Hei,
Etter å ha nesten bare drevet på med landevei og temposykling i noen år nå, så er jeg helt akterutseil på alt av standarder på terrengsykler. Så jeg trenger litt hjelp.
Har en Ghost AMR Lector 2977 (29" fulldempa) som ikke akkurat er ihjelsykla. På den ene turen i fjor høst så løsna bakgiret og slo inn i bakhjulet og det ble et skikkelig havari!
Så i og med at jeg må kjøpe både nytt bakhjul (hjulsett) og nytt bakgir, så kanskje like greit å gå for ett drev foran og 11 eller 12 drev bak
Men hva kan jeg egentlig ha på denne sykkelen som er høinngammal (2014).
Har skjønt at den har 135 med vanlig QR bak og et eller annet aksling foran (20mm?).
Finnes det bakhjul som man kan kjøpe, som passer til denne sykkelen og som man kan sette på en kassett med enten 11 eller 12 drev bak eller er det noe som er eksklusivt for nyere standarder av akslinger?
Hva kan jeg kjøpe?
Hva med bakgir?
Finnes det en nettside eller artikkel som jeg kan lese meg opp på hva som er hva og hva som passer til hva?
Har prøvd å leite på for eksempel finn.no for å finne et "nytt" hjulsett, men jeg er redd for at jeg ikke skjønner hva som passer og kjøper noe som ikke passer. Hva må jeg se etter og hav må jeg bare scrolle videre når jeg ser?
Kanskje noen her har noe gammeldags som de ikke bruker?
Dette var mange spørsmål, sikkert mange som allerede er besvart i eksisterende tråder, men av en eller annen grunn så er mine søk her begrenset til 30 treff, så jeg kommer ikke så langt tilbake i historien før treffene sier stopp.
Håper på hjelp fra verdens beste forum (smisk)