Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer?

Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? #2632688 13/10/2020 16:30
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
I den rykende ferske papirutgaven av Fri Flyt kan man nyte Den lange grusturen hjem, altså Gjøvik-Oslo.

Nydelig reportasje om alt jeg elsker, som nesten får meg til å glemme at resten av stoffet om bukkestyresykler handler om motor ICON_SMILE Solid og godt stoff det også, men nye tider, gitt.

Saken er: Jeg har lenge lekt med tanken på å sykle Oslo-Ringebu.

Jeg har tillatt meg å stjele, snu, og gjøre om Alpers tur hjem fra Gjøvik til Storo, til det som ser ut til å være en fin rute fra Sørkedalen til Gjøvik.

Og fra Lillehammer til Ringebu hadde jeg tenkt å følge Trolløypa.

Men da står jeg altså igjen uten noen rute mellom Gjøvik og Lillehammer.

[Linket bilde]

Se ruten i Komoot her, med det manglende strekket markert med stiplet linje.

Så da spør jeg det allvitende forum: Kan noen anbefale den vakreste turen mellom Gjøvik og Lillehammer? Gjerne på grus eller skogsvei, men avsidesliggende landevei er også bra. Gjerne med null høydemetre. Lenke til spor eller rute i Strava, Komoot er liknende ville vært det ypperste av luksus. Bare ikke be meg se på heatmap.

Ruten behøver ikke gå fra sentrum til sentrum, så lenge retningen er riktig. Jeg tilpasser.

Håper på tips fra kjentfolk og takker på forhånd!

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Sepeda] #2632702 13/10/2020 18:59
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke tips til Gjøvik-Lillehammer, men Alpers gjør en stor tabbe på sin tur ved å ikke stoppe på Lokstallen Røykenvik, 3-4 min fra Brandbu. Det er et av hyggeligste og beste spisestedene jeg vet om. Her bør du stoppe selv om du da bare har sykla 7 mil.

https://withnorwegianeyes.com/no/omtale-lokstallen-var-favorittrestaurant/

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Sepeda] #2632715 13/10/2020 21:11
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lokstallen er fantastisk. Og burger på Fahlstrøms i Gjøvik er også bra. Jeg sykla samme rute for noen år siden. Fra Gjøvik tok jeg Bråstadgutua opp til Bråstad(tung bakke) og så Kollsveien ned til Redalen. Tror ikke det er noe annet alternativ på den strekningen. Derfra fulgte jeg sykkelruta videre langs E6. Det var delvis grus, delvis gamle E6. Noen steder var det litt knot å finne sykkelruta men det gikk greit og noen fine strekninger var det også. Jeg tror det fineste alternativet er å sykle opp fra Redalen og ta Klundbyveien oppi åsen til Biri men da blir det en tung stigning til. Fra Biri er det bare dunke videre på gamle E6 til Vingnes (med vinden i ryggen hvis man er heldig).

*Ser forresten at det går en blåmerket rute fra Bråstad til Redalen som kan være et alternativ.

Redigert av skubisan; 13/10/2020 21:18.
Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Sepeda] #2632720 13/10/2020 21:55
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Syklet Oslo - Lillehammer for noen år siden. Rutevalget bar preg av at jeg var ganske fersk på landeveien og hadde litt for stor tillit til Google Maps. Så, det siste bildet til tross, den delen av ruta som ledet meg ned på RV4 en fredag ettermiddag kan direkte frarådes ICON_SMILE Det var ikke trivelig! Etter at jeg krysset over til østsiden av Mjøsa kom jeg etterhvert inn på Nordre Kongsveg som er en grusveg. Dessverre hadde jeg da gjort tabbe nr. 2 som var å slutte å spise siden jeg var "nesten" fremme. Fikk nok ikke maksimal glede ut av den delen.

Delen fra Hurdal og over til Toten var fantastisk. Mulig det skyltes at jeg er 1/4 totning, men å se utover kulturlandskapet var bare vakkert. Bilde nr 3 yter ikke utsikten rettferdighet.

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Sepeda] #2632740 14/10/2020 06:50
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Må du innom Lillehammer? Fra Tretten kan du sykle over åsen mot Gausdal/Skeikampen. Fra forsett sykler du den svingete veien retning Dokka, videre over Aust Torpa og Snertingdal til Gjøvik.

EDIT: Så nå at du skulle nordover, men det blir jo det samme ICON_WINK

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Sepeda] #2632741 14/10/2020 06:52
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Evt. så har du jo østsida av Mjøsa. Et par strekk innom Nordre Kongsveg på grus der.

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Sepeda] #2632794 14/10/2020 10:07
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Tusen takk for alle forslag - skal plotte dem inn - kommer sikkert tilbake med spørsmål!

Lokstallen Røykenvik ser aldeles nydelig ut. Faren er at man blir værende der og nyte livet fremfor å tråkke de tyve milene videre i høstværet.

...men jeg må gjerne innse min begrensning og bedagelige tempo og ta turen over to dager. I så fall er jeg også ute etter særpreget og sykkelvennlig overnatting under tak et sted mellom Oslo og Ringebu ICON_SMILE

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: runermm] #2632817 14/10/2020 11:06
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: runermm
Har ikke tips til Gjøvik-Lillehammer, men Alpers gjør en stor tabbe på sin tur ved å ikke stoppe på Lokstallen Røykenvik, 3-4 min fra Brandbu. Det er et av hyggeligste og beste spisestedene jeg vet om. Her bør du stoppe selv om du da bare har sykla 7 mil.

https://withnorwegianeyes.com/no/omtale-lokstallen-var-favorittrestaurant/

Lokstallen er som resten av restaurantbransjen stengt på mandager - så vi måtte ta til takke med det vi fant. Det betyr at vi må ta turen en gang til før sesongen er over!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Alpers] #2632827 14/10/2020 11:24
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Alpers
Lokstallen er som resten av restaurantbransjen stengt på mandager - så vi måtte ta til takke med det vi fant. Det betyr at vi må ta turen en gang til før sesongen er over!

Alpers - siden du dukker opp i tråden - takk for en mengde nydelige ruter lagt ut på Landevei den siste tiden - og du har ikke tilfeldigvis tips Gjøvik-Lillehammer eller kommentar til tipsene som allerede er gitt? ICON_SMILE

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Sepeda] #2632834 14/10/2020 11:32
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda

Alpers - siden du dukker opp i tråden - takk for en mengde nydelige ruter lagt ut på Landevei den siste tiden - og du har ikke tilfeldigvis tips Gjøvik-Lillehammer eller kommentar til tipsene som allerede er gitt? ICON_SMILE

Gjøvik - Lillehammer er et lite sort hull hva gjelder grus. Har ikke lest hele tråden, men antar det var grus som var greia, eller var det asfalt?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Alpers] #2632835 14/10/2020 11:35
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Gjøvik - Lillehammer er et lite sort hull hva gjelder grus. Har ikke lest hele tråden, men antar det var grus som var greia, eller var det asfalt?
Gjerne på grus eller skogsvei, men avsidesliggende landevei er også bra. Gjerne med null høydemetre.

yes

Re: Lang tur hjem og Trolløypa: Gjøvik-Lillehammer? [Re: Sepeda] #2633144 16/10/2020 06:46
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Men da står jeg altså igjen uten noen rute mellom Gjøvik og Lillehammer.

Jeg ville ha svingt over Mjøsbrua til Moelv, og litt nord for Moelv tatt veien over Kløvstadhøgda på grus. Absolutt ikke null høydemeter, men en fantastisk utsikt over Mjøsa fra toppen der.

(før Gjøvik ville jeg også ha vurdert å sykle over Totenåsen ICON_SMILE )

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå