den heldigvis ikke på Tesla-nivå. Hvor mange som har trengt berging også etter tilbakekallingen er det vel bare Polestar som vet, men det er jo uansett ikke godt nok. For oss som ikke har hatt problemer så er det en kjempebil, men jeg skjønner jo at de som må berges ikke er like happy. XC40 P8 Recharge er som du sier bygget over samme lest, så det vil ikke være overraskende om en del av de samme problemene dukker opp der også.
|
|
|
[Re: parob]
08/01/2021 09:45
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=DeepFu]
Det kommer snart. Hongqi HS9. Norsk importør er på plass (Motorgruppen). Står ikke hvor mange liter bagasjerommet er, men bilen er en 7-seter og 5.2m lang.
Til bybruk tenker jeg at en så lang bil blir for stor, har en Tesla på 5 meter i dag og noe større enn det tenker jeg blir et mareritt i parkeringshus og for den saks skyld gateparkering også. Parkeringsnormen er vel pt 5 meter lengde og 2,5 meter bredde. Mercedes GLS er vel 5.2 meter, og en Tesla X eller Audi Q7 er 16 og 11cm kortere. Så voldsom er den med andre ord ikke, men klart, ingen av disse bilene er vel førstevalget om man skal inn i et parkeringshus. Her er et bilde av bilen i Norge. Tatt fra siden. Jeg synes fremdeles den ser ganske så stasjonsvogn og fin ut, ikke så mye SUV-preg. ![[Linket bilde fra bilnytt.no]](https://www.bilnytt.no/files/03808ce0-399f-49bf-9a6a-e00a2b5f130f.jpg) Bildet er hentet fra en artikkel i Bilnytt.no https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8454
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
08/01/2021 10:35
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg synes den ser tøff ut. Enda tøffere kanskje i tofarget med hvitt og grått?
|
|
|
08/01/2021 11:23
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det ser ut som om en Volvo V90 har forgrepet seg på en RR Phantom, og fikk et barn med korte føtter.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
08/01/2021 11:26
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
|
|
|
08/01/2021 12:14
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes Hongqi HS9 ser meget lovende ut selv om jeg er usikker på Kina både som nasjon og bilprodusent, men den vokser på meg bortsett fra et par vesentlige detaljer for en bil i dette segmentet. Ser ut som en prima familiebil, men den blir ikke voldsomt praktisk på langtur, eller? Rekkevidde på 400km for en bil til 620k med maks ladeeffekt 120kW, og 450km om man går opp til 99kWh batteriet og punger ut med 700k eller mer.
Roy
|
|
|
[Re: Knirkekne]
08/01/2021 12:49
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Det ser ut som om en Volvo V90 har forgrepet seg på en RR Phantom, og fikk et barn med korte føtter. Spot on! ;-)
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
08/01/2021 14:39
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det ser ut som om en Volvo V90 har forgrepet seg på en RR Phantom, og fikk et barn med korte føtter. Spot on! ;-) ### HAHA, den strandede hvalen er nok snev av skummel i et trangt parkeringshus :-) Lurer på hvordan Taycan Turismo blir priset og vesentlig mer aktuelt hva den koster pent brukt om et par år. Dagens 4S begynner bikker millionen og vel så det brukt. Tipper vi kommer til å se mange slike fremover
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|