Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lupine Blika, hva trenger man?

Lupine Blika, hva trenger man? #2636667 06/11/2020 21:19
A
asbjste Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Etter en del dveling tror jeg jeg er klar til å knuse sparegrisen og skaffe en Lupine Blika. Tror jeg har skjønt at Blika er verdt de ekstra hundrelappene opp fra Piko. Men jeg har et par spørsmål jeg håper erfarne lumenjegere kan svare på:

1. Hvilken utgave trenger man? Jeg antar vel det er RX4 som er det mest anvendelige og fjernkontroll er nok kjekt å ha. Antar også SmartCore er kjekt å ha. Men jeg ser den kommer også i et all-in-one kit som har en del ekstra snacks. Jeg kommer antakeligvis til å bruke lykta vel så mye som hodelykt som hjelmlykt. Er det like greit å kjøpe den enkle lykten og kjøpe en ekstra hjelmbrakett+batterifeste i tillegg?

2. Et annet usikkerhetsmoment jeg helst skulle testet ut er hvordan det passer på hjelmen, en Bell Sixer stihjelm. Jeg tipper lyktehodet går greit å feste foran, og hjelmen har GoPro-feste dersom det heller bør brukes. Men usikkerheten ligger i batterifestet man helst vil ha bak på hjelmen. Kan det monteres horisontalt? Hjelmen min mangler vertikale luftekanaler, men alle bilder fra Lupine har batteriet montert vertikalt. Jeg er lite fysen på å ha batteriet i lommen eller i sekken.

3. Er det andre ting man bør tenke på?

Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636706 07/11/2020 10:33
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har Blika RX4 til bruk på hjelm (sammen med en Betty på styret).
1. Jeg setter stor pris på å ha både fjernkontroll og Smartcore-batteri. Jeg kjøpte et ekstra batteri, og valgte Smartcore der også, veldig fint å kunne trykke på en knapp for å se hvor mye strøm det er i batteriet. Når du senere (?) finner ut at du vil ha en Betty på styret så er det gull å kunne styre to lykter med samme knapp. Da jeg kjøpte Lupine så shoppet jeg Betty, Blika pluss ymse småtteri i samme kjøp, så jeg husker ikke lenger hva som kom i Blika-pakken.

2. Jeg har festet batteriholderen horisontalt, det går fint. Lykten er festet i front med klikk-festet til Blika. Det gir en fin balanse i hjelmen, og vekten kommer lavere enn om man bruker et annet feste på toppen av hjelmen. Men ledningen er ikke lenger enn akkurat lang nok, dette er på en Giro Xar str Large.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636710 07/11/2020 10:57
A
asbjste Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Takk for innspill, Helge. Da virker det som batteriholderen svarer til forhåpningene. Det var nok det vanskeligste å finne ut av. Jeg får undersøke litt mer hva som inngår i de forskjellige settene, hvilke behov de dekker og regne ut hva som er snillest mot lommeboken.

En av tankene med fjernkontroll er absolutt at man på sikt kan utvide arsenalet av tyske lumen. Men foreløpig er nok Blika en grei start:)

Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636735 07/11/2020 14:28
perbl Offline
More than words
More than words
Selv om du bare har en lykt på hjelmen vil det jo kunne være praktisk å bruke fjernkontrollen så du slipper å slippe styret når du møter folk i skogen.

Ellers får du vel også batteriholder med borrelåstape, så du kan feste den med sånn grov borrelåslignende greie, hvis det er holderen med borrelåsstrips du har sett på.

Redigert av perbl; 07/11/2020 14:30.

Per B.
Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636754 07/11/2020 16:53
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg får bare unnskylde først, siden dette ikke blir 'helt on topic'.

Er du helt sikker på at det er Lupine Piko/Blika du er ute etter?
Jeg kan se det hvis du veier koblingen til mobilen, og mulighet for blåtann fjernkontrol.

La oss se litt mere på lumen.

Lupine Piko blir reklamert for 1900 lumen, men dette er 'boost mode'.

- I manualen finner du de resterende innstillingene:
20 W 1900 Lumens
10 W 1000 Lumens
6 W 680 Lumens
3 W 380 Lumens
1.5 W 200 Lumens
0.3 W 60 Lumens

- Lysstrålevinkel:
22 °

- Så har vi denne fine kommentaren:
Note: The light outputs the maximum amount of light only if airflow lowers the temperature of the light sufficiently. If the light is not cooled by airflow, its power is reduced incrementally to prevent the LEDs and electronic elements from overheating.

[Linket bilde fra i.imgur.com]
Slik ser den altså ut, og vi kan ikke se mye til passiv kjølig her.
Hva dette forteller oss er at 1900 lumen vil den kun holde i veldig kort tid før den trapper ned.
Med fine forhold kan det hende at du kan få kontinuelig 1000 lumens, og i dårlige må du nøye deg med 680.

Lupine Blika blir reklamert for 2100 lumen, men dette er også 'boost mode'.

- I manualen finner vi igjen de resterende innstillingene:
22 W 2100 Lumen
10 W 1100 Lumen
6 W 690 Lumen
3 W 350 Lumen
1.5 W 180 Lumen
0.3 W 55 Lumen

- Lysstrålevinkel:
22 ° / 12° / 180°

- Samme fine kommentar:
Note: The light outputs the maximum amount of light only if airflow lowers the temperature of the light sufficiently. If the light is not cooled by airflow, its power is reduced incrementally to prevent the LEDs and electronic elements from overheating.

[Linket bilde fra i.imgur.com]
Slik ser denne ut, samme kompakte design som Piko.
Dermed har vi samme problemet, den vil bli veldig fort varm, og trappe ned gradvis, så 1100 er det realistiske konstante lyset, og 690 på en dårlig dag.

Moonlight Bright As Day 2000 er reklamert for 2000 lumen.

- Alle innstillingene:

100% 2,000lm
50% 1,000lm
25% 500lm
5% 100lm

- Lysstrålevinkel:
30 ° / 15°

- Kommentar:
Ved 10% battery vil lampen gå ned til 5%.
(Dette er likt med så og si alle moderne hodelykter.)

[Linket bilde fra i.imgur.com][Linket bilde fra i.imgur.com]
Slik ser altså denne ut. Veldig aggressive finner, og dette medfører till at du kan ha kontinuelig 100% på 2000 lumen.

- Pluss:
Standard plugger til batteripakken, så én kan letter mekke sammen egne store pakker med 18650 celler.

# TL;DR #
Lupine Piko, og Blika vil jeg se på som 1000 lumen lykter, men med blåtann som gjør det mulig å koble opp mot mobil og fjernkontrol.
Moonlight BAD 2000 er et eksempel på en 'ren' 2000 lumen lykt som også er rimeligere.

Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636759 07/11/2020 17:20
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Jeg har Lupine blika , jeg har ikke opplevd at den har trappet ned lysstyrken pga av temperatur , har i all hovedsak brukt den til sykling på høst/vinter og litt langrenn.
Utrolig digg å kunne programmere lykta via app på tlf , og ikke minst fjernkontroll.
Hvis temperatur er et problem så kan man montere kjøleribber ( heatsink på Lupine språket ) 229,- på Bikeshop .

Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636761 07/11/2020 17:30
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har heller ikke opplevd at Blika dimmer ned.
Men Betty gjør det ofte.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: DesmoSkier] #2636762 07/11/2020 17:37
perbl Offline
More than words
More than words
Samme her. Det kan godt være den har steppet ned et nivå uten at jeg har lagt merke til det, men på langt nær så merkbart som med Betty, som jo blir veldig varm når man kjører på full guffe. Men sålenge jeg er i bevegelse har jeg mer enn nok lys til det jeg trenger hvertfall.

Jeg tror jeg heller foretrekker et mer kompakt design og ikke minst kvaliteten på tilbehør og montering til Lupine sammenlignet med lykter som ser mer ut som prototypedesign fra et makerverksted ICON_SMILE Selv om man kan oppleve at lykta dimmer raskere ned når man står stille.

Redigert av perbl; 07/11/2020 17:37.

Per B.
Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636763 07/11/2020 17:41
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Jeg har også blika og heller ikke opplevd at lysstryke/temperatur har vært noe problem, men ja de fleste lykter på full guffe vil dimme ned etter en stund hvis det er lite luftsirkulasjon rundt dem. Men skjønner ikke helt problemet. Jeg har i hvertfall aldri lykta på full guffa annet enn på nedkjøringer og da er ikke luftsirkulasjon noe problem.

Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636770 07/11/2020 18:56
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Fint å høre det ikke er et så stort problem på to hjul.

Jeg har for det meste testet de på terrengløp, og da dimmet de i utider. Ikke helt samme greia med vindstrømmene som kan oppstå på sykkel ICON_SMILE

Moonlight er vel et firma stiftet i 2014 fra en plass i Finnmark.
Er godt forståelig at de ikke har kastet seg på duppeditt greiene enda (blåtann ol.).
(Når det gjelder Lupine festing er vel alt proprietært (hvis du ser bortifra borrelås bruken), mens Moonlight bruker GoPro festing ol.)

Ikke helt samme markedsføringen i forhold til Lupine, så jeg tenkte det var passende å informere om en lykt med samme styrke, men til under halve prisen av hva Bikeshop ønsker for Lupine lyktene.

# On Topic #
Siden du også vil benytte den som hodelykt er vel Blika et bedre valg enn Piko. Vil vel kun sett på Piko som eventuell løpelykt.

1. Mulig ting å se etter i pakkene:
Lykten !!!
Hjelmfeste for lykt, og batteri.
Hodebånd.
SmartCore 3.3Ah (veldig hendig å bare kunne trykke for å vite batterinivået, og bms øker levetiden til battericellene, 6.6Ah batteriet blir for tungt for hjelmen)
Fjernkontroll (for terrengsykling)

2. Som Desmo sa, ingen problem.

3. Det kan fort bli mye 'ekstra' greier, så tenk mest på hva du trenger nå, så kan resten komme senere hvis behovet oppstår.
- Ekstra kan være:
HeatSink (den er ikke veldig bra designet, men den vil jo hjelpe litt, hvis du trenger å forlenge levetiden på boost på varmere dager)
Skjøtekabel (hvis det blir for kort med det som følger med)
GoPro adapter (så kan du bruke GoPro feste på hjelm, styre, hodebånd ol.)
Ekstra batteri (eller større batteri, hvis du begynner å ha det andre plasser enn festet på hjelmen)

Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636800 07/11/2020 23:43
A
asbjste Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Jeg endte med å bestille en Blika all-in-one fra Fjellsport (får den på mandag) da det ellers ble veldig knot å finne alle smådelene man trenger for både hodebruk og sykkelhjelmbruk separat. F.eks. styremontasje for fjernkontrollen. Det virker heller ikke som det er så mye unødvending stæsj i det all-in-one settet. Det ble jo dyrt, men håper det svarer seg i det lange løp. Buy once, cry once!

Det er ikke sånn at jeg ikke har vurdert andre lykter altså:) Jeg har sett en del på Gemini Duo og Moonlight BAD 2000 som er nevnt her. Fra tidligere har jeg ganske blandede erfaringer med Magicshine og ymse DealExtreme-lykter og er lei av disse. De sistnevnte har jo batterier man nesten ikke tør å lade i frykt av at de skal gå i luften. Lupine-batteriene later til å være overlegne det meste.

Gemini Duo virker fin, men jeg synes hodefestet virker litt klumpete siden man må bruke en strikk på samme måte som på sykkelstyret. Dette er akkurat som på Magicshine, hvor jeg synes det ble litt høyt tyngdepunkt, i tillegg til lavere odds for å hekte i greiner o.l. Jeg kommer til å bruke lykten en del til langrenn, og når man skal være veldig dyp i hockeystilen i lange utforbakker er det kjekt at lykten kan vippes lengre bakover.

Temperaturmessig tenker jeg fjernkontroll gjør susen da man kan enkelt dimme ned dersom man sykler oppover eller møter fotgjengere. Dette øker vel også batteritiden. Moonlight er nok bra det altså, men for meg minnet det meg litt for mye om Magicshine og derfor setter jeg heller min lit og kapital til de tyske ingeniørene i Lupine.

Nå som jeg har utbrodert såpass mye om dette her så håper jeg jo lykta svarer til forventingene:) Blir skuffet hvis ikke:)

Redigert av asbjste; 07/11/2020 23:43.
Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636868 08/11/2020 18:51
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Bra valg det Asbjste.
Da har du det du trenger for å feste på hjelm. Enkelt å flytte mellom hjelm og hodebånd med frontclick feste. Eneste ekstra du kan vurdere en gopro feste, men skal du veksle ofte mellom hjelm/hodebånd så er det mer styr med det.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lupine Blika, hva trenger man? [Re: asbjste] #2636954 09/11/2020 09:27
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har også Blika og Betty, og er kjempefornøyd. Jeg har frontclick-plate på Blika på hjelmen limt med dobbeltsidig tape, og så har jeg brukt en stropp til å feste RC-batteripakker til å feste batteriholder bak på hjelmen i tillegg til limputa som medfølger. I vanlig stitempo 5-10km/t så har jeg ikke hatt noe særlig problem med at den blender ned pga varme.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå