Selv sverger jeg til Veloflex, Roubaix eller Vlaanderen. Som dessverre blir å finne stadig færre steder. Snublet heldigvis over et par hos bikeshop nylig, som til alt overmål var på tilbud. Deilig!
Siden jeg ikke får til å poste bilder fra mobilen (pga .heic-format som ikke funker på forumet, har jeg forresten fått somlet meg til å sende bilder fra mobil til PC (som automagisk gjør om fra .heic til .jpg), så da får jeg endelig lagt opp noen bilder selv.
Blir nok en sesong på min selvbygde Specialized Allez som jeg trives svært godt på. Her på årets langtur Oslo-Bergen (uten overnatting). Edit: Ser fargene ikke kommer så godt frem på bildet her, så skal se om jeg finner et der de kommer mer til sin rett. Det er tross alt noe av det jeg liker ved denne sykkelen.
Her er ferieraceren, en etterhvert retro Liquigas-inspirert Caad 9. Planen er å få et hvitt sete på den etterhvert, bør kanskje også vurdere å se meg om etter en hvit setepinne for en enda cleanere look.
Kan legge til at det ikke er Tacx rulledekk som står på Caad 9, men et par 23 mm Panaracer-dekk jeg plukket med meg billig fra en restekasse en gang i tiden. Syns de kom til sin rett her.
Noe særlig mer allsidig enn dette får du neppe, nei. Her har du både rittgeometri, aerodynamikk, vibrasjonsdemping og dekklaring, men det svir i lommeboken bare å se på vidunderet.
Legger merke til gjennomtenkte detaljer som XTR terrengskiver, akkurat som i Tour de France Men hvorfor tror jeg de er 140 mm?
Nysgjerrig på hvilket oppsett og bredde du bruker på det jeg tror er S-Works Turbo på Roval CL50 (?).
Si gjerne noen ord om bygg og oppsett.
Og legg gjerne ut i egnet tråd inntrykk av hydrauliske FutureShock 2.0 og fleksen i Pavé-setepinnen like fra den vesle boksen på seterøret! Og hva du bruker det hele til
[quote=tommsup72](Ganske) allsidig sykkel for 2021
Ooooo... knallsterk debut på forumet!
(Eller er tommsup og tommsup72 samme karen? )
Noe mer allsidig enn dette får du knapt, nei. Her har du både rittgeometri, aerodynamikk, vibrasjonsdemping og dekklaring, men det svir i lommeboken bare å se på vidunderet.
Legger merke til gjennomtenkte detaljer som XTR terrengskiver, akkurat som i Tour de France Men hvorfor tror jeg de er 140 mm?
Nysgjerrig på hvilket oppsett og bredde du bruker på det jeg tror er S-Works Turbo på Roval CL50 (?).
Si gjerne noen ord om bygg og oppsett.
Og legg gjerne ut i egnet tråd inntrykk av hydrauliske FutureShock 2.0 og fleksen i Pavé-setepinnen like fra den vesle boksen på seterøret! Og hva du bruker det hele til
Det er samme karen ja. Fikk aldri mail med nytt passord og laget ny profil istedet.
Dette er som du sier en roubaix team ramme, som jeg har bygget opp selv den siste tiden. Ramme er str. 59 og samsvarer ganske godt med tarmac/venge i str. 58. Geometrien på denne er en helt annen enn vanlig roubaix og den virker også noe lavere i front enn venge/tarmac. For meg blir bruksområdet rask rullekjøring og langturer alene der jeg i større grad kan legge inn noen gruspartier. Jeg håper den vil være rask, men samtidig mer tilgivende på dårlig asfalt og grus enn (enda) mer dedikerte aerosykler.
Jeg har brukt en blanding av dura ace og ultegra, der hender og gir er ultegra. Jeg vurderte ultegra RX bakgir med clutch, men endte på vanlig ultegra. Jeg har samme aerofly II styre på min andre sykkel, og er godt fornøyd med det. Her er det i 42cm. Supacaz styretape synes jeg gir god komfort og godt grep. Jeg har brukt et s-works Venge stem jeg hadde liggende allerede. Dette er 110mm og 12 grader. Det ser litt snål ut ut uten top-capen som brukes sammen med Venge, men det ble helt ok. Dersom jeg setter på top-capen vil det se rart ut i underkant. Jeg har en aerobar som passer til stemmet og det skal prøves på denne sykkelen også.
Jeg valgte under tvil Quarq dzero DUB wattkrank. Under tvil fordi jeg foretrekker 24mm spindle til BSA68 krankhus fremfor DUB. Jeg liker imidlertid Quarq og jeg fikk tak en i grei BB fra C-bear, med integrert sleeve. Det er ellers 172.5 krankarmer, 130 BCD spindle og 53/39 carbon-ti drev. Ikke så godt egnet til bakker og gravel kanskje, men til min primære bruk passer det bra. Jeg har også flere drev som passer til dette oppsettet. Kassetten er DA 11/30.
Hjulene er Roval clx50, med s-works rapidair i 26mm. satt opp tubeless. Hjulsettet er flyttet over fra annen sykkel. Dekkene skal byttes til noe litt bredere når de er slitt ut og et hjulsett nr. 2 med 30-33 mm grusdekk hadde vært morsomt. Det er også mulig å få inn greie piggdekk. Rotorer fulgte også over fra annen sykkel. Jeg har aldri hatt noen problemer med bremsekraft eller varme på 140mm og jeg synes de er hakket penere enn 160mm. Den utløsende årsaken er likevel at jeg inntil i høst hadde en sykkel som var best egnet for 140mm foran og da ble det 140mm på alle slik at jeg kunne bytte hjulsett på tvers av sykler ut ifra behov. Er det mye bedre bremsekraft på 160mm?
Sadel er Burk Lupina i 155mm. Vekt slik den er avbildet, men uten flasker og wahoo bolt, er 7.6 kg.
Jeg kan si noe om erfaringer med FS 2.0 og pave etterhvert. Enn så lenge så har den fått plass på rulla (grøss).
Jeg har aldri hatt noen problemer med bremsekraft eller varme på 140mm og jeg synes de er hakket penere enn 160mm. Den utløsende årsaken er likevel at jeg inntil i høst hadde en sykkel som var best egnet for 140mm foran og da ble det 140mm på alle slik at jeg kunne bytte hjulsett på tvers av sykler ut ifra behov. Er det mye bedre bremsekraft på 160mm?
Dette er fortsatt noe av et vepsebol, selv om debatten for så vidt er over, så for ikke å gjenstarte den som en avsporing, legger jeg bare inn noen kommentarer, klippet fra annen tråd, for dem som er interessert og orker.
De fleste rammesett tillater forskjellige kombinasjoner av skiver på 140 og 160 mm. Med andre ord kan brukeren i prinsippet velge.
Men standard nå er 160 foran, og 140 eller 160 bak.
Shimano anbefaler 160 eller 140 mm avhengig av rytterens vekt. Men da er forutsetningen Ice Tech/Freeza. Uten Ice Tech anbefales kun 160 uansett rytterens vekt. Sykler originalt oppsatt med Shimano, kommer som hovedregel alle med 160 mm foran, og 140 mm bak kun dersom det er Ice Tech.
SRAM anbefaler 160 mm for landevei, mens 140 har blitt omtalt som tilstrekkelig for kross. Også disse anbefalingene uavhengig av rytterens vekt.
Campa tilbyr overhodet ikke 140 mm foran på sin hydrauliske landeveisgruppe, kun 160. Jeg vil tro at Campa, med sin distinkte identitet og historie, har gjort sine egne vurderinger og ikke kun bygget på standard satt av Shimano og SRAM.
Anbefalingene fra produsentene er med tanke på å unngå overoppheting ved aggressiv kjøring i lange nedstigninger. Jeg har lite grunn til å tvile på vurderingene. Hvorfor skulle ellers produsentene la være å anbefale det alle vil ha, nemlig lettest mulige og mest mulig aerodynamiske skiver, altså små skiver?
Hensynet til kjøling sammen med det faktum at man primært bruker forbremsen, har skapt standarden 160 mm foran og 160 eller 140 bak.
På eldre skivesykler, typisk de tidligere komfortracerne, ser man 140 mm foran.
Det samme så man en tid på en del aeroracere som Giant Propel Disc (det er kanskje den sykkelen du refererer til?). Den hadde tidligere 140 både foran og bak, men har nå 160 foran.
Så for mitt blikk, ser det litt rart og gammeldags ut med 140 mm foran på et slikt topp moderne vidunder Men det fungerer sikkert fint for de fleste, slik din erfaring tilsier, og særlig med Shimano Ice Tech.
Det kan nevnes at 140 mm foran er noe man bare ser helt unntaksvis i proffsirkuset.
Et anekdotisk eksempel er Taylor Phinney, som valgte 140 mm både foran og bak under Paris-Roubaix i 2019. Han punkterte, ble forbikjørt av lagets følgebil, og måtte avbryte rittet. Så vidt jeg vet, hadde nøytral service kun forhjul med 160 mm skiver.
Hele vinnerpodiet på det årets P-R var på 160 mm foran og 140 mm bak...
Siden Stein H er hemmelighetsfull: Det må da være Cervélo C3/5? Men spesiallakkert?
Og ENVE hele veien
Men hva er det med at folk setter på forskjellige flasker straks dekkbredden er over 30 mm? Eller er flaskene i matchende farger med henholdsvis ramme og styreveske? Og hvilken veske er det? Denne sykkelen er full av mysterier.
Men hva er det med at folk setter på forskjellige flasker straks dekkbredden er over 30 mm? Eller er flaskene i matchende farger med henholdsvis ramme og styreveske? Og hvilken veske er det? Denne sykkelen er full av mysterier.
Siden Stein H er hemmelighetsfull: Det må da være Cervélo C3/5? Men spesiallakkert?
Og ENVE hele veien
Hvorfor skal folk i hele tatt ha med seg toalettveska på styret? Man kjøper en flott sykkel og så setter man på en stor veske på styre. Merkelig trend :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Hvorfor skal folk i hele tatt ha med seg toalettveska på styret? Man kjøper en flott sykkel og så setter man på en stor veske på styre. Merkelig trend :-P
Dette har magnusc forklart i annen tråd.
Tenk deg at bar ends peker nedover og sekken er montert på styret, så er det forståelig for terrengfolket
Og ENVE hele veien
Og ENVE hele veien
Jeg synes det er digg på turer der jeg vil ha med mer enn en liten seteveske rommer. Da kan jeg ha mobilen, minipumpa, vest/jakke, ekstra hansker eller annen reservebekledning i styreveska. Men på landeveien i ganske stor fart kan styringen med styreveske bli litt rar. Utforkjøringer i 70+ km/t med styreveske kan være litt sketchy, har jeg erfart.
1: Det er superdigg.
2: Du er blitt supergammal[/quote]
###
Enkelte av de som insisterer på at man kun skal ha 1 stk 0,5 flaske, kort/kort og alt man trenger i baklomma har kanskje ikke for vane å være ute i 8 - 10 timer pluss med start i pluss fire grader før soloppgang, 15 grader som max, litt blandet vær og underlag underveis samt langt fra folk. Jeg har blitt svært glad i en rammeveske med plass til mat, litt verktøy, klær og en liten toptube til bar, gel, batteri til lykta osv.
Men ja jeg er enig i at det ser bedre ut med en klassisk sykkel med tynne + rette rør, klossebremser, uten senkede kjedestag, 1x gir, en haug vesker og assaver... Men det er jo sabla praksisk da :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Takk! Designet selv, lakkert hos Nøtterøy billakkering. De gjør mye sykler og skjønner greia. De takla en relativt kompleks design-handoff, og svarte med lakkerte dekaler, en digg sølv, en sykt nice dyp glossy svart som har rødtoner i rett lys. Og en tjukk sandfarge, matt som sandpapir, som stedvis ligger som et lag av gjørme over alt av dekaler. Og lakkert stem plate da, men den ser man jo uansett ikke bak dassveska. Lagd for å være finest som skitten.
Takk! Designet selv, lakkert hos Nøtterøy billakkering. De gjør mye sykler og skjønner greia. De takla en relativt kompleks design-handoff, og svarte med lakkerte dekaler, en digg sølv, en sykt nice dyp glossy svart som har rødtoner i rett lys. Og en tjukk sandfarge, matt som sandpapir, som stedvis ligger som et lag av gjørme over alt av dekaler. Og lakkert stem plate da, men den ser man jo uansett ikke bak dassveska. Lagd for å være finest som skitten.
Her er det på sin plass med flere og bedre bilder!
2: Du er blitt supergammal
###
Enkelte av de som insisterer på at man kun skal ha 1 stk 0,5 flaske, kort/kort og alt man trenger i baklomma har kanskje ikke for vane å være ute i 8 - 10 timer pluss med start i pluss fire grader før soloppgang, 15 grader som max, litt blandet vær og underlag underveis samt langt fra folk. Jeg har blitt svært glad i en rammeveske med plass til mat, litt verktøy, klær og en liten toptube til bar, gel, batteri til lykta osv.
Men ja jeg er enig i at det ser bedre ut med en klassisk sykkel med tynne + rette rør, klossebremser, uten senkede kjedestag, 1x gir, en haug vesker og assaver... Men det er jo sabla praksisk da :-) [/quote]
Ha ha skal man ut på en skikkelig lag tur kan jeg være enig, men jeg vil påstå at 98% av de jeg møter på vei til Kikut ikke er ute i 8-10 timer. ;-)
Og ENVE hele veien
2: Du er blitt supergammal
Er vel stort sett de som er supergamle som bruker slike redskap fordi det er praktisk og superpigg. Ref rumpetaske på magen ;-)
Takk! Designet selv, lakkert hos Nøtterøy billakkering.
Her er det på sin plass med flere og bedre bilder!
+1
Sitat: olechr
Er vel stort sett de som er supergamle som bruker slike redskap fordi det er praktisk og superdigg.
Her trengs det en realitetsorientering.
Jeg tar det punktvis:
1. Redskapet de supergamle velger fordi det er praktisk og superdigg, heter ikke styreveske. Det heter hjelpemotor. Ja, jeg ser på deg
2. Superenkel forskning fra en som selv bor i Marka, viser entydig at de unge koser seg med bukkestyre og gjerne styreveske i Marka, mens de supergamle deler seg i to grupper, nemlig de som koser seg med bukkestyre og gjerne styreveske i Marka, og de som snakker om hvor dumt det er å kose seg med bukkestyre og gjerne styreveske i Marka.
3. Min egen superenkle forskning støttes fullt ut av den supersofistikerte og vitenskapelig uangripelige Rorschach-testen om styrevesker, som jeg antar at de fleste har tatt. For øyeblikket er resultatene av testen som følger:
1. Genuine appreciation: “Dude, cool bag. What kind is that?”
Var dette din reaksjon, er du en New School-rytter og under 30 år.
Det viser seg at hele 46% av forumbrukerne faller inn under denne gruppen.
Det strider mot den utbredte oppfatningen at dette er et gubbeforum. Alternativt betyr det er at vi fortsatt er unge av sinn. Eller veldig barnslige. Eller bare historisk interesserte, som Trond Helge.
2. Dismissive sarcasm: “Really? What do you even put in there?”
Var dette din reaksjon, er du en mann på 40+ som har syklet 15+ år uten styreveske. Du forbinder styrevesker med ansiktshår og Instagram.
Det viser seg at dette gjelder kun 26% av forumbrukerne, noe som åpenbart er betydelig lavere enn forventet.
3. Scoffing: “You know, tourists used to put those on their bikes. They weren’t cool then, either.”
Var dette din reaksjon, er du en mann på 50+ og tidligere rittsyklist. Bare synet av en styreveske provoserer deg kraftig. Du føler at disse jyplingene tror at de kan sykle fort, men ikke bryr seg med å gjøre det, og at de velger denne ikke-aerodynamiske enheten bare for å vise sin overlegenhet.
21% av forumbrukerne faller inn under denne kategorien.
Det er grunn til å anta at et betydelig antall forsøkspersoner egentlig tilhører den sarkastiske gruppen på 40+, men har falt inn i den eldre, spottende gruppen på 50+ fordi de lar seg provosere enda lettere enn testmetodikken forutsetter. Det taler for en viss forgubbing av forumet til tross for funnene under reaksjon 1.
4. Curiosity: “What’s that on your handlebars?”
Var dette din reaksjon, er du bare et normalt menneske som er oppriktig nysgjerrig.
selv har jeg også en toalettmappe-styreveske, fra rapha, men jeg synes jo ikke den er særlig praktisk og jeg innser jeg har kjøpt den ved å gå i flokk, 9 av 10 kjøper små toalettmappe-aktige vesker som hengler og dingler foran, det er en moteting som forsvinner, og jeg føler meg teit med den av den grunn - det er ikke et spesielt individuelt valg
vi må få flere styrevesker som er noe større enn nåtidens mote, fremdeles lett, med praktisk toppåpning og plass til enda mer
selv har jeg også en toalettmappe-styreveske, fra rapha, men jeg synes jo ikke den er særlig praktisk og jeg innser jeg har kjøpt den ved å gå i flokk, 9 av 10 kjøper små toalettmappe-aktige vesker som hengler og dingler foran, det er en moteting som forsvinner, og jeg føler meg teit med den av den grunn - det er ikke et spesielt individuelt valg
vi må få flere styrevesker som er noe større enn nåtidens mote, fremdeles lett, med praktisk toppåpning og plass til enda mer
Du beskriver jo veska mi, Outer Shell Drawcord.
Skal se om jeg kan få harka opp noen flere bilder. Kamerarullen min inneholder alt annet. Men har jo iallfall dette, som viser toalettmappa.
Tommel opp fra meg, du skrev det jeg mener. :-D