Zwift
|
Re: Zwift
[Re: Panda]
08/10/2020 08:19
|
olechr
More than words
|
More than words
Vinner av Ven Top i NCF vinter cup igår veier 76 kg. Knuste nr. 2 som veier 57 kg.
Vekt virker ikke til å ha så stor innflytelse når det gjelder ren klatring.
Det som er spesielt er at nr. 2 hadde 5,6 w/kg i snitt og vinneren 5,5 w/kg. Tøffe kår for de dårlige i A klassen. 5,5 w/kg i 60 minutter er rått. Det der er unormalt da. Sjelden en på 76 vinner de største klatringene. Grunnen til at han letter hadde høyere snitt er nok fordi han gjerne ligger høyere i w/kg på de få flatene som var.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
08/10/2020 08:57
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Tar også en stund før man klarer å drafte de foran mest mulig effektiv. Siden man er "klistret" fast i han foran så kan watten som kreves for å ligge bak variere veldig. Man kan ligge bak samme person på både 200 og 240 watt. Klarer man å hele tiden ligge på minimum av hva som skal til sparer man mye krefter til bakkene.Det som er likt ute er at du bør komme deg langt frem før bakkene og når du skal frem er det bedre å ta et rykk enn å sykle seg sakte frem. Når du "rykker" så vil du slippe draften til han foran fortere og skli kjapt frem i feltet.
Opplever også at det er "lag" på resultatrankingen undervegs. (2 sekunder?) dvs. hvis man er 2/40 i pulja og sklir nedover. Så kan man tjene litt på å kontrollere hvor mye watt man gir så man drafter mer effektivt der også. Jeg er svært dårlig på å se samspillet i puljen. Så ofte sklir jeg litt fort bak i feltet og må bruke unødvendig mye for å ligge der jeg ønsker. Oppfatte W/kg på de rundt er også noe man bør tenke på.
|
|
|
08/10/2020 09:53
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Tar også en stund før man klarer å drafte de foran mest mulig effektiv. Siden man er "klistret" fast i han foran så kan watten som kreves for å ligge bak variere veldig. Man kan ligge bak samme person på både 200 og 240 watt. Klarer man å hele tiden ligge på minimum av hva som skal til sparer man mye krefter til bakkene.Det som er likt ute er at du bør komme deg langt frem før bakkene og når du skal frem er det bedre å ta et rykk enn å sykle seg sakte frem. Når du "rykker" så vil du slippe draften til han foran fortere og skli kjapt frem i feltet. Ja, tror denne "sticky draften" (som gjør at du blir hengende litt fast bak noen selv om du sykler litt hardere enn dem) er verre på Zwift enn i virkeligheten. Hvis du skal forbi noen må du rykke ganske mye, særlig hvis du f.eks. ser at han foran deg holde på å slippe feltet. For å henge med feltet (både i kategori A og B...) i starten må du være sterk på 1min-5min W. For å henge med i typiske småbakker må du være sterk på 1min-5min W/kg. Så lenge du har det gøy blir det bra trening ut av det.
|
|
|
[Re: Skogsmann]
08/10/2020 09:56
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Tar også en stund før man klarer å drafte de foran mest mulig effektiv. Siden man er "klistret" fast i han foran så kan watten som kreves for å ligge bak variere veldig. Man kan ligge bak samme person på både 200 og 240 watt. Klarer man å hele tiden ligge på minimum av hva som skal til sparer man mye krefter til bakkene.Det som er likt ute er at du bør komme deg langt frem før bakkene og når du skal frem er det bedre å ta et rykk enn å sykle seg sakte frem. Når du "rykker" så vil du slippe draften til han foran fortere og skli kjapt frem i feltet. Opplever også at det er "lag" på resultatrankingen undervegs. (2 sekunder?) dvs. hvis man er 2/40 i pulja og sklir nedover. Så kan man tjene litt på å kontrollere hvor mye watt man gir så man drafter mer effektivt der også. Jeg er svært dårlig på å se samspillet i puljen. Så ofte sklir jeg litt fort bak i feltet og må bruke unødvendig mye for å ligge der jeg ønsker. Oppfatte W/kg på de rundt er også noe man bør tenke på. Hvis du har forsinkelse i wattmålinga di inne på Zwift, kan det fort være vanskelig å respondere på rykk før det er for seint. Jeg har sett dette når jeg har prøvd å bruke pedalwatt i stedet for rullewatt. Av en eller annen grunn fikk jeg da nesten 2sek ekstra forsinkelse på wattmålinga, som gjorde "gruppedynamikken" vanskelig. Nå kjører jeg i stedet med rullewatt og bruker pedalwatten som dual record.
|
|
|
[Re: anderfo]
08/10/2020 10:16
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Nå kjører jeg i stedet med rullewatt og bruker pedalwatten som dual record.
Hva bruker du for å få med pedalwatten da? Sykkelcomputer? Apple TV er ikke veldig glad i for mange BT tilkoblinger. Så wattpedalene mine benyttes ikke annet enn til å få krankarmene til å gå rundt. . Er for øvrig 8 watt mindre på rulla enn på pedalene. Ikke at jeg går av skaftet av den grunn.
|
|
|
[Re: Skogsmann]
08/10/2020 10:39
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Nå kjører jeg i stedet med rullewatt og bruker pedalwatten som dual record.
Hva bruker du for å få med pedalwatten da? Sykkelcomputer? Apple TV er ikke veldig glad i for mange BT tilkoblinger. Så wattpedalene mine benyttes ikke annet enn til å få krankarmene til å gå rundt. . Er for øvrig 8 watt mindre på rulla enn på pedalene. Ikke at jeg går av skaftet av den grunn. Jeg bruker Garmin-GPS-en min til å ta opp pedalwatt. Så laster jeg det inn i "Analysis" på zwiftpower for å sammenlikne de to kildene og koble det til rittet. Det er helt naturlig med litt færre watt på rulla, ettersom det er noe tap i drivverket. Men hvis tapet er på noe særlig mer enn 5-6% (ikke W) er det noe fishy.
|
|
|
[Re: jan erik]
12/10/2020 13:02
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Finnes det mulighet for å synce Zwift opp mot Wahoo elemnt så man kan se og analysere økta der, slik som på Garmin Connect.
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
[Re: Christian82]
13/10/2020 08:57
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Finnes det mulighet for å synce Zwift opp mot Wahoo elemnt så man kan se og analysere økta der, slik som på Garmin Connect. Du kan uansett logge turen med Wahoo-en din parallellt med at du Zwifter.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
13/10/2020 12:53
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Finnes det mulighet for å synce Zwift opp mot Wahoo elemnt så man kan se og analysere økta der, slik som på Garmin Connect. Du kan uansett logge turen med Wahoo-en din parallellt med at du Zwifter. Kan se ut som jeg er nødt til det.. 
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
17/10/2020 06:34
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et lite girspørsmål.. Har kickr rulle og trainer difficulty på ca 50% nå. Men syns gira er rare. Kjører jeg 30-35 km/t på 90 i frekvens så er jeg på de to letteste bak. Så da må jeg ned på lilleskiva hele tiden. Kan likegjerne bare kjøre på lilleskiva for trår 60-70 km/t på den og selv om to tyngste bak er låst på lilleskiva. Virker litt merkelig og som motstand er for høy. Tips? Factory spindown er prøvd.
|
|
|
17/10/2020 06:40
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Hvis det er i et treningsprogram med konstant motstand, har ikke giring noe å si. Samme motstand uansett hvilke gir du ligger på. Girer kun i ritt og tur uten mening...
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
[Re: Morten DMR]
17/10/2020 06:44
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis det er i et treningsprogram med konstant motstand, har ikke giring noe å si. Samme motstand uansett hvilke gir du ligger på. Girer kun i ritt og tur uten mening... Ikke erg modus jeg snakker om nei. Er sånn i ritt eller når jeg surrer rundt i en eller annen verden.
|
|
|
17/10/2020 08:00
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Spindown - det ble kjørt mens alt annet var slått av? PC, zwift etc? Og du brukte Wahoo-appen til dette virker det som?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
17/10/2020 08:23
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Prøvd både vanlig spindown både i zwift og i app samt såkalt factory spindown i app. Pc har ikke vært av nei, og zwift var på, men ikke starta økt. Har det noe å si?
|
|
|
17/10/2020 08:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Riktig hjul diameter i appen?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/10/2020 08:36
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Riktig hjul diameter i appen? Ja, sjekka det både i app og på zwift.
|
|
|
17/10/2020 09:05
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Har du sjekket om vekten er oppført med riktig verdi?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Kriss]
17/10/2020 11:55
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Prøvd både vanlig spindown både i zwift og i app samt såkalt factory spindown i app. Pc har ikke vært av nei, og zwift var på, men ikke starta økt. Har det noe å si? Det kan ha noe å si - hadde prøvd uten. Har opplevd noe rusk en gang med det selv, men ikke såpass som du beskriver.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
18/10/2020 22:17
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Et lite girspørsmål.. Har kickr rulle og trainer difficulty på ca 50% nå. Men syns gira er rare. Kjører jeg 30-35 km/t på 90 i frekvens så er jeg på de to letteste bak. Så da må jeg ned på lilleskiva hele tiden. Kan likegjerne bare kjøre på lilleskiva for trår 60-70 km/t på den og selv om to tyngste bak er låst på lilleskiva. Virker litt merkelig og som motstand er for høy. Tips? Factory spindown er prøvd. Vet ikke om dette er relevant, men det er vel effektmålinga/wattmålinga du kalibrerer når du kjører spindown. Funker effektmålinga greit, eller er den helt på jordet? Bruker du en annen effektmåler enn rulla? Isåfall, får du rulla til å matche den andre effektmåleren? Et lite kontrollspørsmål, er rulla koblet opp som "controllable" i Zwift? 
|
|
|
19/10/2020 07:10
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et lite girspørsmål.. Har kickr rulle og trainer difficulty på ca 50% nå. Men syns gira er rare. Kjører jeg 30-35 km/t på 90 i frekvens så er jeg på de to letteste bak. Så da må jeg ned på lilleskiva hele tiden. Kan likegjerne bare kjøre på lilleskiva for trår 60-70 km/t på den og selv om to tyngste bak er låst på lilleskiva. Virker litt merkelig og som motstand er for høy. Tips? Factory spindown er prøvd. Vet ikke om dette er relevant, men det er vel effektmålinga/wattmålinga du kalibrerer når du kjører spindown. Funker effektmålinga greit, eller er den helt på jordet? Bruker du en annen effektmåler enn rulla? Isåfall, får du rulla til å matche den andre effektmåleren? Et lite kontrollspørsmål, er rulla koblet opp som "controllable" i Zwift?  Jo, men prøvde såkalt factory spindown likevel.. Watten er innafor 5-10 w fra Rotor krank, samma gira om jeg bruker rulla eller wattmåler. Og ja, rulla står som controllable. Virker som det skal ser det ut til, bare merkelig "tunge" gir. Ca. 35 km/t flatt på 90 i frekvens kjøres på 53-23. Er det normalt? Trainer difficulty på midten. Rulleomkrets står til 2100 i wahoo app.
|
|
|
19/10/2020 09:34
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Et lite girspørsmål.. Har kickr rulle og trainer difficulty på ca 50% nå. Men syns gira er rare. Kjører jeg 30-35 km/t på 90 i frekvens så er jeg på de to letteste bak. Så da må jeg ned på lilleskiva hele tiden. Kan likegjerne bare kjøre på lilleskiva for trår 60-70 km/t på den og selv om to tyngste bak er låst på lilleskiva. Virker litt merkelig og som motstand er for høy. Tips? Factory spindown er prøvd. Vet ikke om dette er relevant, men det er vel effektmålinga/wattmålinga du kalibrerer når du kjører spindown. Funker effektmålinga greit, eller er den helt på jordet? Bruker du en annen effektmåler enn rulla? Isåfall, får du rulla til å matche den andre effektmåleren? Et lite kontrollspørsmål, er rulla koblet opp som "controllable" i Zwift?  Jo, men prøvde såkalt factory spindown likevel.. Watten er innafor 5-10 w fra Rotor krank, samma gira om jeg bruker rulla eller wattmåler. Og ja, rulla står som controllable. Virker som det skal ser det ut til, bare merkelig "tunge" gir. Ca. 35 km/t flatt på 90 i frekvens kjøres på 53-23. Er det normalt? Trainer difficulty på midten. Rulleomkrets står til 2100 i wahoo app. Det høres ikke normalt ut, nei. Når det er cirka flatt spiller ikke trainer difficulty noen særlig rolle, og jeg sykler da stort sett på største krankdrevet og de midtre kassettdrevene (uansett om TD er 0, 50% eller 100%). Kan det tenkes at det er en annen app enn Zwift, f.eks. Wahoo-appen, som styrer rulla di? Dvs. er du helt sikker på at Wahoo-appen er helt avsluttet/frakoblet? Forandrer "motstanden" seg når du kommer til en motbakke?
|
|
|
19/10/2020 09:48
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, motstanden endrer seg når jeg kommer til bakke ja..
|
|
|
21/10/2020 07:59
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Nå er jeg i tvil her. Elite Zumo til MacAir (2012) - Zwift - Strava: trenger jeg eller trenger jeg ikke ant+ dongle?
|
|
|
[Re: Kjesk]
21/10/2020 08:35
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Nå er jeg i tvil her. Elite Zumo til MacAir (2012) - Zwift - Strava: trenger jeg eller trenger jeg ikke ant+ dongle? Du trenger det ikke, men du vil ha det! De fleste opplever mer stabil tilkobling via ANT+ enn med bluetooth. Så hvis du vil slippe "dropouts" (at wattmålinga plutselig er borte og du må koble til på nytt, særdeles irriterende hvis du sykler ritt eller intervaller) vil du bruke en ANT+ dongle og en USB-skjøteledning for å få den nærmest mulig rulla... En ANT+ dongle koster jo ikke stort. Kjøp skjøteledning samtidig.
|
|
|
21/10/2020 09:03
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Nå er jeg i tvil her. Elite Zumo til MacAir (2012) - Zwift - Strava: trenger jeg eller trenger jeg ikke ant+ dongle? Du trenger det ikke, men du vil ha det! De fleste opplever mer stabil tilkobling via ANT+ enn med bluetooth. Så hvis du vil slippe "dropouts" (at wattmålinga plutselig er borte og du må koble til på nytt, særdeles irriterende hvis du sykler ritt eller intervaller) vil du bruke en ANT+ dongle og en USB-skjøteledning for å få den nærmest mulig rulla... En ANT+ dongle koster jo ikke stort. Kjøp skjøteledning samtidig. Ok. Men, må en da gå for de dedikerte utgavene av Elite, Wahoo, Garmin som div. sykkel-nettbutikker selger, eller har elektrokjedene noe en kan bruke?
|
|
|
[Re: Kjesk]
21/10/2020 10:43
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
En ANT+ dongle koster jo ikke stort. Kjøp skjøteledning samtidig. Ok. Men, må en da gå for de dedikerte utgavene av Elite, Wahoo, Garmin som div. sykkel-nettbutikker selger, eller har elektrokjedene noe en kan bruke? Hvis du tenker på ANT+ dongle og USB-skjøteledning, trenger du ikke å dra til en sykkelbutikk, nei. Men jeg har en ANT+ dongle fra Suunto og en fra Wahoo, og Wahoo sin klarer å søke opp rulla betydelig kjappere. Dvs. den dukker opp straks jeg er inne i "parreskjermen" i Zwift, så jeg slipper å vente i et minutt på at Suunto-dingsen søker. Vet ikke om Wahoo sin er spesielt kjapp eller om Suunto sin er spesielt treig, men jeg mistenker det siste... Hvis du kikker på https://zwiftinsider.com/ant-dongles-for-zwift/ ser du at de anbefaler Suunto-dingsen, men jeg ville nok valgt en annen  Se også f.eks. https://www.trainerroad.com/forum/t/ant-dongle-for-mac-catalina/26859/14 USB-skjøteledninger finnes i mange typer og lengder. For meg holdt det med én meter og den første jeg fant i boden fungerte utmerket. "ANT+ Antenna" til Tacx ser fin ut, med denne slipper du skjøteledningen...men du betaler ganske mye for det.
|
|
|
21/10/2020 11:43
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Et annet noob spørsmål om Swift. Er det virkelig noen som sitter og chatter og kommuniserer og greier mens de kjører/trener på Swift. Jeg har nok med å holde meg fast og gjennomføre. Og videre blir jeg så svett av innesykling at jeg ikke tar sjansen på å kortslutte dingsene jeg har tilknyttet.
LarsB
|
|
|
21/10/2020 17:43
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Nå er jeg i tvil her. Elite Zumo til MacAir (2012) - Zwift - Strava: trenger jeg eller trenger jeg ikke ant+ dongle? Du trenger det ikke, men du vil ha det! De fleste opplever mer stabil tilkobling via ANT+ enn med bluetooth. Så hvis du vil slippe "dropouts" (at wattmålinga plutselig er borte og du må koble til på nytt, særdeles irriterende hvis du sykler ritt eller intervaller) vil du bruke en ANT+ dongle og en USB-skjøteledning for å få den nærmest mulig rulla... En ANT+ dongle koster jo ikke stort. Kjøp skjøteledning samtidig. Uenig i at dropout problematikken på zwift skyldes bluetooth. Dropout på zwift forekommer når man bruker companion appen som bridge. Sier ikke at det IkKE kan skje med bluetooth, men av erfaring så er det overnevnte som er problemet. Koblet via blåtann på jobb pc : aldri dropout. Endret til gaming pc hvor blåtann ikke tok i mot signaler. Ble da companion som alternativ: masse dropout. Ofte etter ca. 15 minutter i ritt. Byttet så til Apple tv og tilkobling via blåtann: Aldri dropout.
|
|
|
[Re: larsb]
21/10/2020 17:45
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Et annet noob spørsmål om Swift. Er det virkelig noen som sitter og chatter og kommuniserer og greier mens de kjører/trener på Swift. Jeg har nok med å holde meg fast og gjennomføre. Og videre blir jeg så svett av innesykling at jeg ikke tar sjansen på å kortslutte dingsene jeg har tilknyttet.
LarsB Bruker mobilen rimelig ofte sammen med netflix o.l på rolige langturer. 3 timer + økter.
|
|
|
[Re: larsb]
21/10/2020 17:56
|
Panda
Besatt
|
Besatt
LarsB Jada. Om jeg sykler langturene påZwift så chatter jeg mye underveis. Er ganske hyggelig. Ofte det samme i løp også. Er moro det og noe av det som gjør Zwift kult. Svett ja, men svette fingre? Nei.
|
|
|
|
|