Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 19 1 2 10 11 12 13 14 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2585989 13/12/2019 21:46
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eg har tidlegare prøvd varmvoksing med Ikea parafinlys etter anbefalingar her, men har ikkje vore fornøgd med varigheita. Har så vurdert å blande med parafinolje eller andre remediar, men vart jo skeptisk etter at denne metoden vart frårådd av Zero Friction Cycling. Eg prøvde likevel for nokre veker sidan. 50% Ikea Glimma og 50% Biltema parafinolje. Veldig godt fornøgd med resultatet. Ulempen er rust da, men eg trur ikkje det har så mykje å seie, anna enn at det ikkje ser så bra ut. Etter fleire dagars sykling på salta veg vart sykkelen parkert uvaska ute ein fredag. Da eg skulle sykle igjen etter helga, så hadde sykkelen tørka og kjedet såg heilt jævlig ut. Var veldig skeptisk til om kjedet kunne overleve enda ein tur, men det gjorde det faktisk.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2585993 13/12/2019 21:55
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Har vekslende erfaring med avfetting i ultralydvasker, så det er jo ikke noe særlig.

Eg brukar uttynna Surfex HD i vaskaren. Funker veldig bra.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2585996 13/12/2019 22:11
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Prikkbort og ultralyd!

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2585999 13/12/2019 23:08
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eg skreiv at Zero Friction Cycling frårådde å blande parafinolje inn i varmvoksen, men der lurar eg no på om eg har misforstått litt. Det han frårådde i dette innlegget frå i fjor var nok å påføre parafinolje på kjedet etter at det har vore bruka ei stund, for å friske opp smøreeffekten. https://www.facebook.com/zerofrictioncycling/posts/940730429464966 Uansett så er han jo veldig kritisk til alt Oz cycle gjer i innlegget, og derfor var denne kommentaren under denne nye voksvideoen frå Oz cycle interessant: https://www.youtube.com/watch?v=953QTThT4_M&lc=UgywCfIJxj6rlPL1OWx4AaABAg

Adam Kerin (frå ZFC) skriv der: "it seems likely that the home blend is a very high performing and clean lubricant, and not knowing at the moment (havent seen the how to make video) exactly what it is made of, it may be a very environmentally friendly lubricant. Especially for training, commuting etc, that level of cleanliness, greater wet weather protection, low wear etc - it is something well worthy of a more exacting test. Pls PM Adam at ZFC to discuss having a batch of home blend tested. The real world chain and drive train longevity and ultra low friction has been extensively proven by multiple test bodies in conjunction with huge amounts of real world customer data, it would be great to see this in a proper controlled test - it is highly possible it will be a great choice for many who do not need ultimate speed etc."

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2586497 19/12/2019 12:18
G
GisleH Offline
Medlem
Medlem
G
Jeg bruker "jamaican base" og er godt fornøyd med det.

Omega 636

Regner med det kommer reaksjoner og meninger om at dette ikke er å anbefale.
Men funker for meg.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2586627 21/12/2019 10:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: dagfink
Skal eg gi opp voksbasert smørjemiddel på vinterpendlaren?
Sitat: baronKanon
Ja. Salt er brutalt mot stål smøremidler, både voks og ikke.

Nå har både Dagfink og Baronen alltid god greie på det de skriver om, så skal på ingen måte avvise det.

Vil likevel dele noen erfaringer med Smoove på vinteren. Er inne på min andre sesong.

Har tidligere brukt våt, tyktflytende og værbestandig kjedeolje på vinteren, slik det gjerne anbefales. Har vært holdbart og pålitelig, men jeg har trivdes dårlig med at kjedet raskt blir klissete og møkkete og dermed en kilde til skitt som forplanter seg til kjedestag, eiker og felg. Jeg liker skinnende ren og pen sykkel året rundt. Etter at jeg gikk over til Smoove sommerstid, ønsker jeg heller ikke å sause inn drivverket med olje vinterstid.

Sammenlignet med annen voks - i mitt tilfelle kun Squirt - opplever jeg at Smoove tåler fuktighet og kulde (og salt) betydelig bedre. Det er sammenfallende med noenlunde enstemmig dom i diverse tester verden over, også her i Terrengsykkel. Så er det heller ikke helt tradisjonell voks. Interessant bakgrunnshistorie i How I Started A $300K/Year Bike Lube Business From South Africa.

Etter en bratt læringskurve, opplever jeg Smoove som pålitelig og lydløs også i vintermånedene. Men det krever noen enkle grep.

Sitat: TonyN
Opplever at Smoove lube har begrenset levetid når det er kaldt ute. Påføringen ble gjort på kaldt kjede, men deretter lagret sykkelen inne i normal romtemperatur over natten før sykkelen ble tatt i bruk. Tørt kjede etter 45 km tur med påfølgende vask. Velger å gå for ordinær sykkelolje nå som det er kaldt ute.

Hadde akkurat samme erfaring første vinteren. Men det er da man må huske på at voks blir bedre når den med tid og bruk arbeides inn i kjedet og de enkelte leddene, ikke dårligere.

Om man påfører Smoove på renset kjede og sykler direkte ut i vått og kaldt vær, gjerne blandet med salt, opplever man at kjedet raskt blir tørt. Om man ikke gjør noe med det, kan det oppstå rust.

Men etter andre påføring uten kjederens holder Smoove betraktelig bedre. Etter tredje påføring enda bedre. Og da spyler jeg av skitt og salt daglig med varmt vann og lar sykkelen tørke innendørs.

Det gjelder å påføre ikke hyppigere enn nødvendig for å unngå at kjedet blir helt tørt. Samtidig har man ingenting å tjene på å bruke mye Smoove ved hver påføring. Da vil man oppleve at voksen samler seg opp i trinsene og forstyrrer giringen, desto mer som den strengeste kulda synes å gjør voksen noe hardere.

Men nei, dette er ikke komplisert ICON_SMILE og man behøver ikke påføre Smoove hyppig. Etter f.eks. siste 30 mils tur i Statene på blandet underlag og i blandet vær, var det knapt behov for å smøre opp igjen.

Som linket til flere ganger, synes jeg dette er en grei og enkel måte å smøre opp: How to apply Smoove Universal Chain Lubricant.

Jeg sier ikke at Smoove fungerer bedre enn våt, værbestanding olje, men opplever det som et fungerende alternativ.

Så må jeg ta forbehold om at opplevelsen kan være en annen f.eks. langs kysten, med vått vær vinteren gjennom, enn i det forholdsvis tørre klimaet her i Oslo.

[Linket bilde]
Ren snø gir heldigvis knapt noen slitasje på kjede og drivverk.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2586727 23/12/2019 18:09
Arne_And Offline
More than words
More than words
Noen som kan anbefale en oljebasert kjedesmøring til vinterbruk?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2590897 12/02/2020 05:52
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Wend kommer nå med kjedewax i flytende form.
Wend har vel strengt talt blitt slaktet i de fleste tester fra zero friction cycling, men dette kan bli spennende å prøve.

https://www.youtube.com/watch?v=Yt9TAZzXyz4

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: -Jan] #2590900 12/02/2020 06:55
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: -Jan
Eg har tidlegare prøvd varmvoksing med Ikea parafinlys etter anbefalingar her, men har ikkje vore fornøgd med varigheita. Har så vurdert å blande med parafinolje eller andre remediar, men vart jo skeptisk etter at denne metoden vart frårådd av Zero Friction Cycling. Eg prøvde likevel for nokre veker sidan. 50% Ikea Glimma og 50% Biltema parafinolje. Veldig godt fornøgd med resultatet. Ulempen er rust da, men eg trur ikkje det har så mykje å seie, anna enn at det ikkje ser så bra ut. Etter fleire dagars sykling på salta veg vart sykkelen parkert uvaska ute ein fredag. Da eg skulle sykle igjen etter helga, så hadde sykkelen tørka og kjedet såg heilt jævlig ut. Var veldig skeptisk til om kjedet kunne overleve enda ein tur, men det gjorde det faktisk.

jeg har blandet inn sagkjedeolje i voksen, fungerer greit

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Arne_And] #2590901 12/02/2020 06:57
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Arne_And
Noen som kan anbefale en oljebasert kjedesmøring til vinterbruk?

sagkjedeolje sitter bra på kjede, men krever regelmessig rengjøring

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2590906 12/02/2020 07:46
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
På motorsag, så tilføres det hele tiden ny sagkjedeolje, slik at partikler og slikt, blir med olja, vekk fra kjedet. Greit å ha i husken, om man skal smøre noe. F.eks sykkelkjede.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2593924 06/03/2020 06:45
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Offisiell sesongstart er rett rundt hjørnet og dermed bør denne tråden vekkes til live igjen.
WEND har også kastet seg på bølgen med enkle-å-påføre-voks-varianter. Wax-On Liquid Lube hos EFCT!

Er det noen som allerede har fått noen erfaringer med denne?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2602879 23/04/2020 14:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ooooo... thinking

Silca har lansert Super Secret Chain Lube, som skal være en forbedring i forhold til både Squirt og min favoritt Smoove, og ta opp konkurransen med CeramicSpeed UFO og Molten Speed Wax.

Les alt om det på CyclingTips: Silca’s new Super Secret chain lube is like hot-melt wax in a bottle:

Sitat: CyclingTips
The very best lubes are seemingly wax-based, they reduce friction while their non-sticky nature makes them impressively resistant to watt-soaking and metal-grinding contamination, too.

Over a year in the making and with help from the Indy Car world, Silca’s new drip lube seemingly aims to offer the impressive efficiency properties of popular hot-melt lubes such as Molten Speed Wax, but without the need for a crockpot.

Den begrensede førsteutgaven er visst revet bort, men kommer flere.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: sykkeloyvind] #2611742 04/06/2020 18:48
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Kjedevasker er i denne sammenheng en slik børsteboks - Jeg foretrekker å bruke to oppvaskbørster som jeg holder rundt kjedet.

Vurderer å teste ut Smoove nå.

Men er det sånn at man monterer kjedet og så renser det vha kjedevaskeren? Den viktigste rensen er jo sånn jeg har skjønt det den du gjør for å få vekk all fabrikksmøringen du ikke vil ha, og det gjør man nå vel gjerne ved å legge umontert kjede i en boks med sprit eller lignende framfor å montere det på en sykkel så man kan kjøre det i en kjedevasker?

Stussa litt på dette, da jeg også ser Sykkelkomponenter selger en pakke med rens, smøring og kjedevasker.

Per B.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611748 04/06/2020 19:24
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Bedre å gjøre det før du setter på. Aldri prøvd Smoove, men spesielt Ufo Drip er ekstremt kresen på at alt det gamle er borte. Bruker Squirt nå som ikke er like kresen der, men fortsatt mer klønete å få rensket alt når kjedet allerede er montert.

Må forøvrig gi litt skryt til Ufo Drip. Helt annet nivå enn Squirt hva gjelder å holde ting rent. Dessverre er Ufo Drip ekstremt dyrt og litt skuffet over hvor ofte man må tilføre mer. Vurderer Smoove etter at jeg har brukt opp Squirt'n. Squirt er bra, men kjenner jeg savner Ufo Drip'n mer og mer.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Havre] #2611758 04/06/2020 20:03
perbl Offline
More than words
More than words
Blir nok en halv melkekartong fylt med egna rens av noe slag før jeg skyller og lar det tørke.

Per B.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611774 04/06/2020 20:51
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Smart.

Noe som gjør at produsentene ikke like gjerne kan selge usmørte kjeder? Som et valg om ikke annet. Men for alt jeg vet må olje til under produksjonen.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611775 04/06/2020 20:53
perbl Offline
More than words
More than words
Jaja, jeg bestilte bare et sånt kit lell, kan være greit med en helt ren kjederenser til de gangene jeg faktisk skal rense kjedet, den gamle jeg har brukes stort sett for å rense vekk rust og salt fra sykkel som brukes på vinterstid og er nok litt i siste fase av livet.

Men utfra hva jeg kan plukke opp fra de ulike innleggene her, virker en grei TL;DR-variant av Smoove å være:

* Legg nytt kjede i Smoove Prop eller Blårens for å få vekk fabrikksmøring
* Skyll (usikker på om såpe er nødvendig hvis jeg bruker en av de to foregående)
* Installer nytt kjede når det er helt tørt (og rens gjerne drivverket forøvrig hvis det er skittent)
* Smør med Smoove, la tørke over natta
* Enjoy

Noe essensielt jeg har missa som kan føkke med lubinga mi?

Per B.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611778 04/06/2020 20:58
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ser bra ut. Rens drivverket før du setter på kjedet (antar du hadde planer om det).

Med Ufo hadde jeg noe ekstra smuss i ene trinsehjulet og bare det førte til mye kliss.

Kjenner ikke Smoove, men selv om jeg ikke er solgt på Squirt er ting uansett veldig mye bedre med rent oppsett hvor man aldri bruker olje (dvs mulig det finnes oljer som også er bra, men ikke de jeg har prøvd).

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611787 04/06/2020 21:21
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Den optimale behandlinga for Smoove-prep til kjedet er:
1. Fjern gammel olje.
Noen bruker degreaser først og deretter white sprit og til slutt isopropanol (blårens/kodensfjerner). Finn deg en beholder (plastflaske for eks) og legg kjedet oppi der med løsningen.

2. La kjedet tørke. Evt vask og rens drivverket (for eks tannbørste og Fenwicks foaming chain cleaner).

3. Varm opp kjedet for å la Smoove trenge godt i mellom leddene (øker viskositeten). Legg for eks kjedet i en aluminiumsfolie krøllet rundt kjedet og varm den opp med en hardøner/varmepistol slik at kjedet er akkurat varmt nok at du klarer å ta på det.

4. Legg Smoove-flaska i varmt vann.

5. Sett på kjedet og gir om til den minste skiva foran og bak.

6. Påfør Smoove og eoter pedalene bakover et par minutter.

7. La stå over natta.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611788 04/06/2020 21:25
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Oppvarming er generelt et godt tips. Først da jeg fikk Ufo'n til å fungere. Med Squirt ser jeg riktignok ingen forskjell.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: bigp85] #2611792 04/06/2020 21:55
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: bigp85
Den optimale behandlinga for Smoove-prep til kjedet er:
1. Fjern gammel olje.
Noen bruker degreaser først og deretter white sprit og til slutt isopropanol (blårens/kodensfjerner). Finn deg en beholder (plastflaske for eks) og legg kjedet oppi der med løsningen.

2. La kjedet tørke. Evt vask og rens drivverket (for eks tannbørste og Fenwicks foaming chain cleaner).

3. Varm opp kjedet for å la Smoove trenge godt i mellom leddene (øker viskositeten). Legg for eks kjedet i en aluminiumsfolie krøllet rundt kjedet og varm den opp med en hardøner/varmepistol slik at kjedet er akkurat varmt nok at du klarer å ta på det.

4. Legg Smoove-flaska i varmt vann.

5. Sett på kjedet og gir om til den minste skiva foran og bak.

6. Påfør Smoove og eoter pedalene bakover et par minutter.

7. La stå over natta.

Det der hørtes nå mye mer komplekst ut enn hva produsenten selv anbefaler såvidt jeg kan se. Andre som gjør det så omfattende? Om Smoove er som Squirt, er det nå såpass tyntflytende at jeg ikke helt ser hvorfor man vil ha det enda mer flytende, og det jeg har sett på produktvideoene synes nå også å se ganske flytende ut.

Redigert av perbl; 04/06/2020 21:56.

Per B.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611793 04/06/2020 21:57
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg er kjempefornøyd med smoove. Rensa kjedet (nytt) med whitesprit først, så isoprop. Lot det tørke helt, montere på, smoove i passelig mengde (4 runder rundt med kjedet). Sykle neste dag. Ikke nødvendig å varme imo. Veldig flytende (nesten som melk) ved romtemp.
Har et par ganger etter oppsett rensa med litt smoove prep i kjedevasker (sånn billig med børster fra nettbutikk), så vaske sykkel og kjede med såpe, ny runde med smoove.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611794 04/06/2020 21:59
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Mrk. Etter at smoove er påført, viktig å gire opp/ned på alle girene.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: HM1100] #2611799 04/06/2020 22:07
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: HM1100
Jeg er kjempefornøyd med smoove. Rensa kjedet (nytt) med whitesprit først, så isoprop. Lot det tørke helt, montere på, smoove i passelig mengde (4 runder rundt med kjedet). Sykle neste dag. Ikke nødvendig å varme imo. Veldig flytende (nesten som melk) ved romtemp.
Har et par ganger etter oppsett rensa med litt smoove prep i kjedevasker (sånn billig med børster fra nettbutikk), så vaske sykkel og kjede med såpe, ny runde med smoove.

Enkelt og greit, jeg har trua! ICON_SMILE

Skal jeg begynne med varme og sånt for Smoove kan jeg jo like godt steget over i lubrikantrunkepelledemografien og kjøpe inn riskoker og Molten Speed Wax.

Noe av grunnen til å prøve Smoove er jo for å finne sweetspotet mellom for mye knoting og langvarig og bra smøring ICON_SMILE Jeg har vært greit happy med Squirt, men har lyst til å se hva hypen er for noe, og passa bra når jeg skal bytte både kjede og kassett lell.

Redigert av perbl; 04/06/2020 22:08.

Per B.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: perbl] #2611827 05/06/2020 06:40
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Sitat: HM1100

Enkelt og greit, jeg har trua! ICON_SMILE

Skal jeg begynne med varme og sånt for Smoove kan jeg jo like godt steget over i lubrikantrunkepelledemografien og kjøpe inn riskoker og Molten Speed Wax.

Noe av grunnen til å prøve Smoove er jo for å finne sweetspotet mellom for mye knoting og langvarig og bra smøring ICON_SMILE Jeg har vært greit happy med Squirt, men har lyst til å se hva hypen er for noe, og passa bra når jeg skal bytte både kjede og kassett lell.

Smoove er enkelt og greit etter den første runden med rens. Jeg har konvertert til Smoove fra Rock N Roll og hadde ikke gjort det om det var så mye styr som enkelte legger opp til. HM1100 beskriver også min prosess. Jeg synes det fungerer så bra og virker såpass holdbart at jeg tenker å konvertere jobbsykkelen min og kona sin til smoove. Blir spennende til saltsesongen dog ICON_SMILE
OBS! Smoove selv sier Ha på mye sjeldent, ikke litt ofte. av gammel RnR vane så har jeg tatt på mer etter hver 2-3 gang jeg bruker sykkelen og det har begynt å kake seg på trinsehjul og et par andre trange plasser.

- Stefan
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611840 05/06/2020 07:05
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg renset kun kjedet med kjedevasker med Smoove prep. Det var et kjede som hadde sittet på sykkelen noen måneder, så var nok ikke mye fabrikksmøring igjen, men hadde vært brukt vanlig oljebasert smøring tidligere. Fungerer strålende! Går sikkert 5-10 turer før jeg smører på nytt, og har vel kun renset kjedet én gang i ettertid.

Det eneste jeg har funnet ut at man må passe på er at kjedet er helt tørt når man har på Smoove. Hvis jeg tar det på rett etter vask (selv om jeg tørker over med en klut) så holder det ikke lenge før jeg må smøre igjen.

Og husk at du ikke skal tørke av overflødig Smoove etter påføring.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Havre] #2611861 05/06/2020 08:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Havre
Smart.

Noe som gjør at produsentene ikke like gjerne kan selge usmørte kjeder? Som et valg om ikke annet. Men for alt jeg vet må olje til under produksjonen.

Leverer de usmurte kjeder vil hvermannsen ha et kjede som fort vil ruste, samt at transport og lagring ikke vil medføre rust.

For rens bruker jeg først white spirit i et syltetøyglass for å løsne opp. Deretter skyller jeg med blårens eller bremserens i et annet syltetøyglass. Så bruker jeg en biologisk nedbrytbar avfetting i ultralydvasker. Siste rens i helt ren sprit/bremserens i syltetøyglass før tørk. Så er det bare å varme parafinvoksen (dog ikke for mye) og kjøre på.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611864 05/06/2020 08:05
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Skjønner, men hvorfor ikke tilby en usmurt "spesialversjon"? Jeg hadde fint betalt 50kr ekstra for å slippe vaskingen. Miljøvennlig ville det også vært.

Mulig godt argument i forbindelse med f.eks lagring.

Digresjon, men kjøpte et par BB-kopper i vinter. De hadde tydeligvis vært lagret så lenge at smøringen fra fabrikken av gjengene hadde harsknet. Måtte pirke ut med nål for å ikke ødelegge gjengene i ramma. Sabla styr ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2611874 05/06/2020 08:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
KMC tilbød tidligere kjeder ferdig innsatt med Squirt. Da var det klart til bruk. Alternativt var det ekstremt enkelt å fjerne Squirt med Smoove Prep før oppsett med Smoove. Selvsagt betydelig rimeligere enn kjeder innsatt med Ceramicspeed UFO.

Man kan jo håpe at kjedeprodusentene etterhvert får øynene opp for behovet og tilbyr kjeder ferdig oppsatt med rimelig voks. Frykter at usmurte kjeder ikke er aktuelt, av grunner som Baronen nevnte.

Vet at en norsk forhandler har lekt med tanken å tilby kjeder ferdig oppsatt med Smoove slik at kunden ikke behøver å fjerne originalsmørning. Får se om det materialisere seg.

Når man får inn rutinen, er det uansett en enkelt prosedyre, som nevnt av flere. Altså først rens av nytt kjede (hvit og blå sprit) og siden påføring.

(Som kjent forskjellige metoder for rens, alt etter hvor grundig man vil være og hvilket utstyr man har tilgjengelig. Skal som nevnt også gå fint å rense nytt kjede med Smoove Prep, men jeg tillater meg å tvile på at rensen blir like grundig. Kan ta feil. For rens av kjede innsatt med voks fungerer uansett Smoove Prep helt glimrende.)

Men selv en enkel rutine vil være en bøyg for mange.

Og som nevnt mange ganger: Voks som Smoove blir bedre med bruk ettersom den arbeider seg inn i leddene. Den er etter min erfaring også mer varig i vått vær, på våt grus/sand eller i minusgrader/salt enn alternativene. Man behøver ikke og bør ikke påføre hyppig. Det er dog forskjeller mellom de ulike kjedevoksene hva gjelder funksjon og anbefalte rutiner.

Side 12 av 19 1 2 10 11 12 13 14 18 19

Moderator  support