Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Å sitte riktig - posisjonstråden

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2613394 12/06/2020 14:15
Z
Zigbag Offline
Medlem
Medlem
Z
Takk for svar begge to! Var sånn ca det jeg trodde, så tror ikke jeg er helt på villspor allikevel. Jeg skal fortsette å kose meg med langturer i sommer, og gjøre noen små tilpasninger selv for å prøve meg litt fram.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2613494 13/06/2020 19:34
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hva er typisk årsaken til symptomet "strekk" på baksiden av kneet (knehasen?)/øvre del av leggmuskelen, jeg antar det er for utstrakt tråkk som følge av for høyt sete eller setet for langt frem/bak?

Create the problem and sell the solution
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2613507 13/06/2020 20:43
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Visstnok et tegn på for høy sal som du sier. Evt at muskulaturen er for stram (så kan man diskutere hva som kommer før hva).

Usikker på om man realistisk sett kan komme for langt tilbake? "Old school" å ha salen veldig langt tilbake.

Fin måte å finne ut av om du sitter for høyt (synes jeg) er å filme fra siden. Helst på rulle. Se om tåa peker veldig nedover i bunn av tråkket. Husker jeg ble veldig overrasket over hvordan jeg uten å merke det måtte strekke med ned til pedalen. Trodde jeg tråkket "rett ned" men gjorde aldri det.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2613511 13/06/2020 21:07
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
New school er å sitte så lang fram man kan uten å falle forover. Da åpner man opp hofteleddet, slik at tråkket nærmer seg naturlig gange. Belgisk posisjon (been there done that) er ikke anbefalt av 9,9 av 10 sykkeltilpassere.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2613513 13/06/2020 21:39
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Bare for å presisere. Når jeg sier "usikker på om man kan komme for langt tilbake" så tenker jeg med tanke på skader.

Ellers enig med Valentino. Jeg har lang overkropp så jeg ender uansett langt tilbake, men prøver alltid å treffe punktet akkurat før jeg faller fremover (som forsåvidt også ikke er "ett punkt" da det kommer an på kjernemuskulaturen og hvor mye vekt man synes er ok å ha i hendene - samt hvor lang reach man liker osv).

Det optimale tråkket når man er nede på slikt detaljnivå vet jeg ikke om man blir enige seg mellom selv med video, laser osv. Ting som lår vs legg lengde, fleksibilitet osv. vil bli en del av bildet. Skulle jeg gjette ville aldri 10 "bilefit'ere" treffe helt likt. Kanskje med 100, men selv da tvilsomt at de som evt. kopierer hverandre faktisk har den objektivt beste sittestillingen.

Redigert av Havre; 13/06/2020 21:57.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2613514 13/06/2020 21:55
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
ja, det er viktig å huske på at der er forskjell på "max power," og utholdenhets-sittestilling.

skal man sitte i salen i 200km, så er en balansert sittestilling med lite vekt på nevene verdt sin vekt i gull.
om man bare skal kjøre knallhardt i en time eller to, så kan man legge mer vekt på armene, heve setet, vinkle det fremover, og fokusere på å produsere max power fremfor å tenke på langsiktig komfort.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2613602 14/06/2020 18:12
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Havre
Sitat: bigp85
Hva bør man justere på setet når jeg ofte må justere sittestillingen ved å sette meg litt bakover? Tror ikke jeg sklir fremover men sitter bare naturlig mer frem på setet og liker sette meg bak hvis jeg tråkke til eller kjøre nedover.

Merker også at jeg «ruger» litt frem og tilbake på rumpa/hofta når jeg sykler oppover svært bratte bakker med lav kadens.

Vanskelig å si, men kan høres ut som du sitter bittelitt for høyt?

Er salen for høy kan det være at man kompenserer med å flytte seg fremover - som gjør at salen i praksis blir lavere i forhold til pedalene. Jeg gjør det hvis salen er 1-3mm for høy. Er salen veldig mye for høy vil man normalt merke det uansett.

Det sammenfaller også med "ruging" som ikke nødvendigvis betyr at man sitter for høyt, men hvis man må flytte vekten over for å "nå ned" til pedalen kan det bli slik.

Dette er kun en hypotese og ikke noe jeg kan si med sikkerhet, men jeg hadde prøvd med en bitteliten justering av høyden. Gjerne så lite som 1mm om gangen.

Etter første «langtur» på 65 km landevei, fikk jeg noen erfaringer:
Hender:
- Innimellom litt nummen inne i håndflatene
Sete:
- Litt nummen nedentil etter å ha sittet en stuns og skulle sykle stående. Opplevde dette bare en gang med par minutters varighet.
- Sliter fremdeles med at jeg blir sittende litt frem på setet og må hele tiden sette meg mer bak.
- Vugger litt med overkroppen side til side når det blir tungt eller ved høy kadens. Normalt?

Kjenner ellers ingen smerter i rygg eller kne. Litt krampetendenser underveis og de kom og gikk i forside lår bare.

Jeg har bare satt ned setet litt og justert cleats.

Tips til justering?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2613607 14/06/2020 19:03
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hva gjelder knær og rygg, kanskje spesielt knær, er nok det ofte noe som kommer med tiden og ikke smerte man typisk kjenner akutt.

Også hva gjelder forventning til feks å bli litt nummen i håndledd i løpet av turen er for meg annerledes enn kontinuerlig smerte. Man sitter tross alt ganske statisk på en sykkel så at det skal føles ut som å ligge avslappet i en sofa vet jeg uansett ikke om man kan forvente.

Å "ruge" litt når man tar i maks og begynner å bli sliten er ganske vanlig. Ei sittestilling kan aldri bli perfekt i alle posisjoner. Feks når man sykler oppover vil vekta havne mer bak så hvis man er optimalisert for å sykle flatt kan man da føle at man blir sittende for mye bakpå osv.

Hvordan er bevegeligheten din bakside lår og muligens også legger?

Både vugging og å flytte seg fremover er for meg fortsatt tegn på for høy sal. Håndledd er gjerne salen for langt frem eller med vinkling nedover. Jeg kjøper ikke helt trenden med vinkling nedover. Ikke at jeg ikke tror det kan fungere for noen, men nå virker det som at alle skal gjøre det. Til tross for at flere produsenter kategorisk påpeker at deres saler ikke er beregnet for å vippes ned (Selle Italia feks).

Jeg hadde skrevet ned eller markert der du er nå. Jeg har selv endt opp i blindveier etter å ha justert litt og litt til man plutselig er helt på villspor (death by papercuts).

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Havre] #2613616 14/06/2020 20:22
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Havre
Hva gjelder knær og rygg, kanskje spesielt knær, er nok det ofte noe som kommer med tiden og ikke smerte man typisk kjenner akutt.

Også hva gjelder forventning til feks å bli litt nummen i håndledd i løpet av turen er for meg annerledes enn kontinuerlig smerte. Man sitter tross alt ganske statisk på en sykkel så at det skal føles ut som å ligge avslappet i en sofa vet jeg uansett ikke om man kan forvente.

Å "ruge" litt når man tar i maks og begynner å bli sliten er ganske vanlig. Ei sittestilling kan aldri bli perfekt i alle posisjoner. Feks når man sykler oppover vil vekta havne mer bak så hvis man er optimalisert for å sykle flatt kan man da føle at man blir sittende for mye bakpå osv.

Hvordan er bevegeligheten din bakside lår og muligens også legger?

Både vugging og å flytte seg fremover er for meg fortsatt tegn på for høy sal. Håndledd er gjerne salen for langt frem eller med vinkling nedover. Jeg kjøper ikke helt trenden med vinkling nedover. Ikke at jeg ikke tror det kan fungere for noen, men nå virker det som at alle skal gjøre det. Til tross for at flere produsenter kategorisk påpeker at deres saler ikke er beregnet for å vippes ned (Selle Italia feks).

Jeg hadde skrevet ned eller markert der du er nå. Jeg har selv endt opp i blindveier etter å ha justert litt og litt til man plutselig er helt på villspor (death by papercuts).

Mange takk!

Jeg sammenligner også litt med hvordan det føltes på langturer jeg hadde med den forrige sykkelen. Da var problemene mer at den var nok for stor (lang reach) slik at jeg var både støl/ubehag i nakke/rygg og nedre rygg. Den gang syklet jeg med vanlig pedaler og tynne løpesko uten klikk.
Nå med ny sykkel og cleats så er det mye nytt.
Det er også et litt annet sete enn den forrige sykkelen (ingen grop for mellomkjøttet).

Hvordan kan jeg skille på om det er tilt eller høyde som er feil?

Jeg lurte også på om jeg skulle sette cleatsene litt rotert utover, som jeg hadde tidligere. Mulig tærne ble pekende for mye innover. Jeg tenkte også på om jeg hadde riktig beinbredde.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2613621 14/06/2020 20:55
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
De fleste saler er laget for å være vannrette og for at vekten skal havne på sitteknutene (litt forenklet). Antar det teoretisk sett er mulig selv med salen vippet nedover. Spesielt hvis salen er satt tilbake, man har relativt kort overkropp osv. Det er ikke et argument for å ikke gjøre det hvis man kan. Jeg ser poenget, men det vil ikke fungere for alle.

Jeg vet ikke om man kan merke det. Litt derfor det alltid er anbefalt å ikke gjøre mange forandringer på samme tid. Og gjerne forandre gradvis.

Feks er jeg usikker på om lang reach forklarer de smertene du beskriver. Ikke at jeg vet, men spesielt nakken min får mer belastning med kort reach hvor overkroppen blir liggende over armene. Det betyr ikke at det er slik for alle - ei heller at min oppfatning der er riktig. Belyser dog hvor komplekst det kan være å finne den perfekte sittestillingen.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2615508 24/06/2020 14:18
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Flyttet over bikepacking utstyret fra grussykkelen og til raceren. Begynte da plutselig å kjenne setebagen på innsiden av lårene. Mistenker at dette skyldes at setet er lenger tilbake på raceren/mer setback. Jeg har aldri hatt noen bikefit, eneste jeg har gjort etter at sykkelen kom fra butikken (gjelder begge) er å justere setehøyde.

Hva slags problemer risikerer jeg (om noen) ved å flytte setet litt fremover? Eller hva vil det å justere sete litt fremover generelt føre til?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2615519 24/06/2020 15:52
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Setet fremover fører generelt sett til mer vekt forover. Altså potensielt mer belastning på håndledd og fremre del av underlivet. Men la oss si at du nå sitter 1cm for langt tilbake og du flytter deg fremover så har du bare bedret din posisjon. Som Valentino nevner for noen innlegg siden er nok tiden hvor målet omtrent var å sitte så langt tilbake som man klarte forbi.

Balansetesten er grei å ta. Hvor enkelt er det hvis man trør ganske normalt å ta hendene fra styret og sette seg opp? Finnes videoer på YouTube som viser tankegangen. Kan kanskje være greit å gjøre før du flytter setet og etterpå for å se om du merker noen særlig forskjell.

Flytter du salen fremover vil man normalt også justere høyden litt opp - ettersom avstanden ned til pedalene blir kortere. Så skal man få det helt nøyaktig greit å måle på et spesifikt punkt på salen før og etter at man flytter salen fremover.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2615532 24/06/2020 17:40
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hei, tilbake til min søken etter optimal setehøyde for lengre sykkelturer på landevei (på grus merker jeg dette har mindre å si).

Bilde:
https://share.icloud.com/photos/0KdEWMriZC6AKk7Ig4QhuhwBg#Oslo

Har specialized power sete. Setet i vater (hvis man måler det ved å legge en flat bok oppå setet og vateret oppå boka igjen).

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2615557 24/06/2020 20:14
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Aldri prøvd den salen. Leste at Specialized sier at railsen skal være horisontale? Vet ikke om det er riktig og vet ikke helt hvordan man enkelt skal kunne klare å måle det helt nøyaktig.

Jeg har kjøpt og solgt en haug med saler før jeg endelig fant en jeg liker. Så det er i alle fall for meg ganske sensitivt og veldig stor forskjell selv om man har høyde, setback osv. "riktig".

Dessverre er jeg ikke kunnskapsrik nok til å kunne gi noe mer hjelp. I den grad jeg har gitt noe hjelp. Vanskelig å se helt på det bildet da jeg ikke vet om kameraet har en liten vinkel og man ikke ser skikkelig hofta di, men måtte sjekke noen av vinklene og skal man dømme ut i fra di sitter du litt lavt. Ankelen tipper jeg er bra. Mens kneet ser ut til å ligge på rundt 135/45 grader. Det er umulig å få nøye og det kan sikkert variere minst 5 grader ettersom hvor man drar strekene. De lærde strides vel der om den vinkelen som alt annet, men 135/45 grader er mye knekk.

Ergo vil jeg utifra det bildet spekulere i at du sitter for lavt - som er motsatt av hva jeg trodde tidligere. Da er det muligens like greit å gi seg med å gi tips ICON_LAUGH

At du flytter deg fremover i den stillingen der skjønner jeg ingenting av (i den grad man kan si noe slikt fra et bilde selvsagt). Blir morsomt å høre fremover hva du finner ut.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2615576 24/06/2020 20:44
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Nå har jeg justert setet bakover og satt det helt i vater (det var bittelitt nedover).

Høyden er vel litt høyere nå siden setet er satt bakover. I forhold til hæl på pedal så har jeg nesten beinet helt strekt ut.

Mulig jeg løfter setet et par mm opp senere.

https://share.icloud.com/photos/0UXju_izt-WqNFtyG4yHM2pPA

https://share.icloud.com/photos/0-PnK8d3VZazN-CF0XqFxTmng

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2615596 24/06/2020 21:33
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ser ikke dumt ut det der. Om det er pga at du har flyttet salen eller vinkelen på bildet vet jeg ikke. Muligens en kombinasjon.

Jeg vet ikke så mye om ankelen. Min naturlige tendens er å strekke tåa ned slik at jeg får en veldig åpen ankel. Så når jeg havner for høyt stopper knevinkelen å bli et problem på et tidspunkt hvor jeg kompenserer med å åpne ankelen. Du er nesten i motsatt ende ser det ut som. Hælen skal helst ikke droppe ned i bunn av tråkket heller.

Ikke at jeg tror det der er noe problem. Jeg kan ikke se noen opplagte feil med den stillingen der. Så er det selvsagt en grunn til at folk som lever av slikt ikke bare bikefitŽer folk basert på et par bilder. Så selv om jeg ikke kan se noe store feil der betyr dessverre ikke det at alt er strålende ICON_LAUGH

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2615611 25/06/2020 06:06
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hei igjen!
Kort oppdatering på sittesår-problematikken min.

Smalere sete har definitivt hjulpet noe, men vi er ikke heeeelt i mål. Mitt eldre sete måtte byttes ut da jeg merket jeg trenger en "trykk-kanal"; valget falt da på et Specialized Power i 130mm -- sitteknutene føles fortsatt helt riktig så jeg er passe trygg på at jeg har tidligere sittet på for brede seter og derfor fått sår på innsiden av låret der hvor "ræv blir til lår".

Litt fram og tilbake med setehøyden, fore/aft og vinkel så begynner det å nærme seg noe, men en ting jeg har merket er at jeg har hatt samme type gnaging/ gnissing med Power setet når det har vært vinklet slik "det anbefales" (fremre halvdel i vater/ rails i vater), problemet har blitt en del mindre så fort jeg har vinklet setet litt opp -- [Linket bilde fra i.imgur.com], det kjennes rett og slett ut som om lårene mine blir "fri", om det gir mening. Power holder seg ganske bredt hele veien, mye bredere enn det setet jeg har brukt som virket bra, men hadde for mye press på understellet.

Derfor er spørsmålet, bør jeg fortsette å eksperimentere med power, selv om det ikke er satt opp "etter boka", eller bør jeg se etter et annet sete som kan settes opp slik det er tenkt? I så fall, er det noen som har tips til et sete som oppfølger følgende kriterer:
Smalt (128-132)
Buet, jeg liker å sitte i setet, og ikke på setet, typ anti-arione.
Trykk-kanal/ hull
Komfortabelt i både oppreist stilling men også i bukken/ armene slengt over styret.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hapatron] #2615635 25/06/2020 07:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Hapatron

Bare så det er sagt - det er mange flate seter som er veldig anti-Arione. Arione er kjent som ved-kløyveren på kontoret til spaltet sete-oppfinneren Andy Pruit. Arione er flatt i lengderetning med formet som et hustak på tvers. Dette gjør at Arione presser seg opp mellom sitteknutene og dytter disse fra hverandre - i hvert fall på oss med litt avstand mellom sitteknutene.
Buede seter gir generelt litt mindre fleksibilitet i sittestilling og krever at du sitter omtrent på samme sted på setet hele tiden.
Power-setet er jo såpass kort at også det gir lite fleksibilitet på sittestilling, men det er mest Anti-Arione fordi det er ganske flatt på tvers i tillegg til at det har hull.

Jeg har Power, Toupe og Phenom - alle Specialized-seter på mine sykler. I enten 155 eller 143 mm. Det er ikke sikkert Power er optimalt for deg med så smalt bekken.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2615644 25/06/2020 08:00
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hadde Arione en gang, men var ikke det flatt i alle retninger? Aliante derimot klarer jeg ikke å forstå at noen kan sitte på da det passer din beskrivelse Øyvind (for meg). Men hvis man er "Anti-Arione" burde vel Aliante være nettopp det?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2615645 25/06/2020 08:00
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: sykkeloyvind

Bare så det er sagt - det er mange flate seter som er veldig anti-Arione. Arione er kjent som ved-kløyveren på kontoret til spaltet sete-oppfinneren Andy Pruit. Arione er flatt i lengderetning med formet som et hustak på tvers. Dette gjør at Arione presser seg opp mellom sitteknutene og dytter disse fra hverandre - i hvert fall på oss med litt avstand mellom sitteknutene.
Buede seter gir generelt litt mindre fleksibilitet i sittestilling og krever at du sitter omtrent på samme sted på setet hele tiden.
Power-setet er jo såpass kort at også det gir lite fleksibilitet på sittestilling, men det er mest Anti-Arione fordi det er ganske flatt på tvers i tillegg til at det har hull.

Jeg har Power, Toupe og Phenom - alle Specialized-seter på mine sykler. I enten 155 eller 143 mm. Det er ikke sikkert Power er optimalt for deg med så smalt bekken.

Man lærer noe nytt hver dag. :-)
Dere har jo helt klart vært gjennom en del seter hos dere; har du forslag til noen som kan passe en med smalt bekken?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: sykkeloyvind] #2615646 25/06/2020 08:05
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Artig nok får både Pruitt og jeg, begge med underkant av 10 cm bekkenbredde målt på ræv-o-meteret til Spesh, det originale Power Pro/S-Works 143 mm til å fungere. Mulig et det nyere Power Arc dom ikke er like tverrflatt hadde vær bedre for oss. Har ikke prøvd. Favoritten min er nok Selle SMP Composit, snabel og det hele.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Hapatron] #2615651 25/06/2020 08:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Man lærer noe nytt hver dag. :-)
Dere har jo helt klart vært gjennom en del seter hos dere; har du forslag til noen som kan passe en med smalt bekken?

Jeg er brei i hofta sjøl, så vanskelig å anbefale noe ut fra min erfaring. San Marco Aspide er populært blant andre med smale bekken, etter hva jeg far fortstått. Fra Fizik er det Antares i en smal versjon som kanskje gjelder - da i en versjon med hull i midten.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Jåddhå] #2615954 27/06/2020 09:56
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Du kan også øke belastningen på knæra. Jeg har knota litt med sittestilling i det siste og antakeligvis satt setet litt for lavt, og plutselig merker jeg litt smerter i det som jeg har fått diagnostisert som bakers cyste av fysion min tidligere. Aldri merka det av sykling før. Men å sette setet lenger fram eller lavere kan begge føre til økt belastning og smerter foran på kneet.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2616900 04/07/2020 20:52
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Noen gode tips til stiv\vond nakke under\etter sykkeltur?

Felgbrems <3
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: OleF] #2616902 04/07/2020 21:01
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: OleF

Har du syklet mye og slitt med dette eller har du akkurat kommet i gang med syklingen?

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: bigp85] #2616982 05/07/2020 21:23
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: bigp85
Sitat: OleF

Har du syklet mye og slitt med dette eller har du akkurat kommet i gang med syklingen?

Sykkler ca 2-3 ganger i uka, 1-2 timers turer. Det kommer og går litt, men Jo lenger turen er jo mer kjenner jeg det.

Felgbrems <3
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: OleF] #2616998 06/07/2020 06:30
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En avsjekk:
Dersom du bruker briller når du sykler (de fleste gjør jo det da) er det viktig at de ikke begrenser sikten oppover. Gjør de det vil du løfte hodet mer, kanskje lenger enn hva godt er.
Samme om du skulle ha hjelm med skygge. Det er en grunn til at landeveishjelmer ikke har skygge.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2617012 06/07/2020 07:22
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Litt vanskelig den der. Er det posisjonen eller kroppen det er noe "feil" på?

Selv etter noen år på landevei nå får jeg fortsatt en litt merkelig følelse de første turene utendørs om våren. Samme skjer når jeg kjører mc. Der pga hjelmen blir jeg alltid litt sliten i nakken de første turene, men så venner kroppen seg til det.

Kan ikke nok om nakke/rygge til å diagnostisere problemet, men kan jo logisk tenke at 1) slik Valentino beskriver kan føre til problemer 2) man har for mye vekt over armene som gjør at man spenner nakken 3) man sitter for lavt med styret som gjør at man bøyer nakken mer "opp" enn man tåler.

Mulig det finnes 4, 5 og 6 som gir mer mening som jeg ikke vet noe om. Youtube er ofte en god plass å ta en titt hvis ingen her kan mer enn meg om det der.

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Rene] #2617139 07/07/2020 08:03
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: Rene
Sitat: Valentino
Andy Pruitt var imponert over sitteknutebredden min. Han hadde ikke truffet mange som målte like smalt som ham på apparaturen til Specialized.

Vi, dvs Andy, jeg og resten av Specialized-folket, setter pris på at du kaller apparaturen ved dets ordentlige navn; The Ass-O-Meter.

Nå har jeg vært og blitt målt og fått utdelt bredt sete som skal passe. Kjenner for første gang press på sitteknutene og er i stuss på om det skal være så ubehagelig. Fikk utdelt et Power Arc sete, har tidligere hatt et gammelt sete fra Selle (Tri-2?) som passet best i rævøkskategorien. På det fikk jeg aldri vondt i sitteknutene, men ble riktignok nummen og vond ellers ...

Jeg blir ikke lenger nummen i skrukken med det nye bredere setet, men får veldig vondt i sitteknutene, blir verre når jeg bøyer meg ned i bukken. Tilvenningssak eller bør jeg finne noe med annen form? Antar det skal være så bredt som jeg fikk utdelt (155 mm tror jeg).

Forresten, thumbs-up til Sykkelzentrum for utlån av sete så jeg kan prøve først ICON_WINK

Re: Å sitte riktig - posisjonstråden [Re: Valentino] #2617144 07/07/2020 08:38
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Utvilsomt noe vanesak. Husker fortsatt første gang jeg begynte å sykle med sete uten 4kg med padding. Tok litt tid.

Det betyr ikke at man kan tilpasse seg alt, men ville gitt det noen sykkelturer.

Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå