Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

RC-bil? Hva gjelder?

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2610046 27/05/2020 07:28
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Kort vei fra grubling til handling, så i går var jeg og kjøpte en Slash 4wd RTR, børsteløst og lipo ICON_SMILE Blir nok en litt lengre lunsjpause idag....

Ståle
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2610266 27/05/2020 19:08
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Prøvekjørte 1984-modellen litt i dag. Batteriet er helt lamma etter å ikke ha blitt brukt på lenge så den er dau, men den ser kul ut.

1984 Kyosho Gallop med drift og styring på alle fire hjul.

Vedlegg
Gallop12.jpg (779.79 KB, 99 nedlastinger)
Redigert av Tor Arne; 27/05/2020 19:09.
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2610997 01/06/2020 22:49
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Prøvde meg på hagebanen i dag for første gang i år. Bilen er min egen design. 3D printbar buggy.

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2611921 05/06/2020 10:21
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har to av denne her i fem år, BSD Ramasoon: https://www.samirc.no/products/bsd-ramasoon-110-truck-brushless-waterproof

Veldig fornøyd. Junior har kjørt dem siden han var seks år gammel. Har alt du trenger ut av boksen, kun litt for tjukk olje i demperne. Svært rask med 3C lipo og veldig robust. Sliter ut styrearmer som eneste problem, ellers er C-hubene litt utsatt ved kollisjoner. RImelige og tilgjengelige deler.

Tips til oppgraderinger: https://www.radiostyrt.no/forum/modellbiler/offroad-elektro/monster-trucks/55099-1-10-rc-monstertruck-%C2%96-level-up

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2617431 09/07/2020 16:13
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Artig tråd, som var god inspirasjon for noe jeg har tenkt på en stund. Naturligvis til 5-åringen som aldri har snakket om dette :-D
Var på Tåsen i dag og ble en Traxxas Rustler 4x4 med børsteløs motor. OG en Axial SCX24 til toåringen. Fint være far!

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: eirikbk] #2617498 10/07/2020 09:05
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: eirikbk
Artig tråd, som var god inspirasjon for noe jeg har tenkt på en stund. Naturligvis til 5-åringen som aldri har snakket om dette :-D
Var på Tåsen i dag og ble en Traxxas Rustler 4x4 med børsteløs motor. OG en Axial SCX24 til toåringen. Fint være far!

Gratulerer!
SCX24 bilene blir mye brukt, og treåringen har nå bra peiling. Bare morro og lavere terskel enn å ta frem 1:10 bilene, da vi alltid har batteriet montert i de små.
Men klart...1:10 bilene er gjeve å bruke ute ICON_LAUGH

Stig

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2617563 10/07/2020 20:13
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ser for meg at butikken på Tåsen har mye besøk av voksne menn som endelig har et påskudd ICON_SMILE
Jeg er hvertfall en slik.
Husker jo fra jeg var barn og så på de som hadde skikkelige radiostyrte biler, noe vi ikke var i nærheten av å ha råd til. Vel, nå skal det selvrealiseres! Gjennom barna, beste metoden, hehe.

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2619765 29/07/2020 18:27
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Alle dere som har kjøpt RC biler siste tiden: Hvordan går det? Erfaringer?

Rustleren går bra unna. Dog spratt korken av ene fordemperen av på første tur på noen svaberg. Og et par turer senere spratt bunnproppen som holder fjæra på plass av på den andre fordemperen. Bare flaks at jeg fant alle deler i lyngen. Det er rett og slett for dårlig på en bil til 5k. Satte på et par ekstra mellomskiver for å stive opp fjærene.
Har bare kjørt med 2 cellers lipo (men mest nimh) foreløpig. Mest gøy på grus, men behovet for en slags bane og hopp/hindringer melder seg... 5-åringen synes det er mest gøy å kjøre denne enn den lille Axial crawleren, så det blir kamp om batteritiden. Han kjører ganske greit. Må jo justere ned farten når det er mindre boltreplass. Lar han få kjøre mest mulig fritt uten for mye innblanding så han kan kjenne på kontrollen.
Bilen skaper mye blikk og samtaler. Gjerne voksne menn/ bestefedre ICON_SMILE

Axial 1/24 crawleren er ganske festlig. Helt kanon på sørlandet med mye svaberg rundt. Imponerende fremkommelighet.

Lysten på flere biler melder seg... disse kjøpte jeg dels etter å ha lest denne tråden, samt anbefaling hos Samirc. Hva ville man hatt som komplementerer bilparken?

Nysgjerrig på Slash og buggy, f.eks. Bandit. Men hva blir forskjellen på disse mot Rustler?
Sikler også på en større crawler...
Og innendørs bane i mindre skala, på sikt.

Du verden, for en verden RC er... og dyrt.

Sitat: Furu
]...og far har bestilt en litt større sak ICON_SMILE Traxxas TRX4 Defender ICON_GRIN.

Hvordan er erfaringen med denne nå? Ser helt rå ut..

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2619767 29/07/2020 18:50
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Min lille erfaring:
Jeg kjøpte en HSP Hunter 1/16 brushless LI-PO til gutten på snart 3 måneder. Inspirert av denne tråden selvfølgelig...
Den går sykt bra og er morsom å kjøre. Tar seg godt fram og legger lett skrens på bar asfalt. Morsomst er å skrense rundt på grus og dure på i 50 km/t på langstrekka. Mer enn nok utfordrende å kjøre for meg som ikke har hatt rc-bil på 20 år.
Plutselig en dag virka den ikke. Var helt fin da jeg brukte den sist. Ladet opp batteriet også, men ingenting skjer når jeg skrur den på. Ingen lamper lyser eller hjul som stålsetter seg slik det gjorde før. Så nå er den satt innerst i boden og blir sikkert der i noen måneder før jeg gidder å se på hva som feiler den.
Nå var ikke junior så interessert heller, men håper det kommer seg etter hvert.

Jepp
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Tulling] #2619802 30/07/2020 05:49
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kan være lipobatteriet ble kjørt i senk?
De fortalte meg i butikken at når man kjører på lipo og bilen plutselig går sakte, dvs er tomt, må man stoppe med én gang. Ellers kan spenningen og batteriet bli ødelagt.

Har funnet ut at batterier er et eget studium i RC verden.

Hører med til historien at jeg måtte ringe butikken da jeg ikke fikk liv i Rustleren første gang jeg prøvde. Hadde satt inn nimh batteri og den bare svingte, men ingen respons på gassen. Viste seg det var fordi low voltage detection var skrudd på (som det må ved bruk av lipo) og det er kun mulig å skru av hvis man har et lipo batteri stående i. Heldigvis hadde jeg det, så etter å ha skrudd av funksjonen fungerte også bilen med nimh batterier.

Fantastisk bil å kjøpe til en 3-måneders gutt. Elsker alibiet ICON_LAUGH

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: eirikbk] #2619922 30/07/2020 21:58
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Siden april har jeg gått fra 0 til 3 biler: Traxxas slash, Tamiya tt-01e (4WD) og Tamiya m-08 (RWD). Førstnevnte er fin «herje»-bil, men jeg og 9-åringen har hatt litt brekkasje pga uvøren kjøring. Men nye deler er rimelig, noen femtilapper har det blitt. Også kjøpt inn litt ekstra deler når man får erfaring med hva som sannsynlig vis går istykker. Den er godt kapabel til lange og høye hopp, da er det fort gjort at deler I hjulopphenget knekker av. Men alt kan repareres.

Tamiyaene er asfaltbiler og litt mer kresne på underlag. Jeg liker byggeprossessen veldig godt, og lurer på en ny modell, men da en buggy som er litt mer allsidig på underlaget. Ellers blir det vel noen oppgraderinger, har lyst til å få in en børsteløs motor i tt-01, men da må drivlinje og dempere oppgraderes. Så blir vel noen runder til den lokale pusheren på Høvik

Ståle
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: eirikbk] #2619928 31/07/2020 05:26
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Kan være lipobatteriet ble kjørt i senk?
De fortalte meg i butikken at når man kjører på lipo og bilen plutselig går sakte, dvs er tomt, må man stoppe med én gang. Ellers kan spenningen og batteriet bli ødelagt.

Kan hende det. Får kjøpe meg et multimeter på Biltema slik at jeg får sjekket det ut.
Forøvrig lyste alle 3 lampene på laderen da jeg ladet opp batteriet og det tror jeg skal være en indikasjon på at batteriet er fullt.
Jeg har forøvrig aldri kjørt batteriet tomt. Det er mer tilfeldig ettersom jeg ikke visste at man ikke bør kjøre det tomt.

Jepp
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: eirikbk] #2620254 03/08/2020 06:49
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig

]...og far har bestilt en litt større sak ICON_SMILE Traxxas TRX4 Defender ICON_GRIN.

Hvordan er erfaringen med denne nå? Ser helt rå ut..

Defenderen er en skikkelig kul skalabil. Men jeg blir fort lei av å "kjøre på tur". Jeg har ikke vært på tur med andre, for i min krets er jeg på en måte eneste "nerden". Det er nok bedre å turkjøre i et sosialt miljø med andre. Det morsomste med turkjøringen nå er å filme og redigere video så det ser 1:1 ut, på en måte. Det er ganske utfordrende...

Når det gjelder kjøring så er jo mer rendyrket rock- og forest crawling veldig gøy og utfordrende. Da blir TRX4 Defender fort gjenstand for oppgraderinger og modifiseringer, siden den ikke egner seg veldig godt i original utgave. Min er på vei dit nå, men er litt usikker på om jeg heller bør skaffe en dedikert crawler.

Samtidig er jeg fortsatt fascinert av SCX24 og hvor lav terskel det er å leke litt der og da. Litt opplegg i stua eller en knaus ute, så har man lett litt nerdekos. Siste jeg gjorde var å lage en hengebru med ispinner ICON_SMILE

Stig

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2620290 03/08/2020 12:30
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjekk RC Mester på Høvik. De arrangerer fellesturer :-) (Disclaimer: jeg kjenner grunderne bak)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Anders A-R] #2620291 03/08/2020 12:32
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Sjekk RC Mester på Høvik. De arrangerer fellesturer :-) (Disclaimer: jeg kjenner grunderne bak)

Enda en norsk nettbutikk gitt. Det er jo utrolig mange. Og jeg som trodde RC var en 80-talls greie og nesten dødt før denne tråden dukka opp:)

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2628854 16/09/2020 18:22
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Det ble litt kjedelig å kun ha én bil i 1/10 skala som kjører fort. Derfor har nå Rustleren fått selskap av en Slash!
Så nå kan far og eldstesønn kjøre sammen. Evt en venn av gutten, siden 5-åringer ikke liker å dele.
Begge biler er 4x4 og børsteløst, så det skal ikke stå på utstyret! Kjekt med to modeller som bruker samme batterier og en del felles deler.

Men jeg blir ikke helt klok på batterier og lading...
Bruker kun original lader og batterier fra Traxxas.
Har denne laderen: https://traxxas.com/products/parts/chargers/ezpeak-dual-8amp-id
Og skaffet disse batteriene nå sist:
https://www.samirc.no/products/traxxas-2963x-series-5-nimh-8-cell-5000mah-hump-wid-conn

Har et par 3000 mah batterier også, samt ett 2c lipo.

Blir ikke klok på om laderen kan lade begge 9,4V 5000 mah nimh batteriene samtidig? Da må man lade med 4A. Evt må man lade ett batteri av gangen på 8A. Blir batteriene fulladet mtp mah og V?
Hvis noen forstod problemet...
Mener jeg prøvde å lade begge 9V 5000 mah batteriene samtidig, men at de kun virket veldig kort tid.
Batterier har jeg virkelig ikke peiling på...

Når det gjelder kjøring så er jo mer rendyrket rock- og forest crawling veldig gøy og utfordrende. Da blir TRX4 Defender fort gjenstand for oppgraderinger og modifiseringer, siden den ikke egner seg veldig godt i original utgave. Min er på vei dit nå, men er litt usikker på om jeg heller bør skaffe en dedikert crawler.

Hvorfor egner den seg ikke så godt? Hva er en dedikert crawler i forhold?
Sikler på denne bilen, for neste år en gang. Praktisk å velge et merke som kan bruke samme batterier jeg har fra Slash og Rustler.

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2629149 18/09/2020 17:27
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Svarer meg selv.
Har blitt ett nivå klokere ang Nimh batteriene som virket kort selv om jeg ladet de i forkant. Viser seg at hvis nimh batterier har ligget lenge, f.eks over vinteren, så må de topplades flere ganger før de fylles helt opp. Analogien blir som å ligge på sofaen i flere måneder og så skulle løpe maraton - man må ha flere mindre turer først. Man sjekker det ved om batteriene er varme etter opplading. Man skal kjenne at de er "warm to the touch", men naturligvis ikke glovarme. Så det er bare å gjenta lading til dette oppnås.

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2641410 08/12/2020 19:55
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
På tide å dra opp denne tråden igjen.

Noen som kjører på snø?
Har kjørt litt rundt på nysnø i det siste. Det er ganske kult! Rundt 0 grader og litt våt snø, så bilene blir tunge etter hvert. Har kjørt på lett snødekt asfalt.
Og så varer batteriene bare halve tiden.
Nå har jeg kjøpt padledekk til begge bilene og ser frem til at det skal legge seg tørr snø.
4x4 og stabiliseringssystemet fungerer veldig bra!

Har etter hvert blitt mer venn med mekking og justeringer på lenkarmer etc. Problemer oppstår jo etter litt bruk, bl.a. vann i dekkene som gir kast og vibrasjoner. Og så må det strammes her og der.

Har også kjøpt telemetri til begge bilene og Bluetooth tilkobling. Traxxas har app hvor man kan se dashboard med fart, rpm, temperatur og batteristatus. Mye å bruke penger på...

Liker godt begge bilene. Rustler for bashing, men synes faktisk Slash er hakket kulere. Tipper lettere i svingene, men det gøye er at den er kopi av ordentlige biler.

Har begynt å sikle etter flere biler... har lyst på en crawler, f.eks. TRX4 Defender, og noe med mer bakkeklaring som har gid fart, enten Hoss eller Stampede.

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2645897 26/01/2021 21:13
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi kjører mest på snø, faktisk! Skaresnø på innsjøer er favoritten. Det er utrolig hvor fort det går og hvor langt man kan hoppe...før man finner ut akkurat rett vinkel for å plante fronten gjennom skaren i landinga!

Ramasoon med 3S LiPo gjør vel 80 km/t på snø (GPS-målt).

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2645907 27/01/2021 06:30
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Det er et dyrt forum å være på det her!
Jeg kjøpte først en billig leke crawler til guttungen på 3, ble lei av å bare stå å se på så kjøpte meg en Axial Wraith crawler selv, men nå vil han helst kjøre min.
Så da måtte jeg kjøpe meg en ny, ble en brukt Traxxas E-Revo 2.0 6S som har blitt oppgradert på det meste, har nettopp fått den så er ikke helt trygg på den, går noe helt vannvittig, skal gå 80km/t slik den er giret nå, vipper rett på bakhjula selv i god fart! Det jeg på forhånd tenkte var gode å åpne plasser å kjøre med den ble fort lite og trangt... Fikk med drev for å få den opp i 120km/t men tror jeg nøyer meg med 80km/t en stund til!

Men nå vil guttungen bare kjøre Revoen, training mode er genialt, lar han bare få 20% gass, selv om han ikke er fornøyd med det...

Koblet til telefonen/app når jeg fikk bilen, ble da lagt inn ny firmware som ødela TSM/stabilitetskontrollen på den, så det gjelder å være lett på gassfingeren på glatta!

Redigert av eSkåra; 27/01/2021 08:38.
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: eSkåra] #2645944 27/01/2021 09:48
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: eSkåra
Det er et dyrt forum å være på det her!

Istemmes!
Hilsen relativt fersk eier av Summit, 2WD Slash, og nå sist en børsteløs E-Maxx for opptil 6s LiPo. Erfaringen så langt er at plasten på E-Maxx er veldig lite glad i komboen kuldegrader og nærgående brøytekanter, men på den positive siden øker mekkeferdighetene eksponentielt når man får mer utfordrende kjøretøy!

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2646011 27/01/2021 13:20
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
....jeg går og drømmer om å gjenopplive RC-båt med et skikkelig gromt katamaranskrog fra MHZ... men først bør jeg kanskje gjøre ferdig elektro-konverteringen av 1/5-bilen, som fikk ny bunnplate i 8mm frest aluminium som julegave.

Redigert av Anders A-R; 27/01/2021 13:21.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2646209 28/01/2021 19:25
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Flere som sliter med batterienes varighet i minusgrader? Eller som har tips? Har søkt litt rundt, men virker som at det ikke er så mye å gjøre med.

Når det gjelder crawler, så tenkte jeg at jeg skal holde meg til Traxxas, nettopp for å kunne bruke batterier på tvers og ha én lader. Men er det tungtveiende grunner for å velge Axial?

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2646253 29/01/2021 09:09
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Blir mye logistikk ganske raskt, men en ting som hjelper er selvfølgelig å holde de varme fram til bruk.
For varme under bruk så er det mer utfordrende siden du ikke vil tilføre _for mye_ varme.... Jeg har brukt sånne små varmepakker for å holde kamerautstyr varmt i utfordrende forhold, men lipo batterier av denne typen ville jeg vært mer forsiktig med.

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: eirikbk] #2646259 29/01/2021 09:23
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flere som sliter med batterienes varighet i minusgrader? Eller som har tips? Har søkt litt rundt, men virker som at det ikke er så mye å gjøre med.

Bare en ting å gjøre - hold dem varme ved å gi mye gass!

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2646260 29/01/2021 09:26
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
PS! Du finner fort ut at du trenger en lader med to kanaler....i alle fall om du kjører med to biler (sammen med junior). Det er jo bare å lage flere forskjellige kabler om du trenger forskjellige plugger.

https://www.readymaderc.com/products/details/ultra-power-up120ac-duo-ac-dc-charger-120w

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Anders A-R] #2646349 29/01/2021 17:06
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kjøpte heldigvis dobbel lader på første kjøp!

Sitat: Anders A-R
Jeg har brukt sånne små varmepakker for å holde kamerautstyr varmt i utfordrende forhold, men lipo batterier av denne typen ville jeg vært mer forsiktig med.

Har du noen link til sånn varmepakke?

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2646544 01/02/2021 10:48
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke akkurat på stående fot men helt standard type som selges for å plassere i sko hos sportssjappene eller disse "snap" typene som du koker mellom bruk.

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2689797 26/11/2021 19:08
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette må være en bra deal for de som har større unger enn meg.. Tror ikke jeg hadde fått ha den i fred med min 3,5åring.
https://www.obs.no/leker/radiostyrt/2086293?v=Obs-4895154353159

Det står ikke produsent noe sted, men den er helt lik en WLToys som elefun selger, så deletilgangen bør være bra.
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=47309

Re: RC-bil? Hva gjelder? [Re: Furu] #2689802 26/11/2021 19:34
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Takk for tips! Bestilte den. Vurderte også denne: https://www.obs.no/tsl/2086261?v=Obs-4895154353166
Men fant ikke den på andre nettbutikker i Norge, så usikker på deletilgang. Det er også en WLToys, så sikkert mange av de samme delene, men gikk for buggyen.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support