Hei, jeg har allerede oppdaget litt rust på innfestinga til bremseskivene på sykkelen min (der den er bolta fast til hjulet). Den er en knapp måned gammel, men er brukt på salta veier nesten daglig. Er dette normalt eller kan det regnes som produksjonsfeil? Skivene står på en Haibaike sduro trekking 4.0 2021 modell. Tror det er shimao MT200 bremsesystem, spesifikasjonen på skiva kjenner jeg ikke.
Skiva er stål, og stål ruster fort når det er saltføre. Om du ikke vasker sykkelen etter hver eneste tur, så vil du få slik overflaterust på alt som er laget av stål på sykkelen din.
Har du vaska/skylt av salt ila denne måneden? Er nok ikke en reklamasjon, for du må vedlikeholde/vaske og rengjøre sykkelen. Rust vil/kan du få over natta på en sykkel, hvis den ikke passes på.
Takk for svar. Jeg har båt og er ganske godt vant med at deler som er ment å være i kontakt med vann og salt er laget av 316 syrefast stål, jeg tenkte kanskje skivene var laget av noe av det samme, men da hadde de kanskje ikke egnet seg som bremseskiver? Men da forstår jeg at det er normalt og jeg skal definitivt gjøre ukentlig vask fra nå av! Dette er vel som dere sier bare overflaterust og neppe særlig skadelig. Noen gode tips for å fjerne dette?
Som nevnt over - daglig vask/vask etter hver tur er veien å gå for at sykler skal overleve saltlaken. Med mulighet for tørking oppvarmet sted etter vask. Tidligere var jeg lat og sviktet med vasken (dvs. 1-2 uker mellom hver gang). Da måtte jeg budsjettere med full bytte av drivverk etter én vinter. Etter jeg har gått over til en enkel spyling med en stor drikkeflaske lunkent vann får jeg 2-2½ vinter ut av et drivverk. Jeg hadde ikke brydd meg om å fjerne det, spesielt ikke om det er en sykkel tenkt for vinterbruk.
Jeg har en elsykkel med skikkelig heldekkende skjermer, og kjedekasse over drivverket, som er Alfine. Syklet 5000 km sommer og vinter i Trondheim. Det eneste som er skiftet på sykkelen er bremseklosser. Og kjede og drev bak skiftet grunnet slitasje, ikke rust. Sykkelen er aldri blitt vasket ila vinteren. Nå har jeg ikke den lengste og mest saltede ruta, men jeg tror heldekkende skjermer hjelper mye.
Jeg har en elsykkel med skikkelig heldekkende skjermer, og kjedekasse over drivverket, som er Alfine. Syklet 5000 km sommer og vinter i Trondheim. Det eneste som er skiftet på sykkelen er bremseklosser. Og kjede og drev bak skiftet grunnet slitasje, ikke rust. Sykkelen er aldri blitt vasket ila vinteren. Nå har jeg ikke den lengste og mest saltede ruta, men jeg tror heldekkende skjermer hjelper mye.
Det var jo godt å høre! Sykkelen virker veldig solid og har heldekkende skjermer og er jo ment å brukes året rundt til jobb. Tror likevel jeg skal vaske i ny og ne, men å vaske etter hver eneste tur for så å tørke er ikke praktisk mulig for meg.