Jeg har fått min nå, men stusset over at det ikke er noe som holder den igjen for å unngå subbing mot forhjul. Tenker jeg helt feil? Var en reim som så ut til å være til å ha rundt styrerør, så jeg flyttet den til et feste i toppen av harnessen (egentlig midtfeste for innhold) og tok den ovenfra og ned til styrerør. Skjønner ikke hvorfor den skal gå reim for å stramme harness mot forhjul.
Når jeg får strammet opp fester til Harness rundt styret er det ikke mye bevegelse å spore. Jeg har festet reima rundt styrerøret som du nevner og tenker at den kan hindre bevegelse opp i kuppert terreng. Har foreløpig ikke satt bevegelsen på prøve så vet ikke om det funker.
Har prøvd bar rollen på en tur nå og funker veldig bra. Diameteren er egentlig for stor og gjør at det subber i hjulet, så jeg kan ikke stappe posen for full, men må stramme den godt inn med stroppene for å minke diameter. Ellers satt den som et skudd. Så lenge den står i riktig vinkel har jeg også god tilgang til dropsene. Jeg trodde først jeg kom til å irritere meg over at det er to lag: cordura ett eller annet yttersr, med et vanntett for som du kan ta av, men det at du kan velge om du vil ha med foret eller ikke var egentlig ganske ålreit.
Grushelg med 58 mil og nesten 9.000 høydemetre på tre dager i helgen. Tour de France varme på fredag / lørdag mens værgudene hadde tannpine, migrene & lyskebrokk på søndag.
Jeg har vært glad i rumperaketten min men hadde et ønske om å slippe den + ha div lett tilgjengelig (vi overnattet inne på egne hytter)... Stilte med en styreveske + en liten tass på overrøret og for første gang rammebag men to vanlige flasker. Med så mange små stopp på toppen av bakker + mat, telefon, lading, lypsyl, en paracet til en kompis etc i fart og av / på 73 ganger med regnjakke søndag virker det helt utenkelig uten rammebag fremover, bare så utrolig mye bedre enn å stoppe + rulle opp en styreveske eller rakett. Da blir alternativet lett å fylle lommene på ryggen. Med flere i gruppa blir det klønete om alle skal stoppe for hver minste ting (og det blir flere plutselige stopp med oppakking, reimer, mat, navigering osv uten den på forhånd avtalte kaffestoppen i Son eller hvor det er). Jeg har en Restrap M til min 54 SuperX. Altså den er kjempefin men flere av gutta hadde vesker med litt mer volum uten å slå borti knærne med plass til flasker på like store rammer, gir den karakteren M-
Vi kjente på vekten av syklene til hverandre og jeg er superfornøyd med at en blytung Topstone alu er solgt og er erstattet av en mye lettere SuperX med setepinne m svikt. Kommer aldri til å velge en 10+ kg sykkel på langtur uansett om jeg skal krysse Alaska eller Rådhusplassen (ok stisykkelen er tyngre da)... Til neste gang tar vi med oss at en av Østlandets hardeste grusbakker som avslutning på dag 1 etter over 20 mil og 3.000 høydemetre kan sette sitt preg på resten av helgen. Jeg synes ordentlig synd på et par av gutta. Hyper-lett utveksling når man blir sliten og veskene er tunge viste seg også å være avgjørende. Jeg har 40 - 11/46 og det er helt utrolig deilig, ok toppfarten er ikke allverdens i raske nedkjøringer på asfalt. Om du har hørt at 1X er lurt og ender opp med 44 - 11/40 (eller 50/34 - 11/32) får du grisebank i kneik nr 37. Stive landeveis sko, niks.. det blir litt trasking hist & pist, litt mykt er godt. Om du i villfarelsen går på dustekravet fra stilpolitiet og sager ned giraffen foran for å se bra ut kan du takke deg selv. Langtursykling er comfort og jeg har det superbehagelig når jeg ligger i bukken med albuene på styret på asfalt strekninger i timevis (ja du må innom asfalt). Igjen viste det seg at Shimano 2X av en eller annen grunn ikke løfter til storeskiva etter mange timer med grus og skitt. Jeg har vært borte i tre sykler med dette siden i vinter, inkl min egen Topstone. I tillegg, test alt du gjør av endringer i forkant. En av gutta fant ut på dag 3 at sportsbutikken han bruker ikke hadde skrudd kassetten ordentlig fast, asfalt i somletempo fremfor Nordmarka ble løsningen på det (det hadde han kanskje ikke greid å finne ut likevel). Av egen erfaring, dekk rammen med folie/tape der vesker etc kan gnage om du vil holde sykkelen pen.
Når jeg ser hva vi hadde med av klær + stæsj tenker jeg at en av gutta gjerne kunne latt dregg, ambolt, slegge inkl en boks sleggefett være igjen i verkstedet hjemme og at en annen med fordel kunne gått ned vesentlig på dekktrykk. Det var enkelte som hadde god bruk for nyinnkjøpt Zinksalve for stussen i Bagn. Lav vekt og å tenke igjennom alt som kan ligge igjen hjemme er pri 1 med så mange hyperbratte kneiker det er over alt på grus. Høydepunktet var på vei opp i Nordmarka i en så bratt bakke at tre klegg'er rakk å stikke i løpet av et par minutter, da var det godt å tenke på at det fortsatt var 200 høydemetre til toppen med torden gjallende i ørene :-) En helt kalas helg på lett utstyr for egen del, 12 av 11 psykologer anbefaler en slik helg :-)
Et lite tips til slutt, om du skal kjekke deg og få fine tomler opp på strava, ikke tenk at du skal sykle dobbelt så langt som du noen gang har gjort med mye tyngre utstyr enn før i et område hvor du ikke er kjent og for første gang med lånt GPS med kart. Du må prøve å feile litt, sykle en kort tur, overnatte i marka se at hengekøya virkelig hadde tau (de selges oftest uten), at det er blytungt med primus og kaffekjele etc. Jeg ville begynt første langtur uten telt, sovepose, kopper & kar...
Redigert av EmilZipp; 29/06/202014:56.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Et lite tips til slutt, om du skal kjekke deg og få fine tomler opp på strava, ikke tenk at du skal sykle dobbelt så langt som du noen gang har gjort med mye tyngre utstyr enn før i et område hvor du ikke er kjent og for første gang med lånt GPS med kart. Du må prøve å feile litt, sykle en kort tur, overnatte i marka se at hengekøya virkelig hadde tau (de selges oftest uten), at det er blytungt med primus og kaffekjele etc. Jeg ville begynt første langtur uten telt, sovepose, kopper & kar...
Det her er så sant ass. Vi tok en overnatting på nordsiden av Gjerdingen forrige uke med utgangspunkt i Oslo sør. Hadde vel en snittfart på 15km/t og var rimelig slitne etter de knapt 45km det er opp dit.
Vi tok en overnatting på nordsiden av Gjerdingen forrige uke med utgangspunkt i Oslo sør. Hadde vel en snittfart på 15km/t og var rimelig slitne etter de knapt 45km det er opp dit.
Vi kom forbi der i går i hysterisk plaskregn. Syklet du trillestien v Gjerdingen Dam ? Der er det flott ;-)
Jeg syklet den på vei til leir, men valgte å trille på vei tilbake. Har wattpedaler som fikk et godt synlig merke fra en av de kampesteinene i veien på vei til, så jeg tenkte å la terrengsykkelnyktene mine være på returen. Gikk helt fint å sykle den da, må bare konse litt.
Hyper-lett utveksling når man blir sliten og veskene er tunge viste seg også å være avgjørende. Jeg har 40 - 11/46 og det er helt utrolig deilig, ok toppfarten er ikke allverdens i raske nedkjøringer på asfalt. Om du har hørt at 1X er lurt og ender opp med 44 - 11/40 (eller 50/34 - 11/32) får du grisebank i kneik nr 37.
Godt sagt! Lett utveksling er digg, toppfart er ikke spesielt interessant.
Takk for god rapport..skal ikke nevne hvor mange dager jeg hadde satt opp eller kanskje noen vil føle seg bedre om det kommer frem at andre fort kunne tatt det som ukesprosjekt istedenfor helg
Sitat: EmilZipp
det er blytungt med primus og kaffekjele etc.
I jakt på "minimalisme" anskaffet jeg Fozzils solo pack sett i samme bestilling. Virker lovende volum og vektmessig. Kan nok hende at folding over tid gjør at de ryker, men tror de skal få gjort nytte for seg en stund. Ellers bruker jeg en enkel og billig brenner (115g) og Xpot på 1,4 (250g). Xpoten er herlig volummessig, men krever at man er litt forsiktig med gasstyrke da sideveggene ikke tåler flammer. Prisen å betale for sammenleggbar kjele. Sykla også lenge rundt med en svær gassboks før jeg fant ut hvor lenge 1 varte (leeenge!). Rusta nesten før den gikk tom tror jeg. Bare sånn hvis noen uansett ønsker primustur, så finnes det noen plass-/vektbesparende varianter til dregg, ambolt og slegge.
Også er jo noe av de praktiske fordelene med fellestur at ikke alle trenger å ta med alt, men det krever jo en viss kommunikasjon/planlegging, samt at man klarer å holde sammen da. Kjedelig om han med pumpa går solo, han med dekkspaker sitter på bussen, og du står igjen med punktering og ekstra slange.
Det å klare seg med lite er en kunst. Er ikke så minimal enda. Krøp til korset og monterte over bærer fra hybriden til grusracer på forrige overnattingstur, men neste..
Grushelg med 58 mil og nesten 9.000 høydemetre på tre dager i helgen. Tour de France varme på fredag / lørdag mens værgudene hadde tannpine, migrene & lyskebrokk på søndag. [...]Det var enkelte som hadde god bruk for nyinnkjøpt Zinksalve for stussen i Bagn.[...]
Var det dere jeg så med oppakning i Etnedal på vei mot Fagernes? Høres i alle tilfeller ut som en meget bra helg!
Med så mange små stopp på toppen av bakker + mat, telefon, lading, lypsyl, en paracet til en kompis etc i fart og av / på 73 ganger med regnjakke søndag virker det helt utenkelig uten rammebag fremover, bare så utrolig mye bedre enn å stoppe + rulle opp en styreveske eller rakett. (...) Jeg har en Restrap M til min 54 SuperX. Altså den er kjempefin men flere av gutta hadde vesker med litt mer volum uten å slå borti knærne med plass til flasker på like store rammer, gir den karakteren M-
Vurderer selv en beskjeden rammeveske som Restrap i M eller kanskje en Arkel. Mest fordi jeg har Restrap og Arkel allerede, og prøver å holde antall forskjellige logoer og fargetoner på et minimum
Kan du si noe mer om hvorfor du bare er passe fornøyd med Restrap (bare volum?) og hvilken annen du ellers ville valgt?
Glad for at tråden lever videre, selv etter at Landevei har kapitulert for Google og må kalle det bikepacking
Jeg legger et bilde av sykkelen og verktøy-mappen min i tråden "Grushelg - Her er filmen"...
Den Restrap veska er kjempeflott, holdt innholdet tørt i 8 timer med av/på plaskregn på søndag og har glidelåser som er enkle å åpne og lukke i fart. En lomme på hver side og et par små rom til småting. Festene er helt geniale og den sitter fint. Men den er størst foran og trangest bak. Skulle ønske den var ørlite romsligere som for eksempel Rapha sin framebag (den er helt knall).
Jeg legger et bilde av sykkelen og verktøy-mappen min i tråden "Grushelg - Her er filmen"...
Nei, nei, nei! De må jo inn i lettekspedisjonssyklingstråden (også)!
Herved:
Sykkelen har ass.saver som er utrolig praktisk i drittvær, 40-11/46 hysterisk deilig når kneikene blir mange, en lite styreveske (den gamle fra Rapha). Den pakker jeg helt ut til styret på hver side og presser den på plass men lar det være igjen et "hull" øverst i bøyen slik at jeg kan ha hendene i bukken, fungerer helt utmerket og sitter fast uten å vingle. En lite tass oppå ramma til gel/bar med et lokk festet med strikk, veldig enkelt. Rammeveska sitter tight uten at knærne kommer borti og fungerer fint også når jeg skal ha ting ut eller inn i fart. I denne har jeg alt som muligens skal ut i løpet av dagen. Klær til kvelds etc legger jeg i styreveska. Jeg liker å ha flasker som kan fylles i nærmeste bekk fremfor en rammebag hvor jeg må pakke om for å ta ut og inn en vannblære, lettere å vaske en flaske også...
Jeg har også en rumperakett fra Restrap til mer stæsj. Den er superbra og har en løs pose som festes i et hylster som sitter fast på sykkelen. Sitter veldig godt om man strammer til. Tidligere hadde jeg en teit greie (som klappet sammen under Markagram) hvor du måtte ta av hele greia om du skulle ha den av sykkelen. Mye enklere å la hylsteret sitte på sykkelen og ta med posen inn under et tak, inn i hytta eller noe annet uten å knote med fester hele tiden. Gjetter på at denne løsningen veier litt mer men det fungerer.
Min lille Rapha Essential case får forbausende plass til en haug småting som kan være nyttig på tur, alt fra en bitteliten tang, strips, ducktape, ventilstrammer osv. Dekk+pumpe har jeg utenom.
Du assa Sepeda, hyggelig at du hjelper til og jeg tar det som en tillitserklæring at mitt oppsett og dyrkjøpte erfaringer muligens kan være til nytte for noen :-)
Ok det passer fint her, den Rapha pungen trenger litt tid på å bli tøyelig og får stadig flere småting etter hvert som jeg lærer noe nytt. Den tanga kom etter Ultrabirken i fjor hvor jeg ikke fikk av kjedeledd og slet med å få av ringen rundt ventilen på slangeløst oppsett... Også tettesettet til dekk (den svarte patronen) kom i fjor, har brukt den et par ganger på sti og den er helt super. I fjor måtte jeg gå hjem pga en pumpe som skulle skrus på ventilen og som skrudde ut hele ventilkjernen når dekket var pumpet opp. En bitteliten dings som tar av eller på ventilkjerner er gull.
Redigert av EmilZipp; 01/07/202010:14.
I fjor måtte jeg gå hjem pga en pumpe som skulle skrus på ventilen og som skrudde ut hele ventilkjernen når dekket var pumpet opp. En bitteliten dings som tar av eller på ventilkjerner er gull.
+1
Har ventilverktøy på Blackburn-pumpen, mest for å kunne fjerne ventilkjernen og fylle på litt fersk guffe om jeg merker den minste lekkasje. Påfyll av grov guffe er gjerne et godt alternativ til å plugge om uhellet skulle være ute.
Er dessverre ikke blitt noe av årets planlagte episke turer i fjerne land på fremmede kontinenter men jeg har kompensert ved å shoppe desto flere pene vesker.
Det begynte med inspirasjon fra Emil til å revurdere rammeveske, og så ballet det på seg.
For den interesse det måtte ha, her er to utdrag av den voksende samlingen:
Liten rammeveske og liten seteveske fra Carry Everything-serien til britiske Restrap. Gjenstår å se hvordan den vesle setevesken fungerer i praksis, siden den er myk og stroppene må strammes opp straks man tømmer den for innhold, f.eks. en varm jakke.
Om man vil være aerodynamisk, er det bare å velge bort styreveske til fordel for f.eks. overrørsveske.
Var veldig fristet til å velge pakkeløsningen til Restrap Adventure Race, som utpeker seg som optimal for dem som konkurrerer mot seg selv eller andre. Bl.a. lett veske for tempobøyle. Men klarte å beherske meg.
Tung ekspedisjon
Arkel seteveske, som omtalt tidligere i tråden. Må fortsatt importeres på egenhånd fra Canada. Synes den er helt suveren, og kanskje blir det en dag også styre- og rammeveske derfra, men tips: Ikke legg det vesle metallstativet igjen på et hotellrom i Madrid rett før det bryter ut en pandemi.
Hvorfor så mye fra Restrap? Fordi styrevesken i det store og hele er akkurat slik jeg vil ha den, som jeg skrev noen linjer om her. Og fordi det er håndlagede vesker fra en sympatisk produsent, en familiebedrift opprinnelig fra Yorkshire, nå i Leeds, og en sympatisk forhandler, Oslo Sportslager. Etter forsinkelser har Sportslageret endelig fått inn en ny forsendelse og de er i ferd med å oppdatere hjemmesiden.
Elite Super Byasi for å plassere verktøy, guffe m.m. Må senke tyngepunktet, vettu.
Profile Design T4+ tempobøyle. Satt opp for komfort, ikke temporitt. Har ikke peiling på tempobøyle, så oppsettet vil sikkert endre seg med erfaring. Har kun brukt den tur/retur Oslo-Stockholm, men likte det.
Og nevnte jeg heldekkende skjermer med skvettlapp? En drøm for de lange dagene i regn. Og fjerner enhver fare for at styreveske skal komme i berøring med fordekket.
Dette er altså maksimumversjonen. Jeg synes det er en smule overlesset og jeg vil i praksis ikke velge flere vesker enn jeg er nødt til. Deilig med kun sete- og styreveske som enkelt kan trekkes rett av om man må parkere og forlate sykkelen underveis.
Så synes jeg det er gøy at blant deltakerne i årets Atlas Mountain Race, finner vi britiske Michael Collins med akkurat samme rammesett og seteveske som jeg
Og det illustrerer med all tydelighet hva jeg mangler: Dynamolykter.
Håper å høre oppdateringer fra andre og erfaringer med forskjellige oppsett. Både fra Marka-elskere, globetrottere og randonneurer.
Legger ved et bilde av oppsettet mitt fra årets 600km brevet. Rammevesken er fra Revelate Designs i Alaska og passet bra på min ramme. De har mye å velge i og importeres av bikeshop. Inni denne har jeg en 3 liters drikkeblære samt klær som må være lette å få tak i. Setevesken er fra rimelige rockbros. Har også en feedbag kjøpt på aliexpress og en toptubebag av merket "wildman". Den er kanskje litt for bred, så den skal skiftes. På styrerøret er det montert en usb-høyttaler i tilfelle jeg blir søvnig. Tempobøylene er profile design T1+, tror jeg. Felgene er 45mm "speedsafe" bygd på dt350nav bak. Foran er det dynamonav av typen Son deluxe. Det er dynonavet som gir minst motstand av alle, men som trenger litt fart før det gir maks strøm. Altså mindre bra egnet for grussykling der farten er lavere. Forlykten er en påkostet sinewave beacon. Den har fordelen med å ha usb uttak for lading av dingser og et ekstra strøminntak der man kan koble til en nødlader. Den vil da slå inn og opprettholde lyset når farten er for lav f.eks ved grussykling. (kompenserer da for svakheten med det lettrullende navet) Det er ikke noe jeg har brukt, men i oktober skal jeg til oslo og sykle noe *****gram-greier og da blir nok den funksjonen brukt. Baklykten er en Busch + Müller Secula Plus som er koblet til frontlykten. Den lyser bra og ganske lenge etter at sykkelen er stoppet. Det er den lengstlevende baklykten jeg har hatt noensinne. Skjermene er de smaleste fra biltema som var nye for sesongen. De har ikke svart til forventningene og er nå kassert...
Bildet er tatt etter 600km uten søvn. Så sykkelen er skitten
Skjønner godt at du velger bort styreveske for ritt. Om det ikke hadde vært for korona, ville jeg i disse dager vært på tur til arbeidsmøte i København. Ville også vurdert å droppe stor styreveske i dansk motvind.
Det skal jeg jaggu meg tenke på. Liker tanken bedre enn ørepropper. Har ikke brukt hverken det ene eller andre selv.
Sitat: sun flyer
Foran er det dynamonav av typen Son Deluxe. Det er dynonavet som gir minst motstand av alle, men som trenger litt fart før det gir maks strøm. Altså mindre bra egnet for grussykling der farten er lavere.
Det er nettopp Son Delux jeg vurderer selv. Men det blir mange turer i Nordmarka i vinter, og det går ikke lynraskt oppover på snø og is. Hører gjerne om flere erfaringer etterhvert.
Forlykten er en påkostet sinewave beacon. Den har fordelen med å ha usb uttak for lading av dingser og et ekstra strøminntak der man kan koble til en nødlader. Den vil da slå inn og opprettholde lyset når farten er for lav f.eks ved grussykling.
Hører også svært gjerne om erfaringer med den også etterhvert. Ideelt sett ville jeg hatt StVZO og tenker på Sons egne lykter, men enkel lading er viktig.
Bildet er tatt etter 600 km uten søvn. Så sykkelen er skitten
Etter 600 km uten søvn er det akseptabelt at sykkelen er skitten. Selv etter kortere turer enn det, er det akseptabelt. Men bare da
Ja, den er interessant. Eneste er at min nye carbonda sansynligvis mangler hull i forkant av gaffelen til dynamolykten. Da må den festes i underkant av gpsfestet der det er mulig å skru i et goprofeste (hvis du skjønner hva jeg mener..). Dermed blokkeres lyset om jeg legger til en sånn. Kanskje...vi får se
Usb-høyttaler i tilfelle jeg blir søvnig.
Det skal jeg jaggu meg tenke på. Liker tanken bedre enn ørepropper. Har ikke brukt hverken det ene eller andre selv. [/quote]
Jeg har dessverre blitt avhengig av å ha musikk når jeg sykler langt alene. Og jeg liker ikke å ha ørepropp i kun et øre.
Foran er det dynamonav av typen Son Deluxe. Det er dynonavet som gir minst motstand av alle, men som trenger litt fart før det gir maks strøm. Altså mindre bra egnet for grussykling der farten er lavere.
Det er nettopp Son Delux jeg vurderer selv. Men det blir mange turer i Nordmarka i vinter, og det går ikke lynraskt oppover på snø og is. Hører gjerne om flere erfaringer etterhvert. [/quote] Egentlig skal du ha standard Son på grussykkelen og Son deluxe på landeveien. Men det er litt for dyrt, så da går du for deluxe. Det jeg kan si er at lyktene er forskjellige i forhold til hvor mye fart som skal til. "Vortex surfer" har son's lykt og den lyser bedre enn min i lav fart, han har samme nav. Når det er sagt har jeg syklet opp til rundemanen (du er jo bergenser så du skjønner at det ikke går fort) med tre forskjellige lykter i mørket. Min er kanskje den dårligste i lav fart, men er veldig bra fra ca 14 km/t og oppover. Utrolig nok er Biltemas 100 kroners dynamolykt ganske bra og veldig bra i lav fart. Kjører faktisk den på foldesykkelen og den imponerer meg. Axa-lykten jeg brukte på Around Norway var også veldig god og hadde bredere lys nær sykkelen når farten var lav, men den gikk jo i stykker. B&M IQ2 Luxos er nok den neste jeg ville prøvd om jeg skulle ha med lading. Bare litt usikker på byggekvaliteten. Men du kan egentlig helt fint velge bort lykt med lademulighet. Det er kun på ultraritt det er nødvendig og selv da kun unntaksvis når man bestemmer seg for sykle gjennom natten. Jeg kunne nok skrevet et innlegg med "Sepedalengde" om dynamolykter og slikt. Eneste jeg er sikker på er at du kommer til å ende med å kjøpe to hjul, et til hver sykkel til slutt. Det er en gamechanger som sparer deg for masse tid på å lete etter lykter og ladere når du skal sykle. Spesielt på jobbsykling. Jeg har et SP-nav på foldesykkelen, men bytter det i son når det ryker. Hvis det ryker. Det gir mye mer strøm i lav fart enn son deluxe, men har tydelig mer motstand, uten at jeg merker noe til dèt på sykkelen. Brukte det faktisk på oslo-lærdal i fjor.
Først litt inspirasjon for bikepacking-nysgjerrige til å nyte vårt eget land. Særlig nå som landegrensene er reelle.
Egentlig skal du ha standard Son på grussykkelen og Son deluxe på landeveien. Men det er litt for dyrt, så da går du for deluxe.
Akkurat. Jeg er også der.
Eneste jeg er sikker på er at du kommer til å ende med å kjøpe to hjul, et til hver sykkel til slutt.
Au. Da blir det dyrt. På den annen side, kan man jo da ha Deluxe på den raske sykkelen og standard på nordmarkavintersykkelen. Men tror ikke jeg kommer dit
Jeg kunne nok skrevet et innlegg med "Sepedalengde" om dynamolykter og slikt.
Altså, jeg prøver å skjerpe meg. Virkelig.
Men dybdenerding om dynamolykter og slikt er topp. Jeg takler godt sepedalengde på innlegg som faktisk er sykkelrelaterte
Egentlig skal du ha standard Son på grussykkelen og Son deluxe på landeveien. Men det er litt for dyrt, så da går du for deluxe.
Akkurat. Jeg er også der.
Eneste jeg er sikker på er at du kommer til å ende med å kjøpe to hjul, et til hver sykkel til slutt.
Au. Da blir det dyrt. På den annen side, kan man jo da ha Deluxe på den raske sykkelen og standard på nordmarkavintersykkelen. Men tror ikke jeg kommer dit.
Du er klar over hvor lang tid det kommer til å ta å flytte ledninger og koblinger fra en sykkel til en annen hele tiden? Så glad i å mekke er du ikke! Du kan begynne med å kjøpe det rimelige ferdigbygde hjulet med dtswiss 460-felg fra bike24. Den felgen fungerer kjempefint slangeløst (ifølge en jeg kjenner). Så ber du bare Unnås eller noen om å skifte ut felgen med noe kulere hvis du syns den passer dårlig på den raske sykkelen.
Du kan begynne med å kjøpe det rimelige ferdigbygde hjulet med dtswiss 460-felg fra bike24.
Takk for tipset, men så vidt jeg kan se, har ferdighjulene fra Bike24 dynamonav for tradisjonell hurtigkobling/QR (?). Kan gjerne tilpasses med adapter, men jeg henger meg jo opp i slikt Så tar sikte på å kjøpe dynamo separat og få hjul bygget.
Men du har gjerne rett i at begge mine doninger strengt tatt hadde fortjent dynamo Ville vært optimalt.
Når jeg ser på oppsettene på nytt, slår det meg også at bikepacking-oppsettet i tyngste versjon kunne vært erstattet med tradisjonelle sidevesker. Særlig siden jeg har festene for bagasjebærere, om enn kun i rammen. Men jeg liker å ha en naken sykkel straks veskene fjernes. Og jeg kan ikke fri meg fra et bestemt inntrykk fra mine lengre turer at tempoet i praksis er markant forskjellig hos de to typene oppsett.
Tripster'n hadde jo gjort seg med dynamolys da, Sepeda. Hvis du kjører Edelux med lang kabel kan du montere den på styret eller framme på tempobøylene alt etter som.
Sidevesker? Njaaa. Tungt, lite aerodynamisk og dårlig for kjørefølelsen - opplever at mye vekt bak gjør sykkelen ustabil og mer utsatt for wobble. Synes det ser ut som oppsettet ditt er ganske optimalt slik det er nå jeg.
Tradisjonelle sidevesker er ikke bra. Med bagasjebærer er det bedre med en Racktopbag. Det er veldig fleksibelt men blir uansett litt tyngre. Det har dog noen fordeler. Kombinerer man med et svindyrt brett i titanblir det ikke så tungt. Jeg brukte en sånn racktopbag på Around Norway i fjor:
Dessverre utsolgt for tiden, men de skaffer. De har nok et lager av hjul med QR de må bli kvitt... Dessverre feil vei, man kan lett bruke 12x100 på qr-gaffel med adapter. Motsatt er vel umulig..
Det blir over dobbelt så dyrt å få bygd hjul. Men er selvfølgelig tilfredsstillende...
Topp oppdatering siste døgn, takk til Sepeda & Viggo (vi ses på gram greier - 6.000K assa !!!) og Sepeda den BMC’n med merker på veskene som matcher dekksidene.... smashing !!!’
+1 om Viggo/sun flyer. Han og de andre randonneurene som vortex surfer, er helsprø. På en god måte.
Kjøpte filmen på Vimeo. Anbefales. Mitt håp er å bli som Claus Czycholl den dag jeg fyller 72
Har oppfattet at bikepacking-rittet Around Norway er tingen her hjemme.
...den BMC’n med merker på veskene som matcher dekksidene.... smashing !!!
Oj. Tusen takk! Akkurat det hadde jeg ikke tenkt over, men når du sier det...Tenkte mer at BMC-flaskene er akkurat litt for prangende på en ellers dempet sykkel. Får snu dem slik at logoene peker innover mot hverandre, ikke utover mot sidene.
Jeg la forresten inn litt sær landeveishumor i oppsett av gir og krankarmer. For de innvidde som henger på racerforumet og er inne i sykkelfotografering.
Har oppfattet at bikepacking-rittet Around Norway er tingen her hjemme.
Hmm, jeg har ingen store planer for august neste år, rekker jeg å trene nok mon tro... Burde bli bra reklame for Albannach, og Spork gaffelen er designet for dynamonav, Rekker å komme i bedre form på 12 mnd?