Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 34 av 73 1 2 32 33 34 35 36 72 73

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633781 20/10/2020 13:38
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Den var faktisk også overraskende passende for topic - altså Covid-19.

Overraskende var muligens litt frekt. Hvis det var med overlegg kan jeg ikke annet enn å uttrykke min beundring.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633782 20/10/2020 13:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så med den definisjonen, har jeg blitt tatt i løgn her på forumet?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633804 20/10/2020 15:32
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: anonymous13

Stråmenn bruker man for å forsøke vinne poenger på feil grunnlag. En analogi bruker man for å gi en annen vinkling på et emne, for å belyse egenskaper eller problemstillinger som ikke er like åpenbare uten analogien. Analogier gir mer mening i debatt i sin tiltenkte form, ikke GeirKs noble korstog mot feil og uklarheter på internett.

Ser den, mulig at en stråmann krever "ond" intensjon, i motsetning til definisjonen på løgn her lenger nede.

En analogi hjelper helt klart å belyse problemstillinger, og det kan vere at den som har laget analogien har utelatt noe viktig med eller uten intensjon, eller at analogien får poenget bra frem.

Å svare en analogi med å forklare hva som er feil med den fra sitt synspunkt må vel bra for både GeirK og andre?

At GeirK jevnlig driter seg ut med å stille irriterende spørsmål fordi han er sikker på noe han ikke forstår i det hele tatt er derimot et problem.

Redigert av Appelsin; 20/10/2020 15:32.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2633812 20/10/2020 16:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Appelsin
å stille irriterende spørsmål fordi han er sikker på noe han ikke forstår i det hele tatt er derimot et problem.

Denne setningen leste jeg flere ganger og jeg har enda ikke helt klart for meg hva det innebærer "å stille et spørsmål fordi man er sikker på noe man ikke forstår i det hele tatt".

Hvis man er sikker på noe, stiller man vel ikke spørsmål.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2633818 20/10/2020 17:27
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: GeirK
å stille irriterende spørsmål fordi han er sikker på noe han ikke forstår i det hele tatt er derimot et problem.

Denne setningen leste jeg flere ganger og jeg har enda ikke helt klart for meg hva det innebærer "å stille et spørsmål fordi man er sikker på noe man ikke forstår i det hele tatt".

Hvis man er sikker på noe, stiller man vel ikke spørsmål.

Jeg mener når du avkrever svar på spørsmål i stedet for å forklare hvorfor du spør. Diskusjonen om luftmotstand med grill er et godt eksempel, du hadde full "brainfuck" på temaet, men av en eller annen grunn nektet du å forklare (Jeg antar altså skråsikkerhet som problemet). Jeg "baitet" nok litt, men likevel...

Redigert av Appelsin; 20/10/2020 17:31.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2633868 21/10/2020 07:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg mener når du avkrever svar på spørsmål i stedet for å forklare hvorfor du spør. Diskusjonen om luftmotstand med grill er et godt eksempel, du hadde full "brainfuck" på temaet, men av en eller annen grunn nektet du å forklare (Jeg antar altså skråsikkerhet som problemet). Jeg "baitet" nok litt, men likevel...

Ja - det var en gedigen brainfart fra min side.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633951 21/10/2020 13:42
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: anonymous13
Er det bare meg, eller er det veldig inkonsekvens i fritak for innreise?

En svenske med slektninger i direkte oppadgående og nedadgående slekt, kan reise fritt fram og tilbake til Norge. Men en nordmann med svensk slektning må ha karantene hvis han besøker i Sverige? Det gir vel ikke noe mening?

Aha, dette kan forklare at våre svenske hyttenaboer virker å ha fri passasje. Forklarer også muligens at de ofte får svenske venner på besøk. Ikke at jeg bryr meg, men har lurt litt på hvordan reglene håndheves.

Men hvis dette stemmer bør vel den ene av døtrene til ungenes nylig avdøde oldemor få komme i begravelsen? Hun bor i Sverige, og såvidt vi har forstått går ikke dette pga karantene.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633955 21/10/2020 14:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Noen som vet vilkoren för myndigheterna kan påtvinga folk att gå i karantän?

I Trondheim så blev 298 personer satt i karantän före uken för att de varit på ett klättersenter. Det gällde alla som var där den dagen trots att de med påvist smitte var där mellan 10-12 på förmiddagen. Inte speciellt mycket närkontakt för de som tränade kl 8-9 på kvällen och senteret är stort.

På lördagen var en som man TROR är smittad men som har testat negativt på ett annat klättersenter och rundt 60 personer blev satt i karantän.

Tycker det här handlar om "närkontakt" väldigt långt ifra närmare än 2 m i 15 minuter som var kravet i fiasko smitteappen.

Nu tycker jag det är bra att de försöker stoppa smitte tidigt men det bör väl vara något slags krav på vad som krävs för att man ska tvinga folk att vara hjemme?

Möjligt att de redan har ändrat praxis då man inte satte något i karantän trots att en smittad var på pirbadet i lördags.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633958 21/10/2020 15:46
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Antar det er gjort ei helhetsvurdering på vitenskapelig grunnlag.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2634293 23/10/2020 18:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Havre
Får legge til nesten.

Som så mye annet rundt COVID-19 er det kanskje bare et tidsspørsmål.

Wallonia (what's in a name) stenger mellom kl. 22 og 6 og politikken snakker om lock down om ikke dagens tiltak har tilstrekkelig effekt. Nederland har stengt serveringsstedene igjen, vurderer også portforbudt og uavhengige (ikke av regjeringen betalte) helsefolk råder regjeringen til å starte 4-ukers lockdown og minst 2-ukers skolstengt. Hellas har portforbudt i de verste områdene. Frankrike har portyforbudt. Slovakia har Lockdown.

Som jeg skrev for noen måneder siden. Det vil ta lang tid før vi virkelig kan gjøre opp status over hvordan og hva som har fungerte eller ikke fungert og hvilke land som til syvende og sist har lykkes med sine tiltak (og hvor det siste ikke er sagt må være ved vel gjennomtenkte tiltak, det kan like godt være lykketreff med en lokal variant).

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2634295 23/10/2020 18:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
For de som ikke liker norsk middelmådighet.
Irene kjører ikke helhetsvurderinger men har en klar ramme for hva som skal gjøres når:

[Linket bilde fra fishinginireland.info]

Nei, vent......

Ireland moves to highest level of Covid restrictions
Six-week lockdown announced by Micheál Martin expected to put 150,000 people out of work within days

https://www.ft.com/content/71451d96-1338-4063-8be7-f406d60ed0c5

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2634296 23/10/2020 18:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Skal sies at WHO har gått tilbake på den uttalsen - så den diskusjonen er slik sett død - så fremt det ikke kommer nye fakta på bordet igjen. Ikke at det er lov å forandre mening fordi da er man uærlig, feig, veik osv.

Jeg utelater ikke de som blir "rammet" av Covid-19. Det handler om balansen. Hvis 20% av tiltakene kan gi 80% av nytten synes jeg det er verdt å vurdere - som prinsipp.

Greit å stå på prinsippene. Vi har flyttet oss et par uker nærmere jul og det virker som om 20% av tiltakene, eller kanskje 80% av nytten ikke er nok til å holde smitten på et akseptabelt nivå i de fleste (alle i mellomtiden?) europeiske land.
På samme måte som noen tydeligvis mener at alle tiltak er verdt å gjøre uansett så lenge det kanskje kan redde ett menneske til - uten noen som helst form for betrakninger rundt bieffekter.

Det finnes sikkert folk som blir forferdet over en corona-død. Men mener du at det er folk herinne eller blant de som bestemmer hvilke tiltak som skal settes i verk er noen som mener at hver død er en for mye uansett? Om så, du trenger ikke å nevne navn. Om ikke tror jeg vi nå kan legge den død.
Dette handler ikke om å forhindre at det hele tatt dør noen av corona.

Hva gjelder sykehuskapasitet så var min kommentar relatert til den generelle kapasiteten. Det sier meg ingenting om Covid-19 at et sykehus er fullt. Er det alltid fullt i oktober? Jeg er rimelig sikker på at når hele verden er utvalget at man på alle tidspunkt kan finne fulle sykehus - Covid-19 eller ei.
Ja. selvfølgelig er sykehusene fulle i oktober og resten av året også. Det finnes sikkert steder hvor sykehus er som hotel med kun 5-10 % dekningsgrad i perioder, men det gjelder nok ikke de fleste europeiske sykehus. Har du noen ganger hørt om diskusjonen rundt korridorpasienter i Norge.
Det er DET som er problemet. En ukontrollert smittespredning fører først til at typiske polikliniske pasienter /dag og døgn) må vike og når de har fått beskjed om å vente på ny innkalling på ubestemt tid har man langtidspasientene igjen som ikke kan sendes hjem og må 'slås' om sengene med COVID-paseienter. (grenseregion i Nederland har fra mandag en avtale med Tyskland og ambulasehelikopter standby for å kunne frakte nye IC-paseinter til Tyskland. De har ikke plass til flere).

Hadde forøvrig vært morsomt å vite hvor mye kapasiteten er økt i de forskjellige land i påvente av bølge nr. 2. Hvis man faktisk tror den kommer burde man vel ha gjort alt man kan for å gjøre seg klar?

Jeg tror det er få som tror at den kommer.............

Re: Nei, historien har ikke gjentatt seg [Re: ] #2634298 23/10/2020 18:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Og jeg tror at vi har fått svar på tittelspørsmålet

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2634299 23/10/2020 18:57
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hva betyr akseptabelt nivå? Og hvordan synes du det fungerer på de stedene med veldig mye strengere restriksjoner enn i Norge? Synes du det virker godt? Kan du se en klar sammenheng mellom portforbud, maskebruk osv. og "akseptable" nivå i Spania, UK, Frankrike, Belgia osv.? Sånn i forhold til relativt åpne land som Norge og Sverige?

Hadde vært absolutt 0 problem å bygge opp kapasitet for å ta imot Koronapasienter hvis man ønsket det. I USA hadde man sykehusskip klare som vel aldri ble brukt. I Kina bygde man sykehus. Man hadde saler og lignende i Madrid og England. Selvsagt hadde det vært mulig å gjøre noe mer hvis man hadde unngått narrarivet at det er som å ta livet av folk. Kan jo også spørre seg hvor mange ekstra havner på sykehus grunnet frykt? Hvem kontakter lege hvis man er 43 år og får influensa? Hva gjør den samme personen med Covid-19? Ikke at jeg kritiserer dem. Slik det blir fremstilt skjønner jeg hvorfor man er redd i den ene situasjonen og ikke den andre.

Uansett. Ikke gledelig at folk blir syke, men får gi det 1-2 mnder så vil man få en eller annen form for avklaring. Akkurat nå har vi veldig mange positive tester, men ikke noe generelt problem med fulle sykehus. Og dødeligheten i Europa er lav. Selv i USA er den nå på normale nivåer. Så tar det visstnok i snitt 23 dager før man dør "av" Korona så da finner vi snart ut om dette er et reelt problem eller ikke.

Med problem mener jeg noe alvorlig. Selvsagt et problem at vi har et nytt virus som gjør mennesker syke. Et problem jeg ikke forventer at vil forsvinne i min eller noen her innes levetid - uansett hva vi gjør.

Redigert av Havre; 23/10/2020 18:57.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2634300 23/10/2020 19:08
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
[Linket bilde fra i.imgur.com]

Så får vi selvsagt se om legen som jobber i akutten i Stockholm ser ut som en dust om noen under.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2634303 23/10/2020 19:19
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
https://www.nordlys.no/influensa/he...r-alvorlig-syke-de-kan-bli/s/5-34-720412

"I fjor døde 1.700 av influensa: - Mange forstår ikke hvor alvorlig syke de kan bli"

I fjor er 2016 her. Skulle tro noen havnet på sykehus som ikke døde også.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2634307 23/10/2020 20:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hva betyr akseptabelt nivå? Og hvordan synes du det fungerer på de stedene med veldig mye strengere restriksjoner enn i Norge? Synes du det virker godt? Kan du se en klar sammenheng mellom portforbud, maskebruk osv. og "akseptable" nivå i Spania, UK, Frankrike, Belgia osv.? Sånn i forhold til relativt åpne land som Norge og Sverige?

Tror det var tydelig nok at jeg ikke synes mye om dette. Det burde ha vært for lengst klart at jeg ikke tror vi kan si noe særlig fornuftig før om lang tid og da er jeg også rimelig sikker på at fornuften ikke vil være universal. Det er bare et land jeg har rimelig kontroll over hvor det gjelder hvordan folk hånterer coronatiltak og det er Norge. For alle andre land kan jeg bare se på hvilken tiltak som blir innført og se at din 'tidligere påstand' ser ut til å holde mindre stikk enn for noen uker siden. Jeg vet ikke om befolkningen etterlever tiltaken og om noen land kanskje velger å innføre strengere tiltak enn nødvendig for å oppnå ønkset resultat. Så¨hva som blir tilfelle blir fir mye spekulasjon.

Hadde vært absolutt 0 problem å bygge opp kapasitet for å ta imot Koronapasienter hvis man ønsket det. I USA hadde man sykehusskip klare som vel aldri ble brukt. I Kina bygde man sykehus. Man hadde saler og lignende i Madrid og England. Selvsagt hadde det vært mulig å gjøre noe mer hvis man hadde unngått narrarivet at det er som å ta livet av folk. Kan jo også spørre seg hvor mange ekstra havner på sykehus grunnet frykt? Hvem kontakter lege hvis man er 43 år og får influensa?

Absolutt og jeg er rimelig sikker på at en god del folk hadde vært like msifornøyd med sløysing av penger på å bygge opp hastesykehus som med coronotiltak. Men nå er det slik at man har valgt tiltak og ikke utbygging av helsevesenet som strategi.
Hva gjør den samme personen med Covid-19? Ikke at jeg kritiserer dem. Slik det blir fremstilt skjønner jeg hvorfor man er redd i den ene situasjonen og ikke den andre.
Vet ikke helt hvor du bor men om det er en ting som jeg ikke møter hos folk så er det frykt for COVID-19 (går man litt i dybden så ligger fokuset på hvordan og når vi kan gå tilbake til hvordan det var før). Ikke heller blant de som har hatt eller kjenner noen som har COVID-19. For å ikke å snakke om min mor og vennene hennes som så absolutt hører til risikogruppen. Hva jeg tror her? Jeg tror noen bruker argumentet om frykt og paanikk som stråmann. (Akkurat som jeg har gjort ICON_WINK )
Og sammenhengen med sykehusopptak ser jeg ikke. Tror du at 43-åringen blir innlagt fordi han er redd for COVID-19? Har ikke sjekket, men jeg tviler på at et av kriteriene for å bli innlagt er frykt. Jeg tipper at oksygenmentning er en mer relevant faktor.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2634310 23/10/2020 20:22
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Antar du er enig i at det er meningsløst å snakke om antall innleggelser uten noen kontekst. I Irland er det betydelug færre "trolley patients" som venter på sengeplass enn i fjor på samme tid. Beviser akkurat like mye som at det finnes områder i Europa i motsatt situasjon.

Redigert av Havre; 23/10/2020 20:25.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2634313 23/10/2020 20:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
https://www.nordlys.no/influensa/he...r-alvorlig-syke-de-kan-bli/s/5-34-720412

"I fjor døde 1.700 av influensa: - Mange forstår ikke hvor alvorlig syke de kan bli"

I fjor er 2016 her. Skulle tro noen havnet på sykehus som ikke døde også.

Ja. Ca. 10 ganger så mange som havner på sykehus og ca. 80 ganger så mange smittede. I USA. Do the math. Og husk at man har vaksiner for influensa.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2634314 23/10/2020 20:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Antar du er enig i at det er meningsløst å snakke om antall innleggelser uten noen kontekst. I Irland er det betydelug færre "trolley patients" som venter på sengeplass enn i fjor på samme tid. Beviser akkurat like mye som at det finnes områder i Europa i motsatt situasjon.

Bingo. Det blir jo først interessant å vite hvorfor det er færre korridorpasienter. Er det fordi færre er syke eller fordi man har utsatt en god del sykehusopptak for å lage plass til evt. COVID-19-pasienter. Eller noe annet.

Det er derfor jeg etterlyste svar på dette spørsmålet for lenge siden.

Sitat: Tange

Så du mener forsatt at det som skjer i Italia er noe som skjer hvert år, men at vi aldri har fått høre om dette før?

[Linket bilde fra i.dailymail.co.uk]

Jeg vet nok om betydelig press på helsevesnet rundt omkring i Europa pga. influensa (og jeg trengte ikke COVID-a9 for å vite hvor mange som dør av influensa hvert år), men har ikke klart å finne en lignende situasjon som i Italia for influensa. Og da har jeg også i bakhodet at det er uten tiltak, i motsetning til med COVID-19 som byr på verre, MED tiltak.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2634317 23/10/2020 21:05
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg har aldri argumentert for at situasjonen ikke var ille i et spesifikt område i Italia. Ei heller New York (selv om jeg tror det meget mulig var delvis grunnet at man sendte syke eldre tilbake til sykehjemmene - det får tiden vise når folk får undersøkt dette bedre). Og et par spesifikke andre steder i verden. Jeg skjønner også som sagt at et nytt virus knapt kan være et gode. Spiller ingen rolle om det er like dødelig som en forkjølelse. Får man en forkjølelse på toppen av den "vanlige" så vil noen ekstra død.

Personlig er jeg egentlig sjokkert over hvor få som dør. Og da er vi fort inne i den delen av diskusjonen man aldri kommer ut av. Hvis man mener det er pga tiltakene så kan det knapt hverken bevises eller motbevises. Sverige og nå Florida er mitt håp der. Kanskje også Brasil med tiden. Hvis et sted som tidligere har vært rammet, men så åpnet klarer seg fint blir det vanskeligere for resten å skulle argumentere for strenge restriksjoner. På samme måte som jeg må innse at min oppfatning var feil hvis overdødeligheten stiger voldsomt. Sett fra et fullstendig kynisk ståsted er det derfor bra med økende smitte fordi man vil fremskynde et slags svar. Noe jeg forsåvidt tror vil redde liv - men det vil tiden også vise.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2634541 26/10/2020 07:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hadde vært absolutt 0 problem å bygge opp kapasitet for å ta imot Koronapasienter hvis man ønsket det

Dette har jeg forklart tidligere hvorfor det er et problem - spesielt hvor mye spesialutdannet helsepersonell en må ha gående på gress i påvente av neste pandemi, men med ditt fravær av evne til å ta til deg kunnskap som tvinger det til å endre syn, er jeg ikke lenger overrasket over at du ikke har fått det med deg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Tange] #2634543 26/10/2020 07:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Tror det var tydelig nok at jeg ikke synes mye om dette. Det burde ha vært for lengst klart at jeg ikke tror vi kan si noe særlig fornuftig før om lang tid og da er jeg også rimelig sikker på at fornuften ikke vil være universal. Det er bare et land jeg har rimelig kontroll over hvor det gjelder hvordan folk hånterer coronatiltak og det er Norge. For alle andre land kan jeg bare se på hvilken tiltak som blir innført og se at din 'tidligere påstand' ser ut til å holde mindre stikk enn for noen uker siden. Jeg vet ikke om befolkningen etterlever tiltaken og om noen land kanskje velger å innføre strengere tiltak enn nødvendig for å oppnå ønkset resultat. Så¨hva som blir tilfelle blir fir mye spekulasjon.

Hadde vært absolutt 0 problem å bygge opp kapasitet for å ta imot Koronapasienter hvis man ønsket det. I USA hadde man sykehusskip klare som vel aldri ble brukt. I Kina bygde man sykehus. Man hadde saler og lignende i Madrid og England. Selvsagt hadde det vært mulig å gjøre noe mer hvis man hadde unngått narrarivet at det er som å ta livet av folk. Kan jo også spørre seg hvor mange ekstra havner på sykehus grunnet frykt? Hvem kontakter lege hvis man er 43 år og får influensa?

Absolutt og jeg er rimelig sikker på at en god del folk hadde vært like msifornøyd med sløysing av penger på å bygge opp hastesykehus som med coronotiltak. Men nå er det slik at man har valgt tiltak og ikke utbygging av helsevesenet som strategi.
Hva gjør den samme personen med Covid-19? Ikke at jeg kritiserer dem. Slik det blir fremstilt skjønner jeg hvorfor man er redd i den ene situasjonen og ikke den andre.
Vet ikke helt hvor du bor men om det er en ting som jeg ikke møter hos folk så er det frykt for COVID-19 (går man litt i dybden så ligger fokuset på hvordan og når vi kan gå tilbake til hvordan det var før). Ikke heller blant de som har hatt eller kjenner noen som har COVID-19. For å ikke å snakke om min mor og vennene hennes som så absolutt hører til risikogruppen. Hva jeg tror her? Jeg tror noen bruker argumentet om frykt og paanikk som stråmann. (Akkurat som jeg har gjort ICON_WINK )
Og sammenhengen med sykehusopptak ser jeg ikke. Tror du at 43-åringen blir innlagt fordi han er redd for COVID-19? Har ikke sjekket, men jeg tviler på at et av kriteriene for å bli innlagt er frykt. Jeg tipper at oksygenmentning er en mer relevant faktor.

Gode argumenter. Havre tar antakelig ikke til seg noe av dette, men det er nyttig for andre som leser diskusjonen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2634550 26/10/2020 08:03
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Gode argumenter. Havre tar antakelig ikke til seg noe av dette, men det er nyttig for andre som leser diskusjonen.

Hvilke av argumentene var det du likte spesielt godt?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2634554 26/10/2020 08:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Feks denne: " jeg er rimelig sikker på at en god del folk hadde vært like msifornøyd med sløysing av penger på å bygge opp hastesykehus som med coronotiltak." - som er det samme jeg har hevdet flere ganger, til ingen nytte fordi du blåser så kraftig i hornet ditt at du overdøver argumenter som kommer andre veien.

Og denne "Tror du at 43-åringen blir innlagt fordi han er redd for COVID-19? Har ikke sjekket, men jeg tviler på at et av kriteriene for å bli innlagt er frykt. Jeg tipper at oksygenmentning er en mer relevant faktor."

Dette frykt-shticket ditt som jeg mistenker kommer av kognitiv dissonans når du ser det kollektive ansvaret folk tar, har gått ut på dato for lenge siden. Du har blåst i den samme trompeten lenge nok nå.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2634559 26/10/2020 08:34
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Må bare gi skryt til de forskjellige regjeringene rundt omkring som stagger Covid-19. Bortsett fra Tsjekkia som var så flinke så lenge klarer de andre store landene å holde sykehusinnleggelsene i sjakk.

Videre ser man på akuttinnleggelsene i Nederland og Belgia at det landet med ca. 50% større befolkning og mindre strenge restriksjoner gjør det dårligere eller bedre enn sin lillebror?

Og siden ikke alle er som meg og dermed ønsker å tilegne seg ny kunnskap kan jeg anbefale:

https://sebastianrushworth.com/2020/10/24/how-deadly-is-covid-19/?subscribe=success

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2634560 26/10/2020 08:36
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Feks denne: " jeg er rimelig sikker på at en god del folk hadde vært like msifornøyd med sløysing av penger på å bygge opp hastesykehus som med coronotiltak." - som er det samme jeg har hevdet flere ganger, til ingen nytte fordi du blåser så kraftig i hornet ditt at du overdøver argumenter som kommer andre veien.

Og denne "Tror du at 43-åringen blir innlagt fordi han er redd for COVID-19? Har ikke sjekket, men jeg tviler på at et av kriteriene for å bli innlagt er frykt. Jeg tipper at oksygenmentning er en mer relevant faktor."

Dette frykt-shticket ditt som jeg mistenker kommer av kognitiv dissonans når du ser det kollektive ansvaret folk tar, har gått ut på dato for lenge siden. Du har blåst i den samme trompeten lenge nok nå.

Mye vitenskapelig belegg for de "argumentene" gitt. Fra en som er så opptatt av slik er du ganske selektiv i når det er viktig. Merkelige greier.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2634569 26/10/2020 08:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mye vitenskapelig belegg for de "argumentene" gitt. Fra en som er så opptatt av slik er du ganske selektiv i når det er viktig. Merkelige greier.

Du må bare lære deg hvilke påstander som trenger vitenskapelig belegg og hvilke som ikke gjør det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2634574 26/10/2020 08:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
1. Hva er kilden til grafene dine?
2. Hvorfor tar du ikke med de siste to ukene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2634579 26/10/2020 08:58
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
1. Hva er kilden til grafene dine?
2. Hvorfor tar du ikke med de siste to ukene?

https://www.ecdc.europa.eu/en/publi...ion-rates-and-current-occupancy-covid-19

Fordi de siste to ukene viser en ekstrem økning - og det stemmer ikke overens med min agenda. Evt. henger dataen litt etter. Du får velge hviken av de historiene som er riktige. Spekulasjoner rundt meg antar jeg faller inn i kategorien hvor du mener man ikke trengere å begrunne noe så lenge det er "negative" spekulasjoner.

Side 34 av 73 1 2 32 33 34 35 36 72 73

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå