Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Ernæring / Vektnedgang /Forslag?

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: eOpseth] #2632676 13/10/2020 13:24
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: eOpseth
De aller fleste har nok av unødvendige kcalorier gjennom dagen om de går seg selv i sømmene, ref posten over.

Bare å kutte ut det "ene glasset" melk/juice er i seg selv verdifullt.

Regelen i følge movistar sin ernæringsfysiolog. Hun sa noe som at de på laget slanket seg hele året. Noe de fulgte opp, men de loadet alltid i forbindelse med viktige hardøkter (ref. intervall som du sier) og etter. Så kvaliteten ikke gikk ned.

2+2 ut i fra hennes vurdering er. Slanke seg (være bevisst) hele døgnet, men ikke 2 timer før/under og etter trening.
Netflix dokumentar mener jeg det var for øvrig.

Redigert av Skogsmann; 13/10/2020 13:24.
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2632722 14/10/2020 00:42
V
Vèlo 83 Offline
Medlem
Medlem
V
Jeg er 183 og har litt for mye muskler på kroppen fra da jeg trente vekter 5 ganger i uka i sikkert 10år. Syklinga tok så over, og i 2018 dro jeg vekta fra 92kg ned til 71.5kg, denne vinteren er målet å dra den fra 79kg til 70kg blank. For å nå dette så vet jeg nøyaktig hva jeg skal spise hver dag og absolutt alt logges i app. Jeg kjenner på sult hver dag og legger meg ofte litt sulten. Jeg hører ikke på kroppen, og tar inn næring som en robot i form av 3 måltider mellom klokken 12.00 og 20.00, null kalorier resten av dagen

Ikke noe ekstra kos i helgen og aldri alkohol...Drit kjedelig så klart, men av erfaring så vet jeg at sunt kosthold 90% av tiden + Zwift 5 dager i uken vil holde vekten min stabil, eller gi marginal nedgang. Men med oppsettet jeg følger så forsvinner 500g i uka helt til jeg treffer 72-73 området, derfra er det vanskeligere, men det er bare å gi det tid.

Med din vekt på 77kg, så kan du garantert gå ned 3-4kg uten problemer, men det skjer ikke uten at du sulter deg, dropper måltider og driter i helgekos. Så da blir det en vurderings sak om det er verdt det.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Vèlo 83] #2632731 14/10/2020 06:15
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Vèlo 83

Med din vekt på 77kg, så kan du garantert gå ned 3-4kg uten problemer, men det skjer ikke uten at du sulter deg, dropper måltider og driter i helgekos. Så da blir det en vurderings sak om det er verdt det.

Nei man kommer vel ikke utenom sultfølelse for de siste kiloene.
Frykten for at det skal gå ut over watt er jo til stede med en sånn filosofi. Når det er "marginer" man snakker om, så er det vel utenkelig at man får i pose og sekk.
I beste fall så klarer man vel å holde watten stabil?

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2632734 14/10/2020 06:26
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Skogsmann
Sitat: Vèlo 83

Nei man kommer vel ikke utenom sultfølelse for de siste kiloene.
Frykten for at det skal gå ut over watt er jo til stede med en sånn filosofi. Når det er "marginer" man snakker om, så er det vel utenkelig at man får i pose og sekk.
I beste fall så klarer man vel å holde watten stabil?

Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne holde watten. Så sant det ikke er muskler du skal ha vekk.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2632749 14/10/2020 07:14
ekken Offline
Entusiast
Entusiast
Er ikke ernæringfysiolog, men jeg har hatt veldig god effekt av periodisk fasting (ned 12kg personelig på ca 6 uker). Fordelen med dette er at jeg har kunnet kose meg med pottis og sjokkis (moderate mengder) i helgene frem til middag, og kan spise det resten av familien spiser til alle måltider:)

Har tidligere prøvd lav karbo og annet som gjør at det er enkelte mattyper som ikke kan spises, men det har funket dårlig da jeg er for matglad, og barna syntes det er rart at pappa'n alltid skal spise noe "rart".

Typisk dag er frokost 09.00 lunsj 11.30 og middag ca 17.00. Mellom middag og frokost er det kun vann det går i (det drikkes MYE). Trening som familiefar foregår på kvelden, så da har jeg fått bygget opp gode energilagere gjennom dagen og er klar til og gi gass på trening. Såvidt jeg kan skjønne er dette også veldig fint dersom du har mulighet til og kjøre rolige økter på morgenen på tom mage. men det har jeg ikke veldig mye erfaring med.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2632806 14/10/2020 10:48
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
100 gram potet har 80 kalorier. Bytter du ut 100 gram potet med 100 gram brokkoli får du i deg 50 kalorier mindre pr. dag.
På 7 dager blir dette 350 kalorier. 1 kg kroppsfett = ca 7500 kalorier.
Dermed vil det ta deg 21 dager å gå ned 1kg med dette lille inngrepet.

Men forskning viser at denne regnemåten ikke er helt riktig. Spareblusseffekten og vektreduksjonen er ikke tatt med. Det som er sikkert er at de siste tre kiloene tar mye lengre tid å gå ned enn når du startet slankingen.

Redigert av Terskeltrening; 14/10/2020 11:04.
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Terskeltrening] #2632839 14/10/2020 11:44
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Terskeltrening
Spareblusseffekten og vektreduksjonen er ikke tatt med. Det som er sikkert er at de siste tre kiloene tar mye lengre tid å gå ned enn når du startet slankingen.

Litt oppsummert.

Fra stor til slank gjøres "enkelt" med sunt kosthold og trening.
(Og vedlikehold av vekt er enkelt med sunt kosthold og trening. Videre vektnedgang her er vanskelig pga. sparebluss som du sier).

Fra slank til "skinny" må gjøres på en mer drastisk tilnærming grunnet den såkalte sparebluss effekten.

Ja da ble det kirurgisk inngrep da. hehe

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2632840 14/10/2020 11:45
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Dersom din FTP er f.eks. 270w og du veier 77kg. Så vil et tenkt tap i FTP på 10w ved vektreduksjon på 4kg fremdeles øke din w/kg.

'...once more, and more intensity!'
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Juffe] #2632844 14/10/2020 11:52
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Juffe
Dersom din FTP er f.eks. 270w og du veier 77kg. Så vil et tenkt tap i FTP på 10w ved vektreduksjon på 4kg fremdeles øke din w/kg.

Smart poeng!
Morsommere på Zwift, men kjedeligere utendørs.
Er vi nok en gang tilbake på poenget. Er det verdt det? ICON_SMILE

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2632848 14/10/2020 12:05
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du fortsetter å trene jevnlig ser jeg ikke helt for meg at du skal gå ned i FTP i kombinasjon med vektreduksjon, når BMI er såpass solid.. Hvorvidt slanking er kjipere enn å sykle seint i bakker må du nesten ta stilling til selv.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2632868 14/10/2020 12:48
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
For meg funker det å kutte ut sukker. Har gjort dette tre fire ganger nå, og går ned fra 88 ish til 82-80 ila 100 dager. Starter altid 1 januar og holder på litt ut i april. Med kutte ut sukker mener jeg kake, godteri, brus juce osv. Spiser vanlig mat selv om det er tilsatt sukker. Spiser gjerne tre vanlige måltider pr dag med liten porsjon havregryn og melk med blåbær til frokost, 2 brødskiver til lunch og vanlig middag kl 18 ish. Merker jeg går noe sulten og i helgene kan godtetrangen være et helvete. Unner meg da en utskeielse eller to i helgene med nøtter og potetgull. Nyter kanskje alkohol en gang ila denne perioden. Vanlig trend er at det tar 2 til 3 uker før det skjer noe og etter en 4 uker begynner jeg å rase ned i vekt. Etter 100 dager kan jeg slippe opp en del på kostholdet da sykkelsesongen starter for fult og vekten holder seg stabil fram til sommerferien. Ut over høsten skeier jeg ut og går gradvis opp igjen til toppen av 8 tallet. Trening gjennom de 100 dagene er to styrkeøkter i uken og kanskje 2 til 4 rulle /sykkelturer. Merker at framgangen i styrketrening går veldig sakte i slankeperioden.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2634871 27/10/2020 15:03
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Med 600t i året, så må du vel spise en god del for å ikke gå videre ned i vekt?
Ikke glem at med 12kg mindre vekt, krever kroppen endel mindre kcal for å holde seg gående også.

Reduksjon av potet mener jeg blir litt feil, da potet metter (volum) mer enn mye annet vi spiser pr 100kcal.
Og med 600t i året, tviler jeg på karbo er noe å være redd for, de fleste av oss spiser plenty fett i kostholdet vårt.

Myfitnesspal er min anbefaling, for å lære litt om hva en spiser. Spesielt i kombinasjon med strava/garmin for å registrere ca forbruk.
Det hjalp meg mye for å gå ned da det ble gjort. Og jeg lærte mye om hva kroppen trengte av matinntak ift forbruk også. Nå går det kun på kunnskap/estimat/erfaring.

Er selv 70/178 nå, og vært det i et år+ , uten noe spesielt måtehold eller begrensninger. Ca 350-400t trening i året, mest løping/motbakke.
Men tross noe spinkel overkropp, så er det ingen problem å få tak i bilringen her heller.. (noe som bekymrer meg lik null altså, kun nevnt for sammenligning).

19' Merida Eone-sixty 900E
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: OlaGB] #2635200 29/10/2020 11:59
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: OlaGB

Myfitnesspal er min anbefaling, for å lære litt om hva en spiser. Spesielt i kombinasjon med strava/garmin for å registrere ca forbruk.
Det hjalp meg mye for å gå ned da det ble gjort. Og jeg lærte mye om hva kroppen trengte av matinntak ift forbruk også. Nå går det kun på kunnskap/estimat/erfaring.

Er selv 70/178 nå, og vært det i et år+ , uten noe spesielt måtehold eller begrensninger. Ca 350-400t trening i året, mest løping/motbakke.
Men tross noe spinkel overkropp, så er det ingen problem å få tak i bilringen her heller.. (noe som bekymrer meg lik null altså, kun nevnt for sammenligning).

Myfitnesspal o.l vurderes. For er nok slik at "Annet" posten kan reduseres med sikkerhet.
Men kommer uansett ingen veg videre uten å forsake "livets goder".
Så må konkludere med hvorvidt det er verdt det eller ei.

Om jeg veger 77 eller 75 er nokså uvesentlig innenfor hva jeg konkurrerer i. Så føler ikke for å være helt fanatisk.
Klatrer blir jeg ikke før 70 kg uansett.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635219 29/10/2020 13:35
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Leser tråden med interesse. Jobber selv med å kutte i sukkerinntaket for tiden med det formål at vektpila skal peke litt nedover, og det er ikke så lett for et dessertmenneske som meg.

Ettersom fokus i utgangspunktet var W/kg gjorde jeg et lite tankeeksperiement basert på egne tall:
Estimert FTP ligger i dag på ca. 3,85 W/kg, hva skal så til for å komme opp til 4 W/kg? Hvis jeg fokuserer på å øke effekten og holde vekten konstant må jeg øke FTP med ca 13 W. Velger jeg motsatt, holde effekten konstant samtidig som vekten reduseres må jeg gå ned 3,25 kg.

Så da må man jo spørre seg selv hva som er enklest av de to (selv om en kombo selvsagt er mest optimalt).

Men etter treningsmengdene du oppgir så er vel veien til bedre W/kg for din del enten smartere trening for å øke FTP eller å redusere vekt (vha. redusert kaloriinntak) som er oppskriften (eller en kombo).

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635272 29/10/2020 20:39
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Her går både watt og kilo mye opp og ned.. Skippertak på sommern og spiser og drikker alt samtidig som jeg slutter å trene når sesongen er over.. ICON_SMILE
Selv om det føles vanskeligere enn før, må jeg ned hvis jeg skal greie å sykle litt fort..
Er 173 og bør ned på 61-62. Har såvidt sett 59 på vekta og, men det er lenge siden og endte opp en god del sjuk da.
Gjør det dog enkelt, tenker faan, dette går ikke og nå må jeg ned..
Går på vekta.
Fokus er å slutte å spise dritt, kutter snop og øl.
Spiser mindre, prøver å venne meg på å være litt sulten.
Veier meg igjen neste uke.
Hvis ned fortsetter jeg i samme spor, hvis ikke spise mindre eller trene mer, helst begge deler.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Magnoos] #2635302 30/10/2020 07:24
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Magnoos
Leser tråden med interesse. Jobber selv med å kutte i sukkerinntaket for tiden med det formål at vektpila skal peke litt nedover, og det er ikke så lett for et dessertmenneske som meg.

Ettersom fokus i utgangspunktet var W/kg gjorde jeg et lite tankeeksperiement basert på egne tall:
Estimert FTP ligger i dag på ca. 3,85 W/kg, hva skal så til for å komme opp til 4 W/kg? Hvis jeg fokuserer på å øke effekten og holde vekten konstant må jeg øke FTP med ca 13 W. Velger jeg motsatt, holde effekten konstant samtidig som vekten reduseres må jeg gå ned 3,25 kg.

Så da må man jo spørre seg selv hva som er enklest av de to (selv om en kombo selvsagt er mest optimalt).

Men etter treningsmengdene du oppgir så er vel veien til bedre W/kg for din del enten smartere trening for å øke FTP eller å redusere vekt (vha. redusert kaloriinntak) som er oppskriften (eller en kombo).

Kommer an på hva du veier, men har du som de fleste en del til overs er vekten lettest.

Ambassadør for Scott.
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635304 30/10/2020 07:35
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Mange gode betraktninger her rundt et tema som engasjerer mange og som det finnes mange meninger om.
At man er forskjellig skapt genetisk gjør hele temaet ekstra utfordrende.

Og tro at 2 personer med samme høyde har samme genetiske mulighet til å nå en gitt "match vekt" er tross alt en kjent misoppfattelse.
Det vil ut i fra bløtvevs masse og generell kroppssammensetning kunne skille ganske mye på badevekten.
Har konkludert for meg selv med bidrag fra dere, at ved å gå litt småsulten i perioder og være enda (hvis mulig..) mer bevisst rundt inntak av diverse næringsstoffer at 75 kg vs dagens 77 er det beste jeg kan håpe på selv om vegen i dag føles lang.

Fornøyelig å lese her og andre steder at flere kan være nokså bastant med meninger om at en person på 178 kan/bør se 69-70 tallet på badevekten.
Ikke rart folk blir syke...

Noen ble skapt med mulighet for å kunne klatre bra. Andre ikke. Noen ble heller ikke skapt for å sykle i det hele tatt hvis kroppsvekt utelukkende medførte resultater. ballspill kunne sånn sett vært mer nærliggende for min del.

Bare legger med et par eksempler fra proffsirkuset som ikke er helt sammenlignbare. Men allikevel en god pekepinn på hvordan man er skapt forskjellig.

Primoz Roglic - 177 cm, 65 kg
Lutsenko - 174 cm, 74 kg
(Kilde procylingstats).

Jeg vil gi 75`et forsøk til å starte med gjennom November. Oppdaterer denne tråden for egen interesse og andres i så måte hvordan resultatet ble over jul. Jeg kan fint droppe juleribba, så er ikke bekymret for den perioden. Starter med å kutte ned på kilder i kosten som har fett som næringsstoff. Karbohydrater må det bades i med 10-15 treningstimer/uke
Og igjen så vil jeg understreke for meg selv og dere som leser tråden.

-Mine 77 kg oppleves som perfekt vekt for min del. Jeg opplever at denne gjør meg "kompetitive" på landevegen og i klesvegen..
Så jeg har ikke noe annet behov enn interesse for W/kg med å utfordre denne.
Sånn sett tar jeg alt med stor ro.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635306 30/10/2020 07:51
olechr Offline
More than words
More than words
Mange gode betraktninger her rundt et tema som engasjerer mange og som det finnes mange meninger om.
At man er forskjellig skapt genetisk gjør hele temaet ekstra utfordrende.

Og tro at 2 personer med samme høyde har samme genetiske mulighet til å nå en gitt "match vekt" er tross alt en kjent misoppfattelse.
Det vil ut i fra bløtvevs masse og generell kroppssammensetning kunne skille ganske mye på badevekten.
Har konkludert for meg selv med bidrag fra dere, at ved å gå litt småsulten i perioder og være enda (hvis mulig..) mer bevisst rundt inntak av diverse næringsstoffer at 75 kg vs dagens 77 er det beste jeg kan håpe på selv om vegen i dag føles lang.

Fornøyelig å lese her og andre steder at flere kan være nokså bastant med meninger om at en person på 178 kan/bør se 69-70 tallet på badevekten.
Ikke rart folk blir syke...

Noen ble skapt med mulighet for å kunne klatre bra. Andre ikke. Noen ble heller ikke skapt for å sykle i det hele tatt hvis kroppsvekt utelukkende medførte resultater. ballspill kunne sånn sett vært mer nærliggende for min del.

Bare legger med et par eksempler fra proffsirkuset som ikke er helt sammenlignbare. Men allikevel en god pekepinn på hvordan man er skapt forskjellig.

Primoz Roglic - 177 cm, 65 kg
Lutsenko - 174 cm, 74 kg
(Kilde procylingstats).

Jeg vil gi 75`et forsøk til å starte med gjennom November. Oppdaterer denne tråden for egen interesse og andres i så måte hvordan resultatet ble over jul. Jeg kan fint droppe juleribba, så er ikke bekymret for den perioden. Starter med å kutte ned på kilder i kosten som har fett som næringsstoff. Karbohydrater må det bades i med 10-15 treningstimer/uke
Og igjen så vil jeg understreke for meg selv og dere som leser tråden.

-Mine 77 kg oppleves som perfekt vekt for min del. Jeg opplever at denne gjør meg "kompetitive" på landevegen og i klesvegen..
Så jeg har ikke noe annet behov enn interesse for W/kg med å utfordre denne.
Sånn sett tar jeg alt med stor ro.

Enig i det du skriver. Selv er jeg født med en kropp som kan presses bra på vekt og fungere godt. Samtidig som jeg trenger realtivt lite mat. Ulempen med det er at man legger på seg fortere en Jan Ullrich hvis man ikke er skjerpa. Jeg og en konkurrent når jeg syklet var like høye (+/- 1 cm). Selv om han så tynnere ut veide han 10 kg mer. Så at kropper er forskjellig er det ingen tvil om.

Skal sies at det er ganske mange som mener de ikke har noe mer å gå på som man tydelig ser kan gå ned både 5 og 10 kg. (sier ikke det gjelder deg)

Ambassadør for Scott.
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: olechr] #2635312 30/10/2020 08:05
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: olechr

Ulempen med det er at man legger på seg fortere en Jan Ullrich hvis man ikke er skjerpa.

Hørtes kjent ut.. 5 kg opp på en måned når sesongen er over har vært det vanlige her..

Man må finne ut av det selv, hvor lett kan man være uten at det går for mye på bekostning av noe..
Jeg blir ikke dårligere av og være tynning, mister ikke watt (eller mister hvertfall mindre watt enn jeg tjener på å slanke meg). Helt til jeg blir for lett og jeg kan jeg fort bli mye syk. (og som syk går både vekta opp og watten ned).
Så man må bare finne ut hva egen kropp tåler.
Men her er det mange som sier at jeg ikke kan slanke meg for da blir jeg for mye syk. Grunnen for at de sier det er ikke at de ikke KAN gå ned 5-10 kg, men de gidder ikke. Kosen må ned og kanskje treninga må opp og da er det lettere å si at det ikke går..

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Kriss] #2635317 30/10/2020 08:22
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Kriss
Sitat: olechr

Ulempen med det er at man legger på seg fortere en Jan Ullrich hvis man ikke er skjerpa.

Hørtes kjent ut.. 5 kg opp på en måned når sesongen er over har vært det vanlige her..

Man må finne ut av det selv, hvor lett kan man være uten at det går for mye på bekostning av noe..
Jeg blir ikke dårligere av og være tynning, mister ikke watt (eller mister hvertfall mindre watt enn jeg tjener på å slanke meg). Helt til jeg blir for lett og jeg kan jeg fort bli mye syk. (og som syk går både vekta opp og watten ned).
Så man må bare finne ut hva egen kropp tåler.
Men her er det mange som sier at jeg ikke kan slanke meg for da blir jeg for mye syk. Grunnen for at de sier det er ikke at de ikke KAN gå ned 5-10 kg, men de gidder ikke. Kosen må ned og kanskje treninga må opp og da er det lettere å si at det ikke går..

Jeg følger poengene med det du og olechr sier og tar det til etterretning.
Det vil si. Folk flest er trolig vel bastant i hva man kan og ikke før man virkelig har prøvd.
Er nok i den kategorien selv etter selvransakelsen når jeg leser det dere skriver.

Men igjen da. Etter 7 mnd med relativt høy treningsmengde og forholdsvis trygg og seriøst i matvegen. (Drikker ikke kcalorier foruten de 2 glassene med vin til Fredagskosen) så har badevekten stått helt i ro.
Men skal ta en hvit mnd (November) med "nolife" tilnærming. Så får vi se om jeg har lurt meg selv denne tiden med å spise litt større mengder mat enn jeg har hatt godt av.
(Edit: Har jo hatt godt av maten når vekten har stått i ro og treningen har blitt opprettholdt. Balanse kan jo det også kalles).

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635321 30/10/2020 08:37
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Jeg følger poengene med det du og olechr sier og tar det til etterretning.
Det vil si. Folk flest er trolig vel bastant i hva man kan og ikke før man virkelig har prøvd.
Er nok i den kategorien selv etter selvransakelsen når jeg leser det dere skriver.

Men igjen da. Etter 7 mnd med relativt høy treningsmengde og forholdsvis trygg og seriøst i matvegen. (Drikker ikke kcalorier foruten de 2 glassene med vin til Fredagskosen) så har badevekten stått helt i ro.
Men skal ta en hvit mnd (November) med "nolife" tilnærming. Så får vi se om jeg har lurt meg selv denne tiden med å spise litt større mengder mat enn jeg har hatt godt av.
(Edit: Har jo hatt godt av maten når vekten har stått i ro og treningen har blitt opprettholdt. Balanse kan jo det også kalles).

Høres ut som du gjør mye riktig, men at du rett og slett bare må spise litt mindre hvis det du vil er at vekta skal ned.
Ut fra det du skriver høres det ut som du knapt spiser dritt, men sunn mat fra bunnen av og trener bra.
En liten justering på mengden er kanskje bare det som skal til..

Nå skal det jo sies at jeg gjør det jo ikke rett i følge ekspertene da og går ofte ned for fort i forhold til anbefalt med å både øke mengden og spise mindre samtidig. Så optimalt i forhold til trening og restitusjon er det neppe når jeg tar meg i nakken og skal bli tynning igjen.
Jeg har aldri greid å gå ned uten å være litt sulten, unntakene har vært med store mengder trening, men det er det ikke tid til lenger.
Lar det gjerne skli ut for lenge og går tom for tid så et skikkelig skippertak tvinger seg frem..

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Kriss] #2635337 30/10/2020 10:09
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Kriss

Høres ut som du gjør mye riktig, men at du rett og slett bare må spise litt mindre hvis det du vil er at vekta skal ned.
Ut fra det du skriver høres det ut som du knapt spiser dritt, men sunn mat fra bunnen av og trener bra.
En liten justering på mengden er kanskje bare det som skal til..

Nå skal det jo sies at jeg gjør det jo ikke rett i følge ekspertene da og går ofte ned for fort i forhold til anbefalt med å både øke mengden og spise mindre samtidig. Så optimalt i forhold til trening og restitusjon er det neppe når jeg tar meg i nakken og skal bli tynning igjen.
Jeg har aldri greid å gå ned uten å være litt sulten, unntakene har vært med store mengder trening, men det er det ikke tid til lenger.
Lar det gjerne skli ut for lenge og går tom for tid så et skikkelig skippertak tvinger seg frem..

De skippertakene du beskriver er nok veldig vanlig.
Man har jo lest historier om den ene og den andre proffsyklisten som stikker ut på 4 timers turer med kun en riskake som supplement.
Så at man må klare å kjenne på sultfølelsen skinner igjennom her.

Og så har man ordtaket. "Når målet nådd er ikke målet godt nok". ICON_SMILE

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635361 30/10/2020 11:18
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Som er skikkelig farlig sammen med slanking (og idrett)

larsB

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635379 30/10/2020 11:59
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Vektnedgang går i trinn for de aller fleste, og man møter litt motstandsnivåer underveis. Jeg opplever det selv nå (180/70), at jeg forblir på vekta omtrent uavhengig av hva jeg foretar meg - det være seg å spise mer eller mindre. Å se 60-tallet koster, men jeg har - enda - ikke dratt den langt nok til å se om det er mulig å bli der like enkelt som jeg har etablert meg på 70.

I kontekst, jeg hadde en periode hvor å bryte 87 (!)-tallet virket like umulig som det var å bryte 75, og som det nå virker å være å bryte 70. Dette på vei ned fra tidligere (godt over 0.1 tonn).

Men full kontroll på all energi inn og ut, ikke bare overslag og ca-betraktninger, må medføre at du vinner til slutt - evnt. at nedgangen gjør deg syk og at det er en metodikk for å begrense forbruket ditt. Finnes i og for seg andre triks kroppen også bruker for å begrense dette, men kroppen kan kun begrense forbruket og ikke lage energi av "ingenting".

Larsb toucher også innpå et veldig viktig tema, det er faktisk mulig å strekke strikken litt for langt også.

Personlig foretrekker jeg en grønn vinter, og en hvit sommer når det kommer til kcalorier. Altså grønn som i vinflasker, og hvit som i lite/intet alkohol.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: larsb] #2635387 30/10/2020 12:17
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: larsb

Som er skikkelig farlig sammen med slanking (og idrett)

larsB

Riktig, mye vil ha mer som med alt annet..
Men på en måte vanskelig her også og vite hvor langt man kan tøye strikken uten å gå over en gang.
Som med trening, vanskelig å vite hvor mye trening akkurat jeg tåler heller uten å tøye strikken for langt noen ganger og gå på en smell. Her er det jo viktig å ta signalene når smellen kommer så man gjør det til en liten smell man lærer av i stedet for å fortsette å ende opp med en megasmell.

Litt det samme med slankinga og, vanskelig å vite hvor tynning jeg tåler å bli uten å ha kjent på negative sider ved det. Problemer med å holde seg frisk over tid er jo et viktig hint her..

En toppidrettsutøver kan safe hele tiden han, alltid spise bra, alltid sette restitusjon først, tenke safety first i treninga så man alltid unngår det blir for mye.. Men vet han da hvor sine grenser går og hvor god han kunne blitt.

Man kan jo også late som at vekt ikke betyr noe. Men er gjerne bedre å kalle en spade for en spade og heller snakke litt mer om det så slankingen som kommer uansett, heller gjøres mer riktig.
Så er det neppe lurt å være helt skrapa hele året heller.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635510 30/10/2020 19:07
V
Vèlo 83 Offline
Medlem
Medlem
V
Litt angående platåer.

Jeg har hatt god erfaring med å trappe ned karbohydratene gjennom uka, for så å fylle opp igjen mot slutten. Så ved å la karbo falle fra f.eks 150g på mandag til 50g på lørdag, så fulgt av 300g på søndag har sikret meg kontinuerlig vektreduksjon helt til et uunngåelig platå inntreffer.

Ved platå så legger jeg inn to treningsfrie dager i uken hvor jeg kun inntar 600kcal (5:2 diett), etter 1-2 uker blir platået brutt og vekten faller igjen. Har god erfaring med å bryte platåer med å endre kaloriinntaket drastisk for en kort periode. Har også prøvd èn uke med ca 500kcal daglig overskudd med samme resultat, men den sparer jeg til platåene som venter på meg i 73-70kg området, (183cm og startvekt på diett er 81kg).

Ellers inntar jeg kun kalorier i et åtte timers vindu. Er man ung så er ikke dette så viktig, men når man nærmer seg 40 så må man bruke de triksene man har.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635523 30/10/2020 21:28
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Jeg tror og det er lurt å loade litt innimellom, så ikke kroppen venner seg til konstant underernæring.
Jeg har faktisk hatt fri på lørdagskveld med pizza, gjerne en pils eller to, potetgull og smågodt (overaskende mye og), uten at jeg føler det har holdt igjen noe særlig nedgang.

Nesten ikke brydd meg om karb vs fett utover total kcal, men litt nøye på å få i meg endel proteinrik mat naturligvis.
Litt ekstra karb rikt før/etter hardøkt bare.

Virker litt som den store plutselige mengden på lørdagskveld, ikke opptaes i sin helhet i systemet, selv om jeg vet teorien der er tynn.

Ville vært sunnere å drite i denne utskeielsen, og spise litt mere hver dag istedet, men jeg vil ha det slik for kosen sin skyld ICON_SMILE

Redigert av OlaGB; 30/10/2020 21:55.

19' Merida Eone-sixty 900E
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635529 30/10/2020 22:45
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du god tid og tenker du kan gjøre noe som er bra for systemet samtidig så kan jeg anbefale 5:2
Jeg har gått ned en kg i mnd ca siden Februar. Jeg spiser og mesker meg med kake is og brus som før, men fra søndag etter middag til mandag kveld blir det bare noen knekkebrød eller klar suppe. Dette gjentas på onsdag til torsdag. Så går helgen som vanlig. Ingen ekstra handleliste, ikke noe styr med å ikke kunne spise det som kommer på bordet og skulle det dukke opp noe på dagene jeg faster som jeg bør være med på så bare flytter jeg på fastedagen eller bare skipper fasten og kroker opp igjen på neste runde. Har tom tatt en Gran Fondo på en fastedag, nøyde meg med et par barer. Som syklist er du allerede disponert for denne dietten siden du har lært kroppen å brenne på fett. Jeg venter ikke på å bli ferdig, men tenker når jeg begynner å nærme meg der jeg vil være så kommer jeg til å gå over til en dag i uka. Massetassen og tarmene har godt av en pause fra stuffinga.

Redigert av sanouka; 30/10/2020 22:48.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2635553 31/10/2020 08:50
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Zwift fikk meg til å bli litt vel fokusert på w/kg en stund. Ville ikke mye ned men 4-5 kilo. Prøvde IF 16:8. Viste seg vanskelig å spise nok egentlig. Lå på 2 gram karb per kilo kroppsvekt. Watten ble dårligere, helt flat. Frustrerende for en punch-syklist som meg... Økte inntak av karbo og protein mye. Dobling på carb. Resultat var samme vekt men mer trøkk og teoretisk ftp hopp på +12. Å veie 64- 65 som dame i zwift er å være svær, men i virkeligheten er det jo en helt normal vekt på min høyde (178).

Jeg tror mange spiser mer enn man tror innimellom eller kosespiser. Jeg prøver nå å fokusere mest på det jeg skal spise mest av, stopper opp og tenker etter når hånda strekker seg etter chips, spiser når jeg er fysisk sulten (spesielt fridagene) dager med ritt og tung trening = fokus på nok næring. Det betyr at jeg feks ikke spiser tung middag hvis jeg ikke er sulten, bare fordi det er middagstid... Alt i alt er jeg 2-3 kilo under det jeg var i fjor men samme trøkk, ved å spise mer protein og bra karbo i stedenfor godteri totalt sett, og skille mellom dager med høy intensitet/trening og hviledager.

Ellers så tror jeg man skal være litt forsiktig, spesielt med damene i deres liv. Å tyne vekt vs trening over tid er skumle greier, spesielt for damer som skal ha litt fett for å opprettholde normal hormonbalanse. Mer oppmerksomhet rundt dette de senere år, men ikke nok. Google RED-s. Tror vi ser fenomenet her og der i langrenn her til lands og.
https://sunnidrett.no/har-du-hort-om-red-s/

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: SiljeKH] #2635575 31/10/2020 10:36
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: SiljeKH

Jeg tror mange spiser mer enn man tror innimellom eller kosespiser. Jeg prøver nå å fokusere mest på det jeg skal spise mest av, stopper opp og tenker etter når hånda strekker seg etter chips, spiser når jeg er fysisk sulten (spesielt fridagene) dager med ritt og tung trening = fokus på nok næring. Det betyr at jeg feks ikke spiser tung middag hvis jeg ikke er sulten, bare fordi det er middagstid... Alt i alt er jeg 2-3 kilo under det jeg var i fjor men samme trøkk, ved å spise mer protein og bra karbo i stedenfor godteri totalt sett, og skille mellom dager med høy intensitet/trening og hviledager.

Du treffer litt spikeren her. Tenker som deg her.

Dager med mye trening = Fokus på nok karbohydrater. Samt tenke to ganger rundt inntak av fettkilder.
Dager med lite trening = Lov å være litt småsulten.

Og sanouka sitt forslag med fasting er også noe man kan kjenne seg igjen i mtp på 5:2 dietten.
Selv om jeg ikke kommer til å ta det så langt selv.

Generelt sunn fornuft har jo mye å si. Vil man ned i vekt så må man tenke på det man tillater seg å spise.
Orker man ikke å være småsulten får man stenge igjen nebbet og sykle med den kroppen man har.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå