En hel dag på gjørmete stier, sjekk filmen :-)
|
En hel dag på gjørmete stier, sjekk filmen :-)
24/11/2020 13:39
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Erik har laget film igjen. Æsj selvskryt lenge leve. Vi synes vi hadde det så gøy på søndag at denne fortjener en egen tråd. Ut før soloppgang og retur etter solnedgang. Nesoddtangen - Son - Nesoddtangen, en runde på grisete underlag. Kan ikke huske at jeg har vært så klinete siden vi fikk "sitte-gravemaskin" i barnehagen ;-) på 70 tallet. Her er filmen https://youtu.be/5B4XqUKVoTg... og turen på strava https://www.strava.com/activities/4375721400... som ble nesten lik ruta vi planla https://www.strava.com/routes/2764489394627910950
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: En hel dag på gjørmete stier, sjekk filmen :-)
[Re: EmilZipp]
24/11/2020 14:42
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
25/11/2020 07:41
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Lars-Erik
|
|
|
04/12/2020 13:18
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Dette er helt sikkert en upopulær ting å si, men jeg skjønner faktisk ikke at dette er noe å skryte av. Når man sykler på gjørme eller våte forhold generelt skaper man stygge spor og ødelegger stier for andre brukere av marka. Sånn er det faktisk, uansett hvor mye noen prøver å benekte det. En stund tilbake var jeg mest stisyklist og bare litt fotgjenger i marka. Da tenkte jeg ikke så mye over denne problematikken. Nå for tiden er jeg mest marka-fotgjenger og bare litt stisyklist (selv om jeg jobber med å endre den balansen nå i vinter). Det har gjort meg mer og mer oppmerksom på dette, og nå prøver jeg det jeg kan å unngå å sykle på sti hvis forholdene er såpass våte som de er nå. Vil man sykle og bruke kroppen og det er så vått at underlaget gir etter, er faktisk grusveier en mulighet. Jeg håper normene rundt dette etter hvert endrer seg blant stisyklister flest, sånn at man ikke vil tenke at gjørmesykling er noe å skryte av.
Redigert av saladin; 04/12/2020 13:49.
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
04/12/2020 13:44
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: aug11x]
04/12/2020 16:14
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flest folk bor i by. Det er en grunn til at noen av oss prøver å legge stiturer til stier og tidspunkt som tar best mulig vare på sti og forhold til andre brukere av marka.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
04/12/2020 17:14
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Ikke lag nye spor, dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor. https://www.nots.no/stivettreglene/
|
|
|
[Re: Garpen]
04/12/2020 20:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flest folk bor i by. Det er en grunn til at noen av oss prøver å legge stiturer til stier og tidspunkt som tar best mulig vare på sti og forhold til andre brukere av marka. Joa, men skal de som ikke bor i by avstå fra å sykle i solidaritet med byfolket?
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
05/12/2020 06:26
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flest folk bor i by. Det er en grunn til at noen av oss prøver å legge stiturer til stier og tidspunkt som tar best mulig vare på sti og forhold til andre brukere av marka. Joa, men skal de som ikke bor i by avstå fra å sykle i solidaritet med byfolket? Nei, det synes jeg er en dårlig idé.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: saladin]
05/12/2020 07:37
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
*slett*
Redigert av JoachimV; 05/12/2020 07:42.
|
|
|
05/12/2020 07:48
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Dette er helt sikkert en upopulær ting å si, men jeg skjønner faktisk ikke at dette er noe å skryte av. Når man sykler på gjørme eller våte forhold generelt skaper man stygge spor og ødelegger stier for andre brukere av marka. Sånn er det faktisk, uansett hvor mye noen prøver å benekte det. En stund tilbake var jeg mest stisyklist og bare litt fotgjenger i marka. Da tenkte jeg ikke så mye over denne problematikken. Nå for tiden er jeg mest marka-fotgjenger og bare litt stisyklist (selv om jeg jobber med å endre den balansen nå i vinter). Det har gjort meg mer og mer oppmerksom på dette, og nå prøver jeg det jeg kan å unngå å sykle på sti hvis forholdene er såpass våte som de er nå. Vil man sykle og bruke kroppen og det er så vått at underlaget gir etter, er faktisk grusveier en mulighet. Jeg håper normene rundt dette etter hvert endrer seg blant stisyklister flest, sånn at man ikke vil tenke at gjørmesykling er noe å skryte av. For et merkelig utsagn, så du går til fots i marka når det er vått, men sier at man ikke skal sykle? Med unntak av den famøse feltstudien til NINA som jeg ikke anerkjenner da den åpenbart var et bestillingsverk, så sier all annen forskning at en stk syklist sliter det samme som en stk. fotgjenger. For min del sykler jeg året rundt, vått som tørt, jeg er lokalkjent der jeg sykler og legger alltid turen på steder jeg får mest mulig smil pr. km og det kommer jeg til å fortsette med så lenge kroppen er kapabel til å gjøre det. Det du håper på avviser jeg.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
05/12/2020 09:38
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Dette er helt sikkert en upopulær ting å si, men jeg skjønner faktisk ikke at dette er noe å skryte av. Når man sykler på gjørme eller våte forhold generelt skaper man stygge spor og ødelegger stier for andre brukere av marka. Sånn er det faktisk, uansett hvor mye noen prøver å benekte det. En stund tilbake var jeg mest stisyklist og bare litt fotgjenger i marka. Da tenkte jeg ikke så mye over denne problematikken. Nå for tiden er jeg mest marka-fotgjenger og bare litt stisyklist (selv om jeg jobber med å endre den balansen nå i vinter). Det har gjort meg mer og mer oppmerksom på dette, og nå prøver jeg det jeg kan å unngå å sykle på sti hvis forholdene er såpass våte som de er nå. Vil man sykle og bruke kroppen og det er så vått at underlaget gir etter, er faktisk grusveier en mulighet. Jeg håper normene rundt dette etter hvert endrer seg blant stisyklister flest, sånn at man ikke vil tenke at gjørmesykling er noe å skryte av. For et merkelig utsagn, så du går til fots i marka når det er vått, men sier at man ikke skal sykle? Med unntak av den famøse feltstudien til NINA som jeg ikke anerkjenner da den åpenbart var et bestillingsverk, så sier all annen forskning at en stk syklist sliter det samme som en stk. fotgjenger. For min del sykler jeg året rundt, vått som tørt, jeg er lokalkjent der jeg sykler og legger alltid turen på steder jeg får mest mulig smil pr. km og det kommer jeg til å fortsette med så lenge kroppen er kapabel til å gjøre det. Det du håper på avviser jeg. Takk! Jeg skrev noe lignende men slettet det da jeg forlengst har meldt meg litt ut av disse syklist vs turgåere vs skigåere vs hest and the list goes on. . Ikke bare kastes det stein i glasshus men nå steines også ens egne da er det ikke lenger greit og @saladin er sikkert ikke den eneste hercsom bruker skogen til andre ting enn sykkel, det gjør jeg også. Det jeg reagerte på er at det ikke er noe unormalt gjørmete med denne turen etter årstiden. Gutta kunne nok med fordel roet ned selvskrytet sitt over gjørmetur det skal jeg være enig i. Men en gjørmetur på den distanden over tida brukt med høydemeterne det er ikke mye å skryte av målt i gjørme. Nå sjekket jeg også yr.no@fagerstrand og det var ikke noe betydelig nedbør den siste uka før turen. Det var en del nedbør 16.11 mandagen før turen på søndag 22.11 i følge Strava, ellers ingen nedbør å¨snakke om. En "mot normalt" helt vanlig høsttur m.a.o. Skal man da slutte å sykle fra starten av september og overgi seg til grusen? Når jeg først så tråden fikk jeg inntrykk av at de har vært ute i 50-60mm nedbør med styrtregn og det er temmelig langt fra tilfellet her.
|
|
|
05/12/2020 13:31
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Dette er helt sikkert en upopulær ting å si, men jeg skjønner faktisk ikke at dette er noe å skryte av. Når man sykler på gjørme eller våte forhold generelt skaper man stygge spor og ødelegger stier for andre brukere av marka. Sånn er det faktisk, uansett hvor mye noen prøver å benekte det. En stund tilbake var jeg mest stisyklist og bare litt fotgjenger i marka. Da tenkte jeg ikke så mye over denne problematikken. Nå for tiden er jeg mest marka-fotgjenger og bare litt stisyklist (selv om jeg jobber med å endre den balansen nå i vinter). Det har gjort meg mer og mer oppmerksom på dette, og nå prøver jeg det jeg kan å unngå å sykle på sti hvis forholdene er såpass våte som de er nå. Vil man sykle og bruke kroppen og det er så vått at underlaget gir etter, er faktisk grusveier en mulighet. Jeg håper normene rundt dette etter hvert endrer seg blant stisyklister flest, sånn at man ikke vil tenke at gjørmesykling er noe å skryte av. For et merkelig utsagn, så du går til fots i marka når det er vått, men sier at man ikke skal sykle? Med unntak av den famøse feltstudien til NINA som jeg ikke anerkjenner da den åpenbart var et bestillingsverk, så sier all annen forskning at en stk syklist sliter det samme som en stk. fotgjenger. For min del sykler jeg året rundt, vått som tørt, jeg er lokalkjent der jeg sykler og legger alltid turen på steder jeg får mest mulig smil pr. km og det kommer jeg til å fortsette med så lenge kroppen er kapabel til å gjøre det. Det du håper på avviser jeg. Altså - hvis du lurer på hva som er den beste måten å jobbe for at det skal bli juridiske begrensninger på stisykling, så tror jeg det er å utvise nøyaktig den holdningen du utviser her. 1. Slitasje/NINAs forskning: Du må gjerne kalle den "famøs" og et "bestillingsverk". Jeg jobber selv som forsker på et annet felt, så jeg har en viss erfaring med å vurdere forskning, kredibilitet osv. Det er absolutt ingenting som tyder på at dette var "bestillingsverk". Den er solid gjennomført, og publisert både som intern-rapport (ikke fagfellevurdert) og fagfellevurdert artikkel. Ut fra min erfaring både som syklist, turgåer og forsker virker konklusjonene helt rimelige. Du mener tydeligvis at det sitter folk i Miljødirektoratet med skjulte planer om å få produsert rapporter som ødelegger for stisyklistene. Det tror ikke jeg. Jeg kjenner også litt til NINA, og de har seriøse rutiner internt. Min egen anekdotiske erfaring som syklist og fotgjenger er at sykling sliter mer enn fotgjengeri når forholdene er våte, men ikke når forholdene er tørre. Jeg bor i nærheten av Grønliåsen og går der flere ganger i uken (foretrekker å sykle andre steder), og det er relativt lett å se forskjell på stiene der det sykler folk og der det ikke sykler folk, særlig denne våte høsten her. Verre er det ikke. Det er bare min anedkotiske erfaring, men den er helt i tråd med hva NINAS-forskerne skriver. Og selv om du mener at dette er "famøst" og ikke til å stole på, så kan jeg love deg at byråkratene i Norge har opparbeidet seg en viss evne til å lese og vurdere forskning. Jeg har hatt mange møter med folk i byråkratiet om min egen forskning, og de er alt annet enn dumme. Denne rapporten blir - med rette - tatt på alvor, og om man ikke ønsker å bli utdefinert fra diskusjonen er det like greit å legge det til grunn. 2. Å utelukkende bruke "mest smil per km" som prinsipp for trasevalg: Nå er jo dette i strid med stivettreglene fra NOTS, som ble referert over. Liten gjentakelse: "Ikke lag nye spor, dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor." Noen vil kanskje oppleve at myrsykling gir mange smil per km, det gjør det likevel ikke ok. Mer generelt: som trafikanter og syklister og mennesker bør vi faktisk ta litt hensyn til hvordan vår adferd påvirker andre enn oss selv. Jeg beveger meg stort sett på sykkel i hverdagen (kjører av prinsipp ikke bil), i blant til fots, til sjøs i kajakk i blant, m.m. Som fotgjenger prøver jeg å unngå å gå i sykkelfelt. Som kajakkpadler unngår jeg sårbare områder for fugl. Som tranpsportsyklist unngår jeg fortau hvis jeg kan, hvis ikke sykler jeg forbi fotgjengere i gangfart. Og ja, som syklist i terrenget velger jeg traseer og tidspunkt som gjør at jeg i så liten grad som mulig ødelegger stier eller gjør turgjengere ukomfortable (familier med barn eller eldre blir lettere engstelige av sykler enn man skulle tro). På denne måten håper jeg å bidra til at jeg som stisyklist blir sett på med velvillighet av dem jeg møter. Hva er, motsatt, den beste måten å få til at det skal bli begrensninger på hvor man skal sykle? Jo, det er å avvise forskning, insistere på å sykle alltid og overalt der man vil uten å ta hensyn til hvordan det påvirker stiene og naturen og turgjengene.
|
|
|
05/12/2020 14:34
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Godt innlegg saladin!
Jeg stussa også over overskriften, og tenkte det der er jo helt potet. Bladde kjapt i videoen, den var jo gørr kjedelig, men ble gla for at det ikke var så ille som bait teksten.
Men innlegget ditt oppimot bruk er onpoint!
|
|
|
05/12/2020 14:42
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Altså - hvis du lurer på hva som er den beste måten å jobbe for at det skal bli juridiske begrensninger på stisykling, så tror jeg det er å utvise nøyaktig den holdningen du utviser her.
1. Slitasje/NINAs forskning: Du må gjerne kalle den "famøs" og et "bestillingsverk". Jeg jobber selv som forsker på et annet felt, så jeg har en viss erfaring med å vurdere forskning, kredibilitet osv. Det er absolutt ingenting som tyder på at dette var "bestillingsverk". Den er solid gjennomført, og publisert både som intern-rapport (ikke fagfellevurdert) og fagfellevurdert artikkel. Ut fra min erfaring både som syklist, turgåer og forsker virker konklusjonene helt rimelige. Du mener tydeligvis at det sitter folk i Miljødirektoratet med skjulte planer om å få produsert rapporter som ødelegger for stisyklistene. Det tror ikke jeg. Jeg kjenner også litt til NINA, og de har seriøse rutiner internt.
Min egen anekdotiske erfaring som syklist og fotgjenger er at sykling sliter mer enn fotgjengeri når forholdene er våte, men ikke når forholdene er tørre. Jeg bor i nærheten av Grønliåsen og går der flere ganger i uken (foretrekker å sykle andre steder), og det er relativt lett å se forskjell på stiene der det sykler folk og der det ikke sykler folk, særlig denne våte høsten her. Verre er det ikke. Det er bare min anedkotiske erfaring, men den er helt i tråd med hva NINAS-forskerne skriver.
Og selv om du mener at dette er "famøst" og ikke til å stole på, så kan jeg love deg at byråkratene i Norge har opparbeidet seg en viss evne til å lese og vurdere forskning. Jeg har hatt mange møter med folk i byråkratiet om min egen forskning, og de er alt annet enn dumme. Denne rapporten blir - med rette - tatt på alvor, og om man ikke ønsker å bli utdefinert fra diskusjonen er det like greit å legge det til grunn.
2. Å utelukkende bruke "mest smil per km" som prinsipp for trasevalg:
Nå er jo dette i strid med stivettreglene fra NOTS, som ble referert over. Liten gjentakelse: "Ikke lag nye spor, dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor."
Noen vil kanskje oppleve at myrsykling gir mange smil per km, det gjør det likevel ikke ok. Mer generelt: som trafikanter og syklister og mennesker bør vi faktisk ta litt hensyn til hvordan vår adferd påvirker andre enn oss selv. Jeg beveger meg stort sett på sykkel i hverdagen (kjører av prinsipp ikke bil), i blant til fots, til sjøs i kajakk i blant, m.m. Som fotgjenger prøver jeg å unngå å gå i sykkelfelt. Som kajakkpadler unngår jeg sårbare områder for fugl. Som tranpsportsyklist unngår jeg fortau hvis jeg kan, hvis ikke sykler jeg forbi fotgjengere i gangfart. Og ja, som syklist i terrenget velger jeg traseer og tidspunkt som gjør at jeg i så liten grad som mulig ødelegger stier eller gjør turgjengere ukomfortable (familier med barn eller eldre blir lettere engstelige av sykler enn man skulle tro). På denne måten håper jeg å bidra til at jeg som stisyklist blir sett på med velvillighet av dem jeg møter.
Hva er, motsatt, den beste måten å få til at det skal bli begrensninger på hvor man skal sykle? Jo, det er å avvise forskning, insistere på å sykle alltid og overalt der man vil uten å ta hensyn til hvordan det påvirker stiene og naturen og turgjengene.
Jeg har både lest rapporten, og jeg har skrevet til Miljødirektoratet angående rapporten. Du trenger ikke være mer på 7-klassingsnivå for å rive i stykker konklusjonen på den rapporten. Det de faktisk har bevist er at slitasje øker progressivt ved bruk jo våtere det er, men det visste vi strengt tatt på forhånd. Det du lover preller av som vann på gåsa for min del, fordi rapporten framstår som komplett useriøst. Det morsomme er også at Miljødirektoratet i sitt svar skrev at den var kvalitetssikret internasjonalt, men det finnes det ingen spor av i rapporten, og da jeg ba dem om å dokumentere det ble det stille Med denne rapporten har NINAs seriøsitet falt til bakken, det de måtte komme med framover vil jeg anse som et partsinnlegg og ingenting annet. Tas det beslutninger basert på denne rapporten tas de på feilaktig grunnlag. La oss nå se, vi tar fire stier, to på Østlandet og to på Vestlandet. Det går ritt i begge stiene hvor det er mest sykkel, det går ikke turmarsjen med tilsvarende trafikkgrunnlag i de to andre. Så er det 50% mer regn i den stien det sykles på Vestlandet enn den det gås på, i tillegg utgjør ritt en dag mer enn 20% av all trafikk i måleperioden for den på Østlandet. Sitat fra rapport: "Stiene var ulike med hensyn på stibredde, overgangssoner og stidybde ved starten av sesongen" - skal en forske må en sørge for samme utgangspunkt og også trafikkgrunnlag gjennom måleperioden, ikke slik denne undersøkelsen er gjennomført. All internasjonal forskning på området peker på at slitasjefaktoren er lik, det pekes til og med til den i rapporten fra NINA, når det da prøver seg på en annen konklusjon på et særdeles sviktende grunnlag har man beveget seg langt vekk fra forskning. Da står også min karakteristikk som famøs og bestillingsverk seg svært godt, og vi har jo sett samme type hodeløs oppførsel fra byråkratiet før, ref. Fylkesmannens forsøkt på å forby sykling på blåsti ift. vernesakene for noen år tilbake. Det var som følge av lobbysime fra ØV og NOA, og det forslaget fikk vi jo grunding tatt livet av. Jeg har for øvrig bodd mange år tett på Grønliåsen og kjenner hver eneste krik og krok der sammen med områdene rundt som Taralrudåse,. Grytåsen, Slettåsen, Pinåsen mm. Det er mange gode eksempler på stier i det området som er et gjørmehelvete selv om det ikke triller et eneste sykkelhjul der, og det skyldes fotgjengere, dine anekdotiske erfaringer er nettopp dine, jeg anerkjenner heller ikke dem. Tilsvarende finner man mange fine gjørmehelvete skapt av fottrafikk i østmarka også. For min del anerkjenner jeg ikke prinsippet om at en til fots ikke setter samme slitasje som to sykkelhjul, jeg har for egen del sett både resultatet av 7-fjellsmarsjen i Bergen og andre turmarsjer og det viser til fulle bare at det er mengden trafikk som påvirker slitasjen.
Lars-Erik
|
|
|
05/12/2020 18:08
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Noen vil kanskje oppleve at myrsykling gir mange smil per km, det gjør det likevel ikke ok.
Er du seriøs eller troller du?
|
|
|
[Re: JoachimV]
05/12/2020 19:27
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Noen vil kanskje oppleve at myrsykling gir mange smil per km, det gjør det likevel ikke ok.
Er du seriøs eller troller du? Jeg troller ikke, og det tror jeg helt ærlig at du egentlig forstår. Det burde fremgå ganske klart fra innlegget du siterer selektivt fra hva jeg mener. Kudos til Ugla for å argumentere ordentlig i innlegget over. Travel nå men skal forsøke å svare senere.
Redigert av saladin; 05/12/2020 19:29.
|
|
|
05/12/2020 20:49
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er få som kjenner Østmarka sitt nettverk av stier bedre enn Ugla.
Om noen finner farbare og holdbare stier på vått føre er det han.
@saladin, ingen liker vel å sykle i myr? (unntaket er på skare og barfrost...)
NOTS sier heller ikke kategorisk at man ikke skal sykle på vått føre, de sier at man skal ta hensyn til dårlig drenerte stier og legge turen skånsomt i terrenget.
|
|
|
06/12/2020 09:50
|
saladin
Medlem
|
Medlem
NOTS sier heller ikke kategorisk at man ikke skal sykle på vått føre, de sier at man skal ta hensyn til dårlig drenerte stier og legge turen skånsomt i terrenget. Det at Ugla kjenner Østmarka bedre enn de fleste tror jeg deg gjerne på!  Ang eksempelet med myr, så var det bare for å få fram et poeng. Ja, få personer liker å sykle i myr, selv om det jo likevel dessverre skjer. Poenget var bare at syklister bør pålegge seg selv visse begrensninger når det gjelder valg av trasé, og at man ikke bør bruke egen sykkelglede som [/i]eneste [i] kriterium for hvor og når man sykler. Det er jo allerede stadfestet i stivettreglene til NOTS. Forøvrig, ang innlegget ditt over, Ugla: Først, takk for at du argumenterer ordentlig. Jeg er veldig klar over at dette er sensitivt for oss stisyklister, og jeg har fått min andel av sinte skyllebøtter fra turgåere selv om jeg sykler forbi dem i gangfart og har valgt trase som ikke skal ødelegge stiene. Slike ting gjør lett at man inntar en defensiv posisjon, tror jeg. Men jeg er nok ikke enig. Ang den internasjonale fagfellevurderingen så er det ikke rapporten det gjelder, men en vitenskapelig tidsskrift-artikkel som er basert på samme data, nemlig denne: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301479720314791?via%3Dihubs Der redegjør de for tidligere forskning, og hvordan deres studie skiller seg fra andre. Studien er altså godkjent av tidsskrift-redaktørene, samt to anonyme reviewere. Flere av forskerne som står bak studien har såvidt jeg vet jobbet med denne tematikken i mange år, og kjenner godt til den internasjonale litteraturen og metodene som er brukt. Miljødirektoratet som var oppdragsgiver har også jobbet med tematikken i flere år. Denne studien ble forøvrig gjennomført i samarbeid med NOTS, som oppfordret folk til å delta - se her feks https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2567269Dersom de faktorene du mener er ødeleggende for resultatene kunne bli sett av enhver 7-åring, får vi vel nesten anta at NOEN av alle de involverte hadde tenkt på dette underveis? Jeg synes rett og slett ikke dette er så rimelig - verken at dette er et bestillingsverk med en pre-planlagt konklusjon (hadde NOTS hengt seg på da?), eller at resultatene må underkjennes pga ritt (de måler jo slitasje sett i forhold til antall trafikanter). Og de finner altså samme mønster i begge traseene, både på østlandet og vestlandet. Jeg synes altså den mest rimelige konklusjonen er at sykling sliter mer enn fotgjengeri når forholdene er våte. [/i]Hvorfor[i] det evt er sånn har vi kanskje ikke helt godt grep om ennå (på forsker-språk: vi vet litt om utfallet, men ikke nødvendigvis om mekanismene som ligger bak). Selv lurer jeg på om det delvis kan ha med hvordan fotgjengere vs syklister forholder seg til vått terreng. Når jeg går til fots gjennom gjørme eller våte forhold merker jeg at jeg prøver å finne den tørrest mulige ruten - jeg hopper fra stein til stein eller fra tømmerstokk til tømmerstokk, feks. Hvis jeg sykler samme strekke vil jeg typisk prøve å gjøre det motsatte, nemlig å unngå steinene som stikker opp av gjørma. Slike ting. Forøvrig gjelder det jeg her sier sykler med relativt smale dekk aller mest. Bilde-dokumentasjon jeg har sett på internasjonale sykkelforum tyder på at fatbikes i mindre grad lager spor og slitasje på underlaget, fordi trykket fordeles langs et bredere område. På en del skiløyper i utlandet er det da også tillatt med fatbikes, men ikke med smale sykkeldekk. Det er en av grunnene til at jeg nettopp har bestilt fatbike, som nevnt i en annen tråd.
Redigert av saladin; 06/12/2020 09:52.
|
|
|
06/12/2020 13:36
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er du seriøs eller troller du? Jeg troller ikke, og det tror jeg helt ærlig at du egentlig forstår. Det burde fremgå ganske klart fra innlegget du siterer selektivt fra hva jeg mener. . Om det ikke er trolling, så er det hvertfall en stråmann, noe en samfunnsforsker kanskje burde klare å unngå. Drevne stisyklister her inne på forumet synes ikke myrsykling gir mange smil per km.
|
|
|
06/12/2020 18:42
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
NOTS sier heller ikke kategorisk at man ikke skal sykle på vått føre, de sier at man skal ta hensyn til dårlig drenerte stier og legge turen skånsomt i terrenget. Det at Ugla kjenner Østmarka bedre enn de fleste tror jeg deg gjerne på!  Ang eksempelet med myr, så var det bare for å få fram et poeng. Ja, få personer liker å sykle i myr, selv om det jo likevel dessverre skjer. Poenget var bare at syklister bør pålegge seg selv visse begrensninger når det gjelder valg av trasé, og at man ikke bør bruke egen sykkelglede som [/i]eneste [i] kriterium for hvor og når man sykler. Det er jo allerede stadfestet i stivettreglene til NOTS. Forøvrig, ang innlegget ditt over, Ugla: Først, takk for at du argumenterer ordentlig. Jeg er veldig klar over at dette er sensitivt for oss stisyklister, og jeg har fått min andel av sinte skyllebøtter fra turgåere selv om jeg sykler forbi dem i gangfart og har valgt trase som ikke skal ødelegge stiene. Slike ting gjør lett at man inntar en defensiv posisjon, tror jeg. Men jeg er nok ikke enig. Ang den internasjonale fagfellevurderingen så er det ikke rapporten det gjelder, men en vitenskapelig tidsskrift-artikkel som er basert på samme data, nemlig denne: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301479720314791?via%3Dihubs Der redegjør de for tidligere forskning, og hvordan deres studie skiller seg fra andre. Studien er altså godkjent av tidsskrift-redaktørene, samt to anonyme reviewere. Flere av forskerne som står bak studien har såvidt jeg vet jobbet med denne tematikken i mange år, og kjenner godt til den internasjonale litteraturen og metodene som er brukt. Miljødirektoratet som var oppdragsgiver har også jobbet med tematikken i flere år. Denne studien ble forøvrig gjennomført i samarbeid med NOTS, som oppfordret folk til å delta - se her feks https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2567269Dersom de faktorene du mener er ødeleggende for resultatene kunne bli sett av enhver 7-åring, får vi vel nesten anta at NOEN av alle de involverte hadde tenkt på dette underveis? Jeg synes rett og slett ikke dette er så rimelig - verken at dette er et bestillingsverk med en pre-planlagt konklusjon (hadde NOTS hengt seg på da?), eller at resultatene må underkjennes pga ritt (de måler jo slitasje sett i forhold til antall trafikanter). Og de finner altså samme mønster i begge traseene, både på østlandet og vestlandet. Jeg synes altså den mest rimelige konklusjonen er at sykling sliter mer enn fotgjengeri når forholdene er våte. [/i]Hvorfor[i] det evt er sånn har vi kanskje ikke helt godt grep om ennå (på forsker-språk: vi vet litt om utfallet, men ikke nødvendigvis om mekanismene som ligger bak). Selv lurer jeg på om det delvis kan ha med hvordan fotgjengere vs syklister forholder seg til vått terreng. Når jeg går til fots gjennom gjørme eller våte forhold merker jeg at jeg prøver å finne den tørrest mulige ruten - jeg hopper fra stein til stein eller fra tømmerstokk til tømmerstokk, feks. Hvis jeg sykler samme strekke vil jeg typisk prøve å gjøre det motsatte, nemlig å unngå steinene som stikker opp av gjørma. Slike ting. Forøvrig gjelder det jeg her sier sykler med relativt smale dekk aller mest. Bilde-dokumentasjon jeg har sett på internasjonale sykkelforum tyder på at fatbikes i mindre grad lager spor og slitasje på underlaget, fordi trykket fordeles langs et bredere område. På en del skiløyper i utlandet er det da også tillatt med fatbikes, men ikke med smale sykkeldekk. Det er en av grunnene til at jeg nettopp har bestilt fatbike, som nevnt i en annen tråd. Nei, enige er vi ikke og blir heller ikke, for meg er dette stykket papir som NINA har levert som feltstudie helt ok, men konklusjonen er og blir bare tøys. Jeg har også lang erfaring fra forskning og vet at feilmarginene innen denne type arbeid er stor, særlig når premissene er feil, som i dette tilfellet ser ut til at man skal bevise at en sykkel under våte forhold sliter mer. Det blir litt som at det er forhåndsbestemt at jorda er flat, og at alt blir satt i en slik kontekst. Verden er full av forskning som konkluderer feil, og her har vi en rapport til som legges til bunken. Det er riktig at NOTS opprinnelig støttet opp under denne studien og oppfordret medlemmer til å delta, den begeistringen har stilnet og det spørs hva Nots gjør neste gang når man åpenbart er brukt som gisler i dette arbeidet, ref. deres uttalelse. Min oppfordring vil være at vi som syklister ikke ikke deltar neste gang når vi ikke kan stole på objektiviteten. Jeg forholder meg til hva jeg har fått til svar fra Miljødirektoratet, og de sa at rapporten som sådan var kvalitetssikret internasjonalt, noe som er en åpenbar løgn. Jeg har begrunnet tidligere hvorfor denne rapporten er søppel, kunne gjerne gått ytterligere i dybden på den, men et minimum er at man har en grad av kontroll på omgivelsene og bruken, hvilket man ikke har hatt her og hvor de to "sykkelstiene" åpenbart er satt under helt andre endringer enn de som det gås på, og når den på Vestlandet i tillegg får 50%mer nedbør under en argumentasjon som sier at slitasjen øker progressivt med økt fukt, ja da har man effektivt slått ihjel seg selv når en sammenligner med en annen sti. Hadde NINA konkludert med at det kan synes at slitasjen øker progressivt jo våtere det er og at man ønsket å forske videre på det, hadde alt vært greit. Det er den konklusjonene de burde ha tatt.
Lars-Erik
|
|
|
06/12/2020 19:16
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Om det ikke er trolling, så er det hvertfall en stråmann, noe en samfunnsforsker kanskje burde klare å unngå. Drevne stisyklister her inne på forumet synes ikke myrsykling gir mange smil per km.
Poenget der var vel åpenbart at målet "smil per mil" var en hensynsløs holdning mtp stisykling, noe som vises ved å sette det til en ekstrem "person" som elsker myrsykling. Samme stil som "pleasure monster" ifht utilitarianismen. Nå var det originale utsagnet til Ugla ikke akkurat hoveddriveren for argumentasjonen hans, så det var kanskje ikke det viktigste å gripe tak i, men det får vel være så.
Redigert av Ndreas; 06/12/2020 19:17.
|
|
|
06/12/2020 19:31
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Om det ikke er trolling, så er det hvertfall en stråmann, noe en samfunnsforsker kanskje burde klare å unngå. Drevne stisyklister her inne på forumet synes ikke myrsykling gir mange smil per km.
Poenget der var vel åpenbart at målet "smil per mil" var en hensynsløs holdning mtp stisykling, noe som vises ved å sette det til en ekstrem "person" som elsker myrsykling. Samme stil som "pleasure monster" ifht utilitarianismen. Nå var det originale utsagnet til Ugla ikke akkurat hoveddriveren for argumentasjonen hans, så det var kanskje ikke det viktigste å gripe tak i, men det får vel være så. Takk. Verden er full av forskning som konkluderer feil.
Dette er jeg i hvert fall 100 prosent enig i. Tror ellers jeg gir meg i denne diskusjonen for denne gang, har en god del jobb-prosjekter jeg må unnagjort den kommende uka, som helst ikke bør forsinkes av sykkeldiskusjoner som tar tid. Takk for fin utveksling!
|
|
|
[Re: Ndreas]
06/12/2020 19:50
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Poenget der var vel åpenbart at målet "smil per mil" var en hensynsløs holdning mtp stisykling, noe som vises ved å sette det til en ekstrem "person" som elsker myrsykling. Samme stil som "pleasure monster" ifht utilitarianismen. Nå var det originale utsagnet til Ugla ikke akkurat hoveddriveren for argumentasjonen hans, så det var kanskje ikke det viktigste å gripe tak i, men det får vel være så. Nå er jeg veldig spent på at du utdyper dette, min uttalelse var "For min del sykler jeg året rundt, vått som tørt, jeg er lokalkjent der jeg sykler og legger alltid turen på steder jeg får mest mulig smil pr. km og det kommer jeg til å fortsette med så lenge kroppen er kapabel til å gjøre det". Tematikken rundt myrsykling har ingenting med meg å gjøre, det var noe som @saladin teoretiserte omkring, uvisst av hvilken grunn, de jeg kjenner som sykler sti har ikke myr på listen over hva som er morsomt, og hvordan man kan få mest mulig smil pr. km i en myr framstår som en komplett gåte for meg, for egen del skyr jeg den type terreng som pesten, så sant det ikke finnes en klopp som bringer meg tørr fra den ene enden til den andre.
Lars-Erik
|
|
|
06/12/2020 20:33
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Saladin er nok best rustet for dette, men sånn jeg leste det, så tror jeg at saladin tolket "legger alltid turen steder mest smil/km" som "jeg sykler det jeg synes er artig uten å tenke på hva andre mener" og det var nok derfor han greiet veldig ut om sitt eget perspektiv om å ta hensyn i alle aktivitetene han gjør.
Dette er nok ganske sikkert en feilaktig tolkning, men sånn kan det jo fort bli i diskusjoner på internett.
Personlig har jeg tillit til at de aller fleste, spesielt her på forumet er omtenksomme ovenfor både natur og andre brukere av marka, og tenker langsiktig med tanke på å kunne få lov å stisykle når man ønsker i ti-årene framover.
|
|
|
07/12/2020 13:12
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Jeg oppdaget til min store glede at en frossen myr faktisk var mulig å sykle over uten noe mer anstrengelse enn fllytsti. Det økte "smil/mil" målet for myrsykling betrakelig 
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
07/12/2020 14:59
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønte vel at det ville komme meldinger om denne filmen, og jeg fikk en sånn "aiii" følelse når jeg så tittelen på tråden. Dette lukter ikke etterleving av stivettreglene. At det ikke regna mye i uka før turen har veldig lite å bety for føret, det er alt annet enn tørt i marka nå etter dugelig med nedbør de siste par mnd, det er rett og slett pissbløtt overalt. Likevel tror jeg dette gikk veldig bra for stiene det ble sykla på i filmen.
Nå er ikke folk (andre brukere) her ute på halvøya vår like kritiske til sølepytter og gjørmehøl som i tettere befolka strøk, og stiene som ble brukt her står vel mer i fare for å gro igjen enn å bli kjørt i filler av horder med syklister. Ja vi skal bruke hodet, og vi ønsker ikke at folk skal bli mer kritiske til stisyklister, men jeg tror vi har ok kontroll på stislitasjen her ute og mye av det gode arbeidet som gjøres på stiene er det syklister som står for.
Noen er mer glad i gjørme enn andre, selv er jeg ikke glad i det men gråter sjelden om jeg blir litt skitten. Sånn som det har vært i høst så enten så sykler du ikke eller så blir du skitten og våt, og selv om jeg prøver å bruke stivett og etterleve punkt nr 6 i stivettreglene, så er det vanskelig å få til en runde i skogen nå uten å treffe et område med gjørme. Men så er det nå engang sånn også, at veldig mange av disse partiene er det hverken syklister eller fotgjengere som har lagd, det er skogsmaskiner, traktorer og gjerne hester som er verstingene. Samt ett og annet terrengløp. Her skal man også se på å rute om stien litt dersom man kan gå tørrskodd rett ved problemområdet og ikke kan fikse det med klopp eller steinsetting.
Jeg lar meg imponere over folk som er tøffe nok til å ta en hel dag på sykkelen under slike forhold, mørkt når man drar ut og mørkt når man kommer hjem. Kudos! Jeg forsto det ikke slik at det er gjørmesyklinga det skrytes av her, men at man trosser de gjørmepartiene man nødvendigvis møter på en sånn tur og stikker ut, i stedet for å sitte inne og svette på en ergometersykkel.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
07/12/2020 15:06
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@ripen og om det settes en KOM på dette føret må den vel være verdt å ta vare på?  Helt enig med deg ellers også, dørstokkmila er min egen verste fiende på dager som vi har nå. Kudos til Emil, Erik og kameratene som kommer seg ut. Det kan være vanskelig ut fra en video å se hvilke avgjørelser som er tatt om rutevalg etc., men ut fra tidligere poster velger gutta sti ut fra hva som er bra å sykle både med hensyn til moro og bærekraft.
|
|
|
08/12/2020 08:02
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@ripen og om det settes en KOM på dette føret må den vel være verdt å ta vare på?  Absolutt! Jo vanskeligere føre jo større kudos gir KOMen, og motsatt om føret blir for lett. De som vet, de vet. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
11/12/2020 15:02
|
ErikR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
@ripen og om det settes en KOM på dette føret må den vel være verdt å ta vare på?  Helt enig med deg ellers også, dørstokkmila er min egen verste fiende på dager som vi har nå. Kudos til Emil, Erik og kameratene som kommer seg ut. Det kan være vanskelig ut fra en video å se hvilke avgjørelser som er tatt om rutevalg etc., men ut fra tidligere poster velger gutta sti ut fra hva som er bra å sykle både med hensyn til moro og bærekraft. Enig i at dørstokkmila kan bli lang! Og nå under covid-19 har dørstokken også blitt høyere :-) Vil bare si at jeg verken digger eller oppsøker gjørme, men sykler heller ikke rundt for å holde meg tørr. På en langtur gjennom 7 prestegjeld blir det nødvendigvis litt forskjellig underlag, også gjørmehull. Jeg koser meg på tur, og forsøker å ta smarte valg (det er maaaaange valg på en lang stitur) underveis. Så kan vi sikkert diskutere om valgene var smarte nok. Erfaring viser at opp til flere av mine valg i ettertid har vist seg å å være mindre smarte. Og det er flott å bli minnet på stivettreglene innimellom! De bør vi alle følge.
Beaten paths are for beaten men
|
|
|
|
|