Hei
Jeg har planer om å bygge opp en slags komfortabel altmuligsykkel i løpet av høsten eller vinteren og tenkte jeg skulle starte med å vurdere rammesett ganske tidlig. Jeg har funnet et par aktuelle rammesett, men det er sikkert noe der ute jeg ikke har oppdaget. Kanskje noen her på forumet har noen gode ideer?
Noen krav:
- Det må være fester for bagasje på gaffelen. Fester for lowrider racks av typen Tubus Tara er et minimum, ideelt sett bør det være fester for randonneur racks også.
- Det må også være fester for heldekkende skjermer og bagasjebrett bak.
- Det må være mest mulig moderne standarder. Skivebremser og thru-axles av vanlig dimensjon. Det skal være lett å finne hjul, bremser, osv. Orker ikke masse rare hybridløsninger.
Jeg har ikke bestemt meg for om det blir bukkestyre eller en såkalt "alt bar". Uansett kan det hende jeg bytter fra det ene til det andre på et eller annet tidspunkt. Med alt bar mener jeg
Velo Orange Crazy Bars,
Nitto Albatross, eller lignende. Uansett om det blir bukkestyre eller en alt bar så ønsker jeg en ganske så oppreist posisjon, så rammesettet bør ha relativt høy stack og komme med en lang nok gaffel så man kan kutte selv.
På gaffelen blir det enten en rack som kan brukes med en rando veske, eller en kurv fra Wald.
Jeg har fått en del inspirasjon fra
https://www.reddit.com/r/xbiking/. Der ser jeg mange bygg av typen
denne,
denne og
denne. Og mye annet fint.
Skal brukes til jobb, handleturer, turer i marka, langturer (som for meg er maks 100km)... ja, alt mulig

Noen kandidater jeg har funnet hittil:
-
Velo Orange Polyvalent. Den kommer i en vanlig versjon, altså med vanlig overrør, i løpet av høsten.
-
Temple Cycles Adventure Disc. Rammesett blir visst tilgjengelig i løpet av høsten.
Jeg har sett på Genesis Croix de Fer, men den eneste varianten med thru-axles har en fæl farge (synes jeg). Surly er nok heller ikke aktuelt, de insisterer på en masse merkelige og proprietære standarder og kjempelav stack (de hevder å ha økt stacken på nye Disc Trucker, men det eneste de har gjort er å forlenge den delen av styrerøret som går opp fra overrøret, og det ser bare teit ut).
Det kan også være aktuelt å kjøpe en ferdig sykkel og bytte ut deler selv, men da bør ikke prisen være altfor høy. Hvis rammesett/sykkel kan kjøpes i Europa er det en fordel, fraktprisene fra USA er helt spinnville så vidt jeg har skjønt. Jeg tviler på at noe slikt er tilgjengelig i Norge, men det hadde jo vært fint.
Når prosjektet er i gang så kommer jeg sikkert til å trenge innspill til komponenter og slikt, men nå må jeg altså finne et rammesett først. Setter stor pris på alle innspill!