Test av Santa Cruz Hightower V2 og Ibis Ripmo V2
|
Test av Santa Cruz Hightower V2 og Ibis Ripmo V2
12/07/2020 11:41
|
RuneStrandli
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Advarsel, lang post, mange inntrykk....
Med argumentet om å kjøpe drømmesykkelen før jeg bli 50 så har jeg testet to av mine drømmesykler og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med dere.
Har drømt om å få meg en Santa Cruz helt siden en kompis som jobbet på Whitewater fikk seg en Blur for nesten 20 år siden, så valget kunne vært ganske enkelt; skal jeg ha meg en grov stisykkel som også egner seg for litt herjing nedover så er det SC Hightower som står øverst på lista…..
Det var i utgangspunktet 3 sykler på den lista: Santa Cruz Hightower v2, Ibis Ripmo v2 og Yeti SB 130 LR. Super service fra Santa Cruz Asker og Probike som lot meg låne begge syklene samtidig, slik at jeg fikk testet de head2head i samme løype og på samme dag. Dessverre fikk jeg ikke testet Yeti’en, at ikke en av Norges største sportskjeder (Anton Sport) klarer å hoste opp demosykkel er litt merkelig.
Jeg sykler i dag på en Cannondale Habit SE som jeg har utstyrt med Wild Enduro dekk, superfornøyd med denne, men merket at den kom litt til kort under Harbarka i Hemsedal.
Så til testingen: - Ripmo SLX-kit med Float 36 Performance / DPX2 dempere, S35 Alu hjul og Assegai dekk - Hightower C-S build (GX/Lyrik/Super Deluxe +) og 30mm Reserve Carbon hjul DHF/DHR hjul
Begge syklene var etter hvert tunet til min vekt og begge syklene hadde ca likt dekktrykk (som var litt mer enn det jeg normalt sykler på, men jeg var lite kiin på å ødelegge noe felg, så beholdt det slik 😉)
Testet først begge syklene i Borgenskogen hvor det er mye flytstier (antagelig mer Ripley/Tallboy terreng), testet de deretter ved Høgås hvor jeg så syklet nøyaktig samme runde med begge syklene samme dag: Egg og Bacon bortover – pushbike opp Kamphaug og Kamphaug DH ned (mao litt tradisjonell askersti og litt enduroish).
Disclaimer: Dette er mine subjektive inntrykk, begge syklene kan selvfølgelig tunes med annet stem, andre dekk, annet demperoppsett osv… min opplevelse av syklene kan kanskje allikevel ha litt nytte for andre i samme kjøpssituasjon …
Runde 1, Borgenskogen (flytsti): Ripmo: Positivt overrasket over hvor kvikk den føltes. Plush, men allikevel kvikk, oppover og bortover på sti så er det lite som gjør at det kjennes for mye sykkel ift Habiten (27-30 mm mer vandring). Fremkommeligheten var bedre en på min gamle sykkel og det var flere crux jeg ikke har klart før som jeg fikk til etter 10 minutter på denne. Føltes selvfølgelig trygg nedover (men lite skikkelig nedover på denne rundne).
Hightower: Etter 500meter på sykkelen føltes den med ett litt mer tungtrådd enn Ripmoen, jeg fikk litt feelingen av å sykle på BigBetty dekk (for de som husker dem…..). Følte meg tung i beina og lurte på om det var pga en CX-tur dagen før. Syntes og den måtte jobbes litt mer med i oppovercruxene. I stor fart var den derimot stødig og kompakt. Dette kjentes ut som for mye sykkel for stiene i Borgenskogen….Hmm …. bra neste testrunde er litt røffere...
Runde 2 . Høgås (sti & enduroish), prøvde Hightower først denne gangen. Hightower: Kjente igjen på at det var en mindre leken sykkel enn det jeg er vant til. På sti måtte det mer fart til for at den sykulle skinne. Det er forsåvidt meget håndterbar og god i sakte fart på crux, men det var et eller annet som manglet i mellomstor fart ift Ripmo'en. Nedover «Kamphaug DH» føltes den kompakt og god, her var det mannen og ikke sykkelen som setter begrensninger. Dempingen er god i store humper men den var fastere enn jeg liker over røtter og smådumper.
Ripmo: Tilbake på Ripmoen følte jeg meg igjen sprekere, svært subjektivt så følte jeg at sykkelen gir energi istedenfor å ta energi. God balanse på bortover og oppoversti. Selv om den er plush på røtter og stein så er den og leken. Tok meg selv i å bunnyhoppe over småcrux som jeg tidligere har syklet over. Nedover synes jeg plushheten i demperne gjorde at jeg satt godt på stien, men samtidig var den bunnløs ved større humper (ps prøvde ikke mer enn ½ meterish ting). Den har ikke samme togfølelsen som Hightoweren, men føltes allikevel like stabil/kontrollerbar.
Min subjektive konklusjon: Begge syklene er kanonsykler som jeg fremkaller store glis og inspirerer til sykling. Jeg hadde blitt storfornøyd med hvilken som helst av dem.
Jeg følte meg rett og slett som en flinkere og sprekere syklist på Ripmoen. Den er mer leken i lav/mellomstor fart og er allikevel mer enn nok sykkel for den nedoversyklingen jeg bedriver. At en sykkel med såpass mye vandring kan føles sprekere enn Habit’en jeg har i dag tyder på at Ibis har fått til noe. Nedover opplevde jeg ikke så stor forskjell på syklene utover at Hightoweren føltes mer «kompakt». Balansen på Ibisen passer meg perfekt og det jeg fikk testet av den nedover så inspirerer den til å dra på mer enn jeg antagelig bør. Av det jeg har testet fremstår dette som drømmesykkelen for Oslosykling med helgeutflukter til Hemsedal. Rimpoen var mye mer enn jeg kunne håpe på; leken, plush og balansert på sti i skogen og stabil, trygg og bunnløs nedover. Jeg kunne kanskje klart meg med Ripley/Tallboy, men når Rimoen er såpas god/effektiv på sti og den veier omtrent det samme, så går jeg like gjerne for Ripmo.
Jeg sitter med en følelse av at Hightoweren ville skinnet enda mer på raske løyper i stor fart med dropp og hopp. Men den blir for meg litt for «togete» i liten og mellomstor fart. Jeg fikk heller ikke samme plushheten på røtter og stein ut av den.
Så: Ibis er i bestilling, håper ikke ventetiden blir for lang…., liker forresten mulighetene man har ved å spekke ulike kit, nav, felger, dekk, dempere, stem&kranklengder osv....
Takk til Probike og Santa Cruz i Asker for super service og oppfølging underveis. Føles trygt å kjøpe sykkel av noen du blir på fornavn med under kjøpsprosessen.
Redigert av RuneStrandli; 12/07/2020 11:59.
|
|
|
Re: Test av Santa Cruz Hightower V2 og Ibis Ripmo V2
[Re: RuneStrandli]
12/07/2020 12:06
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Kult med en skikkelig test før man kjøper, det er luksus. Grattis med ny sykkel!
Men blir det ikke veldig mange variabler man ikke klarer å håndtere som kan påvirke resultatet mye?
Dette ser man jo i blader ol også. Jeg tenker hjulsett må være samme på begge sykler for at det skal være mulig å gjøre en sammenligning. Roterende masse, stivhet og grep.
Fox og rockshock har jo litt forskjellige egenskaper og feel også.
|
|
|
12/07/2020 12:31
|
RuneStrandli
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jo, det er masse ulike variabler, av syklene jeg testet så hadde Hightoweren carbonhjul og Ripmoen aluhjul, noe som kanskje burde gitt mer kvikkhet til Hightoweren, alikevel opplevde jeg det motsatt.
Og man kan bytte eller tune dempere osv..... er ganske sikker på at det ville vært mulig å skru på variable slik at man får et totalt motsatt resultat.
Selv om det er en drøss med variabler så velger jeg alikevel å tro at grunnfølelsen av syklene gir en pekepinn på hvilken sykkel som passer en best. Og skal kjøpe sykkel til en månedslønn eller mer så er det naturlig å teste før man kjøper. Jeg opplevde forskjellen på syklene større enn jeg hadde forventet.
|
|
|
12/07/2020 21:25
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Bra oppsummering, som passer godt med min begrensede sammenligning av de to syklene. Jeg prøvde Hightower 2 i fjor, og den korte konklusjonen var at jeg fikk inntrykk av at den var mer nedoverfokusert enn min eksisterende Hightower 1: www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2563939#Post2563939Fikk gjort mer omfattende testing i lokalt terreng av Ripmo AF, Ripmo v1 og Ripley, direkte sammenlignet med min egen Hightower 1 tidlig vår i år. Ripmo v1 føltes som en oppdatert Hightower 1, der spesielt den brattere setevinkelen føltes som en oppgradering. Justert for at det var et langt billigere bygg som ikke jeg hadde gjort særlig for å tilpasse meg selv, så har jeg god tro på at Ripmo er en knallsykkel. Bestilte Ripmo v2 ved lansering, men grunnet Covid-19 og den slags har jeg dessverre ikke fått den ennå. Håpet er at den sendes denne uka. Assegai-dekkene er også mye kraftigere kost enn DHF/DHR. De sto på AF'en jeg testet, og jeg tror de utgjorde en god del av grunnen til at den føltes merkbart mer tyngre å manøvrere rundt i lokalt knoteterreng enn de andre syklene. Om Ripmoen du testet fortsatt opplevdes som kjappere enn Hightower 2 med de dekkene, så vit at den har enda mer på lager med litt snillere dekk.
|
|
|
13/07/2020 06:46
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fikk HT 2 med carbon hjul i våres og brukte sikkert fem seks syv turer før jeg følte at ting var der det skulle være. Den føltes slapp, tung og dorsk, men VPP har alltid vært avhengig av å finne sweet spot så etter noen runder med ut/inn med tokens, lufttrykk, retur og hi/lo pos så sitter det som fy nå, men noen knotemaskin er det ikke. Den vil ha fart. Det jeg er mest stoka over er hvor mye et par tre grader brattere seterør gjør. Jeg sitter plutselig helt i senter på sykkelen og all energi går plutselig fremover. Skaper et vanvittig moment i småkupert terreng. DW linken til IBIS tror jeg er mer rett på og lettere å få riktig. Har alltid vært fascinert av hvor lite den gir seg selv på stående tråkk i kruxeterreng samtidig som den gir boing når man trenger det så at Ripley umiddelbart føltes sprekere skjønner jeg. At den føltes superkvikk med enda tyngre dekk vs HT vil jeg anta har en del med fiddling på bakdemper å gjøre. Lyricen som er på HT trodde jeg også som FOX syklist skulle være plug and play for smudness ref alle trådene om RS vs FOX opp igjennom åra, men der brukte jeg også en del tid før det satt. Oppsummert for min del så hadde jeg neppe kjøpt HT basert på en demotur slik jeg satt den opp første gangen, men som alltid med disse syklene så blir de helt fantastiske når man får satt de opp riktig. Er Ripmo og HT generelt ganske like i geo og vandring eller er det et eller annet sted de skiller seg ut fra hverandre?
Redigert av sanouka; 13/07/2020 06:56.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
14/07/2020 12:56
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for fin oppsummering og gratulerer med ny sykkel. Har syklet på de samme syklene (Ripmo v1, Ripley v1/v2/v4, Habit, men ikke HT v2, derimot HT LT, og SB150) og min erfaring er veldig lik din. Ripmo v2 står på ønskelista her også, men trolig med litt mer lettrullende dekk, i alle fall bak. Mine erfaringer: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2561917#Post2561917
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: sanouka]
14/07/2020 14:41
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Fikk HT 2 med carbon hjul i våres og brukte sikkert fem seks syv turer før jeg følte at ting var der det skulle være. Den føltes slapp, tung og dorsk, men VPP har alltid vært avhengig av å finne sweet spot så etter noen runder med ut/inn med tokens, lufttrykk, retur og hi/lo pos så sitter det som fy nå, men noen knotemaskin er det ikke. Den vil ha fart. Det jeg er mest stoka over er hvor mye et par tre grader brattere seterør gjør. Jeg sitter plutselig helt i senter på sykkelen og all energi går plutselig fremover. Skaper et vanvittig moment i småkupert terreng. DW linken til IBIS tror jeg er mer rett på og lettere å få riktig. Har alltid vært fascinert av hvor lite den gir seg selv på stående tråkk i kruxeterreng samtidig som den gir boing når man trenger det så at Ripley umiddelbart føltes sprekere skjønner jeg. At den føltes superkvikk med enda tyngre dekk vs HT vil jeg anta har en del med fiddling på bakdemper å gjøre. Lyricen som er på HT trodde jeg også som FOX syklist skulle være plug and play for smudness ref alle trådene om RS vs FOX opp igjennom åra, men der brukte jeg også en del tid før det satt. Oppsummert for min del så hadde jeg neppe kjøpt HT basert på en demotur slik jeg satt den opp første gangen, men som alltid med disse syklene så blir de helt fantastiske når man får satt de opp riktig. Er Ripmo og HT generelt ganske like i geo og vandring eller er det et eller annet sted de skiller seg ut fra hverandre? +1 Bare 1cm mer stem utgjør mye. Det tar tid å få en sykkel i sonen, uansett geometri og wizzardstuff
|
|
|
|
|