Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
30/05/2020 08:01
|
Dan
More than words
|
More than words
Ikke for å bagatellisere, men husk også at "alvorlig skadet" er man allerede når man har brukket armen. Så det er lov å håpe at disse to kommer fra det med noen uker i gips.
|
|
|
[Re: Dan]
30/05/2020 15:08
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Ikke for å bagatellisere, men husk også at "alvorlig skadet" er man allerede når man har brukket armen. Så det er lov å håpe at disse to kommer fra det med noen uker i gips. Et armbrudd vil nok være en «lettere skade». «Ved alvorlig skade er det også en viss risiko for at pasienten kan dø. Skadene kan være flere, lokalisert til hodet og/eller indre organer, sjeldnere kombinert med alvorlig blødning da disse ofte vil kategoriseres som livstruende.» Skader og skadegrad
Ved livstruende skade mener legene at det er stor sannsynlighet for at pasienten kan dø. Skadene er ofte sammensatte. De vanligst forekommende er alvorlige hodeskader og/eller skader i kroppens indre organer der blodtapet kan være stort.
Ved alvorlig skade er det også en viss risiko for at pasienten kan dø. Skadene kan være flere, lokalisert til hodet og/eller indre organer, sjeldnere kombinert med alvorlig blødning da disse ofte vil kategoriseres som livstruende.
Ved moderate skader er det lite sannsynlig at pasienten dør. Eksempler er åpne brudd i ben og armer, men også indre organer kan være moderat skadet.
Ved lettere skader ser man nærmest bort fra risiko for død. Eksempler er ribbeinsbrudd, enkle bruddskader i ekstremitetene og hjernerystelse.
Noen ganger legges pasientene i «kunstig koma». Det er det samme som narkose. Det sier ingenting om hvor alvorlig skadet personen er, men kan brukes av flere årsaker. Hodeskader kan gjøre at legene ønsker å holde pasienten i koma for at hjernen skal få hvile, noen ganger har pasienten så store smerter at koma er den beste måten å gi smertelindring (sammen med smertelindrende medisiner) og andre ganger blir pasienten liggende i narkose etter eller mellom operasjoner.
Skadegrad umiddelbart etter ulykken sier ofte lite om pasienten kan få varige mén. Og man kan ha plager og komplikasjoner i etterkant uavhengig av hvor alvorlig skadet man har blitt. Kilde: Næss og Gaarder, avdeling for traumatologi, Oslo universitetssykehus.
https://www.nrk.no/osloogviken/xl/_-jeg-sa-at-benet-mitt-knakk-1.12839958
Redigert av magnusc; 30/05/2020 15:11.
|
|
|
[Re: magnusc]
30/05/2020 15:51
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Denne beskrivelsen stemmer i alle fall mye bedre med min forståelse av hva forskjellige skader er: https://www.aftenbladet.no/trafikk/i/dLPdo/hva-er-lett-alvorlig-og-kritisk-skadet"Alvorlig skadet: Skader som krever behandlingstiltak og innleggelse i sykehus. Mange pasienter i denne kategorien trenger operasjon. Skadeomfanget kan være bredt – fra en brukket arm som kan opereres og bli bra igjen – til en knust fot som ikke lar seg reparere. Uansett er det i utgangspunktet ikke fare for pasientens liv."
|
|
|
[Re: Appelsin]
30/05/2020 18:33
|
Dan
More than words
|
More than words
Denne beskrivelsen stemmer i alle fall mye bedre med min forståelse av hva forskjellige skader er: https://www.aftenbladet.no/trafikk/i/dLPdo/hva-er-lett-alvorlig-og-kritisk-skadet"Alvorlig skadet: Skader som krever behandlingstiltak og innleggelse i sykehus. Mange pasienter i denne kategorien trenger operasjon. Skadeomfanget kan være bredt – fra en brukket arm som kan opereres og bli bra igjen – til en knust fot som ikke lar seg reparere. Uansett er det i utgangspunktet ikke fare for pasientens liv." Det var faktisk akkurat den artikkelen som jeg fikk opp da jeg skulle sjekke at jeg husket riktig.  — Hovedgrunnen til at vi kun gir tre tilstander, er av hensynet til personvernet og pasientene, sier overlege Einar Johan Tveit ved anestesiavdelingen på Stavanger universitetssjukehus (SUS).
Her gir han uansett et forsøk på å hjelpe oss ved å redegjøre for skadebeskrivelsene som SUS selv bruker utad:
Lettere skadet: Dette er skader som ikke krever større behandlingstiltak og heller ikke nødvendigvis innleggelse på sykehus. Et eksempel kan være en bilulykke i 40 kilometer i timen hvor bilfører har fått skrubbsår og er forslått. Selv om en pasient blir vurdert som lettere skadet, kan det mange ganger ut fra skademekanismen være ønskelig å ha personen til observasjon på sykehuset for å følge en eventuell utvikling av skaden.
Alvorlig skadet: Skader som krever behandlingstiltak og innleggelse i sykehus. Mange pasienter i denne kategorien trenger operasjon. Skadeomfanget kan være bredt – fra en brukket arm som kan opereres og bli bra igjen – til en knust fot som ikke lar seg reparere. Uansett er det i utgangspunktet ikke fare for pasientens liv.
Kritisk skadet: Det snakkes her om skader som er så alvorlige at det er fare for pasientens liv. Dette kan være eksempelvis store blødninger eller hodeskade med fare for at pasienten dør. En person som vil få varige mén kan altså høre hjemme dels i "alvorlig" og dels i "kritisk" skadet.
|
|
|
31/05/2020 06:37
|
Sisto
Fersking
|
Fersking
https://www.h-a.no/2020/nyheter/forsokte-a-kjore-forbi-sykkelgruppe-sa-gikk-det-galt/Denne saken kunne endt mye verre, men selv med et heldig utfall og nøytral fremstilling i avisa, så går folk i kommentarfeltene bananas og hisser hverandre opp med kommentarer av typen: - Kun sympati med bilisten som mistet førerkortet. - De lå sikkert 7 i bredden. - Tror de eier veien. - La seg sikkert ut i en sving, da er bilisten uten skyld synes jeg. - Syklister bruker ikke gang- og sykkelveier. Skremmende å skulle "dele veien" med denne gjengen.
AKA Down Skis
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
31/05/2020 10:43
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
På onsdag møtte jeg to unge menn i en rød Ferrari - de var åpenbart i Sørkedalen for å teste bilens egenskaper. Ikke noe god miks med et hundretalls syklister og rulleskigåere klokken 19 om kvelden.
Der er vel et generelt problem både i Maridalen og Sørkedalen med bilsightseeing, testing av bil, øvelseskjøring etc I Maridalen vil jeg si det er hakket verre med alle utfarsparkeringene. Med tanke på den enorme bruksverdien disse veiene har for myke trafikanter (og miljøvennlige) burde det vært mer restriksjoner på biltrafikk i disse områdene. Ser ganske ofte folk kommer kjørende med sykkelen på taket også istedet for å starte hjemmefra, så her har vel syklister noe å hente i egne rekker og.
|
|
|
31/05/2020 11:24
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Kommer du deg inn i Maridalen med en Ferrari kommer du deg aldri ut igjen.
Jeg sykler Maridalen et par ganger i uka. Bortsett fra når man må svinge unna hull i veien er det utrolig sjelden jeg møter på bilister som oppfører seg dårlig der. Maridalen og Gamle Mossevei er de to stedene jeg føler meg tryggest fordi stort sett alle som kjører der forventer å møte på en haug med syklister. Sørkedalen er også grei, men opplevd litt mer diverse kjøring der. Meget mulig fordi asfalten er mye bedre enn i Maridalen hvor selv bilistene tar det litt med ro flere steder.
|
|
|
31/05/2020 11:55
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gamle Mossevei er ingen fredelig oase etter min mening. MC-gutta og -damene ligger horisontalt i svingene her titt og ofte. Var faktisk radarkontroll for noen uker tilbake, var nok flere som ble overrasket der. At Tyrigrava Kro nå fornyes som motorsportens samlingssted fører neppe til mindre hasardiøs frekvens.
I det store og hele opplever jeg egentlig ganske lite konflikter med biler. Unntaket er Nesodden, de hater tydeligvis syklister der og bilistene er alltid minst 5 min for sent ute. De ergrer seg sikkert over den lange omveien óg, med syklister som tilfeldige ofre.
|
|
|
[Re: runermm]
31/05/2020 12:04
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
Mitt inntrykk er også at Gamle Mossevei er fristed for MC og 16-åringer på lett MC, strekningen Hvervenbukta-Tyrigrava er det en del villmannskjøring. I tillegg en del hasardiøs kjøring av el-syklister (!) på sykkelveien/fortauet ut til Hvervenbukta
Redigert av Velte_Petter; 31/05/2020 16:47.
|
|
|
31/05/2020 12:42
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Noen som har påstått at Gamle Mossevei er en fredelig oase? Opplever omtrent hver eneste gang jeg sykler der at jeg blir forbikjørt i en voldsom fart, men jeg har enda ikke opplevd noen trange situasjoner der. Ei heller tuting, spyleveske og lignende. Mitt inntrykk er at alle er veldig klar over at det finnes mange syklister der og at sikten ofte er ganske begrenset.
Det store flertallet av bilister oppfører seg bra. Sjelden jeg også opplever ekle situasjoner, men problemet er at konsekvensene kan bli rimelig store hvis noe skjer og at det er litt for mange bilister som tydeligvis ikke helt klarer å ta det innover seg. Selv de "tøffe" bilistene er nok ikke like høye i hatten etter å ha kvestet eller til og med tatt livet av en syklist.
|
|
|
[Re: Havre]
31/05/2020 19:10
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har påstått at Gamle Mossevei er en fredelig oase? Opplever omtrent hver eneste gang jeg sykler der at jeg blir forbikjørt i en voldsom fart, men jeg har enda ikke opplevd noen trange situasjoner der. Ei heller tuting, spyleveske og lignende..... Angående "Kem spylte vindusviskar på meg"-filmen som satte fokus på syklisters rettigheter til ikke å bli spylt på... så har filmskaperen kommet med en ny utgivelse: "Sør-Karmøy minutt for minutt 1t:49m". Observasjon 1: Her kan det virke som at han ligger mye i venstre hjulspor i begynnelsen. Kan det være grunnen til at han ble spylt på i Tysvær? Observasjon 2: Han vingler veldig med kameraet. Står han og sykler nesten hele veien? Ny film: Karmøy https://youtu.be/lXrLfghd5FkGammel film: Spylarvæske https://youtu.be/HXvwLxMu8WE
|
|
|
01/06/2020 17:44
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Gamle Mosseveien har jo lang historie som lokal racerbane. Kjørte selv veldig mye motorsykkel der på 80 og tidlig 90 tallet. Det som har endret seg er at nå er det mange syklister der i motsetning til for 25 år siden. Ble egentlig litt overrasket over det da jeg kjøpte ny motorsykkel i 2010 etter 15-20 års tørke. Så allment kjent var dette at lokale motorinteresserte og tidligere eier ab Julet stengte deler av strekket for å kjøre om kapp.
Vi har forskjellige interesser og bruker veien på forskjellig måte, men primært er offentlige veier bygget for transport fra a til å. Joy ride, trening osv er selvfølgelig fett som fritidsaktivitet og det er overlegent at vi har frihet til dette.
Det som skremmer meg er at mange bilister ikke ser forskjell på en 2 tonns SUV og en syklist, men man skal stå på sin rett. Ganske rått parti når 2 tonn agresivitet møter 85 kg syklist.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
01/06/2020 19:42
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Svært hasardiøs navigering på Gamle Mossevei i dag.
"Halve Oslo" hadde bestemt seg for å dra til Hvervenbukten eller Ingierstrand. Solid med trafikk, og spesielt i den lille bakken helt til slutt (når man sykler fra Tusenfryd) mens man passerer Hvervenbukten opp mot Mosseveien. I tillegg til biler ene og andre veien, var det selvfølgelig masse gående frem og tilbake til de parkerte bilene.
Her, på det mest kaotiske stedet på hele turen, velger Team Rynkeby å kjøre spurt. Rett ut: Hva faen tenker dere på?
Rullekjøringen ble merkbart saktere siste km før spurten, så jeg passerte gruppen. Opp siste bakken kommer så "kanonene" susende på alle sider og gjerne over i motgående kjørefelt.
Helt ærlig: en del sykkelklubber i Oslo er flinke til å fremstille seg selv og medsyklister som komplette idioter uten omtanke for annen trafikk. Av en eller annen grunn hadde jeg ventet mer av Rynkeby...
Til neste gang: Legg spurten til Tyrigrava. Like mye bakke, mindre trafikk. Så får dere heller akseptere et par km med sykling "helt uten mål" etterpå.
|
|
|
01/06/2020 20:10
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Høres ikke bra ut.
Irriterer meg når jeg ser oppførsel fra syklister jeg vet bilister og andre vil bruke for å rettferdiggjøre sin egen tåpelige oppførsel senere. En negativ spiral det er vanskelig å komme ut av.
Syklet der selv i dag og har knapt noen gang sett så mye folk der. Tok det svært med ro da jeg vet det ofte er små barn, hunder osv som ikke alltid følger med eller vet hva som kommer.
|
|
|
01/06/2020 21:17
|
Vèlo 83
Medlem
|
Medlem
Bor på kolbotn så er ikke mange minuttene til gamle mossevei, men velger nesten alltid gang/sykkelvei på andre siden av gjærsjøen hvis jeg skal sørover. De gangene jeg har dratt igjennom mosseveien så har det ikke vært mangel på mc folk som holder altfor høy fart gjennom svingene. Veien er faktisk det eneste stedet jeg føler meg direkte utrygg i mange mils omkrets.
|
|
|
02/06/2020 10:19
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg vet ikke noen detaljer om denne ulykken, utover at jeg har sett bilder og oppbudet av utrykningskjøretøy på stedet. På et bilde i en annen avis kan det ser ut som det kan ha vært en bysykkel. Og basert på hvor lastebilen er avbildet, har trolig lastebilen kommet vestover fra Grønlandsleiret. Om syklisten var i veibanen eller kom fra Tøyengata har det ikke vært noe informasjon om, men politet hadde visstnok mange vitner som nok kan oppklare det.
Generelt er Grønland en møkkagate å sykle på.
Generelt sett, altså ikke relatert til denne ulykken, skjer dette "hele tiden":
Syklister drar gjennom kryss på rødt. Biler stopper i sykkelfelt og tvinger syklister ut i den vanlig veibanen. (Og jeg ser regelmessig syklister som ikke en gang sjekker over skuldern i de tilfellene..) Bil drar seg over stoppestreken på gult for så å "parkere" i krysset mens de venter på åpning
Spesielt det midterste punktet irriterer meg voldsomt. Politiets hovedkontor i Oslo ligger bokstavelig talt litt bort i gata. For the fun, hvis jeg har en politibil bak meg når jeg passerer biler som står i sykkelfelt, pleier jeg å gestikulere til politiet for å få oppmerksomhet på den. Resultatet er nesten alltid at betjenten i passasjersetet begynner å se ned i fanget. Alternativt er det totalt uttrykksløs respons. Jeg forstår at politet har mye å gjøre, men når de utenfor utrykning kjører tilbake mot stasjonen ville jeg tro det kunne vært mulig å stoppe 1 minutt for en bil som bryter trafikkreglene (vi snakker altså om at det er ulovlig, på lik linje med å kjøre på rødt, mot enveiskjøring etc). I det minste kunne de redusert farten fra 40 km/t til 10 km/t, rullet ned vinduet og viftet med fingern. Men nei... Det ignoreres. Og av alle sykkelfelt i Oslo tror jeg dette, på en hovedvei for politiet frem og tilbake til stasjonen, er blant de verste.
|
|
|
02/06/2020 11:56
|
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Helt enig. Jeg sykler ofte gjennom Grønland på vei hjem fra turer, og synes det er blant de verre veiene å sykle i Oslo. Man må være påskrudd og konsentrert. Biler parkert i sykkelfeltet, biler som ikke sjekker blindsoner, folk som går i sykkelfeltet og det som verre er. Jeg ligger heller i veibanen enn i sykkelfeltet der, og trafikken går uansett så sakte at man ikke bremser noen.
|
|
|
02/06/2020 12:48
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Noen som forstår hva som egentlig skjer på bildene? Bilen fra Vann-og avløpsetaten står i sykkelfeltet med en (by?)sykkel under seg. Første tanke er jo da at den har meid ned syklisten bakfra. Men samtidig har den også slangen ute og ned i en kum rett bak. Eneste logsike forklaringen jeg finner på det, er at de tømte bilen fortest mulig for lettere å kunne løfte den opp?
|
|
|
03/06/2020 22:33
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Ikke for å snakke opp sjåføren som kjørte ned syklisten her, men greia med stedet som Grønland/Grønlandsleiret, Thorvald Meyers gate, Thereses gate og Bogstadveien og tilsvarende er vel bare å unngå dem totalt og heller finne noen bakgater med mindre trafikk.
|
|
|
04/06/2020 12:27
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Ironisk nok føles det tryggeste her å følge hovedveien fra Tøynekrysset ned til gamle Bispelokket.
|
|
|
12/06/2020 15:47
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
https://akersposten.no/nyheter/syklist-pakjort/19.5191Overskriften starter med: Politiet melder daglig om syklister som blir påkjørt i Oslo. ...... Kjenner jeg blir stadig mer imponert over hva den fandens bilkulturen gjør med oss og samfunnet vårt
|
|
|
12/06/2020 16:19
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Uten å kommentere den saken spesifikt. For en som sykler omtrent daglig i Oslo vil jeg si andelen syklister som oppfører seg ubrukelig er høyere enn andelen blant bilister.
Jeg blir bare fascinert over hvor mange fra begge sider som ønsker å bidra til mer aggressivitet i trafikken.
|
|
|
12/06/2020 16:28
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Samme opplevelse sitter jeg igjen med.
|
|
|
12/06/2020 21:18
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
For en som sykler omtrent daglig i Oslo vil jeg si andelen syklister som oppfører seg ubrukelig er høyere enn andelen blant bilister.
Det Havre sa.
|
|
|
28/08/2020 12:07
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
#Oslo Bygdøylokket: Vi er på vei til et trafikkuhell mellom en bilist og en syklist. Trolig mindre skader. Ingen trafikale utfordringer pr. nå. Ulykken har skjedd i et fotgjengerfelt. Syklisten syklet i fotgjengerfeltet og ble truffet av en bil. Syklist har fått noen skrubbsår i ansiktet, men har benyttet hjelm. Blir kjørt legevakt for oppfølging. Patruljen oppretter sak, og syklisten vil bli anmeldt for brudd på vegtrafikklovgivningen. Er det vanlig at syklister anmeldes for brudd på vikeplikt ved trafikkuhell i fotgjengerfelt?
|
|
|
[Re: oracle]
28/08/2020 12:36
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Er det vanlig at syklister anmeldes for brudd på vikeplikt ved trafikkuhell i fotgjengerfelt?
Loven er klar på at man har vikeplikt hvis man sykler i fotgjengerfeltet.
|
|
|
28/08/2020 13:22
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Burde vel anmeldt begge? Man har jo ikke akkurat påkjørsrett fordi man har forkjørsrett, så det må jo ha vært et innslag av "fulgte ikke med" fra bilisten i tillegg. Men enig i at syklisten har hoveddelen av skylda.
|
|
|
28/08/2020 13:23
|
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
Har syklisten muligens hatt veldig stor fart inn i, og over fotgjengerfeltet her?
|
|
|
28/08/2020 14:06
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Å sykle ut i veibanen på et fotgjengerfelt er ikke ulovlig.
På samme måte som det ikke er ulovlig å kjøre ut en utkjørsel og ut i veibanen.
Problemet er når du kjører ut i veibanen og det kommer noen der... På samme måte som jeg sliter med å se hvordan en bilfører skal ha skyld i å kjøre inn i noen som plutselig kjører ut i veibanen fra en utkjørsel, ser jeg ikke hvordan bilfører skal ha skyld for å kjøre inn i noen som kommer syklende ut i et sykkelfelt.
Nei, jeg mener ikke det er en "påkjørsrett", og jeg synes det er litt merkelig å ha som utgangspunkt å tro at bilføreren kjørte på syklisten med vilje.
|
|
|
|
|