Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 73 1 2 4 5 6 7 8 72 73

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2609545 25/05/2020 11:24
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Havre
Sitat: gare
Sitat: anonymous13

Og ja, helsevesenet velger hele tiden hvem man skal redde og hvem man skal la dø.

Her må du nesten komme med noen konkrete eksempler.

Det er vel en kjent sak?

Spesielt blant eldre vil det alltid være en avveining av kostnad vs. nytte. Ikke noe man snakker så høyt om, men er nevnt av flere leger i intervju i forbindelse med Corona også. Så ingen hemmelighet.

Pasienter på gamlehjem/sykehjem blir stort sett aldri flyttet over til sykehuset samme hvor mange ledige senger og respiratorer det er. Som nevnt over så dreier det seg om kost/nytte.

Orker ikke lete etter skriftlige kilder på dette, men fruen med 10 års erfaring fra hjemmesykepleien/sykehus kan bekrefte at det er sånn det foregår.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2609551 25/05/2020 11:38
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: gare

Og ja, helsevesenet velger hele tiden hvem man skal redde og hvem man skal la dø.

Her må du nesten komme med noen konkrete eksempler.

Det er vel en kjent sak?

Spesielt blant eldre vil det alltid være en avveining av kostnad vs. nytte. Ikke noe man snakker så høyt om, men er nevnt av flere leger i intervju i forbindelse med Corona også. Så ingen hemmelighet.

Tja, nå skal man jo helst unngå å drive dødsforlengende behandling men at det er en utpreget kost/nytte effekt i forholdet til eldre kun knyttet mot alder er litt nytt for meg. Det kommer jo selvsagt an på hva slags behandling du tenker på, men "vanlig" sykehusbehandling for intravenøs antibiotika og væsketerapi og utredning ellers behandler man jo, akutt lungeødem behandler man jo, aortaaneurisme blir jo operert på nærmest uavhengig av alder og det samme om man faller og brekker lårhalsen eller andre bruddskader for den saks skyld

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609556 25/05/2020 11:43
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

Kan du utdype hvordan helsevesenet velger hvem som skal dø og hvem som fortjener behandling, uten at de bryter Straffelovens $287 og Helsepersonellovens $7? Gjerne litt detaljert.

Kunne såklart bladd i en rapport om prioriteringer i helsevesenet fra en arbeidsgruppe som ble nedsatt av Helse-og omsorgsdepartementet for noen år siden, men virker som du kan dette, og rapporten er ganske lang og tørr.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609557 25/05/2020 11:57
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hva er det med sarkasmen? Jeg skjønner at dette forumet har en helt absurd trang for kilder for hva som helst, men hvordan kunne man gå glipp av leger som sa tidlig under Corona at "vi er vant til å ta beslutninger om liv og død" osv?

Hvilke medisiner som tilbys kommer blant annet an på hvor mye det koster vs. hvor mye lengre/bedre et liv kan bli. Kan du finne frem til diverse paragrafer i straffe og helsepersonelloven har jeg god tro på at du klarer å finne den informasjonen selv også.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609561 25/05/2020 12:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Etter den logikken så dør tusen stykker i året av influensa uten at man finner det hensiktsmessig å ta i bruk intensivsenger og respiratorer?

Korrekt. Gamle som dør av influensa visner bort og trenger ikke intensivsenger eller respiratorer fordi det ikke endrer sykdomsforløpet.

Gjennomsnittsalderen på dem som trengte intensivbehandling for Covid-19 i Norge var ved siste beregning jeg har sett, 59 år. De som trenger respirator, kveles til døde i en lang og smertefull prosess dersom de ikke får behandling.

Dersom det kommer inn en 35-åring som trenger intensivbehandling for å overleve Covid-19 og det ikke er ledige intensivplasser, hva mener du at man skal gjøre?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609562 25/05/2020 12:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det virker som om denne fra en måned tidligere i tråden er glemt, så jeg drar den frem igjen.

Her er et intervju med en engelsk legen, som har alle intensivsengene og respiratorene sine i bruk. Det er disse folka som vet hva dette handler om.

https://www.youtube.com/watch?v=ejlbCmRJMW4

Legg merke til hva han sier:
"All the patients we have in intensive care are in their 50s or younger at the moment. That surprised us, and our youngest person is in her early 20s. And there are patients who are fitness professionals and a lot of patients who have no pre-existing medical conditions."

9. april var 37% av intensivsengene i UK fylt opp av Covid-19-pasienter.

Med eksponensiell vekst er det ikke store variasjoner i R-tall som utgjør forskjellen mellom 37% og 110% ICU-belegg etter noen uker.

Ved 110% dør sånne som meg (jeg er 53) fordi de ikke kan få behandling - med mindre noen andre ofres.

Redigert av GeirK; 25/05/2020 12:28.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609575 25/05/2020 12:52
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Er mange åpne spørsmål der.

https://www.statnews.com/2020/04/21/coronavirus-analysis-recommends-less-reliance-on-ventilators/

"The new analysis, from an international team of physician-researchers, supports what had until now been mainly two hunches: that some of the Covid-19 patients put on ventilators didn’t need to be, and that unusual features of the disease can make mechanical ventilation harmful to the lungs."

Nå argumenterer jeg ikke for at man skal gi "%%! intensivplasser, men hva vet vi egentlig om hvor effektiv den behandlingen som kan bli gitt er?

Enda tilgode å se noen som kan litt om statistikk konkludere at det er sannsynlig med noen stor ny bølge omtrent hva enn man gjør. Det betyr ikke at det er umulig selvsagt, men mer og mer som tyder på at smitten var i Europa før nyttår og at man brukte mnder på bygge opp et stort nok antall til at man fikk det "kaoset" man fikk. Det vil ikke skje igjen er min hypotese.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609584 25/05/2020 13:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva legger du i gammel her og hva legger du i at intensivsenger ikke kan endre sykdomsforløpet? Det er mange eldre lagt inn på sykehus som pga influensa, men det var nytt for meg at de ikke ble lagt til intensivbehandling. Litt så jeg har vanskelig for å tro det.

Med gammel, tenker jeg over 75. Dette har jeg fra en pleiehjemsarbeider som prøvde å forklare forskjellen, uten at jeg finner det igjen. Trykket er også jevnere fordelt siden vi har en viss grad av immunitet i systemet.

Med 800 intensivsenger og en maksimalt belegg på 40 for influensapasienter i perioden 2016-2019, snakker vi om 5% belegg UTEN smittevernstiltak.
https://www.fylkesmannen.no/globala...smannen-innlandet_raastad_2019-09-25.pdf

Med Covid-19 uten smittevernstiltak går man tom for intensivsenger relativt fort og kan lett ha det mangedobbelte av kapasiteten. 31. mars hadde vi maksimalt intensivbelegg i Norge, med 117 belagte senger - altså omtrent tre ganger worst case for influensa de siste sesongene.
[/quote]

Det heter triagering og brukes på akuttmottak rundt i landet hele hver dag.

Jeg spurte ikke hva det het. Jeg spør hva man konkret gjør.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609585 25/05/2020 13:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det der blir en anekdote. Så kan jeg ta en om sykehus som må prioritere under influensaepidemi:

Det vet jeg. Det er uansett bevis for at et stort antall pasienter i 50-årene vil dø uten smittevernstiltak. DET er poenget mitt - og svar på spørsmålet ditt om hvorfor vi ikke gjør det samme med vanlig sesonginfluensa.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609661 25/05/2020 20:35
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
https://youtu.be/DHOoqdkj4Zs?t=1997

Kommer an på hva man definerer som "bevis" og "smitteverntiltak" antar jeg.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2609675 25/05/2020 21:36
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
https://youtu.be/DHOoqdkj4Zs?t=1997

Kommer an på hva man definerer som "bevis" og "smitteverntiltak" antar jeg.

Kan alltids strekke krav til bevis helt til det bare er viss matematiske bevis som er gode nok:)

Diskusjonen om hvor mye smittevernstiltak som er optimalt er viktig. Videoen du linker til diskuterer "lockdown" mot "social distancing". Norge havnet sikkert litt for langt mot "lockdown" men det var aldri veldig strengt her. (veldig sammenlignet med mange andre)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609688 26/05/2020 04:19
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ting kunne alltid vært verre, men hvis du spør folk som jobber (eller jobbet i mange tilfeller) på hoteller, restauranter etc. vil de nok si det var strengt nok med tanke på at "bevisene" virker til å være svært tynne.

Så er jeg enig i at kritikken ikke først og fremst går mot Norge. Der ble nok en del beslutninger tatt fordi man har oljefondet (som fortsatt er sløsing, men dessverre forståelig). Det merkelige er da at land med mye færre ressurser er såpass mye strengere.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609735 26/05/2020 07:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er ingen ting jeg er uenig i her. Poenget mitt er at denne avveiningen blir annerledes for Covid-19 enn for sesonginfluensa.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609813 26/05/2020 10:30
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Problemet er vel strengt tatt at det ikke er noen god politisk og filosofisk diskusjon på hvordan vi ser på menneskeverd, verdien av menneskeliv og livskvalitet.

Dette var meget godt sagt og tankevekkende. Jeg er helt enig i det du sier, og ofte lurt på hva vi til slutt sitter igjen med når vi tilsynelatende redder folk som uansett er enden nær og i noen forsvinnende få tilfeller friske voksne.

Men alle kan vi dø i morgen, f.eks. i trafikken, uten at vi dermed bruker tilsvarende ressurser på å forebygge det.

Redigert av anonymous5; 26/05/2020 10:30.

Anonym5
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609821 26/05/2020 10:50
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: GeirK

Korrekt. Gamle som dør av influensa visner bort og trenger ikke intensivsenger eller respiratorer fordi det ikke endrer sykdomsforløpet.

Hva legger du i gammel her og hva legger du i at intensivsenger ikke kan endre sykdomsforløpet? Det er mange eldre lagt inn på sykehus som pga influensa, men det var nytt for meg at de ikke ble lagt til intensivbehandling. Litt så jeg har vanskelig for å tro det.

Må bare korrigere dette; jeg har meget personlig erfaring med at eldre på sykehjem ikke nødvendigvis legges på intensiv ved influensa. Og ikke spør meg om bevis, du kan velge å tro på det jeg sier eller ikke.

Det er hele tiden er vurdering som gjøres om en eldre pasient har godt av livsforlengende behandling eller om det skal fokuseres på smertelindring. Dette har ikke med kynisk kost/nytte å gjøre.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609833 26/05/2020 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er det da heller ingen som har sagt at alle pandemier skal håndteres likt.

Det har jeg heller ikke påstått. Du, derimot spurte hvorfor vi ikke innførte lignende tiltak ved vanlig sesonginfluensa. Det spørsmålet har jeg nå svart på - og fra ovennevnte kommentar, ser det ut til at du har forstått det.

Poenget var at det må gjøres en kost-nyttevurdering

Dette sa jeg meg enig i forrige gang du hevdet dette. Og jeg er fremdeles enig.

, og du sa tidligere at du ikke ville sette en pris på et liv.

Nei. Det gjorde jeg ikke. Det er noe du finner på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: anonym5] #2609855 26/05/2020 11:55
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pontiff
Men alle kan vi dø i morgen, f.eks. i trafikken, uten at vi dermed bruker tilsvarende ressurser på å forebygge det.

Synes det var et dårlig eksempel, det er jo brukt massivt med midler på Nullvisjonen. Motargumentene her er jo også i stor grad økonomiske.

Sikkerheten i Norge har i det hele tatt har blitt mye bedre i løpet av de siste 40 årene, det er helt klart at dette har kostet noe i kroner og øre.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Garpen] #2609861 26/05/2020 12:08
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Garpen

Synes det var et dårlig eksempel, det er jo brukt massivt med midler på Nullvisjonen. Motargumentene her er jo også i stor grad økonomiske.

Sikkerheten i Norge har i det hele tatt har blitt mye bedre i løpet av de siste 40 årene, det er helt klart at dette har kostet noe i kroner og øre.

Trafikken er et godt eksempel på noe annet dog. Vi aksepterer risiko fordi nytten er større enn kostnaden. Noen som seriøst mener vi burde senke alle fartsgrenser til 20kmt? Ingen ville da ha dødd. Sannsynligvis ikke, men i forbindelse med Corona aksepterer vi det tydeligvis helt strålende at samfunnet går i 20kmt (på kort sikt - på lengre sikt tviler jeg på at "folket" vil akseptere det - og burde heller ikke).

Redigert av Havre; 26/05/2020 12:08.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609863 26/05/2020 12:09
gare Offline
More than words
More than words
Nå trenger ingen av oss å sette kroneverdi på et liv, den er satt til 34, 58 millioner kroner

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609865 26/05/2020 12:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva mente du når du sa:

Jeg har ikke tenkt å sette kroneverdi på mennesker.

Med det mener jeg at jeg ikke har tenkt å se på mennesker og avgjøre hvor mange kroner hver enkelt er verd for samfunnet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2609866 26/05/2020 12:13
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Trafikken er et godt eksempel på noe annet dog. Vi aksepterer risiko fordi nytten er større enn kostnaden. Noen som seriøst mener vi burde senke alle fartsgrenser til 20kmt? Ingen ville da ha dødd. Sannsynligvis ikke, men i forbindelse med Corona aksepterer vi det tydeligvis helt strålende at samfunnet går i 20kmt (på kort sikt - på lengre sikt tviler jeg på at "folket" vil akseptere det - og burde heller ikke).

Det var det jeg mente.

Anonym5
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609874 26/05/2020 12:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Med det mener jeg at jeg ikke har tenkt å se på mennesker og avgjøre hvor mange kroner hver enkelt er verd for samfunnet.

Det var ikke det du (tilsynelatende) svarte på heller:

Så du mener at et liv er verdt 160.000.000,- fra felleskapet + at 100 stk bli arbeidsledige? Da er vi nok uenige på verdigrunnlag.

Og jeg må nesten få spørre hva du tenker er en hensiktsmessig maksgrense på kostnad pr. leveår?

Så hva er det du egentlig mente?

Samfunnsverdi per leveår vil variere mye fra person til person og jeg har ikke tenkt å gjøre disse vurderingene på hva vi er villige til å betale for hver enkelts ekstra år. Jeg har ikke data og ikke kompetanse til det i det hele tatt siden det er et tilnærmet uendelig komplekst analysegrunnlag

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: anonym5] #2609892 26/05/2020 13:25
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det var det jeg mente.

Og det er et godt poeng. ICON_SMILE

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609895 26/05/2020 13:31
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: jorlie

Må bare korrigere dette; jeg har meget personlig erfaring med at eldre på sykehjem ikke nødvendigvis legges på intensiv ved influensa. Og ikke spør meg om bevis, du kan velge å tro på det jeg sier eller ikke.

Det er hele tiden er vurdering som gjøres om en eldre pasient har godt av livsforlengende behandling eller om det skal fokuseres på smertelindring. Dette har ikke med kynisk kost/nytte å gjøre.

Poenget mitt var, at det ikke er noe automatikk i at gamle ikke havner på intensiven av influensa (underforstått at GeirK mente det bare var gamle coronapasienter som kunne havne på intensiven, influensapasienter).

Ja, jeg er mer enn nok kjent med det man så fint kalle palliativ behandling... som ikke her helt lett å skille fra "nå er gamla så sliten og surrete at vi må tenke på økonomien her"

Beklager, det kan være morsomt å sette ting på spissen, men for endel vil nok dette være svært provoserende.

Palliativ behandling er en viktig del av helsevesenet. At helsevesenet har økonomiske rammer å forholde seg til er helt klart. Hvis du ikke har særlig kjennskap til en slik prosess så kan du kanskje tenke deg til at man vurderer behandling ut fra økonomisk kost/nytte, men det stemmer ikke. Det er ofte ikke vanskelig å vite når en pasient har nytte av videre behandling eller ikke. Jeg har ikke inntrykk at norsk helsevesen er fyllt opp av kynikere slik du later til å mene.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609897 26/05/2020 13:35
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Husker ikke om jeg la ut denne tidligere:

https://www.youtube.com/watch?v=8aHrx68IT7o

Hadde vært morsomt om noen hadde klart å vise hvorfor han tar feil?

Lekte meg litt med de norske tallene og får akkurat samme graf som han fikk for New Zealand og Sør-Korea. Ting var allerede på vei nedover tidlig i mars og definitivt før man stengte skolene (selv med de ekstreme hoppet man får i Norge 9. mars).

Det betyr ikke at jeg ikke forstår det som skjedde i midten av mars. Usikkerheten var stor så har egentlig ingen kritikk til det som da ble gjort (selv om jeg tror det i ettertid vil vise seg å være feil). Jeg lurer dog på om man hadde god nok forståelse av statistikk og tall blant de som endte opp med å ta beslutningene? Evt. kanskje viktigere blant de som skulle rådgi.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609901 26/05/2020 14:18
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Poenget mitt var, at det ikke er noe automatikk i at gamle ikke havner på intensiven av influensa (underforstått at GeirK mente det bare var gamle coronapasienter som kunne havne på intensiven, influensapasienter).

Ja, jeg er mer enn nok kjent med det man så fint kalle palliativ behandling... som ikke her helt lett å skille fra "nå er gamla så sliten og surrete at vi må tenke på økonomien her"

Beklager, det kan være morsomt å sette ting på spissen, men for endel vil nok dette være svært provoserende.

Palliativ behandling er en viktig del av helsevesenet. At helsevesenet har økonomiske rammer å forholde seg til er helt klart. Hvis du ikke har særlig kjennskap til en slik prosess så kan du kanskje tenke deg til at man vurderer behandling ut fra økonomisk kost/nytte, men det stemmer ikke. Det er ofte ikke vanskelig å vite når en pasient har nytte av videre behandling eller ikke. Jeg har ikke inntrykk at norsk helsevesen er fyllt opp av kynikere slik du later til å mene.

Jeg skal ikke snakke for pedal, men hva har det med kynisme å gjøre? Om det er ALS eller hva som helst så finnes det grenser for hvor mye ressurser som kan brukes for å holde folk i live. Det gjelder ikke kun eldre.

Menneskeheten kan bruke alle ressurser et samfunn har på å holde folk i live hvis man skal dra "et liv har ikke en pris" til det absurde. Jeg er delvis oppvokst blant leger og sykepleiere og de deler ikke din beskrivelse i det heletatt. Ikke en eneste lege jeg kjenner vil si at man på makronivå ikke vurderer kostnaden ved behandling. Det betyr ikke at det ikke nødvendigvis at det gjør seg gjeldende på individnivå når man skal ta beslutninger å sykehjem etc. Men i teorien kunne man hatt 10 ventilatorer etc. på hvert sykehjem, men det har man altså ikke. Hva med alle de medikamentene man ikke har tilgang til når man behandler osv.? De er der ikke fordi man allerede har tatt et kostnad/nytte-valg.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609917 26/05/2020 15:23
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
At man vurderer hvor man skal bruke økonomiske ressurser i helsevesenet er helt naturlig. At man vurderer individuell behandling utifra ønonomi er noe helt annet. Og igjen; palliativ behandling brukes generelt ikke for å spare penger. Det er heller ikke slik finansieringen av sykehjem/hus fungerer. Derfor kommer heldigvis ikke problemstillingen om man skal bruke penger på å holde "slitne og surrete gamla" i live opp så ofte.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2609935 26/05/2020 17:25
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Husker ikke om jeg la ut denne tidligere:

https://www.youtube.com/watch?v=8aHrx68IT7o

Hadde vært morsomt om noen hadde klart å vise hvorfor han tar feil?

Hvorfor skulle han ta feil?

Eksponensiell vekst gjelder selvsagt ikke når befolkningen endrer vaner og myndighetene innfører restriksjoner.

Skulle gjerne sett samme kurvetilpasning for USA. Der var veksten temmelig eksponensiell i starten, men det henger muligens mye sammen med testkapasiteten.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2609939 26/05/2020 17:49
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Er ikke det som er hans påstand. Påstanden hans er at smitten aldri spredde seg eksponesielt.

Og at det er en misforståelse at det var de ekstreme tiltakene som stoppet opp spredningen (eller mer korrekt virkningen var veldig mye lavere enn hva vi tror - og fullstendig uproposjonale med tanke på kostnaden).

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2609953 26/05/2020 19:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Er ikke det som er hans påstand. Påstanden hans er at smitten aldri spredde seg eksponesielt.

Og at det er en misforståelse at det var de ekstreme tiltakene som stoppet opp spredningen (eller mer korrekt virkningen var veldig mye lavere enn hva vi tror - og fullstendig uproposjonale med tanke på kostnaden).

Några kommentarer:

Han använder sig av tal som du påstår är helt värdelösa så hvorfor lyssnar du ens på honom? Mer seriöst så är inte antalet som har testat positivt inte ens ett av de mest exakta talen vi har.

Han visar data fra två länder. Jag får väl anta att han gjorde ett slumpmässigt utval åk råkade få två länder som väldigt tidigt fick kontroll på smittan genom tilltak...

Han försöker sen bestämma lutningen i början på datan genom kurvfitting av hela datan... kanske inte en helt bra metod då en stor del av kurvan är når tilltaken var strikta och den exponentiella växten för de länderna antagligen bara var i en kort period med få smittede.

Att bestämma en naturlig växt (utan tilltak) når de flesta länderna har tagit till tilltak och man bara testar en liten del av befolkningen tror jag inte är så lätt.

Jag skulle nog säga att för eksempel brasilien ser lite mer exponentiellt ut
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/
än länderna han råkade finna.

Han borde kanske gå ihop med Moore och laga film?

Side 6 av 73 1 2 4 5 6 7 8 72 73

Moderator  support