Velkommen på forumet!
Kult at du vil begynne å sykle både til jobb og på turer i flere land

Du har allerede fått gode svar, men tenkte jeg kunne spille inn noen poenger.
Kan veldig lite om sykkel, og ønsker ikke å bruke for mye tid på det heller, så vil helst ha en "street ready" sykkel som ikke krever mye mekking og bytting av deler. Litt i samme ånd har jeg et håp om å slippe unna med minimalt vedlikehold gjennom sesongen.
Du har funnet frem til gode sykler som, så vidt jeg vet, også er de rimeligste på markedet med dette nivået av komponenter. Du kan trygt velge hvilken som helst av disse uten å tenke på å bytte deler. Forutsatt at forhandler har gjort en god jobb hva gjelder montering og justering, burde hverken mekking eller krevende vedlikehold være nødvendig første sesong. Ved behov for service eller bytte av deler, kan du trille den til nærmeste verksted. Du behøver ikke være mekaniker for å sykle

Men når det er sagt, vil du etterhvert oppdage at det er greit å kunne løse enkle oppgaver selv. Vedlikehold i form av renhold og smøring er nødvendig. Og det er praktisk å kunne bytte slitedeler selv. Du vil også se at du ved enkle grep vil kunne tilpasse sykkelen og gjør den enda bedre for deg, alt etter eget bruk og preferanser. Men ikke bekymre deg for det. Det vil skje helt naturlig.
Diamant AR V Tiagra (blir ikke helt klok på hva som er forbedret fra i fjor?)
Årets modell er kort sagt enda bedre enn i fjor. Den har siste Tiagra-gruppe med hendler utformet på samme vis som de høyere gruppene 105 og Ultegra. Og hjulsett og dekk fra WTB som er egnet for slangeløst oppsett (tubeless). Fremstår som en god pakke.
Noen som har noen formeninger om de konkrete modellene jeg lenket til?
Som nevnt av andre, er det viktigst å velge sykkelen som du selv synes er fin, og som får hjertet til å banke. Men siden du ber om kommentarer:
De fire syklene du ser på, har mye til felles.
Alle har de siste standardene, så du slipper å bekymre deg om kompatibilitet mellom rammesettet og forskjellige komponenter ved fremtidige oppgraderinger.
Alle har hydrauliske skivebremser, som de fleste vil foretrekke.
Alle har, så vidt jeg vet, god nok dekklaring til å ta 40 mm piggdekk under skjermer.
Alle har dekk WTB Riddler, som er anerkjent og allsidig, og som ved ønske kan settes opp slangeløst. Kanzo har dekket i 45 mm, de andre i 37 mm.
Og så er det noen forskjeller som kan ha en viss betydning.
Gir/utveksling: Alle har bred og allsidig 2x10 utveksling, men AR har siste Tiagra (50/34 på krank og klassett 11-34) mens de øvrige har Shimanos nye grus/blandeveisgruppe GRX 400 (Firm GRV og GX Pro har 46/30 på krank og kassett 11-34, mens Kanzo har 46/30 og 11-36). AR har altså lett landeveisutveksling som også fungerer på grus, mens de øvrige har betydelig lettere grus/blandeveisutveksling. Det er en smakssak hva man foretrekker.
Hjul: AR og GX Pro har WTB-hjulsett som er egnet for slangeløst oppsett. Firm GRV har rebrandede Weinmann-felger som, så vidt jeg kan se, ikke er egnet for slangeløst oppsett. Kanzo har Shimano RS171, som er solide og gode hjul, men jeg tror XXL bommer når de oppgir at felgene er egnet for slangeløst oppsett. Jeg kan ikke finne det oppgitt noe annet sted, hverken hos Shimano, Ridley eller forhandlere. Så jeg antar at felgene på Kanzo faktisk er kun for slange.
Slange eller slangeløst spiller sikkert ingen rolle for deg nå, og du behøver ikke tenke på det, men det kan bli aktuelt i fremtiden. Jeg er enig med velrennomerte, australske CyclingTips som i
Best gravel bike under $2,000 oppsummerer at foruten geometri som passer til både kropp og bruk, bør man se etter hydrauliske bremser og slangeløse felger.
Festepunkter: Usexy, men festepunkter for skjermer og bagasje er en praktisk fordel om du skal bruke sykkelen i all slags vær, vinterstid eller på lengre turer, gjerne over flere dager. Så vidt jeg vet, har alle syklene fester for heldekkende skjermer. Utforming og plassering av festene kan variere, og det gis ofte ikke informasjon om dette. Verdt å ta en titt. Hva gjelder AR, har jeg sett at noen setter skjermer opp med faste fester, f.eks. SKS Bluemels, andre velger clip-on, f.eks. SKS Speedrocker. Med mulig unntak av Kanzo, tror jeg at alle har fester for bagasjebrett, om man skulle ønske det. Firm GRV ser ut til å ha fester for bagasjebærere også på gaffel, noe mange er glad i.
Og så er det selvsagt andre forskjeller, om vi skal se på geometri (kjøreegenskaper), enkeltkomponenter, utforming av hjulsett og styre, krank, vekt osv, men jeg tror det har underordnet betydning for deg.
Håper dette var nyttig for deg og gjør det enklere å velge.
Håper de som har erfaring med syklene, også vil gi sine innspill.
Og kanskje kommer Landevei snart med en test av de rimelige 2020-modellene? Det ville vært nyttig for mange.