Here it comes. Here it comes. Here it comes your 19th nervous breakdown...
Campa har lansert et nytt bakoverkompatibelt boss de kaller N3W som både fikser kassetter fra 9- til 12-delt slik vi kjenner dem og slike nymotens"begynner med færre enn 11t"-typer. Her er en sykkel som bruker det sammen med en ny foreløpig ulansert 13-delt grusgruppe som heter Ekar:
For ordens skyld: Skjermsnippet viser sykkelen med SRAM Rival.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Ja. Jeg så i den drop down menyen at Ekar var så vidt billigere enn GSX di2. Så antar man da kan skaffe seg det til noe under 15k. 13-14.
Interessant det. Liker ikke kastet man får i hendelen hos Shimano mekanisk så har vurdert 1x GSX di2, men tar gjerne mekanisk Campagnolo med ett ekstra gir.
Skjønner. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om at girskiftene på landevei ikke er linjære (eller hva man nå skal kalle det), men på min MTB setter jeg stor pris på å kunne gire linjært når terrenget varierer mye. Tenker at jeg kunne tenkt meg det samme med en grussykkel.
For meg virker 1x genialt på grus, men så er jeg ingen grussyklist så mulig jeg tar fullstendig feil der.
Grussyklist var et nytt begrep for meg
Grus- eller gravel-sykkel er dessverre også et misvisende begrep.
En såkalt grussykkel er i realiteten en sykkel for blandet underlag. Den er fremfor alt allsidig, og mange bruker den like mye på asfalt som på grus, skogsvei, kjerrevei, vinterføre eller hva det skal være, med eller uten oppakning.
Gitt det brede bruksområdet, foretrekker mange dobbeltkrank. Som skubisan sier, er superkompakt krank svært så populært, særlig etter GRX kom på markedet og tok over som den dominerende blandeveisgruppen.
Blir spennende å se hva 1x13 vil bety for blandevei.
Flott at Campagnolo satser på allsidighet også med nye, brede Shamal
Det er et oppriktig ydmykt spørsmål, fordi jeg ønsker å forstår noe jeg ikke har personlige erfaringer med, og ikke et aggressivt "hva får man" med ironiske undertoner.
GRX gir deg 31-32 som letteste gir (ca. 1 til 1 er lett nok for meg). Og 48-11 som tyngste. Jeg har syklet ritt på asfalt med 50-12 så bekymrer meg ikke at det ikke blir tungt nok med 48-11. Slik sett dekker GRX 2x alt jeg trenger.
GRX 1x gir deg 42-42 som letteste (1 til 1) og da 42-11 som tyngste. Det blir da som 3. giret på en vanlig kompaktkrankt på landevei. Ingen krise, men ikke helt optimalt. Hvis jeg blir grussyklist vil 42-11 gå fint til mitt bruk selv om 42-10 hadde vært fint å ha. SRAM gir deg 42-10 så vidt jeg vet.
Ettersom Campagnolo har 13 skiver de skal fylle på bak forventer jeg egentlig 42-10.
Da sitter man potensielt igjen med tettheten. Der taper man litt selvsagt. Og jeg liker tette gir (som gjør at jeg ikke kjøper 1x på landevei inntil videre), men når jeg ikke skal ligge på rulle og forventer ikke at man i samme grad ligger og dasker km etter km med et par gir opp og ned på grus så spiller tettheten mindre rolle for meg.
Vel. Det er mine tanker inntil videre. Ikke ment som et innlegg for å overbevise andre - så hvis noen kan overbevise meg om at det er Shimanos fæle design i 2x som gir mest mening så kan det fortsatt bli det.
Ja. Jeg tok bare det letteste som var lett nok for mitt bruk (ca. 1 til 1). Riktig at man kan få enda lettere.
Klart. Det var mest tatt opp fordi skubisan mente det var "ut" - så jeg ble nysgjerrig på hva han mente.
Så kom superkompakt. Mulig det finnes poenger der jeg ikke har tenkt på. Hvis man trenger 31-34 så gir det selvsagt mening. For meg virker det da enklere å gjøre som SRAM å utvikle kassetten. Shimano må vel komme seg på 12 speed landevei først
Jeg har hatt Shimano 105, 46/30 - 11/34 på Topstone og det var helt knall i de bratte kneikene i marka og i Follo hele året samtidig som toppfarten var mer enn bra nok. Når har jeg SuperX med Force 40 - 11/46 som jeg er vanvittig fornøyd med. Jeg sykler mye langt og bratt på grus, innimellom med div vesker samt en og annen sti. Til jaging langs landeveien blir det for spinkelt men jeg har andre sykler til slikt Inkl typisk 80/20 asfalt/grus. Skulle jeg hatt «en sykkel til alt» ville jeg gått for 48/32 - 11/36.
Men 13 delt 44 - 10/50 Skulle jeg gjerne prøvd på en halvgrov bukkestyre sykkel
Redigert av EmilZipp; 24/07/202019:19.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Null tro på at 40-9 blir særlig effektivt, men kanskje ikke det viktigste på en slik sykkel. Med tanke på å dekke tungt og lett har man da alt man trenger.
Kan bli et dilemma til høsten når jeg skal bestemme meg. Om man stoler på at dette faktisk vil fungere.
Gleder meg til å se kranken. Campagnolo har den nesten perfekt, men ikke helt.
Var ikke trinsehjul 9t i virkelig gamle dager? Men altså om noen kan lage et kjede som fikser 9t er det Campa. Den stansemaskinen i Vicenza er et beist.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Lurer litt på hvorfor de gikk 40-9. Med 42 bak skulle man tro 42-10 hadde gitt mer mening. Fortsatt et veldig lett gir og det burde gi betydelig mindre watt-tap.
Ikke at det er veldig viktig for meg personlig hvis jeg ender opp med å kjøpe den slags sykkel, men for de mer seriøse kan det bli ei utfordring.
Den 9-36t forstår jeg ikke helt. Ingen ekspert der, men hadde det ikke gitt mer mening med 44-10 isteden for 40-9? Mulig det henger sammen med at man bytter mellom to kassetter enklere. Ikke tenkt gjennom det der helt.