Har en Mondraker foxy xr 2016 modell som har fått en mindre sprekk i bakramma. Har undersøkt litt rundt sveising, men det er frarådet av fagfolk da godset er for tynt. Noen som har noen gode tips? Har undersøkt mulighetene for å skaffe en ny bakramme, men det var visst vanskelig. Dette må være produksjonsfeil, men siden sykkelen er kjøpt brukt og opprinnelig kjøpt fra forhandler i England, så er heller ikke det noen enkel sak.
Som sagt er ute etter gode tips, og skulle noen vite om ei bakramme som passer, ville det vært supert. Ny ramme koster kommer visstnok på rundt 15K...
Dette er vel kjent problem med disse rammene, så garanti kan gjelde, litt avhengig av hvor lang denne tiden er.
Sveising av aluminium er jo også fåfengt, da det også krever varmebehandling i etterkant, noe som krever utstyr og kompetanse.
Du må nok ut på bruktmarkedet eller trygle og be hos diverse distributører eller Mondraker direkte om det er tilgjengelige bakrammer. Hvis det ikke er det, så må du ut med ny ramme - så lenge du ikke får noen garantisak.
Jeg hadde ikke noen problemer med å få nye bakrammer via Alltricks, (der jeg kjøpte ramma), da jeg eide en 2014-foxy. Står to bakrammer med samme brudd, i garasjen min. Kompiser har fått både nye rammer og bakrammer, på garanti, via norske kanaler.
Jeg hadde plan om å lodde bruddet i mine bakrammer, men det ble ikke, siden jeg fikk nye, relativt raskt, ihvertfall første gangen.
Den der såg kjent ut Fikk ny ramme via butikken eg kjøpte sykkelen hos. Dei tok kommunikasjonen via BC og Mondraker då det skjedde på min Dune 2015 ifjor.
Tror du den vil knekke helt sammen ved fortsatt bruk?
En svekket ramme med sprekk i ville jeg ikke kjørt med. Har knukket ramme ved bruk selv, og da totalhavarerte bakramma. Det var ikke noe gøy, og heldigvis skjedde det på en snill del av stien. Hele bakramma kollapset p.g.a. en allerede tilstedeværende svakhet, men når først en ting går, kan du ta med deg mye annet.
Tror du den vil knekke helt sammen ved fortsatt bruk?
Ja helt sikkert. Som baronKanon sier vil du ganske sikkert dra med deg masse annet i havariet. Hjul, gir, kjede i alle fall. Det er gitt at du kjører til den knekker. Du kan nok tyne et par turer til ut av den uten havari. Men jeg synes du skulle gi deg nå.
Skjedde under guida sykling i Finale Ligure på min, for å kome meg igjennom dagen brukte eg ein fastnøkkel (eller var det to..) som eg stripsa og brukte tape til å feste rundt området med sprekk. Fikk kjørt rimeleg heftige stiar resten av dagen.
Min Foxy xr (tror er 2014 eller 15 mod) har hatt brudd i bakramma, men denne er fikset av en tydeligvis profesjonell sveiser (før jeg kjøpte den). Ser og kjennes ut å være gjort en veldig solid jobb der, så fullt mulig. Men selvsagt, beste er vel å få tak i ny bakramme, spesielt om man kan få det på garanti...
Forskjellen mellom 2014 og 2015 er at staget som går fra sete- til kjedestag på venstre side, utvider seg konisk, nederst, på 2015-modell. Jeg fikk ny 2015-bakramme to ganger, på garanti, og begge var lakkert som 2014-modell. 2014-modellen av XR var klarlakkert, mens i 2015 ble den blå.
Så de forventet åpenbart endel reklamasjoner for 2014-bakramma, men fiksen de gjorde, hjalp bare litt.
Har tatt vare på den ene, i tilfelle han som kjøpte foxyen min, trenger den.
Ser dårlig ut med garanti, kjøpt brukt og ikke registrert rammenummer av opprinnelig kjøper... Hva tror du om lodding vs. sveising. Er lodding en tryggere metode? Risikoen med sveisen er at godset er så tynt at det bare vil smelte, etter som jeg har forstått. Lodding er vel lavere varme, men blir det sterkt nok ?
Tips: før du bruker for mye ressurser på bakramma: sjekk resten av ramma for sprekker. Når jeg skulle sette på ny bakramme, oppdaga jeg sprekk i framramma, bakom den øvre linken.
Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Ser dårlig ut med garanti, kjøpt brukt og ikke registrert rammenummer av opprinnelig kjøper... Hva tror du om lodding vs. sveising. Er lodding en tryggere metode? Risikoen med sveisen er at godset er så tynt at det bare vil smelte, etter som jeg har forstått. Lodding er vel lavere varme, men blir det sterkt nok ?
Jeg har prøvd sånn halvhjertet å lodde etpar-tre ganger. Varmeledningen på ramma er så stor at det er vrient å varme opp, med gass, og problemet er at jeg bare har en liten fislete blåselampe, og en svær, som som høres ut som tordenvær, så det har ikke gått så bra. Men jeg tror jeg skulle fått bedre resultat om jeg hadde prøvd skikkelig. Lodding blir sterkt når man får varmet opp, skikkelig.
Jeg ville tro at en som erfaren med TIG-sveising av aluminium vil få det til. Vanligvis blir sveisen god og sterk, men akkurat i yttersonen av sveisen, der er materialet svekket, så sprekker det muligens ved siden av sveisen, senere. Slik som har skjedd på de jeg hadde. Jeg ville forsøkt å finne en som kan sveise aluminium, til å fikse det. I Trondheim fins det visst en fyr som gjør slikt, om du skulle bo i nærheten.
Har du evt hørt med silverfish.co.uk eller BCsport, om du kan kjøpe en bakramme?
Jeg fikk utført en alusveis i Trondheim, men det var en midlertidig fiks. Jeg vil ikke anbefale dem, det gikk ganske røft for seg, og ramma så ikke ut etterpå. Men til sitt bruk (*) funket det for meg.
(*) Bysykkel med ganske tykt gods, bruddet var ikke på kritisk sted, og jeg limte fast en avkappet setepinne inni som forsterkning. Limet var med på å lage trøbbel for sveiseren, det kom epoksy ut, så det er mulig han hadde klart et nettere håndtverk om det var ren alu.
Driver og grubler på om jeg skal dra på Jula og handle blåselampe til 1600, og lodde gamle bakramma, som har en nesten usynlig sprekk. Da går det an å komme med værmelding om det er poeng å prøve å fikse eller ikke.
Snakka med verksted og de vil prøve å sveise når de slipper å ta risikoen hvis det går rett vest. Ikke noe å tape på det, maks en times jobb hvis det går til helv... og litt mer jobb med etterarbeid hvis det ser ut til å gå bra. Bare å krysse fingrer og slikt. Dette er et skikkelig verksted som gjør jobber før offshore mv. Proff sveiser, sånn sett ligger alt til rette. Rapport vil komme ....
Fått tak i ei bakramme til foxy carbon Xr 2017, den skal sannsynligvis passe, må muligens ha nytt bolt kit, blir spennende og teste. Mulig vi uansett prøver med sveising, får ha carbon - bakramme som reserve....