Tur/retur Sørkedalen-Farrisvannet med overnatting på mini-høstferie. Her utsyn mot Gråøya i ettermiddagssol, fra hjemturen på vestsiden av Oslofjorden.
Takk til øy-los Emil for deilig buktende og kupert landeveisrute fra Nessoddtangen langs vestsiden av Nesodden og videre til Moss. Er blitt lovet alternativ grusrute på Nesodden. Må utforskes.
Gjennom idylliske Son.
Etter ferge Moss-Horten, valgte jeg av nysgjerrighet å følge slavisk Nasjonal Sykkelrute 1 langs kysten sørover mot Larvik. Veldig blandet drops, fra fine skogsveier til grå trafikkmaskiner langs innfartsårene. De flotteste partiene er på ensomme småveier.
Nettverket av fine grusveier som inngår i Farrisrunden var perfekt for hjemturen.
Ved Lakssjø tok jeg av fra Farrisrunden i retning nordvest mot Nasjonal sykkelrute 5...
… som førte meg langs svingete og forlatt landevei til kjølende Hvittingfoss.
Fra Hvittingfoss gikk turen ned til Sande og vakkert utsyn fra Sandebuktveien langs kysten mot Svelvik...
...og turens søteste fergestrekk på kun et par minutter mellom Svelvik og Verket. Derfra var det bare å krysse over til Sætre og ta strake veien hjem langs Oslofjorden.
Ferge Moss-Horten og Svelvik-Verket var forresten begge gratis for sykkel og passasjer. På førstnevnte var det attpåtil servering av varm middag. Helt topp. Skal aldri mer klage på tilrettelegging for sykler i kollektivtrafikken. I hvert fall ikke før jeg skal ta tog igjen.
Fra høyden over Hakklokalven, og utsyn rett sørover.
HAHA, akkurat der pleier jeg å ta bilde også og hver gang tenker jeg... Er det mulig å sykle over den broa helt ytterst i vika på bildet ??? Noen som har vært dere nede ?
........ og Sepeda, hyggelig at du tok turen om mine jaktmarker, Nesodden, Drøbak, Son osv ...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Neste gang du er på Hurumlandet anbefales en godbit av en grusvei som går mellom Klokkarstua og Filtvet. Ta inn Sundbyveien opp mot Røskestadvannnet og så videre ned til Filtvet - og rett inn på Villa Malla hvis du har tid og anledning
Neste gang du er på Hurumlandet anbefales en godbit av en grusvei som går mellom Klokkarstua og Filtvet.
Nydelig - takk - lokalkunnskap er uvurderlig - det er vel denne ruten? Den skal jeg absolutt ta. Og titte innom Villa Malla, ja!
Komoots betegnelser og/eller mine sviktende engelskkunnskaper gjør at underlaget kan komme som en overraskelse. Grus- og skogsveier er gjerne merket som "paved" og "road", slik tilfellet er med ruten du nevner.
Med stor fare for avsporing: Som nevnt i tråden, synes rute-appen Komoot å regne høydemetre noe annerledes enn trenings-appen Strava. Eksempelvis er Alpers fine tur til de fem høyeste toppene i Nordmarka oppgitt til 2.550 høydemetre i Strava, men etter eksport av GPX-fil til Komoot er den utregnet til 1.890 høydemetre I dette tilfellet gir altså Strava 35% flere høydemetre enn Komoot. Ved eksport av GPX-fil fra Komoot til Strava synes derimot ikke høydemetre å endres.
Jeg vil uansett helst ikke vite høydemeter eller se ruteprofilen i disse appene. Ser alltid så avskrekkende bratt ut med loddrette fjellvegger tett i tett
Sitat: EmilZipp
..... og Sepeda, hyggelig at du tok turen om mine jaktmarker, Nesodden, Drøbak, Son osv ...
Tusen takk igjen for flott landeveisrute Nesoddtangen-Moss! Legg gjerne ut - eller send meg - grusturen du nevnte på Nesodden med tilliggende herligheter
Jeg vil uansett helst ikke vite høydemeter eller se ruteprofilen i disse appene. Ser alltid så avskrekkende bratt ut med loddrette fjellvegger tett i tett
Haha, med innlagt rute på strava og Garmin 530/830/1030(+) får du vite hvilket nummer i rekka den aktuelle bakken er, avstand til neste bakke, avstand til toppen i meter + høydemetre, løypeprofil og stigningsprosent. Det hender systemet plukker bakker på litt mystisk vis eller starter / stopper stigningen på litt rare steder men stort sett er det fornuftig. Du får skryt og målt lengde på hopp også for å nevne noe og kan få opp hvordan du ligger an målt mot KOM osv.
Høres ikke ut som noe for deg Sepeda :-)
Sepeda; jeg ser at du sykler innom søndre Vestfold på enkelte langturer. Turen på delvis grusveier fra Kjose til Siljan kan utvides med litt mer grus, skal se om jeg kan tegne dette inn på et egnet verktøy for deg.
Tusen takk igjen for flott landeveisrute Nesoddtangen-Moss! Legg gjerne ut - eller send meg - grusturen du nevnte på Nesodden med tilliggende herligheter
Denne starter når du går av båten langs østsiden av halvøya til kommunegrensen, over til vestsiden på grus og treffer Høstfesten løypa. Trekker denne til Nesset så finner du veien hjem fra Softice kiosken :-) https://www.strava.com/routes/2748974412864521300
I ettermiddag etter en flott dag på hjemmekontor, middag med familien og utsikt til oppholdsvær, var det på tide med tur. Startet med å kaste meg ut på Griniveien for å sloss om plassen med Bæringer på 4 hjul og aggresjon omvendt proposjonal med blodsukkeret.
Målet var å teste ut «Lommedalens hemmelighet» etter tips fra Alpers.
Ruta var lett å finne, og helt herlig. Første strekket etter blindveien var fint farbar med 40 mm dekk. Anbefaler ikke smale racerdekk her.
Bildene viser litt av strekket med inngangen til stien og et par eksempler på standarden. Klarte turen uten å sette ned foten, stolt av det selv om terrengsyklister sikkert bare ler av meg.
Godt oppver lang Tverrelva kom jeg etter hvert til trillestien. Fikk her bekreftet hvorfor jeg ikke bedriver terrengsykling. Stein og knot. Godt det bare var ca 300 m
Enveisbillett på Gjøvikbanen Rim på bakken Lange skygger Myse mot sola hele dagen Nordavind i ryggen Lue med øreklaffer Småveier uten trafikk Løv som faller tett som konfetti Snø på Norefjell i det fjerne
Laget min egen vri på den i helgen - runde rundt Nesodden på landevei kombinert med Høstfesten på blandevei
Den fine årstiden da selv B-mennesker kan få med seg soloppgangen en søvnig søndag. Oppstart i Sørkedalsveien for min del.
For avslappende helgeloffing ble jeg fristet til å velge kupert landevei på vestsiden av Nesodden, forbi fagre Fagerstrand.
Stubberudveien var det magiske klesskapet som forbandt de to rundene på landevei og blandevei.
Høstfesten var til min overraskelse ingen grusrute som vi kjenner fra Amerika eller... Nordmarka, men heller en reise i norsk kulturlandskap gjennom åker og eng, bondegårder og tettsteder. Det ene øyeblikk ligger man på den jevneste asfalt, det neste er man inne på en gjengrodd kjerrevei, før man suser av sted på grus, som går over i sølete traktorvei og fortsetter på sti.
I australske Outback er det mil på mil med grusvei rett frem gjennom et goldt landskap... nei, det var visst Søndre Follo.
Vil du fortsette på det deilige landeveisstrekket, sier du? Neida, det er hit du skal!
Og hit!
For å nyte Høstfesten utenfor rittet, må man ha en god dose tålmodighet og en smule humor. Man fornemmer at kjentfolket i Nesodden og Drøbak Sykkelklubb har lagt sine behjelmede hoder i bløt, presset ut alle blandeveisstrekkene i regionen, humret i gravel-skjegget og hatt mye moro med (og av?) deltakerne underveis. Dette er ikke ruten for deg som vil sette KOM på sportsgrus, men en artig opplevelse om du elsker avstikkere av alle slag og vil se hva sykkelen kan takle. Selv burde jeg ha valgt knastedekk for de sleipe partiene, men det gikk også fint uten.
Sepeda, jeg så Darth Vader i helsvart med gul Tripster i går og tenkte her har vi vår mann, må jo ha vært deg (jeg satt i bil ved Skoklefall Kapell). Veldig hyggelig med reklame for øya vår. Du gikk glipp av en mil sammenhengende nydelig grus på Nesodden og kunne tatt opp Skarphella mot Drøbak og på toppen igjennom skogen og rett inn på Høstfesten løypa, slik jeg syklet i går (tror du fikk den ruta også). Men vestsiden rundt er jo kjempeflott ! ! !
Du fikk en vesentlig våtere ferd på et par av partiene enn vi fikk i Høstfesten (vi hadde en backup for "grumsete" forhold)... Men målgruppen i Høstfesten var jo ikke hardhauser som deg :-) Og neste år må du være med, da får du selvsagt en helt ny løype
Redigert av EmilZipp; 19/10/202008:09.
Sepeda, jeg så Darth Vader i helsvart med gul Tripster i går og tenkte her har vi vår mann...
Jeg taler jo for fargerike klær ved enhver anledning, særlig i mørketiden, men i skarp høstsol valgte jeg halvfôret ninja-drakt fra Castelli.
Ikke alltid så lett å treffe med bekledningen når temperaturen spenner fra 0 til 10 grader, men det er en annen tråd.
Sitat: EmilZipp
Du gikk glipp av en mil sammenhengende nydelig grus på Nesodden og kunne tatt opp Skarphella mot Drøbak og på toppen igjennom skogen og rett inn på Høstfesten løypa...
Etter alle dine gode tips, tenker jeg absolutt å ta en skikkelig blandeveistur på halvøya! Men siden det var søndag, jeg er lat, og ruten allerede var på 15 mil regnet hjemmefra, falt jeg for fristelsen til å gjøre det enklest mulig på Nesodden denne gang.
Tanken på to markant forskjellige verdener tiltalte meg også. Jeg nevnte at Stubberudveien var det magiske klesskapet, som altså førte inn i en verden der høsten alltid hersker. Og ja, i dette bildet er du Heksa Hvit som lokker inn på ville veier.
Vel, kanskje ikke høyner, men vi trillet forbi og dammen er da stor... Er sjelden i Nittedal, så eksotisk for meg. Mindre eksotisk for reisefølget på bildet.
I grunnen mer landeveistur enn markatur, inn på Greveveien fra Maridalsveien, og siden oppover på fine veier forbi Movatn i retning Ørfiske med noen grusstrekk før det ble grovere skogsvei nedover mot Rotnes. Delvis fuktig, men fint på landeveisdekk.
Nydelig landevei også fra Rotnes langs Rauerskauveien, Kirkeveien og Årosveien. Glemte nesten hvorfor jeg foretrekker Marka. Så ble jeg forbikjørt med 5-10 cm klaring av en travel kar med stor, fin bil i rundt 120 km/t, og da husket jeg hvorfor
Jeg er oppriktig redd for at maset mitt om enhver sykkeltur undergraver tråden, så det er kjekt om noen har glede av det. Håper at flere vil legge ut stemningsrapporter!
Strekkene jeg nevnte var del av en lengre tur, men her har jeg kortet ned til en runde med Ørfiske, de fine landeveiene jeg nevnte, og en tur innom Gamle Trondheimsvei på vei tilbake til sentrum. Også et transportstrekk på sykkelvei langs innfartsåren nye Trondheimsveien, som ikke er spesielt spennende og gjerne kan velges bort. Alle de artige delene av rundturen skal en kompis bosatt på Grünerløkka ha all ære for.
Takk for link og bilde! Som Groruddøl er det fint med inspirasjon som tar utgangspunkt i Lillomarka. Veldig mye av løypetips er fra Maridalen og vestover.
Det er veldig fint å se nøyaktig hvilke veier som er farbare uten demping og med normale dekkdimensjoner. Har brukt denne tråden og førerapporter-tråden i blandeveisforumet aktivt ved planlegging av mine egne turer. Jeg tror det er en stor taus majoritet som både lar seg inspirere og bruker sporene som legges ut i egen planlegging, uten av det kommer så mye respons og takknemlighet i tråden. Det er kanskje like greit, så ikke tråden blir full av innlegg som ikke bidrar til temaet direkte, men det er litt dumt at de som legger ut bra innhold ikke får all den rosen de fortjener. Det skulle vært en funksjon for å gi kudos til innlegg!
Til en Groruddøl :-) inkl film opp langs Alnaelva, helt utrolig at det finnes en så nydelig og usjenert perle med start midt i byen :-) https://www.strava.com/activities/2736789397
Det er vel ikke nå du skal fatte deg i korthet? Del gjerne en lenke til ruta ved anledning.
Dette er den ene gangen jeg ikke skal dele ruten jeg faktisk tok.
Komoot har ikke helt grepet på blåsti i Nordmarka, tror jeg, så det ble en del klatring i steinrøyser, over nedblåste trær og brusende bekker med sykkelen på skulderen.
Kjentfolk førte meg heldigvis trygt i havn, og de var så hyggelige at det ble en lengre stitur enn jeg hadde tenkt.
Her har jeg lagt inn det som er den rette blåstien å ta fra Nordmarksveien på Ring 4 ned til Bjørnsjøhelvete.
Stien er bratt, gjørmete, steinete og sleip i vått vær. Her er den altså del av en liten løkke fra Sørkedalen, men du finner den før Bjørnholt.
Man kan gå tilbake til utgangspunktet i Nordmarksveien eller fortsette mot Bjørnholt på sti. Som jeg gjorde. Med bekker og det hele
Ser at folk setter fra seg syklene på grusveien før de tar føttene fatt på blåsti. Men da får de ikke bildet jeg tok! Og det var jo hele poenget.
Sitat: runermm
Har de fått opp ny bru allerede? Kult bilde!
Takk - ja, nylig åpnet etter renovering. Reddet fra riving av engasjerte turgåere. Litt synd at den ekstra sikringen fjerner noe av Indiana Jones-følelsen.
Artig å sykle over. Vet ikke om det strengt tatt er lov. Sikkert ikke. Så jeg har ikke sagt det.
Farsdag i Nordmarka, her er filmen, en orgie i trillestier. Takk til Erik som lagde film. Det er noen stillbilder i starten for å passe inn i tråden her. Han fikk trøbbel med sykkelen og stilte i siste liten på rittfulldemper (eller var han bare pinglete, en elendig backup).
Trillestiene ved Bjørnholt, ned til Langlivannet og ned fra Løvlia er jo bare barnematen :-)
Haha, når man sykler med tre karer i konsulentbransjen er det ikke alltid lett å få viljen sin. Dine innspill ble tatt imot Sepeda men ble nedstemt, tusen takk likevel. Og vi har en forkjærlighet for litt innslag av ekspedisjon fremfor rene sko :-) Vanligvis har vi en blanding av banjo, hard rock og annet men denne gangen tror jeg videofotografen koste seg litt for mye og valgte spabehandlingsmusikk (ja har faktisk vært på det en gang med jentene, skrekk & gru). Vi synes vi var ganske raske nedover på grumsete underlag men ok, neste gang skal vi se høye, mørke, unge, raske og spreke ut :-)
Neste lørdag kopierer vi Alpers Kongevei fra Gjøvik til Oslo :-)